CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

GTD1449VZ
compressor wheel: (6+6 billet)
inducer: 37mm
exducer: 49mm
extended tip: 50,5mm
trim: 57
A/R: 0,46
turbine wheel: (9 blades)
exducer: 36mm

Siis ettäkö 300hv yhdellä about tän kokoisella puhaltimella. Suattaa ahtopaineet hiipiä korkealle, ja kompura olla kovilla.
Pakopainetta en halua edes arvailla.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pystyykö siellä jokin komponentti oikeasti mittaamaan toteutunutta vääntöä, vai onko sekin laskennallinen arvo?

Nähdäkseni se "suutinkartta" nyt ainakin pitäisi olla ehdottoman oikea, että star voisi näyttää mitään oikein. Olenko väärässä?
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

TPLtre kirjoitti: Ma 22.02.2021 15:37 Pystyykö siellä jokin komponentti oikeasti mittaamaan toteutunutta vääntöä, vai onko sekin laskennallinen arvo?

Nähdäkseni se "suutinkartta" nyt ainakin pitäisi olla ehdottoman oikea, että star voisi näyttää mitään oikein. Olenko väärässä?
Moottorissa ei ole mitään sellaista sensoria joka mittaisi väännön esim. kampiakselin päästä. Vääntö (Nm) on siis laskennallinen arvo jonka valmstaja on kalibroinut suhteessa ruiskutusmäärään (per moottorin isku).

Kyllä vaan, jos "suutinkarttaa" (aika vs määrä) on vääristelty niin Xentryn näyttämä määrä ei ole todellinen. Sama pätee vääntöön, yhtälailla sekin voi olla vääristetty ja usein onkin silloin kun tehdään kokeellista toivotaan-toivotaan-tuninkia.
MJPfin kirjoitti: Ma 22.02.2021 12:34 GTD1449VZ
....................

Siis ettäkö 300hv yhdellä about tän kokoisella puhaltimella. Suattaa ahtopaineet hiipiä korkealle, ja kompura olla kovilla.
Pakopainetta en halua edes arvailla.
Tuo kyseinen ahdin on VAG malleissa käytetty mutta suorituskyvyltään hyvin lähellä MB:n GTD1449VK mallia. Siiven mitoissa ei dramaattisia eroja. Jos tuolla VAG GTD1449VZ turbolla otetaan CUNA moottorista n. 220-225 hv niin on vaikea uskoa että MB:n GTD1449VK olisi 300 hv:n ahdin. OM654 vakio-ohjelma pyytää ja toteuttaa 1,8-1,9 bar ahtopainetta läpi kierrosalueen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei voi mitenkään olla kartalla 300hp kohdalla, kompura voi olla billetti tai titaani siivellä mutta ei se tee enään muuta kuin lämpöä. Ja pakopaine on jotain tähtitieteellistä. 300hv tolla pillerillä ei kyllä toteudu kauhean kauaa jos lainkaan. Virtaus loppuu kesken kauan ennen ja kompura on kartalta pahasti ulkona.

Mulla on kuitenkin jonkinlainen käsitys ahtimista vaikka ei näiden uuden sukupolven vnt asioiden kanssa olekkaan tullut leikittyä.
Turbiini menee tukkoon ja voimaa ei vaan tule, pulloon on paha puhaltaa. Nää on kuitenkin ilmapumppuja mistä menee tietty määrä ilmaa läpi että saadaan sitä voimaa. Siksi ne amg ropellit ja gen 2-3 ahtimet vaan tekee sitä voimaa enemmän, virtaus kasvaa samalla paineella ja täytös paranee.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4482
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Aihe näyttää kirvoittaneen mukavasti juttua, kiitosta vaan.

Jos aloitan pakopaineesta.
Pakopaineelle on oma haarukkansa sillekkin. Tyypillisesti noin kilon ahtopaineen päälle.
Pakopaine pysyy hyvin kurissa, myös nilkka suorana.
Jos ei pysyisi => syötön katkoksia ja lopulta vikatila.

