CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuo on yllättävän paljon ilmaa noin pienestä ahtimesta, harmi että noihin ihan uusimpiin versioihin ei kunnollisia kompura karttoja ole jaossa.
Onhan nuo gtd sukupolven puhaltimet valovuoden edellä ensimmäisen sukupolven gt ahtimia. Vnt siivikko on huomattavasti avarampi ja paremmin muotoiltu.
Kuitenkaan määräänsä enempää ei sieltä kotelosta ulos mahdu pienen rupellin läpi.

Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä ulos tulee, olisi tietysti mukava nähdä logia paineista ahto ja pako.

Olisi kiva nähdä joku tuoreempi Ponteva Paawo ketju, itsellä kun menee niin paljon kauemmin rakentaa pontevampaa eemeliä tuosta omasta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sepä se ahtimessa kun ahtimessa on reikä ja jotain siellä edessä
niistä sitten jossain kohdin tulee aina raja vastaan mitä sieltä välistä mahtuu kulkemaan,
pakokaasu taisi olla täydempää ainetta kuin sisään päin imuroitava ilma,
ja kuten tuolla aiemin jo joku sivusi niin ei se painen niinkään vaan se tuotto paljonko se tunkee ilmaa sisään sitä
pystyy johonkin asti lisäämän painetta nostamalla sitten tulee vastaan että happea siinä sisään siirettäväs ilmassa ei ole enpää ja
MJPfi mainitsema pulloon puhltaminen,
ahtimet on kyllä kehitynyt paljon vuosituhenen alusta mutta jos reikä oli ennen vaikapa 50mm ja on sitä nyt niin
tiettyä määrä enepää ilmaa siitä ei mene ainut millä sitä lisättään on se mitä sielä reiässä on siipi/akseli niiden muotoilu, reiän muotoilu, sitten kun sitä siipeä pyörittää toiminta alueltttan eli ylikierroksilla niin jossain kohdin se ei enään leikkaa uutta ilmaa sisään puristettavaksi jos ei jo ennen sitä akseli napsahtunut poikki,
sitten jos tuohon lisätään vielä
ikkunasta ulos hypännyt ruiskutus aika niin lämmön tuotto nousee nopeasti,
mikä taas heikentää kestoa nopeasti ja vähentää sisään päätyvän hapen määrää,
nokihitut tukki(vie tilaa) sitä siinä kohdin valmiiksi tukossa olvasta pakopuolesta
ihan vaan muistin vuoksi jos joku sattuu lukeman ja mietti että miksi ahtimen virtaus ja ruiskutus aika on jotenkin tärkeitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Itse kaipaisin ahtimista enemmänkin massavirtatietoja ja ominaiskäyriä siinä muodossa, niinkuin pumpuista yleensä. Jotenkin vaikea sisäistää tuota hevosvoimaa ahtimen koon tai tehon määrittävänä yksikkönä kun siellä on joskus jotain muutakin perässä.

Kunhan mainitsin.
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 07:40
Sitten tämä Motorbitti ...
Tämä foorumi on mersuaiheinen keskustelufoorumi ei riitely- , joten olisitko ystävällinen ja jättäisit sen haastamisen poikkeen.
Eri mieltä saa olla... ja kuuluukin olla.
Mutta jos tässä W213 tehoasiassa haluat olla oikeassa, niin ehken haluat vielä muuttaa viimeistä postaustasi.
Mersun uusimpien automallien nelisylinteristn ohjelmissa olevissa ruiskutusmäärissä on sellainen nyrkkisääntö, että 88 mg/isku parhaan väännön alueella antaa 500nm vääntöä ja kun ~4000rpm kohdalla olevan ruiskutusmäärän , mg/isku kertoo luvulla 2.8, niin saa osapuilleen max tehon.
Tämä itseasiassa pätee vaikka 20v vanhaan pumpparigolffiinkin ....
Joten, joko kyseessä ei ole kertomasi vakio auto, tai mittausta ei voi pitää luotettavana.
Mitä Motorbitistä?

Sinulle ei siis sovi että joku toinen esittää aiheeseen, mersuaiheeseen liittyviä perusteltuja poikkeavia näkemyksiä? Ihan turha taas vetää marttyyriviittaa niskaan ja uhriutua. Minusta jokainen on vapaa kirjoittamaan omia näkemyksiä niin kauan kun pysytään aiheessa. Turha sitä on henkilökohtaisesti ottaa jos toinen esittelee jonkun asian ja perustelee sen.

