Nokka-akselin kuluminen
Nokka-akselin kuluminen
Tuolla vikalistoilla mainitaan kulunut nokka-akseli mercedes 200-300 sarjan 150000km kohdalla.
Onkohan kysymyksessä kuinka yleinen vika?
Onkohan kysymyksessä kuinka yleinen vika?
No se on sitä Hesarin varman päälle tekemistä....
Tokihan noita bensakoneiden nokkia tiedetään kuluneen yllättävän nopeaan tahtiin, mutta ei sen takia kannata kiertää kaukaa kaikkia ko. sarjan yli 150 tkm ajettuja autoja.
Mainittakoon että allekirjoittaneen autoilla on ajettu 198 tkm (300 TE) ja 254 tkm (200) eikä kummassakaan nokka naputa sitten yhtään.
Tokihan noita bensakoneiden nokkia tiedetään kuluneen yllättävän nopeaan tahtiin, mutta ei sen takia kannata kiertää kaukaa kaikkia ko. sarjan yli 150 tkm ajettuja autoja.
Mainittakoon että allekirjoittaneen autoilla on ajettu 198 tkm (300 TE) ja 254 tkm (200) eikä kummassakaan nokka naputa sitten yhtään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nokan kuluminen ei välttämättä aiheuta minkäänmoisia sivuääniä tai muitakaan oireita.
Kesällä kansiremppaa tehtäessä Vehon entinen asentaja kehui TDT:n nokkaa tosi hyväksi, vaan viikonloppuna Jorma huomasi heti että se on millin-pari kulunut, ja kannattaa siten vaihtaa.
Kansirempan yhteydessä uusittiin nostimet ja kone käy kuluneellakin nokalla todella hienosti, vaan tehoja tuollainen kulunut nokka vie.
Nokan kulumisen havaitsee tuosta sivuviisteen kapenemisesta kärkeä kohden:
Ei kun tiiraamaan öljyntäyttöreiästä, sieltä näkyy, ja ykköspytty on se pahiten kuluva kuutosessa.
Kesällä kansiremppaa tehtäessä Vehon entinen asentaja kehui TDT:n nokkaa tosi hyväksi, vaan viikonloppuna Jorma huomasi heti että se on millin-pari kulunut, ja kannattaa siten vaihtaa.
Kansirempan yhteydessä uusittiin nostimet ja kone käy kuluneellakin nokalla todella hienosti, vaan tehoja tuollainen kulunut nokka vie.
Nokan kulumisen havaitsee tuosta sivuviisteen kapenemisesta kärkeä kohden:
Ei kun tiiraamaan öljyntäyttöreiästä, sieltä näkyy, ja ykköspytty on se pahiten kuluva kuutosessa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Kyllähän niitä tahtoo kulua.
Pikkuveljen 230E -84/85 :llä ajettu 340tkm ja ykkösen nokka on kulunut. Vaihdamme uuden keinuvivun jospa se ensiapuna välttäisi. Saisi ainakin naputuksen loppumaan. Minä vaihtaisin kaikki hilut ja lainaisin veljelle vaikka rahatkin, muttakun se perkules vaan haaveilee jostain Audista, eikä viitsi investoida tuohon oikeaan Autoon.
Eikä ne osat niin hirveesti maksaisi vaikka uusis kaikki. 300-400€ taitaa Motonetin osilla mennä.
Loppupään W123:n M102:sen keinuvivut jossain vaiheessa vahvistuivat. En tiedä käykö vahvemmat kovametallivivut, jos on alkuperäiset pehmeitä. Jos rempan tekee, kannattanee ostaa sitten ne vahvemmat of course...jos ne käy äs well.
Monet bensa W123-kuskit väittävät, että mineraaliöljyillä kannattaa ajaa ja vaihtaa 5000km:n välein. En usko tuota vaan laitan osittain nokkaviat mineraaliöljyjen piikkiin. Pikkuveljen autolla edelliset omistajat on ajaneet juuri noin ja naputus on sen mukaista. Nyt siinä on Castrolin täyssynteettiset ja hyvin pysyy koneessa. Olisi pitänyt olla aina.
Mineraaleilla kylmävoitelu on olematonta ja muutenkaan yläpään voitelu ei mersussa (M102 ja M103) ole 100% onnistunutta.
