CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sakari68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 15.02.2015 00:48
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Sakari68 »

Moro vaan kaikille.
Suunnitelmissa on teettää ohjelmointi farkku w211 automaattilootalliseen vm 2008 136hv 200 CDI:hin, ja mahdollisesti myös toinen potilas olisi, niinikään farkku 211 -04 320cdi , automaatilla sekin.

Minkälaiset teho- /vääntölukemat saadaan aikaiseksi jos ei osia aleta vaihtelemaan, vai olisiko esim. coolerin vaihto järkevää tuossa isommassa?

Ja missäpäin näitä tekijöitä olis, auto(t) löytyy itäkaakosta mutta liikkuu kyllä tarpeen vaatiessa kauemmaskin.

Se joka ko. homman hallitsee ja olisi kiinnostunut myös tekemään niin voisi laittaa yv:llä yhteystietonsa , otan sitten yhteyttä.
Kiitos jo etukäteen :)
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Esim. Tuolta voi katsoa suuntaa antavaa lukemaa
http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... 46ee53945b" onclick="window.open(this.href);return false;
Star
RiVe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 08.04.2011 21:44
Paikkakunta: Keuruu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RiVe »

Olipas mielenkiintoista tekstiä molemmissa Tuikun topiceissa tämä ja se 200 cdi:n ohjelmointi. Mielenkiintoa on ollut jo jonkin aikaa ruveta kokeilemaan ohjelmamuokkausta ja nälkä vaan kasvoi kun nämä luki :)

Eli minulla olisi muutama lähtökohta josta haluaisin kysyä ennen mahdollista aloittamista (en ole ennen ecua ronkkinut) joten olisi mukavaa jos joku ehkä haluasi ohjata "oikeille" jalanjäljille. Ennen varsinaisen harrastuksen aloittamista. tekemällähän sitä oppii.

Oletetaan että auto on täysin kunnossa. Itselläni siis w202 220 cdi ja pyrin etukäteen ymmärtämään toiminta periaatetta millä ecu ohjaa polttoaineen syöttöä. huom pyrin :D

Eli kun kaasupoljinta painetaan niin käytännössä eculta pyydetään lisää tehoa. Tehon saamiseksi pitää syöttää lisää polttoainetta, ja sen polttamiseen tarvitaan lisää ilmaa eli ahtopainetta. Eli syöttömäärään vaikuttaa suoraan ahtopaineen mitattu määrä ja pyydetty määrä sekä kierrosluku ja linjapaine jotta ecu tietää kuinka kauan sen pitää pitää suutinta auki milläkin kierroksella jotta ruiskutus määrä toteutuisi? ja tätä ajetaan tiettyjen rajojen puitteissa vääntö rajat? Entä sitten polttoaineen suihkutuksen alkamisajankohta sitäkin saa muutettua?

Eli harrastuksen aloittamiseksi pitäisi hommata sopivat vehkeet ecun lukemiseksi ja kirjoittamiseksi, sekä seuramaan toteutuneita ruiskutusarvoja suuttimista että ahtopainetta sekä ohjelmisto jolla muokata karttoja. Mitä kaapeleita suosittelette mitä softaa?, topicissa luki monenlaisia mielipiteitä siitä mikä on hyvä mutta hinnat olivatkin sitten jotain erittäin hyvää. Eli lähtökohtaisesti tämä pysyisi harrastustoimintana ja budjetti on sitten sen mukaista. Eli merkki vehkeet voidaan unohtaa suoraan eli 500-10000€ ja lähdetään tekemään kiinanpojankopiolla (jos mahdollista) Eli tästä haluaisin lisäinfoa/kokemuksia millä olette saaneet kyseisen operaation suoritettua onnistuneesti? MPPS, Galletto + 38PIN adapteri "piraatti" versiot eivät kiinalaisilla kallita ole. Mutta tekeekö niillä mitään? Onko niillä mitään onnistumisen takeita. Ja entä sitten karttojen muokkausohjelma. Ilmeisesti Winolsilla muokataan?

Sitten päästäänkin mielenkiintoiseen vaiheeseen. Eli miten kartat tunnistetaan ja muokataan. Vai täytyykö vain pitkän pohdinnan kautta oppia mikä on oikea ja seurata lukuja suhteessa toisiinsa ja mitä kuvataan ja missä suhteessa mitkäkin luvut ovat. Ilmeisesti haluttua arvoa muokataan kuvaavaan osaan, jotta ecu lukee kahden arvon ollessa tuo niin halutun arvon pitäisi olla muokattu arvo?

Ja sitten lopuksi vielä arveluttavin asia. Mitä käytännössä tapahtuu siinä vaiheessa kun ecun lukeminen/kirjoittaminen suoritetaan. Mitä siinä voi mennä pieleen ja jos menee niin mitä voi sen jälkeen tehdä. Voiko lukemisessa mennä jokin niin pahasti pieleen että alkuperäinen ohjelma häviää vai onko se vain kirjoitettaessa. Kun Ecun ohjelma luetaan, niin kopioiko se alkuperäisen ohjelma, vai siirtääkö se sen (mahdollisuus hävitä) Entäs sitten kirjoitettaessa mitä käy kun kirjoitus menee lihoiksi. Ohjelma on vajaa ja sillä ei tee mitään mutta voiko sinne vain kirjoittaa päälle uudestaan ja kokeilla meneekö? Vai meneekö ecu jotenkin jumiin ja jos menee niin mitä sitten voi tehdä? Ongelmien välttämiseksi ilmeisesti tuulettimet radiot ym välineet pois päältä ja mieluusti hyvä lataus akkuun virtapiikkien eliminoimiseksi. Mites nuo kaapelit sitten, joskus luin esim carsoft ohjelmaa käytettäessä vikakoodien ja livadatan lukuun niin pitää käyttää sarjaporttia väylänä . Mites näillä toisilla kaapeleilla. Kelpaako usb vai pitääkö olla sarjaportti. Esim carsoft ei toimi kunnolla usb to serial adapterin kanssa. Onko carsoftin livedata "luotettava" tai vertailukelpoinen millään tapaa esim starin antamiin lukemiin.

