Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kalliilta vaikuttavat kieltämättä. Renkaiden hinnat ovat ihan kohtuullisia, ovathan nuo sentään huippuluokan gummeja. Tosin ihan laadukkaita samaa kokoluokkaa olevia Continentaleita saa Saksasta 600€/sarja. Mutta noiden vanteiden hintalapussa on kyllä 1000€ liikaa. Esim. Tuontiosassa (yllätys, yllätys) myytiin viime kesänä originaaleja AMG:n 5-reikäisiä 9 1/2 X 18" monoblokkeja hintaan 640€ satsi.
Eli siis joku 1500€ olis kyllä maksimi tuosta paketista...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Mitä paineita tulisi käyttää, kun ajelen pääasiassa yksin ja auto painaa noin <1500kg. Rengasliikkeessä laitto molempiin 2,5bar ja tuntuu aika kovalta ajossa (195/65/15 ja 205/55/16).

Olisko 2 bar parempi ja alkaako kuluun epätasaisesti jo tuolla tiputuksella???
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Aku P kirjoitti:Noita Pirellin P6000:sia jo joku haukkui äänekkäiksi.
Nyt on pakko y htyä käsitykseen. Meillen tuli työpaikan autoon P6000:et ja aamupäivän ajelun perusteella sanoisin, että voihan hevonen, mikä meteli!
JuhaE kirjoitti:pirellit p6000 ruuvasin eilen alle ja aivan kauhea meteli(tosin pinta lopussa,liekkö vaikutusta), tänä aamuna vaihdatin GY venturat ja on paaaljon hiljasemmat.
Sama vika rahikaisella... Iskin eilen kesätassut alle, vanteilla oli edellisen omistajan jäljiltä juuri nämä P6000:set. Farmari nyt ei muutenkaan maailman hiljaisin ajopeli ole, mutta tämä tosiaan pistää harkitsemaan gummien vaihtoa :shock: Kulutuspintaa on paljon, mutta jyrinä on järjetön - Kleberin Kapnor4 nastarenkaat olivat paljon hiljaisemmat.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Pasi M. kirjoitti:Kalliilta vaikuttavat kieltämättä.
Ja vielä pisti silmään tuo ilmastoinnin asentamisen hinta. Noh, pitää etsiä halvempi liike. Tuo liike on Hampurissa, joten uskoisin Itä-Saksan puolella olevan halvempaa. Käyn kesäkuussa myös Leipzigissä (Itä-Saksa), joten sieltä luulisi löytyvän.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

[quote="Bf109 mutta jyrinä on järjetön - Kleberin Kapnor4 nastarenkaat olivat paljon hiljaisemmat.[/quote]

Riippuu myös aika paljon asfaltin karkeudesta, suht hyvällä pinnalla ei pidä pahaa ääntä. Ainakaan W124:ssä.
Sisälokasuojat/massaus auttaisi varmaan, ei kaikuisi niin pahasti pyöräkotelossa. Harmi jos pelkästään äänen takia joutuu muutoin laadukkaat renkaat vaihtamaan.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Misukan Energyt ovat pyörineet alla nyt parisensataa kilsaa ja kokemukset ovat vallan miellyttävät. Ohjautuvuus ja suuntavakaus on mainio, kaarrekäytös "nuljumaton" vaikka profiili onkin kivikautinen 65. Toisaalta siitä seuraa mainio ajomukavuus.
Lotja tuntuu myös rullaavan varsin kevyesti, joten "Energylle" saattaa olla katetta. Äärikäytöstä eri tilanteissa ei ole kokeiltu, pitäähän renkaatkin suht. siivosti sisäänajaa, eikä noihin rengastestikuskien ajosuoritteisiin edes ole aietta pyrkiä.

