CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Euro 6 auto ja moottorinlämmitys aiheuttaa vikavalon

Viesti Kirjoittaja tuikku »

sportsman kirjoitti: Ti 27.10.2020 12:55 Hei!

Onko Tuikku tai joku muu ratkaissut ongelman, kun nyt autonvalmistajat eivät enää edes suosittele webasto tai letkulämmitintä euro 6 päästöluokan dieselautoihin ja kun moottorilämmintä käytetään, niin moottorin vikavalo syttyy mittaristoon. Tietysti tuo valo sammuu kolmen ajosyklinjälkeen, mutta onko ohjelmointi ratkaisua vielä saatu aikaiseksi?
Yksittåisestä, selvästä vikailmoituksesta, josta ei ole mitään varsinaista käyttöön liittyvää etua tai hyötyä, pääsee eroon vaikkapa poistamalla koko asia poikkeen ohjelmasta. Varmaan kaikki osaa sen.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomppal »

Terve. Tuli tuossa kesällä hommattua facelift W204 250cdi. Tähän on kuitenkin merkkiliike päivittänyt uusimman ohjelman. Onko tähän enää mahdollista saada Tuikun softaa (ja samalla EGR pois)?
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3844
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomppal kirjoitti: Ti 03.11.2020 16:21 Terve. Tuli tuossa kesällä hommattua facelift W204 250cdi. Tähän on kuitenkin merkkiliike päivittänyt uusimman ohjelman. Onko tähän enää mahdollista saada Tuikun softaa (ja samalla EGR pois)?
Epäilys että kyllä mutta
Sehän selviää tuolata
p: 0503444005 tai sp: tuikku (miukumauku) tutka.net
hänen allekirjoituksestaan

. .
Mökkillä
'
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomppal »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 03.11.2020 17:59
tomppal kirjoitti: Ti 03.11.2020 16:21 Terve. Tuli tuossa kesällä hommattua facelift W204 250cdi. Tähän on kuitenkin merkkiliike päivittänyt uusimman ohjelman. Onko tähän enää mahdollista saada Tuikun softaa (ja samalla EGR pois)?
Epäilys että kyllä mutta
Sehän selviää tuolata
p: 0503444005 tai sp: tuikku (miukumauku) tutka.net
hänen allekirjoituksestaan

. .
Juu. Huomasin kyllä Tuikun yhteystiedot tuossa minun viestin yläpuolella. Ajattelin vain, että olisi ehkä hyvä jos Tuikun mahdollinen vastaus näkyisi myös muillekin, kenellä tuo uusin tehtaan softa sisällä ja harkitsee ohjelmoimista. Käsittääkseni näihin ei niin helposti enää saa "virisoftia"? Aika surkeesti muuten toimi merkkiliike omalla kohdalla kun muutama viikko sitten käytin A-huollossa. Toi uusin tehtaan ohjelmisto oli asennettu omin päin mitään kysymättä. Kulutuskin noussut tuon päivityksen jälkeen useammalla desillä (samat ajot jatkuvasti niin helppo huomata tankilta mitattuna).
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eipä ole enää päivitykset haittona, kun ihan mutamassa tapauksessa.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomppal »

tuikku kirjoitti: Ti 03.11.2020 21:12 .
Eipä ole enää päivitykset haittona, kun ihan mutamassa tapauksessa.
Kiitos paljon vastauksesta :) Käsittääkseni täältä https://www.turbotehoa.fi/ saisi sinun tekemiä ohjelmia? Lahdessa kun asun, niin tuo olisi lähinnä meikäläistä.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kylläkyllä
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
Akeem
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
MB W203 200CDI A 2006
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

tomppal kirjoitti: Ti 03.11.2020 16:21 Terve. Tuli tuossa kesällä hommattua facelift W204 250cdi. Tähän on kuitenkin merkkiliike päivittänyt uusimman ohjelman. Onko tähän enää mahdollista saada Tuikun softaa (ja samalla EGR pois)?
Miksi se egr pitää saada pois, jos motti on kunnossa niin tyhmää poistaa lämpenee huonommin. Mulle laitettiin tuikun softa vm-10 w212 220 Cdi:hin. 250hv 550nm ja egr käytössä näin ammattimies kehoitti.
Ei päivää ilman ongelmia :)
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Akeem kirjoitti: Pe 06.11.2020 12:45 Tiedän että vastaus piilee jossain tämän ketjun syövereissä, mutta en sitä löytänyt.

W203 200cdi vm -06, softattu aiemmin vakioahtimella. Nyt vaihdoin tuohon 270cdi:n ahtimen. Käsittääkseni tuosta ahtimesta ei saa ulosmitattua
kaikkea vakio suuttimilla. Mitkä suuttimet tuohon olisi nyt sitten parhaat tuon isomman ahtimen kanssa ? Ja mistä niitä edes kohtuu edukkaasti sais?
Kyllä saa, helposti
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
Akeem
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Oho, no sitten minulla on jäänyt väärä käsitys. Joskus laavailin tätä ketjua hartaastikkin, ja jäi käsitys, että
viisipyttyisen ahtimen kaveriksi tarvisi isommat suuttimet että saa kaikki irti mitä on saatavissa?

Tuon alla olevan keskustelupätkän nyt löysin , MAPpia tossa ei mainita , joten sitä ei tarvinne vaihtaa, mutta
nuo AMG:n suuttimet on listassa.

Onko tieto jo vanhentunut?

""Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Viesti Kirjoittaja tuikku » Pe 24.08.2018 02:08

.
No laitetaanpas tällainen lappu, ei niin kummoinen, mutta kerrankin hyvä mieli oli tehon mittauksen jälkeen.
MB C 200cdi autom. Se 122hv versio.
270,sen kunnostettu ahdin, vakio siis.
AMG,tä vastaavat suuttimet.
Cooleri
Ohjelma
Ei muuta.

Noin 240hv/475nm
Käyrät erittäin hyvän malliset, max teho juuri oikealla paikalla
Näin käy, kun ei tarvi suuttimista kaikkea repiä ulos. ""
MB W203 200CDI A 2006
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomppal »

jupasierra kirjoitti: La 07.11.2020 09:34
tomppal kirjoitti: Ti 03.11.2020 16:21 Terve. Tuli tuossa kesällä hommattua facelift W204 250cdi. Tähän on kuitenkin merkkiliike päivittänyt uusimman ohjelman. Onko tähän enää mahdollista saada Tuikun softaa (ja samalla EGR pois)?
Miksi se egr pitää saada pois, jos motti on kunnossa niin tyhmää poistaa lämpenee huonommin. Mulle laitettiin tuikun softa vm-10 w212 220 Cdi:hin. 250hv 550nm ja egr käytössä näin ammattimies kehoitti.
Haluan egr:n pois kun tuo kuitenkin konetta koko ajan karstoittaa. Varsinkin kun mulla on tää uusin tehtaan softa, missä egr koko ajan auki. Lämpenemisestä en ole huolissani, tulee pääasiassa motari/maantieajoa ja lisäksi vielä webasto.
v-maxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 07.10.2013 21:00
Paikkakunta: Raisio

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja v-maxx »

Kuka asentaa Turun (Varsinais-suomen) suunnalla Tuikun softia?
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Turbotehoa.fi/Aki Uppa
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270cdi,n ahdin, garret gt2056 riittää suunnilleen 220-230 hv,n tasoon.
Suunnilleen sille tasolle pääsee kyllä, Kesäkuun -03 jälkeen valmistetuilla nelipyttyisillä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomppal »

Tuli nyt Tuikutettua omakin w204 250cdi. Kiitos paljon Tuikulle ja Parolan Turbotehoa-porukalle. Auto pelaa paljon paremmin, laatikko vaihtaa nätimmin ja kulutus tippui. Vetoja tuli myös reilusti lisää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3657
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomant »

Noita OM611 CDI-moottoreita näyttää olevan ainakin mallisarjoissa W202, W203, W210 ja W638. Moottorin osien, esim. lohkon, nokka-akseleiden ja mäntien osanumerot näyttävät olevan pitkälti samoja. Jos haluaa virittää tuollaista OM611-konetta, voiko peruskoneen (long block) ottaa mistä em. mallista tahansa, vaikka niissä on alunperin erilaisia teholukemia. Ovatko jotkut moottorit, esim 105 kW versiot, muita parempia viritysaihioiksi, jos ei ole sidottu automalliin tai tiettyyn ECUun?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3844
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti: Ma 23.11.2020 17:03 Noita OM611 CDI-moottoreita näyttää olevan ainakin mallisarjoissa W202, W203, W210 ja W638. Moottorin osien, esim. lohkon, nokka-akseleiden ja mäntien osanumerot näyttävät olevan pitkälti samoja. Jos haluaa virittää tuollaista OM611-konetta, voiko peruskoneen (long block) ottaa mistä em. mallista tahansa, vaikka niissä on alunperin erilaisia teholukemia. Ovatko jotkut moottorit, esim 105 kW versiot, muita parempia viritysaihioiksi, jos ei ole sidottu automalliin tai tiettyyn ECUun?