Mielenkiintoa riittää kovasti ja kysyttävää vieläkin enemmän ja rahaa harrastukseen sitäkin vähemmän :) Tämän ikäinen auto ei enää kovin kallis ole ja laitteisiin en tässä vaiheessa halua/pysty liikaa satsaamaan. Mutta tulevaisuutta ajatellen olisi mukava oppia tämä asia. Tuskin uusiin autoihin ainakaan mekaanisia polttoaineen syöttöjärjestelmiä ole tulossa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RiVe kirjoitti:Olipas mielenkiintoista tekstiä molemmissa Tuikun topiceissa tämä ja se 200 cdi:n ohjelmointi. Mielenkiintoa on ollut jo jonkin aikaa ruveta kokeilemaan ohjelmamuokkausta ja nälkä vaan kasvoi kun nämä luki :)

Eli minulla olisi muutama lähtökohta josta haluaisin kysyä ennen mahdollista aloittamista (en ole ennen ecua ronkkinut) joten olisi mukavaa jos joku ehkä haluasi ohjata "oikeille" jalanjäljille. Ennen varsinaisen harrastuksen aloittamista. tekemällähän sitä oppii.

Oletetaan että auto on täysin kunnossa. Itselläni siis w202 220 cdi ja pyrin etukäteen ymmärtämään toiminta periaatetta millä ecu ohjaa polttoaineen syöttöä. huom pyrin :D

Eli kun kaasupoljinta painetaan niin käytännössä eculta pyydetään lisää tehoa. Tehon saamiseksi pitää syöttää lisää polttoainetta, ja sen polttamiseen tarvitaan lisää ilmaa eli ahtopainetta. Eli syöttömäärään vaikuttaa suoraan ahtopaineen mitattu määrä ja pyydetty määrä sekä kierrosluku ja linjapaine jotta ecu tietää kuinka kauan sen pitää pitää suutinta auki milläkin kierroksella jotta ruiskutus määrä toteutuisi? ja tätä ajetaan tiettyjen rajojen puitteissa vääntö rajat? Entä sitten polttoaineen suihkutuksen alkamisajankohta sitäkin saa muutettua?

Eli harrastuksen aloittamiseksi pitäisi hommata sopivat vehkeet ecun lukemiseksi ja kirjoittamiseksi, sekä seuramaan toteutuneita ruiskutusarvoja suuttimista että ahtopainetta sekä ohjelmisto jolla muokata karttoja. Mitä kaapeleita suosittelette mitä softaa?, topicissa luki monenlaisia mielipiteitä siitä mikä on hyvä mutta hinnat olivatkin sitten jotain erittäin hyvää. Eli lähtökohtaisesti tämä pysyisi harrastustoimintana ja budjetti on sitten sen mukaista. Eli merkki vehkeet voidaan unohtaa suoraan eli 500-10000€ ja lähdetään tekemään kiinanpojankopiolla (jos mahdollista) Eli tästä haluaisin lisäinfoa/kokemuksia millä olette saaneet kyseisen operaation suoritettua onnistuneesti? MPPS, Galletto + 38PIN adapteri "piraatti" versiot eivät kiinalaisilla kallita ole. Mutta tekeekö niillä mitään? Onko niillä mitään onnistumisen takeita. Ja entä sitten karttojen muokkausohjelma. Ilmeisesti Winolsilla muokataan?

Sitten päästäänkin mielenkiintoiseen vaiheeseen. Eli miten kartat tunnistetaan ja muokataan. Vai täytyykö vain pitkän pohdinnan kautta oppia mikä on oikea ja seurata lukuja suhteessa toisiinsa ja mitä kuvataan ja missä suhteessa mitkäkin luvut ovat. Ilmeisesti haluttua arvoa muokataan kuvaavaan osaan, jotta ecu lukee kahden arvon ollessa tuo niin halutun arvon pitäisi olla muokattu arvo?

Ja sitten lopuksi vielä arveluttavin asia. Mitä käytännössä tapahtuu siinä vaiheessa kun ecun lukeminen/kirjoittaminen suoritetaan. Mitä siinä voi mennä pieleen ja jos menee niin mitä voi sen jälkeen tehdä. Voiko lukemisessa mennä jokin niin pahasti pieleen että alkuperäinen ohjelma häviää vai onko se vain kirjoitettaessa. Kun Ecun ohjelma luetaan, niin kopioiko se alkuperäisen ohjelma, vai siirtääkö se sen (mahdollisuus hävitä) Entäs sitten kirjoitettaessa mitä käy kun kirjoitus menee lihoiksi. Ohjelma on vajaa ja sillä ei tee mitään mutta voiko sinne vain kirjoittaa päälle uudestaan ja kokeilla meneekö? Vai meneekö ecu jotenkin jumiin ja jos menee niin mitä sitten voi tehdä? Ongelmien välttämiseksi ilmeisesti tuulettimet radiot ym välineet pois päältä ja mieluusti hyvä lataus akkuun virtapiikkien eliminoimiseksi. Mites nuo kaapelit sitten, joskus luin esim carsoft ohjelmaa käytettäessä vikakoodien ja livadatan lukuun niin pitää käyttää sarjaporttia väylänä . Mites näillä toisilla kaapeleilla. Kelpaako usb vai pitääkö olla sarjaportti. Esim carsoft ei toimi kunnolla usb to serial adapterin kanssa. Onko carsoftin livedata "luotettava" tai vertailukelpoinen millään tapaa esim starin antamiin lukemiin.

