CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Starilla ei taida saada poljin vastetta saada mutta vediamolla pitäisi onnistua jos vaan kaikki "natsat" riittää ohjelmassa ja käyttäjä osaa asiansa.
Muuten sitten Tuikun ohjelmaa koneeseen, sillä saanee just sellaisen kuin haluaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Niissä Delphin malleissa, joihin vielä pääsee DASsilla kiinni, voi kaasupolkimen valita neljästä eri vaihtoehdosta staarillakin.
Koskee crd 1.1, ja crd2 ecuja.
Polku on suunnilleen ecu->kehtyst :> ohjailaiteohj.> versionkoodaus-> implize kod -> alasvalikko tulee, kun selaa vaan alaspäin.

Kaasunvasteeseen voi muutenkin vaikuttaa.
Saa paremman vasten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Voinenä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Onnistuuko Upalla? Hän on joskus ex-mersuuni ängennyt tekemäsi softan. Siihen toki laitettiin puhtiakin eikä tuo kaasun vaste edes ollut ongelma.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Akeem kirjoitti: Pe 06.11.2020 12:45 Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
Menikö tuo ahdin "heittämällä" vakion tilalle? Tuliko paljon virkeäpi auto?
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Metusalem kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:23
Akeem kirjoitti: Pe 06.11.2020 12:45 Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
Menikö tuo ahdin "heittämällä" vakion tilalle? Tuliko paljon virkeäpi auto?
ilman ohjelam muutosta tuli toden näköisesti hitaampi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se oikeastaan vaikuta kauheasti, ylhäällä vetää hivenen paremmin johtuen avarammasta turbiinsta. Mut ohjelmalla saa kyllä kivasti vetoja lisää.

Mutta joo on siis ohan bolton, pitiköhän servo ottaa vanhasta sitä en enään jaksa muistaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Metusalem kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:23
Akeem kirjoitti: Pe 06.11.2020 12:45 Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
Menikö tuo ahdin "heittämällä" vakion tilalle? Tuliko paljon virkeäpi auto?
Kyllä tuosta 1600bar järjestelmästä saa niin paljon syöttöä' irti, että sen ahtimen kapasiteetin saa kutakuinkin hyödynnettyä, eli jotain 220-230hv.
Ahdin tulee olla w211-mallisesta 270cdi,stä, niin silloin sopii minimaalisilla muutoksilla eikä säätömoottoriakaan tarvi vaihtaa.
200cdi pitää olla automaatilla, muutoin tulee pakollinen kytkinpäivitys boonuksena.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kzing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 30.07.2015 19:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kzing »

Minkälaista tehoa ja vääntöä saa nykyään otettua tuikun ohjelmalla W204 -08 220cdi om 646.811 manuaalimallista ?
Päteekö tässäkin korissa sama sääntö, että 220cdi:ssä on vakiona vahvempi kytkin kuin 200cdi ?
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Akeem »

tuikku kirjoitti: Ti 02.02.2021 10:43
Metusalem kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:23
Akeem kirjoitti: Pe 06.11.2020 12:45 Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
Menikö tuo ahdin "heittämällä" vakion tilalle? Tuliko paljon virkeäpi auto?
Kyllä tuosta 1600bar järjestelmästä saa niin paljon syöttöä' irti, että sen ahtimen kapasiteetin saa kutakuinkin hyödynnettyä, eli jotain 220-230hv.
Ahdin tulee olla w211-mallisesta 270cdi,stä, niin silloin sopii minimaalisilla muutoksilla eikä säätömoottoriakaan tarvi vaihtaa.
200cdi pitää olla automaatilla, muutoin tulee pakollinen kytkinpäivitys boonuksena.
Kyllä tuo meni ihan heittämällä paikalleen, ja ilman ohjelman muutosta kävi niinkuin täällä jo arvailtiinkin, eli vetoalue siirtyi ylemmäs.

Ohjelmistopäivitys tuohon on tietysti tehtävä ,että saa tarjolla olevan kapasiteetin ulos :)
MB W203 200CDI A 2006
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kzing kirjoitti: Su 07.02.2021 21:57 Minkälaista tehoa ja vääntöä saa nykyään otettua tuikun ohjelmalla W204 -08 220cdi om 646.811 manuaalimallista ?
Päteekö tässäkin korissa sama sääntö, että 220cdi:ssä on vakiona vahvempi kytkin kuin 200cdi ?
Noin 210-220/+500
Kytkin asia on juuri noin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Bumba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 16.09.2004 21:50
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Bumba »

Mulle olis näillä näkymin tulossa 2017 319 (automaatilla) sprintteri.
Paljonko siihen saisi vetoa saastelaitteet paikallaan ja missäpäin eteläsuomessa saa Tuikun softaa ajettua autoon?
C63AMG-08
(ex SLK 320)
kyytsari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 08.12.2012 13:32

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kyytsari »

Hankin juuri 2017 (c238) E-coupen, 220D, 9G. Langan yritin kahlata läpi mutta absoluuttista vastausta en löytänyt näihin om654 koneisiin. Tuikku / Motorbit / muut: onko ohjelmat jo valmiit vai edelleen hienosäätöjä vaille? Koneessa ilmeisesti on potentiaalia mutta millaisia tehoja näistä on saatu ulos / mitä on järkevää ottaa ulos?

