CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4524
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Betlehem kirjoitti: Ma 29.11.2021 11:02 Pari vuotta sitten huollon yhteydessä kyselin huollon tehneeltä vuosikymmenten Mersu-kokemuksen omaavalta spesialistiltä, että kannattaako optimointi. Hän suositteli, että ehdottomasti kannattaa. Vein auton, E220CDI -15, suoraan huollosta lähellä olevalle "Optimoi autosi"-pajalle. Siellä luvattiin 5-15% pudotus polttoaineen kulutukseen. Mikä on osoittautunut aivan silkaksi huijaukseksi! Seuraan polttoaineen kulutusta hyvin tarkkaan ja ennen tuota ns. optimointia keskikulutus oli 6.175 l/100 km ja optimoinnin jälkeen 6.504 l/100 km. Eli kulutus lukemat nousivatkin 5.3%! Ikään kuin tukemaan lupaustaan alhaisemmasta kulutuksesta se optimoija sanoi, että joskus lukemat nousee, kun ihmiset alkaa ajamaan eri tavoin, kun tehoa ja vääntöä on enemmän. Mutta, kun ajotapa ei vaan ole muuttunut miksikään.
Jos autoon vaan lisätään ahtopainetta, sekä polttoaineen ruiskutusmäärää (vääntöä ja tehoa), niin eihän se se hyvänen aika voi mitenkään pienentää kulutusta, vaan se lisää sitä.
Jotta kulutusta saisi oikeasti pienennettyä, pitäisi tehdä jotain muutakin, vaikkapa vähentää turibiinin luistoa, jolloin päästään vähemmillä työtahdeilla per satakm.
Tehtaan lukemien alle ei ole helppo päästä, kun ne kaiken fiksuimmat tyypit on imuroitu sinne päähän hommiin ja tänne on jääneet autotalleihin ne, jotka ei mahtuneet junaan. Sittenkun niillä on lisäksi ainakin miljoonakertainen budjetti siihen optimoimiseen tavan tuunaajaan nähden - siinä onkin jo vähän kirimistä ...
Hiukan valmistaja antaa tasoitusta sillä, että heidän jäljiltään auton täyttää saastenormin - meidän ei.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2302
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Betlehem kirjoitti: Ma 29.11.2021 11:02 Pari vuotta sitten huollon yhteydessä kyselin huollon tehneeltä vuosikymmenten Mersu-kokemuksen omaavalta spesialistiltä, että kannattaako optimointi. Hän suositteli, että ehdottomasti kannattaa. Vein auton, E220CDI -15, suoraan huollosta lähellä olevalle "Optimoi autosi"-pajalle. Siellä luvattiin 5-15% pudotus polttoaineen kulutukseen. Mikä on osoittautunut aivan silkaksi huijaukseksi! Seuraan polttoaineen kulutusta hyvin tarkkaan ja ennen tuota ns. optimointia keskikulutus oli 6.175 l/100 km ja optimoinnin jälkeen 6.504 l/100 km. Eli kulutus lukemat nousivatkin 5.3%! Ikään kuin tukemaan lupaustaan alhaisemmasta kulutuksesta se optimoija sanoi, että joskus lukemat nousee, kun ihmiset alkaa ajamaan eri tavoin, kun tehoa ja vääntöä on enemmän. Mutta, kun ajotapa ei vaan ole muuttunut miksikään.
Kannattavaa ainoastaan ohjelmoinnin tekijälle.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 542
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ihmisillä on sitten kovin kummallisia käsityksiä siitä millä auto liikkuu. Energiaa se vaatii ja se otetaan polttoaineesta. No, joissain tapauksissa tietysti on mahdollista hieman pienentää kulutusta ohjelmoinnilla ja samalla lisätä tehoa juuri tuikun mainitseman iskua/km vuoksi, mutta siinäkin on sitten toinen puoli. Jos sitä lisääntynyttä tehoa aktiivisesti myös käytetään, niin millä ihmeellä se auto nopeammin kiihtyy, kuin polttamalla lisää dieseliä?

