Nokka-akselin kuluminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Nokka-akselin kuluminen

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Tuolla vikalistoilla mainitaan kulunut nokka-akseli mercedes 200-300 sarjan 150000km kohdalla.
Onkohan kysymyksessä kuinka yleinen vika?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No se on sitä Hesarin varman päälle tekemistä....
Tokihan noita bensakoneiden nokkia tiedetään kuluneen yllättävän nopeaan tahtiin, mutta ei sen takia kannata kiertää kaukaa kaikkia ko. sarjan yli 150 tkm ajettuja autoja.

Mainittakoon että allekirjoittaneen autoilla on ajettu 198 tkm (300 TE) ja 254 tkm (200) eikä kummassakaan nokka naputa sitten yhtään. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Nokan kuluminen ei välttämättä aiheuta minkäänmoisia sivuääniä tai muitakaan oireita.

Kesällä kansiremppaa tehtäessä Vehon entinen asentaja kehui TDT:n nokkaa tosi hyväksi, vaan viikonloppuna Jorma huomasi heti että se on millin-pari kulunut, ja kannattaa siten vaihtaa.

Kansirempan yhteydessä uusittiin nostimet ja kone käy kuluneellakin nokalla todella hienosti, vaan tehoja tuollainen kulunut nokka vie.

Nokan kulumisen havaitsee tuosta sivuviisteen kapenemisesta kärkeä kohden:

Kuva

Ei kun tiiraamaan öljyntäyttöreiästä, sieltä näkyy, ja ykköspytty on se pahiten kuluva kuutosessa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kyllähän niitä tahtoo kulua.
Pikkuveljen 230E -84/85 :llä ajettu 340tkm ja ykkösen nokka on kulunut. Vaihdamme uuden keinuvivun jospa se ensiapuna välttäisi. Saisi ainakin naputuksen loppumaan. Minä vaihtaisin kaikki hilut ja lainaisin veljelle vaikka rahatkin, muttakun se perkules vaan haaveilee jostain Audista, eikä viitsi investoida tuohon oikeaan Autoon.

Eikä ne osat niin hirveesti maksaisi vaikka uusis kaikki. 300-400€ taitaa Motonetin osilla mennä.

Loppupään W123:n M102:sen keinuvivut jossain vaiheessa vahvistuivat. En tiedä käykö vahvemmat kovametallivivut, jos on alkuperäiset pehmeitä. Jos rempan tekee, kannattanee ostaa sitten ne vahvemmat of course...jos ne käy äs well.

Monet bensa W123-kuskit väittävät, että mineraaliöljyillä kannattaa ajaa ja vaihtaa 5000km:n välein. En usko tuota vaan laitan osittain nokkaviat mineraaliöljyjen piikkiin. Pikkuveljen autolla edelliset omistajat on ajaneet juuri noin ja naputus on sen mukaista. Nyt siinä on Castrolin täyssynteettiset ja hyvin pysyy koneessa. Olisi pitänyt olla aina.

Mineraaleilla kylmävoitelu on olematonta ja muutenkaan yläpään voitelu ei mersussa (M102 ja M103) ole 100% onnistunutta.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

190 E

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Tuossapa w201:n ajettu 243 tkm.
Säännöllisillä öljynvaihdoilla!
Kuva
:roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuosta k.j:n kuvasta ei oikein näy. Pitäis olla vähän viistosta otettu.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No siinä onkin pinta lähtenyt!
Pitäisi olla tasainen ei noin naarmuinen?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

k.j kirjoitti:No siinä onkin pinta lähtenyt!
Pitäisi olla tasainen ei noin naarmuinen?
Samanlailla on kulunut veljenkin ykkönen.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin, no mullahan ei ole yhtään naarmuinen, vaan tosi siisti, silti kulunut noston kohdalta.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Niin, no mullahan ei ole yhtään naarmuinen, vaan tosi siisti, silti kulunut noston kohdalta.
Minunkaan M103:ssa ei ollut yhtään naarmuinen, ei myöskään naputtanut. Silti oli kulunut ja muutama keinu varsinkin oli jo valuraudalla liukupinnoistaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No, uusi nokka on takakontissa, odottamassa ensiviikon asennusta.