T: SLK MY12 + om651 + tuikun softa = 3 vuotta / 60.000km ilman mitään vikaa. Loistava auto, loistava ohjelma!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Bumba kirjoitti: Ti 09.02.2021 19:58 Mulle olis näillä näkymin tulossa 2017 319 (automaatilla) sprintteri.
Paljonko siihen saisi vetoa saastelaitteet paikallaan ja missäpäin eteläsuomessa saa Tuikun softaa ajettua autoon?
n. 300hv
Turbotehoa/Hämeenlinna/Aki Uppa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

kyytsari kirjoitti: Ke 10.02.2021 02:35 Hankin juuri 2017 (c238) E-coupen, 220D, 9G. Langan yritin kahlata läpi mutta absoluuttista vastausta en löytänyt näihin om654 koneisiin. Tuikku / Motorbit / muut: onko ohjelmat jo valmiit vai edelleen hienosäätöjä vaille? Koneessa ilmeisesti on potentiaalia mutta millaisia tehoja näistä on saatu ulos / mitä on järkevää ottaa ulos?

T: SLK MY12 + om651 + tuikun softa = 3 vuotta / 60.000km ilman mitään vikaa. Loistava auto, loistava ohjelma!
Noin 230/500
Ei ole aivan valmis vielä ko softa, Paljon jää potentiaalia käyttämättä.
Syöttömäärä rajaantuu vielä 90,n milliim ja suutinkartassa on varaa 120 milliä.
Toistaiseksi en ole keksinyt, miten lopunkin saisi käyttöön.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

kyytsari kirjoitti: Ke 10.02.2021 02:35 Hankin juuri 2017 (c238) E-coupen, 220D, 9G. Langan yritin kahlata läpi mutta absoluuttista vastausta en löytänyt näihin om654 koneisiin. Tuikku / Motorbit / muut: onko ohjelmat jo valmiit vai edelleen hienosäätöjä vaille? Koneessa ilmeisesti on potentiaalia mutta millaisia tehoja näistä on saatu ulos / mitä on järkevää ottaa ulos?

T: SLK MY12 + om651 + tuikun softa = 3 vuotta / 60.000km ilman mitään vikaa. Loistava auto, loistava ohjelma!
Ohjelman tekeminen tuohon Bosch MD1CP001 (MRD1) ohjailaitteeseen ei ole ongelma, sellainen on ollut valmiina jo liki pari vuotta mutta se ei riitä, koska vääntö on rajoitettu myös CPC -yksikössä. Moottori ECU:un voi viritellä vaikka millaiset "syötöt" ja momentit mutta ne ei toteudu koska CPC kordinoi sallittua max. vääntöä (myös ESP). Sama tarina myös tietyissä W907 Sprintereissä.

CPC -yksikön ohjelmointiin ei ole tällä hetkellä (10.02.2021) mitään kaupallista ohjelmointityökalua. Ainoa tapa on hankkia uusi "blanco" CPC ja tehdä siihen custom koodaus muokatuilla parametreillä. Hinta tuolle operaatiolle on n. tuhannen paikkeilla (CPC + koodaus) ja siihen päälle MD1 moottori ECU:n ohjelmointi. Merkkiliikkeen Xentry diagnostiikka havaitsee niin manipuloidun MRD1 (ECU) ohjelman kuin myös manipuloidun CPC:n. Se pitää siis huomioida jos on takuuta tai jungesterneä jäljellä.

Kun ECU (MRD1) ja CPC on tehty, sitten ihmetellään 9G-TRONIC väännönrajoitusta (mm. osassa 213 -korimallia).

Olen mitannut muutamia E-sarjan (W/S213) 220d malleja vakiona dynossa ja hyvin tyypilliset lukemat on vakio-ohjelmalla 209-213 hv 460-470 Nm. Voimaa on siis huomattavasti valmistajan ilmoittamaa enemmän.

