Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja juhape »

Iso E kirjoitti:
Mika_M kirjoitti:Olen katsellut tuollaisia GT gummeja onko kenelläkään tietoa/käyttökokemuksia moisista?

205/55/16 300€ tuollaiset olisi nyt kiikarissa

EDIT:
löytyy: www.mansenauto.fi
Kokemuksia löytyy 185/55/14, 195/50/15, 215/40/16, 225/50/16 kokoisista ja kaikki olivat V-nopeusluokan renkaita paitsi 40-sarjaset. Noi 40:t ovat eri kuviolla(45-sarjalaisissa ja matalimmissa muuttuu kuvio joka on enemmän V:n muotoinen) ja nopeusluokka W. Itse olen ollut tyytyväinen renkaan hinta/laatu suhteeseen. Noi 40:t oli hieman liian kovat niissä kun oli treadwear 300. Renkaat pitivät hyvin märällä ja ovat kestäneet suhteellisen hyvin kulutusta. Renkaiden laadusta kertoo myös se että laadukkaiden vanteiden kanssa ei painoja tasapainotuksessa tarvittu ollenkaan muutaman vanteen osalta.
Vähän asian sivusta mutta satoja renkaita vanteille asentaneena voin sanoa että on todella harvinaista jos samaan autoon sattuu kaksi rengasta joihin ei tarvita tasapainoja ollenkaan. Kohdalleni on sattunut ainoastaan kaksi rengasta ja nekin eri autoihin joihin ei tarvittu ollenkaan painoja. Eli heittoa alle 5 grammaa !!
Joten epäilen kyllä moista sattumaa...Tosin nykyisillä hutiloasentajilla kaikki on mahdollista.
Suorissa vanteissa ei yleensä ole heittoa.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Onko kenelläkään Bridgestonen renkaita 17" vanteilla? Itse ajattelin lähteä huomenna Haaparannasta hakemaan sellaset. Malli on E050A, hinta 655 euroa maksaa töineen. Ja täällä kotipaikkakuntani Nesteellä 870 euroa, että kyllä melkein Ruotsin puolelta kannattaa hakea. Mutta onko kellään kokemuksia noista Bridgestonen läskeistä?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Noniin, kävin tänään KM-Däckista hakemassa nuo renkaat. Renkaat sai suoraan varastosta, palvelu ja asennustyö oliva laadukasta, ja hintataso suomalaisittain todella edullinen! Eli jos jollakulla on tarvis ostaa vannetta ja rengasta niin ehdottomasti tuota liikettä suosittelen!

www.km-dack.com
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaveri on ostanut 200D Väykkyyn 19" vanteet ja renkaina 35/235, jotkut korealaiset. En muista merkkiä, mutta taisi olla Z-kirjain jossain kohtaa nimeä. Nuohan olivat tavallaan hyvän näköiset, mutta hirveät jyrät Suomen huippukuntoisilla teillä. No, jos hän oli hankkinut ne ratakäyttöön päästäessään irti 200D:n murhaavat voimavat.

Siis kysymys: ovatko ratakilpurin renkaat kohdallaan yli 300.000 km ajetussa entisessä taksissa? :shock: Noin ikään kuin hyvän maun ja tyylin rajoissa?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:...200D Väykkyyn...
Nusnus... Onko se siis tekniikanvaihto, E 220 Diesel vai E 200 CDI? Oli ihan pakko, ennenku Timo kerkiää apajille. :D

Hässiti, hässiti... 200 CDI vuodelta 2000. Kaksisatasia nääger-dieseleitä ne kumminkin aina on, vaikka hienoja kirjaimia perässä olisikin :twisted:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Siis kysymys: ovatko ratakilpurin renkaat kohdallaan yli 300.000 km ajetussa entisessä taksissa? :shock: Noin ikään kuin hyvän maun ja tyylin rajoissa?
Ei kummankaan. Kilpa-autot on erikseen ja nassukat sedanit siviilipuolelle erikseen. Vaikka nykyajan automainoksista voisikin olettaa, että siviilikaupassa myötävät autot ovat kaikki NASCAR-autoista seuraavia -- ainakin vanteissa ja helmoissa ja muissa sporttivarusteissa löytyy sen verran. :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Taasko alkaa taistelu makuasioista....Makuja kun on niin monenlaisia,toiset tykkäät toisesta kuin toiset.Esim. omaan makuuni eivät ufokapselit sovi :roll: ,mutta suon niistä pitävälle ilon pitää niitä alla ja ihailla niitä,ei kuulu minulle!Mutta taistelkaa jos haluatte,makuasiosta kun VOI kiistellä,mutta niihin ei vaan saa lopputulosta 8)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

AM kirjoitti:,makuasiosta kun VOI kiistellä,mutta niihin ei vaan saa lopputulosta 8)
Ei, mutta järmääminen on kivaa. :twisted:

No ei vais. Totta kai jokainen saa pistää vailkka 282-tuumaiset vanteet jos se omaan silmään sopii. (Kyllä te vielä kasvatte :mrgreen: :wink: )

Mainittakoon, että itselle kaveri hiekkapuhalsi ja ruiskulla maalasi W124:aan orginaalit peltivanteet. Niistä tuli niin sievät että olen ajellut koko toukokuun peltivanteilla ilman kapseleita... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Pasi M. kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:...200D Väykkyyn...
Nusnus... Onko se siis tekniikanvaihto, E 220 Diesel vai E 200 CDI? Oli ihan pakko, ennenku Timo kerkiää apajille. :D

Hässiti, hässiti... 200 CDI vuodelta 2000. Kaksisatasia nääger-dieseleitä ne kumminkin aina on, vaikka hienoja kirjaimia perässä olisikin :twisted:

200 cdi -03 186 hv/455 mn vrt. 260se 166 hv/228 mn

Neekeripä neekeri, vaan ripeempi neekeri :wink:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Mites on pystyykö alumiinivanteita mitenkään oikasemaan? Ku mulla on vanteet jonkin verran (ei pahasti) epätasapainossa, 140 km/h jälkeen alkaa jonkin verran ravistamaan. Tasapainotus ei oo auttanu.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kinnunen kirjoitti:Mites on pystyykö alumiinivanteita mitenkään oikasemaan? Ku mulla on vanteet jonkin verran (ei pahasti) epätasapainossa, 140 km/h jälkeen alkaa jonkin verran ravistamaan. Tasapainotus ei oo auttanu.
On tullut oiottua lekalla + puupalikalla sekä isolla massavasaralla eli kyllä ne oikenee, mutta tarvitaan iso sorvi tms. jossa voi heittoa tutkiskella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kinnunen kirjoitti:Mites on pystyykö alumiinivanteita mitenkään oikasemaan? Ku mulla on vanteet jonkin verran (ei pahasti) epätasapainossa, 140 km/h jälkeen alkaa jonkin verran ravistamaan. Tasapainotus ei oo auttanu.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Joo no en kyllä ite ihan pikkukummassa uskalla mennä niitä vasaralla käsittelee :D Mutta mites se ku niissä vanteissa ei ole mitään näkyvää halkeamaa tai "kieroumaa", ne vaan alkaa ravistamaan 120 km/h ->. Oiskohan mitään liikettä missä niitä vois yrittää oikasta?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Järvenpäässä on firma mikä oikoo, mutta myt en nimeä saa päähän :evil:
Samoin pärssissä ilmoittelee joku firma pohojanmaalta.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

JuhaE kirjoitti:Järvenpäässä on firma mikä oikoo, mutta myt en nimeä saa päähän :evil:
Amrif?
Tampereella vanteita oikoo sorvaamo Sunila Sarankulmassa, jonot vaan ovat luokkaa X viikkoa. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Aku P kirjoitti:Noita Pirellin P6000:sia jo joku haukkui äänekkäiksi.
Nyt on pakko y htyä käsitykseen.
Meillen tuli työpaikan autoon P6000:et ja aamupäivän ajelun perusteella sanoisin, että voihan hevonen, mikä meteli!

Nonniin,viikonloppuna lähti pirellit ja hankin tilalle good year nct 5 kumit koossa 205/55/16 ja olipahan yllätys,miten muka renkaissa voi olla näin iso ero! Good yearit hakkaa pirellit hiljaisuudessa 10-0 ja samoin kaarteissa ajo on paljon tarkempaa eikä "nuljua" kuten pirelleillä..
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Daimler kirjoitti: Nonniin,viikonloppuna lähti pirellit ja hankin tilalle good year nct 5 kumit koossa 205/55/16 ja olipahan yllätys,miten muka renkaissa voi olla näin iso ero! Good yearit hakkaa pirellit hiljaisuudessa 10-0 ja samoin kaarteissa ajo on paljon tarkempaa eikä "nuljua" kuten pirelleillä..
Onko sama rengaskoko kuin mitä oli Pirellillä??Entä nopeusluokitus?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ahti kirjoitti: Onko sama rengaskoko kuin mitä oli Pirellillä??Entä nopeusluokitus?
Täysin sama koko ja nopeusluokitus eli kyllä tässä tapauksessa toinen tuote oli vain parempi kuin toinen.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Vielä pitää yrittää..

Viesti Kirjoittaja Ahti »

hmm..rengaspaineetkin on varmaan samat..?
Uskottava se kai sitten on...vaikkakaan P6000 ei kyllä edelleenkään mielestäni ole mikään nulju ajaa...meluisuuden allekirjoitan mutta nulju.. :shock:

Täytynee joskus koeajaa kun tulee tilaisuus.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja IsoE »

juhape kirjoitti: Joten epäilen kyllä moista sattumaa...Tosin nykyisillä hutiloasentajilla kaikki on mahdollista.
Suorissa vanteissa ei yleensä ole heittoa.
Itselläni ei ainakaan ole varaa käyttää "hutiloasentajia" joten en epäile yhtään tasapainotuksen tulosta. Asentaja kyllä sanoi jo silloin että on harvinaista että rengas ja vanne istuu noin hyvin yhteen. Sen verran korjaan edellistä vastausta että VAIN yksi vanne jäi kokonaan ilman painoja. Että näin...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Iso E kirjoitti:
juhape kirjoitti: Joten epäilen kyllä moista sattumaa...Tosin nykyisillä hutiloasentajilla kaikki on mahdollista.
Suorissa vanteissa ei yleensä ole heittoa.
Itselläni ei ainakaan ole varaa käyttää "hutiloasentajia" joten en epäile yhtään tasapainotuksen tulosta. Asentaja kyllä sanoi jo silloin että on harvinaista että rengas ja vanne istuu noin hyvin yhteen. Sen verran korjaan edellistä vastausta että VAIN yksi vanne jäi kokonaan ilman painoja. Että näin...
Oli tilaisuus tasapainoituskoneeen käyttöön ja kyllä jos missä niin tässä hommassa saa huonon lopputuloksen.
Aina kun viet renkaat tasapainotukseen ,niin vantaat ja renkaat täytyy olla EHDOTTOMAN PUHTAAT.
Toinen asia on että painoittaja osaa työnsä.
Vanteeen leveys ja koko täytyy olla juuri oikein säädetty.
Neljäs asia on että vanne tulee kunnolla kiinni koneeseen,jotkut vaan vääntävät kiinni eikä herkistele asettumista,jos on (kuivat Paikat) :mrgreen: niin ei välttämättä ole aivan kohillaan,ja heittoa tulee heti kymmeniä rammoja.
Saatiin lopulta hyvin tasaisesti pyörivät renkaat.
Itselläni on myös pirelleistä vetku vaikutelma,ei enää mersuni rengas.
jansch
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 16.07.2004 13:47

rengasmelu

Viesti Kirjoittaja jansch »

Palstalla oli keskustelua rengasmelusta. Misukan Primacy - se on siinä!! Minulla on alla vakiot, eli 195/65 15 ja 6,5" peltivanteilla. Melu on olematon ja kyyti on erittäin pehmeää. Edelliset renkaat olivat First Stopit ja saman kokoiset. Siinäkin on hiljainen rengas ja vieläpä edullinen.
C180
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tulipa vaihdettua alle GY HydraGripit, kokona maltillinen 205/55-16.
Ihan hyvältä noikin tuntuu, ainakin melkein kaljujen nokialaisten jälkeen.
Hiljaiset ja yhtä hyvät ajettavuudeltaan kuin NRV:t, vaikka on pykälää alempaa nopeusluokkaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Tommi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: To 30.10.2003 21:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Sanokaas viisaammat nyt,että onko mitään mahdollisuutta ahtaa 235/40 17 rengasta 7 tuumaa leveelle vanteelle?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tommi kirjoitti:Sanokaas viisaammat nyt,että onko mitään mahdollisuutta ahtaa 235/40 17 rengasta 7 tuumaa leveelle vanteelle?
Nokian taulukko suosittelee tuolle koolle 8-9.5" vannetta.
Mutta kai sen saa tungettua 7" vanteellekin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Tommi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: To 30.10.2003 21:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Noniin,noniin lisää tietoa,ettei tarvi sitten ruveta puukon kanssa ruveta veisteleen rengasta pienemmäksi! :D
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

vanteen koko?

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Rengas 205/65/15
Mahtuuko/meneekö moinen rengas 6,5" vanteelle vai tarvitaanko ohjekirjan ehdottama 7"?
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Taulukoiden mukaan 205/65-15 menee 5.5-7.5" vanteelle :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Joo kiitos varmistuksesta. Sitä vähän arvelinkin, jotta taas on mb käyttöohjekirja pelannut varmanpäälle.
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onkos kellään ollut käytössä noita painevahteja, mitkä siis näyttää jos paineet normia alempana, tulee venttiilinhatun paikalle, ~21 4kpl maksaa....

näyttääkö oikein vai puutaheinää ?
Vastaa Viestiin