Pikkuveljen 230E -84/85 :llä ajettu 340tkm ja ykkösen nokka on kulunut. Vaihdamme uuden keinuvivun jospa se ensiapuna välttäisi. Saisi ainakin naputuksen loppumaan. Minä vaihtaisin kaikki hilut ja lainaisin veljelle vaikka rahatkin, muttakun se perkules vaan haaveilee jostain Audista, eikä viitsi investoida tuohon oikeaan Autoon.
Eikä ne osat niin hirveesti maksaisi vaikka uusis kaikki. 300-400€ taitaa Motonetin osilla mennä.
Loppupään W123:n M102:sen keinuvivut jossain vaiheessa vahvistuivat. En tiedä käykö vahvemmat kovametallivivut, jos on alkuperäiset pehmeitä. Jos rempan tekee, kannattanee ostaa sitten ne vahvemmat of course...jos ne käy äs well.
Monet bensa W123-kuskit väittävät, että mineraaliöljyillä kannattaa ajaa ja vaihtaa 5000km:n välein. En usko tuota vaan laitan osittain nokkaviat mineraaliöljyjen piikkiin. Pikkuveljen autolla edelliset omistajat on ajaneet juuri noin ja naputus on sen mukaista. Nyt siinä on Castrolin täyssynteettiset ja hyvin pysyy koneessa. Olisi pitänyt olla aina.
Mineraaleilla kylmävoitelu on olematonta ja muutenkaan yläpään voitelu ei mersussa (M102 ja M103) ole 100% onnistunutta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
No mutta onko sillä sitten hevonkaan väliä jos nokka ei naputa eikä aiheuta muuten rumaa käyntiä/tehottomuutta vaikka se olisi kulunut?Day Downhill kirjoitti:Minunkaan M103:ssa ei ollut yhtään naarmuinen, ei myöskään naputtanut. Silti oli kulunut ja muutama keinu varsinkin oli jo valuraudalla liukupinnoistaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
On, koska kuluneena se ei enää avaa venttiiliä tarpeeksi paljon, tästä aiheutuu mm. tehottomuutta. Ja tiety jos se on vain jostain kohdin on kulunut niin taatusti tulee aaltoilevaa käyntiä jne. kun jotkut pytyt saa huonommin ilmaa kuin muut.Aku P kirjoitti:No mutta onko sillä sitten hevonkaan väliä jos nokka ei naputa eikä aiheuta muuten rumaa käyntiä/tehottomuutta vaikka se olisi kulunut?Day Downhill kirjoitti:Minunkaan M103:ssa ei ollut yhtään naarmuinen, ei myöskään naputtanut. Silti oli kulunut ja muutama keinu varsinkin oli jo valuraudalla liukupinnoistaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Veljen
Veljen raaseri käynnistyy kanssa avainta vilauttamalla, vaikka on nokka kulunut. Sitä huomaakkaan kun äänestä joka tulee tasan yhdestä keinusta.
Viikonloppuna menee takapyörän laakeri vaihtoon ja samalla kysyn hovimäeltä vähän käytettyä keinua ja lämppärin kennostoa siihen 230:hen.
Aku P:lle:
Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Viikonloppuna menee takapyörän laakeri vaihtoon ja samalla kysyn hovimäeltä vähän käytettyä keinua ja lämppärin kennostoa siihen 230:hen.
