W211 Kolisee???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Moro kaikille!

Ongelmana e-mersu vuosimallia 2005.Etupäässä jokin kolisee oikealle käännettäessä.Kolina tulee minun mielestä kuskin puolelta.
Auto katasastettu vastikään eikä mitään vikaa löytynyt.
Löytyiskö mitään ideoita???
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

Nosta auto ilmaan, heiluttele rengasta. sillä todennäköisesti näkee mikä siellä kolisee. tosi hankala arvailla, siellä on sen verran monta puslaa alustassa
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Moro!

Nostettu on ja heiluteltu ja joka välistä väännetty vaan kun mistään ei löysää löydy.
Pohjapanssarikin otettiin pois ja tarkastettiin kallistuksenvakaajan korihelat jotka olivat ihan kunnossa.
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 743
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Meikäläisen E:ssä oli myös naputusta vasemmassa etukulmassa. Katsastusmiehen kanssa vikaa etsittiin, mutta ei löytynyt. Ajelin niin kauan, että ääni muuttui kolinaksi ja vika paikallistui etummaisen tukivarren palloniveleen.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Kiitoksia vinkistä.Taidan vaihtaa pallot kuskin kulmaan!!!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

iidaeetu kirjoitti:Kiitoksia vinkistä.Taidan vaihtaa pallot kuskin kulmaan!!!
Kyllä sieltä vähän väljyyttä pitäisi löytyä jos jossain vaiheessa kuuluu kolinaa mutta usein sen väljyyden havaitseminen on vaikeaa. Naapurifoorumin puolella dealer joskus listasi ohjeita miten kukin nivel kannattaa tarkistaa.

Varsinainen alatukivarren pallo pitää yleensä kitinää joustoissa tai käännettäessä, pienemmät kuten kallistuksenvakaajan pallonivel helposti kolisee kuopissa.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

yhdestä W211 eemelistä asettui kolina kun kiristin etuiskarin yläpään mutteria puttipyssyllä!
ML W164
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaikeimmin löydettävät kolinan lähteet 211:ssa ovat reaktiotangon etupään hela ja kallistuksenvakaajan nivel joka on alatukivarressa kiinni.

Tuohon että kolisee oikealle käännettäessä en osaa äkkiseltään sanoa mitään :?
Avatar
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

Mulla vaihdettiin juuri viimeviikolla koliseva ja väljä reaktiotanko. Rolle sen löysi normihuollon yhteydessä. Tanko maksoi 140 euroa..
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Terve taas!

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Reaktiotangot sekä ne pikkupallot jotka tulee alatukivarteen löytyy tallista joten ajattelin vaihtaa ne samalla alapallojen kanssa.
Oisko ideoita kuinka ne koiranluun nivelet saa tukivarreta irti? Oli vaan joskus foorumilla keskustelua aiheesta jossa todettiin olevan aika tiukassa!
Ja kiitoksia jo näistä vinkeistä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen ottanut tukivarret irti ja painanut prässillä nivelet pois ja uudet paikalleen.
oulaistenliikenne.fi
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Palaan vielä tuohon aiheeseen.Nyt on autoon vaihdettu iskarit eteen,reaktiotangot ja niiden pallot,alapallot,ja yläpallot ja edelleen vaan kolisee.
Mikä siis nyt eteen???
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Itsellä kolisi etupää ja katottu moneen kertaan ettei nivelet väljiä. Nyt rasvattiin (silikonia) iskarien yläpäässä olevat mitkälie vaimentimet (kumien alla jossain en tarkkaan seurannut). Kaiketi jotain polyuretaanin -tyylistä materiaalia. Ainakin muutaman kymmenen km:n aikana kolina vaimeni. Ja kävin Veholla! Liekö vika sitten ollut siellä, aika näyttää.
EQB 300 4-matic -23
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Itse otin äsken raidetangonpäät pyörännavasta irti.Ihan ovat jämäkät joten jäljelle ei jää kuin etummainen tukivarsi.
Kokeilen tuota puslien voitelua jota Veho oli kokeillut katotaan kuin käy!
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Kokeilin tuota silikonia pusliin patenttia.Ei apua kolina vaan jatkuu.Kiinnittelin konehuoneesta kaikki letkut sun muut mitkä oli vähän niin ja näin mutta ei auta.
Voisiko johtua jarruista tai pyöränlaakerista? Jarrupalat on vaihdettu eteen heinäkuussa.
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Kävin katsastuskonttorilla jossa todettiin kolina kallistuksenvakaajaan.
Autoon on jo vaihdettu reaktiotangot ja niiden pallot että oisko vika vakaajan kiinnityksessä runkoon?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

iidaeetu kirjoitti:... niiden pallot että oisko vika vakaajan kiinnityksessä runkoon?
No näin oli ainakin omassani (tosin W203) että ne vakaajan kumit oli löystyneet. Käsin sitä ei tunne kun vakaaja on kiinni, mutta uudet kumit oli selvästi tiukemmat kun niitä vaihtelin vakaajaan.
W203CDI
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Oma mersu kolisi aika reippaasti mulle tullessaan, nostin ylös ja ihmettelin ku välystä ei tuntunu missään. Lopuksi sitten kolinan aiheuttajaksi paljastui löysällä oleva jarrusatula.. :D
iidaeetu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 22.06.2010 13:34
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja iidaeetu »

Vika löytyi kuskinpuolen reaktiotangosta.Ne on uusittu viikko sitten.Asennuksen tiimellyksessä alapään pultti oli jäänyt löysälle!!!
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

Omassa autossa kolisi vasen etupää varsinkin hidasteissa. Oikeastaan se oli myös klonksuntaa,vaikka kuinka hitaasti ajoi hidasteissa niin kuuluin klonksunta, helvetinmoinen välys ikäänkuin.

