W202 C280. perän purku
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
- Paikkakunta: Kajana
W202 C280. perän purku
Mulla on itsellä w202 C280 vm 1994 mersu, ja nyt on tullut semmoista vian alkua että nuo perän stefat näyttäävät vähän fuskaavan läpi. niin kardaanin kuin vetareiden kohdalla.
No minähän läksin sitten ostamaan niitä stefoja kappas kummaa, eivät tienneet paikallisessa ad-varaosa liikkeessä kokoa stefoille joten sanoivat että irroita entiset ja tuo sitten mitat niistä stefoista nii antavat samanlaiset.
No kumminkin päättäväisenä ajattelin että saahan minä ne stefan mitat selville jostain ilman että tarttee entisiä mittailee. No läksin paikalliseen Hartikaiseen ja sieltähän kyllä stefat löytyisi ja mitatkin ja hintakin stefoille 36,40 yht kaikille stefoille.
No mutta sitten tämä myyjä sanoa latasee että ei niitä kannata ite rueta vaihtaa ku kuulemma jos ei muista kiriä kardaanin laipan kiristys mutteria oikeaan kireyteen eli tämän osan numero (1233530072) voi peränvälityksen välys ilmeisesti jäädä liian löysälle tai mennä liian kireälle ja kuulemma moni on näin onnistunut rikkomaan oman mersun perän.
No kysymyksenihän kuuluu onko joku tehnyt tätä stefojen vaihtoa ja jos on niin mitenkä on varmistunut että on tullut perävälityksen hammaskoetus ja välys kohdalleen? Pitääkö tuo kartaanin laipankiinnitys mutteri osa numero 1233530072 EPC.ssä vetää tiettyyn momenttiin jotta tulee välys oikeaksi tai tietääkö joku mikä on sopiva back lash eli peränvälityksenvälys.
toivottavasti joku vastaa tyhmän kysymyksiin. Ei voi olla näin hankalaa yksien stefojen vaihto.
No minähän läksin sitten ostamaan niitä stefoja kappas kummaa, eivät tienneet paikallisessa ad-varaosa liikkeessä kokoa stefoille joten sanoivat että irroita entiset ja tuo sitten mitat niistä stefoista nii antavat samanlaiset.
No kumminkin päättäväisenä ajattelin että saahan minä ne stefan mitat selville jostain ilman että tarttee entisiä mittailee. No läksin paikalliseen Hartikaiseen ja sieltähän kyllä stefat löytyisi ja mitatkin ja hintakin stefoille 36,40 yht kaikille stefoille.
No mutta sitten tämä myyjä sanoa latasee että ei niitä kannata ite rueta vaihtaa ku kuulemma jos ei muista kiriä kardaanin laipan kiristys mutteria oikeaan kireyteen eli tämän osan numero (1233530072) voi peränvälityksen välys ilmeisesti jäädä liian löysälle tai mennä liian kireälle ja kuulemma moni on näin onnistunut rikkomaan oman mersun perän.
No kysymyksenihän kuuluu onko joku tehnyt tätä stefojen vaihtoa ja jos on niin mitenkä on varmistunut että on tullut perävälityksen hammaskoetus ja välys kohdalleen? Pitääkö tuo kartaanin laipankiinnitys mutteri osa numero 1233530072 EPC.ssä vetää tiettyyn momenttiin jotta tulee välys oikeaksi tai tietääkö joku mikä on sopiva back lash eli peränvälityksenvälys.
toivottavasti joku vastaa tyhmän kysymyksiin. Ei voi olla näin hankalaa yksien stefojen vaihto.
ke!
2 oon purkanut ja kasannut, toimivat vieläkin muutaman vuoden jälkeenkin. Se pinionin laakeri rakenne on ryppyrenkaineen saman tyyppinen kuin 115,123,126 takapyörissä, eli kiristys momentti on jotain 180-200 nm. Mulla riitti kun merkkasi mutterin asennon ja kiristi uudelleen samaan paikkaan. Toisessa oli vähän väljää, sitä kiristin muutaman asteen yli merkin. Mutta ainahan siinä on riskinsä kiristää vanhaa laakerointia!