Aku P:lle:
Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Re: Veljen
Njääh. Juuri tuosta oli kysymys. Kun "tilastojen" eli km-lukemien eli ns. varmojen tietojen mukaan mullakin pitäisi olla molemmissa autoissa nokka jokseenkin loppu -- kuitenkaan autoissa ei kulussa tai käynnissä ole mitään vikaa, jota ei olisi pystytty rajoittamaan apulaitteisiin kuten sytkään tai bensansyöttöosastoon.Day Downhill kirjoitti: Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Tähän kaipaisi muutosta; tätä forumia lueskellessa kun satunnainen kulkija saa hyvinkin helposti käsityksen että yli 150 tkm ajetun 80-luvun bensamersun ostaja saa heti tehdä yläkertaan remontin, ja kuitenkin meidän pihassakin seisoo pari esimerkkiä siitä että mokomaa ei välttämätä tarvitse vielä 250 tkm jälkeenkään harkita. Eli sivulauseissa pitäisi säännöllisesti muistuttaa, että "If it ain´t broken, don´t fix it".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Veljen
Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:Aku P kirjoitti:Njääh. Juuri tuosta oli kysymys. Kun "tilastojen" eli km-lukemien eli ns. varmojen tietojen mukaan mullakin pitäisi olla molemmissa autoissa nokka jokseenkin loppu -- kuitenkaan autoissa ei kulussa tai käynnissä ole mitään vikaa, jota ei olisi pystytty rajoittamaan apulaitteisiin kuten sytkään tai bensansyöttöosastoon.Day Downhill kirjoitti: Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Tähän kaipaisi muutosta; tätä forumia lueskellessa kun satunnainen kulkija saa hyvinkin helposti käsityksen että yli 150 tkm ajetun 80-luvun bensamersun ostaja saa heti tehdä yläkertaan remontin, ja kuitenkin meidän pihassakin seisoo pari esimerkkiä siitä että mokomaa ei välttämätä tarvitse vielä 250 tkm jälkeenkään harkita. Eli sivulauseissa pitäisi säännöllisesti muistuttaa, että "If it ain´t broken, don´t fix it".
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
Re: Veljen
No tuossa alkaa olla jo vähän perustelua. Vastakkaisena esimerkkinä; kyllä tuo 243 tkm ajettu 190:n remppakunnossa oleva nokkakin hiukan oudolta tuntuu.Day Downhill kirjoitti: Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Veljen
No näin vaan on!!Aku P kirjoitti:No tuossa alkaa olla jo vähän perustelua. Vastakkaisena esimerkkinä; kyllä tuo 243 tkm ajettu 190:n remppakunnossa oleva nokkakin hiukan oudolta tuntuu.Day Downhill kirjoitti: Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
Kyllä D.D:kin näki ko.auton ja oli huoltokirja yms.. " suomi-auto"
Ilmeisesti maanantai autoja?
Eikä sittten siitä sen enenmpää olen viikon ihan hiljaa!!
Hyvät on perät.......
Auti
Kuten sanottu, ei sitä nokan kuluneisuutta välttämättä huomaa jos ei katso, Akulla saattaa molemmissa olla kuluneet.
Ja jos sillä linjalla on että ei kannata rempata ennen kuin lopullisesti hajoaa, niin minunkin auton nokalla ajelisi vielä vaikka kuinka pitkään. Mutta minäpä en kuluneilla osilla ajele.
Ja jos sillä linjalla on että ei kannata rempata ennen kuin lopullisesti hajoaa, niin minunkin auton nokalla ajelisi vielä vaikka kuinka pitkään. Mutta minäpä en kuluneilla osilla ajele.
Ymmärrystä? Asiaa on tietysti vaikea selittää , mutta ilmeisesti tämä M102-103:n nokka-akseli juttu on tosiasia! Ja tietysti "mersumiehen" on vaikea sulattaa sitä että se totta!
Mielestäni just tämmöinen asia hyvä tietää esim:jos selailee foorumia ja etsiskelee ko.autoa, että "perskule" niissä voi ollakin vikoja? Tietysti myyjä vähättelee asiaa ja sanoo,että huonot oljyt nostajat naputtaa!!!
Asiaa tutkiskeltuani huomasin jostain jutun missä kerrottiin tehtaan vaihtanee materiaalia ko. nokissa ( 1989---- ) voi olla mutua mut kuitenkin olen törmännyt useisiin vastaavanlaisiin ongelmiin?
Juurikin noissa "tenavatähtien" m102:ssa.
En ole insinööri,mutta ottaessani ventiilikopan pois niin voisin suunnitella sen myös toisin? ( Öljynkierto) Semoista pientä putkea myöten ja yksi reikä?
Mikä menee varmasti tukkoon ja seuraukset ovat nähtävissä jonkin ajan päästä?
Eli jos ostoaikeissa oleva henkilö kuulee ,että autoon on vaihdettu nokka+keinut niin itse henkilökohtaisesti pidän sitä jopa erittäen hyvänä?
Jos puhutaan mersun m102 ja m103 moottorista!