Rollen tähtihuollossa vaihtoivat molemmille puolille reaktiotangot ja oikealle myös ylä ja alapallot.
Ääni lähti pois vähäksi aikaa, kunnes tialle tuli pienempi kolina :D Ilmeisesti pallonivelet vasemmalta menee seuraavaksi vaihtoon.

Auto on W211 E200cdi Autom. 2003 194tkm ajettu.
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

Edelliseen lisätäkseni. Katsastusmies tarkisti autoni ennen rekatiotankojen vaihtoa ja sanoi että kunnossa on.
Ei katsastuksen tasoon kannata vika-analyyseissa luottaa. Laatu heittelee niin paljon.

2 viikkoa myöhemmin huollossa vaihtoivat molemmat reaktiotangot ja sanoivat että olivat ihan lopussa ja hemmetin väljät...
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja markoala »

lkosson autoonkin muuten laitettiin aikanaan etuiskarit jolla keulan lotinat hiljeni :shh:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Ensimmäisestäni vikaa ei ehditty koskaan löytää, mutta seuraavasta kaikki kolinat on loppunut ns:koiranluiden alatukivarren nivelen vaihdolla, 18€kpl. Pyysin varaosaliikkeessä koiranluita w210:n kokemusten mukaan ja ne ei olleet likikään samanlaiset kuin vanhassa. (mikään ei ole niin kuin ennen) :) joten säästää äkkiä 60€+asennuksen kun ottaa vaan sen alatukivarren nivelen eikä sitä tankoa28€kpl joka nyt ei ainakaan 500tkm mene miksikään.
Viimeksi muokannut MikkB, La 17.12.2011 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
huhaainnanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 19.08.2011 12:16

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja huhaainnanen »

Moro kaikille,

Kun puhutte täällä reaktiotangoista, onko se sama asia kun puhutaan vetotuista? Ittellä pitäs laittaa kanssa pallonivelet ylös ja alas, raidetangon päät ja vetotuet -05 W211 E:läiseen. Kuulostelemalla oikea etukulma pitää kolinaa montuissa ja töyssyissä.

Tosiaan tuntuu vaikealta havaita välyksiä. Pitää tietää, miten kannattaa tarkastaa. Ite en ainakaan vielä tiedä, kiinnostaa kyllä:)

Puhutte myös rollesta täällä. Rollen tähtihuolto? Pitääkin käydä siellä kyselemässä. Veholla olis maksanu esimerkkinä etupyörän laakerin laitto 550/pyörä. Tmi Ruuskanen hyrylässä hoiti 100/pyörä osineen töineen, Kiitos!

Kysymys vielä että tietääkö joku täällä, missä saa hyvin säädettyä kulmat tohon ohjaukseen pääkaupunkiseudulla päin? En epäile etteikö veholla, mutta on ruvennu v....taan ku sinne sais aina ajella kontti täynnä isoja seteleitä. Tuntuu nimittäin hiukkasen raskaalta rahastukselta touhu.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja tony »

Rolle = Rollen tähtihuolto.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Aihe on kolina niin ajattelin pistää tähän samaan ketjuun.

Eli takapää olis nyt kyseessä ja kuskin puolella kuuluu terävässä kuopassa sellanen outo kumahtava kolahdus. En tiedä olisko iskari loppu vai mitä, ei ainakaan pohjaan lyö koska ääni tulee hyvin pienessäkin/terävässä esim kaivon kannessa. Jos jollain ollut vastaavaa niin pistäkääpä koodia kiitos.
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja villeeino »

MikkB kirjoitti:Aihe on kolina niin ajattelin pistää tähän samaan ketjuun.

Eli takapää olis nyt kyseessä ja kuskin puolella kuuluu terävässä kuopassa sellanen outo kumahtava kolahdus. En tiedä olisko iskari loppu vai mitä, ei ainakaan pohjaan lyö koska ääni tulee hyvin pienessäkin/terävässä esim kaivon kannessa. Jos jollain ollut vastaavaa niin pistäkääpä koodia kiitos.

mulla sama edessä ja syyn pitäisi olla iskarin yläpään tuki (mikä se sitten viralliselta nimeltä onkaan), osat on mutta ei ole vielä saatu vaihdettua/varmistettua. siis terävissä "nypyissä" kolahtaa...toki jos sulla on farkku eli ilmajouset niin sitten en tiedä...en löytänyt merkintää oliko sedan vai farkku
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Sedanhan tuo on. Täytyy iskarista lähteä liikkeelle ku ei oikeen niveleltäkään vaikuta.
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Einari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 11.10.2005 16:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja Einari »

Todella pitkän tutkinnan ja osien vaihdon jälkeen omasta mesestäni paljastui kolinan lähteeksi tason säätö kompressorin kiinnikkeet. Niissä oli väljää ja aina kuopissa kolisi. Tulipahan vaihdettua ennen sitä ala ja ylä pallot, reaktiotangot, koirankuiden nivelelet, hammastanko ja etuiskarit. Kaikissa muissa oli vikaa paitsi iskareissa. Sellaiset olisi nyt edullisesti myynnissä.
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 Kolisee???

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Reaktiotankojen vaihto olisi edessä ja ohuessa harkinnassa josko samalla päivittäis reilummin alustaa. Onko näiden laadusta kellään kokemuksia:

http://www.ebay.de/itm/6x-Querlenker-2x ... 4936wt_929" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-ZUGST ... 834wt_1135" onclick="window.open(this.href);return false;

ECOLINE on myös kysymysmerkki:
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... view/41186" onclick="window.open(this.href);return false;
W211 220cdi
Vastaa Viestiin