w124 alatukivarsi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

autona 320 24 tappinen katsastuksessa ala pallo väljä pitääkö vaihtaa koko tukivarsi ja käykö jonkun muun mallin halvempi tukivarsi??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ainakin mun autossa pitää koko perkeleen alatukivarsi vaihtaa jos alapallo on menny.
Mut en ole varma että koskiko se pelkästään vaan Sportlineä?

Se alatukivarsi ei ole sit halpa :!:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

niinpä 215 euroa näytti olevan kl ja tääkin kys auto on sportline kaverin puolsesta kyselin. löytyykö sinne jtn halvempaa vaihtoehtoa ja missä halvin??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

keijo17 kirjoitti:niinpä 215 euroa näytti olevan kl ja tääkin kys auto on sportline kaverin puolsesta kyselin. löytyykö sinne jtn halvempaa vaihtoehtoa ja missä halvin??
Se 215 euron tukivarsi ei käy sportlineen.
Omaan piruuttaan KL:ltä joskus kysäsin niin hinta oli reilu 500 ekiä kpl.

Halvemmalla varmaan saa Ebaystä (jota en osaa käyttää) :lol: ja tilaat Saksasta. Esim ei muuta tule mieleen.

En sit tiiä että muuttuuko tuossa uudemmassa missä on 320 monivenatekniikka.
Että onko siinä samat alustaosat kun tuossa 3litran monivenasessa?

Todennäkösesti on samat osat alustassa :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

ei perhana voiko olla niin kallis huh huhtulee kaverille kallis reissu jos ei keksi jtn..
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

keijo17 kirjoitti:ei perhana voiko olla niin kallis huh huhtulee kaverille kallis reissu jos ei keksi jtn..
No liekkö ne paskaa sitä mulle syöttäny mut sellasta hintaa ne tarjos. :lol:
Ja tais olla täs kevään korvilla kun muuta osaa tilasin niin samalla kysyin niitä tukivarsia.

Ne ei oikeesti ole halvat jos puhutaan sportlinestä (ja monivenasesta).

Kyllä kuitenkin joku viel voi korjata asian paikkaansa pitävyyttä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nyt kyllä olen ymmälläni. KL varaosat sanoo näin:
17376 Alatukivarsi vasen
Ei sport alustaan
Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR
Ja hintaa sport-osalle ei ole olemassakaan... ellei se ole tämä. No jokatapauksessa viimeksi kun kysyin, oli osalle hintaa n. 400€ per puoli. Mekonomen ruotsissa tarjoaa sitä 3379kr hintaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Ai ai ai ai ...just tässä löysin ittele 320 ce:n...
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Verratkaahan sitä alatukivartta normi w124 tukivarteen?Eikai siinä mitään eroa ole.Kaikki mitat on samat että kulmat ois samat,korkeintaan oisko jämerämpi.Tokko katsastusmies eroa huomaa jos molemmat vaihdat kerralla.Ja ei varmasti motin painoerosta räjähdä.Mutta jos pillkku kiinnostaa seksuaallisesti niin antaa palaa.(Tämä on pieni promille kommentti sit että ei herneitä)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sportline osilla raideleveys muuttuu sentin tai kaksi, eli kai siinä jotain eroa on ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Hinnasta sen verran että perjantaina kävin Lahden Mega-Autossa ja kysäsin samalla ton alatukivarren hintaa niin kaveri sano että 500 tänäpäivänä. Tavalliseen 12-venttiiliseen alapallo irtoo 25egellä. Mullakin oli aiemmin 24-venttiilinen mutta alapallojen alkava väljyys oli yksi syy hukata muuten ihan kiva pirssi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

No jos sportlinen varsi on erilainen niin onkos tavan w124 mut joku sportlinen varsi taas samanlainen mut norjempi kuin 320:in tai jopa 300,
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nii onhan noita alatukivarsia sport alustaisissa vaihdettavalla pallolla, joten hommatkaa semmoiset, jos tukivarresta se ero raideleveyteen tulee... napa voi olla toinen paikka. Äkkiäkös joku käy jossain liikkeessä ne erot mittaamissa tukivarsien välillä :idea:
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Sori, että uppaan näin vanhan aiheen, mutta ajankohtainen kysymys:

Mitä eroa on W124 Sportline alustaosissa verrattuna tavalliseen? Minulle tarjottiin erittäin hyvää & edullista 124:sta, koska omistaja uupui kuullessaan etualapallojen (alatukivarsien) hinnan sportline alustaiseen autoonsa (n. 500€ kpl + vaihtotyöt). Itselleni tuli mieleen, että onnistuisiko, jos hankin purkuautosta tavallisen mallin alatukivarret, joihin painan uudet pallot kiinni (kl:ssä 18 € kpl)

Tietääkö joku onnistuuko ongelman ratkaisu näin helpolla, vai pitääkö hommata muitakin osia vakioalustaisesta ? Kyseessä siis W124, E 220 bensa -96.