Sitten ahdoista.
Vakiona max ahtopaine on 1,95bar ja nyt 2,1bar. Siitä, että onko se nyt niin kamala nosto vakioon nähden, voi jokainen muodostaa oman mielipiteensä, mutta oikeasti tuon vertainen ahtojen nosto on hyvinhyvin maltillinen vielä.
Nilkkasuorana ahdot pysyy nyt hyvin ohjelman haarukassa. Ongelma ei ollut yläpäässä, vaan siinä ettei pienillä kuormituksilla ahto pysy riittävällä tasolla ja se kohta asiasta on vielä aivan vakio. => ilmaa karkaa johonkin, on todennäköisin syy.
Siihen, mihinkä ko ahdin riittää, en ota kantaa - en tiedä, kun en ole kokeillut.
Mutta tämänvertaisen ahtojen noston se kyllä kestää, niin pienestä muutoksesta on kyse tässä nyt.

Syöttömääräasiaa en halua aukaista sen enempää, aivan riittävästi olen vihjeitä jättänyt siihen liittyen.
Staari näyttää, mitä Staari näyttää.
Moottorinohjaimen tärkein yksittäinen tieto on oikea syöttömäärä. Esim moottorinohjaimen vääntötieto on syöttömäärän johdannainen - ei niin tärkeä.
Testeri näyttää tietysti sen, mitä ohjelmassa eri kartoissa on ja mitä niistä voidaan laskea - eihän se mitään muuta voikkaan näyttää.
Tehoasiasta pääsee ihan riittävällä tarkkuudella jyvälle, kun ja jos osaa hiukan kertolaskua.
Sehän on tiedetty jo pitkään, että 90 milliä syöttöä antaa noin 500nm ja 230hv.
Ristiin kertomallahan se kokoluokka selviää. Alavääntöä on kuitenkin jo pikkuisen höylättävä poikkeen.
Mitäänhän ei ole vielä mitattu varsinaisesti.
Voihan se olla niinkin, että minä paljastunkin valehtelijaksi ja höpöukoksi, jolla on aamulääke jäänyt ottamatta... jokatapauksessa alan kyllä jo ollakkin melkolailla riihitontun näköinen.

Tähän asti kehitys tai trendi on on ollut sellainen, että uusi moottorisukupolvi on ollut hiukan edellistä tehokkaampi.
Ja niinpähän tuo näyttäisi edelleenkin jatkuvan.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En muuten ihmettelisi mutta mun matikan mukaan 120mg soppaa tarttisi 16:1 seoksella jolloin dpf viellä menestyisi jotenkin 1920mg ilmaa joka olisi 500cc sylinterissä 3840mbar abs.
Ja tuon työntäminen ei sitten enään luonnistu tuolla pikkuisella pillerillä.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4482
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MJPfin kirjoitti: Ti 23.02.2021 23:37 En muuten ihmettelisi mutta mun matikan mukaan 120mg soppaa tarttisi 16:1 seoksella jolloin dpf viellä menestyisi jotenkin 1920mg ilmaa joka olisi 500cc sylinterissä 3840mbar abs.
Ja tuon työntäminen ei sitten enään luonnistu tuolla pikkuisella pillerillä.
Joo, mitäänhän ei ole mitattu, vasta mittaus vahvistaa testerin kertoman joko oikeaksi tai vääräksi.
Eli saatat olla ihan oikeassakin, ymmärrän kyllä hyvin näkökantasi ja kunnioitan sitä, en viitsi aloittaaa mitään juupas-eipäs juttua.
Ensinnäkin pitää vielä muutama auto tehdä, jotta saan varmasti toimimaankin, niinkuin haluan.
Kunhan tiet vähän sulaisi nyt, niin voisi mitata.
Sama testeri (Staari) kertoi aikaisemmin max syötöksi sen 90milliä, johon kuvittelen toistenkin, ilmoitettujen tehojen/vääntöjen perusteella päässeen.

Max teho ei ole suinkaan ainut softan hyvyyden, tai huonouden mittari. Autolla pitäisi olla mukava ajaa ja se ei toteudu, jos ohjelmoinnista tulee boonuksena mukana "ominaisuuksia", jotka tekee omistajan pikkuhiljaa raivohulluksi.


On yksi asia, joka ei näissä tehoasioissa tule milloinkaan esille, nimittäin hyötysuhde.
Sen parantaminen on varmaan yksi oleellinen tekijä, kun päädytään tekemään täysin uusi moottori, sekunei varmaankaan kovin halpaa ole.
Hyötysuhdeasia on mielenkiintoinen, sitä on loppupelissä helppokin parantaa, varsinkin kierroksilla.
Parikymmentä prosenttia max kierrosten kohdalle on aivan realismia, silloin noin 500hv puimirista tulee noin 600 heppainen, ilman varsinaista syötönlisäystä. Olen kokeillut, jo useamman auton kanssa.
Yleinen trendihän on se, että suurennetaan vaan suuttimia ja ahtimia, jotta ilma saataisiin väkisellä painettua sinne, minne se ei haluaisi mennä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Asiahan on mielenkiintoinen jos tuo tosiaan pystyy tuottamaan vaaditun ilmamäärän, herää varmasti about välittömästi.

Ajettavuus on se ensimmäinen mihin itse kiinnittää huomion, seuraavaksi se miten voima tulee, että ei ole mitään kuolleita kohtia tai voiman tunne loppuu kuin seinään ja sitten vain huudatetaan.

Kyllä ne paranee kaikki kun uudempia sukupolvia tulee, ahtimet moottorit suuttimet ym.
Pidän kovasti tästä omasta om651 luonteesta verrattuna vanhempaan moottoriin. Tuplaturbo toimii todella hienosti ja vetoa on 1200-4200 välille mukavasti. Heti lähtee kun pyydetään ja vetää ylös asti.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vähän OT, tai ehkä ei sittenkään. Palatakseni nyt vaikkapa tuohon mainittuun suutinkarttaan: onko joku kokeillut laajentaa kartan kokoa siten, että yläpäähän lisätään sarakkeita kasvatettavan syötön mukaan? Olettaen siis, että kartan jälkeen on riittävästi tyhjää, ettei kaikki muu sen jälkeen tuleva siirry.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4482
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 13:58 Vähän OT, tai ehkä ei sittenkään. Palatakseni nyt vaikkapa tuohon mainittuun suutinkarttaan: onko joku kokeillut laajentaa kartan kokoa siten, että yläpäähän lisätään sarakkeita kasvatettavan syötön mukaan? Olettaen siis, että kartan jälkeen on riittävästi tyhjää, ettei kaikki muu sen jälkeen tuleva siirry.
Joo, kylläkyllä

Asiassa on noin äkkiä mietiskellen kaksi tekijää, jotka ei oikein puolla ajatusta, vaikka helppohan siihen on syöttöä lisätä, todella helppo.


Miksi suutinkartta tarvitaan?
Suutinkarttahan muuttaa ohjelman laskeman polttoaineen ruiskutusmäärän kussakin tilanteessa "toimintaohjeeksi" suuttimelle/eculle.
Sähköinen arvo tai signaali muuttuu mekaaniseksi työksi.
Tällä, suuttimella on mekaanista ominaisuutta, se toimii eri tilanteissa hiukan erilailla, ei paljoa, mutta asiaan vaikuttavasti kuitenkin.
Siksi tarvitaan kartta, johon on kirjattu suuttimen todelliset arvot eri tilanteissa.
Jos muuttuvaa mekaanista ominaisuutta ei olisi, riittäisi pelkkä kerroin hoiamaan asia.

Siis aina, aina kun suutinkarttaa muutetaan vaikkapa prosenttiperusteisesti, niin pieleen menee.
Siis, eculle olisi kyllä hyväksi kertoa suuremmatkin ruiskutusmäärät, muttakun ne ei ole enään totta, niin kannattaako nähdä vaivaa, kun asia ei mene kuitenkaan oikein enää.