Mitä siitä edellisestä kirjoituksesta pitäisi muuttaa?
Jos tarkoitat jokaisen rivin lopussa olevaa mg/str ruiskutusmäärää niin huomaa että se on vakio-ohjelman tuottamalle VAKIO ILMAMASSALLE laskettu ruiskutusmäärä (target) käyttäen esimerkin lambda 1.05 seosta. Se EI ole vakio autosta vakio-ohjelmalla mitattu ruiskutusmäärä. Joten, käyn lisäämässä siihen postiin huomatuksen jotta varmasti ymmärrät mistä kyse. Pahoittelut epäselvästä esitysmuodosta.

Noihin sinun teholaskukaavoihin en ota kantaa koska en laske moottoritehoa millään ruiskutusmääräkertoimilla, vaan mittaan dynossa väännön (ja tehon). Toki otan mittauksen yhteydessä logit joten minulla on jonkinlainen käsitys ruiskutusmäärän suhteesta toteutuneeseen moottorivääntöön.
Sellainen epäjohdonmukaisuus tuosta kuitenkin herää että mitä jos testerin ilmoittama ruiskutusmäärä ei pidä paikkaansa ohjelmaan tehtyjen manipulointien vuoksi? Silloinhan tuon x 2,8 menetelmä antaa väärän luvun? Toki voihan sen muuttaa tarvittaessa kertoimeksi 2,65 tai 3,0 tarpeen mukaan niin että lopputulos osuu haarukkaan. Jos sinulla testeri näyttää 4000 1/min kierroksella sen 119 mg niin tuolla x 2,8 menetelmällä moottoriteho olisi siten 119 x 2,8 = 333,2 hv.

Jos, siis JOS moottori oikeasti tekisi 4000 1/min kierroksilla 333,2 hv niin sen pitää tuottaa samalla kierrosluvulla 596 Nm. Tämä taas tarkoittaa sitä että käytännössä tarvitset sellaisen kivan tasaisen "flatin" 600 Nm vääntökäyrän läpi kierrosalueen. Mitenkä noin omasta mielestä sellainen toteutetaan tällä OM654 moottorilla?

TPLtre kirjoitti: To 25.02.2021 16:40 Itse kaipaisin ahtimista enemmänkin massavirtatietoja ja ominaiskäyriä siinä muodossa, niinkuin pumpuista yleensä. Jotenkin vaikea sisäistää tuota hevosvoimaa ahtimen koon tai tehon määrittävänä yksikkönä kun siellä on joskus jotain muutakin perässä.
Kaipaa moni muukin :)
Uusiin sarjatuotanto versioihin (OEM) on todella vaikea saada niitä tai sitten ne on kaupallisia dokumentteja ja hinta sen mukainen.
Viimeksi muokannut Motorbit, To 25.02.2021 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TPLtre kirjoitti: To 25.02.2021 16:40 Itse kaipaisin ahtimista enemmänkin massavirtatietoja ja ominaiskäyriä siinä muodossa, niinkuin pumpuista yleensä. Jotenkin vaikea sisäistää tuota hevosvoimaa ahtimen koon tai tehon määrittävänä yksikkönä kun siellä on joskus jotain muutakin perässä.

Kunhan mainitsin.
Nyt kyllä täytyy myöntää, että tässä suutinasiassa olen ollut väärässä, piezosähköisellä suuttimella näkyy toiminta menevän juuri, niinkuin sanoit.
Piezoelementin toiminta näkyy olevan lineaarinen.
Olen tässä elänyt vielä solenoidajassa ja siirtänyt ajatukseni niistä suoraan uudempiin. ja tuputin niitä sinullekkin, olen pahoillani.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suuttimen virtaus nousee linesarisesti riippumatta aktivointi tavasta, solenoidiin vain joutuu sen magnetointi ajan ja rakenteen massahitauden ottamaan huomioon.
Tämä tuli mitattua suuttimista mitä penkissä ajoin. Solenoideja kaikki, en omista yhtään piezo suuttimia, ohjain kullä pystyisi niitä ajamaan.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 20:29 Piezoelementin toiminta näkyy olevan lineaarinen.
Tarkoitat tuota laittamaani "käyrää"? Tuo on vanhan OM642:n vakiosoftan duraatiokartasta pätkä 50-90 milliä 1600 barin railpaineella. Olisin voinut mainita mistä se on, sori. Solenoidisuuttimista kyse. Alhaalla on pientä epälineaarisuutta, mutta ei kauhean paljoa edes 10-90 millin välillä. Kun tarkoituksenani oli jatkaa tuota ylöspäin, otin mahdollisimman lineaarisen välin sieltä yläpäästä. Eikä juuri riipu railpaineesta, kulmakerroin vaan muuttuu.

