w211 4-matic perä rikki
w211 4-matic perä rikki
Tervehdys,
Olen seuraillut forumia jo usean vuoden ajan taustalta ja saanut hyviä vinkkejä autoni E320 CDI 4-matic ylläpitoon. Mutta nyt iski todellinen tarve hyville neuvoille. Vein tänään aamulla auton Vehoon, koska perästä on kuulunut noin viikon ajan hankaavaa/ulisevaa ääntä. Ihan kuin jokin laakeri olisi mennyt rikki.
Noh - äsken tuli soitto Vehosta ja viesti oli selkeä. Perä rikki ja ehdottivat uuden hankintaa. Hinta vaivaiset 3400€ plus työt. Hieno homma. Kyseessä on 29.12.2005 Vehosta ostettu auto ja kilometrejä takana 74 000. Huollot tehty pilkulleen Veholla.
Mitä mieltä olette. Tuleekohan tehdas vastaan ns. goodwill apuna? Kysymällähän se selviää mutta onko kellään vastaavia kokemuksia? Ei nyt luulisi noilla kilometreillä vielä auton hajoavan.
Jos goodwill ei toimi niin mistäköhän kannattaisi lähteä perää metsästämään? Vehon hinnat tunnetusti pilvissä.
Osaakohan kukaan noita periä korjata? Nykyään kun tuntuu että osia vaihdellaan vaihtamisen ilosta vaikka korjaamalla saisi kelpo tuloksen.
Olen seuraillut forumia jo usean vuoden ajan taustalta ja saanut hyviä vinkkejä autoni E320 CDI 4-matic ylläpitoon. Mutta nyt iski todellinen tarve hyville neuvoille. Vein tänään aamulla auton Vehoon, koska perästä on kuulunut noin viikon ajan hankaavaa/ulisevaa ääntä. Ihan kuin jokin laakeri olisi mennyt rikki.
Noh - äsken tuli soitto Vehosta ja viesti oli selkeä. Perä rikki ja ehdottivat uuden hankintaa. Hinta vaivaiset 3400€ plus työt. Hieno homma. Kyseessä on 29.12.2005 Vehosta ostettu auto ja kilometrejä takana 74 000. Huollot tehty pilkulleen Veholla.
Mitä mieltä olette. Tuleekohan tehdas vastaan ns. goodwill apuna? Kysymällähän se selviää mutta onko kellään vastaavia kokemuksia? Ei nyt luulisi noilla kilometreillä vielä auton hajoavan.
Jos goodwill ei toimi niin mistäköhän kannattaisi lähteä perää metsästämään? Vehon hinnat tunnetusti pilvissä.
Osaakohan kukaan noita periä korjata? Nykyään kun tuntuu että osia vaihdellaan vaihtamisen ilosta vaikka korjaamalla saisi kelpo tuloksen.
E320 CDI 4-matic Sport Edition
Kiitos vinkistä. Lupasivat Veholta huomenna palailla josko tehdas olisi valmis tulemaan kuluissa vastaan. Tekniikkaa tuntematta olisi vielä pari tyhmää kysymystä.
Vaikuttaako neliveto siihen minkälainen perä käy autooni? Eli käykö käytetty perä normaalista takavetoisesta?
Entäpä moottorin koko?
Jätin auton pajalle ja tietysti huomiseksi luvassa lumimyräkkää tänne etelään. Kyllä tulee nelivetoa ikävä kun kurvailen tuolla vaimon Cromalla.
Vaikuttaako neliveto siihen minkälainen perä käy autooni? Eli käykö käytetty perä normaalista takavetoisesta?
Entäpä moottorin koko?
Jätin auton pajalle ja tietysti huomiseksi luvassa lumimyräkkää tänne etelään. Kyllä tulee nelivetoa ikävä kun kurvailen tuolla vaimon Cromalla.
E320 CDI 4-matic Sport Edition
On se kyllä j*malauta kumma, jos ei kukaan tule latiakaan vastaan, autolla ikää vajaa 4 vuotta ja kilometrejä käsittämättömän vähän...
Tuommoisen osan pitäisi kuitenkin kestää se puoli miljoonaa/20 vuotta ennenkuin pahemmin edes ulisee...
