W211, Webasto
W211, Webasto
Osaisiko joku sanoa syytä miksiköhän auton edellinen omistaja on asennuttanut autooni Defan lämmittimen?
Autossa on kaukosäädettävä tehtaan asentama Webasto (vai mikä lie merkki???).
Lisäksi on tuo Defa, jonka ohjauspaneeli on kojelaudassa.
Yksi syy voisi olla tolppa- ja sisäpistoke, mutta miksi sitten ajastettava laite, kun on tuo tehtaankin asentama laite?
Asia ei ole ollut kauhean ajankohtainen, kun auto viettää yöt ja päivät pääosin tallissa, mutta nyt on edessä pohjoisen reissu ja auto taivasalla viikon. Pitäisi aika ajoin saada auto lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä, niin kiinnostaisi kumpaa kannattaa käyttää.
Sähköä käytän tietty, jos mahdollisuus (toivottavasti lämmittää lohkoakin, eikä vain sisätilaa).
Viikonkoppuna kokeilin painaa vaihdekepin vierestä Webaston päälle, kun auto oli pihalla. Laite käynnistyi ihan ok, mutta puolen tunnin päästä auto oli kylmä ja punainen valo sammuksissa. Aikaisemmin samana päivänä laite toimi ihan ok, kun laskettelukeskuksen parkkiksella kävin laittamassa Webaston päälle n. puoli tuntia ennen starttia. Silloin oli kyllä lämpöä auton sisälläkin. Mistä moinen itsestään sammuminen?
Defan käyttökokemukset on aika vähäiset. Eilen laitoin päälle heti lähtiessäni hiihtolenkille ja auto oli kyllä lämmin, kun lähdin pois.
Eli kummastuttaa, miksi tuo Defakin...
Autossa on kaukosäädettävä tehtaan asentama Webasto (vai mikä lie merkki???).
Lisäksi on tuo Defa, jonka ohjauspaneeli on kojelaudassa.
Yksi syy voisi olla tolppa- ja sisäpistoke, mutta miksi sitten ajastettava laite, kun on tuo tehtaankin asentama laite?
Asia ei ole ollut kauhean ajankohtainen, kun auto viettää yöt ja päivät pääosin tallissa, mutta nyt on edessä pohjoisen reissu ja auto taivasalla viikon. Pitäisi aika ajoin saada auto lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä, niin kiinnostaisi kumpaa kannattaa käyttää.
Sähköä käytän tietty, jos mahdollisuus (toivottavasti lämmittää lohkoakin, eikä vain sisätilaa).
Viikonkoppuna kokeilin painaa vaihdekepin vierestä Webaston päälle, kun auto oli pihalla. Laite käynnistyi ihan ok, mutta puolen tunnin päästä auto oli kylmä ja punainen valo sammuksissa. Aikaisemmin samana päivänä laite toimi ihan ok, kun laskettelukeskuksen parkkiksella kävin laittamassa Webaston päälle n. puoli tuntia ennen starttia. Silloin oli kyllä lämpöä auton sisälläkin. Mistä moinen itsestään sammuminen?
Defan käyttökokemukset on aika vähäiset. Eilen laitoin päälle heti lähtiessäni hiihtolenkille ja auto oli kyllä lämmin, kun lähdin pois.
Eli kummastuttaa, miksi tuo Defakin...
S212 E350CDI
Defalla ilmaita?
Yksi syy voisi olla Defan käytölle se, että esim työpaikan pihassa auton voi pitää lämpimänä "ilmaiseksi".
Minulla ainakin runsaan Webaston käytön huomaa polttoainemittarista. Tankillisella pääsee 200-300 km vähemmän kuin käyttämättä Webaa.
Minulla ainakin runsaan Webaston käytön huomaa polttoainemittarista. Tankillisella pääsee 200-300 km vähemmän kuin käyttämättä Webaa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Edellisessä w211:ssäni oli sekä tehtaan webasto että lohkolämmitin (tosin ilman mitään ajastimia). Ajatus oli käyttää sähkölämmitintä lyhyiden ajomatkojen takia silloin kun sähköä oli saatavilla. Nykyisin olen kyllä pärjäillyt pelkällä webastolla kun aamulla auto lähtee lämpimästä tallista.