Tehtaan kartasta lähdin selvittämään mitä ovat sinne laittaneet.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Jos suutin tuottaa 42,5mg 640ms aukioloajalla ja 85mg 979ms aukioloajalla niin magnetointiaika+massahitaus on 301ms.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sitä luokkaa juu.
Magnetointi vie suunnilleen sen 100ms mittauksien mukaan, loppu on mekaanista liikettä, joka nopeutuu paineen kasvaessa mutta lineaarisesti sekin.
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

teemu5566 kirjoitti: To 25.02.2021 21:44 Jos suutin tuottaa 42,5mg 640ms aukioloajalla ja 85mg 979ms aukioloajalla niin magnetointiaika+massahitaus on 301ms.
Tarkoitit varmasti µs, ei ms? ja määrä tilavuutena mm3 ei painona mg?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Motorbit kirjoitti: To 25.02.2021 20:24
tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 07:40
Sitten tämä Motorbitti ...
TPLtre kirjoitti: To 25.02.2021 16:40 Itse kaipaisin ahtimista enemmänkin massavirtatietoja ja ominaiskäyriä siinä muodossa, niinkuin pumpuista yleensä. Jotenkin vaikea sisäistää tuota hevosvoimaa ahtimen koon tai tehon määrittävänä yksikkönä kun siellä on joskus jotain muutakin perässä.
Kaipaa moni muukin :)
Uusiin sarjatuotanto versioihin (OEM) on todella vaikea saada niitä tai sitten ne on kaupallisia dokumentteja ja hinta sen mukainen.

"Ohjelman tekeminen tuohon Bosch MD1CP001 (MRD1) ohjailaitteeseen ei ole ongelma, sellainen on ollut valmiina jo liki pari vuotta mutta se ei riitä, koska vääntö on rajoitettu myös CPC -yksikössä. Moottori ECU:un voi viritellä vaikka millaiset "syötöt" ja momentit mutta ne ei toteudu koska CPC kordinoi sallittua max. vääntöä (myös ESP). Sama tarina myös tietyissä W907 Sprintereissä."

Elä laita sanoja minun suuhuni, en ole missään sanonut, tai luvannut, että sen suutinkartan maksimin lopulta jättäisin valmiiseen ohjelmaan.
Kunhan halusin näyttää, että on mahdollista tehdä sellaisia ohjelmia, kun haluaa, tai tarvitaan, suurin osa kopioi sitten toisten valmiita ratkaisuja , karavaani kulkee ja koirat räkyttää. Tämä sama natina on seurannut vuosien varrella oikeastaan joka kerta, kun olen uuden ecun tai asian saanut ratkaistua - siis, minä en kopioi toisten töitä, ongelmat ratkaisen itse ja jos jotakin en osaa, niin en osaa ja piste.

Eikä minun ainakaan omaa erinomaisuuttani tarvitse esille tuoda kirjoittelemalla ylimielisiä ja vihjailevia kommentteja toisista ja heidän osaamisistaan, toistaiseksi sinun natsasi on ansaittu räkyttämällä.
Ole hyvä ja aloita oma ketju, jossa kaikki sitten kerrotaankin sitten oikein ...




"Olen mitannut muutamia E-sarjan (W/S213) 220d malleja vakiona dynossa ja hyvin tyypilliset lukemat on vakio-ohjelmalla 209-213 hv 460-470 Nm. Voimaa on siis huomattavasti valmistajan ilmoittamaa enemmän.

Se mitä OM654 (220d) moottorista saa järkevällä ohjelmamuutoksella on n. 235-240 hv ja vääntöä hetkellisesti noin 500 Nm. "

Tämäkö on sitten mielestäsi ammattitaitoista ohjelmointia.
Jos viljelet laajemminkin ko. tapaisia ohjelmia, niin tarkka tehon mittaus on tosiaankin tarpeen, jotta asiakkaan saa tyytyväiseksi, kun eihän tuota muuten huomaakkaan.
Minä en ilkiä tuon vertaisesta edes rahaa ottaa, saatikka tehdä.
Järkevää ohjelmanmuutosta ei olekkaan - ei tässä ole mitään järkeä, tämä on vaan mukavaa.
Samakun myisi eskimoille jääkaappeja.