Ehkä se menee seuraavat reilu 400 tkm.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti:Minunkaan M103:ssa ei ollut yhtään naarmuinen, ei myöskään naputtanut. Silti oli kulunut ja muutama keinu varsinkin oli jo valuraudalla liukupinnoistaan.
No mutta onko sillä sitten hevonkaan väliä jos nokka ei naputa eikä aiheuta muuten rumaa käyntiä/tehottomuutta vaikka se olisi kulunut? :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Minunkaan M103:ssa ei ollut yhtään naarmuinen, ei myöskään naputtanut. Silti oli kulunut ja muutama keinu varsinkin oli jo valuraudalla liukupinnoistaan.
No mutta onko sillä sitten hevonkaan väliä jos nokka ei naputa eikä aiheuta muuten rumaa käyntiä/tehottomuutta vaikka se olisi kulunut? :?
On, koska kuluneena se ei enää avaa venttiiliä tarpeeksi paljon, tästä aiheutuu mm. tehottomuutta. Ja tiety jos se on vain jostain kohdin on kulunut niin taatusti tulee aaltoilevaa käyntiä jne. kun jotkut pytyt saa huonommin ilmaa kuin muut.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo! Toi kuvan nokka-akseli kyllä naputti ja reilusti! :oops:
Ja sen jälkeen kun vaihdoin uuden niin moottori käynnisty heti avainta kääntäm'ällä :roll: Ennen sai sahaila muutam 4-10s. eili vaikutus oli huomattava!
Tietysti oli myös keinuvivusta syönyt pinnat pois!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Veljen

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Veljen raaseri käynnistyy kanssa avainta vilauttamalla, vaikka on nokka kulunut. Sitä huomaakkaan kun äänestä joka tulee tasan yhdestä keinusta.
Viikonloppuna menee takapyörän laakeri vaihtoon ja samalla kysyn hovimäeltä vähän käytettyä keinua ja lämppärin kennostoa siihen 230:hen.

Aku P:lle:
Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Veljen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti: Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Njääh. Juuri tuosta oli kysymys. Kun "tilastojen" eli km-lukemien eli ns. varmojen tietojen mukaan mullakin pitäisi olla molemmissa autoissa nokka jokseenkin loppu -- kuitenkaan autoissa ei kulussa tai käynnissä ole mitään vikaa, jota ei olisi pystytty rajoittamaan apulaitteisiin kuten sytkään tai bensansyöttöosastoon.

Tähän kaipaisi muutosta; tätä forumia lueskellessa kun satunnainen kulkija saa hyvinkin helposti käsityksen että yli 150 tkm ajetun 80-luvun bensamersun ostaja saa heti tehdä yläkertaan remontin, ja kuitenkin meidän pihassakin seisoo pari esimerkkiä siitä että mokomaa ei välttämätä tarvitse vielä 250 tkm jälkeenkään harkita. Eli sivulauseissa pitäisi säännöllisesti muistuttaa, että "If it ain´t broken, don´t fix it".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Veljen

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Tyhjäkäynti aaltoili mulla ennen remppaa. Lisäksi kulutus tippui 2 litraa sadalle ja auto kulki ainakin pintakaasulla helmpommin.
Njääh. Juuri tuosta oli kysymys. Kun "tilastojen" eli km-lukemien eli ns. varmojen tietojen mukaan mullakin pitäisi olla molemmissa autoissa nokka jokseenkin loppu -- kuitenkaan autoissa ei kulussa tai käynnissä ole mitään vikaa, jota ei olisi pystytty rajoittamaan apulaitteisiin kuten sytkään tai bensansyöttöosastoon.

Tähän kaipaisi muutosta; tätä forumia lueskellessa kun satunnainen kulkija saa hyvinkin helposti käsityksen että yli 150 tkm ajetun 80-luvun bensamersun ostaja saa heti tehdä yläkertaan remontin, ja kuitenkin meidän pihassakin seisoo pari esimerkkiä siitä että mokomaa ei välttämätä tarvitse vielä 250 tkm jälkeenkään harkita. Eli sivulauseissa pitäisi säännöllisesti muistuttaa, että "If it ain´t broken, don´t fix it".
Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Veljen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti: Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
No tuossa alkaa olla jo vähän perustelua. Vastakkaisena esimerkkinä; kyllä tuo 243 tkm ajettu 190:n remppakunnossa oleva nokkakin hiukan oudolta tuntuu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: Veljen

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Aku P kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Omassa M103:ssakin laitan osasyyksi huonot öljyt:
mm. Esso Ultron oli ollut kestosuosikki jollain edellisistä omistajista. Autossa ei ollut lohkoa ja webastokaan ei toiminut ostohetkellä. Kilometrejä oli 300tkm, kun nokkaremppa tehtiin.
No tuossa alkaa olla jo vähän perustelua. Vastakkaisena esimerkkinä; kyllä tuo 243 tkm ajettu 190:n remppakunnossa oleva nokkakin hiukan oudolta tuntuu.
No näin vaan on!!
Kyllä D.D:kin näki ko.auton ja oli huoltokirja yms.. " suomi-auto"
Ilmeisesti maanantai autoja?
:wink: Eikä sittten siitä sen enenmpää olen viikon ihan hiljaa!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuten sanottu, ei sitä nokan kuluneisuutta välttämättä huomaa jos ei katso, Akulla saattaa molemmissa olla kuluneet.