Mielenkiintoa riittää kovasti ja kysyttävää vieläkin enemmän ja rahaa harrastukseen sitäkin vähemmän :) Tämän ikäinen auto ei enää kovin kallis ole ja laitteisiin en tässä vaiheessa halua/pysty liikaa satsaamaan. Mutta tulevaisuutta ajatellen olisi mukava oppia tämä asia. Tuskin uusiin autoihin ainakaan mekaanisia polttoaineen syöttöjärjestelmiä ole tulossa.
Tähän liityvää juttua on valmiiksi jossain täällä
haulla ehkä vielä löytyy
(jos ei ole poistettu)
ja tuolla mese fi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
RiVe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 08.04.2011 21:44
Paikkakunta: Keuruu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RiVe »

Tosiaan paljon keskustelua ja mielipiteitä löytyy aiheesta, olisin vain ehkä kaivannut pientä potkustarttia ja mielipidettä olenko oikeilla jäljillä.
No anyways voisiko joku mahdollisesti antaa suunnilleen samanoloisesta cdi:n ecusta ohjelman joko alkuperäisen tai muokatun jota voisin käyttää näin etukäteen tutustuessa aiheeseen. Voisin Winolsilla pyöritellä karttoja ja katsoa ja hahmotella ja ehkä älytäkkin mitä missäkin kuvataan/kerrotaan. Jos onnistuu niin laita YV:llä pieni viesti niin voin antaa s-postin johon sen voi laittaa tai vaihtoehtoisesti joku latauslinkkikin käy yleisesti tai yv:nä
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

RiVe kirjoitti:Tosiaan paljon keskustelua ja mielipiteitä löytyy aiheesta, olisin vain ehkä kaivannut pientä potkustarttia ja mielipidettä olenko oikeilla jäljillä.
No anyways voisiko joku mahdollisesti antaa suunnilleen samanoloisesta cdi:n ecusta ohjelman joko alkuperäisen tai muokatun jota voisin käyttää näin etukäteen tutustuessa aiheeseen. Voisin Winolsilla pyöritellä karttoja ja katsoa ja hahmotella ja ehkä älytäkkin mitä missäkin kuvataan/kerrotaan. Jos onnistuu niin laita YV:llä pieni viesti niin voin antaa s-postin johon sen voi laittaa tai vaihtoehtoisesti joku latauslinkkikin käy yleisesti tai yv:nä

Kylläkai se on epätodennäköistä että joku asiantuntija tuhansia tunteja ohjelmointiin perehtyneenä,rupeaisi omaa tietotaitoaan täällä jakamaan!
Sama asia kun ilmoitat että otat käytettyä kultaa ja muita jalometalleja ilmaiseksi vastaan,lähetysosoitteen saat lähettämällä yksityisviestin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
RiVe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 08.04.2011 21:44
Paikkakunta: Keuruu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RiVe »

Kylläkai se on epätodennäköistä että joku asiantuntija tuhansia tunteja ohjelmointiin perehtyneenä,rupeaisi omaa tietotaitoaan täällä jakamaan!
Sama asia kun ilmoitat että otat käytettyä kultaa ja muita jalometalleja ilmaiseksi vastaan,lähetysosoitteen saat lähettämällä yksityisviestin.
No onhan se tietysti noinkin ja jotkut sillä myös elättää itsensä se on ihan selvä asia. Mutta onhan tässä topicissa jo jaettukin todella paljon tietoa asiasta jos vain viitsii lukea kuten itse tein.
Tietoa löytyy myös toisilta sivustoilta aiheesta, esimerkiksi EDC15, winols, remapping, map, flashing hakusanoja käyttäen löytyy todella paljon kun vain viitsii hetken lontoota tulkita.

Itse luin mutta tietyt asiat jäivät arveluttamaan joten päätin sillä kysyä. Ja etenkin toisten käyttäjien kokemuksia että mitenkä asiat ovat onnistuneet ns. budjetti vehkeillä eli harrastus toimintana lähinnä juurikin tuohon w202 200/220 cdi:hin jossa oli käsittääkseni edc15c5. Itse suhtaudun aiheeseen suhteellisen avoimesti ja jos jollain tavalla tämä oli loukkaavaa kysyä apua/tiedostoa tämän aloittamiseksi tällä sivustolla niin voin kyllä etsiä apua muualtakin tai tehdä sitten kokonaan itse ja oppia kantapään kautta.