Vuoden 2020 lopulla Daimler on alkanut ajaa Bosch MD1 (diesel) MG1 (bensa) ohjainlaitteisiin ohjelmapäivityksiä joissa ECU:n suojaus on muutettu Boschin toimesta. Näissä uusissa ohjelmaversioissa bootloader on lukittu ja ohjainlaitteita ei voida tällä hetkellä lukea/kirjoittaa ohjelmointityökaluilla. Sama tilanne myös BMW:n puolella jossa jopa vanhempia MED17 ecuja on lukittu viimeisten I-level tasojen myötä. VAG seuraa perässä myös.


terveisin,

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kylläpä se pääpiirteissään noin varmaankin on.

Tässä mainittu CPC (Central power controller) tarkoittaa sitä, että tiettyjen ohjainten välinen keskustelu kulkee tuon moduulin kautta.
Ne, jotka nyt tähän tehoasiaan vaikuttaa, ovat liikenne moottorin ohjaimen ja laatikon ja ESP,n välillä.
CPC moduulissa täytyy olla moottorille sallittu suurin syöttömäärä suhteessa kierroslukuun talletettuna.
Jos moottorin softasta yrittää sitä ylittää, seuraa ongelmia.

Tässä nyt kyseessä olevassa autossa, W213 , syöttöä tulee noin 90milliä, joissain ajotilanteissa 100milliä.
Luku- tai kirjoitusvaikeuksiin en ole törmännyt.
Uskoisin kuitenkin, että ko hankaluus on kierrettävissä, on pari ideaakin liittyen asiaan, mutta varmaankin jonkin aikaa nyt menee asiaa makustellessa.
Kyllä tätä samaa päivitysongelmaa on muissakin malleissa, jotka on kuitenkin sitten ratkenneet.

Bensa - autoissa tilanne taitaa olla vaikeampi, en tiedä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
kyytsari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 08.12.2012 13:32

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kyytsari »

Ei kai se auta kuin odotella ja pitää peukkuja että ukot onnistuisi samaan markkinoille hyvät ohjelmat. Kesähän tässä nyt menee pilalla jos 😂 Vai pitääkö se välissä ostaa joku halpa bulkkiohjelma

Ymmärsinkö oikein että jos hankkii tyhjän cpc:n niin sen jälkeen vain taivas on rajana teholisäysten osalta? Onko näitä tehty ja mitä tehoja on saatu ulos?
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

kyytsari kirjoitti: To 11.02.2021 10:50 Ei kai se auta kuin odotella ja pitää peukkuja että ukot onnistuisi samaan markkinoille hyvät ohjelmat. Kesähän tässä nyt menee pilalla jos 😂 Vai pitääkö se välissä ostaa joku halpa bulkkiohjelma

Ymmärsinkö oikein että jos hankkii tyhjän cpc:n niin sen jälkeen vain taivas on rajana teholisäysten osalta? Onko näitä tehty ja mitä tehoja on saatu ulos?
Ihan samat rajoitteet koskee myös "halpoja bulkkiohjelmia".

CPC:n osalta ei ole tiedossa milloin normaalit "chiptuning" flash työkalut pystyy niitä lukemaan ja kirjoittamaan, niin kauan ainoa vaihtoehto on uuden tyhjän CPC:n istuttaminen uudelleen koodattuna autoon. Käytännössä asiaa menee niin että auton oma koodaus luetaan talteen. Sen jälkeen tyhjä CPC ja koodaustieto toimitetaan tekijälle joka valmistelee uuden CPC:n kyseisen auton VIN numerolle ja koodaukselle. Sen jälkeen modifioitu CPC paikalleen autoon ja sitten moottori ECU:n (MRD1) ohjelmoinnin pariin.

Se mitä OM654 (220d) moottorista saa järkevällä ohjelmamuutoksella on n. 235-240 hv ja vääntöä hetkellisesti noin 500 Nm. Tarkoitan tällä oikeasti mitattua tehoa ja vieläpä niin että ECU:n ruiskutusmäärä / vääntömomentin laskenta toimii oikein. Pitää muistaa että kyseessä on kuitenkin vain 1950 cm3 4-syl. moottori yhdellä varsin "maltillisella" Honeywell GTD1449VK turboahtimella.
Jurro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.07.2019 19:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jurro »

Nyt on noin 1,5v ollut Kajaanin käynnin jälkeen tuikun softa 2015 W212 350CDI:ssä ja olen edelleen todella tyytyväinen. Kilometrejä on kertynyt n. 70k ja mitään ongelmia ei ole ollut. Savutuksesta en mitään tiedä kun en ole perässä ikinä ajanut mutta katsastuksessa k-arvo oli 0 ja kromirinkulat perässä pysyy kirkkaina niin oletan, että mustaa ei paljon ulos putkesta tule.
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

Itsellä on raskaan kaluston CPC3 ja CPC4-yksiköille ohjelmointiin työkalu. Korjausten yhteydessä tulee otettua backup tai tehtyä kloonaus toiseen yksikköön.