Kiittäen
-Teddy-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja napa »

Teddy kirjoitti:Sori, että uppaan näin vanhan aiheen, mutta ajankohtainen kysymys:

Mitä eroa on W124 Sportline alustaosissa verrattuna tavalliseen? Minulle tarjottiin erittäin hyvää & edullista 124:sta, koska omistaja uupui kuullessaan etualapallojen (alatukivarsien) hinnan sportline alustaiseen autoonsa (n. 500€ kpl + vaihtotyöt). Itselleni tuli mieleen, että onnistuisiko, jos hankin purkuautosta tavallisen mallin alatukivarret, joihin painan uudet pallot kiinni (kl:ssä 18 € kpl)

Tietääkö joku onnistuuko ongelman ratkaisu näin helpolla, vai pitääkö hommata muitakin osia vakioalustaisesta ? Kyseessä siis W124, E 220 bensa -96.

Kiittäen
-Teddy-
jarrut taitaa olla se ongelma, jos meinaa vaihtaa normaalin w124 alatukivarren... ottaa alapallo kiinni jarrulevyyn :lol: toki tähän on ratkaisuja olemassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Teddy »

napa kirjoitti:jarrut taitaa olla se ongelma, jos meinaa vaihtaa normaalin w124 alatukivarren... ottaa alapallo kiinni jarrulevyyn :lol: toki tähän on ratkaisuja olemassa...
hmm.. Mistä tämä johtuu? Onko esim. pyörännapa-asetelma sportlinessa erilainen kuin taxi mallissa?
Tai pystytkö vihjaamaan jarrulevyn kiinniottamiseen ratkaisua vaikka yksityisviestillä, jos keino ei ole ihan katsastuskelpoinen. Nimimerkllä: Metallintyöstö hallussa.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Alapallo ottaa jarrukilpeen/levyyn kiinni jos ei anna rälläkkää sille alapallolle,ebay.de saa kiinteällä alapallolla(sportline) tukivartta 150€kpl
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja napa »

Teddy kirjoitti:
napa kirjoitti:jarrut taitaa olla se ongelma, jos meinaa vaihtaa normaalin w124 alatukivarren... ottaa alapallo kiinni jarrulevyyn :lol: toki tähän on ratkaisuja olemassa...
hmm.. Mistä tämä johtuu? Onko esim. pyörännapa-asetelma sportlinessa erilainen kuin taxi mallissa?
Tai pystytkö vihjaamaan jarrulevyn kiinniottamiseen ratkaisua vaikka yksityisviestillä, jos keino ei ole ihan katsastuskelpoinen. Nimimerkllä: Metallintyöstö hallussa.
sportlinessä on eri jarrulevyt... ja satulat, ne 4 mäntäiset... joiden offset on erilainen, kuin "taxi" mallissa...

itse ratkaisin ongelman 4 mäntä satuloiden kanssa vaihtamalla skodan levyt, niissä levyn offset on taxi mallin ja sportlinen väliltä (melkein sama, kuin tuossa ns. taxi mallissa), skodan levyt on alunperin kylläkin 312 mm, mutta sorvasin ne 295 mm halkaisijalle... myös pyörän napaa pitää sorvata, koska skodan levyn sisähalkaisija on pienempi... mutta tuollaisen parinkympin koneistukset ei ole mitään johonkin 500 €/kpl alatukivarteen suhteutettuna...

seuraavaksi pitäiskin kokeilla sovittaa 345 mm skodan levyt eteen, kun jarruja päivittää :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Lipsanen kirjoitti:Alapallo ottaa jarrukilpeen/levyyn kiinni jos ei anna rälläkkää sille alapallolle,ebay.de saa kiinteällä alapallolla(sportline) tukivartta 150€kpl
Pystyiskö joku laittamaan linkkiä ebayhin tukivarteen(vasen), tai kertomaan mikä se on saksaksi että voi etsiä?