Tämän harrastuksen puitteissa on vuosien varrella tullut paljon hyviä ystäviä Aika monesta on sitten ollut tosi paljon apua ongelmanratkaisuissakin ja he kyllä tietävätkin, että paljoudessaan itse olen nämä ongelmatilanteet itselleni selvittänyt. Joskus on ollut kyllä aika tuskaistakin. Foorumikin on ihmeen asiallisena säilynyt, mersumiehet on herrasmiehiä.

Muutaman vuoden olen itse nyt puuhastellut Bemareiden kanssa, vaikka kyllä olen vielä mersumies olevinani.
Tämä nykyinen, 550d jää varmaankin viimeiseksi, odottelen että Mersun uudella suoralla kuutosella varustettujen autojen hinnat tulisi jollekkin järkevälle tasolle, rakentelua ajatellen. BMW 550d,n työmääräyksessä lukee 700, mutta väh. puoli Megawattia pitää kuitenkin saada,siihen on sitten hyvä lopettaa puimureiden kanssa puuhastelu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itse ainakin mikroja, känny ei vaan myytä tunnu tuntevan ehkä us ois parempi kuin ms.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TPLtre kirjoitti: To 25.02.2021 21:36
tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 20:29 Piezoelementin toiminta näkyy olevan lineaarinen.
Tarkoitat tuota laittamaani "käyrää"? Tuo on vanhan OM642:n vakiosoftan duraatiokartasta pätkä 50-90 milliä 1600 barin railpaineella. Olisin voinut mainita mistä se on, sori. Solenoidisuuttimista kyse. Alhaalla on pientä epälineaarisuutta, mutta ei kauhean paljoa edes 10-90 millin välillä. Kun tarkoituksenani oli jatkaa tuota ylöspäin, otin mahdollisimman lineaarisen välin sieltä yläpäästä. Eikä juuri riipu railpaineesta, kulmakerroin vaan muuttuu.

Tehtaan kartasta lähdin selvittämään mitä ovat sinne laittaneet.
OM642,ssa on aina piezot.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Motorbit kirjoitti: To 25.02.2021 22:06
teemu5566 kirjoitti: To 25.02.2021 21:44 Jos suutin tuottaa 42,5mg 640ms aukioloajalla ja 85mg 979ms aukioloajalla niin magnetointiaika+massahitaus on 301ms.
Tarkoitit varmasti µs, ei ms? ja määrä tilavuutena mm3 ei painona mg?
Joo siis mikrosekuntteja. Painona toi on mutta sillähän ei oo merkitystä koska 85mg/42,5mg=2 samoin kuin 100mm3/50mm3=2.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 22:18 OM642,ssa on aina piezot.
Oho. Mulla on ollut aukkoja tiedoissa, selkeästi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Paljonkos noista saa lientä järkevällä ruiskutus ajalla?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kun se määrä nyt lineaarisesti kasvaa, niin kun ~0,9ms on 90milliä, niin 1,2ms on 120 jne.
Piezot antaa runsaasti pelivaraa pelata paineenkin kanssa.
Paineenlisäys on toimintaperiaatteen kannalta se parempi vaihtehto, jos vaan aina ko tekniikka siihen pystyy.
Vakioahtimelle max syöttömäärä on kyllä 110milliä, ahdin on vaan niin pieni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

tuikku kirjoitti: To 25.02.2021 22:15
Elä laita sanoja minun suuhuni, en ole missään sanonut, tai luvannut, että sen suutinkartan maksimin lopulta jättäisin valmiiseen ohjelmaan.
Kunhan halusin näyttää, että on mahdollista tehdä sellaisia ohjelmia, kun haluaa, tai tarvitaan, suurin osa kopioi sitten toisten valmiita ratkaisuja , karavaani kulkee ja koirat räkyttää. Tämä sama natina on seurannut vuosien varrella oikeastaan joka kerta, kun olen uuden ecun tai asian saanut ratkaistua - siis, minä en kopioi toisten töitä, ongelmat ratkaisen itse ja jos jotakin en osaa, niin en osaa ja piste.

Eikä minun ainakaan omaa erinomaisuuttani tarvitse esille tuoda kirjoittelemalla ylimielisiä ja vihjailevia kommentteja toisista ja heidän osaamisistaan, toistaiseksi sinun natsasi on ansaittu räkyttämällä.
Ole hyvä ja aloita oma ketju, jossa kaikki sitten kerrotaankin sitten oikein ...