Dodii sillä lailla.............
Mielestäni just tämmöinen asia hyvä tietää esim:jos selailee foorumia ja etsiskelee ko.autoa, että "perskule" niissä voi ollakin vikoja? Tietysti myyjä vähättelee asiaa ja sanoo,että huonot oljyt nostajat naputtaa!!!
Asiaa tutkiskeltuani huomasin jostain jutun missä kerrottiin tehtaan vaihtanee materiaalia ko. nokissa ( 1989---- ) voi olla mutua mut kuitenkin olen törmännyt useisiin vastaavanlaisiin ongelmiin?
Juurikin noissa "tenavatähtien" m102:ssa.
En ole insinööri,mutta ottaessani ventiilikopan pois niin voisin suunnitella sen myös toisin? ( Öljynkierto) Semoista pientä putkea myöten ja yksi reikä?
Mikä menee varmasti tukkoon ja seuraukset ovat nähtävissä jonkin ajan päästä?
Eli jos ostoaikeissa oleva henkilö kuulee ,että autoon on vaihdettu nokka+keinut niin itse henkilökohtaisesti pidän sitä jopa erittäen hyvänä?
Jos puhutaan mersun m102 ja m103 moottorista!
Dodii sillä lailla.............
Hyvät on perät.......
Auti
Nniih. Käy vaan 1600 euron kuukausipalkalla kalliiksi tuokin periaate -- periaatteessahan joka osa tuommoisessa 15 vuotta vanhassa 200 tkm ajetussa autossa on kulunut, oli se Mersu tai ei. Itse vaihdan siinä kohdassa kun se kuluneisuus alkaa haitata toimivuutta tai turvallisuutta. Varmalla se nokka-akseli ei omissakaan myllyissä ole samaa kuin tehtaan jäljiltä mutta kun motit käydä sihisee ihan kauniisti niin perkelettäkö sitä uusiin nokkiin investoimaan, kun sekään ei nyt ihan halpaa ja vaivatonta puuhaa ole.Mauri H. kirjoitti: Mutta minäpä en kuluneilla osilla ajele.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Forumilaisten mersuista en tiedä, mutta kyllähän se yksi heikko paikka mersun bensakoneissa on tuo nokka-akseli-keinut.
Huonoja öljyjä siitä ei voi syyttää-ainakaan jos ajattelee asiaa niinpäin että tuskin mersuilla sen huonommilla öljyillä ajetaan kuin muillakaan autoilla.
Toki varmasti auttaa jos on uudesta asti ajettu laatuöljyillä ja vaihdettu öljyt ajallaan.
Vaikkei niitä kovin mahdottomasti noita w201 ym bensakoneilla ole, niin olen minäkin useampiin uusia osia vaihdellut, äkkiseltään tulee ainakin neljä autoa mieleen viimeisen noin kolmen vuoden ajalta, ja siihen työkaverien tekemät lisäksi.
Kaikissa on ollut selvästi kuuluva ylimääräinen ääni-koppa auki ja osia hankkimaan...
Jos minulla olisi mersu tuolla koneella niin aika ajoin koppa auki ja öljyputken puhdistus.
Huonoja öljyjä siitä ei voi syyttää-ainakaan jos ajattelee asiaa niinpäin että tuskin mersuilla sen huonommilla öljyillä ajetaan kuin muillakaan autoilla.
Toki varmasti auttaa jos on uudesta asti ajettu laatuöljyillä ja vaihdettu öljyt ajallaan.
Vaikkei niitä kovin mahdottomasti noita w201 ym bensakoneilla ole, niin olen minäkin useampiin uusia osia vaihdellut, äkkiseltään tulee ainakin neljä autoa mieleen viimeisen noin kolmen vuoden ajalta, ja siihen työkaverien tekemät lisäksi.
Kaikissa on ollut selvästi kuuluva ylimääräinen ääni-koppa auki ja osia hankkimaan...