Jos siis ajetaan lisääntyneellä teholla, niin ei taatusti kulutus pienene. Mutta jos ohjelmoinnin jälkeen viedään mummua kirkkoon rauhallisesti, niin saattaa olla, että kulutus on pienempi.

Ne kaksi asiaa, lisääntynyt teho ja kulutuksen putoaminen eivät toteudu yhtäaikaa. Samassa autossa kylläkin joskus mahdollista. Mutta ei niin, että lisääntynyttä tehoa olisi käytettävissä pienemmällä kulutuksella.
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Ajovastukseen kannattaa satsata jos mielii pihistellä, autonmassa, vierintävastus, ilmanvastus ja polttoaine.. näistä voisi aloittaa.
W213 T 220d 4Matic -18
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

TPLtre kirjoitti: Su 05.12.2021 16:25 --snip--

Ne kaksi asiaa, lisääntynyt teho ja kulutuksen putoaminen eivät toteudu yhtäaikaa. Samassa autossa kylläkin joskus mahdollista. Mutta ei niin, että lisääntynyttä tehoa olisi käytettävissä pienemmällä kulutuksella.
On se periaatteessa mahdollista mikäli ohjelmoimalla saa parannettua hyötysuhdetta, esim egr poistamalla ( enemmän happea auttaa palamista jonkin verran). Mutta käytännössä olet oikeassa, siitä polttoaineesta se liike-energia otetaan. Ei tuohon kulutukseen hirveästi voi vaikuttaa. Ilmanvastuksen pienentäminen olisi tehokasta mutta se on aika hankalaa kotikonstein. Vierintävastukseen voi jonkin verran vaikuttaa rengasvalinnoilla. Jarrut kuntoon niin ettei laahaa päällä, sekin auttanee. Kaikki valot ja muut sähkönkuluttajat pois niin säästyy hiukan polttoainetaa ( saa ihan vapaasti laskea montako sentilitraa sataa kilometriä kohti :D ). Isoin säästö tullee ennakoivalla ajotavalla.

Mulla se käsitys että osa ohjelmoinneista ei tapahdu oikein jolloin lisääntynyt ruiskutus ei vaikuta tietokoneen näyttämään kulutuslukemaan jolloin se kertoo puuta heinää ja osa ihmisistä on siitä vetänyt johtopäätöksen että ohjelmointi pienentäisi kulutusta. Tuikku käsittääkseni tekee ohjelmoinnin niin että se kkulutusmittari näyttää vielä oikein.
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15605
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

tahtoomersun kirjoitti: Su 05.12.2021 11:23
Betlehem kirjoitti: Ma 29.11.2021 11:02 ..................
Kannattavaa ainoastaan ohjelmoinnin tekijälle.
Tai jos vaikka omistaa S203 200cdi -05 niin siitä saa ohjelmoimalla aivan kuin eri auton. Hurja muutos parempaan suuntaan ajomukavuudessa aivan normaalissa ajossa kulutuksen muuttumatta käytännössä mihinkään, eikä mikään mene huonompaan suuntaan.
mbosa.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 542
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

dealer kirjoitti: Ma 06.12.2021 09:21 Tai jos vaikka omistaa S203 200cdi -05 niin siitä saa ohjelmoimalla aivan kuin eri auton. Hurja muutos parempaan suuntaan ajomukavuudessa aivan normaalissa ajossa kulutuksen muuttumatta käytännössä mihinkään, eikä mikään mene huonompaan suuntaan.
Täytyy oikeastaan vetää vähän puheitani takaisin, kun tuli tällainen esimerkki. Jos autossa on alitehoinen moottoriversio, siinä ohjelmointi voi hyvinkin vaikuttaa noin. Mitä tapahtuu, on että vääntö kasvaa ja vaihteisto käyttää suurempaa pykälää. Siinä juuri toteutuu se vähemmän iskuja/km hyvin. Usein liian pieni moottoriteho auton massaan nähden tarkoittaa suhteellisen suurta kulutusta. Koska moottoria joutuu kierrättämään paljon korkeammalle ihan normaaliajossakin.