"Olen mitannut muutamia E-sarjan (W/S213) 220d malleja vakiona dynossa ja hyvin tyypilliset lukemat on vakio-ohjelmalla 209-213 hv 460-470 Nm. Voimaa on siis huomattavasti valmistajan ilmoittamaa enemmän.

Se mitä OM654 (220d) moottorista saa järkevällä ohjelmamuutoksella on n. 235-240 hv ja vääntöä hetkellisesti noin 500 Nm. "

Tämäkö on sitten mielestäsi ammattitaitoista ohjelmointia.
Jos viljelet laajemminkin ko. tapaisia ohjelmia, niin tarkka tehon mittaus on tosiaankin tarpeen, jotta asiakkaan saa tyytyväiseksi, kun eihän tuota muuten huomaakkaan.
Minä en ilkiä tuon vertaisesta edes rahaa ottaa, saatikka tehdä.
Järkevää ohjelmanmuutosta ei olekkaan - ei tässä ole mitään järkeä, tämä on vaan mukavaa.
Samakun myisi eskimoille jääkaappeja.

Noooh, ihan turha vääntää mitään draamaa ja kiukutella, asiat asioina. Sinun suuhun ei ole pantu mitään sanoja, kaikki kommentit on perustunut siihen mitä olet ihan ITSE kirjoittanut. Ainahan näistä keskusteluista tulee jossain kohtaa narsistien välisiä vääntöjä jossa kumpikin osapuoli luulee olevansa jotenkin erityisen fiksu ja ainutlaatuinen spesialisti, luulee kunnes vierestä löytyy taas parempi ja osaavampi. Ja niitä löytyy.

Tämä OM654 MRD1 + CPC asia on ratkaistu jo ajat sitten (maailmalla) mutta odottaa edelleen laajempaa kaupallista sukseeta, kunhan CPC -ohjelmoinnin pystyy toteuttamaan ECU-ohjelmoinnin yhteydessä kohtuu kustannuksin. Jos luulet että me (sinä, minä + muut) ollaan suuren äärellä ja tehty jotain todella suurta ja ainutlaatuista, voin kertoa, ei olla. Jo vuonna 2019 näitä on tehty euroopassa muutaman yrityksen toimesta jotka yhteistoimin kehittivät tavan kustomoida Continentalin CPC-yksikön koodauksen omilla parametreillä. Sen jälkeen autoja on tehty ties kuinka paljon ja niistä on todella paljon käytännön mittaus- ja logitietoa. Mainitsin tästä CPC asiasta tässä samaisessa ketjussa noin vuosi sitten.

Tarkoitatko ohjelman hyvyyden määräytyvän sen tuottaman tehon perusteella?

Minä en. Tarkoitin järkevällä ohjelmalla (tai ohjelmamuutoksella) sitä, että ohjelma toimii edelleen ns. OEM tyyliin, ihan kuten Daimler on asiat miettinyt. Muutokset perustuu faktoihin eli logattuihin arvoihin niin ilmamassan kuin ruiskutusjakson osalta. En halua tehdä ohjelmamuutosta jossa ECU pakotetaan tekemään jotain mitä se ei normaalisti tekisi. Asiakas tuskin siitä tietäisi mitään mutta en ole kiinnostunut sellaisesta koska siinä ei ole mitään mieltä. Tiedän että "vaihtoehtoisella" tavalla saa suurempia teholukuja pienemmällä työllä, silti kiitos ei.

Vaikka usein luullaan että ohjelman muokkaaminen tuottamaan suuri vääntö ja teho tarvitaan erityistä osaamista, se voi olla juuri toisin päin. Erilaisilla puoskaroinneilla ja manipuloinneilla on helpompi saadaa ECU toteuttamaan sellaista ruiskutusmäärää (vääntöä) mitä se ei iki maailmassa tekisi jos olisi "älyissään". Saman asian toteuttaminen oikean algortimin/laskennan kautta on huomattavasti vaikeampaa, enemmän muutoksia vaativaa ja tietyn rajan jälkeen jopa mahdotonta. Lopulta siis enemmän tehoa tuottava ohjelma on voittaja vaikka aavistuksen laimeampi versio olisi laadullisesti ihan eri tasolla.

