CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Tarkoitit varmaan W203 200CDI-05 ?

Sitä ei voi tietää varmaksi 100% kuin kokeilemalla vaikka ko auto olisi mainittu listalla mihin pitäisi sopia

(toi numero 1260 viitaa vahvasti että kyseesä on ei alkuperäis laitte, niisä tulee vielä seelanen juttu että voi olla niin et yksi "samanlainen"piuha toimii mutta toinen ei, pahimassa tapauksessa rikko ohjainyksikön)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W202 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja tuikku »

CDI203 kirjoitti:
gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Tarkoitit varmaan W203 200CDI-05 ?

Sitä ei voi tietää varmaksi 100% kuin kokeilemalla vaikka ko auto olisi mainittu listalla mihin pitäisi sopia

(toi numero 1260 viitaa vahvasti että kyseesä on ei alkuperäis laitte, niisä tulee vielä seelanen juttu että voi olla niin et yksi "samanlainen"piuha toimii mutta toinen ei, pahimassa tapauksessa rikko ohjainyksikön)
Joo, CDI203 on aivan tarkalleen oikeassa.
Oman autoni ecun olen saanut mykäksi yhdellä kiinan galettolla kokeilemalla.
No, kokeilemallahan se sitten selviää...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Pelitti ainakin mulla 200 CDI -03 kanssa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja tuikku »

simppa80 kirjoitti:
gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Pelitti ainakin mulla 200 CDI -03 kanssa.
Sulla Simppa, on ja oli edc-15 ecu.
Ja gemssyn autossa edc-16, mikä on huomattavasti rantumpi käytetyn protokollan suhteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Pelitti ainakin mulla 200 CDI -03 kanssa.
Sulla Simppa, on ja oli edc-15 ecu.
Ja gemssyn autossa edc-16, mikä on huomattavasti rantumpi käytetyn protokollan suhteen.
Juu niimpäs onkin. Enkä mää tuota (Kiinan) gallettoa kellekkään suosittele..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Lyhennetty Tuikun tekstiä edelliseltä sivulta:
tuikku kirjoitti:.


Imuilman lämpökorjauskartta toimii siten, että jos vaikka ahtoja on 1,4bar ja lämpö nousee vaikkapa 90,neen asteeseen, niin ohjelma lukeekin savukartasta max syöttöarvoja esim 1,2bar kohdalta.
Näissä mersun systeemeissä se merkitsee jotain 7-9 millin tiputusta syötön määrään/syl.
Tehoissa helposti 10%, tai enemmän....

Eri moottoreissa lämmön korjauskerroin on hiukan erilainen, mutta kaikissa syöttö vähenee, kun ilman lämpö nousee.
Sellaisena nyrkkisääntönä voisi vaikka pitää, että ilman lämmön tulisi olla aina alle 50 astetta.
Tuommoinen 70 asteen raja, joka vakiossakin autossa helposti ylittyy, vaikuttaa jo selvästi syöttöihin ja tehoon.

Tämä karttahan on lisäksi myös vahtimassa moottorin lämpökuormaakin osaltaan, eli siis myös suojana, joten se on syytäkin jättää rauhaan, jollei tiedä, mitä tekee.

Kuva kartasta.
Kartta siis "toimii" siten, että akselailla on todelliset paineet ja lämmöt.
Kartassa on sitten se painearvo, jonka perusteella ohjelma hakee oikean lukutason (=painetieto) savukartasta syöttötason määrittämiseen.
Kuvan kartta on erään Mersun vakio ohjelmasta, jos ahtopaineet on nostettu 1.4bar niin ohjelma ei vähennä syöttöjä lämpöjen noustessa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Vai tietääkö joku miksi kartasta on tehty tuommoinen?
Ehkä tuon kartan takia eräissä lastutetuissa Mersun cdi koneissa on kansi vikoja, tiedä sitten..

Kuva
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hyvä, olet juuri oikeilla jäljillä.
CLK ja E - mallin 270cdi moottorien tuloilman lämmönkorjauskartta on juuri tuollainen.
Vakionahan noissa ei ole niin paljoa ahtoja, jotta tuonne kummalliselle kohdalle oikein päästäisiin (max1,24bar).
Vaikkapa C-mallin 270cdi,n ohjelmasta saat kartan, joka on enemmän totta.
....Sillä tosin tulee vähemmän tehoa, niin ettei tämä oikein kaikkia pane hurraata huutamaan, kenen autoa lastutetaan....

