W202 C280. perän purku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
*Babba-Benssi*
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
Paikkakunta: Kajana

W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja *Babba-Benssi* »

Mulla on itsellä w202 C280 vm 1994 mersu, ja nyt on tullut semmoista vian alkua että nuo perän stefat näyttäävät vähän fuskaavan läpi. niin kardaanin kuin vetareiden kohdalla.

No minähän läksin sitten ostamaan niitä stefoja kappas kummaa, eivät tienneet paikallisessa ad-varaosa liikkeessä kokoa stefoille joten sanoivat että irroita entiset ja tuo sitten mitat niistä stefoista nii antavat samanlaiset.

No kumminkin päättäväisenä ajattelin että saahan minä ne stefan mitat selville jostain ilman että tarttee entisiä mittailee. No läksin paikalliseen Hartikaiseen ja sieltähän kyllä stefat löytyisi ja mitatkin ja hintakin stefoille 36,40 yht kaikille stefoille.

No mutta sitten tämä myyjä sanoa latasee että ei niitä kannata ite rueta vaihtaa ku kuulemma jos ei muista kiriä kardaanin laipan kiristys mutteria oikeaan kireyteen eli tämän osan numero (1233530072) voi peränvälityksen välys ilmeisesti jäädä liian löysälle tai mennä liian kireälle ja kuulemma moni on näin onnistunut rikkomaan oman mersun perän.

No kysymyksenihän kuuluu onko joku tehnyt tätä stefojen vaihtoa ja jos on niin mitenkä on varmistunut että on tullut perävälityksen hammaskoetus ja välys kohdalleen? Pitääkö tuo kartaanin laipankiinnitys mutteri osa numero 1233530072 EPC.ssä vetää tiettyyn momenttiin jotta tulee välys oikeaksi tai tietääkö joku mikä on sopiva back lash eli peränvälityksenvälys.

toivottavasti joku vastaa tyhmän kysymyksiin. Ei voi olla näin hankalaa yksien stefojen vaihto.





:D
ke!
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

2 oon purkanut ja kasannut, toimivat vieläkin muutaman vuoden jälkeenkin. Se pinionin laakeri rakenne on ryppyrenkaineen saman tyyppinen kuin 115,123,126 takapyörissä, eli kiristys momentti on jotain 180-200 nm. Mulla riitti kun merkkasi mutterin asennon ja kiristi uudelleen samaan paikkaan. Toisessa oli vähän väljää, sitä kiristin muutaman asteen yli merkin. Mutta ainahan siinä on riskinsä kiristää vanhaa laakerointia!
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voidaan tehdä vaihto ja tulee halvemmaksi kuin merkkiliikkeessä :wink:
Joku mersupurkaamo??
*Babba-Benssi*
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
Paikkakunta: Kajana

Viesti Kirjoittaja *Babba-Benssi* »

timo230e kirjoitti:2 oon purkanut ja kasannut, toimivat vieläkin muutaman vuoden jälkeenkin. Se pinionin laakeri rakenne on ryppyrenkaineen saman tyyppinen kuin 115,123,126 takapyörissä, eli kiristys momentti on jotain 180-200 nm. Mulla riitti kun merkkasi mutterin asennon ja kiristi uudelleen samaan paikkaan. Toisessa oli vähän väljää, sitä kiristin muutaman asteen yli merkin. Mutta ainahan siinä on riskinsä kiristää vanhaa laakerointia!
Juu niin minäkin ajatteli tehä et merkkaan mutterin paikan ja kirin samaan paikkaan mut toi momentti oli hyvä tietää kiitokset siitä . ja jos tuntuu väljältä nii vedän tiukemmaksi vähäsen.