Valmistajan jäljiltä moottorinohjaimen sisältö on "perustettu" tietylle tasolle.
Tarkoittaa sitä, että kun tietyn tasoisessa moottorissa/ohjelmassa on max syöttömäärä vaikkapa 80milliä.
Niin se tarkoittaa myös toisaalta sitää, että tuon syöttömäärän jälkeen ei ohjelmassa/laatikossa tapahdu enään minkäänlaisia ruiskutusmäärään tai yleensä toimivuuteen vaaikuttavia ohjauksia. Ei valmistaja ole niitä sinne rakennellut, kun ei se niitä, eikä koko auto niitä tarvi, heidän näkökannaltaan, jotenka jos alkaa muuttamaan, niin paljon pitää muuttaa, jotta siitä olisi myös jotain etua - liian paljon kaupallisessa mielessä.
No, mersu tekee tässä poikkeuksen tiettyjen malliensa osalta, mallisarja on tehty samalle eculle ja samalle tekniikalle.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No mä olen sattunut juuri tuota suutinkarttaa tutkimaan ihan matemaattiselta pohjalta ja yläpäässä se kyllä menee ihan lineaarisen regression mukaan, toki eri kulmakertoimella eri railpaineelle. Mutta erittäin helppoa laskea jatkumoa johonkin rajaan asti. Olettaen tietenkin että pumppu ei putoa pelistä. EIhän ecu sieltä ylhäältä mitään hae, jos ei pyydetä.

Mutta sinänsä kysymykseni koski karttojen laajennusta, onko kokemusta kuinka se tottelee headeria, sehän pitää siellä kertoa se kartan koko molempiin suuntiin?

Ja itseasiassa minä kyllä tein sen jo, tässä tapauksessa nyt sen mainitun suutinkartan suhteen. Olen yrittänyt sitten todentaa sen toimintaa saamatta siitä sen suurempaa vakuuttuneisuutta. Ei tuosta nyt ainakaan mitään kengurua tai savukonetta tullut, mitään eroa en toiminnassa huomaa. Starilla luulen löytäneeni ruiskutuksen kestoarvon, jota seurata, mutta se ei oikein mittalaitteena toimi ihan jo skaalausvaikeuksien vuoksi. Samaan mittaukseen pitäisi sitten saada juuri kartan arvot, pyydetty ruiskutusmäärä, railpaine ja kesto. Mutta kun ne ei skaalaudu hyvin starissa.

Lähinnä tämä karttojen laajennusidea, en juuri ole nähnyt hakemalla niin tehdyn. Se nyt sen verran kuitenkin muuttuu ja arvot siirtyy, että jos olisin saanut sen pieleen, niin luulisin huomaavani.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tuikku kirjoitti: Ke 24.02.2021 15:02.
Siis, eculle olisi kyllä hyväksi kertoa suuremmatkin ruiskutusmäärät, muttakun ne ei ole enään totta, niin kannattaako nähdä vaivaa, kun asia ei mene kuitenkaan oikein enää.
Ja tähän haluaisin täsmennyksen. Miten niin suuremmat ruiskutusmäärät eivät ole totta, jos juuri niihin pyritään ja kartoissa pyydetään? Eikös juuri suuttimien toiminnan kannalta siellä pitäisi kertoa se ruiskutuksen kestoaika täysin oikein, jos kerran sitä halutaan? Sillä samalla kaavalla, jolla tehdas on sen vakionkin määritellyt.

Miksi ei menisi oikein? Jos se oikein lasketaan. Ja pakkohan sitä on muokata jotenkin, jos pyydetään sellaista mitä vakiosta ei löydy.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12761
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mainittu hyötysuhde onkin mielenkiintoinen juttu siihen kun vaikuttaa moni asia,
(sekin mitä sillä missäkin yhtedessä tarkoitetaan,
joku kone voi olla myös parempi hyötysuhteltaan jollain kieroksilla kuin joku toinen) monemoiset pumppaus häviöt,
mekanisten osian suhteteet vaikapa "kampikulma"(kiertokangen pitussa suhtessa iskun pituunen)
mitä usein koneita viritelläs mutetaan joko pakosta tai koneen "luoentta" sitä kautta muokaten
mitä saa aikaan vaikkapa pitämällä iskun samana mutta pitemillä kiertokangilla tai lyhemillä