Valmistaja on huomannut, että hiukan suuremmassa autossa surkean pieni vakio cooleri loppuu jo vähän liian aikaisin, eikä luvattu teho aina tulekkaan.
Siksi "oikeata" lämpökorjausta ei voikkaan tehdä, vaan kartta on pitänyt vääntää kummalliseksi.
C-malli on kaikin puolin pienempi ja siinä cooleri vielä riittää "oikeallakin" korjauskartalla.

Se loppuhan on aivan kartan alkupään ja todellisuuden "vastainen".
Ikäänkuin kovemmilla paineilla kovasti kuumenevassa ilmassa olisikin yht´äkkiä reilusti enemmän happea...

Tämä cooleri ja sen pienuus on juurikin syynä siihenkin, ettei esim. 320cdi,stä oikein lastutettuna lähde tehoja, niinkuin verrattuna pikkumoottoriin/syl voisi olettaa.
Suuttimethan noissa kyllä on ihan samojakin....

200cdi -> 320cdi coolerissa ei ole käytännössä mitään todelliseen jäähdytystehoon vaikuttavaa, oikeaa eroa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Pelitti ainakin mulla 200 CDI -03 kanssa.
Ja tässä tulee jus se että yksi kaapeli saatta tomia hyvin mutta toinen
"vastaava ei"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, jos vähän jotain taas yrittäisin väkertää.

"Huonoja" uutisia 112cdi Viton, C-220cdi,n (W202), sekä aivan alkupään E-220cdi,n omistajille, heh, ei mitään vakavaa...

Jos mersun 200cdi ja sitä vastaavat mallit on niitä lastutettavia, joissa teho- ja vääntöetu on suurimmillaan, niin nämä em. 220- mallit ovatkin sitten niitä, joissa se on oikeastaan pienimmillään.
Poikkeuksen tekee vaan Viton ja Sprintterin ~80hv mallit, joissa ei ole cooleria vakiona, siksi tehoa ei voi nostaa, kun em. 220 malleja vastaavasti, eli vähän.
Mutta näissäkin on kaikki kuitenkin jo vakionakin valmiina, ohjelmaa myöten.
Eli alkuperäisen coolerin laitto "valmiiseen tyhjään tilaan" on varmasti niitä helpoimpia tuunauksia.
Ruuvaa vaan kiinni ja kaikki alkaa heti pelittämään.

Nämä, hmm... huonosti lastutukseen soveltuvat mallit ovat kaikki hukkaporttiahtimella.
Ja jo vakiona on tehoa (~125hv/~300nm) otettu ulos hyvin lähelle sitä, mitä ko. ahdin kestää.
Suuttimissa ja voimansiirroissa olisi potentiaalia enempäänkin.
Toisin sanoen, toimiva lastu ilman vikatiloja ja savutusta on noissa malleissa väkisellä hyvin "mieto".
Eli jos syöttöjä laittaa siten, että vääntöjä on jossain 350-360 haarukassa ja huipputehoa pikkuisen yli 150, niin se on melkolailla siinä.

...Sokerina pohjalla on sellainen juttu, että "etuveto" Vitoissa on kaikissa tämä moottori, edc15C5 ecu ja "ylimääräinen" syötönrajoitin...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Hakkapeliitta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta »

Itse käytin oman -99 200cdi:n Karalalla ja tulokset hyvin tyypilliset 115kw/n.360Nm. Autolla ajettu nyt 302tkm.

Tulos on mukavan savuton ja vikatilaton auto, joskin paikaltaan ripeämmin lähtiessä pölläyttää kun ei ahdin ehdi mukaan. Tämä vanhukselle sallittakoon.

Ilmeisesti tuosta mallista ei pelkällä ohjelmalla saa juuri 120-130kw enempää ilman järkyttävää savutuksen kasvua?
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Tämä on kyllä todella mielenkiintoista tietoa, kiitoksia Tuikulle kirjoituksesta. Itse kun yrittää näitä tietoja opetella niin aina tulee seinä kun ei löydy kirjoitetua tietoa mistään. Ihan perusjuttuna kiinnostaa esim. mistä saa ne karttojen numeroiden vastaavuudet tietoon?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Cmeli kirjoitti:Tämä on kyllä todella mielenkiintoista tietoa, kiitoksia Tuikulle kirjoituksesta. Itse kun yrittää näitä tietoja opetella niin aina tulee seinä kun ei löydy kirjoitetua tietoa mistään. Ihan perusjuttuna kiinnostaa esim. mistä saa ne karttojen numeroiden vastaavuudet tietoon?
Mitä tarkoitat kartojen numeroiden vastaavuudella?

kenties näitä?