Sitten nuo saastejutut syö oman osansa, tosiaan. Tämä on aikamoista pelleilyä, CO2-päästöjä pitäisi saada alas, mutta kun otetaan silmätikuksi typen oksidit, niin sitten voidaan polttaa reilusti enemmän dieseliä niiden vähentämiseksi. Ei oikein johdonmukaiselta vaikuta tuo puuhastelu.

Kohtahan meidät kaikki pakotetaan ajamaan sähköllä ja sitten pohditaan toisenlaisia ongelmia.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2302
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

dealer kirjoitti: Ma 06.12.2021 09:21
tahtoomersun kirjoitti: Su 05.12.2021 11:23
Betlehem kirjoitti: Ma 29.11.2021 11:02 ..................
Kannattavaa ainoastaan ohjelmoinnin tekijälle.
Tai jos vaikka omistaa S203 200cdi -05 niin siitä saa ohjelmoimalla aivan kuin eri auton. Hurja muutos parempaan suuntaan ajomukavuudessa aivan normaalissa ajossa kulutuksen muuttumatta käytännössä mihinkään, eikä mikään mene huonompaan suuntaan.
Hyvin tuolla ehtii noinkin. Kiireempiin lähtöihin sitten 350 :roll:
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15605
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omalla S203 200cdi ei ehtinyt sen jälkeen kun tuli kokeiltua samanlaista softattua. Jäi se pikkuvaihteella huutaminen pois kun Tuikku ohjelmoi, saa ohitella automaatin viitosella ja vääntö riittää.
Kiireeseen olisi tuo OM642/211 (joka tietysti sekin ohjelmoitu) mutta toivotaan ettei niin kiirettä ole että sen mukaan tarvitsisi autoa pihasta valita :D
mbosa.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2504
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vakiolla kerkee mutta omat olen kaikki ohjelmoinut ja on se vaan vaivattomampi ajaa ja loogisempi kun mennään väännöllä eikä huudattamalla.
apa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja apa100 »

Saako noista w169 160 cdi koneista mitään irti ohjelmoimalla?
W205 2020
W219 2008
W169 2005
R170 1998

ex:W209 2003
ex:W246 2013
Betlehem
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Lukematon viesti Kirjoittaja TPLtre » Su 05.12.2021 16:25

Ihmisillä on sitten kovin kummallisia käsityksiä siitä millä auto liikkuu. Energiaa se vaatii ja se otetaan polttoaineesta. No, joissain tapauksissa tietysti on mahdollista hieman pienentää kulutusta ohjelmoinnilla ja samalla lisätä tehoa juuri tuikun mainitseman iskua/km vuoksi, mutta siinäkin on sitten toinen puoli. Jos sitä lisääntynyttä tehoa aktiivisesti myös käytetään, niin millä ihmeellä se auto nopeammin kiihtyy, kuin polttamalla lisää dieseliä?

Jos siis ajetaan lisääntyneellä teholla, niin ei taatusti kulutus pienene. Mutta jos ohjelmoinnin jälkeen viedään mummua kirkkoon rauhallisesti, niin saattaa olla, että kulutus on pienempi.

Ne kaksi asiaa, lisääntynyt teho ja kulutuksen putoaminen eivät toteudu yhtäaikaa. Samassa autossa kylläkin joskus mahdollista. Mutta ei niin, että lisääntynyttä tehoa olisi käytettävissä pienemmällä kulutuksella.