Se että tietoa jaetaan asiasta asiasta kiinnostuneelle ei luulisi tekevän isoa lovea yrittäjän leipään. Ei sitä kuitenkaan jokainen pulliainen ala itselleen bisnestä tekemään sijoittamalla kalliisiin ohjelmiin, laitteisiin, kaapeleihin, dynoon, diagnoostiikka laitteisiin sekä riskiin että joskus asiat menee lihoiksi ja sitäkin enemmän omaa aikaansa ymmrtääkseen miten nämä asiat toimivat.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RiVe kirjoitti:
Kylläkai se on epätodennäköistä että joku asiantuntija tuhansia tunteja ohjelmointiin perehtyneenä,rupeaisi omaa tietotaitoaan täällä jakamaan!
Sama asia kun ilmoitat että otat käytettyä kultaa ja muita jalometalleja ilmaiseksi vastaan,lähetysosoitteen saat lähettämällä yksityisviestin.
No onhan se tietysti noinkin ja jotkut sillä myös elättää itsensä se on ihan selvä asia. Mutta onhan tässä topicissa jo jaettukin todella paljon tietoa asiasta jos vain viitsii lukea kuten itse tein.
Tietoa löytyy myös toisilta sivustoilta aiheesta, esimerkiksi EDC15, winols, remapping, map, flashing hakusanoja käyttäen löytyy todella paljon kun vain viitsii hetken lontoota tulkita.

Itse luin mutta tietyt asiat jäivät arveluttamaan joten päätin sillä kysyä. Ja etenkin toisten käyttäjien kokemuksia että mitenkä asiat ovat onnistuneet ns. budjetti vehkeillä eli harrastus toimintana lähinnä juurikin tuohon w202 200/220 cdi:hin jossa oli käsittääkseni edc15c5. Itse suhtaudun aiheeseen suhteellisen avoimesti ja jos jollain tavalla tämä oli loukkaavaa kysyä apua/tiedostoa tämän aloittamiseksi tällä sivustolla niin voin kyllä etsiä apua muualtakin tai tehdä sitten kokonaan itse ja oppia kantapään kautta.

Se että tietoa jaetaan asiasta asiasta kiinnostuneelle ei luulisi tekevän isoa lovea yrittäjän leipään. Ei sitä kuitenkaan jokainen pulliainen ala itselleen bisnestä tekemään sijoittamalla kalliisiin ohjelmiin, laitteisiin, kaapeleihin, dynoon, diagnoostiikka laitteisiin sekä riskiin että joskus asiat menee lihoiksi ja sitäkin enemmän omaa aikaansa ymmrtääkseen miten nämä asiat toimivat.
Täälä pitäis olla jossain usempikin juttu ketjua missä on alkuun auteltu,

monia tälläkin foorumilla olevia/olleita autellut näissä(kin) alkuun,
mutta mitä tulee tuohon avoimuuteen niin yllensä homma menee niin että ensin joku kyselee
samaan tyylin vinkejä ym ja kun halutut on tiedon saanut niin juttu/avoimuus lopahtaa siihen,
eli tietoa luovutettaan kovin yksi suuntaisesti

Homa ei taida kuulua tähän ketjuun
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Onhan sitä mahdollisuus haketua "opinahjoon ", jossa perehdytään ohjelmointiin moottoritekniikassa. Suomessakin mainittua opetusta saa, tosin ei ilmaista.
+358 18B8FE99
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

RiVe kirjoitti:Tosiaan paljon keskustelua ja mielipiteitä löytyy aiheesta, olisin vain ehkä kaivannut pientä potkustarttia ja mielipidettä olenko oikeilla jäljillä.
No anyways voisiko joku mahdollisesti antaa suunnilleen samanoloisesta cdi:n ecusta ohjelman joko alkuperäisen tai muokatun jota voisin käyttää näin etukäteen tutustuessa aiheeseen. Voisin Winolsilla pyöritellä karttoja ja katsoa ja hahmotella ja ehkä älytäkkin mitä missäkin kuvataan/kerrotaan. Jos onnistuu niin laita YV:llä pieni viesti niin voin antaa s-postin johon sen voi laittaa tai vaihtoehtoisesti joku latauslinkkikin käy yleisesti tai yv:nä
Tuskin tosiaan kukaan omia syvällisiä itseopittuja taitoja mielellään jakaa. Kyllä tämä taitaa olla ala jossa itse selvitetään asioita ja opitaan sitä myötä.

Tuolta orgnaali filuja tutustumiseen ja muutenkin tietoa tuolta foorumilta varmaan irtoaa:
http://www.chiptuners.org/forums/viewfo ... 6be184c85e" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

RiVe kirjoitti:Tosiaan paljon keskustelua ja mielipiteitä löytyy aiheesta, olisin vain ehkä kaivannut pientä potkustarttia ja mielipidettä olenko oikeilla jäljillä.
No anyways voisiko joku mahdollisesti antaa suunnilleen samanoloisesta cdi:n ecusta ohjelman joko alkuperäisen tai muokatun jota voisin käyttää näin etukäteen tutustuessa aiheeseen. Voisin Winolsilla pyöritellä karttoja ja katsoa ja hahmotella ja ehkä älytäkkin mitä missäkin kuvataan/kerrotaan. Jos onnistuu niin laita YV:llä pieni viesti niin voin antaa s-postin johon sen voi laittaa tai vaihtoehtoisesti joku latauslinkkikin käy yleisesti tai yv:nä
Helpoiten tuossa varmaan pääsee alkuun kun lataa esimerkiksi 200- ja 220-koneisen vastaavan auton ohjelmat ja vertailee mitkä kartat eroavat ja pähkäillä mitä muutoksilla on haettu.

Kwp2000 toimii noissa w202 korisissa vaikkei muissa oikein toimikaan.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
RiVe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 08.04.2011 21:44
Paikkakunta: Keuruu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RiVe »

Helpoiten tuossa varmaan pääsee alkuun kun lataa esimerkiksi 200- ja 220-koneisen vastaavan auton ohjelmat ja vertailee mitkä kartat eroavat ja pähkäillä mitä muutoksilla on haettu.