Hyvä kiekko kaikenkaikkiaan, kulutuskestävyys ja märkäkäytös tulevat esiin sitten ajan mittaan. Sen sijaan melutaso on pienoinen pettymys, nokialaiset NRV:t olivat hiljaisemmat - vai olisiko ilmiö johtunut aika tavalla lopussa olevista kulutuspinnoista. Vai quis päin tuon melutason voisi nyt kuvitella kehittyvän renkaan kulumisen myötä? Vai muuttuuko mitenkään, itse sitä on huono vertailla, kun korva tottuu hitaasti etenevään muutokseen omia aikojaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kuinkas monesta rengasmerkistä vielä löytyy tuo venttiilitapin kohdan merkki? Omissa yokohamahumahuta renkaista tuo ainakin löytyy (punainen pilkku). Vanhahtava käytäntökö?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Sen sijaan melutaso on pienoinen pettymys, nokialaiset NRV:t olivat hiljaisemmat - vai olisiko ilmiö johtunut aika tavalla lopussa olevista kulutuspinnoista. Vai quis päin tuon melutason voisi nyt kuvitella kehittyvän renkaan kulumisen myötä?
Malta nyt hetken aikaa että nastojen rouhimat baanat tasoittuu ja renkaat asettuu. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: kivikautinen 65. .
Äh. 65 on juurikin kohtuullisen hyvä kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden välillä. Korkeampikin rengas voi valmistajasta riippuen olla jämäkkä mutta jostain 40-sarjalaisesta sporttivarttikumista ei saa mukavaa millään. Sitä paitsi olen siinä uskossa että normaalinopeuksia ajellen näitä nykyisiä "tosiohut-mukavampi molemmille" ( :oops: )-renkaita ei niiden ominaisuuksien puolesta tarvitse kukaan. Ulkonäkö ja sen kohottaminen on toinen juttu mutta kalliiksi käy. 65-sarjan renkaita saa niiden yleisyyden johdosta järkevällä rahalla ja uskallan väittää että minkä vaan ns. länsirenkaiden ominaisuudet tässä kokoluokassa riittävät niin pitkälle ettei tällaisilla 10+ vuotiailla autoilla enempää tarvihe.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Onko kukaan hankkinut kesäläskejä Ruotsin puolelta, esim. Haaparannan lähettyviltä? Olen kuullut että sieltä sais aika paljo halvemmalla..Mulla ei ois pahan pitkä matkakaan käydä niitä katsastamassa, mikäli niitä rengasliikkeitä jo ihan Haaparannasta löytyy. Mutta miten on, onko renkaat/vanteet siellä edullisempia vai onko pelkkää huhupuhetta vain?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Pirellin P6000 rattaista sen verran, että kaveri käväisi radalla vetäiseen kolme nopeata kierrosta Pirellit alla eikä sen jälkeen olleet enää maantiekelpoisessa kunnossa.....!!!???
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Kinnunen kirjoitti:Onko kukaan hankkinut kesäläskejä Ruotsin puolelta, esim. Haaparannan lähettyviltä? Olen kuullut että sieltä sais aika paljo halvemmalla..Mulla ei ois pahan pitkä matkakaan käydä niitä katsastamassa, mikäli niitä rengasliikkeitä jo ihan Haaparannasta löytyy. Mutta miten on, onko renkaat/vanteet siellä edullisempia vai onko pelkkää huhupuhetta vain?
Olis tarkotus ens viikolla hakea kesägummit KM-däckistä Haaparannalta. Hintoja en ole kyselly, mutta ainakin pari talvea sitten oli hakkapeliitat siellä reilusti halvemmat kuin rajan tällä puolen. Ja kyllä siellä tuntuu olevan reilusti asiakkaita eli varmaan on halvempi.

Nettisivuilla on jotaki tarjouspaketteja. www.kmdack.com

Ja voipiihan sinne soitellakki, puhuvat hyvin suomea.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:
Kaapo kirjoitti: kivikautinen 65. .
Äh. 65 on juurikin kohtuullisen hyvä kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden välillä. Korkeampikin rengas voi valmistajasta riippuen olla jämäkkä mutta jostain 40-sarjalaisesta sporttivarttikumista ei saa mukavaa millään. Sitä paitsi olen siinä uskossa että normaalinopeuksia ajellen näitä nykyisiä "tosiohut-mukavampi molemmille" ( :oops: )-renkaita ei niiden ominaisuuksien puolesta tarvitse kukaan.
Taisi olla orkkis koko 185R14 sekä 195/70R14 ässässä. Feissi liftin jälkeen tuo retun ja tahvon 65-sarja. Nimim 205/70R15 ja soft ridin'

Niin ja pitkän päälle datsun.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Julli kirjoitti:
Olis tarkotus ens viikolla hakea kesägummit KM-däckistä Haaparannalta. Hintoja en ole kyselly, mutta ainakin pari talvea sitten oli hakkapeliitat siellä reilusti halvemmat kuin rajan tällä puolen. Ja kyllä siellä tuntuu olevan reilusti asiakkaita eli varmaan on halvempi.

Nettisivuilla on jotaki tarjouspaketteja. www.kmdack.com

Ja voipiihan sinne soitellakki, puhuvat hyvin suomea.
Kiitoksia tosi hyvästä vinkistä! Pitääpä ens viikolla ottaa yhteyttä tuonne ja kysellä vähän renkaista.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Kinnunen kirjoitti:
Julli kirjoitti:
Olis tarkotus ens viikolla hakea kesägummit KM-däckistä Haaparannalta. Hintoja en ole kyselly, mutta ainakin pari talvea sitten oli hakkapeliitat siellä reilusti halvemmat kuin rajan tällä puolen. Ja kyllä siellä tuntuu olevan reilusti asiakkaita eli varmaan on halvempi.

Nettisivuilla on jotaki tarjouspaketteja. www.kmdack.com

Ja voipiihan sinne soitellakki, puhuvat hyvin suomea.
Kiitoksia tosi hyvästä vinkistä! Pitääpä ens viikolla ottaa yhteyttä tuonne ja kysellä vähän renkaista.
Kannattaa varata hyvin aikaa siihen soittamiseen, sillä siellä olevat kolme myyjää ovat todella hyvin työllistettyjä. Ite en mielellään käy siellä kuin elo ja joulukuussa :)
Ilmeisesti he vastaavat kohtuu hyvin myös e-mail kyselyihin.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Hintaesimerkkinä 17" ats, tellus ja 225/45 hankookki , koreapojan nakki. veroton hinta lukkopultteineen: 804 euroa, halvemmallakin suapi.
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Aku P kirjoitti:Eeteestä ooteeksi.
rengasliikkeissä sen kummemmin miettimättä kierretään pyöränpultit paineilmalla niin tiukkaan .
En ole vielä lukenut tämän topicin kaikkia jutuja , muuta haluan tässä vaiheessa varoittaa alumiinivanteiden pultteihin liittyvästä jopa vaarasta.

Eri vannevalmistajilla on erilaisia kartiota pulttien / mutterien kannoissa, eikä
ole itsestäänselvyys , että kaikki pultit ( vaikkakin alumiinivanteille tarkoitettu )
kävisi kaikkiin vanteisiin.
Jos vanteessa on pallokartiolla ( esim. mersun vakiopultit on tätä tyyppiä )
olevat reijät ei niihin käy Bilteman tms. yleispultit , joissa suora kartio.
Kiinnityksen kitkapinta on silloin vain ohut viiva , eikä kuten tarkoitettu koko kartiopinta ...ja PULTIT SAATTAA AJON AIKANA LÖYSTYÄ JA JOPA IRROTA !

:!:
Kannattaa olla tarkkana varsinkin kun ostaa käytettyjä vanteita.
Reijät on saatettu pilata em. syystä , käyttämällä vääriä pultteja.
:wink:
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Voisko joku rengasguru pistää semmosen yleispätevän taulukon, että millä välillä minkäkin profiilin rengas paineet saa vaihdella??? Ainakin 75, 65, 55,50 ja 45 ?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:Taisi olla orkkis koko 185R14 sekä 195/70R14 ässässä. Feissi liftin jälkeen tuo retun ja tahvon 65-sarja. Nimim 205/70R15 ja soft ridin'
.
Tuossa meidän pihassa seisoo parhaillaan veljen ylkän W126 (vastamaalattuna muuten) jossa onkin 225/55 R16-renkahat.
Sanottava on, että niissä on kyllä tuota ilmatilaa vielä mukavuuteen asti. Ei se profiililuku yksin, vaan se mistä ko. lukema lasketaan eli leveys.
karra kirjoitti:Niin ja pitkän päälle datsun.
Ja jos kuka ei tiedä, tämä liittyy perin vanhaan vitsiin jossa mies tiedustelee marketissa Datsun-merkkisiä varmuusvälineitä.
Kassaneiti ihmettelee, että eihän sellaisia nyt toki ole olemassakaan.
Johon mies, että on on kun hän kuuli radiossa mainoksen missä kehaistiin että pitkän päälle Datsun... :twisted: :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:Tuossa meidän pihassa seisoo parhaillaan veljen ylkän W126 (vastamaalattuna muuten) jossa onkin 225/55 R16-renkahat.
Sanottava on, että niissä on kyllä tuota ilmatilaa vielä mukavuuteen asti. Ei se profiililuku yksin, vaan se mistä ko. lukema lasketaan eli leveys.
Ihan asiaakin, tuon edellisen sepustuksen jälkeen (typeriä juttuja tulee edelleen kirjoitettua kun on promilleja päässä, vaikka lupasin itselleni että näpit irti netistä kun on ottanu :oops: ):

Takaako se ilmatilan koko (eli koko tilavuus) sen mukavuuden, vaiko tienpinnan ja vanteen välinen etäisyys? Eli jos on 16-tuumaiset alla niin ilmatilan korkeus on pienempi, eli vaikuttaako joustoon? Kun sitä leveyttä on reippaammin niin toki ilmatilaakin on reippaammin - jopa enemmin kuin alkuperäisessä :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:Ihan asiaakin, tuon edellisen sepustuksen jälkeen (typeriä juttuja tulee edelleen kirjoitettua kun on promilleja päässä, vaikka lupasin itselleni että näpit irti netistä kun on ottanu :oops: ):

Takaako se ilmatilan koko (eli koko tilavuus) sen mukavuuden, vaiko tienpinnan ja vanteen välinen etäisyys? Eli jos on 16-tuumaiset alla niin ilmatilan korkeus on pienempi, eli vaikuttaako joustoon? Kun sitä leveyttä on reippaammin niin toki ilmatilaakin on reippaammin - jopa enemmin kuin alkuperäisessä :? .
'

No niin no, meikäläinen ajatteli ilmaisulla "Ilmatila" lähinnä pystysuuntaista sellaista, millä lienee juuri mukavuutta parantava vaikutus.
Mutta ihan yleisenä pohdintana mietin, että mitä enemmän ilmaa (so. ilmatilavuus), sen enemmän tietysti tilalla seinämäpintaa ja sen enemmän joustoa?!
(Eli sama suomeksi: minulla ei ole aavistustakaan mistä puhun).
Ajattelin lähinnä vaan sitä, että kun profiili on 55 mutta se on laskettu pirun leveästä renkaasta, niin rengas on silti "ei-tuningin" näköinen eli siinä on maalaisjärjellä ajatellen kumia ja ilmaakin sen verran että se joustaa. Puhumattakaan siitä, että 16-tuumainen rengas ei mene ihan joka kuoppaan ja tällä jos millä on vaikutusta mukavuuteen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti:No niin no, meikäläinen ajatteli ilmaisulla "Ilmatila" lähinnä pystysuuntaista sellaista, millä lienee juuri mukavuutta parantava vaikutus.
Mutta ihan yleisenä pohdintana mietin, että mitä enemmän ilmaa (so. ilmatilavuus), sen enemmän tietysti tilalla seinämäpintaa ja sen enemmän joustoa?!
(Eli sama suomeksi: minulla ei ole aavistustakaan mistä puhun).
Ajattelin lähinnä vaan sitä, että kun profiili on 55 mutta se on laskettu pirun leveästä renkaasta, niin rengas on silti "ei-tuningin" näköinen eli siinä on maalaisjärjellä ajatellen kumia ja ilmaakin sen verran että se joustaa. Puhumattakaan siitä, että 16-tuumainen rengas ei mene ihan joka kuoppaan ja tällä jos millä on vaikutusta mukavuuteen.
Eiköhän tässä ihan oikeilla jäljillä olla. Se vaan vielä tarkennuksena että jos alkuperäinen vierintäkehä ja siis renkaan ulkohalkaisija säilyy samana mutta vannekokoa on kasvatettu tuumalla niin väkisin "ilmatilan korkeudesta" tulee matala - siis "matalaprofiilirengas". Mutta, jos renkaan ulkohalkaisijakin kasvaa, kuten minä kasvatin sitä, tai pihallasi seisovan ässän omistaja, niin suuri rengas ei tosiaankaan putoa joka monttuun, sekä plusssa se jousto, jos siis ilmatilaa on :shock:. Ei taida ollakaan siis aivan yksinkertaista vai onko?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:Tuossa meidän pihassa seisoo parhaillaan veljen ylkän W126 (vastamaalattuna muuten) jossa onkin 225/55 R16-renkahat.
Kuva Koskahan myö saarahan kuvia em. kulkupelistä ihailtavaksi? Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Mika_M kirjoitti:Voisko joku rengasguru pistää semmosen yleispätevän taulukon, että millä välillä minkäkin profiilin rengas paineet saa vaihdella??? Ainakin 75, 65, 55,50 ja 45 ?
Google ehdottaa tuollaisia: Nokiantyres
Lonsin Kumi

Voisi kuvitella että pelkän profiilin lisäksi itse auton paino ja kantavuus vaikuttavat tuohon haarukkaan myös.
C180T (S202) -99
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Tuossa meidän pihassa seisoo parhaillaan veljen ylkän W126 (vastamaalattuna muuten) jossa onkin 225/55 R16-renkahat.
Kuva Koskahan myö saarahan kuvia em. kulkupelistä ihailtavaksi? Kuva
Hihhii noita ukkoja.
Kuvia tulloo vaikka siinä vaiheessa kun autossa on taas puskurit ja ovenkahvat ja muut maalaamon jäljiltä irrotetut ns. välttämättömyydet takaisin paikoillaan...ja ehkä alla myös ne Marangoni Linea Zeta (vai mikä prkl) kesärenkaat. :wink:
Nii ei se sit oo kuin sinivihreä 300SE, tosin automaagilla ja nahkapenkeillä eli ei ihan "nahkavarusteltu..." :roll:

Tuohon karran ajatuskulkuun vastatakseni on kyllä pakko nukkua aamuun. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Sen sijaan melutaso on pienoinen pettymys, ....
Malta nyt hetken aikaa että nastojen rouhimat baanat tasoittuu ja renkaat asettuu. 8)
Maltettu on ja viikonvaihteen ajelujen jälkeen totta tosiaan jotain tapahtui. Rengasäänet katosivat asteittain takavasemmalle n. 300 km matkalla. Nyt on hiljaista kuin huopatussutehtaalla. Itse asiassa tuulen suhina on nyt suurin yksittäinen, eriteltävissä oleva äänilähde suuremmissa nopeuksissa. Tää on aina tätä, kun yksi asia saadaan ruotuun, niin uutta tulee tilalle. Vielä kun tuon ohjausiskarin ja ehkä takakelkan puslat saisi vaihdettua, niin alkaisi ajettavuus olla kohillaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:Eiköhän tässä ihan oikeilla jäljillä olla. Se vaan vielä tarkennuksena että jos alkuperäinen vierintäkehä ja siis renkaan ulkohalkaisija säilyy samana mutta vannekokoa on kasvatettu tuumalla niin väkisin "ilmatilan korkeudesta" tulee matala - siis "matalaprofiilirengas". Mutta, jos renkaan ulkohalkaisijakin kasvaa, kuten minä kasvatin sitä, tai pihallasi seisovan ässän omistaja, niin suuri rengas ei tosiaankaan putoa joka monttuun, sekä plusssa se jousto, jos siis ilmatilaa on :shock:. Ei taida ollakaan siis aivan yksinkertaista vai onko?
Ei ole yksinkertaista ei. Mutta juurikin tästä oli kysymys eli mielestäni mukavuus säilyy isommasta vanteesta huolimatta jos myös rengas muuten on "aikuismallinen", so siinä on kumiakin enemmän kuin on pakko.
Tästähän on yksi tie alaspäin esim se, että renkaan ulkohalkaisija pidetään tavoitteessa ja sitten lähdetään kasvattamaan vanteen halkaisijaa -- jolloin välimatka vanteen reunan ja kulutuspinnan välilllä tietty pienenee, tyyliiin 225/40-18... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä normaalijousituksen kanssa tuntuu menevän tuollaiset vähän matalemmatkin renkaat 225 ja 235/45x17, ei täristä mitenkään pahasti soratielläkään, paitsi jos tiessä on sellaisia reikiä, ettei niihin voi ajaa 40:ä lujempaa vakiorenkaillakaan.. :x

Tässä parina päivänä on saanut tuijotella w201:stä 14" barokeilla. Yhdistelmästä tulee mieleen auttamatta pesussa kutistunut w126 :lol:
Mutta ei silti, kyllä ne barokit ihan hyvin käyvät w201:eenkin..
w115,123,124,126,210 yms.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Renkaita Suomesta

Viesti Kirjoittaja nautseri »

:lol: :renkaitten hinnat + vanteet noin 800€ saa muistaakseni koko paketin
4x4,vannetta +renkaat,töineen .
225-45-17" renkeet oli 310 € töineen, omille vanteilla asennettuna ja alle laitettuna ja on uudet tasapainoitus koneet ja takuutyönä ,omat renkaani tuli heti kuntoo ensi laakista .
noita vanteita on sitten 400 € / reippaasti yli tonnin,mutta halvimmat 17" saanee,
noin 500 ...............e€ ,jos on hyvä tinkimään voi saada jopa 3% alennusta.
Niin ei mene paljon yli 700€ :lol:
Kajaanissa on näin hyvä kummin laittaja,soitelkaa niin saatte sieltä tarjouksen!
050 400 8338 MOI !
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Välillä koto-Suomessa.... hain Päijät-Kumilta uudet kesäkumit alle, Nokian NRZi 235/55/17, hinta 690e uusille vanteille laitettuna ja alle vaihdettuna. Tosin meni melkein kuukausi tilauksesta ennen kuin renkaat saapuivat Säynätsaloon :o .

Ainakin nyt ensimmäisen 1000 km:n jälkeen vaikuttaa ihan hyvältä, on hiljaiset eikä edes kovin uraherkät.
Vastaa Viestiin