Ei ajatukseni niin kyllä kulkenutkaan, että kulutus laskisi ja tehoa ja vääntöä olisi enemmän käytössä. Jos ajokäyttäytyminen pysyy sama kuin aiemminkin eli lähinnä vakionopeussäätimellä maantieajoa niin optimoidun moottorinhan pitäisi käydä optimaalisemmassa käyntipisteessä paremmalla hyötysuhteella. Matka-ajossa SFOC (g/kWh) on parempi=> pienempi kulutus.
Betlehem
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

Ei ajatukseni niin kyllä kulkenutkaan, että kulutus laskisi, kun käyttää enemmän tehoa ja vääntöä. Jos ajokäyttäytyminen pysyy sama kuin aiemminkin eli lähinnä vakionopeussäätimellä maantieajoa niin optimoidun moottorinhan pitäisi käydä optimaalisemmassa käyntipisteessä paremmalla hyötysuhteella. Matka-ajossa SFOC (g/kWh) on parempi => pienempi kulutus. Näin pienillä moottoreilla erot voi olla vaikeasti havaittavissa.
postmanbat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 28.12.2015 21:36

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja postmanbat »

Onkos tällä keski-suomessa pajaa joka laittaa tuikun ohjelmia ja penkissä ajaa? 🤔
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4524
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Betlehem kirjoitti: To 09.12.2021 12:15 Ei ajatukseni niin kyllä kulkenutkaan, että kulutus laskisi, kun käyttää enemmän tehoa ja vääntöä. Jos ajokäyttäytyminen pysyy sama kuin aiemminkin eli lähinnä vakionopeussäätimellä maantieajoa niin optimoidun moottorinhan pitäisi käydä optimaalisemmassa käyntipisteessä paremmalla hyötysuhteella. Matka-ajossa SFOC (g/kWh) on parempi => pienempi kulutus. Näin pienillä moottoreilla erot voi olla vaikeasti havaittavissa.
Tämä mielipiteesi aiheesta perustuu ajatukseen, että valmistaja jättäisi suosiolla kulutusta suuremmalle, tai että he eivät osaisi.
Näinhän se ei tietenkään ole.
Kulutusasia on valmistajalle niin tärkeä, että normi tilanteessa, ilman rautamuutoksia jälkikäteen ei varmasti pelkästään ohjelmaa naplaamalla hyötysuhdetta paranneta.
On todella vähän malleja, joissa tämä pelkkä ohjelman muuutos toimii, ne on tekemällä tehty alitehoisiksi mallisarjan vuoksi.

On käytännössä kaksi "pienen muutoksen" tapaa, tai vaihtoehtoa.
Saastelaitteiden deaktivoiminen.
Luiston vähentäminen voimansiirrosta ja saada koko paketti toimimaan pienemmillä kierroksilla.
Käytännön hyöty on sitä luokkaa, ettei sillä vielä herran huonetta rakenneta, tai lastutuksia maksella.
Ohjelmoinnissa ei ole mitään järkeä - se on vaan hauskaa. Ajomukavuuspäivitys.

Omana mielipiteenä sanoisin, että koko kulutusaialla itsensä kiusaaminen on kyllä viimmeisen päälle ajanhukkaa, jos haluaa pienemmän kuluyuksen, niin täytyy valita pienempi ja kevyempi auto, Ensin ostetaan kallis mersu ja sitten murehditaan kulutusta, absurdia.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4524
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

postmanbat kirjoitti: Pe 10.12.2021 11:19 Onkos tällä keski-suomessa pajaa joka laittaa tuikun ohjelmia ja penkissä ajaa? 🤔
Eipä ole
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
p0ks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 12.11.2018 18:23

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja p0ks »

Onko tuikun softissa 316cdi sprintteri ja 7g vaihteistolla rajoitettu ahtopaineita pienemmillä vaihteilla? Manuaaleissa on ainakin muitten softilla rajoitettu 1&2 vaihteilla?
Softa toimii kun unelma ja menee pintakaasulla erittäin keveästi vaikka onkin isokorinen paku kyseessä, mutta sitä mietin että vanhan 313cdi manuaalin softattu noin 195hv ja uudempi tuolla 7g automaatilla saa saman verran vauhtia tiettyyn kohtaan motarin rampilla, voisi luulla että tuo automaatti ottaisi enemmän vauhtia tuohon kun siinä pitäisi olla lähemmäs 250hv??
Paino autoissa samat, välityskin kun ainakin 100kmh vauhdissa kierrokset samat.
Tossa rampissa on ylämäkeä ja matkaakin jonnin verran niin luulisi että tuolla teho erolla saisi tehokkaammalla enemmän vauhtia siihen samaan kohtaan.
Eroa kiihtyvyydessä on sitten kun vedätetään 110kmh:stä ylöspäin.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4524
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