Eikö 211:ssä webasto ole tehtaan jäljiltä ohjelmoitu 30 minuutin käyttöajalle, ei ihme jos se puolen tunnin päästä oli sammunut. Tuon voi kyllä testerillä muuttaa mutta en itse lähtisi pidentämään, syö turhaan akkua ja kyllä sen puolen tunnin käytön pitäisi jo riittää.
Eikö 211:ssä webasto ole tehtaan jäljiltä ohjelmoitu 30 minuutin käyttöajalle, ei ihme jos se puolen tunnin päästä oli sammunut. Tuon voi kyllä testerillä muuttaa mutta en itse lähtisi pidentämään, syö turhaan akkua ja kyllä sen puolen tunnin käytön pitäisi jo riittää.
Täältäkin löytyy molemmat lelut. Tuohon Defaan kannattaa muuten liittää laturioptio, sikäli mikäli sitä ei vielä siinä ole. Laturi on oiva turva akulle, siltä varalta että webastoa joutuu huudattamaan lähelle akun varaustason.K70 kirjoitti:Eli kummastuttaa, miksi tuo Defakin...
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=40
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Mahtaisikohan mulla jo olla tuo laturi, kun ajastimesta saa näkyviin ulkolämmön lisäksi myös akun jännitteenTäältäkin löytyy molemmat lelut. Tuohon Defaan kannattaa muuten liittää laturioptio, sikäli mikäli sitä ei vielä siinä ole. Laturi on oiva turva akulle, siltä varalta että webastoa joutuu huudattamaan lähelle akun varaustason.
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=40
Tuon "ilmaisen" lämmittämisen takia lohkolämppärin ymmärränkin, mutta tuo ajastimeen investointi hieman ihmetyttää...
toki, jos Webasto lämmittää ainoastaan puoli tuntia, niin sitten tuo on täysin ymmärrettävää, koska Defan saa ajastettua automaattisesti lämpötilan mukaan, tai sitten 1, 2 tai 3 tuntia ennen starttia päälle ja lämmittää vielä pari tuntia "yliaikaa", jos lähtö venähtää asetetusta ajasta. Eli tuo lienee sitten syy tuohon ajastimeen.
S212 E350CDI
Jos näyttää akun jännitteen, niin sitten siellä on laturi. Varmuuden laturin olemassaolosta saat, kun laitat auton roikkaa ja katsot Defan ruudulta nouseeko jännite. Latauspuoli on siitä hyvä, että se toimii aina kun roikasta tulee 230V, eli ajastinkello ei ohjaa laturin toimintaa, sitä ei tarvitse erikseen määrittää "ON" asentoon, automaatille tai määritellä jotain noutoaikoja. Lataus on siis aina "ON" kunhan vaan systeemi saa verkkovirtaa. Huomionarvoista on että, autoa ei saa startata silloin kun laturi lataa, startin aiheuttama kuormituspiikki saattaa rikkoa laturin.K70 kirjoitti:Mahtaisikohan mulla jo olla tuo laturi, kun ajastimesta saa näkyviin ulkolämmön lisäksi myös akun jännitteenTäältäkin löytyy molemmat lelut. Tuohon Defaan kannattaa muuten liittää laturioptio, sikäli mikäli sitä ei vielä siinä ole. Laturi on oiva turva akulle, siltä varalta että webastoa joutuu huudattamaan lähelle akun varaustason.
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=40
Tuon "ilmaisen" lämmittämisen takia lohkolämppärin ymmärränkin, mutta tuo ajastimeen investointi hieman ihmetyttää...
toki, jos Webasto lämmittää ainoastaan puoli tuntia, niin sitten tuo on täysin ymmärrettävää, koska Defan saa ajastettua automaattisesti lämpötilan mukaan, tai sitten 1, 2 tai 3 tuntia ennen starttia päälle ja lämmittää vielä pari tuntia "yliaikaa", jos lähtö venähtää asetetusta ajasta. Eli tuo lienee sitten syy tuohon ajastimeen.