Kwp2000 toimii noissa w202 korisissa vaikkei muissa oikein toimikaan.
Alkuun on jo jokseenkin päästy, aikaa syövää touhua tuntus olevan ainakin näin alkuun kun yrittää karttojen seasta tunnistaa toisiaan ja suhteuttaa niitä oikein että mitä missäkin kuvataan ja millä asteikolla/ missä suhteessa. Mutta kyllä sieltä jotain on jo löydetty. Kiitos cdi203:lle joka avusti alkuun antamalla parit ohjelmat opiskeluun.

Elikkä siis kwp2000 toimii näissä w202 cdi malleissa? Itse olen noita eri vehkeitä yrittänyt katsella ja lukea sopivuutta mutta on ollut vähän kiven takana kun ilmeisesti kwp2000 autolistalla ei muistaakseni lukenut w202 edc15c5 tai sitten luki mutta write only ja readia ei ollut että eikö sitten lue kunnolla. Onko ihan omaa kokemusta asiasta tai varmaa tietoa kuitenkin?

näitä lukijoita kun löytyy niin montaa erinlaista ja sopivuutta voi vain arvailla. Ilmeisesti w202 cdn kanssa monilla laitteilla ongelmia? Puhuttaessa nyt näistä edullisemmista vehkeistä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kwp on suomennettuna paljon ongelmia...
Galletto 1260 tekee tuon, mutta myös sillä on helppo saada harmia aikaan.

En minä ensimmäisenä keskittyisi kirjoittamiseen, vaan niihin ohjelmiin.
Pitäisi olla hyvä syy lukea ja kirjoittaa ecua.
Pitäisi saada jotain sellaista tehtyä ohjelmalle, jotta todellista ohjelmointitarvetta syntyy.
No, tämä unohtuu kyllä monelta muultakin, ilakoidaan jo siitä, kun kaapeli kirjoittaa jonkun uuden auton .....
Kun pitäisi ensin miettiä, onko sinne mitään järkevää kirjoitettavaa, se pitäisi ensin saada aikaiseksi ja nostella käsiä vasta sen jälkeen.

Ohjelman sisältö, siis toimivuus on ykkösasia.
Kaikki muut asiat ratkiaa ja tulee siellä "perässä".
Vähä raha ja ecun tuunaus ei kuulosta oikein hyvältä, tulee kovasti onnistumispaineita.
Ja kun niitä takaiskujakin varmasti tulee.
Eikä se oikeastaan edes riipu siitä, että teetkö kaiken oikein vai väärin, joka tapauksessa ecuja pimenee, se on fakta.
Nämä ei ole niin varmoja nämä systeemit.
Vaikka kuinka huolellinen yrittäisi olla, niin se on vaan tilastollinen totuus, niin se on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
RiVe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 08.04.2011 21:44
Paikkakunta: Keuruu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RiVe »

tuikku kirjoitti:.
Galletto 1260 tekee tuon, mutta myös sillä on helppo saada harmia aikaan.

En minä ensimmäisenä keskittyisi kirjoittamiseen, vaan niihin ohjelmiin.
Pitäisi olla hyvä syy lukea ja kirjoittaa ecua.

Vähä raha ja ecun tuunaus ei kuulosta oikein hyvältä, tulee kovasti onnistumispaineita.
Ja kun niitä takaiskujakin varmasti tulee.
Eikä se oikeastaan edes riipu siitä, että teetkö kaiken oikein vai väärin, joka tapauksessa ecuja pimenee, se on fakta.
Nämä ei ole niin varmoja nämä systeemit.
Vaikka kuinka huolellinen yrittäisi olla, niin se on vaan tilastollinen totuus, niin se on.
Elikkä siis sinulla on omakohtaista kokemusta/varmaa tietoa galletto 1260:sta ja sillä on mahdollista lukea että kirjoittaa w202 220 cdi edc15c5 eculle?

Ja siis tottakai, sitä olen tekemässäkin eli opiskelemassa toiminta periaatetta ja muutoksien vaikutuksia näin alkuun. Tekisi mieli vain lukea oman auton softa ja katsoa eroavaisuuksia sekä tuohan se aina lisää innostusta jos (kun) onnistuneesti sen on saanut luettua ja voi siltä pohjalta alkaa sitten tekemään ja oppimaan. Tämä projekti ei ole mikään ihanlyhyelle aika välille lietsottu kun se etenee sitä mukaan mitä itse älyää/ lähinnä kerkeää töiden ohella iltaisin puuhastelemaan ja opiskelemaan.

Nyt kun näin pelottelit niin täytyy kysyä lisää tästä ecun pimenemisestä. Mitä sillä noin yleisesti ottaen tarkoitetaan? Sitäkö että muisti ei vain yksinkertaisesti ota vastaan lähetettyä dataa?
Mitä sille sitten voi tehdä tai onko toimenpiteitä millä sen saa toimivaksi vai pitääkö ostaa uusi tyhjä ecu jos näin käy vai riittääkö joku muistipiirin vaihto vai?

