Jos autoon vaan lisätään ahtopainetta, sekä polttoaineen ruiskutusmäärää (vääntöä ja tehoa), niin eihän se se hyvänen aika voi mitenkään pienentää kulutusta, vaan se lisää sitä.Betlehem kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 11:02 Pari vuotta sitten huollon yhteydessä kyselin huollon tehneeltä vuosikymmenten Mersu-kokemuksen omaavalta spesialistiltä, että kannattaako optimointi. Hän suositteli, että ehdottomasti kannattaa. Vein auton, E220CDI -15, suoraan huollosta lähellä olevalle "Optimoi autosi"-pajalle. Siellä luvattiin 5-15% pudotus polttoaineen kulutukseen. Mikä on osoittautunut aivan silkaksi huijaukseksi! Seuraan polttoaineen kulutusta hyvin tarkkaan ja ennen tuota ns. optimointia keskikulutus oli 6.175 l/100 km ja optimoinnin jälkeen 6.504 l/100 km. Eli kulutus lukemat nousivatkin 5.3%! Ikään kuin tukemaan lupaustaan alhaisemmasta kulutuksesta se optimoija sanoi, että joskus lukemat nousee, kun ihmiset alkaa ajamaan eri tavoin, kun tehoa ja vääntöä on enemmän. Mutta, kun ajotapa ei vaan ole muuttunut miksikään.
Jotta kulutusta saisi oikeasti pienennettyä, pitäisi tehdä jotain muutakin, vaikkapa vähentää turibiinin luistoa, jolloin päästään vähemmillä työtahdeilla per satakm.
Tehtaan lukemien alle ei ole helppo päästä, kun ne kaiken fiksuimmat tyypit on imuroitu sinne päähän hommiin ja tänne on jääneet autotalleihin ne, jotka ei mahtuneet junaan. Sittenkun niillä on lisäksi ainakin miljoonakertainen budjetti siihen optimoimiseen tavan tuunaajaan nähden - siinä onkin jo vähän kirimistä ...
Hiukan valmistaja antaa tasoitusta sillä, että heidän jäljiltään auton täyttää saastenormin - meidän ei.