Muistaakseni Defalla oli jossain vaiheessa nuo lisätarvikkeet hinnoiteltu niin, että 3A laturia ei saanut ilman ajastinkelloa. Voi olla että muistan väärin. Joka tapauksessa ajastinkello kera laturin on hyvä yhdistelmä etenkin silloin jos eteen tulee jatkuvavirtainen lämmitystolppa, esim. joku yleissähkörasia talon seinässä. Siitä vaan roikka seinään ja ajastinkelloon noutoaika seuraavan aamun startille. Laturi tekee työtään koko yön, mutta lämmityspuoli lähtee pöhiseen vasta sitten kun ajastinkelloon määritelty noutoaika antaa sille luvan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tähän palatakseni...
loma meni hienosti ja autokin toimi moitteetta, mutta...
mennessä -23C ja eka aamuna Defa toimi ihan toivotusti. Paneelista "On"-päälle ja jalkatiassa rupesi tohina käymään.
Sen jälkeen, seuraavina aamuina...onneksi pakkanen laski n.-6- -10C...toiminta tökkäsi.
Sisätilalämmitin ei enää toiminut millään asetuksella, eikä sitä saanut päälle edes "On"-asetuksella.
Asiaa en enempää ehtinyt tutkimaan, mutta totesin konehuoneessa olevan "Defa-boxin" näyttävän vihreää valoa, eli oletin että ainakin lataus toimii ja toivon mukaan myös lohkolämmitin (jos sellainen paketissa on???). Olisiko tietoa, mistä vikaa lähtisi haarukoimaan?
Sisätilalämmitin toimi, kun sen tökkäsin tolpan pistokkeeseen, muttei jalkatilan pistokkeesta.
Toinen mietityttävä asia on, miksi Webasto toimii vain muutaman minuutin, kun sen tökkää vaihdekepin viereisestä napista päälle. Valo on sammunut jo n.5min. päästä, eikä mitään tohinaa konehuoneesta enää kuulu.
loma meni hienosti ja autokin toimi moitteetta, mutta...
mennessä -23C ja eka aamuna Defa toimi ihan toivotusti. Paneelista "On"-päälle ja jalkatiassa rupesi tohina käymään.
Sen jälkeen, seuraavina aamuina...onneksi pakkanen laski n.-6- -10C...toiminta tökkäsi.
Sisätilalämmitin ei enää toiminut millään asetuksella, eikä sitä saanut päälle edes "On"-asetuksella.
Asiaa en enempää ehtinyt tutkimaan, mutta totesin konehuoneessa olevan "Defa-boxin" näyttävän vihreää valoa, eli oletin että ainakin lataus toimii ja toivon mukaan myös lohkolämmitin (jos sellainen paketissa on???). Olisiko tietoa, mistä vikaa lähtisi haarukoimaan?
Sisätilalämmitin toimi, kun sen tökkäsin tolpan pistokkeeseen, muttei jalkatilan pistokkeesta.
Toinen mietityttävä asia on, miksi Webasto toimii vain muutaman minuutin, kun sen tökkää vaihdekepin viereisestä napista päälle. Valo on sammunut jo n.5min. päästä, eikä mitään tohinaa konehuoneesta enää kuulu.
S212 E350CDI
Webasto vaatii
... että tankissa pitää olla yli 1:4 polttoainetta jäljellä, jotta se toimisi. Muutoin se sulkee itsensä. Taisi olla maininta ohjekirjassakin. Voisiko olla tästä kyse?
Re: Webasto vaatii
Omassani lähtee käyntiin jos ressuvalo ei pala. Mutta 211:ssä kannattaa pitää tankkia aika täynnä ja talvilaatua heti kun sitä on jakelussa.kt4879 kirjoitti:... että tankissa pitää olla yli 1:4 polttoainetta jäljellä, jotta se toimisi. Muutoin se sulkee itsensä. Taisi olla maininta ohjekirjassakin. Voisiko olla tästä kyse?
Olisi mukava tietää kuuluuko sieltä lämmittimestä mitään ääntä, ehkä se on mennyt vikatilaan eikä yritäkään käynnistyä.
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Mulla ainakin vielä toi tehtaan weba tekee semmoista että sammuu muutaman minuutin kuluttua kun pakkasta on -5 tai enemmän.
pienemmillä pakkasilla toimii ihan ok ja muutenkin kun akku on latingissa.
Aika lelu systeemi, jännite laskee juuri tuon jännitevahdin asettaman rajan alle ja sammuttaa webaston.
Iso akku on uusi AGM Bosch.
Pitäis käydä päivittämässä ohjelma uudelleen kun ehtii.
Voisko ongelma olla tuossa jännitteessä?
pienemmillä pakkasilla toimii ihan ok ja muutenkin kun akku on latingissa.