Jos minulla olisi mersu tuolla koneella niin aika ajoin koppa auki ja öljyputken puhdistus.
oulaistenliikenne.fi
Muistelen lukeneeni jostakin, että 89 loppuvuodesta (90 korimalleihin) on laitettu paremmasta materiaalista valmistetut nokka-akselit. Nokka-akseli on pilalla, jos nokasta on kulunut viistettä myöten nokka tai on naarmuinen. Nostajat kannattaa vaihtaa samalla akselin uusinnan yhteydessä. Naarmuinen nostajan pinta syö uuden akselin nokat pilalle.
Kuluvia osiahan nuo ovat ja onko noihin mittarilukemiin uskomista, ellei ole omistanut autoa uudesta saakka.
Suurimmalla osalla suomessa ostetuista diesel mersuista ajaa pöläytetään kolmen ensimmäisen vuoden aikana parisataa tuhatta kilsaa.
Kuluvia osiahan nuo ovat ja onko noihin mittarilukemiin uskomista, ellei ole omistanut autoa uudesta saakka.
Suurimmalla osalla suomessa ostetuista diesel mersuista ajaa pöläytetään kolmen ensimmäisen vuoden aikana parisataa tuhatta kilsaa.
kiitokset vinkistä
Täällähän tulee ihan asiallista vinkkiä... onko viiste siis tasalevyinen korkkaamattomassa?Mauri H. kirjoitti: Nokan kulumisen havaitsee tuosta sivuviisteen kapenemisesta kärkeä kohden:
Ei kun tiiraamaan öljyntäyttöreiästä, sieltä näkyy, ja ykköspytty on se pahiten kuluva kuutosessa.
Omassani 1...x pyttyä naputtelee hiukan Forte-puhdistuksen jälkeen- tai ainakin tuntui, että huomasin vienon äänen puhdistuksen jälkeen. Voihan se ääni kyllä kuulua tehostimen pumpusta, ilmastointikompurasta... Kone on tuntunut voimattomalta aina, joten siitä ei voi päätellä mitään. Öljykopan tiivisteet on hankittuna- tarttee tutkia tarkemmin kunhan aurinko nousee korkeammalle.
Unelmilla on tapana toteutua...
Joo! Mutta tämähän on suurempi ongelma "bensa" autoissa ja nokat kestää kyllä diiseleissä! Diiseleihin ei tarvitse vaihtaa kun nostajat 600tkm välein.Benediktus kirjoitti:Muistelen lukeneeni jostakin, että 89 loppuvuodesta (90 korimalleihin) on laitettu paremmasta materiaalista valmistetut nokka-akselit. Nokka-akseli on pilalla, jos nokasta on kulunut viistettä myöten nokka tai on naarmuinen. Nostajat kannattaa vaihtaa samalla akselin uusinnan yhteydessä. Naarmuinen nostajan pinta syö uuden akselin nokat pilalle.
Kuluvia osiahan nuo ovat ja onko noihin mittarilukemiin uskomista, ellei ole omistanut autoa uudesta saakka.
Suurimmalla osalla suomessa ostetuista diesel mersuista ajaa pöläytetään kolmen ensimmäisen vuoden aikana parisataa tuhatta kilsaa.
Ja tietysti nokkaketju Tietysti tähän vaikuttaa paljon noi öljyt mitkä olivat vielä 10v.sitten aika mineraali pohjaisia! Ja kehitys on ollut öljyissä aika hurjaa jos miettii jotain "long life" millä saa ajella 30tkm jne..
Aikoinaan kun ameriikasta rahdattiin jenkkejä ( autoja ) suomeen ja ,kun niistä irroitti ventiilikopat niin sai kaapia sitä "mustaa" töhnää mikä oli palanut kiinni niihin? Sitten alanharrastaja viimeisillä rahoillaan osti RF:t ja ajeli vähän aikaan niin rupesi irtoamaan kyllä "p....aaa" ja kone alkoi kolista! Eihän se mummo siellä californiassa ole kuin lisännyt 25v. aikana jotain lirua?
Hyvät on perät.......
Auti
Re: kiitokset vinkistä
Joo, kulumattomassa pitäisi olla tasalevyinen, voin tosin tarkistaa, en ole uuden pakettia vielä avannutkaan.juuso kirjoitti:Täällähän tulee ihan asiallista vinkkiä... onko viiste siis tasalevyinen korkkaamattomassa?
Kyllähän se parin millin kuluminen vaikuttaa kulkuun yllättävästi.