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
- Paikkakunta: Kajana
Juu niin minäkin ajatteli tehä et merkkaan mutterin paikan ja kirin samaan paikkaan mut toi momentti oli hyvä tietää kiitokset siitä . ja jos tuntuu väljältä nii vedän tiukemmaksi vähäsen.timo230e kirjoitti:2 oon purkanut ja kasannut, toimivat vieläkin muutaman vuoden jälkeenkin. Se pinionin laakeri rakenne on ryppyrenkaineen saman tyyppinen kuin 115,123,126 takapyörissä, eli kiristys momentti on jotain 180-200 nm. Mulla riitti kun merkkasi mutterin asennon ja kiristi uudelleen samaan paikkaan. Toisessa oli vähän väljää, sitä kiristin muutaman asteen yli merkin. Mutta ainahan siinä on riskinsä kiristää vanhaa laakerointia!
Eiköhän se näillä eväillä onnistu
satutko muuten muistamaan minkä kokoisia ne stefat oli perässä eli sisähalkaisijaa ulko halkaisijaa ja stefan paksuutta kardaanin ja vetareiden stefoissa . Mutta kiitoksia ohjeista
Eikun vaihto hommiin
ke!
satutko muuten muistamaan minkä kokoisia ne stefat oli perässä eli sisähalkaisijaa ulko halkaisijaa ja stefan paksuutta kardaanin ja vetareiden stefoissa . Mutta kiitoksia ohjeista
Eikun vaihto hommiin[/quote]
Ei muistikuvaa stefoista ja varaosakuvissakaan ei ole mittoja.
Tossa yhdessä linkissä on hyviä kuvia lukkoperästä.
Eikun vaihto hommiin[/quote]
Ei muistikuvaa stefoista ja varaosakuvissakaan ei ole mittoja.
Tossa yhdessä linkissä on hyviä kuvia lukkoperästä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
- Paikkakunta: Kajana
Erittäin hyvä huomio katsonpa tämän asian ihan ensiksi.JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.
sehän voi ollakkin tukossa koska autoon on tehty massaus pohjaan noin
2 vuotta sitten ja sehän on voinut tukkia tuon huohottimen.
Pitää katsoa. olin ihan itekkin unohtanut koko huohotin asian.
ke!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
- Paikkakunta: Kajana
Kiitoksia tästä on paljon apua.oas kirjoitti:http://www.dentsport.com/gallery/v/dsg/ ... 8.JPG.html
ke!
No se hattu lähtee siitä irti helposti ylöspäin ja siellä putkessa on vain huopapala. Luultavasti se hattu voi olla niin hiekkanen että paineen tasausta ei pääse tapahtumaan. En muista onko tätä helppo tehdä kun perä on paikallaan autossa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re:
JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.
Kardaanin juuresta vuoti/taa ja huohotin oli tukossa.. (ruostesuojauksen jäljiltä ilmeisesti) huljuttelin huohottimen bensassa ja eikun takaisin.
Taivutetulla 17mm avaimella irtos. (niinkuin joku täällä foorumilla neuvoi)
Nyt ei tule tippoja enää auton alle, mutta stefa kannattaa ilmeisesti silti vaihdattaa?
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Re: Re:
ei tuo ole mitään peräöljyä, vaan lähinnä vaihteistoöljyä... laita vaikka redlinen 75w-90 peräöljyt, ei talvellakaan ole ajo sellaista tahmeaa sitten...P4si kirjoitti:
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Re:
napa kirjoitti:ei tuo ole mitään peräöljyä, vaan lähinnä vaihteistoöljyä... laita vaikka redlinen 75w-90 peräöljyt, ei talvellakaan ole ajo sellaista tahmeaa sitten...P4si kirjoitti:
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Eli tätä? http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/590073/0" onclick="window.open(this.href);return false;
"Äärimmäisen liukasta" lukee tekstissä..
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Re: W202 C280. perän purku
Ja sillä kartaaninlaipan mutterilla ei säädetä hammasvälystä vaan laakerikireys. Joskus vaihdoin tuon pinionakselin stefan ja kiristin mutterin samaan kohtaan missä se olikin, ja kesti ainakin seuraavat 40 tkm ja varmaan vieläkin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W202 C280. perän purku
Täälläpäin on nakeltu ne huohottimien huopapalikat pusikkoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Re:
P4si kirjoitti:JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.
Kardaanin juuresta vuoti/taa ja huohotin oli tukossa.. (ruostesuojauksen jäljiltä ilmeisesti) huljuttelin huohottimen bensassa ja eikun takaisin.
Taivutetulla 17mm avaimella irtos. (niinkuin joku täällä foorumilla neuvoi)
Nyt ei tule tippoja enää auton alle, mutta stefa kannattaa ilmeisesti silti vaihdattaa?
