W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja korento »

Elikkäns, jäähdytysnestettä lisätty litra yhteensä, autolla olen itse ajanut nelisen tuhatta ja mittarissa 185tkm ja auto ns. saksan jälkituonti.

Ensimmäisessä autokorjaamossa diagnoosi oli kansipahvi sökö vaihtoon. Ulkoista vuotoa ei löytynyt.

Itse asiasta hieman ammattilaisilta tiedusteltuani olin samoilla jäljillä. Kuulemani mukaan baana ajoa kahta sataa ja kahville ilman jäähdyttävää ajoa ja soppa on valmis, käyttövirhe.

Neuvonpito myyjäliikkeen edustajan kanssa ja auto Satakunnan autotaloon(Porin veho) tarkistukseen. Siellä epäiltiin hyvin vahvasti jotakin muuta kuin kansipahvivuotoa. Autossa ei edelleenkään ulkoista näkyvää vuotoa eikä mitään kuivunutta valumavuotoa havaittu, koko kone kuulemma puhdas. Moottori puunattiin ja tarkistettiin ei mitään löytynyt, kunnes koeponnistuksen yhteydessä öljynlauhduttimen o-rengas vuosi hieman ja se vaihdettiin, mutta litraa sieltä ei kuulemma ole läpi virrannut.

Autoon vaihdettiin jäähdytysneste, öljyt ja suodatin mikä oli väärä, ensimmäinen suomessa tehty huolto Käyttö-autossa eli ammattitaitoa löytyy sieltäkin, merkkihuoltoliike ja väärä suodatin ei hyvä.

Nyt ajettu vasta muutama sata kilometriä eli vaikutuksesta ei varmaa tietoa. Jäähdytysnestehän on voinut olla jo ostettaessa vähissä ja vasta lisättyäni litran se saavutti oikean tason, mutta mikä sen nesteen on vienyt kansipahvi vai jokin muu.

Autoon ei ole asennettu lohkolämppäriä, että silleen. Runnotaanko nyt vaan täpöillä eteenpäin ja ihmetellään kuukauden päästä haljennutta kantta ja ollaan viittä tonnia köyhempiä.






Tarina jatkuu 2000 kilometriä ja taulussa CHECK COOLANT LEVEL Shocked

No auto Autotaloon tarkistukseen. Yön yli ollut paineistettuna ja paineet pysyneet.

-Mitään ulkoista vuotoa ei havaittavissa.
-öljyt puhtaat
-jäähdytysneste puhdasta
-ei savuta (kuulemma savuttaa heti jos neste karkaa sinnepäin)
-ei tee painetta (toinen kuuleminen, tekee heti painetta jos karkaa sinnepäin)

Miten tuon sitten tutkisi tai tarkemmin ketä. Tuo kansipahvin kurkkaaminen kun tuuppaa maksamaan vaikka vika ei olisi siellä, tosin sen teettäminen tulee ajankohtaiseksi hyvinkin pian.
Muutama tuhat vielä ja kansi halki jos ei jo ole sitä.

Porin lähistöllä sijaitsevan asiallisen kansivelhon yhteystietoja saa laittaa.
MB E420CDI
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Välijäähdytin tai paisuntasäiliön nestepinnan anturi.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Neste oli siis kadonnut paisuntasäiliöstä eli ei anturi vika. Väittivät kyllä, että ulkoista vuotoa ei ollut.

Mitä viallinen paisuntasäiliön korkki aiheuttaisi, sellaista vaihtoehtoa on ehdotettu.
MB E420CDI
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tuo paisuntasäiliön korkki on kyllä erittäin otollinen, mutta jos järjestelmää on jo paineistettu, eikä silloin kylmänä hävinne nestettä/painetta, uskoisin sen olevan eliminoitu. Toisaalta jos se neste sieltä haihtuu, se tekee sen luultavasti vasta kuumana, jolloin se vika lienee hiushalkeamana jossain vesitilassa (kansi, lauhduttimet jne)

Tuon korkin pystyt kanssa testaamaan siten, että paisarin "ylivuotoletkun" laitat johonkin pulloon ja ajat reilun retken, sillälailla että moottori on todella lämmin. Jos tohon pulloon tulee nestettä, on tuossa luultavasti se kaikkein halvin vika, eli korkki.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Toimiiko vaiteisto moitteettomasti? teetä glykolitesti ettei vaan mene vaihteiston puolelle nesteet. Yksi joka oli myymässä ko autoa oli vaihteisto korjattu ko ongelman johdosta. Voit sulkea pois senkin mahdollisuuden, muuta ei tule mieleen.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Vaihteisto toimii ok täytyy huomenna selvitellä tuo glykolitesti.
MB E420CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4667
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onko esim. termostaattia tai vesipumppua vaihdeltu lähiaikoina.
Jos ei itse ole, niin voi käydä kurkkaamassa onko ko osat puhtaampia, tai muuten juoruaako joku vaihdosta.

Nimittäin jos nesteen lisäykseen sitten ei ole jaksettu paneutua, niin järjestelmä poistelee niitä viimeisiä ilmoja pikkuhiljaa itsekseen ja nestettä joutuu lisäilemään pitkäänkin.

Voi kait siihen testiin luottaa, jos kerran on painetta pitänyt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Mun aikana ei ole vaihdettu nuita.

Jos hukkaa nesteet vasta lämpimänä niin voihan se silloin kylmänä pitääkin, ehkä.

Läpimänä hukkaa > kansi halki > kiitos ja näkemiin vaan.
MB E420CDI
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Automaattiin vaihdettu öljyt eikä ollut sielläkään mitään ylimääräistä. Oli muuten ensimmäinen vaihto ja mittarissa 185tkm.

Huomaapi siitä, että alkuperäinen mittatikku on musta ja jos vaihdettu niin punainen sinetti.
MB E420CDI
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

No mikäs on tilanne?Itsellänikin antoi tuon "check coolant levelin" kerran,mutta kaikki on toiminut moitteetta siitä huolimatta.
C 30 cdi ////AMG
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Kaikki toimii ok, mutta jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen on ajettu vasta muutama satakm.

Katosiko neste säiliöstä myös?
MB E420CDI
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SLK:ssa teki joskus samaa jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen.
Oli jäänyt ilmaa järjestelmään ja siiitä oireet..jotka hävisivät kun ilma pääsi pois järjestelmästä.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Litran verran jouduin itsekin lisäämään.Siis kerran ainoastaan on toi vikaviesti tullut.Katsotaan miten käy,kun vähän ajelee.Pari kuukautta sitten suoritettu iso huolto ja nesteet uusittu,kaikki kunnossa tuolloin.Eikun tarkistelemaan mahdollisia vuotopaikkoja. :?
C 30 cdi ////AMG
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

kaverilla vuosi pissapojan lämmitin. kauan ihmeteltiin mihin ne nesteet katoaa kunnes tuli puhetta tuulilasinpesunesteistä ja kaveri sano ettei oo ikinä tarvinnut sitä lisätä :lol:
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

väriaine

Viesti Kirjoittaja koyama »

Väriaine nesteen seassa paljastaa kaikki ulkoiset vuodot,minullakin edllisestä värjäytyi pissapojan säiliö ja se vuoti ehkä tipan tai kaksi.

Kaha tuo maahan ja maksaa vitosen
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Paisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 18.09.2011 20:31

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja Paisti »

kaverilla vuosi pissapojan lämmitin. kauan ihmeteltiin mihin ne nesteet katoaa kunnes tuli puhetta tuulilasinpesunesteistä ja kaveri sano ettei oo ikinä tarvinnut sitä lisätä :lol:[quote][/quote]

Kertokaapa tyhmemmälle: miten pisspojan lämmitin toimii ja miten se liittyy jäähdytinnesteeseen. mulla 220cdi kyselee jäähdytinnestettä, olen tähän päivään asti luullut anturiviaksi koska paisuntasäiliöstä sitä ei näytä häviävän. Edellisen kommentin luettuani tuli mieleen, etten ole kyllä vähään aikaan pissapojan nesteitä lisännyt.
Paisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 18.09.2011 20:31

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja Paisti »

pissapojan nestetason anturi ja jäähdytinnesteen nestetason anturi on muistaakseni kytketty sarjaan jolloin toisen anturin rikkoontuessa tulee kuvaamasi käyttäytyminen esiin. Tutki ensin pissapojan nestetason anturi onko se rikki ja maadoitukset kunnossa. Tsekkaa myös maadoitukset molemmissa antureissa. Jos ei auta niin tutki jäähd nesteen taso anturi mutta veikkaan vian olevan pissapojan nestetason anturissa.

jaa voiskos vika olla tällainenkin??
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Paisti kirjoitti:kaverilla vuosi pissapojan lämmitin. kauan ihmeteltiin mihin ne nesteet katoaa kunnes tuli puhetta tuulilasinpesunesteistä ja kaveri sano ettei oo ikinä tarvinnut sitä lisätä :lol:
Kertokaapa tyhmemmälle: miten pisspojan lämmitin toimii ja miten se liittyy jäähdytinnesteeseen. mulla 220cdi kyselee jäähdytinnestettä, olen tähän päivään asti luullut anturiviaksi koska paisuntasäiliöstä sitä ei näytä häviävän. Edellisen kommentin luettuani tuli mieleen, etten ole kyllä vähään aikaan pissapojan nesteitä lisännyt.
Siellä on lämitys lasin pesurin vesi purkissa on lämmitys kierukka missä kiertää jäähditin neste,
se kun hapettuu puhki alkaa sitten tihkutelemaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Tomppa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:26

Re:

Viesti Kirjoittaja Tomppa11 »

Mulla alkoi samanlaisilla oireilla kun kansi oli halki (320cdi). Nesteen häviäminen alkoi pahentua ja ihan loppuvaiheessa alkoi kerääntyä painetta ja pian se alkoi nesteet tulla ulos lyhyenkin ajon jälkeen. Jossain vaiheessa alkoi savutus kovemman kiihdytyksen aikana. Ensimmäisten oireiden jälkeen meni ehkä vuosi kunnes vaihdoin kannen.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

CDI203 kirjoitti:
Paisti kirjoitti:kaverilla vuosi pissapojan lämmitin. kauan ihmeteltiin mihin ne nesteet katoaa kunnes tuli puhetta tuulilasinpesunesteistä ja kaveri sano ettei oo ikinä tarvinnut sitä lisätä :lol:
Kertokaapa tyhmemmälle: miten pisspojan lämmitin toimii ja miten se liittyy jäähdytinnesteeseen. mulla 220cdi kyselee jäähdytinnestettä, olen tähän päivään asti luullut anturiviaksi koska paisuntasäiliöstä sitä ei näytä häviävän. Edellisen kommentin luettuani tuli mieleen, etten ole kyllä vähään aikaan pissapojan nesteitä lisännyt.
Siellä on lämitys lasin pesurin vesi purkissa on lämmitys kierukka missä kiertää jäähditin neste,
se kun hapettuu puhki alkaa sitten tihkutelemaan
Kuis tämmöinen korjataan? Uutta kierukkaa tilalle?

Oon tässä reiluun kuukauteen lisäilly yli 2 litraa jäähdytysnestettä, "Check coolant level", vika alkoi Eberin asennuksen jälkeen. Auto on koko ajam lohkolämmityksessä osittain ja Eberin käyttö todella runsasta. Tuntuu että jotakin ylimääräistä ääntä sieltä kuuluu kun moottori on käynnissä ja enimmäkseen se on muistuttanu että ilmaa järjestelmässä.

Mutta eipä oo ilman pahveja lämmennyt auto juurikaan montaa kertaa yli 90 joten 92°C-termari on saanut pysyä kiinni. Siinä 80-85°C on pyörinyt lämmöt.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

osku1619 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Paisti kirjoitti:kaverilla vuosi pissapojan lämmitin. kauan ihmeteltiin mihin ne nesteet katoaa kunnes tuli puhetta tuulilasinpesunesteistä ja kaveri sano ettei oo ikinä tarvinnut sitä lisätä :lol:
Kertokaapa tyhmemmälle: miten pisspojan lämmitin toimii ja miten se liittyy jäähdytinnesteeseen. mulla 220cdi kyselee jäähdytinnestettä, olen tähän päivään asti luullut anturiviaksi koska paisuntasäiliöstä sitä ei näytä häviävän. Edellisen kommentin luettuani tuli mieleen, etten ole kyllä vähään aikaan pissapojan nesteitä lisännyt.
Siellä on lämitys lasin pesurin vesi purkissa on lämmitys kierukka missä kiertää jäähditin neste,
se kun hapettuu puhki alkaa sitten tihkutelemaan
Kuis tämmöinen korjataan? Uutta kierukkaa tilalle?

Oon tässä reiluun kuukauteen lisäilly yli 2 litraa jäähdytysnestettä, "Check coolant level", vika alkoi Eberin asennuksen jälkeen. Auto on koko ajam lohkolämmityksessä osittain ja Eberin käyttö todella runsasta. Tuntuu että jotakin ylimääräistä ääntä sieltä kuuluu kun moottori on käynnissä ja enimmäkseen se on muistuttanu että ilmaa järjestelmässä.

Mutta eipä oo ilman pahveja lämmennyt auto juurikaan montaa kertaa yli 90 joten 92°C-termari on saanut pysyä kiinni. Siinä 80-85°C on pyörinyt lämmöt.
Eberin liitokset vuotaa, siinä syy. Mutta voiko viallinen paisunta-astian korkki aiheuttaa moista että paineet karkaa liian isoksi ja heikoimmat liitokset antaa periksi?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
moposami
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 20.07.2014 21:38
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W203 C30AMG jäähdytysneste katoaa

Viesti Kirjoittaja moposami »

Laitoin väriaineen jäähdytinnesteeseen ja ainut mistä löytyy väriä on ku kattoo ahto letkun sisään vesicoolerin jälkeen, minkälainen pömpeli mahtaa olla moinen pönttö, onko kukaan aukassu/korjannut ??? Vettä kuluu ehkä 5dl 2000km...
C30 AMG
Vastaa Viestiin