Lähinnä tarkoitin "vähällä rahalla" sitä että tulee pysymään ihan harrastuspohjaisena enkä ole siitä itselleni ammattia tekemässä että rahan käyttö olisi tarkoitus pitää vähäisenä jos vain mahdollista. Toki jos auto pimenee niin pitäähän se kuntoon saada vaikka vähän maksaisikin, tulee äkkiä kalliimmaks kulkea taksilla töissä :D

Kuulosti siltä että on opittu kanta pään kautta että niitä pimenee :D Siitä siis eteenpäin eli missä vaiheessa se todennäköisimmin siis pimenee jos on pimentyäkseen? Kirjoitus? Luku? Molemmat? Ehkäisyksi tietnkin lisälaitteet pois päältä ja hyvä varaus auton ja lukulaitteen akkuihin sekä ylläpito lataus? Noin mutu tuntumalla heittäen niin osaatko sanoa kuinka useasti noita pimenee tai jos muistelet sitä aikaa kun itse aloittelit niin kävikö mitään? Ja jos kävi niin missä meni vikaan?

Olisi mukava kuulla foorumilaisten kokemuksia lisää miten on hommat sujunut noin aloittaessa. Hyviä että huonoja.

Ja jos jollain on kärynnyt niin ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Minä olen galletolla lukenut/kirjoittanut n. 20 kertaa. Olen onnistunut välttämään murheet. Kun kaverin autoa on kirjoitettu niin kaveri on itse saanut painaa entteriä. Kerran on tökännyt kirjoitus vaiheessa. Onneksi alkoi kirjoittamaan uudelleen. Kyseessä ollut edc15 ja edc16 ecuja. W203, w211, bmw E46 320d ja audi A4 B6 1,9tdi jne..

EDIT:
Joka kerta kun kirjoittaa niin riski on suurempi että jotain menee pieleen kun ei ole vielä mennyt, KOP KOP!
Viimeksi muokannut simppa80, To 26.02.2015 09:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:Minä olen galletolla lukenut/kirjoittanut n. 20 kertaa. Olen onnistunut välttämään murheet. Kun kaverin autoa on kirjoitettu niin kaveri on itse saanut painaa entteriä. Kerran on tökännyt kirjpitus vaiheessa. Onneksi alkoi kirjoittamaan uudelleen. Kyseessä ollut edc15 ecuja. W203, w211, bmw ja audi..

Myös
lukenut, kirjoittanut "jokusen" EDC15, Galeto 1250, kwp2000,
ja pelastanut muutaman mitkä mennet joltain jumiin
useimiten siihen liitty jonkin moinen virta onkelma"syyksi rittää vaikkapa joku sopiva sähkövika autossa" jos siis sisään ei kirjoita ihan mitä sattuu
elikäs varmistella että virtaa on autossa ja kirjoituskoneesa niin on jo jonkin verran varmemalla pohjalla
ja tosiaan enenen kuin jotain "järkevää" kirjoiteltavaa sinne niin kanattaa tuumat pari kertaa jos taas haluaa tutustua kirjoitamiseen minkä lainen homma on niin sen luetun kirjoitaa sisään kunhan on luku mennyt oikeen niin vältää kirjoitamasta ihan mitä satuu mikä sitten tekee jumin

Varmaankin näppäily lipsahdus tuo 211 jos siis vain edc15 ecuja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.


Maailma muuttuu Eskoseni …

Päästöihin vaikuttavien ohjailaitteiden kehitys autoissa on nyt kääntynyt sille mallille, jossa rauta ja softa on käytännössä mallista, moottorista ja varustelutasosta riippumaton.Tämä koskee lähinnä siis moottorin ja vaihteiston ohjausta. Delphiläinen huomattavasti ongelmallisempi, kun Bossilainen, jossa on vain vähän murheita.
Ilmeisesti on huomattu sama asia kun moottoreiden suhteen jo jonkin aikaa sitten, nimittäin että kuitenkin on halvempaa ja toimintavarmempaa valmistaa/valmistuttaa vaan aivan muutamaa perusversiota ohjainlaitteista, joita koodaamalla jälkeenpäin saadaan kaikki halutut ja vielä tuntemattomatkin vaihtoehdot katettua.
Näin aivan uusimmissa autoissa vasta.
Tämä tilanne vaikeuttaa tiettyihin saastelaitteisiin liittyviä toimenpiteitä merkittävästi, jos niitä joutuu sinne softaan tekemään.
Tilannehan nykyisellään vielä on sellainen, jossa käytännössä koodailu tarkoittaa ohjelman vaihtamista fläshiin. Eikä kaikkia vaihtoehtoja voi ristiin kirjoitella, kun rauta ei tue välttämättä niitä. Käytännön työtä on siis suunnattomasti helpottanut se, että kun sinulla on tietty tietokanta autoista muodostunut, niin siellä on myöskin muuten toisiinsa nähden identtisiä ohjelmia, mutta joiden ero on ainoastaan esim hiukkassuodattimessa. Tämä, tehtaan tekemä ero on merkittävä apu.
Nyt sitä ei enää ole, kun hiukkasloukusta on tullut jälkeenpäin koodattava ”lisävaruste” piitkässä pitkässä listassa muiden tilpehöörien seassa. Softassa ei siis enää olekkaan eroa, mistä voisi sopivaa ihmebittiä tiirailla.