Veholla nyrkkiä pöytään
Tuommoisen osan pitäisi kuitenkin kestää se puoli miljoonaa/20 vuotta ennenkuin pahemmin edes ulisee...
Veholla nyrkkiä pöytään
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
4 matic tyyppivika??
Kannattaa tarkistuttaa jakovaihde myös, kaverilla meni uutena Vehosta ostetusta,merkkihuolletusta 4 matikki 211 320 CDI:stä n. 100 tkm kohdalla ensin perä ja sitten jakovaihde. Toinen meni takuuseen, toinen omaan piikkiin kun takuu oli kas just loppunut. maksoi tosiaan jonkun 3-4 tonttua .
Liekö joku uusi 4-matikki tyyppivika löytymässä.? 2 vuotta uusista mersuista 100 tkm kohdalla laukee perät ja lootat??
Auto vaihtui kyllä saman tien uuteen Bemariin, tosin kaverin naama kalpelni kun kerroin että eräällä toisella kaverilla oli tullut 5.000 egen koneremppa 100 tkm kohdalla vastaavaan bemuun..
Liekö joku uusi 4-matikki tyyppivika löytymässä.? 2 vuotta uusista mersuista 100 tkm kohdalla laukee perät ja lootat??
Auto vaihtui kyllä saman tien uuteen Bemariin, tosin kaverin naama kalpelni kun kerroin että eräällä toisella kaverilla oli tullut 5.000 egen koneremppa 100 tkm kohdalla vastaavaan bemuun..
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Goodwill...
Sullahan pitäis olla Goodwill-takuu vielä voimassa, mikäli olet huoltanut virallisissa huolloissa. Tuon pitää mennä ko. takuuseen ja olet oikeutettu saamaan sijaisauton 5 päiväksi.
Mikäli tarjoavat 50/60 vaihtoehtoa ei siihen kannata heti suostua.
Mikäli tarjoavat 50/60 vaihtoehtoa ei siihen kannata heti suostua.
Re: Goodwill...
Mikäs sellainen "good will takuu" on? Minusta good will ei takaa mitään, ja ainakin oma korjaamo on nykyään tosi nihkeä noiden kanssa. Tosin muuta kokemusta ei viime vuosilta ole kuin osittain viallinen sivupeilin lämmitys 45 000 km:n kohdalla vähän jälkeen kahden vuoden takuuajan.Jussiboy kirjoitti:Sullahan pitäis olla Goodwill-takuu vielä voimassa, mikäli olet huoltanut virallisissa huolloissa. Tuon pitää mennä ko. takuuseen ja olet oikeutettu saamaan sijaisauton 5 päiväksi.
Mikäli tarjoavat 50/60 vaihtoehtoa ei siihen kannata heti suostua.
Kohtuullista olisi jos tulisivat edes omat katteensa vastaan (sen jälkeen olisikin jo edullista) mutta onhan tuossa voinut olla vuotava tiiviste perässä ja ajettu ilman öljyjä. Ei välttämättä oikeasti tässä autossa mutta miten korjaamo ja tehdas voi olla tuosta varma tai miten omistaja voi osoittaa että kyse on jostain muusta?Fenton kirjoitti:On se kyllä j*malauta kumma, jos ei kukaan tule latiakaan vastaan, autolla ikää vajaa 4 vuotta ja kilometrejä käsittämättömän vähän...
Tuommoisen osan pitäisi kuitenkin kestää se puoli miljoonaa/20 vuotta ennenkuin pahemmin edes ulisee...
Veholla nyrkkiä pöytään
Olisi ihan mukava tietää jos muilla paikkakunnilla "Veholla" on positiivisempi asenne näihin takuuajan ulkopuolisiin korjauksiin.
Minäkin ihmettelin termiä Good will -takuu. Onko sellainen ihan virallisesti olemassa ja määriteltynä MB:llä?
Good willihän tarkoittaa jotain, joka annetaan pelkästä hyvästä tahdosta ja hyväntekeväisyytenä, kun asia ei esim. kuulu minkään virallisesti ja määritellysti kattavan takuun piiriin.