CLK 270cdi 0281011182 3650537

Ruiskutus 12990 20x16
Ruiskutus 12C60 20x16
Ahtopaine 15688 12x12
Väänönrajoitin 163AC 19x1
EGRpaskankierrätys 11EB6 ja
4DEB6

vai jotain tähän suuntaan
Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hakkapeliitalle sen verran, että sulla on varmasti jo nyt kaikki tehot, mitä vakioahdin suosilla kestää, ei yhtään enää lisää.

Ja Cmelille, että tarkoitat varmaan niitä karttojen akseleita.
Ne täytyy vaan tietää.
Mutta ei se niin vaikeaa kuiteskaan ole.
Kun puhutaan moottorista, niin ainahan niissä on kyse syöttömääristä, ahtopaineista, ilmamääristä, kierroksista, 0-5V jännitteestä, tai ajasta millisekuntteina.
Alussa pitää vähän pinnistää, että saa narun päästä kiinni.

Sitten kevennyksenä pikkuinen viritysvinkki.
Koskee kaikkia vnt-ahtimella olevia nelipyttyisiä (tai viisi) moottoreita.
Siis 1350bar ja 1600bar.
Suuttimiin voi suhteellisen edullisesti vaihdattaa pelkät kärjet .... joo, tiedän kyllä...
Suuttimen rungosta ja alkuperäisen kärjen koosta riippuen syöttömäärä nousee kuitenkin sen 5-10%.
Tämä tietää sitä, että kun vakioilla liikuskellaan jo hyvin hyvin lähellä kahtasataa, niin jo tuolla lisäyksellä mennäänkin jo sitten yli.
Silloin pitää tietty ahdin jo olla päivitettynä "pykälää" suuremmaksi.
220->270cdi
Mutta se on tosi helppo muutos.
Ja tehon ja väännön puolesta moottori on edelleen aivan pikkudieseleitten parasta A-ryhmää vielä pitkään.
Ei tarvi vaihtaa autoa, kun satsaa vähän moottoriin. :lol:
Hehheh

Vaikka autossa olisi jo "pohjalla" lastu, niin sekin toimii, kunhan ahdinkin vaihdetaan, todellinen ilmamäärä kasvaa enemmän, kuin mitä suutinkärkiremppa antaa syöttöjä, joten savu ei lisäänny, vaan teho pelkästään.
Ja aivan vakioon autoon tuon suutinrempan voi tehdä, eikä muuta tarvi, teho nousee, mutta syötönlisäys on sen verran maltillinen, ettei vielä ala savuamaan ja kaikki toimii.

Nelipyttyisessä kuvittelisin vakion coolerin jollain lailla riittävän muulloin, paitsi aivan lämpimillä keleillä.
Viisipyttyisessä ei kyllä riitä mitenkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Ois mukava nähdä minkälaisia teholappuja näistä cdi koneista on saatu irti milläkin muutoksella.. Vai onko niitä?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
gemssy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 25.10.2009 16:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja gemssy »

CDI203 kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
gemssy kirjoitti:Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Pelitti ainakin mulla 200 CDI -03 kanssa.
Ja tässä tulee jus se että yksi kaapeli saatta tomia hyvin mutta toinen
"vastaava ei"
Mikä kaapeli sitten olisi toimiva ja luotettava? Elekmalta ei ainakaan löytynyt, mistä olette ostanut niitä? (Mese 200CDi -05<--->USB)
PS: Tarkoitattekos protokollalla nyt yhteydenpito-ohjelmistoa, vai itse kaapelia?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