Ja jos sillä linjalla on että ei kannata rempata ennen kuin lopullisesti hajoaa, niin minunkin auton nokalla ajelisi vielä vaikka kuinka pitkään. Mutta minäpä en kuluneilla osilla ajele.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ymmärrystä? Asiaa on tietysti vaikea selittää , mutta ilmeisesti tämä M102-103:n nokka-akseli juttu on tosiasia! Ja tietysti "mersumiehen" on vaikea sulattaa sitä että se totta!

Mielestäni just tämmöinen asia hyvä tietää esim:jos selailee foorumia ja etsiskelee ko.autoa, että "perskule" niissä voi ollakin vikoja? Tietysti myyjä vähättelee asiaa ja sanoo,että huonot oljyt nostajat naputtaa!!!

Asiaa tutkiskeltuani huomasin jostain jutun missä kerrottiin tehtaan vaihtanee materiaalia ko. nokissa ( 1989---- ) voi olla mutua mut kuitenkin olen törmännyt useisiin vastaavanlaisiin ongelmiin?
Juurikin noissa "tenavatähtien" m102:ssa.

En ole insinööri,mutta ottaessani ventiilikopan pois niin voisin suunnitella sen myös toisin? ( Öljynkierto) Semoista pientä putkea myöten ja yksi reikä? :roll:
Mikä menee varmasti tukkoon ja seuraukset ovat nähtävissä jonkin ajan päästä?

Eli jos ostoaikeissa oleva henkilö kuulee ,että autoon on vaihdettu nokka+keinut niin itse henkilökohtaisesti pidän sitä jopa erittäen hyvänä?
Jos puhutaan mersun m102 ja m103 moottorista!

:wink: Dodii sillä lailla.............
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Mutta minäpä en kuluneilla osilla ajele.
Nniih. Käy vaan 1600 euron kuukausipalkalla kalliiksi tuokin periaate -- periaatteessahan joka osa tuommoisessa 15 vuotta vanhassa 200 tkm ajetussa autossa on kulunut, oli se Mersu tai ei. Itse vaihdan siinä kohdassa kun se kuluneisuus alkaa haitata toimivuutta tai turvallisuutta. Varmalla se nokka-akseli ei omissakaan myllyissä ole samaa kuin tehtaan jäljiltä mutta kun motit käydä sihisee ihan kauniisti niin perkelettäkö sitä uusiin nokkiin investoimaan, kun sekään ei nyt ihan halpaa ja vaivatonta puuhaa ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Forumilaisten mersuista en tiedä, mutta kyllähän se yksi heikko paikka mersun bensakoneissa on tuo nokka-akseli-keinut.

Huonoja öljyjä siitä ei voi syyttää-ainakaan jos ajattelee asiaa niinpäin että tuskin mersuilla sen huonommilla öljyillä ajetaan kuin muillakaan autoilla.
Toki varmasti auttaa jos on uudesta asti ajettu laatuöljyillä ja vaihdettu öljyt ajallaan.

Vaikkei niitä kovin mahdottomasti noita w201 ym bensakoneilla ole, niin olen minäkin useampiin uusia osia vaihdellut, äkkiseltään tulee ainakin neljä autoa mieleen viimeisen noin kolmen vuoden ajalta, ja siihen työkaverien tekemät lisäksi.
Kaikissa on ollut selvästi kuuluva ylimääräinen ääni-koppa auki ja osia hankkimaan...

Jos minulla olisi mersu tuolla koneella niin aika ajoin koppa auki ja öljyputken puhdistus.
oulaistenliikenne.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Muistelen lukeneeni jostakin, että 89 loppuvuodesta (90 korimalleihin) on laitettu paremmasta materiaalista valmistetut nokka-akselit. Nokka-akseli on pilalla, jos nokasta on kulunut viistettä myöten nokka tai on naarmuinen. Nostajat kannattaa vaihtaa samalla akselin uusinnan yhteydessä. Naarmuinen nostajan pinta syö uuden akselin nokat pilalle.