”Hiukkasongelmaa” Delphiläisestä olen yrittänyt ratkaista softasta, ei ole onnistunut vielä, vaihessa on...
Testerillä tapahtuva koodailukaan ei vielä ole sillä tasolla, kun haluaisin.
Kun, yllätys yllätys, näyttää siltä että juuri niitä tärkeitä protokollia ei niin vaan saakkaan käyttöönsä, niitä tukevia kaapeleita on vähän ja kaikkiin merkkilaitteisiin on varmaan rakenneltu estot, (varmaan viranomaisillakin voi olla sormensa pelissä), joilla estetään tiettyjen käskyjen välittyminen. No, jotain yritystä tämänkin ratkaisemiseksi on meneillään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Elikäs eroa pitää koittaa varmaankin tiiraila sieltä "puhelin luetelosta" jos sitä haluaa etsiä,
*:rila koodailessa törmännyt semmoissen "hauskuuteen" että kaikissa versiossa ei ole samoja valikoita
lisäksi on vastaan tullut myös autoja missä aiemin toiminella versiolla
ei enään saa samoja juttuja tehtyä sen jälkeen kun on auto on käynnyt
merkillä päivitettävänä, pitää olla vanhempaa, uudempaa ja siitä välitä versiota ja niitä sitten ristin rastiin kokeilemalla voi löytyä
kuloiseenkin tapukseen toimiva ratkaisu jos hyvin käy
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Bossin edc-17 autoissa ja Delphin CRD2 ja CRD3 autoissa ongelmana ei ole se, ettei dassissa olisi valmiina komentoja.
Ongelma on siinä ettei päästölaitteita ohjaavat ecut enää juttele perinteisillä protokollilla, eikä merkkitesterien komentojen kanssa.
Koodausviesti menee perille vain, jos vastaavaa tapausta on jossain muualla päin maailmaa myynnissä ilman päästölaitteita.
Sitä en ole kokeillut, mitenkä auton saisi esim sotilasajoneuvoksi, tai vastaavaksi koodailtua, pitäis varmaan ensin päästä ko ajoneuvon VIN koodiin käsiksi.

Ongelma on siis siinä, ettei tällä hetkellä taida olla merkkitesteriä, joka suostuisi koodailemaan uusimpia päästölaitteita, jollei valmistaja sitä erikseen ole sallinut.
Ja se, että uusimmissa Delhiläisissä hiukkasloukun poisto näyttääkin olevan aika haastava toimenpide.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
persa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 04.11.2014 21:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja persa »

No niin nyt on ensinmäinen mersu löytänyt tiensä allekirjoittaneen pihaan ja täytyy sanoa et ajettavuudeltaan ensinmäinen auto :D
S204 320cdi 4matic. Sitähän sanotaan et nälkä kasvaa syödessä ja niin tässäkin jo kaivataan pientä tehon lisäystä.
Keneltä "paras" ohjelma ja mitä muuta kun ohjelmointi? Esim pöntön tyhjennys tjm?
S205 220 facelift -19
W204 220 -08
ex S205 220 BlueTec -15
ex S204 320 4matic -08
Mvä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 15.03.2013 08:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mvä »

Tervehdys.

Heitän nyt oman kysymykseni tänne myös! Olen miettinyt autolleni MB C250cdi 204hv (Bluefience) facelift pientä piristystä. Paljon ajavana arvostaa voima ja vääntöreserviä. Edeltävissä viesteissä on tullut selville mitkä, ovat juuri tämän tyypin ongelmat liiallisia tehoja havitellessa. Kuitenkin tuo 240-250hp / 550-560nm tuntuu olevan ehkä kestävyyden puitteissa realistinen? Myös juuri autosta korjatut viat, ovat hillineet tuninkia ( imunokan asentotunnistin, kaasuläppä). Ohjelmointi ei maalaisjärjellä ajatellen pitäisi vaikuttaa sen kummemmin näiden vikojen uusiutumiseen, kuin ohjelmoimaton moottori normaalissa ajossakaan. Jos vika ei sitten ole pohjimmiltaa ollut missään muualla?

-Mvä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

persa kirjoitti:No niin nyt on ensinmäinen mersu löytänyt tiensä allekirjoittaneen pihaan ja täytyy sanoa et ajettavuudeltaan ensinmäinen auto :D
S204 320cdi 4matic. Sitähän sanotaan et nälkä kasvaa syödessä ja niin tässäkin jo kaivataan pientä tehon lisäystä.
Keneltä "paras" ohjelma ja mitä muuta kun ohjelmointi? Esim pöntön tyhjennys tjm?
Jätä pönttö vaan paikoilleen, parempi niin.
Tekee sille sitten jotain, kun on pakko.

Ahtimen päivityksellä saa tehoreserviä lisättyä, cooleri ja daunpaippi pitää päivittää myös.
Sitten joutuu hiukkasasioita miettimään uudestaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mvä kirjoitti:Tervehdys.

Heitän nyt oman kysymykseni tänne myös! Olen miettinyt autolleni MB C250cdi 204hv (Bluefience) facelift pientä piristystä. Paljon ajavana arvostaa voima ja vääntöreserviä. Edeltävissä viesteissä on tullut selville mitkä, ovat juuri tämän tyypin ongelmat liiallisia tehoja havitellessa. Kuitenkin tuo 240-250hp / 550-560nm tuntuu olevan ehkä kestävyyden puitteissa realistinen? Myös juuri autosta korjatut viat, ovat hillineet tuninkia ( imunokan asentotunnistin, kaasuläppä). Ohjelmointi ei maalaisjärjellä ajatellen pitäisi vaikuttaa sen kummemmin näiden vikojen uusiutumiseen, kuin ohjelmoimaton moottori normaalissa ajossakaan. Jos vika ei sitten ole pohjimmiltaa ollut missään muualla?