gemssy kirjoitti:
Mikä kaapeli sitten olisi toimiva ja luotettava? Elekmalta ei ainakaan löytynyt, mistä olette ostanut niitä? (Mese 200CDi -05<--->USB)
PS: Tarkoitattekos protokollalla nyt yhteydenpito-ohjelmistoa, vai itse kaapelia?
Ei taida suomesta voida edes ostaa tuollaista "halpis" kaapelia. Tilattava kiinasta tai jostain ja ei siitä tiedä toimiiko se ja kuinka luotettava on. Luotettavan jos haluaa niin siitä saa köyhtyä PALJON enemmän. Viisaammat jatkakoot tästä..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

gemssy kirjoitti: Mikä kaapeli sitten olisi toimiva ja luotettava? Elekmalta ei ainakaan löytynyt, mistä olette ostanut niitä? (Mese 200CDi -05<--->USB)
PS: Tarkoitattekos protokollalla nyt yhteydenpito-ohjelmistoa, vai itse kaapelia?
Tossa parit paikat

Käytännössä näissä(ainakin osassa osittain samoja onkelmia kun halpiksissa on listoilla autoja mihin ei toimi)
siitä onkelmasta että toimmiko johonkin autoon ei pääse eroon kuin kokeilemalla

http://www.galletto-flli.it/
hinta kysely laitettu Vastaus tuli 3-4000€ veroton optiosta riipuen

http://chiptunawarehouse.com/ecutools/h ... 22_30.html
suositelen :) vaikka ei 08 sprinterin tietoja suostunut lukemaan
MPPS 1300€ käypänen peli disel mersuihin
ja jos rahaa löytyy niin oli niilä kallimpiakin +20000€
mainitava vielä että näillä asene kohdallan
pyrkivät ratkaisemaan ihan harastaja asiakkan onkelmat nopeesti


http://www.cmdtec.it/index.asp
ja jos on rahaa harrastukseen
noin 7000€ ylös päin kaapeleista ym optiosta riipuen

http://www.turbotec.com/_cs/cat/product ... s.php?p=25
noin 7000€ ylös päin kaapeleista ym optiosta riipuen

http://www.byteshooter.at/index.php?id=3&L=1
4000€ ylös varusteista riipuen
Viimeksi muokannut CDI203, Pe 06.11.2009 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Joskami kirjoitti:
Ois mukava nähdä minkälaisia teholappuja näistä cdi koneista on saatu irti milläkin muutoksella.. Vai onko niitä?

Tuossa reilu vuoden takainen veto kuumassa ilmassa pikkulohkolla.
http://i27.tinypic.com/i4pkjc.jpg

Sen jälkeen on tuikku tehnyt softan korjailuja ja pikku 'laittomuuksia'.
Penkissä ei ole enää niin usein jaksanut ravata, kun perstuntumakin autoon on löytynyt. Nykyisin n.250hp/530Nm vääntöä (vääntöä oteltu pikkuisen pois hurjimmista luvuista).

Syötönlisäys softaa odotellessa, n. 90ml:lla mennään.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

gemssy kirjoitti: Mikä kaapeli sitten olisi toimiva ja luotettava? Elekmalta ei ainakaan löytynyt, mistä olette ostanut niitä? (Mese 200CDi -05<--->USB)
PS: Tarkoitattekos protokollalla nyt yhteydenpito-ohjelmistoa, vai itse kaapelia?
CDI203 kirjoitti:Tossa parit paikat

Käytännössä näissä(ainakin osassa osittain samoja onkelmia kun halpiksissa on listoilla autoja mihin ei toimi)
siitä onkelmasta että toimmiko johonkin autoon ei pääse eroon kuin kokeilemalla

http://www.galletto-flli.it/
hinta kysely laitettu Vastaus tuli 3-4000€ veroton optiosta riipuen

http://chiptunawarehouse.com/ecutools/h ... 22_30.html
suositelen Smile vaikka ei 08 sprinterin tietoja suostunut lukemaan
MPPS 1300€ käypänen peli disel mersuihin
ja jos rahaa löytyy niin oli niilä kallimpiakin +20000€
mainitava vielä että näillä asene kohdallan
pyrkivät ratkaisemaan ihan harastaja asiakkan onkelmat nopeesti


http://www.cmdtec.it/index.asp
ja jos on rahaa harrastukseen
noin 7000€ ylös päin kaapeleista ym optiosta riipuen

http://www.turbotec.com/_cs/cat/product ... s.php?p=25
noin 7000€ ylös päin kaapeleista ym optiosta riipuen

http://www.byteshooter.at/index.php?id=3&L=1
4000€ ylös varusteista riipuen
Jos nyt aloitaisin mersun ohjelman sorkimis harrastamisen hommaisin

ton MPPS systeemin(joko suoraan tuolta tai naamat vastakain joltain jällen myyjältä tämä siksi että säästyy monelta harmilta)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:Ois mukava nähdä minkälaisia teholappuja näistä cdi koneista on saatu irti milläkin muutoksella.. Vai onko niitä?