Muutama ominaisuus johon kannattaa kiinnittää huomiota:
  • Moottorin momentinlaskenta on kunnossa, ruiskutusmäärä ja siitä johdettu vääntö (Nm) oikea suhteessa lasketaan sitten
    ruiskutusmäärästä -> vääntöön tai väännöstä -> ruiskutusmäärään.
  • Ei ruiskutusaika (duraatio) huijauksia.
  • Myös suhteellinen (relative + torque mon) momentinvalvonta toimii edelleen
  • Määritelty tavoiteteho realistinen, sellainen johon ahtimen ilmamassa riittää ilman sen ylipyörittämistä, EGT järkevällä tasolla ja erilaiset pakopaine- ja lämpösuojaukset kunnossa. jne.
Kun ohjelma toimii oikein, myös CPC, ESP, VGS, ym. ohjainlaitteet saavat oikean moottorivääntötiedon. Oikea vääntötieto on tärkeä mm. aktiivicruiselle ja erilaisille ajoavusteille. Mutta se on hyvä että markkinoilla on erilaisia toimijoita, erilaisin fokuksin ja päämäärin. Jokaiselle löytyy varmasti sopiva ohjelma oman mieltymyksen mukaan.
Viimeksi muokannut Motorbit, Pe 26.02.2021 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tuikku kirjoitti: Pe 26.02.2021 01:48 .
Kun se määrä nyt lineaarisesti kasvaa, niin kun ~0,9ms on 90milliä, niin 1,2ms on 120 jne.
Lineaarisesti menee, mutta ihan noin suoraviivaisesti ei voi laskea. Suoralla on myös kulmakerroin ja niinpä ruiskutusaika 120 mm3 kohdalla olisi 1141* us. (ei ole myy-kirjainta).

Paineen suhteen käyrä ei olekaan lineaarinen, mutta ylhäällä ei kovin suurta epälineaarisuutta ole. Senkin voi kuitenkin laskea hyvinkin tarkasti kun sovittaa kaavan käyrään. Sama solenoidisuuttimien kanssa, kyllä niillekin kaava löytyy nykysoftilla hyvin helposti.

* tarkennettu pienenkin epälineaarisuuden huomioivalla kaavalla. :D
Viimeksi muokannut TPLtre, Pe 26.02.2021 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Tarkoitatko ohjelman hyvyyden määräytyvän sen tuottaman tehon perusteella?"

Ensinnäkin, nuo ruiskutusmäärä/vääntötietohöpötykset olen kirjoitellut tänne halki poikki ja pinoon varmaankin jotain viisitoista vuotta sitten.
Silloin ei kyllä kukaan muu vielä asiasta vakavissaan puhunutkaan, elikkä se siitä.
Siihen aikaan Mersuissa oli vielä edc15 ohjainlaite voimissaan ja edc16 aivan uusi. Olin kyllä varmuudella ainut, joka silloin teki kaupalliset ohjelmat niin, että syötöt ja väännöt meni oikein, eikä se näytä kovin monelta onnistuvan vieläkään.
Samoihin aikoihin aloin suurempia suuttimia naplaamaan Mersuuni ja ohjelmaan sisään, eipä ollut tungosta aiheen parissa, missään.
Edelleen samaan soppaan kuuluu se AMG,n pakosiiven ja billetti imusiiven käyttö, se on alunperin minun keksimäni idea, olen sen syntyhistorian vaiheet jonnekkin tänne kirjoitellutkin.
Kun Delphin ohjailaitteet tuli markkinoille, oli minulla takuulla ensimmäiset kaupalliset sovellukset aiheesta, jotka ensinnäkin toimi ja toiseksi kaikki testerin näyttämä oli oikein, useamman vuoden sain aivan yksin huseerata.
Minulla on sellainen kutina varpaissa, että tässä uudessa, MD ohjainlaitteessa käy samalla tavoin.

Miksikö tämä kaikki vuodatus, olenko narsisti ?
Voi ollakkin, olen itse vähän jäävi tekemään diagnoosia.

Entäpä, jos käännän kysymyksen toisin päin.
Mitä hyvää ohjelmoinnissa on, jollei se tuota lisää tehoa ?
Tuleeko asiakas tyytyväiseksi siitä, että liperit kaulassa puhutaan oikein tai väärin tehdystä ohjelmasta ?
Eipä taida.
Jos ei saa kunnollista ja toimivaa tehonlisäystä aikaiseksi, niin sitten pitää alkaa selittelemään.
Näin minä luulen, että ihmiset ajattelee.
Jos osaa - ei tarvi selitellä.

Asiakkaan mielipidehän tässä se tärkein on, hänhän se määrittää ohjelman tason ja kelpaako se hänelle.
Useimmat haluaa "kaikki iriti".
Jos W213,n omistaja suurennuttaa hiukan ahdinta ja haluaa siitä kaiken hyödyn, on minulla siihenkin nyt lääkkeet.
Luulempa, ettei kenelläkään muulla olekkaan.