Olisko Tuikulla ja Motorbitillä heittää varaosanumeroa tai kuvaa mainitsemastanne versiosta? Toivottavasti olisi samanlainen tai hyvin samankaltainen, kuin isoissa koneissa.

Jos käytettyjä löytyy, voisi lukua ja kirjoitusta harjoitella omilla työkaluilla. Jos onnistuu, sitten ostaa yhden uuden ja kopioi siitä virgin-softan talteen.
044-0760422
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jp_olli kirjoitti: Su 14.02.2021 08:28 Jos käytettyjä löytyy, voisi lukua ja kirjoitusta harjoitella omilla työkaluilla. Jos onnistuu, sitten ostaa yhden uuden ja kopioi siitä virgin-softan talteen.
Ja sen jälkeen rittää kun muttaa ne jo autoissa olvat yksiköt uusiksi/suoraan sopivalla softalla oleviksi,
saman tyylistä menetlyä käyteety vuosia ECU:isa mitä ei voi ensin kumi mössö kaivettava pois ja sitten piirit irti purkamalla lukea, mutta suoraan liitimestä kirjoitta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, Uudempien Wäyrysten, w213,n , ohjelma - asia näyttäisi pikkuhiljaa edistyvän.
Mikäli Staari ei nyt narraa, niin suutinkartan maksimi, 120mg/isku näyttäisi toteutuvan melkolailla neljään tuhanteen kierrokseen asti.
Tämä merkitsee silloin väh. 600nm vääntöä ja suunnilleen 300hv max tehoa.
Se kuuluisa ahterituntuma vastaa testerin antamaa kuvaa aiheesta.
... Siis neliveto suttaa suunnilleen joka vaihteella.

Ongelmaa on vielä ahtopaineiden hallinnan kanssa.
Johtuuko oireet suuresta syöttömäärästä, vai autosta itsestään, vai kelistä, sitä en vieä tiedä, mutta jossain vaiheessa varmaan selviää.
Eli ei aivan vielä ole valmista.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Onkos tuo nyt siitä om654 kattilasta? Aikas makoisasti tuntuisi voimaa saavan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MJPfin kirjoitti: Su 21.02.2021 08:28 Onkos tuo nyt siitä om654 kattilasta? Aikas makoisasti tuntuisi voimaa saavan.
Juu, siitähän se on kyse.
Ahtopaineen säätöhaarukkaa ei vaan nyt tunnu millään löytyvän, että saisi sille säädölle nyt vähän lisätilaa ja mahdollisesti asian kuntoon ja softan "valmiiksi".

Hankalin Boschilainen tähän mennessä.
Karttojen akselit ripoteltu sinnetänne ja väännönvalvonta nostettu aivan omalle tasolleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti: Su 21.02.2021 00:12 Ongelmaa on vielä ahtopaineiden hallinnan kanssa.
Johtuuko oireet suuresta syöttömäärästä, vai autosta itsestään, vai kelistä, sitä en vieä tiedä, mutta jossain vaiheessa varmaan selviää.
Eli ei aivan vielä ole valmista.
Jos sitä painetta karkaille liikaa niin hyvinkin voi johtua syötöstä suhtessa ahtimen kokoon,
siipeaä pyöritelevää sauhua tulee niin paljon että vaikka säätö koittaa vähentää ei enän ehdi mukaan tavaraa tulee enmään mitä sillä hetkellä pystyy käsitelemään
(ajatuksella muinasisellat ajata kun ahtopainetta säädettin suoraan ahtimenkoolla ja sytönmäärällä tai kun portti on aivan ali mittaineen)
varmistunut että ei ole kyse ali mittisista osita/sopimattomatomista siivistä,
semoistakin on nähty että siivivtä/muusta mitoituksesta johtuen ahdin alkaa joillani kaasun määräsä reagoimaan
kovinkin hätäisesti jollain aluella ja sitten sen kummalkin puolella toimi ok

Onko otsikon kysymykeseen on tullt selvyytää :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti: Su 21.02.2021 00:12 .
No joo, Uudempien Wäyrysten, w213,n , ohjelma - asia näyttäisi pikkuhiljaa edistyvän.
Mikäli Staari ei nyt narraa, niin suutinkartan maksimi, 120mg/isku näyttäisi toteutuvan melkolailla neljään tuhanteen kierrokseen asti.
Tämä merkitsee silloin väh. 600nm vääntöä ja suunnilleen 300hv max tehoa.
Se kuuluisa ahterituntuma vastaa testerin antamaa kuvaa aiheesta.
... Siis neliveto suttaa suunnilleen joka vaihteella.