Joo, siinähän sinä olet aivan oikeassa....
Minustakin se olisi mukavaa.
No, sen verran niitä on eri kokoonpanoilla käytettykkin, että jonkinlainen kuva asiasta on tullut.
Kuvittelisin tietäväni ihan jo ohjelmasta katsomalla, minkä verran pitää tehoa tulla, jos moottorissa on kaikki ok.
Samoin tiedän omista tekosistani jo ilman koeajojakin, savuttaako vaiko eikö.

No, se dynottaminen on tieten jokaisen oma asia.
Tietysti pääasia on, että on itse tyytyväinen ja auto tosiaankin toimii.
Käyrät on toisaalta vaan ... tahroja paperilla, ei asiat siitä...

Dieselieissä tehon ja väännön määrä "tottelee" kyllä orjallisesti toteutuneen syötön määrää.
Ja nämä määrät mielestäni osaan jo mersun ohjelmista laskea.

Kuriositeettina voisi sen verran sanoa, että toteutunut 100nm/syl vääntö, on mersun ohjelmassa 90milliä syöttöjä.
Siitä voi sitten itse kukin laskeskella, paljonko missäkin lastussa on sitä lisätty.
Maksimitehon kohdalla tilanne on sitten toinen, monestakin syystä, mutta suurimman väännön kohdalla ei tekniset rajoitteet vielä niin paljoa vaikuta, vaan vääntö tosiaankin toteutuu todellisen syöttömäärän mukaisesti.
Dieselit on siinä mielessä "helppoja".

Näissä uudemmissa 1600bar/edc-16 autoissa on joko siellä ecussa itsessään, tai ohjelmassa rajoite ~90millin kohdalla, jota en minä, enkä usko monen muunkaan löytäneen.
Siis, jos näissä autoissa vääntöä on yli 100nm/syl, on suutinkarttoja naplattu.
Sen taas näkee myös siitä, että max tehon kierrokset tulee alas, kun ohjelma ei tunnista oikeaa syöttömäärää ja toimii "väärin".

Mirmirrin autossa on tosiaan ohjelmassa syöttöjä suunnilleen 90milliä max, ja AMG,t antaa lisää ~35%

"Lastuttaminen" on ihan vaan yhteen ja vähennyslaskua, hirmuisesti on sitten etua, jos vielä kertolaskun hallitsee. :lol:
...Jos vakioilla suuttimilla nelipyttyisestä saa sen parisataa, niin AMG,llä... niin, ei kolmesatanen rikkoonnu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:... B-sarjalaisiin, Sprintereihin jne en koskisi MPPS:llä. Uudemmanmallinen sprinter tykkää heittää käynnistyksenestoa lukkoon (Start Error hyppää mittaristoon) jo luvun jälkeen.

"oikeilla" työkaluilla (eli CMD, Optican, Byteshooter, Frieling SPI) ei noita ongelmia onneksi ole, mutta hintakin on 4-5 kertaa MPPS:n hinta.

No joo, tällainenkin on koettu, ei ihan niitä onnellisimpia hetkiä elämässä, kun auton omistaja on vieressä... :lol:
Vähän jos toisiakin pelotellaan, niin tämä voi käydä kyllä ihan kaikilla työkaluilla, ei onneksi kovin yleinen vaiva.
Shit happens.
Ja saattaa tulla tosiaankin jo lukuvaiheen aikana, niin ettei oikeastaan älyäkkään "huolestua" koko asiasta, kun se lukuhan pitäisi perinteisesti olla se turvallisin vaihe koko operaatiossa.
Eikä niinhin mittariston herjoihin silloin oikein tule kiinnitelty niin huomiota, kun ne vähän niinkuin "kuuluu asiaan".