tomant
611 perus koneissa ei merkitäviä eroja minkä ottaa kuvatussa tapuksessa alku aihioksi mutta jos valita saa niin W203

Monen kohdalla noista on teho erona vain ohjelma,
softallaviritely mielessä vaikapa W638 108cdi(loppu pään mallia) mukava kun siitä saa suunillen samat tehot mitä
saman mallin 112cdi mallisesta eli viritelylle tulee "suhteesa enemän vastinetta"
(teho erot suurimaksi osaksi ohjelmasta, koneen ympärillä oevista osista johtuvia, suutimissa pientä eroa, samoin turboissa, välijäähdytimissä)


. .
Mökkillä
'
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vanhemmassa moottorissa on mäntien voitelu erilainen, samoin männät ja kanget - mielestäni eivät käy ristiin OM646.n kanssa. Venttiilit kannessa suuremmat, kannet sopii toistensa tilalle.
Ahtimen ohjaus vanhemmassa alipaine, uudemmassa sähkö,
Vanhemmassa huomattavasti huonompi polttoainejärjestelmä vakiona.
EDC15C5/6 vs EDC16C2-7xx

Osat käy paljolti ristiin. OM611,n eri versiot raudaltaan käyrännössä samoja moottoreita.

Viritysaihioksi valitsisin henkilöauton, jossa on edc15c6 moottorinohjain, nyt siis puhutaan moottoreista joissa on joko 115, tai 143hv vakiona.
Hiukan uudempi moottori, OM646 olisi kyllä parempi lähtökohta.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3657
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomant »

Olen kiinnostunut nimenomaan moottorin rautapuolesta ja mahdollisuudesta saada runsaasti tehoa korkeilla maksimikierroksilla. Näissä OM646-koneissa on tasapainoakselit, onko niistä tiedossa ongelmia?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3844
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti: Ti 24.11.2020 19:25 Olen kiinnostunut nimenomaan moottorin rautapuolesta ja mahdollisuudesta saada runsaasti tehoa korkeilla maksimikierroksilla. Näissä OM646-koneissa on tasapainoakselit, onko niistä tiedossa ongelmia?

tomant
Ehkä hiukan väärä ketju raudasta keskustelluun(jonekkin muualle),
mutta kuten jo yllä nin 646 paremoi lähtökohta ainakin siltä osin jos ei ole tarkoitus pumppua, suuttmia vaihdella
(eli softa viritys)
ne kun on valmiksi isoman paineen systeemiä,
mutta tuo paljon tehoa/kieroksia kertoo että on tarkoitus
vaihtaa niin siinä mielessä ei väliä vaihtaako ne polttoainen vehkeet 611 vai 646 ainosataan ehkä että sovitelussa vähemään homaa lisäksi kannessa tuo mainittu valmiiksi hiukan isomat ventilit,
taspainotus akseli on turhaa roinaa,
mainitut teho versiot löytyy vaikka juurikin W203(siksi oma valinta osui 611 koneeen kohdalla sinne)
mallin alku vuosilta samoin edc15c6

. .
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3657
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomant »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 24.11.2020 20:39 Ehkä hiukan väärä ketju raudasta keskustelluun(jonekkin muualle), .
Taidat olla oikeassa, sorry. Kiitos kuitenkin sinulle ja tuikulle neuvoista, joilla voin päästä eteenpäin ideoinnissani.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3844
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti: Ti 24.11.2020 21:03
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 24.11.2020 20:39 Ehkä hiukan väärä ketju raudasta keskustelluun(jonekkin muualle), .
Taidat olla oikeassa, sorry. Kiitos kuitenkin sinulle ja tuikulle neuvoista, joilla voin päästä eteenpäin ideoinnissani.

tomant
Avaa rauta ketju ideonille :)

. .
Mökkillä
'
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4414
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
200cdi OM646 joskus vuonna miekka ja nahkakypärä.
Tuossa jäi itseasiassa potentiaalia käyttämättäkin.
Joku joutaisi jo panna paremmaksikin - on siitä jo niin kauan ...
Noin 350/700


Kuva
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla ainakin Helmikuun loppuun asti
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Tekeekö kukaan c250td ohjelmaa?
Vastaa Viestiin