Spivasti tehoa ja toimivuus - siinähän sen hyvän ohjelman perustukset on.


Saatavan tehon merkitys korostuu rakennelluissa autoissa.
Asiaanhan on ruvettu juurikin tehonlisäyksen takia. Teho on kova fakta.
Ja on se aikamoinen tietotaidon mittarikin, kun rakennelluista autoista puhutaan.
Tehokkaita autoja oppii tekemään vaan tekemällä ja rakentamalla tehokkaita autoja.
Minulla on nyt ollut jo aika monta väh viidensadan kaakin autoa, sellaisen rakentaminen on jonkinlainen korkeakoulu joka kerta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Piti oikein käydä katsomassa mitä tietoa tämä herra Lahtinen motorbitistä on jakanut, ei yhtään mitään konkreettista.
Pelkkää mussutusta ja vittuilua, itsestään selvien asioiden jankutusta mitkä about jokainen enemmän dieseleiden kanssa pelannut tietää.

Josko vähän kertoisit jotain hyödyllistäkin tälle foorumille tai mainostaisit erinomaisuuttasi tuolla markkinointi puolella.
Sitähän tää lähinnä on ollut kaikki sun viestit tuikun dissausta.
Kukaan ei ole täydellinen eikä tiedä kaikkea, muttaa toi turha päteminen on jokseenkin rasittavaa.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ajan etanolilla, mutta kiva tätä keskustelua on seurata, menee popkornia vaan niin pirusti....
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja sompio »

Taitaa tämä herra Lahtinen olla yhtäsuuri guru kuin aikoinaan nimimerkillä "rumilus" esiintynyt tietäjä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

sompio kirjoitti: Pe 26.02.2021 14:32 Taitaa tämä herra Lahtinen olla yhtäsuuri guru kuin aikoinaan nimimerkillä "rumilus" esiintynyt tietäjä.
Ehei, rumilukselta ei tullut faktatiedon pätkääkään foorumille, ainoastaan kommentteja " minä tiedän mutta en jaksa kirjoittaa niin paljoa mitä ymmärtämättömille tarvitsisi kirjoittaa - opiskelkaa moottoritekniikkaa moukat".

Toivotaan että tämä hyvä threadi ei nyt mene ihan mollaamiseksi ja pissikisaksi, vaan jatkettaisiin aiheen vatkaamista ihan asia- ja faktalinjalla kuten taannoin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

MJPfin kirjoitti: Pe 26.02.2021 13:30 Piti oikein käydä katsomassa mitä tietoa tämä herra Lahtinen motorbitistä on jakanut, ei yhtään mitään konkreettista.
Pelkkää mussutusta ja vittuilua, itsestään selvien asioiden jankutusta mitkä about jokainen enemmän dieseleiden kanssa pelannut tietää.

Josko vähän kertoisit jotain hyödyllistäkin tälle foorumille tai mainostaisit erinomaisuuttasi tuolla markkinointi puolella.
Sitähän tää lähinnä on ollut kaikki sun viestit tuikun dissausta.
Kukaan ei ole täydellinen eikä tiedä kaikkea, muttaa toi turha päteminen on jokseenkin rasittavaa.
Se ettet itse löytänyt mitään hyödyllistä ei tarkoita sitä ettei joku toinen hyötyisi jaetusta tiedosta. Kaiken hölynpölyn seassa on myös paljon faktatietoa josta on varmasti hyötyä tietoa etsiville. Ymmärrän kyllä että täällä osa kävijöistä on erittäin hyvin perillä asioista mutta väitän että valtaosa kävijöistä ei ole tämän alan ammattilaisia mutta ovat kuitenkin kiinnostuneita diesel ohjelmoinnista ja haluavat ymmärtää mihin koko homma perustuu. Ei ole kysymys mistään dissauksesta. Jos on erimieltä ja perustee oman näkökannan niin se ei ole dissausta.

Sitten uhriutuminen: Ihan sama, jatketaan entiseen malliin eli jatkossa ei kyseenalaisteta ketjun aloittajan mielipidettä. Turha varmaan laittaa jatkossa mitään datalogitietoa, dynolappua, CPC-tietoa, tms. teknistä tietoa? Ne on varmaan täysin hyödyttämiä nekin. Pitäkää tunkkinne, "en enää koskaan kirjoita tänne ikinä enää mitään ennen seuraavaa kertaa", vai miten se meni.
tuikku kirjoitti: Pe 26.02.2021 13:03
Ensinnäkin, nuo ruiskutusmäärä/vääntötietohöpötykset olen kirjoitellut tänne halki poikki ja pinoon varmaankin jotain viisitoista vuotta sitten.
Silloin ei kyllä kukaan muu vielä asiasta vakavissaan puhunutkaan, elikkä se siitä.