Käynnistykseneston ohjailaite on sprintterissä temicin tekemä, sijaitsee mittariston takana.
Siitä ei ilmeisesti pala, tai tuhoudu mitään, vaan se ajonesto ja koko ohjainlaite lukittuu havaitessaan "outoa" liikehdintää diaknostikkaportin kautta.
Ohjelman lukua ja lastun laittoa ei näyttänyt haittaavan kuiteskaan mitenkään, muttei se tieten hirveästi ilahduta, jos ei auto käynnisty...

On olemassa "immo killer"- ohjelmia, joissa on tähän sprintterin vaivaankin jonkinlainen korjaus olemassa.
Siis, purku, kolvaus, uusi ohjelmointi prommerilla - ja takaisin.
Sitä en tiedä, tuhoutuuko koko ajonesto tässä "korjauksessa".
Onko jollain kokemusta aiheesta ?

Käytännössä taitaa olla ainut ratkaisu se, että rekisteriote kourassa veholle ja uusi purkki tehtaalla runkonumeron perusteella oikein koodattuna.
Onneksi ei niin kamalan kallis osa taida olla, muutaman satasen.

Vahingosta viisastuu ja jos lomppa kestää riittävän monta vahinkoa, niin lopussa on ilmeisesti tavattoman viisas mies. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ota nut Tuikku hiukan maltillisemmin noi tehonlisäyksen yms. piristelyjen suhteen.
Ajatteles nyt, kun ne vehkeet kuitenkin tulee suurimmaksi osaksi yleiseen liikenteeseen, ja autolle ei ole tehty ohjelmamuutoksen jälkeen mitään turvallisuuteen korjaavaa toimenpidettä. :lol:
Tuikku, sinun pitäisi päästä toteuttamaan intohimojasi testauslabraan, jotta suurimmat kiihkot tasoittuisivat. :lol:
Tuskin sinä nyt hyötymismielessä ohjelmamuutoksia teet...vai ?. :lol: :lol:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti:... B-sarjalaisiin, Sprintereihin jne en koskisi MPPS:llä. Uudemmanmallinen sprinter tykkää heittää käynnistyksenestoa lukkoon (Start Error hyppää mittaristoon) jo luvun jälkeen.

"oikeilla" työkaluilla (eli CMD, Optican, Byteshooter, Frieling SPI) ei noita ongelmia onneksi ole, mutta hintakin on 4-5 kertaa MPPS:n hinta.

No joo, tällainenkin on koettu, ei ihan niitä onnellisimpia hetkiä elämässä, kun auton omistaja on vieressä... :lol:
Vähän jos toisiakin pelotellaan, niin tämä voi käydä kyllä ihan kaikilla työkaluilla, ei onneksi kovin yleinen vaiva.
Shit happens.
Ja saattaa tulla tosiaankin jo lukuvaiheen aikana, niin ettei oikeastaan älyäkkään "huolestua" koko asiasta, kun se lukuhan pitäisi perinteisesti olla se turvallisin vaihe koko operaatiossa.
Eikä niinhin mittariston herjoihin silloin oikein tule kiinnitelty niin huomiota, kun ne vähän niinkuin "kuuluu asiaan".

Käynnistykseneston ohjailaite on sprintterissä temicin tekemä, sijaitsee mittariston takana.
Siitä ei ilmeisesti pala, tai tuhoudu mitään, vaan se ajonesto ja koko ohjainlaite lukittuu havaitessaan "outoa" liikehdintää diaknostikkaportin kautta.
Ohjelman lukua ja lastun laittoa ei näyttänyt haittaavan kuiteskaan mitenkään, muttei se tieten hirveästi ilahduta, jos ei auto käynnisty...

On olemassa "immo killer"- ohjelmia, joissa on tähän sprintterin vaivaankin jonkinlainen korjaus olemassa.
Siis, purku, kolvaus, uusi ohjelmointi prommerilla - ja takaisin.
Sitä en tiedä, tuhoutuuko koko ajonesto tässä "korjauksessa".
Onko jollain kokemusta aiheesta ?

Käytännössä taitaa olla ainut ratkaisu se, että rekisteriote kourassa veholle ja uusi purkki tehtaalla runkonumeron perusteella oikein koodattuna.
Onneksi ei niin kamalan kallis osa taida olla, muutaman satasen.