Eiköhän se näillä eväillä onnistu

satutko muuten muistamaan minkä kokoisia ne stefat oli perässä eli sisähalkaisijaa ulko halkaisijaa ja stefan paksuutta kardaanin ja vetareiden stefoissa . Mutta kiitoksia ohjeista

Eikun vaihto hommiin
ke!
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.
JariN
oas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 05.01.2007 16:39
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja oas »

ex.MB 200D -82. MB 180C-02
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

satutko muuten muistamaan minkä kokoisia ne stefat oli perässä eli sisähalkaisijaa ulko halkaisijaa ja stefan paksuutta kardaanin ja vetareiden stefoissa . Mutta kiitoksia ohjeista

Eikun vaihto hommiin[/quote]
Ei muistikuvaa stefoista ja varaosakuvissakaan ei ole mittoja.
Tossa yhdessä linkissä on hyviä kuvia lukkoperästä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
*Babba-Benssi*
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
Paikkakunta: Kajana

Viesti Kirjoittaja *Babba-Benssi* »

JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.
Erittäin hyvä huomio katsonpa tämän asian ihan ensiksi.

sehän voi ollakkin tukossa koska autoon on tehty massaus pohjaan noin
2 vuotta sitten ja sehän on voinut tukkia tuon huohottimen.

Pitää katsoa. olin ihan itekkin unohtanut koko huohotin asian.
ke!
*Babba-Benssi*
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 27.09.2007 08:19
Paikkakunta: Kajana

Viesti Kirjoittaja *Babba-Benssi* »

Kiitoksia tästä on paljon apua.
ke!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Millä te olette avanneet niitä huohottimia?

Öljynvaihtaja päästi oljyntäyttöreijästä paineilmaa, mutta
joku sanoi, että se voi hajottaa ne tiivisteet.
Seuraavaan perään laitettiin uusi huohotin.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Jos kiertää koko huohotinputken irti niin helppo putsata. Avaimen kokoa en muista, ehkä 19mm.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Viimeksi kun yritin sitä irti, niin ei lähtenyt. Korjaamolla oli kuulemma
auennut tavallisella lenkkiavaimella, joka muistaakseni oli juurikin 19 mm.
Silloin vaihdettiin uusi huohotin, olisiko maksanut 15 e KL:lla.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

No se hattu lähtee siitä irti helposti ylöspäin ja siellä putkessa on vain huopapala. Luultavasti se hattu voi olla niin hiekkanen että paineen tasausta ei pääse tapahtumaan. En muista onko tätä helppo tehdä kun perä on paikallaan autossa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Minä taas muistelen jotta olisi 17mm se avain.

Se huohottimen sisällä oleva huopapalainen on tavattoman paksu, jos aukoo sen niin kannattaa halkaista se huopa kahtia.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Re:

Viesti Kirjoittaja P4si »

JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.

Kardaanin juuresta vuoti/taa ja huohotin oli tukossa.. (ruostesuojauksen jäljiltä ilmeisesti) huljuttelin huohottimen bensassa ja eikun takaisin.

Taivutetulla 17mm avaimella irtos. (niinkuin joku täällä foorumilla neuvoi)

Nyt ei tule tippoja enää auton alle, mutta stefa kannattaa ilmeisesti silti vaihdattaa?

Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

P4si kirjoitti:
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
ei tuo ole mitään peräöljyä, vaan lähinnä vaihteistoöljyä... laita vaikka redlinen 75w-90 peräöljyt, ei talvellakaan ole ajo sellaista tahmeaa sitten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja P4si »

napa kirjoitti:
P4si kirjoitti:
Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?
ei tuo ole mitään peräöljyä, vaan lähinnä vaihteistoöljyä... laita vaikka redlinen 75w-90 peräöljyt, ei talvellakaan ole ajo sellaista tahmeaa sitten...