p0ks kirjoitti: Su 12.12.2021 14:45 Onko tuikun softissa 316cdi sprintteri ja 7g vaihteistolla rajoitettu ahtopaineita pienemmillä vaihteilla? Manuaaleissa on ainakin muitten softilla rajoitettu 1&2 vaihteilla?
Softa toimii kun unelma ja menee pintakaasulla erittäin keveästi vaikka onkin isokorinen paku kyseessä, mutta sitä mietin että vanhan 313cdi manuaalin softattu noin 195hv ja uudempi tuolla 7g automaatilla saa saman verran vauhtia tiettyyn kohtaan motarin rampilla, voisi luulla että tuo automaatti ottaisi enemmän vauhtia tuohon kun siinä pitäisi olla lähemmäs 250hv??
Paino autoissa samat, välityskin kun ainakin 100kmh vauhdissa kierrokset samat.
Tossa rampissa on ylämäkeä ja matkaakin jonnin verran niin luulisi että tuolla teho erolla saisi tehokkaammalla enemmän vauhtia siihen samaan kohtaan.
Eroa kiihtyvyydessä on sitten kun vedätetään 110kmh:stä ylöspäin.
No, eipä ole.
Tiedätkö, mihin tällä pyritään ?

Automaattilaatikko hukkaa tehoa voimakkaassa kiihdytysessä, kun se pääst'ää irti turbiinin lukituksesta, rengaskoko vaikuttaa jne jne ...
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
postmanbat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 28.12.2015 21:36

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja postmanbat »

tuikku kirjoitti: Su 12.12.2021 02:35
postmanbat kirjoitti: Pe 10.12.2021 11:19 Onkos tällä keski-suomessa pajaa joka laittaa tuikun ohjelmia ja penkissä ajaa? 🤔
Eipä ole
Entä sitten tampereella🤔
W203220cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja W203220cdi »

Missäs kannattais käyttää ohjelmoinnissa päijät-hämeen alueella? Tuikun ohjelmia tällä alueella? Muita luotettavia?
Autona nimimerkin mukaan w203 220cdi, antautuuko näistä kytkin helposti tuollaisella about 170-180hv, 370-380nm ohjelmalla?
Kokemuksia kys. koneesta ohjelmoituna saa antaa😊 hakusessa ehkä hieman tasaisempi/laajempi vääntöalue, ei niinkään huipputeho mutta saishan tämä vähän pirteempiki olla😄

Edit: paljonko tuosta on järkevää ottaa tehoa? Ohjelmissakun näyttää olevan eroja, jokaisessa 170-180hp mutta väännöissä eroja.
Neljää ohjelmaa vertailin
1. 365nm
2. 380nm
3. 395nm
4. Celtic tuning stage1 lupaa 195hp/431nm🤔

Paras olisi tietysti firma jolla penkki sekä tarkistaa auton kunnon ennen ja jälkeen ohjelmoinnin, räätälöi ohjelman kyseiselle autolle sopivaksi eikä vain lyö valmis ohjelmaa🥴
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2504
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suosittelen tuikun ohjelmaa sinne laittamaan on ollut rehellisesti sanoen aika paskoja noi yhden pajan ohjelmat mitä nähnyt.
Kun ne suurin osa tekee sitä laitoin päämieheltä tulleen ohjelman enkä oikeastaan edes tiedä mitä siellä on.
zukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo oma 200cdi on lähes sama auto.
Tuikun ohjelma ollut...hmmm... 6 vuotta/250tkm eikä ongelmia ole ollut. En tiedä syytä miksi laittaisin jonkin muun,vaikka voihan niistäkin löytyä hyviä ohjelmia.
Muuttuu ohjelmoimalla täysin eri autoksi,ainakin tuo 200cdi.