Vahingosta viisastuu ja jos lomppa kestää riittävän monta vahinkoa, niin lopussa on ilmeisesti tavattoman viisas mies. :lol:


Aiheesta "valitettavasti" pikasen jo juttu liityen noihin onkelmiin(tuolla tuikun toisessa jutussa mistä lainaus oikeeista työkaluista on)

ainakin shop-cmd myy lääkettä tohon vaivaan vitoihin missä tota vaivaa ihan jo vakiona, vaikka ei ole luettu/kirjoiteetu mitään
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

niitä olemassa kummankin laisia toiset poistaa ajoneston kokonaan ja toiset
vaan avaa lukituneen taas normaali tilaan(puolan kielen taidosta olisi tässä hyötyä siellä ovat näitä rakeneelet)

tuolta edellä mainutua lääkettä vaivaan
http://shop.cmdelectronics.com/index.ph ... oductId=18
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tähän nimenomaiseen Sprintteriin boxi maksoi ~380€.
Eli ei nyt aivan mahdottomia.
Lisäksi tulee kustannus avaimen "opettamisesta" uudelle ajonestolle.
Uusi avaimen koodi tulee valmistajan serveriltä.
Eli opetukseen tarvitaan avuksi tahoa, jolla on käyttöoikeus sinne.
Sille opetukselle on varmaan sitten joku kiinteä korvaus, olisko satasen luokkaa, en tiedä.

No nyt on opeteltu tällainen juttu.
Sitä pitää jatkossa miettiä, että voiko se mennä niin, että minimi veloitus ja maksimi vastuu...
Noita käynnistykseneston boxeja menee vehon mukaan kuulemma muutenkin, ei välttämättä mitenkään liity lastutukseen, vaan melkein mikä tahansa "sähkötoimenpide" voi sen aiheuttaa, vaikka esim. akun vaihto, jos oikein huonoa tuuria pukkaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo kaikenlaisia boxseja, sam, ajonesto, ym menne kyllä vaikka ei tekis yhtään mitään, ja
mitä ihmeelisemistä syistä, akun vaihto, vanha akku/huonolaturi (liikaa jännite vaihtelua) väärin kytketty/viallinen peräkärryn pistoke, väärin kytkettyt popi vehkeet, ym lisävarusteet...
toi start error on kyllä monissa vanhemiten jo ihan tehdas varusteena"ajoitain esiintyvänä" toisissa enemän toisissa vähemmän,
jo vitoisaa ainakin vuodesta 2000-

Minkäs ikäinen muuten oli missä tämä tuli vastaan ja millä työ kalululla, versiolla?

siihen ajon eston kun olis joku helppo konsti milläsen sais tila päiseseti pois päältä ilman tinailuja (jonkunlainen työ kalu hakusessa)

Olikohan se boxsin opetus just toikohta missä tarvittin ns viherä korjaamo avinta

boxsin sinällän ei hajoa vaan sen ohjelma ei enään suostu keskutelemaan muitten tarvittavien juttujen kanssa sen korjaamiseen löytyy kapistuksia"prommerri" mutta hintaa tulee äkkiä 3-400€ kun kaikki tarvitava on kasassa jos mitään ei ole valmiina, sitten jos ei onnistu heti ekalla niin kustanukset pomppa ja aikaa palaa joka tapauksessa

äkkiä huomaa että olis tullu halvemmaksi teetä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin, olisko tullut aika taas päivittää tännekkin jotain.

Vaikkapa jotain pakokaasun kierrätyksestä.
Tämä liittyy siis juuri siihen egr-venttiiliin, joka niin monesti vilahtaa kirjoituksissa.


Kierrätyksen tarkoitus ... jaaha, varmaan se auttaa valmistajaa pääsemään tarkoitukseensa, eli alittamaan päästönormit.

"Kierrätysilma" saadaan aikaiseksi siten, että pakosarjasta ohjataan pakokaasuja takaisin imusarjaan.
VNT-ahtimen siivikon yksi tarkoitus on koko ajan pitää pakosarjassa suurempi paine, kun imusarjassa on.
Tällöin saadaan aikaiseksi tilanne, jossa pakokaasut pääsevät siis "omalla paineellaan" virtaamaan takaisin imusarjaan ja syrjäyttämään ahtimelta tuleva "puhdas ilma".
Kuumia pakokaasuja jäähdytetään ennen imusarjaa jäähdytysjärjestelmällä ja -nesteellä, siksi kierrätysauto lämpiää hiukan nopeammin.

