Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että...
No, paineasiaan vastasi oikeastaan XR5, suunnilleen noin se menee.
Samanikäisissä 200 - 220cdi.ssä moottoriero on vain ohjelmassa.
Manuaaleissa on eroja kytkimessä.
Automaateissa ei sitäkään vähää.
Eli samat tehot/väännöt pitää lähtä molemmista,
jos niin halutaan.
Man 200cdi,n kytkimen takia pitää siinä vääntöä rajoittaa.
Todellisen max tehon määrän 150-160hv väliin määrää ahdin.
Hukkaporttiahdin.
Tarjolla on ohjelmia, joilla on mitattukin suurempia tehoja, muttei ne sitten toimi "oikeassa elämässä", kun syöttöjä on ahtimelle liikaa.
Hukkaportn koko ei riitä, jolloin ahtopainen nousu on hallitsematonta ja vikatila seuraa, kun vähän matkaa ajaa kaasu pohjassa.
Tuossa mallissa mappi lukee vaan 1,5bar asti, kaikki paineet yli sen aiheuttaa väjäämättä vikatilan mutamassa sekunnissa.
Teho mitataan rullilla ryntäyksessä, jonka aikana ei vikatilaa kerkiä tulla, vaan saadaan teholukema, joka ei koskaan tien päällä toteudu.
Eli voi olla, että eriävä teholuku on tehty tarkoituksella, voi olla.
Mutta jotenkin luulen, että lastun tekijä ei vaan ole halunnut perehtyä asiaan, tai on tehnyt ohjelman jollain editointityökalulla, joka ei tunnista kaikkia eroja mallien ohjelmista ja teho silloin jää pienemmäksi.
Tämä, mm. vanhemman C-mallin ecu on mersun helpoin cdi-tapaus.
Pikkuinen teoriapläjäys loppuun....
Ohjelma toimii yksinkertaistetusti jotenkin näin:
Kuljettaja pyytää tehoja painamalla kaasupoljinta
-> Ohjelma laskee, paljonko kaasupoljin pyytää aina kussakin, muuttuvassa tilanteessa
-> Sitten lasketaan, missä määrin pyyntö on mahdollista toteuttaa, tästä muodostuu jatkossa ns. ohjelman pyynti.
-> Laskettua ruiskutusmäärää vastaava ruiskutusaika kullakin paineella käydään kurkkaamassa ja polttoaine ruiskutetaan
-> moottori, mekaniikka alkaa hommiin
-> ohjelma seuraa, mitenkä sen alunperin laskemat arvot toteutuvat moottorin toimiessa ja pyrkii ohjaamaan toimintaa eri tavoin, siihen malliin, jotta pysyttäisiin mahdollisimman tarkoin pyydetyissä arvoissa.
-> liian suuret poikkeamat alunperin lasketuista arvoista eri kohdissa aiheuttavat ensin korjaavia toimenpiteitä, lopuksi vikatilan
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5