Amg:hen vetokoukku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

no joo antaa olla!Pitänee kysyä vielä viissammilta asiaa kun täällä tuntuu olevan todella viisaita!Ja täytyy sanoa et kyllä on ketun heikko laatikko jos kevyen trailerin ja veneen vetämisestä kosahtaa!Olen kyllä sitä mieltä että se kyll hajoo ihan jostain muusta syystä ja eiköhän tuo ole normi väyrystä vähän eri osista tehty loota!Pitää kysyä siekkiseltä asiaa että onko näin!
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kannattaa etsiä 1) sellainen katsastusmies joka suostuu hyväksymään koukun autoon 2) jos kohta 1 toteutuu, sitten se koukku joka sopii.

Tehtaan papereissa on selvästi sanottu että W210-sarjassa perävaunukuormaa E55 AMG:lle ei ole sallittu (esimerkiksi W211:ssa on E55:lle 750 kg) joten vaikka koukku sopii, sitä ei ole koukunvalmistaja luultavastikaan ilmoittanut ko. malliin sopivaksi. Käy vaikka Starrin sivuilta katsomassa, koukku löytyy kaikkiin muihin paitsi AMG:hen.

Tyyppihyväksyntä-, kuluttajansuoja- jne. vastuusyistä koukun tekijä ilmoittaa mihin koukku käy ja jos ei käykään, vastaa aiheutuneesta vahingosta. Jos katsastaja on tarkka hän tutkii mallimerkinnät 1:1 joten jääpi katsastamatta.

Jos ei sopivaa löydy niin sitten täytyy teettää piensarjatuotantona jollakulla koukku jonka valmistaja sitten ottaa tulevat vahingot vastuulleen.

EU-tyyppihyväksyntä alkaa olla pakollinen joka asiaan (mm. vanteet pitää olla sen kokoiset kun otteeseen on merkitty - paitsi ei vielä Suomessa)

Eli ketun heikosta laatikosta ei ole välttämättä kysymys mutta joku jossakin siellä tehtaalla on päättänyt että tätä mallia ei tyypitetä perävaunulle. Ja kannattaa kysyiä sieltä niiltä viisaammilta että onko näin ja miksi. Kovaa vauhtia lähestytään Amerikkaa näissä kuluttajansuoja-asioissa.

ps. Veikkaan että yksittäin tehty vetokoukku on kalliimpi kun tuo mun auto tuossa kuvassa vasemmalla. Se on mulla siksi kun mulla ei oo vetokoukkua...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Juuri edellä mainituista syistä ehdotin pakua.

Itse meinasin tehdä sprintteriin uuden väliseinän ihan oman mielen mukaan. Mutta kuinkas kävikään? katsastukseen vaaditaan nykyään todistus kyseisen väliseinämallin sopivuudesta autoon. Sanoivat että vie auto VTT:lle niin ottavat tuulilasin irti ja laittavat jotkut palkit kiinni väliseinään ja testaavat pysyykö seinä paikallaan kolaritilanteessa. Eipä tämä testi rumba oikein kiinnostanut joten tyydyin siirtämään Mersun alkuperäistä väliseinää. Toinen vaihoehto olisi ollut teettää väliseinä jollakin Mersun valtuuttamalla pajalla.

Jos AMG:hen ei ole hyväksytetty viranomaisilla koukkua niin silloin siihen ei sitä saa laittaa.

Nämä säännöt koskevat autoja mitkä on ensirekisteröity sen ja sen jälkeen. (en muista minkä jälkeen)
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

tulipahan todistettua taas että kysy aina merkkiliikkeestä äläkä usko mitä foorumeilla höpötetään!ja sitä paitsi vaikka onkin amg niin korimalli on edelleen w210 !mitään estettä vetämiselle ei ole ja voimansiirto kestää varmasti!aamen
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Näin on. Ja jos E50:een saa koukun ihan hyväksytysti, niin minkä hemmetin takia E55:een ei muka sais...
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

onpahan kohta vetojuhtana amg.. sekö sitten on hienoo, niin riippuu omistajasta :lol: :lol: :lol:

..joo ei kannata uskoo ohjekirjoihin yms, sytöksi ne on tarkotettu...
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

en nyt tiiä onko se hienoa mutta tarpeellista kylläkin ja kannattaa opetella lukemaan sitä ohjekirjaa!en tiedä saako sun autollas vetää mut e55 ohjekirjassa ei ainakaan kieltoa!Ja asia varmistettu merkkiliikkeestä jossa naurovat näille väitteille!ja katsastuskonttorilla sano ei estetettä!nyt metsästetään semmosta koukkua kun sl:ssä oli eli ei näkyvissä kun koukku irti pistokekin puskurin alle piiloon!
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

jannesl500 kirjoitti:en nyt tiiä onko se hienoa mutta tarpeellista kylläkin ja kannattaa opetella lukemaan sitä ohjekirjaa!en tiedä saako sun autollas vetää mut e55 ohjekirjassa ei ainakaan kieltoa!Ja asia varmistettu merkkiliikkeestä jossa naurovat näille väitteille!ja katsastuskonttorilla sano ei estetettä!nyt metsästetään semmosta koukkua kun sl:ssä oli eli ei näkyvissä kun koukku irti pistokekin puskurin alle piiloon!
Eihän sitä tarvitse metsästää lähin MB liike ja tilaus sisään, kun asia on kerran selvä niin mitä sitä nyt enään keuhkoamaan ja kyselemään, kun olen itse halunnut jotain niin se käy helpoiten siitä tiskiltä laittakaa sitä ja tätä, esim kun ostin Kleeman in lukkoperän pyysin huollon yhteydessä asentamaan, siistiä ja helppoa.

