G-kat Miten toteutettu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dansku
Mersumies
Mersumies

G-kat Miten toteutettu?

Viesti Kirjoittaja dansku »

Uudessa kesäautossani (w123 230te -83) on asennettu g-kat systeemi jossain vaihessa elämää.. en oikein ymmärrä yhtään, miten tuo on toteutettu?

Lamdaa en löydä mistään, ainakaan pakosarjassa tai heti sen lähettyvyydessä ei näkynyt.. :roll: ja ruiskuhan on mitä ilmeisemmin K-jetronik eikä KE-jetronik, eli mitään elektronista "seossäätöä" ei ruisku pysty suorittaa edes.

Ainoa ihmeellisyys mitä ilmanputsarinkotelon alta löytyi oli sähköohjattu "moderni" bensakoneen suutin, jonka läpi polttoaine liikkuu määräjakajan tulo/lähtö putkien (jommankumman) ja jonkin muun polttoaine linjaston "möykyn" välillä, mitä en ole vielä selvittänyt mikä se on. :) Se on ryöstetty banjoliittimin näistä pisteiden välillä, ja kumiletkujen välissä on siis se sähköohjattu suutin, josta sähköjohdot lähtee rintapellin läpi ohjaamo puolelle. (en vielä tutkinut mihin)

Yhdet johdot (ei alkuperäiset) tulee takas ohjaamon puolelta, jotka kiertää semmoisen tosi pienen ja söpön jäähdytetyn vastuksen läpi, ja palaa takas ohjaamoon.. lienee varmaan jotenkin liittyen tähän g-kat systeemiin?

Tietääkö joku, mitä se suutin tekee, tai miten se koko katti härdelli toimii? olisi kiva tietää, miten nämä saksan insinöörit ovat suunnitelleet tämänkin toimivan katti systeemin näin vanhaan, ja ei elekronisesti ohjattuun ruisku järjestelmään.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
dansku
Mersumies
Mersumies

eikö kukaan uskalla arvailla edes mitään.. :roll:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Villi veikkaus: "tyhmä" katalysaattori, eli pönttö ilman lambda-anturia ja moottorinohjaustekniikkaa. Josko silläkin olis saanut saanut tommosen aikanaan autoonsa;
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu danskun kanssa soiteltiinkin jo :wink: . Minulla oli 500SE:ssä GAT lisäpiiri ja semmoinen on tuossa E420 myös. Mutta se ei ole sama kun jälkiasennettu G-KAT.

G tarkoittaa tuossa geregelte eli säädetty katti. Joki zydeemi siinä vissiin on joka apinoi KE-Jettiä.

Uskon kyllä että foorumilta läytyy taitajia ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Mulla oli W107:ssa kans G-kat. D-jetronic ja G-kat piti huolta siitä, että käyntiogelmia oli sanotaanko riittävästi :D
dansku
Mersumies
Mersumies

Jussiboy kirjoitti:Mulla oli W107:ssa kans G-kat. D-jetronic ja G-kat piti huolta siitä, että käyntiogelmia oli sanotaanko riittävästi :D
Selvisikö ikinä mistä käyntiongelmat johtui? Tai miten G-kat vaikutti niihin käyntiongelmiin?

Entä saitko selville G-katin sielun elämästä? Miten se aparaatti toimii? ja vielä miten D-jetronic eroaa K/KE-jetronicista?

Sen verran olen yrittänyt tutkia järjestelmää, että laitehan ei syötä mitään lisäilmaa imusarjaan niinkuin nim.merkillä "Karran" GAT systeemi ilmeisesti teki? Tämä G-kat ilmeisesti ohittaa alkuperäisen bensatulolinjan paineensäätimelle, ja siinä ohituslinjassa on välissä sähköinen ilmeisesti boschin suutin, joka säätelee bensan määrää paineensäätimelle, ja sitä kautta ilmeisesti yrittää laihentaa seosta. En ole kyllä yhtään varma olenko ymmärtänyt oikein.. :roll:

Sitä varten tarvitaankin asiantuntijoiden näkemystä tässä.. :wink:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Mulla heitteli tyhjäkäynti kylmänä 0-3000 rpm ja kukaan ei ymmärtänyt sen (D-jetronic) sielunelämästä yhtään mitään. Se oli vissiin liian kunnianhimoinen järjestelmä siihen aikaan ja seuraavat ruiskut jollain tapaa yksinkertaisempia. G-katin toiminnasta mulla ei ollut hajuakaan (kalliin näköinen Mersun katti oli köytetty pakoputkeen).
dansku
Mersumies
Mersumies

Joo.. ilmeisesti G-kat, tai oikeastaan Wurm kat, niinkuin tekijänsä nimen mukaan on ristitty, käyttää tehdasalkuperäisiä katteja. Ja olen saanut kyllä semmoisen käsityksen herran omilta sivuilta, sekä W123 wurmkat foorumilta, että tämä kyseinen Paul Wurm tekee ihan kunniahimoisesti näitä jälkikatteja lähes mihin autoon tahansa. Jopa vanhaan kupla volkkariin. :lol:

Saanut tekniikkaa kehitettyä jo sen verran eteenpäin, että uudemmat päästövaatimuksetkin (D3) jo täyttyvät, kuin vielä 10v sitten.

Kaverin kotisivut. www.wurmkat.de
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
Vastaa Viestiin