-Mvä
Tehon lisäykseen ja ahtimien hallintaan liittyvistä asioista olen kirjoitellut aikaisemmin tähän ketjuun.
Tehoreserviä kyllä on.
Ehken joku toinen minua kätevämpi ja on jo ratkaissut asian.
Jos kukaan muu ei halua yrittää, niin voit kääntyä minun puoleeni, katsotaan miten käy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

No terve!
Tuikulle pientä kysymyksen poikasta!Mulla E400 cdi vm.2003!Kävin karalalla pistämässä vähän jyrkempää softa päivitystä ja kaikkiin kysymyksiin en saanut vastausta!Aattelin kysyä oisko sulla tietoa asiasta?Ootteko mittaillu 400:sta pakolämpöjä tolla sun ohjelmalla kun karala varotteli että pakolämmöt voi karata jos pitkään vetää kaasu pohjassa!Autosta on karalan mukaan otettu max tehot vakiona?En vielä staarilla kerenny ottaa max syöttömääriä otan kyllä lähi päivinä!Hän ei myöskään osannut kertoa hv/nm määriä Tällä hetkellä!Edes arvioita!Mutta penkissähän ne selviää!Kannattaisiko huolestua tuosta pakolämmöstä?Ja oisko kellään siitä tietoa miten asiaa kannattaisi käydä ratkomaan! vanhalla ohjelmalla n.300/650nm Nyt jo pers dynolla tosi paljon enemmän?Esim.kuollut kohta 2000-3000rpm hävisi kokonaan ja vetoja on koko kierrosalueen läpi ihan perkeleesti!



T:janne :)
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kysymys oli asetettu Tuikulle mutta vastaan vaikka en olekaan Tuikku.
Jos olet huolestunut pakolämmöistä, niin nehän voi mitata livevedossa. Samoin ruiskutusmäärät voi katsoa livevetona.
Dunolla sitten saakin loput tiedonjanon taltuttamiseksi.
+358 18B8FE99
AMG-Riku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Onko tämäkin (199e) tuhoboxi(w211/320-cdi-165kw) jos haluaa parannusta löysään vasteeseen/reagointiin kaasupolkimessa vai löytyykö kokeneilla järkevämpi tapa päästä tuosta "löysyydestä" eroon: http://www.racechip.com/responsecontrol ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jannesl500 kirjoitti:No terve!
Tuikulle pientä kysymyksen poikasta!Mulla E400 cdi vm.2003!Kävin karalalla pistämässä vähän jyrkempää softa päivitystä ja kaikkiin kysymyksiin en saanut vastausta!Aattelin kysyä oisko sulla tietoa asiasta?Ootteko mittaillu 400:sta pakolämpöjä tolla sun ohjelmalla kun karala varotteli että pakolämmöt voi karata jos pitkään vetää kaasu pohjassa!Autosta on karalan mukaan otettu max tehot vakiona?En vielä staarilla kerenny ottaa max syöttömääriä otan kyllä lähi päivinä!Hän ei myöskään osannut kertoa hv/nm määriä Tällä hetkellä!Edes arvioita!Mutta penkissähän ne selviää!Kannattaisiko huolestua tuosta pakolämmöstä?Ja oisko kellään siitä tietoa miten asiaa kannattaisi käydä ratkomaan! vanhalla ohjelmalla n.300/650nm Nyt jo pers dynolla tosi paljon enemmän?Esim.kuollut kohta 2000-3000rpm hävisi kokonaan ja vetoja on koko kierrosalueen läpi ihan perkeleesti!



T:janne :)
.
No ei siitä ehken ihan niin paljoa lähde, kun ne suuttimet on ihan saman kokoiset, kun muissakin.
Pakolämpö muuttuu aina kun syöttöä lisätään ja/tai ilman ja polttoaineen suhde muuttuu, tässä on varmaan molemmat muutokset.
Ei siihen oikeastaan vaikuta, kuka sen tekee, hiukan siinä on eroja, miten muutos tehdään.
Ei ole oikein reilua julkisesti arvioida toisen töitä, joista ei tiedä mitään.

Kulmalan neuvo oli hyvä, jos asia huolettaa, niin mittaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja koyama »

AMG-Riku kirjoitti:Onko tämäkin (199e) tuhoboxi(w211/320-cdi-165kw) jos haluaa parannusta löysään vasteeseen/reagointiin kaasupolkimessa vai löytyykö kokeneilla järkevämpi tapa päästä tuosta "löysyydestä" eroon: http://www.racechip.com/responsecontrol ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
löysä vaste voi johtua aika monesta asiasta.Mersun 5 lovinen automaatti ei niitä herkimpiä ole.Viive on ominaisuus ainakin 5 pyttysessä.Kannattaa tarkistaa ilman kulku.Esim.onko Imusarja puhdas ja katti auki.
Satsaa suomalaiseen ohjelmantekijään.Kustantaa parisataa euroa enemmän mitä linkittämäsi himmelirimpulasäädin :D
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

-Joo ruiskutusmäärän voi staarilla tarkastaa mutta pakolämpöjä vissiin ei tai en ainakaan löytäny?
-Vai pystyykö jos niin mistähän sen löytää vai pitääkö siihen asentaa pakolämpömittari?
-Onko kukaan asennellu mihin kohtaan kannattaa anturi laittaa ja pitääkö molempiin putkiin?
-Vai liekkö turhaa touhua?Toki ei viittis tahallaan särkeä moottoriakaan?

T:Janne
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eipä tuolla ole pakokaasun lämpötila anturia, joten eipä stari noista mitään tiedä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin