Elikkäs kaivattaisiin vinkkejä kyseiseen operaatioon foorumin experteiltä, koska kuuluisat etusumuvalot ei toimi ja vika lienee viiksessä, takasumari toimii sumuvalokatkaisijasta kyllä. Lähinnä jännittää airbag eli miten se saadaan irroitettua ja toiminta kyvyttömäksi, koska rattihan on ilmeisesti kuitenkin otettava pois eikä huvittaisi ottaa johtotähden kuvaa otsaan... Entä tarviiko jotakin muuta erikoista ottaa huomioon työjärjestyksessä tai erikoisavaimia yms? Ja autohan on -02 Vito 110cdi.
Paljon löytyi haulla asiaa sumareista ja valoista mutta itse monitoimikatkaisijan vaihtotyöstä en onnistunut löytämään mitään.
Kaikki tieto on tervetullutta vaikka tieto lisääkin yleensä tuskaa.
Viton monitoimikatkaisijan/viiksen vaihto
Ota ensin akun miinusnapa irti, niin ei tule mitään vikakoodeja airbagistä. Ratin keskiö on kiinni muistaakseni kahdella torx-pultilla, huomaat niiden reiät ratin takaa. Ratti on kiinni ohjaustangossa muistaakseni kuusiokolopultilla tai saattoi olla torxikin, aika iso kuitenkin. Sitten ei muuta kuin ratti poies ja vähän niitä katteita siita ohjaustangon ympäriltä. Ratin alla oleva sulakerasia on muistaakseni kiinni siinä viiksipaketissa, lähtee liittimistä irti kun vaan nykäisee siitä.
Tarkista kuitenkin ensin, että onhan varmasti sumuvalojen sulake ehjä, ettet turhaan ala rattia irrottelee.
Ja sen Airbagin spiraalin kanssa kannattaa olla tarkkana, että tulee samaan asentoon, kuin on ollut aiemminkin, ettei vaan ala väännättää siitä niitä johtimia poikki.
Joko oot hommannu vilkkuviiksipaketin? Mulla saattaisi olla tallissa ylimääräinen, kerran ostin uude, mutta ei ollutkaan vika siinä, niin jäi se alkuperäinen käytetty osa sitten hyllyn täytöksi.
Tarkista kuitenkin ensin, että onhan varmasti sumuvalojen sulake ehjä, ettet turhaan ala rattia irrottelee.
Ja sen Airbagin spiraalin kanssa kannattaa olla tarkkana, että tulee samaan asentoon, kuin on ollut aiemminkin, ettei vaan ala väännättää siitä niitä johtimia poikki.
Joko oot hommannu vilkkuviiksipaketin? Mulla saattaisi olla tallissa ylimääräinen, kerran ostin uude, mutta ei ollutkaan vika siinä, niin jäi se alkuperäinen käytetty osa sitten hyllyn täytöksi.
Re: Viton monitoimikatkaisijan/viiksen vaihto
Laitetaas vielä yks airbag rattiin liittyvä ohje, ettei kenenkään tarvii tehä sellasta typerää virhettä purkaessa
Eli kun se airbag on ratista irti, niin älkää yrittäkö nyhtää sitä ratin läpi tulevaa töpseliä (mikä ei irtoo, vaikka siinä hämäävästi lukituskynsikin on), vaan keltanen töpseli aibagin keskeltä vetämällä irti ja sit töötille tulevat pari abikoa, niin sit ne piuhat tulee ratin läpi ku sen ottaa pois. Ja sit jos sitä ratin läpi tulevaa "töpseliä" on erehtyny nyhtämään, voi olla niin että ratin takana olevan spiraalin kansi on auennu, ja ku ratin nykäsee pois, se spiraali purkautuu
Eli kun se airbag on ratista irti, niin älkää yrittäkö nyhtää sitä ratin läpi tulevaa töpseliä (mikä ei irtoo, vaikka siinä hämäävästi lukituskynsikin on), vaan keltanen töpseli aibagin keskeltä vetämällä irti ja sit töötille tulevat pari abikoa, niin sit ne piuhat tulee ratin läpi ku sen ottaa pois. Ja sit jos sitä ratin läpi tulevaa "töpseliä" on erehtyny nyhtämään, voi olla niin että ratin takana olevan spiraalin kansi on auennu, ja ku ratin nykäsee pois, se spiraali purkautuu
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)