Eikös ainakin hämeenlinnassa tai jossain sillä suunnalla onnistunut tuikutus? Oma tehtiin vantaalla tai jossain sielläpäin.
Dodge Dart -66
MB C200 CDI A -06
David Brown 950 -58
MB Vito 115CDI -06
Kubota KH60 -90
Bobcat 631 -79
Ford Fiesta -04
VW UP! -19
W203220cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja W203220cdi »

zukka kirjoitti: Ke 15.12.2021 23:36 Tuo oma 200cdi on lähes sama auto.
Tuikun ohjelma ollut...hmmm... 6 vuotta/250tkm eikä ongelmia ole ollut. En tiedä syytä miksi laittaisin jonkin muun,vaikka voihan niistäkin löytyä hyviä ohjelmia.
Muuttuu ohjelmoimalla täysin eri autoksi,ainakin tuo 200cdi.


Eikös ainakin hämeenlinnassa tai jossain sillä suunnalla onnistunut tuikutus? Oma tehtiin vantaalla tai jossain sielläpäin.
Tälläistä vastausta vähän odotinkin👍 taitaa olla aika mestari toi tuikku kun ei yhtään löydy huonoa palautetta.
Parolassa ilmeisesti oli jokin firma, täytyy etsiä että mikä. Jos en väärin muista niin olisiko ollut jopa kouvolassa? Olisi vähän lähempänä kuin parola joten saa vinkata jos kouvolasta jokin paja löytyy🤔
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5615
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Turbotehoa on se Parola. Dynoa heillä ei ainakaan pari vuotta sitten ollut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W203220cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja W203220cdi »

MiHe kirjoitti: To 16.12.2021 14:08 Turbotehoa on se Parola. Dynoa heillä ei ainakaan pari vuotta sitten ollut.
Tuikun ohjelma kuuleman mukaan antaa sen mitä lupaa mikäli auto kunnossa😁 joten ei se penkki niin pakollinen ole. Muistatko oliko kouvolan suunnilla joku
^Larke^
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 13.04.2007 18:56
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ^Larke^ »

Mulla ois W163 400CDI joka tars ohjelmointia :shock: . Nyt syksyllä siihen tehtiin ohjelmointi, mutta 4000rpm ja yli jos käy vedossa kierrokset yli 3sek räppää heti vikatilaa, ja ohjelmoinnin jälkeen kulutus nousi 8.3litrasta 17 litraan per 100km😅

Autolla ajettu 250tkm

Ketäs suosittelisitte uudelleen ohjelmoimaan tampereen alueella? 8)
Mercedes W163 400CDI, W124 varaosa autoja ja Saab 96😎
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja moska »

Jos oot lukenut yhtään viestiä tältä topikilta, niin ei sun tarvitse edes kysyä että keiltä kannattaa ottaa ohjelmointi. Ja varmaan samoilta henkilöiltä löytyy tietoa vikatila asiastakin.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

^Larke^ kirjoitti: La 15.01.2022 04:07 Mulla ois W163 400CDI joka tars ohjelmointia :shock: . Nyt syksyllä siihen tehtiin ohjelmointi, mutta 4000rpm ja yli jos käy vedossa kierrokset yli 3sek räppää heti vikatilaa, ja ohjelmoinnin jälkeen kulutus nousi 8.3litrasta 17 litraan per 100km😅

Autolla ajettu 250tkm

Ketäs suosittelisitte uudelleen ohjelmoimaan tampereen alueella? 8)
Sama paikka missä se nykyinkin on tehty tai sitten siellä vakioksi ja jonnekin muualle,
niin ei sitten seuraavan tarvitse ensin korjata muiden mokia vaan aloitta puhtaalta pöydältä
Mökkillä
'

Vastaa Viestiin