ahtopainen ja pakopaineen eron näkee nyky vakiokoneissa monesti ajossa olevan hetekittäin monin kertainen joskus jolakin kuormilla pitkään ihmetellyt että ihmeesti kestävät moista,
toisaltta ahtoa nostaa niin pitkään kun veto paranee/paikata kestää se eikstä raja vaan tulee monesti vastaan niin nopeastia että on myöhäistä tehdä mitään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 18:02
tuikku kirjoitti: Ke 24.02.2021 15:02.
Siis, eculle olisi kyllä hyväksi kertoa suuremmatkin ruiskutusmäärät, muttakun ne ei ole enään totta, niin kannattaako nähdä vaivaa, kun asia ei mene kuitenkaan oikein enää.
Ja tähän haluaisin täsmennyksen. Miten niin suuremmat ruiskutusmäärät eivät ole totta, jos juuri niihin pyritään ja kartoissa pyydetään? Eikös juuri suuttimien toiminnan kannalta siellä pitäisi kertoa se ruiskutuksen kestoaika täysin oikein, jos kerran sitä halutaan? Sillä samalla kaavalla, jolla tehdas on sen vakionkin määritellyt.

Miksi ei menisi oikein? Jos se oikein lasketaan. Ja pakkohan sitä on muokata jotenkin, jos pyydetään sellaista mitä vakiosta ei löydy.
Se pitäis suutinpenkis mitata mitä menee läpi missäkin ajassa. Muuten sitä ei saa kerrottua oikein ohjelmassa.
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 18:02 Miksi ei menisi oikein? Jos se oikein lasketaan. Ja pakkohan sitä on muokata jotenkin, jos pyydetään sellaista mitä vakiosta ei löydy.
Voit toki laajentaa karttoja vaikka 200 mm3 saakka mutta ei siinä mitään järkeä ole. Pitää muistaa aina itse kartassa oleva arvo ja varmistaa onko se millään tapaa toteuttamiskelpoinen. Tehokkaalle ruiskutusajalle on vain tietty aikaikkuna (kammenkulman asteet) missä ajassa ruiskutus pitää tapahtua, jotta sillä saadaan vääntöä. Kun mäntä pakenee kohti alakuolokohtaa niin turha niitä sylinterin seinämiä on huuhdella.
MJPfin kirjoitti: Ti 23.02.2021 23:37 En muuten ihmettelisi mutta mun matikan mukaan 120mg soppaa tarttisi 16:1 seoksella jolloin dpf viellä menestyisi jotenkin 1920mg ilmaa joka olisi 500cc sylinterissä 3840mbar abs.
Ja tuon työntäminen ei sitten enään luonnistu tuolla pikkuisella pillerillä.
Nimenomaan. Ja hyvä huomio että otit esille ilmamäärän (massan). Painetta voi nostella ihan oman mielen mukaan mutta aina pitää seurata sen vaikutus ahtoilman lämpötilaan ja ilmamassaan. Jos ilmamassa ei nouse merkittävästi niin painetta on turha nostaa, lopputulos on turhaan kasvanut ahtimen pyörintänopeus (ilman hyötyä) ja entistä kuumempi ahtoilma.

OM654 (vakio), muutama poiminta logista:

1970 1/min, 2765 mbar, 34 C-degrees, 1333 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 86,84 mg/Hub ***
2490 1/min, 2861 mbar, 31 C-degrees, 1388 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 90,42 mg/Hub ***
3100 1/min, 2933 mbar, 30 C-degrees, 1362 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 88,73 mg/Hub ***
3650 1/min, 2962 mbar, 29 C-degrees, 1334 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 86,90 mg/Hub ***
4030 1/min, 2815 mbar, 31 C-degrees, 1264 mg/Hub [lambda target 1,05 / AFR 15,35] -> 82,34 mg/Hub ***

*** = laskennallinen maks. ruiskutusmäärä vakioilmamassalle käyttäen lambda 1,05 seosta (edit.25.2.2021)

Jokainen voi itse laskea millaisella ilmamassalla sitä "120 milliä" pitäisi ruiskuttaa. Ja edelleen, ahtimena on GTD1449VK.

