W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
Laitetaan nyt tänne vaikka kyseessä onkin sedani. Elikkäs paljon on puhetta takapään tipahtamisesta. Itsellä onkin ongelmana että noin 12h ja etupää tipahtaa. Ikää tolpilla 3kk ja toisella 2 vuotta. Ulkoisia vuotoja ei tolpista löytynyt eikä myöskään letkuista/liittmistä saippuavettä apuna käyttäen. Venttiilipakan ja kompuran välisen letkun kun ottaa irti kompuralta ja tekee letkun päälle saippuatestin tulee kuplia selkeästi. Elikkäs kuuluuko venttiilipakan vuotaa kompuraa kohti jatkuvasti vai pitäisikö tämän tiivistää järjestelmä kun ilman ei pitäisi liikkua siihen suuntaan? Viimeksi starissa käydessä ei herjannut mitään jousiin liittyvää ja auto toimii niinkuin kuuluu eikä mitään herjoja tule. Nousee heti ryhtiinsä kun ovet avaa lukosta.
Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
Kirjoitan tänne omankin kokemukseni, jos tästä olisi jollekin joskus hyötyä...:
Kyseessä siis E 240 Farmari (S211)
Ensimmäinen oire oli, että kun auto oli jonkun päivän ajamatta, niin auto alkoi painua lievästi kuskin puolelta kallelleen, eli takapää vinossa.
Sitten selvisi, että etujousi oli poikki, juurikin kuskin puolelta. Vaihdoin eteen uudet jouset (siis tässä tapauksessa rautajouset), ja sen jälkeen takapää
olikin tasaisesti alhaalla. Testeri näytti nyt vikakoodia 5151 - B22/3 "Rear axel level sensor signal unreasonable", eli takapään korkeusanturi ei anna systeemille
kelvollista korkeustietoa. Muutaman päivän kuluttua takapää olikin sitten jo ihan alhaalla. Kompressori ei käynyt missään vaiheessa.
Mutta kuten vikakoodeja lukeneet tietävät, niin nyt oli pohdittavana, että oliko tässä vikakoodissa nyt kyseessä syy - vai seuraus ?
Ulkomaisilla foorumeilla, jotkut olivat tässä tilanteessa vaihtaneet kompressoreja (koska kompura ei käy), ja tietenkin muitakin systeemin osia.
Itse aloitan aina halvemmasta ja helpommasta päästä, eli korkeussäädintä vaihtamaan - lisäksi löysin aiheesta tämän hyvän linkin:
https://www.youcanic.com/post/mercedes- ... vel-sensor" onclick="window.open(this.href);return false;
Korkeussäädin sijaitsee perämurikan vieressä (kuskin puolella). Säädin on kiinni tukipidikkeessä, joka tulee kiinni apurunkoon. Vivuston toinen pää on
kiinni U-lenkillä vakaajatangossa. ( Tuota U-lenkkiä säätämällä/ kääntämällä voi vaikuttaa takapään perus säätökorkeuteen ).
Kun otin auton rampeilta alas, niin en huomannut, että kompura olisi käynyt missään vaiheessa, mutta takapään korkeus oli heti aika hyvä. Systeemissä oli siis painetta,
ja siksi kompressori ei käynyt.
Kuittasin vikakoodin pois ja laitoin auton käyntiin: nyt jo kompressorikin pärähti. Tein vielä pienen hienosäädön tuosta vivuston U-lenkistä.
Nyt on muutama päivä ajettu, ja takapää pysyy ylhäällä - remontti onnistui
Kyseessä siis E 240 Farmari (S211)
Ensimmäinen oire oli, että kun auto oli jonkun päivän ajamatta, niin auto alkoi painua lievästi kuskin puolelta kallelleen, eli takapää vinossa.
Sitten selvisi, että etujousi oli poikki, juurikin kuskin puolelta. Vaihdoin eteen uudet jouset (siis tässä tapauksessa rautajouset), ja sen jälkeen takapää
olikin tasaisesti alhaalla. Testeri näytti nyt vikakoodia 5151 - B22/3 "Rear axel level sensor signal unreasonable", eli takapään korkeusanturi ei anna systeemille
kelvollista korkeustietoa. Muutaman päivän kuluttua takapää olikin sitten jo ihan alhaalla. Kompressori ei käynyt missään vaiheessa.
Mutta kuten vikakoodeja lukeneet tietävät, niin nyt oli pohdittavana, että oliko tässä vikakoodissa nyt kyseessä syy - vai seuraus ?
Ulkomaisilla foorumeilla, jotkut olivat tässä tilanteessa vaihtaneet kompressoreja (koska kompura ei käy), ja tietenkin muitakin systeemin osia.
Itse aloitan aina halvemmasta ja helpommasta päästä, eli korkeussäädintä vaihtamaan - lisäksi löysin aiheesta tämän hyvän linkin:
https://www.youcanic.com/post/mercedes- ... vel-sensor" onclick="window.open(this.href);return false;
Korkeussäädin sijaitsee perämurikan vieressä (kuskin puolella). Säädin on kiinni tukipidikkeessä, joka tulee kiinni apurunkoon. Vivuston toinen pää on
kiinni U-lenkillä vakaajatangossa. ( Tuota U-lenkkiä säätämällä/ kääntämällä voi vaikuttaa takapään perus säätökorkeuteen ).
Kun otin auton rampeilta alas, niin en huomannut, että kompura olisi käynyt missään vaiheessa, mutta takapään korkeus oli heti aika hyvä. Systeemissä oli siis painetta,
ja siksi kompressori ei käynyt.
Kuittasin vikakoodin pois ja laitoin auton käyntiin: nyt jo kompressorikin pärähti. Tein vielä pienen hienosäädön tuosta vivuston U-lenkistä.
Nyt on muutama päivä ajettu, ja takapää pysyy ylhäällä - remontti onnistui
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
Kyllä jäi mieltä kaivamaan tuo vikakoodi, eihän tuollaista olekaan. Sehän onkin "implausible", mersujen kanssa vähän kaikki on unreasonable.
Eli vipuset olivat kunnossa mutta anturi silti näytti ihan huu-haa tasoja, tarkistitko lukemat ennen ja jälkeen remontin?
Eli vipuset olivat kunnossa mutta anturi silti näytti ihan huu-haa tasoja, tarkistitko lukemat ennen ja jälkeen remontin?
Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?
Ennen remonttia testeri (iCarsoft) osasi kuitenkin näyttää tasoksi -36mm, eli olihan tuo "unreasonable". Mutta miksei nostanut takapäätä - en tiedä.
Remontin jälkeen nyt näyttää +4mm. En tiedä missä "nollataso" menee, mutta nyt mahtuu neljä sormea renkaan ja reunakaaren väliin.
Vipuset oli vähän jäykät, mutta ei kuitenkaan jumissa.
Remontin jälkeen nyt näyttää +4mm. En tiedä missä "nollataso" menee, mutta nyt mahtuu neljä sormea renkaan ja reunakaaren väliin.
Vipuset oli vähän jäykät, mutta ei kuitenkaan jumissa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)