Kannattaa varmaankin asennuttaa se naurajanliikeessä meinaan siinä kohtaa jos mahdolisia haasteita ilmenee on maksumies siinä lähellä ja muista pyytää kirjallisena, naurun aihe.

Itsellä oli W220 tuollainen koukku, pyydä vaikka se, todella siisti muistaakseni maksoi jälkiasennettuna 3000€, kaupan päälle tuli kiva kahva takakonttiin, erillisenä verhoilupalana.

jk: kehoitan sitä sinun naurajaasi ottamaan MB maahantuontiin yhteyttä ja täsmäyttämään tietonsa AMG:n osalta ettei aiheuta tämän enempää vahinkoa :-) kaikella ystävyydellä tai ota itse ja kerro mistä sait opastusta jotta he tietävät ottaa yhteyttä TAI voihan olla että tehdas on muuttanut kaikkien AMG:n mallien osalta tätä asiaa.

jjk: mutta kertonet varmaankin kuvien kera kuinka sitten kävi ja pls ei mitään "tein itse ja säästin" ja syrjäkylän katsastusta.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ihme asenne kyllä täällä porukoilla. Mitä ihmeellistä siinä on jos joku haluaa laittaa vetokoukun 10 vuotta vanhaan autoonsa, joka sattuu olemaan AMG? Ulkoisestihan se on vaan hieman normaalista Väykystä poikkeava, ja näkeehän niissäkin vetokoukkuja jopa E 200 -malleissa. Naurettavampaahan se on vetää jollain 220 DSL:llä asuntovaunua, kun ei tahdo kulkea muutenkaan mihinkään vaikkei mitään vetäiskään. Tossa nyt ei todellakaan oo mitään ihmeellistä, eikä siitä vetokoukusta kovin montaa satasta tarvi köyhtyä (siis asennettuna). Siinä ny helvetti kukaan huomaa mitään, jos pari kertaa vuodessa W210 AMG:ssa on irrotettava vetokoukku kiinni ja vene persiissä (moni ei muutenkaan tunnista, että kyseessä on 10 vuotta vanha malli, saatika sitä mikä kone siinä saattais olla). Senhän takia niitä on olemassa, että semmosen voi laittaa. Ohan sitä monessa Porschen maasturissakin vetokoukku, jolla hinataan venettä tms. Eikä niiden omistajat hommaa 500 € Hiacea vetohommia varten.
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

No nyt hiukan sekosit asiassa, neuvoahan kysyjä halusi ja vastauksia kun niitä sai niin niille sitten mentiin Auto Suniin hekottelemaan ja kaiken huippuna kaveria vielä todennäköisesti opastettiin väärin.

Tuo oli syy miksi kirjoitin mitä kirjoitin mutta kuten lapseni monasti sanovat "ihan sama"

Pirteää viikonloppua :)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

masaf1 kirjoitti:. Ohan sitä monessa Porschen maasturissakin vetokoukku, jolla hinataan venettä tms. .
No eihän tuo mitään, kaverin Porsce 911:ssakin on koukku. Veteelee sillä tarvittaessa pikku kärryllä mitä milloinkin. Ei kai mua naurata eikä itketäkkään, vetäköön kun on tarvetta.

Mikäs tuossa AMG:ssä sitten niin ihmeellistä on, että siitä pitää sivullisten närkästyä? Eikö sillä kulje kärry paremmin kuin jollain mopomallilla. Jos koukku löytyy ja joku katsastaa veturin, siitä vaan, mitäs siinä on muilla sanomista.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Näissä tyyppikatsastus jutuissa ei maalaisjärjellä välillä ole mitään tekoa. Kullekin automallille ja jopa moottori-/vaihteistovaihtoehdolle on omat hyväksyntänsä. Samalla pohjalevyllä, tekniikalla ja jopa korilla varustettu "konsernin" sisarmalli saattaa olla täysin eri vetopainoilla, toisessa nolla ja toisessa 1500kg (Esim.Golf/Audi A3).
Ei ole kyse kestääkö tai soveltuuko vaan onko hyväksytty. Joku konttori saattaa erehtyä katsastamaan ko vehkeen mutta silti voi tulla jatkossa ongelmia lain kouran kanssa, ihmettelempä vain mistä saavat valmistajan ilmoittaman vetopainon jos sitä ei ole.

Toinen juttu on nuo vanhat neliveto autot, jollain toyota Tercelillä saa vetää jotain 3000 kg:n kärryä 1,6 koneella. Ei todellakaan ole jarrut ja tekniikka tuollaisia painoja varten...

