Mitähän remppaa/vikaa tiedossa kun m102 öljynpaine on mittarin mukaan ensin "tapissa" mutta kun auto lämpeää, tyhjäkäynnillä on 1,5, ajossa esim. nelosvaihteella 80km/h saattaa olla 2-2,5. Ennen oli aina tapissa, tyhjäkäynnilläkin.
Koneella ajettu 235tkm jotka pitäis pitää paikkansa. Öljy teboil diamond 5w-40. Suodatin ollut aina m-filter ja vaihdettu 10-15tkm välein; viimeisen 100tkm ajan. Nykyisillä öljyillä ajettu noin 5000km.
M102 öljynpaineet
M102 öljynpaineet
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Re: M102 öljynpaineet
Tiedossa öljynvaihtoa, suodattimen vaihtoa ja tankkaamista ja ajoa. Näitä siinä tahdissa kuin ennenkin.jumetsap kirjoitti:Mitähän remppaa/vikaa tiedossa kun m102 öljynpaine on mittarin mukaan ensin "tapissa" mutta kun auto lämpeää, tyhjäkäynnillä on 1,5, ajossa esim. nelosvaihteella 80km/h saattaa olla 2-2,5. Ennen oli aina tapissa, tyhjäkäynnilläkin.
Koneella ajettu 235tkm jotka pitäis pitää paikkansa. Öljy teboil diamond 5w-40. Suodatin ollut aina m-filter ja vaihdettu 10-15tkm välein; viimeisen 100tkm ajan. Nykyisillä öljyillä ajettu noin 5000km.
Ihan normaalia 200-300 ajetussa m102 koneessa. Jollakin 10w30 öljyllä paineet saattaisi olla erillaiset. Mutta kuulema 0.3 riittää tyhjäkäynnillä takaamaan voitelun nokille asti. Jos menee alle 1 bar tyhjäkäynnillä, niin voi alkaa miettiä oisko jotain tehtävä ja sitten ootella että laskee 0.5bar

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
tyhjäkäynnillä (700 rpm) mulla oli 5w-40 shell helix öljyillä paineet n. 0.5 bar. mutta heti kun antoi vähänkin kierroksia, niin mittari meni sinne 3 bar. lukemaan ja ajossa näytti aina 3 bar.
nyt valvolinen 20w-50 mineraali öljyillä paineet on kuumallakin koneella n. 1.5 - 2 bar. tyhjäkäynnillä (taas se 700 rpm)
kone alkoi vain syömään tuota 5w-40 öljyä niin paljon, että oli kannattavampaa vaihtaa noihin kaliisiin öljyihin (jotain 60 €/5 ltr), kun sitä halpaa helix öljyä piti olla lisäämässä 2-3 litraa/1000 km...
jos paineet alkaa ajossakin olemaan alle sen 3 bar. eikä mittarissa/anturissa ole vikaa, niin sitten alkaa alakerran laakeri remontti olla jo aika lähellä
paksulla öljyllä tuota voi hieman pitkittää, kuten itse teen...
nyt valvolinen 20w-50 mineraali öljyillä paineet on kuumallakin koneella n. 1.5 - 2 bar. tyhjäkäynnillä (taas se 700 rpm)
kone alkoi vain syömään tuota 5w-40 öljyä niin paljon, että oli kannattavampaa vaihtaa noihin kaliisiin öljyihin (jotain 60 €/5 ltr), kun sitä halpaa helix öljyä piti olla lisäämässä 2-3 litraa/1000 km...
jos paineet alkaa ajossakin olemaan alle sen 3 bar. eikä mittarissa/anturissa ole vikaa, niin sitten alkaa alakerran laakeri remontti olla jo aika lähellä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
öljypumpun ylipaineventtiilin jousi on todennäkösesti löytsynyt. Paineventtiilin jousi vain pois, prikka kuunnitysruuvin ja jousen väliin, jousi takaisin ja vot! Jousi löytyy kuusikoloruuvin alta kampiakselin etupään vierestä, muistaakseni kuskin puolelta. Siisti homma, mitään ei valu ulos.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: To 15.10.2009 12:01
Re: M102 öljynpaineet
Suodatin oli tukkeutunut, kuumana tyhjäkäynnillä paineet 0,5 paikkeilla. Uudella suodattimella yli 2. M102 kone.