Onkos tää nyt aivan varma, ettei normi varsi käy sportlineen? On niin ristiriitasta viestiä... :think:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Koupeen sillon aikoinaan tuli ebayn kautta ja molemmat sillon sainsuomen yhdenhinnalla.
Ja rasvanipan paikan porasin niihin uusiin ja hyvin on pelannu.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
JussiER
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 03.08.2010 12:35
Paikkakunta: Kerava

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja JussiER »

KL:stä löytyi myös kiinteällä alapallolla oleva varret. Hinta parille reilu 500, autona tosin 129.067. Onko samanlaiset kuin Sportlinessa, en ole varma.
Laita KL:lle sähköpostia.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ainakin vm92 300DT sportlinessä on vaihdettava alapallo eikä ole 4mäntäisiä satuloita. Keväällä vaihdoin toisen pallon.
Avatar
kimmok83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 12.06.2012 17:09
Paikkakunta: Sipoo

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja kimmok83 »

Itsellänni oli sama homma vuosi takaperin omassa farkussa. Merteilistä sain tilattua uuden, tuli Saksasta alle viikossa. Hintaa taisi olla alle 300eur.
S212 E250 CDI 4matic -12
W211 E200 CDI -08
W123 230e -79

ex S211 E220 CDI vm. 06 (tuikutettu)
ex W124 300TDT vm. 92
ex W115 200E vm.73
ex W124 300D vm. 85
ex W124 300D vm. 87
ex W124 300TE 24v vm. 90
Avatar
JMT84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 20.05.2008 21:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja JMT84 »

Entinen lankkuni (300E-24) -89. WDB1240311B143734 oli näillä kiinteillä alapalloilla varustettua mallia.
Purkaamosta hain 300TD:n -94 alatukivarret molemmille puolille, laitoin uudet puslat, alapallot ja käytin nelipyöräsuuntauksessa.
Tukivarsissa en kyllä nähnyt mitään pituuseroja keskenään, ja meni ns. heittämällä paikalleen. Ei tarvinu rälläköidä mitään.
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD

Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja mkos »

tuolla noita varsia vaikka millä mitalla.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
S211.216
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jombe »

JMT84 kirjoitti:Entinen lankkuni (300E-24) -89. WDB1240311B143734 oli näillä kiinteillä alapalloilla varustettua mallia.
Purkaamosta hain 300TD:n -94 alatukivarret molemmille puolille, laitoin uudet puslat, alapallot ja käytin nelipyöräsuuntauksessa.
Tukivarsissa en kyllä nähnyt mitään pituuseroja keskenään, ja meni ns. heittämällä paikalleen. Ei tarvinu rälläköidä mitään.
Sulla ei näyttäs sportline-alustaa olevan..
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Ei nyt tunnu millään löytyvän 300-24 mit Sportfahrwerk tuolta ebaystä. Mahtaako 320:n versio sopia, vai onko näihinkin keksitty jotain eroja?

Jos joku saksaa osaava millään jaksais auttaa?
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Jombe kirjoitti:Ei nyt tunnu millään löytyvän 300-24 mit Sportfahrwerk tuolta ebaystä. Mahtaako 320:n versio sopia, vai onko näihinkin keksitty jotain eroja?

Jos joku saksaa osaava millään jaksais auttaa?
Päivitetään nyt huvin vuoksi... Perjantaina tilasin ja tänään maanantaina tuli varsi ovelle. :thumbup: Toivottavasti on oikeaa mallia, suurinpiirtein näyttäis ainakin.
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Jari Ke kirjoitti: Su 21.10.2012 10:42 Ainakin vm92 300DT sportlinessä on vaihdettava alapallo eikä ole 4mäntäisiä satuloita. Keväällä vaihdoin toisen pallon.
M104-moottorilla varustetut autot on niitä missä on kiinteä alapallonivel etu alatukivarressa, ei perus 124:sessa joka on sportline varusteilla. Tässä topic:ssa tuntuu menneen puurot ja vellit sekaisin.
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: w124 alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Jäi aavistuksen (ehkä lukijassa vika) arvoitukseksi, mitkä tähän iso jarruiseen sportti alustalla sopii.
Mutta ratkaisin ongelmani tilaamalla nuo pelkästään isojarruisen tukivarret(ei siis sportline alustaiseen)
Aikani eroja ihmeteltyäni ja mittailtuani, en huomannut eroa muualla, kuin ohjauksen rajoittimessa. Alkuperäisessä varressa (sportline) on rajoittimen päälle lisätty materiaalia 2-3mm, pyörien kääntymisen rajoittamiseksi.
Hassu yksityiskohta, koska rajoitin itsessään on kierteellä olkavarressa, eikä mikään ymmärtääkseni estä tuon rajoittimen jatkamista esim. prikalla..tosin kosketus kulma muuttuu, mutta en käytännössä ole eroa huomannut.
Oman kokemuksen perusteella, nuo kiinteällä pallonivelellä, olevat varret sopivat kaikkiin isoilla jarruilla varustettuihin 124..ja näyttäis olevan sopiva 129:kin.
..tuo rajoittimen "tuunaaminen" on ilmeisesti liittynyt leveämpään vanne/rengas yhdistelmään ja siihen on ilmeisesti kuulunut muovi holkit lokareissa... 😁
Tuo erilainen raideleveys on todennäköisesti seurausta erilaisista vanteista, mitkä sisältyvät sportti alustaan..?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Vastaa Viestiin