Toivottavasti hyväksyntä löytyy ja AMG:kin saa koukun jos kerran omistaja sitä halajaa, tyyliin en ota kantaa mutta varmasti liikkuu busteri rivakammin bensakasilla maantiellä kuin vedessä konsanaan...
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

Minustakin ihme asenne täällä osalla porukkaa ihan kuin olisavat omaan autoon koukkua laittamassa!Kysyin vain että onko kukaan laittanu ja piste:En ymmärrä että heti pitää käydä vittuilemaan ja vielä siihen suni asiaan ovat laittaneet yhteen e55:seen koukun mutta pitää vielä selvitellä että onko se nimenomaan semmonen että sen saa täysin piiloon puskureita leikkelemättä!Onhan siinä vielä mahollista muuttaa koukun runko rakennetta siten että ei tarvii puskuria leikellä ja jää silti piiloon!Katsatuskonttorilla sano jos ei löydy vetopainoja niin verrataan seuraavaan w210 koriseen esim.E430 ja sitä paitsi koukkua ei edes tarvitse tänä päivänä edes katsastaa!!Ja ennemmin vedän sitä venettä tuhat kertaa mielummin AMG:llä kuin jollain esim.Hiacella tai vast.Mopolla :wink:
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

Ja vielä, pitäähän taxissa "Perheautossa"koukku olla!
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

jannesl500 kirjoitti:Minustakin ihme asenne täällä osalla porukkaa ihan kuin olisavat omaan autoon koukkua laittamassa!Kysyin vain että onko kukaan laittanu ja piste:En ymmärrä että heti pitää käydä vittuilemaan
Jos tämä teksti koskee minua, niin pyydän mitä nöyrimmin anteeksi.
Ovat nuo katsastus hommat nykyään niin vaikeita että en edelleenkään ole 100% luottavainen siihen että koukun laitto onnistuu mutkitta.
Mutta jos koukun saat laitettua niin laita tänne tietoa asiasta, esim. kuva asennuksesta ja koukun tiedot olisi todella mielenkiintoisia. Omassakin kun on nuo puskurit sellaiset ettei niitä viitsisi silputa. Eikä sitä koskaan tiedä jos rupee tekemään mieli koukkua.
jannesl500 kirjoitti:ja sitä paitsi koukkua ei edes tarvitse tänä päivänä edes katsastaa!!
No mistäköhän ne Kytk. tiedot sinne rekisteri otteeseen ilmestyy? jos ei siellä lue mitään, niin silloin ei saa vetää mitään, näin sanoo konstaapeli.
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

Eipä mulla ollu 500sl:ssäkään mitään rekisteriotteessa piti käydä kontorilla pyytämässä ja katsastusmies kävi kattomassa ai siinä on koukku no ei kuulemma pakollisia rekisteriotteessa koska ei tarvitse koukkua katsastaa Erikseen mutta laitto tiedot kun pyysin ne otteeseen!On nimittäin R129 kopassakin aika harvinaisia nuo koukut!
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

jannesl500 kirjoitti:ja sitä paitsi koukkua ei edes tarvitse tänä päivänä edes katsastaa!!
No mistäköhän ne Kytk. tiedot sinne rekisteri otteeseen ilmestyy? jos ei siellä lue mitään, niin silloin ei saa vetää mitään, näin sanoo konstaapeli.[/quote]

Jos auton rekisteriotteessa ei ole mitään tietoja perävaunun sallituista massoista, niin silloin ne on jarruttomalla kärrillä max. puolet auton omasta painosta korkeintaan kuitenkin 750kg.
Jarrullisella kärrillä max. auton kokonaismassa.
M1G ja N1G luokan vehkeillä jarrullisena 1,5 kertaa omamassa, kuitenkin max. 3500kg
Lisäsivupeilit tarvitaan jos umpinaisen perävaunun leveys ylittää vetoauton omien peilien leveyden mitattuna peilin keskikohtaan.
Ajokorttijutut on sitten vielä erikseen, jossain tapauksessa tarvitaan pikku-E ja jossain ei..
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no eihän täällä kukaan oo ees vittuillu..mielipiteitä vaan liikkunu, omia kokemuksia ja tietoja. Sitä varten kait tämä foorumi on olemassaki..?
..jokainen tehkööt niinku halua..
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

jannesl500 kirjoitti:Minustakin ihme asenne täällä osalla porukkaa ihan kuin olisavat omaan autoon koukkua laittamassa!Kysyin vain että onko kukaan laittanu ja piste:En ymmärrä että heti pitää käydä vittuilemaan
Se on mulla ainakin henkilökohtainen ominaisuus, töissä ja kotona, eikä tämän foorumin vika. Jos ei oo mitään sanomista tai pelkkä "joo" niin jätän kirjoittamatta tai sanomatta. Jos haittaa niin usein kirje ylläpidolle auttaa...

No asiaan: onneksi olkoon, nyt on projektin vaikein osa eli kohta 1 - sopiva katsastusmies - löytynyt. Niitä kun ei tahdo saada rahallakaan.
Vastaa Viestiin