Tiedän kyllä lopputuleman tälle keskustelulle. Jonain keväisenä päivänä tässä viestiketjussa on "dynolappu" jossa lukee 280 hv ja 580 Nm, tjsp.
Viimeksi muokannut Motorbit, To 25.02.2021 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En minä mistään 200 millistä puhu, vaan siitä, että jos kartta loppuu 90 milliin, niin pakko sille aikaikkunalle jotain on tehdä jos halutaan saada saman reiän läpi samalla paineella satakin milliä...
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 21:57 En minä mistään 200 millistä puhu, vaan siitä, että jos kartta loppuu 90 milliin, niin pakko sille aikaikkunalle jotain on tehdä jos halutaan saada saman reiän läpi samalla paineella satakin milliä...
Itsehän sen sanoit. Pidennä aikaa.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Mitä oikeasti luulit mun laskeneen niihin laajennuksiin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Joo onhan sille olemassa se aikaikkuna, joka on moottorista riippumatta noin 38-40 kampiakselin astetta, tuossa ajassa soppa tarvii saada ruiskutettu tai tulee vain savua ja männät sulaa kun ei pysytä kupissa tai liikaa painetta vastapalloon jolloin kansi sanoo pomps.
Jokainen vois siihen väliin sitten sen EOI sovittaa, mielummin niin että 15 jälkeen ei enään ruiskuteta.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 22:10 Mitä oikeasti luulit mun laskeneen niihin laajennuksiin?
Aikaa voi lisätä ilman laajennuksiaki.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

teemu5566 kirjoitti: Ke 24.02.2021 22:26 Aikaa voi lisätä ilman laajennuksiaki.
Juu niin voi. Kusettamalla niissä yläpään arvoissa. Ja sekö on enemmän oikein kuin lisätä ihan oikein lasketut pyynnön mukaiset sarakkeet?
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 22:31
teemu5566 kirjoitti: Ke 24.02.2021 22:26 Aikaa voi lisätä ilman laajennuksiaki.
Juu niin voi. Kusettamalla niissä yläpään arvoissa. Ja sekö on enemmän oikein kuin lisätä ihan oikein lasketut pyynnön mukaiset sarakkeet?
Niitäkään ei oo pakko muuttaa. Lisäät vaan yksinkertaisesti aikaa. Thats it.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja laskenta meni just vituiksi tossa kohtaa, päästään osastolle bulkkituning
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Riippuu muuttaako koko kartan solut vai muutaman solun. Se erottaa amatöörin ja ammattilaisen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa se on ihan fine jos ei laskenta tiedä missä mennään täydellä kaasulla. Nii ei se lootan softa siitä kiinnostu tuleeko 500 vai 600Nm
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Jos pyydetään täydet paineet täydellä kaasulla niin ei oo merkitystä. Kait.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4482
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TPLtre kirjoitti: Ke 24.02.2021 21:57 En minä mistään 200 millistä puhu, vaan siitä, että jos kartta loppuu 90 milliin, niin pakko sille aikaikkunalle jotain on tehdä jos halutaan saada saman reiän läpi samalla paineella satakin milliä...

Kyllä, sinähän olet aivan oikeassa tässä.
Olen yrittänyt selventääkkin tätä asiaa tuossa vähän aiemmin.
Että käytännössä loppujen lopuksi, jos suutinkartassa oleva ruiskutusaika ei riitä ja ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa halutaaan lisää pensaa liekkeihin.
Niin ilman osien vaihtoahan on vain kaksi vaihtoehtoa, nostaa painetta, tai pidentää ruiskutusaikaa.
Suutinkartan muutoksesta, siten että myös akseliarvoja muutetaan vastaamaan kartassa olevaa prosenttimuutosta, on hyötyä, mikäli alkuperäisen ohjelman tekijä on valmiiksi laskenut kaikki muutkin ruiskutukseen vaikuttavat osatekijät jo valmiiksi vakiota suutinkarttaa suuremmillekkin ruiskutusmäärille - näin ei valitettavasti ole. Seuraa runsaasti näppityöitä, jos meinaa sille oikein kerrotulle suutinkartalle saada jotain merkityksellistä etua, eli moottorin ohjaus tekisi jotain paremmin tai oikeammin sen uuden akselin perusteella. Enkä tiedä, osaisinko edes.
Käytäntö on, että suuurin ruiskutusmäärä huijataan, tapoja on monia, toisilla toimii paremmin, toisilla taas ei.

.
.

Sitten tämä Motorbitti ...
Tämä foorumi on mersuaiheinen keskustelufoorumi ei riitely- , joten olisitko ystävällinen ja jättäisit sen haastamisen poikkeen.
Eri mieltä saa olla... ja kuuluukin olla.
Mutta jos tässä W213 tehoasiassa haluat olla oikeassa, niin ehken haluat vielä muuttaa viimeistä postaustasi.
Mersun uusimpien automallien nelisylinteristn ohjelmissa olevissa ruiskutusmäärissä on sellainen nyrkkisääntö, että 88 mg/isku parhaan väännön alueella antaa 500nm vääntöä ja kun ~4000rpm kohdalla olevan ruiskutusmäärän , mg/isku kertoo luvulla 2.8, niin saa osapuilleen max tehon.
Tämä itseasiassa pätee vaikka 20v vanhaan pumpparigolffiinkin ....
Joten, joko kyseessä ei ole kertomasi vakio auto, tai mittausta ei voi pitää luotettavana.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

tuikku kirjoitti: Seuraa runsaasti näppityöitä, jos meinaa sille oikein kerrotulle suutinkartalle saada jotain merkityksellistä etua, eli moottorin ohjaus tekisi jotain paremmin tai oikeammin sen uuden akselin perusteella. Enkä tiedä, osaisinko edes.
Käytäntö on, että suuurin ruiskutusmäärä huijataan, tapoja on monia, toisilla toimii paremmin, toisilla taas ei.
Toi on kyllä totta, ihan helvetinmoinen työ, kyttää damosia ja verraile softia mitä on muutettu eri tehoisten välillä että on saatu se suurempi määrä tulemaan läpi ohjelman.
Mulla meni viikkoja edellisen auton kanssa, ja nykyisen kanssa on jokunen päivä vietetty tutkien damosia eikä kaikki vielä ole valmista, karttoja on parikymmentä mitä vaikuttaa, ja osa single on vielä hakusessa.

Ymmärrän että tätä tehdään työksi ja tarvii jonkinlainen korvaus saada menetetystä vapaa ajasta. Mutta raaka bulkki lastu meininki on asiakkaan huijaamista. Prosentti tuning on vaan väärin.
Onhan se tietty ok jos kaikki tulee esim 95mm3 asti kuten kuuluu ja aika on kuitenkin rajallinen mitä käytetään. Asiakas haluaa siihen vielä lisää vetoja äkkiä tulee mieleen lyödä sinne suutinkarttaan ekstraa ja asiakas tyytyväiseksi.

Onko se oikein niin on tietty vaan mielipide, ja eihän sitä autoa ajeta lätkä lattiassa jokapaikassa ja aina, varmaan se mukava jouheus on pääasia ja se kyllä tulee jo sillä mitä kartat antaa myöden ja laskenta menee oikein.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Joihinkin autoihin on vaan pakko huijata suutinkarttaa jos haluaa kaiken irti. Jos ei kestä sitä tosiasiaa niin sitten kannattaa tyytyä Stage1-tasoon.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pakko ei ole, se on vain laiskuutta tai ei haluta käyttää sitä aikaa.
En näe pakolliseksi, mutta kuten olen jo moneen kertaan maininnut, en tee tätä työkseni ja ajan käytöllä ei ole niin merkitystä.
Miksi en ostanut valmiina suuttimia, kun halusin tietää että miten homma toimii, ja mitä pitää muuttaa jos joku parametri ei miellytä. Sama pätee ohjelmiin, ne on just miten olen ne itse tehnyt ja tiedän mitä muutan jos teen moottoriin jonkun muutoksen.
Bosch tai delphi, molemmat on tullut tutuiksi vuosien varrella. Samanlaisia mutta silti aivan erilailla tehtävä asioita.
Vag ford ja Mersu, samoja valmistajia ecuilla ja softat ihan eri.
Vielä ei ole tarvinnut huijata jos en ole ollut laiska.
Vastaa Viestiin