Siihen aikaan Mersuissa oli vielä edc15 ohjainlaite voimissaan ja edc16 aivan uusi. Olin kyllä varmuudella ainut, joka silloin teki kaupalliset ohjelmat niin, että syötöt ja väännöt meni oikein, eikä se näytä kovin monelta onnistuvan vieläkään.

Samoihin aikoihin aloin suurempia suuttimia naplaamaan Mersuuni ja ohjelmaan sisään, eipä ollut tungosta aiheen parissa, missään.

Kun Delphin ohjailaitteet tuli markkinoille, oli minulla takuulla ensimmäiset kaupalliset sovellukset aiheesta, jotka ensinnäkin toimi ja toiseksi kaikki testerin näyttämä oli oikein, useamman vuoden sain aivan yksin huseerata. Minulla on sellainen kutina varpaissa, että tässä uudessa, MD ohjainlaitteessa käy samalla tavoin.

Jos W213,n omistaja suurennuttaa hiukan ahdinta ja haluaa siitä kaiken hyödyn, on minulla siihenkin nyt lääkkeet.
Luulempa, ettei kenelläkään muulla olekkaan.
Juuurikin näin ja hyvää viikonloppua.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllähän kaiketi sinäkin Mr. Motorbit sen ymmärrät, että (ainakin minun tietääkseni) kaupalliset toimijat joutuvat täällä
maksamaan osallistumisestaan?

Sikäli(kin) on erittäin hyvin ymmärrettävää, että osallistumisesi näin - sanoisin kyllä minäkin että arvostellen - tuikun ketjuun vähän nostaa lämpöjä.

Ottaisin pultit itsekin, pakko myöntää.

Perusta oma ketju omalle asiallesi. Ylläpito kertonee jos haluaa jotain laskuttaa mainostamisesta. Turha pilata pitkään jatkunut mielenkiintoinen ketju jankutuksella ja riitelyllä. Uskon että kaikki ovat kiitollisia jos otat tämän huomioon. Yrittäjän omassa valinnassa on sitten se, onko kilpailijan haukkuminen se paras markkinointitapa juuri itselle. Ja hyvät viikonloput.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mukavahan näitä juttuja on seurata, varsinkin asiasta mitään muuta ymmärtämättä kuin sen että voima on kiva juttu. Keskustelun sisällöstä voi jokainen olla omaa mieltä, mutta ei se nyt ihan riitelyksi mennyt onneksi asialla oli aikuiset ihmiset. Mukavaa viikonloppua kaikille.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
cd211wc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

...
Viimeksi muokannut cd211wc, To 04.03.2021 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

jupasierra kirjoitti: Pe 26.02.2021 18:30 Mukavahan näitä juttuja on seurata, varsinkin asiasta mitään muuta ymmärtämättä kuin sen että voima on kiva juttu. Keskustelun sisällöstä voi jokainen olla omaa mieltä, mutta ei se nyt ihan riitelyksi mennyt onneksi asialla oli aikuiset ihmiset. Mukavaa viikonloppua kaikille.
Komppaan tätä. Saa hiiltyä mutta älkää nyt vetäkö herneitä nenään, Tuikun, motorbitin, TPLtre ja muiden juttuja on ihan kiva tässä lueskella, varsinkin niitä missä puhutaan tekniikasta.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Teen tunnustuksen: Olen aika paljonkin epäileväisenä miettinyt tätä mg/mm3-keskustelua siltä pohjalta tekeekö testeri (star/joku muu) tai ecu sen kummemmin yksikkömuunnoksen? Sehän vaatisi lämpötilakorjauksen sitten, mikä sekään ei tosin ole ollenkaan pois suljettua. En ole täysin tietämättömänä avannut suutani, mutta kun löysin tämän singlen?

Kuva

Minusta nyt vähän alkaa näyttää, että se käsittelee sitä kuin vettä vaan...

Tämä nyt toki vain yksi softa ja edc16. Jos tuntuu että pitää huijata jossain, niin tässä nyt olisi yksi varsin otollinen kerroin, jolla saa savut irti, kai. :D
Vastaa Viestiin