Ongelmaa on vielä ahtopaineiden hallinnan kanssa.
Johtuuko oireet suuresta syöttömäärästä, vai autosta itsestään, vai kelistä, sitä en vieä tiedä, mutta jossain vaiheessa varmaan selviää.
Eli ei aivan vielä ole valmista.


Kuva
Kyllä tästä tuli liukas liikkeinen verrattuna aikaisempiin 90mm max. Syöttäviin. Teho todellakin tuntuu, että nyt sitä oikeasti on. Kun mennään kaasupohjassa tuo 120mm makaa silloin jatkuvasti taulussa vaihteesta seuraavaan. Neliveto lähtee tällä tehomäärällä välittömästi luisuun näin talvikelillä taajama nopeuksissa jos polkimella pyytää yhtään reilummin. :thumbup:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

tuikku kirjoitti: Su 21.02.2021 00:12 .
No joo, Uudempien Wäyrysten, w213,n , ohjelma - asia näyttäisi pikkuhiljaa edistyvän.
Mikäli Staari ei nyt narraa, niin suutinkartan maksimi, 120mg/isku näyttäisi toteutuvan melkolailla neljään tuhanteen kierrokseen asti.
Tämä merkitsee silloin väh. 600nm vääntöä ja suunnilleen 300hv max tehoa.
Se kuuluisa ahterituntuma vastaa testerin antamaa kuvaa aiheesta.
... Siis neliveto suttaa suunnilleen joka vaihteella.

Ongelmaa on vielä ahtopaineiden hallinnan kanssa.
Johtuuko oireet suuresta syöttömäärästä, vai autosta itsestään, vai kelistä, sitä en vieä tiedä, mutta jossain vaiheessa varmaan selviää.
Eli ei aivan vielä ole valmista.
Kysymys. Onko "suutinkartan" maksimi 120.0 mm, 120.0 mg vai 120.0 mm3?

Kuvan esimerkissä 3822 1/min kierroksella Xentryn ruiskutusmäärä näyttää 119,22 mg/str. Se tarkoittaa käytännössä noin 685 Nm moottorivääntöä kyseisellä kierrosluvulla mikä taas tarkoittaisi "vaatimatonta" 365 hv moottoritehoa. Joku näissä tarinoissa ei ihan täsmää vai uskotko itse ihan oikeasti noihin lukuihin?

Siihen Xentryn ilmoittamaan ruiskutusmäärään et voi luottaa koska se ei ole todellinen toteutunut arvo vaan laskennallinen arvo ennen momentinvalvonnan korjaamaa arvoa. Loggaa toteutunut moottorivääntö ja tee se myös moottoriväännön osalta CPC-yksiköltä.

CDI203 kirjoittikin hyvän vinkin ahtopainesäädön osalta. Joskus pitää katsoa ahdinta itseään, ei karttoja. Siellä pakosarjan jatkeena on hyvin tavallinen Honeywellin GTD1449VK. Jos ohjelman muokkaamisesta huolimatta VNT ei saa ahtopainetta haltuun, se tarkoittaa että ahtimen (turbiinin) fyysinen rajoite on saavutettu. Kuten CDI203 kuvasi, ahdin saa moottorista niin suuren pakokaasuvirran ettei minkään sortin säätötoimilla ole enää mitään meritystä. Voit toki määrittää säätöikkunan rajat tyyliin MAP anturin minimistä sen maksimiin ja tarkkailuajaksi kesän mitan mutta itse ongelmaa se ei poista. Tälläinen ratkaisu on ainoastaan amputointi ahtimen suojaukselle.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

GTD1449VZ
compressor wheel: (6+6 billet)
inducer: 37mm
exducer: 49mm
extended tip: 50,5mm
trim: 57
A/R: 0,46
turbine wheel: (9 blades)
exducer: 36mm

Siis ettäkö 300hv yhdellä about tän kokoisella puhaltimella. Suattaa ahtopaineet hiipiä korkealle, ja kompura olla kovilla.
Pakopainetta en halua edes arvailla.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pystyykö siellä jokin komponentti oikeasti mittaamaan toteutunutta vääntöä, vai onko sekin laskennallinen arvo?

Nähdäkseni se "suutinkartta" nyt ainakin pitäisi olla ehdottoman oikea, että star voisi näyttää mitään oikein. Olenko väärässä?
Vastaa Viestiin