Eli tätä? http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/590073/0" onclick="window.open(this.href);return false;

"Äärimmäisen liukasta" lukee tekstissä.. :D
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ja sillä kartaaninlaipan mutterilla ei säädetä hammasvälystä vaan laakerikireys. Joskus vaihdoin tuon pinionakselin stefan ja kiristin mutterin samaan kohtaan missä se olikin, ja kesti ainakin seuraavat 40 tkm ja varmaan vieläkin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Täälläpäin on nakeltu ne huohottimien huopapalikat pusikkoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja P4si »

P4si kirjoitti:
JariN kirjoitti:Siitä perästä voi myös olla huohotin tukossa, kannattaa koittaa puhdistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan stefoja. Melko yleistä, jos kaikki stefat on alkanut vuotaa.

Kardaanin juuresta vuoti/taa ja huohotin oli tukossa.. (ruostesuojauksen jäljiltä ilmeisesti) huljuttelin huohottimen bensassa ja eikun takaisin.

Taivutetulla 17mm avaimella irtos. (niinkuin joku täällä foorumilla neuvoi)

Nyt ei tule tippoja enää auton alle, mutta stefa kannattaa ilmeisesti silti vaihdattaa?

Vaikeuksia löytää tätä Mobil HD-A 85w-90 peräöljyä, voiko laittaa esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599511/6" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Stefa vaihdatettu. Merkkiliikkeessä kustannusarvio oli työlle 150-200e. Vaihdatin kuitenkin stefan muualla, työ kustanti 70e (sisältäen etujarrupalojen vaihtotyön)

Peräöljyksi laitoin : http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4462" onclick="window.open(this.href);return false;
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Tero c 280
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 24.10.2013 12:55

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja Tero c 280 »

Onko kellään myydä c280 perää
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja atlas »

Otapa perästä välitys tiedot...
sitten varaosahaku.fi...vaikka mutta laita kuitenkin ostetaan osioon ostoilmoitus.
Välitys määrää mikä sinne on järkevin koska muistakin malleista käy sinne se perä ja kaiketi väyrysistäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

Mikä on tuon huohottimen kierre? Meni itseltä rikki ja yritän etsiä korvaavaa. IKH:lla on nippoja 1/4", 3/8" ja 1/2"
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei ainakaan tuumainen
S124 300TE
S211 E500
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

Olisikohan sitten M16?

https://www.drive2.ru/l/551983975275431325/

Pitäisi jokin halvempi ratkaisu tuohon keksiä kuin suolainen orkkis

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-28804-0
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Siis huohotin meni rikki vai? Kierrekkö petti vai täh?

Purkaamolta käyt hakemassa tai tilaat purkaamolta. Eiköhän noita periä ole nurkat täynnä.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

Lähti se hattu irti ja tippui jonnekkin.
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

IKH:lla saattaisi olla sopiva ja hinta on kohdillaan:

https://www.ikh.fi/fi/oljykorkki-huohotin-xt9411107

Tuossa on M16x1,5 kierre en sitten tiedä onko alkuperäisessä M16x2, mutta tuo taitaa olla muovia, joten eiköhän sen sinne saa ruuvattua vaikka väärille kierteille sitten..
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

Eipä ollut sopiva. Ihan tiedoksi muille, että kierre on sitten M14
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
jusubbi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.05.2021 15:17

Re: W202 C280. perän purku

Viesti Kirjoittaja jusubbi »

En sitten antanut periksi, vaan laitoin tuon 3€ huohottimen sopimaan.

Katkaisin orkkiksen juuresta ja tein siihen 1/8" kierteet. Löytyi myös tuollainen 1/8" -> 1/4" kaksoisnippa, jonka 1/4" sai kierrettyä katkaistun IKH:n huohottimen sisään tiukasti. Nyt on sitten runko johon voi tarvittaessa aina vaihtaa tuon halvan huohottimen. Siinä ei tosin näyttänyt olevan kuin kaksi reikää putken päässä, eli ihan sama olisi ollut porata alkuperäisen kylkeen pari reikää päähän, mutta kun se hajosi, niin ei enää ollut mitään mihin porata :D
W202 C180 vm. 1995 ajettu 141tkm
Vastaa Viestiin