Tämä voi tulla monelle yllätyksenä, mutta nykydieselit ei käy mitenkään kummallisen suurella "happi- tai ilmaylimäärällä".
Kierrätyskaasujen osuus kaikilla osakaasuasennoilla vaihtelee nimittäin välillä ~70-30% moottorin läpi menevästä kokonaisilmamäärästä.
Muunmuassa siksi tarvitaan sylinteriin kova pyörre, jotta kuitenkin kaikki se happi, joka sylinteriin saadaan, saataisiin hyötykäyttöön, eli polttamaan tehokkaasti ruiskutettua polttoaineannosta.
Kierrätysilma on mukana vaan "lisämassana" sitomassa lämpöä ja ilmeisesti varmistamassa, että katalysaattorille menevä ilma on tarpeeksi vähähappista maksimaalisen toiminnan varmistamiseksi.
Joku viisaampi osaa asian varmaan selittää tätä "möllifysiikkaa" paremmin.

Pyydettäessä sitten lähelle max suoritustasoa moottorilta, kierrätysventtiili (egr) sulkeutuu ja moottori saa vain puhdasta ilmaa.
Imusarjan läppiä tarvitaan, jotta kun kierrätyskaasujen osuus ilmamäärästä on maksimissaan, niin kaikki moottoriin menevä ilma saadaan varmasti kulkemaan sen kanavan kautta, joka sen pyörteen sinne sylinteriin itseasiassa tekee.

Ahtimen puskema huohotusöljy, kuumat pakokaasut ja palamisjätteet muodostavat ajan kuluessa sitten imusarjaan pikimäistä ainetta, joka pikkuhiljaa sotkee ja tukkii joka paikan.

Egr-venttiilin voi ohjelmasta sulkea, silloin pakokaasujen kierrätyskin tietty loppuu.
Yksinkertaisimmillaan ohjelmassa vaan laitetaan puhtaan ilman pyyntö koko ajan niin suureksi, ettei egr-venttiilin tarvitse koskaan avutua.
Mersujen ohjelmissa ei siis varsinaisesti mitenkään pyydetä kierrätystä, vaan rajoitetaan tietyilla kierroksilla ja kaasupolkimen asennoilla puhtaan ilman määrää maksimista.
Tämän arvon toteutumista sitten ilmamassamittari (maf) valvoo.
Riittävän suuret ja pitkät poikkeamat aiheuttavat vikatilan.

Jos kierrätys vaan poistetaan, eikä muuta tehdä, ei tehokaan muutu.
Teho muuttuu vaan, jos polttoaineen syöttömäärään kosketaan.
Katastuksessa ei kierrätyksen poisto tule mitenkään esille, eikä näy, koska siinä tehdään vaan moottoria ryntäyttämällä nokiarvotesti.
Kierrätyksen poisto vaan parantaa tätä nokitestin arvoa.

Mutta, sanotaan loppuun vielä kuitenkin, että laillinenhan tämä(kään) poisto ei tieten ole.
Mutta jos omatuntonsa kanssa pystyy elämään, niin paaljon puhtaampana moottori pysyy, on omakohtaisia kokemuksia.
Mulla on autotallissa ~200tuhatta ajettu kansi omasta autosta, jonka kanavat on vielä kun "tehtaan paketista" olis juuri pois otettu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

EGR kanssa kannattaa muistaa, että hiukkaspöntöllä varustetut autot TARVITSEVAT EGR:n toimiakseen kunnolla, eli niistä ei EGR:ää saa poistaa, ellei hiukkassuodatinta poisteta samalla.

Taisiis, itse DPF ei tarvitse EGRää mutta moottorin ilmamassan kontrolli perustuu paljolti EGR ohjaukseen, ja DPF tarvitsee tarkan ilmamassan ohjauksen jottei pömpeli ole hetikohta tukossa ja/tai jatkuvassa regeneraatiossa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Elikäs vältyäkseen jatkuvalta nuohous touhulta turhat pömpelit(sisäkalut) pois putkesta tai EGR rauhaan niisä malleisa missä on toi turha pönikä putkessa
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Ja sitten säätämään turhat vikavalot pois :)
Mersuissa se ei onneksi ole kovin hankalaakaan.
Vastaa Viestiin