Good willihän tarkoittaa jotain, joka annetaan pelkästä hyvästä tahdosta ja hyväntekeväisyytenä, kun asia ei esim. kuulu minkään virallisesti ja määritellysti kattavan takuun piiriin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
taitaa olla kyse enemmän sellaisesta pärstäkerroin takuusta eli toiset saa paremmin menemään takuuseen näitä osia ja toiset sitten vain maksaa raskaimman päälle...Division kirjoitti:Minäkin ihmettelin termiä Good will -takuu. Onko sellainen ihan virallisesti olemassa ja määriteltynä MB:llä?
Good willihän tarkoittaa jotain, joka annetaan pelkästä hyvästä tahdosta ja hyväntekeväisyytenä, kun asia ei esim. kuulu minkään virallisesti ja määritellysti kattavan takuun piiriin.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sijoittamisessa Goodwill -arvolla tarkoitetaan aineetonta arvoa. Esim. sitä, että mikä on Mercedes-Benzin tähtimerkin arvo.
Takuu tai "takuu", johon keskustelussa ehkä enempikin viitattiin, niin lienee ainakin Vehon/Mercedes-tehtaan hyväksymä kustannusjako, jossa ennen aikojaan hajonnutta osaa asiakkaan ei tarvitse kokonaan maksaa, vaikka takuu olisikin ummessa. Esim. jos neljä vuotta vanhan, 40tkm:n ajetun auton kuskin penkki pamahtaa osiksi jonakin kauniina päivänä, niin ehkä asian korjauskustannuksista voi keskustella. Nämä asiat ovat sitten aina tapauskohtaisia.
Tämä takuu (tai "takuu") on hieman viittausta tuotevastuuseen.
Takuu tai "takuu", johon keskustelussa ehkä enempikin viitattiin, niin lienee ainakin Vehon/Mercedes-tehtaan hyväksymä kustannusjako, jossa ennen aikojaan hajonnutta osaa asiakkaan ei tarvitse kokonaan maksaa, vaikka takuu olisikin ummessa. Esim. jos neljä vuotta vanhan, 40tkm:n ajetun auton kuskin penkki pamahtaa osiksi jonakin kauniina päivänä, niin ehkä asian korjauskustannuksista voi keskustella. Nämä asiat ovat sitten aina tapauskohtaisia.
Tämä takuu (tai "takuu") on hieman viittausta tuotevastuuseen.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Goodwill-takuu
Goodwill-takuu on selitetty huoltokirjassa Mobilo life osiossa. Voimassa 2vuotta minkä jälkeen uudistetaan joka huollossa 4 vuoteen saakka. Homma kuuluu mun mielestä Goodwill takuuseen, perän suunniteltu kestoikä ei voi olla 70000km!
Lisäksi...
Jos sulla on tehtaan päätös siitä että joudut maksamaan puolet töistä niin kannattaisko se viedä vaikka Silber-autoon lahden etelä puolelle, mikäli paikallinen auktorisoitu ei pidä tarpeeksi puoliasi tai hinta tuntuu liian kovalta. Uskon että pääset vielä hyvään lopputulokseen...
Re: Goodwill-takuu
Mikäs sanamuoto omassa huoltokirjassasi on tarkalleen? Minulla lukee että Mobilo Life on voimassa aluksi kaksi vuotta ja jatkuu sen jälkeen huollosta seuraavan huollon ajankohtaan saakka, uuden auton takuuseen, virhevastuuseen tai goodwill-menettelyyn liittyvien korjausten kohdalla enintään 4 vuotta.Jussiboy kirjoitti:Goodwill-takuu on selitetty huoltokirjassa Mobilo life osiossa. Voimassa 2vuotta minkä jälkeen uudistetaan joka huollossa 4 vuoteen saakka. Homma kuuluu mun mielestä Goodwill takuuseen, perän suunniteltu kestoikä ei voi olla 70000km!
Foorumilla on juristejakin mutta minusta tuo ei määrittele goodwill-menettelyjen mahdollisuutta neljään vuoteen, se voisi olla enemmän tai vähemmänkin mutta jos tuollainen goodwill menettely osuu kohdalle neljän ensimmäisen vuoden aikana niin mobilo life palvelut ovat käytettävissä.
Ja sitten jos se goodwill-menettely olisikin käytettävissä niin mitä se takaa, missä se on määritelty? En usko että MB tai Veho sitoutuu mihinkään yksikäsitteiseen korvauskäytäntöön kun kyse on goodwill-menettelystä, yleisiä ohjeita varmaan on.
Taisin puhua paskaa...
Mobilo life:n kautta saa sijaisauton maks. 4 vuotta takuu ja goodwill korjauksiin. Toki siitä voisi olettaa että goodwill korjauksia suoritettaisiin ainakin 4 vuotta, mutta niitä ei tosiaan ole mitenkään rajattu. Eli on otettava mitä annetaan. Todella perseestä... Oliskohan pitäny ostaa Kia tai paistinpannu niissä ainakin takuut toimii
Samaa kysyin työnjohtajalta kun eilen hain auton Veholta. Vakuuttivat äänen tulevan perästä ja että ainoa vaihtoehto on uusi perä.Mika.T kirjoitti:Onko se nyt täysin pois suljettu ettei ääni kuulu esim kardaanin kannatinlaakerista/pyörälaakerista?
Pyysin että pistävät uuden perän tilaukseen. Jos löytyy Saksasta hyllytavarana niin pitäisi olla täällä viimeistään ensi viikon alussa.
Tarkistin hinnan asennettuna myös Malliautosta. Hintaeroa muutama satanen Malliauton hyväksi mutta Vehon osa uusi ja takuu 2 vuotta niin vaaka kallistui Vehon kannalle. Yritän vielä loppuviikosta saada takuuasioista päättävän kiinni Vehosta, josko suostuisivat lähtemään mukaan talkoisiin. Tehdas tosiaan luvannut korvata puolet korjauskustannuksista.
E320 CDI 4-matic Sport Edition
No on kyllä, omalla -89 300E 4maticilla on rullattu 419 thkm. Tosin tänään katsastustäti huomasi etujousen olevan edestä poikki. Käykö tuohon normi kutoskoneen etujousi, vaan onko matikkiin ihan oma jousi??Mika.T kirjoitti:Tuntuu kyllä yhtäkkiä melko erikoiselta että perä antautuu jo alle 80tkm...
- neliveto on ylivoimaa -
Re: w211 4-matic perä rikki
Onkohan noissa nelimaticin perissä tosiaan joku heikkous? Nyt osui kohdalle n.130Tkm ajettu -07 280 4matic, jossa takaperä kahisee/jurisee. Ainakin aluksi kokeillaan laakeroida perä.Saa nähdä helpottaako.
Re: w211 4-matic perä rikki
Samanlainen perä siinä nelivetoisessa W211:ssa on kuin takavetoisessa,
vaikkakin ehkä eri välityksellä. Neliveto välittää enemmän voimaa tiehen
kuin takaveto, joten perä on ehkä hiukan enemmän kuormitettu. Toisaalta
nuo hajoamiset todennäköisesti johtuvat joko öljyn vähyydestä tai valmistusviasta.
Kallein korjaus on Veho, vaikka Veho maksaisi osan. Halvin on ostaa osa Saksasta
ja vaihtaa itse. Jokin kotimainen purkamo auttaa myös, esim. em. Malliauto.
Älkää sekoittako takuuta ja virhevastuuta. Virhevastuu on kuluttajansuojaan liittyvää
pakottavaa lainsäädäntöä, joka määrää, että auton tms. tavaran on kestettävä
ehjänä niin kauan, kuin kohtuudella voi odottaa. Muussa tapauksessa tavarassa on virhe,
joka ei kuulu kokonaan kuluttajan maksettavaksi. Tavallisesti on kuluttajan asia osoittaa, että
tavarassa on virhe.
Takuu on vapaaehtoinen etu, jolla todistustaakka virheen osoittamisesta kääntyy.
Nyt myyjän on osoitettava, että virhettä ei ollut. Takuualaiset korjaukset ovat aina
ilmaisia kuluttajalle. Takuuajan päättymisen jälkeen virhevastuu jatkuu ilman määräaikaa.
Virhevastuu nojalla tehdyt korjaukset voidaan veloittaa osittain kuluttajalta.
Takuuehdot näkyvät kirjallisesta takuutodistuksesta, joka on pakollinen takuun yhteydessä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vaikkakin ehkä eri välityksellä. Neliveto välittää enemmän voimaa tiehen
kuin takaveto, joten perä on ehkä hiukan enemmän kuormitettu. Toisaalta
nuo hajoamiset todennäköisesti johtuvat joko öljyn vähyydestä tai valmistusviasta.
Kallein korjaus on Veho, vaikka Veho maksaisi osan. Halvin on ostaa osa Saksasta
ja vaihtaa itse. Jokin kotimainen purkamo auttaa myös, esim. em. Malliauto.
Älkää sekoittako takuuta ja virhevastuuta. Virhevastuu on kuluttajansuojaan liittyvää
pakottavaa lainsäädäntöä, joka määrää, että auton tms. tavaran on kestettävä
ehjänä niin kauan, kuin kohtuudella voi odottaa. Muussa tapauksessa tavarassa on virhe,
joka ei kuulu kokonaan kuluttajan maksettavaksi. Tavallisesti on kuluttajan asia osoittaa, että
tavarassa on virhe.
Takuu on vapaaehtoinen etu, jolla todistustaakka virheen osoittamisesta kääntyy.
Nyt myyjän on osoitettava, että virhettä ei ollut. Takuualaiset korjaukset ovat aina
ilmaisia kuluttajalle. Takuuajan päättymisen jälkeen virhevastuu jatkuu ilman määräaikaa.
Virhevastuu nojalla tehdyt korjaukset voidaan veloittaa osittain kuluttajalta.
Takuuehdot näkyvät kirjallisesta takuutodistuksesta, joka on pakollinen takuun yhteydessä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w211 4-matic perä rikki
Siis neliveto välittää voimaa tiehen enemmän kuin takavetoinen ja takapyörille enemmän kuin etuvetoinen mutta jos muuten samanlaista autoa liikutellaan samalla tavalla niin nelivetoisen perähän pääsee helpommalla kun merkittävän osan työstä tekee etupää.JarkkoN kirjoitti:Samanlainen perä siinä nelivetoisessa W211:ssa on kuin takavetoisessa,
vaikkakin ehkä eri välityksellä. Neliveto välittää enemmän voimaa tiehen
kuin takaveto, joten perä on ehkä hiukan enemmän kuormitettu.
Kai kyse oli perän murinoista eikä "transfer case'sta"?
Re: w211 4-matic perä rikki
Mietin asiaa, eikä se perän kuormitus taida lainkaan riippua vetotavasta,DBFI kirjoitti:JarkkoN kirjoitti:Samanlainen perä siinä nelivetoisessa W211:ssa on kuin takavetoisessa,
vaikkakin ehkä eri välityksellä. Neliveto välittää enemmän voimaa tiehen
kuin takaveto, joten perä on ehkä hiukan enemmän kuormitettu.
jos on voimaa riittävästi käytettävissä. Taakse tulee niin paljon voimaa,
että jompi kumpi takapyörä sutii. Jos on kunnon lukko, niin voimaa
välittyy, kunnes molemmat takapyörät sutivat, riippumatta, mitä edessä
tapahtuu. W211:n taka-akselin lukko on samanlainen sähkölinen jarrulukko
molemmissa, takavedossa ja nelivedossa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w211 4-matic perä rikki
Taitaa olla jo perä vaihdettu, mutta vertailun vuoksi todettakoon, että Saksasta saa merkkiliikkeestä uuden ASD-peränLaru kirjoitti: Noh - äsken tuli soitto Vehosta ja viesti oli selkeä. Perä rikki ja ehdottivat uuden hankintaa. Hinta vaivaiset 3400€ plus työt. Hieno homma. Kyseessä on 29.12.2005 Vehosta ostettu auto ja kilometrejä takana 74 000. Huollot tehty pilkulleen Veholla.
2000 eurolla ja vanhasta voidaan vielä hyvittää 500 euroa. W211:n perä lienee selvästi halvempi. Perän laakerointikaan
ei kait maksa kuin 500-600 euroa + asennus 100 euroa, Suomessa noin osapuilleen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006