Aika lelu systeemi, jännite laskee juuri tuon jännitevahdin asettaman rajan alle ja sammuttaa webaston.
Iso akku on uusi AGM Bosch.
Pitäis käydä päivittämässä ohjelma uudelleen kun ehtii.
Voisko ongelma olla tuossa jännitteessä?
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Voisko ongelma sittenkin olla siinä että autossasi jännite laskee liian alas vaikka olisikin uusi akku? Ei omassani ole kyllä webasto sammunut tuolla tavalla jos auto on tullut ajosta akku ladattuna.jytäkkä kirjoitti:Mulla ainakin vielä toi tehtaan weba tekee semmoista että sammuu muutaman minuutin kuluttua kun pakkasta on -5 tai enemmän.
pienemmillä pakkasilla toimii ihan ok ja muutenkin kun akku on latingissa.
Aika lelu systeemi, jännite laskee juuri tuon jännitevahdin asettaman rajan alle ja sammuttaa webaston.
Iso akku on uusi AGM Bosch.
Pitäis käydä päivittämässä ohjelma uudelleen kun ehtii.
Voisko ongelma olla tuossa jännitteessä?
Re: Webasto vaatii
Voi olla kyse juurikin tuosta, eli RFM-viasta (read the f***ing manual).kt4879 kirjoitti:... että tankissa pitää olla yli 1:4 polttoainetta jäljellä, jotta se toimisi. Muutoin se sulkee itsensä. Taisi olla maininta ohjekirjassakin. Voisiko olla tästä kyse?
Tankki oli meinaan aika tyhjä ja tankkasin vasta kotia kohti lähtiessä.
Täytyy tutkia kuitenkin tuon Defan vika, kun sisälämppäri ei pelitä.
S212 E350CDI
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W211, Webasto
Terve,
Mistähän lähtisi etsimään vikaa? Minulla siis W211 jossa on ilmeisesti jälkiasenteinen "tehtaan" webasto. Löytyy siis mersun logolla varustettu kapula ja lämmitin on webaston thermotop c. Ongelmana tuli vastaan että kaukosäätimellä en saannu webastoa käymään usean yrityksen jälkeen, mutta sitten sainkin syttymään kapulaan vihreän valon ja webasto rupesi käymään. Ongelmaksi muodostui sitten että eihän sitä saannut enää pois päältä ja kapulassa vilkui vaan valo kun koitti OFFille laittaa. Ilmeisesti kapulan ja itse webastoon ei saa oikein yhteyttä, mistä siis vikaa etsimään? Pirun hyvin se kyllä lämmitti kunhan vaan sai tulille
E: No jopas oli helppo "vika", patterit vaihtamalla lähti pelaamaan
Mistähän lähtisi etsimään vikaa? Minulla siis W211 jossa on ilmeisesti jälkiasenteinen "tehtaan" webasto. Löytyy siis mersun logolla varustettu kapula ja lämmitin on webaston thermotop c. Ongelmana tuli vastaan että kaukosäätimellä en saannu webastoa käymään usean yrityksen jälkeen, mutta sitten sainkin syttymään kapulaan vihreän valon ja webasto rupesi käymään. Ongelmaksi muodostui sitten että eihän sitä saannut enää pois päältä ja kapulassa vilkui vaan valo kun koitti OFFille laittaa. Ilmeisesti kapulan ja itse webastoon ei saa oikein yhteyttä, mistä siis vikaa etsimään? Pirun hyvin se kyllä lämmitti kunhan vaan sai tulille
E: No jopas oli helppo "vika", patterit vaihtamalla lähti pelaamaan
Star C3 @LPR
Re: W211, Webasto
Sitten kun tuo oma tehdasasenteinen lämmitin herkeää pelaamasta, kun mielestäni liekki ei enää käy niin puhtaasti, kuin sen ehkä kuuluisi. Niin onko tuo lämmittimen tyyppi pelkkä Thermo Top C? Eli kun palopesää tai ohjainkorttia tilaa, niin osaa oikean tilata.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: W211, Webasto
Ohjainkorttia et löydä kuin tuurilla käytettynä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211, Webasto
Ohjainkortin nyt voi aina korjauttaa. Mutta entäs palopesä? Hehku? Onko samat kuin ei väyläohjatuissa malleissa?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014