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Stefa vaihdatettu. Merkkiliikkeessä kustannusarvio oli työlle 150-200e. Vaihdatin kuitenkin stefan muualla, työ kustanti 70e (sisältäen etujarrupalojen vaihtotyön)
Peräöljyksi laitoin : http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4462" onclick="window.open(this.href);return false;
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: To 24.10.2013 12:55
Re: W202 C280. perän purku
Onko kellään myydä c280 perää
Re: W202 C280. perän purku
Otapa perästä välitys tiedot...
sitten varaosahaku.fi...vaikka mutta laita kuitenkin ostetaan osioon ostoilmoitus.
Välitys määrää mikä sinne on järkevin koska muistakin malleista käy sinne se perä ja kaiketi väyrysistäkin.
sitten varaosahaku.fi...vaikka mutta laita kuitenkin ostetaan osioon ostoilmoitus.
Välitys määrää mikä sinne on järkevin koska muistakin malleista käy sinne se perä ja kaiketi väyrysistäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 C280. perän purku
Mikä on tuon huohottimen kierre? Meni itseltä rikki ja yritän etsiä korvaavaa. IKH:lla on nippoja 1/4", 3/8" ja 1/2"
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Re: W202 C280. perän purku
Olisikohan sitten M16?
https://www.drive2.ru/l/551983975275431325/
Pitäisi jokin halvempi ratkaisu tuohon keksiä kuin suolainen orkkis
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-28804-0
https://www.drive2.ru/l/551983975275431325/
Pitäisi jokin halvempi ratkaisu tuohon keksiä kuin suolainen orkkis
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-28804-0
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Re: W202 C280. perän purku
Siis huohotin meni rikki vai? Kierrekkö petti vai täh?
Purkaamolta käyt hakemassa tai tilaat purkaamolta. Eiköhän noita periä ole nurkat täynnä.
Purkaamolta käyt hakemassa tai tilaat purkaamolta. Eiköhän noita periä ole nurkat täynnä.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: W202 C280. perän purku
Lähti se hattu irti ja tippui jonnekkin.
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Re: W202 C280. perän purku
IKH:lla saattaisi olla sopiva ja hinta on kohdillaan:
https://www.ikh.fi/fi/oljykorkki-huohotin-xt9411107
Tuossa on M16x1,5 kierre en sitten tiedä onko alkuperäisessä M16x2, mutta tuo taitaa olla muovia, joten eiköhän sen sinne saa ruuvattua vaikka väärille kierteille sitten..
https://www.ikh.fi/fi/oljykorkki-huohotin-xt9411107
Tuossa on M16x1,5 kierre en sitten tiedä onko alkuperäisessä M16x2, mutta tuo taitaa olla muovia, joten eiköhän sen sinne saa ruuvattua vaikka väärille kierteille sitten..
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Re: W202 C280. perän purku
Eipä ollut sopiva. Ihan tiedoksi muille, että kierre on sitten M14
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Re: W202 C280. perän purku
En sitten antanut periksi, vaan laitoin tuon 3€ huohottimen sopimaan.
Katkaisin orkkiksen juuresta ja tein siihen 1/8" kierteet. Löytyi myös tuollainen 1/8" -> 1/4" kaksoisnippa, jonka 1/4" sai kierrettyä katkaistun IKH:n huohottimen sisään tiukasti. Nyt on sitten runko johon voi tarvittaessa aina vaihtaa tuon halvan huohottimen. Siinä ei tosin näyttänyt olevan kuin kaksi reikää putken päässä, eli ihan sama olisi ollut porata alkuperäisen kylkeen pari reikää päähän, mutta kun se hajosi, niin ei enää ollut mitään mihin porata
Katkaisin orkkiksen juuresta ja tein siihen 1/8" kierteet. Löytyi myös tuollainen 1/8" -> 1/4" kaksoisnippa, jonka 1/4" sai kierrettyä katkaistun IKH:n huohottimen sisään tiukasti. Nyt on sitten runko johon voi tarvittaessa aina vaihtaa tuon halvan huohottimen. Siinä ei tosin näyttänyt olevan kuin kaksi reikää putken päässä, eli ihan sama olisi ollut porata alkuperäisen kylkeen pari reikää päähän, mutta kun se hajosi, niin ei enää ollut mitään mihin porata
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm