Sammui kesken ajon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Ari »

Olin moottoritietä ajelemassa kun auto sammui yllättäen.Virrat jäi.
Siinäpä sai taas mersukateelliset ihmiset tyydytystä ohi ajaessaan kun meikäläinen nokkapelti ylhäällä hieroi päätään.
Mitäs toverit ja gurut ovat mieltä?Liekö bensapumppu mennyt vai mikä?
Tosiaan yrittää startata mielestäni normaalisti,mutta ei...
Voiko tuo pumppu mennä noin yhtäkkiä,kun ei mitään oireilua ollut,vai olisiko muitakin vaihtoehtoja?
Onneksi sain kaverin hinaamaan,ei tarvinnut autoa jättää ja kävellä 10km kotiin.Karu kokemus,mutta koettu nyt sekin.
Onneksi ei sattunut liikennevaloissa,se vasta noloa olisi ollutkin..siinä liikenteen tukkeena,huh.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kuuluuko surinaa vasemman takapyörän luota?

Itsellä meni pumppu myös mitään ilmoittelematta.
Hetken odottelun jälkeen autolla pääsi taas pari kilometriä ja taas sammui.
sitten se herkesi pyörimästä kokonaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

agip kirjoitti:Kuuluuko surinaa vasemman takapyörän luota?
Jos ei surise niin se on joko pumppu tai rele. Jos rele on sökö niin pumppua voi kokeilla johdottamalla suoraan sähköä sinne pumpun navoille takapyörän taakse. Kuulemma jos rele on kallis nin voi yrittää korjata/tehdä itse tavallisesta releestä (kallis hinta johtuu ylimääräisistä toiminnoista kuten kierroslukurajoitin tms).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

:wink: ..tankki tyhjä... :D :D :D
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

karra kirjoitti:
agip kirjoitti:Kuuluuko surinaa vasemman takapyörän luota?
Jos ei surise niin se on joko pumppu tai rele. Jos rele on sökö niin pumppua voi kokeilla johdottamalla suoraan sähköä sinne pumpun navoille takapyörän taakse. Kuulemma jos rele on kallis nin voi yrittää korjata/tehdä itse tavallisesta releestä (kallis hinta johtuu ylimääräisistä toiminnoista kuten kierroslukurajoitin tms).
Joo, sitä relettä voi kyllä koittaa korjata itekin (korjasin oman 230E:n releen joskus hiekkapaprulla) tai sitte hankkia jostain hajottamolta käytetty. Mutta yleensä se rele ei hajoa noin yhtäkkiä, vaan voi tulla kuntoon pelkällä kopauttamisella...
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Sammui

Viesti Kirjoittaja Ari »

No niin.Nokkaketjuhan sieltä on poikki mennyt.Hienoa!!!
Itseäni kai saan syyttää.Täytyisi aina vaihtaa kun ostaa käytetyn auton,jos ei tietoa huolloista.
Tosin olin käsityksessä että ketju pitäisi kunnon meteliä siinä vaiheessa kun alkaa olemaan kypsää kauraa.
Ei varoitellut mitenkään.Ellei sitten lasketa sitä että hiukan ruma käyntiääni oli,ja jotain ylimääräistä siinä tuntui olevan.Mutta tosiaan,luulin että mekkaloisi enemmän.
Huomenna kuulen tuomion,onko mennyt koko moottori piloille.Ainakaan en kuullut mitään kolinaa ja pauketta siinä vaiheessa kun napsahti poikki.Hyvä merkki?Toivotaan.
Onko kellään kokemuksia.Paljonko mahdollinen korjaus maksaa jos huonosti kävi?Tai missä hinnoissa nuo vaihtomoottorit?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No jos olet menny starttailemaan ni, melko varmasti on venttiilit solmus ja männissä kolot.... :( Ja yleensäkin tarvitaan hitonmoinen tuuri ettei tee mitään vahinkoa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Missähän mahtaa tuo bensapumpun rele sijaita ?
200 E ei enää käynnisty. Ei tule virtaa bensapumpulle, joten vika voisi olla releessä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikös rele ole ihan bensapumpulla eli tankin vieressä. Auton alle joudut menemään osan löytääksesi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari kirjoitti:Onneksi ei sattunut liikennevaloissa,se vasta noloa olisi ollutkin..siinä liikenteen tukkeena,huh.
Niinno, manuaalinhan saa aina ajettua vaihde silmässä starttimoottorilla pois keskeltä risteystä. Pitkiin matkoihin tätä sisäänrakennettua sähköauto-ominaisuutta ei kyllä hirviä suositella.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Sammui

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Ari kirjoitti:No niin.Nokkaketjuhan sieltä on poikki mennyt.Hienoa!!!
Paljonko moottorilla oli kilometrejä takana kun tuo tapahtui? Tiedän, mahdotontahan näistä on vetää mitään yleispätevää johtopäätöstä ketjun kestävyydestä, mutta mielenkiinnosta kysyn... On tuo omakin kuitenkin aika iäkäs ja ketjut lienee alkuperäiset.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ei aiheeseen itseensä liittyen, mutta bensapumppuun koskettaen.

Tutun 300CE jäi sitten pihalle, ja eka tuomio oli, notta bensa niin lopussa että ei saa imettyä, eli kannusta sitä sinne lisää => ei toimi. Bensa pumppu pitää sen äänen kun kääntää sytytysvirran päälle, eli tekee esipaineet, mutta sen jälkeen ei inahda => relettä etsimään, löytyi, mutta toisesta mersusta, sedan, ei käynny, jotenka sitten tulee jo patentit esille, ja hyppylanka ohituksia releelle => ei toimi.

Auto hinaukseen, 500 m päässyt, kun keksi sitten, että oli kuulunut ensinmäisellä käynnistyksellä POKS-ääni konehuoneesta, hinaus kompleksi seis, konepelti auki, ja siellähän se, yksi kappale irronneita alipaine letkuja.

Onko tämä sitä turhaa kirjoittelua, josta tuolla kehittelypalstalla oli puhetta, en tiedä, mutta ken tielle jää, niin toivottavasti muistuu mieleen. Ja viel ois vika juuri näissä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

kilometrit

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tomi L.:
350tkm näyttää mittari.En tiedä onko lukema oikea.Saattaapi ollakin.Ainakin hyväkuntoinen moottori(oli?) bensankulutuksen ja päästöarvojen perusteella.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: kilometrit

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ari kirjoitti:Tomi L.:
350tkm näyttää mittari.En tiedä onko lukema oikea.Saattaapi ollakin.Ainakin hyväkuntoinen moottori(oli?) bensankulutuksen ja päästöarvojen perusteella.
Varmaan alkuperäinen ketju...
sehän on vielä 1-rivisellä ketjulla, joka olisi hyvä vaihtaa 200tkm välein.
Taitaa olla vaihtokoneen paikka.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mulla vaihdettiin talvella, 200tkm oli körötelty, venymä 5 astetta tai 5%. Oli kuulemma jo vaihtorajassa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

ketju poikki

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mikähän malli/moottori mahtoi olla kyseessä ?
Yleensähän nuo hydralulinostimisilla varustetut
eivät tee mäntiin/venttiileihin tuhoa vaikka ketju
menisikin poikki.

Tähän ei tietenkään kannata luottaa,vaan ketjut ajoissa vaihtoon :D
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 21.04.2004 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

karra kirjoitti:
agip kirjoitti:Kuuluuko surinaa vasemman takapyörän luota?
Jos ei surise niin se on joko pumppu tai rele. Jos rele on sökö niin pumppua voi kokeilla johdottamalla suoraan sähköä sinne pumpun navoille takapyörän taakse. Kuulemma jos rele on kallis nin voi yrittää korjata/tehdä itse tavallisesta releestä (kallis hinta johtuu ylimääräisistä toiminnoista kuten kierroslukurajoitin tms).
Kallis rele tulee jos rupee pelleilemään itte , omassa autossa pumppu pyöri W201 ilmastointi releellä ja auta armias, jos olis polkenu tappiin saakka tai karauttanu katolleen. Koska relehän katkaisee bensan syötön kun auto kääntyy katolleen.
Viimeksi muokannut enska, Ke 21.04.2004 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

etl kirjoitti:Mulla vaihdettiin talvella, 200tkm oli körötelty, venymä 5 astetta tai 5%. Oli kuulemma jo vaihtorajassa...
Te jotka olette arvioineet ketjun kuntoa tai vaihtaneet sen uuteen... Onko ao. kuvassa oleva ketju jo vaihtokunnossa? Kuvassa on nostettu siis ketjua sivusta, sen nailonisen ohjurin kohdalta ylöspäin niin paljon kuin nousee. Hammasrattaan päältä en saanut ketjua nousemaan suoraan ylöspäin kuin ehkä pari milliä. Onko venynyt vai vielä käyttökunnossa?

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 16640.jpeg

Ketju ei rallata, mutta ikävä yllätys jos ne eivät kaikki edes ala laulaa ennen kuin menevät poikki :? Kilometrejä on takana ainakin 265000, ketjun iästä ei ole tietoa jolloin pitänee varmuuden vuoksi epäillä alkuperäistä.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

ketju

Viesti Kirjoittaja Ari »

Niin,tuo moottorihan on tuttu M102,ja auto -85 vm.190E.
Kaverin -89vm. Peugeot 205 oletettavasti selviäisi hihnan katkeamisesta vaurioitta.Onhan noita merkkejä ja malleja.
Toivotaan että selviäisi säikähdyksellä,mutta vaikea uskoa.Kerron kyllä kun tilanne alkaa selvitä...kustannukset ja toimenpiteet jne.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kun nyt on näitä ketjuja spekuloitu, niin kertokaas "asiantuntijat":

Omassa 102-moottorissa ketju vaihdettu n. vuosi sitten Eli ajettu n.40tkm.
Silti rallattaa kuin olisi ketju venyny???
Onko kokemuksia laahareiden kestävyydestä tai muista heikkouksista?
Myös kiristin on uusittu ja kaikki ketjupyörät kertaalleen joskus aiemmin , kun ei oltu vaihdettu ketjua ajoissa........

Vai onko se enne tulevasta dieselöinnistä :D
Joku mersupurkaamo??
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Tomi L

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Onkohan sulla vaihdettu noita ketjun ohjaimia kun sulla on noin ruskeat. Nekin voi katketa ja aiheuttaa ketjun katkeamisen.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

enska kirjoitti:
karra kirjoitti:
agip kirjoitti:Kuuluuko surinaa vasemman takapyörän luota?
Jos ei surise niin se on joko pumppu tai rele. Jos rele on sökö niin pumppua voi kokeilla johdottamalla suoraan sähköä sinne pumpun navoille takapyörän taakse. Kuulemma jos rele on kallis nin voi yrittää korjata/tehdä itse tavallisesta releestä (kallis hinta johtuu ylimääräisistä toiminnoista kuten kierroslukurajoitin tms).
Kallis rele tulee jos rupee pelleilemään itte , omassa autossa pumppu pyöri W201 ilmastointi releellä ja auta armias, jos olis polkenu tappiin saakka tai karauttanu katolleen. Koska relehän katkaisee bensan syötön kun auto kääntyy katolleen.
Näin on. Itse ostin uuden varalle, lisää juttua ohessa:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tomi L

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

timo230e kirjoitti:Onkohan sulla vaihdettu noita ketjun ohjaimia kun sulla on noin ruskeat. Nekin voi katketa ja aiheuttaa ketjun katkeamisen.
Huom. Tomi L, yläpään ketjuohjurit vaihtoon kaikki.
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

enska kirjoitti: Kallis rele tulee jos rupee pelleilemään itte , omassa autossa pumppu pyöri W201 ilmastointi releellä ja auta armias, jos olis polkenu tappiin saakka tai karauttanu katolleen. Koska relehän katkaisee bensan syötön kun auto kääntyy katolleen.
Sen releen pitäis kyl katkaista bensan syöttö myös sillon, kun moottori sammuu, vaikka virta oliskin päällä.........
Vastaa Viestiin