Kuluvia osiahan nuo ovat ja onko noihin mittarilukemiin uskomista, ellei ole omistanut autoa uudesta saakka.
Suurimmalla osalla suomessa ostetuista diesel mersuista ajaa pöläytetään kolmen ensimmäisen vuoden aikana parisataa tuhatta kilsaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Minun autoon nokka ja keinuvivut on historian mukaan vaihdettu n.190tkm.
Ja uusi nokka ja keinut ovat eri materiaalista mitä ne on vuonna -87 olleet.
Nyt mittarissa n.410tkm eikä em. osissa vielä mitään vikaa/ kulumista.
Ja koneelle ei ole muuta remonttia tehty.....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onkos muuten noihin Mercedeksen bensamoottoreihin saatavana mitään ns. virityshenkistä nokka-akselia, joilla saisi vähän paukkuja pellin alle pikkusen lisää?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

On
Onhan siitä varmaan ollut juttuakin, jonkun toisen jutun yhteydessä.
oisko ollu toi k-jetronic:n viritys.
Joku mersupurkaamo??
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

kiitokset vinkistä

Viesti Kirjoittaja juuso »

Mauri H. kirjoitti: Nokan kulumisen havaitsee tuosta sivuviisteen kapenemisesta kärkeä kohden:

Ei kun tiiraamaan öljyntäyttöreiästä, sieltä näkyy, ja ykköspytty on se pahiten kuluva kuutosessa.
Täällähän tulee ihan asiallista vinkkiä... onko viiste siis tasalevyinen korkkaamattomassa?

Omassani 1...x pyttyä naputtelee hiukan Forte-puhdistuksen jälkeen- tai ainakin tuntui, että huomasin vienon äänen puhdistuksen jälkeen. Voihan se ääni kyllä kuulua tehostimen pumpusta, ilmastointikompurasta... Kone on tuntunut voimattomalta aina, joten siitä ei voi päätellä mitään. Öljykopan tiivisteet on hankittuna- tarttee tutkia tarkemmin kunhan aurinko nousee korkeammalle.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Benediktus kirjoitti:Muistelen lukeneeni jostakin, että 89 loppuvuodesta (90 korimalleihin) on laitettu paremmasta materiaalista valmistetut nokka-akselit. Nokka-akseli on pilalla, jos nokasta on kulunut viistettä myöten nokka tai on naarmuinen. Nostajat kannattaa vaihtaa samalla akselin uusinnan yhteydessä. Naarmuinen nostajan pinta syö uuden akselin nokat pilalle.

Kuluvia osiahan nuo ovat ja onko noihin mittarilukemiin uskomista, ellei ole omistanut autoa uudesta saakka.
Suurimmalla osalla suomessa ostetuista diesel mersuista ajaa pöläytetään kolmen ensimmäisen vuoden aikana parisataa tuhatta kilsaa.
Joo! Mutta tämähän on suurempi ongelma "bensa" autoissa ja nokat kestää kyllä diiseleissä! Diiseleihin ei tarvitse vaihtaa kun nostajat 600tkm välein. :lol:
Ja tietysti nokkaketju Tietysti tähän vaikuttaa paljon noi öljyt mitkä olivat vielä 10v.sitten aika mineraali pohjaisia! Ja kehitys on ollut öljyissä aika hurjaa jos miettii jotain "long life" millä saa ajella 30tkm jne..


Aikoinaan kun ameriikasta rahdattiin jenkkejä ( autoja ) suomeen ja ,kun niistä irroitti ventiilikopat niin sai kaapia sitä "mustaa" töhnää mikä oli palanut kiinni niihin? Sitten alanharrastaja viimeisillä rahoillaan osti RF:t ja ajeli vähän aikaan niin rupesi irtoamaan kyllä "p....aaa" ja kone alkoi kolista! :wink: Eihän se mummo siellä californiassa ole kuin lisännyt 25v. aikana jotain lirua? :cry:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: kiitokset vinkistä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juuso kirjoitti:Täällähän tulee ihan asiallista vinkkiä... onko viiste siis tasalevyinen korkkaamattomassa?
Joo, kulumattomassa pitäisi olla tasalevyinen, voin tosin tarkistaa, en ole uuden pakettia vielä avannutkaan.

Kyllähän se parin millin kuluminen vaikuttaa kulkuun yllättävästi.
Vastaa Viestiin