124 automaatin öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pete.a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 29.08.2010 16:05
Paikkakunta: oulu

124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja pete.a »

vm-89 124/300d käykö automaattilootaan mobilin atf220 öljyt? ja mikä öljy käy asd lukkoperään? vissiin asd perällä joku oma öljy?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

vm-89 124/300d käykö automaattilootaan mobilin atf220 öljyt?
Se on juurikin oikea öljy tomaattiin. Perään on sitten ihan omansa, hae Veholta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Veholla ei maksa se peräöljy juurikaan paljoo enempää kun joku hylly tavara.
Mut omat MB:n öljyt sinne tulee.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ite hain asd-öljyt kl-varaosista, 25eur/l, pidin aikas tyyriinä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

minä pidän ASD perässä redlinen 75W90 Gear Oil ja lightweight ShockProof sekoitusta (0.95 ltr gear oil ja n. 3 dl tuota ShockProof litkua)

nyt alkaa tuntumaan, että perä on lopettanut ulvomisen kokonaan :shock: niillä mersun omilla ölljyillä tuo huusi kuin palosireeni... vielä kun jaksais tutkia mistä se 1/4 kierroksen klappi perässä johtuu :P

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

redlinen hinta ei ole päätä huimaavaa, 16€/ltr... ja talvella sen eron parhaiten huomas, kun auto rullas kylmänäkin paremmin, mitä mersun öljyillä lämpimänä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nuista Redlinen öljyistä oon kyl ite kuullu vaan hyvää?
Pitäis vaan joskus selvitä kokeilee käytännössä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

mites passaako dextron III , 230 automaattilootaan ?, sattuis vaan oleen hyllyssä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

gaz169 kirjoitti:mites passaako dextron III , 230 automaattilootaan ?, sattuis vaan oleen hyllyssä.
En varmax tiiä mut kuuleman ja luetun mukaan rupee hiukka turbiini luistaa.
Varmasti kerrotaan kohta enemmän.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

gaz169 kirjoitti:mites passaako dextron III , 230 automaattilootaan ?, sattuis vaan oleen hyllyssä.
sopii sinänsä, ettei ei se siihen (heti) hajoa... luistaa sillä kyllä aika paljon varsinkin turbiini ja kulutus kasvaa ja jos laatkko alkaa olemaan jo muutenkin loppumassa, tuo 320 voi sitä loppua nopeuttaa, kun kitkapinnat luistaa loppuun...

vaihdot sillä saa kyllä paljon sivistyneemmiksi, mutta laatikon kulumisen kustannuksella tietenkin...

rempatut laatikot tehdään usein sitten uudemmille öljyille soveltuvilla kitkapinnoilla ja niissä voi käyttää 320, jos laatikon huoltaja niin neuvoo (tapauskohtaista tietysti, eikä kunnostettu laatikko siis automaattisesti ole "muutettu" 320 öljyille) tämä remontti juttu on sitten enemmän sellaista "mutua", eikä 100% tietoa...

minä puhun siis "220" (dextron II öljynä) ja "320" (dextron III öljynä), kun ne on niitä yleisiä mobilin merkkejä... ja on helpompi kirjoittaa 320, kuin dextron III...

ulkomailta tuntuu saavan esim. näitä redlinen ATF dextron II luokiteltuja öljyjä (mainostetaan oikein, että on mersun automaatille hyvä), suomessa en ole näihin vielä törmännyt :roll: siinä vois olla hyvä öljy, kun saa synteettisen edut talvikäyttöä ajatellen...

oma 300E:n laatikko ainakin oli "vetelä paska" 320 öljyllä ja 220 öljyllä se toimii, kuten odotankin, lisäksi matka-ajossa kone kiertää 300-400 rpm vähemmän tuolla 220 öljyllä...

tuossa vielä tuon redlinen jenkki sivu, jossa kyseistä öljyä tuntuu olevan saatavilla... http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=50&pcid=9 suomeen tuota ei tunnu kuitenkaan maahantuoja jostain syystä saavan pyytämälläkään, ellei tilanne ole muuttunut viime aikoina...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

kiitos vaan, täytyy sit varmaan kakkosta hommata, vielä kun merkin osais päättää ja paljonkos vaihdossa menikään? Peräöljy juttu olis vielä avoin ei ääntele vielä uskaltaako öljyjä vaihtaa ollenkaan?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vaihda vaan perään öljyt tai ainakin tarkista taso. Mersun luokitus
lukkoperään on 235.7 ja sama öljy käy tavalliseenkin perään.

Mersun hyväksymiä luokkaöljyjä ei ole monta:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html

Mutta paremmatkin lukkoperäöljyt käyvät, esim. Castrol SAF-XJ 75W-140.
Tätä käyttää mm. BMW ja kitkalevylliset AMG:t. On notkeaa talvella ja
jäykkää kuumanakin. Hinta on sama kuin Mersun ikivanhalla 85W-90:lla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

kysytäänpäs nyt täältä kun tässä näyttää olevan tuosta ASD:tä/perästäkin..... :roll:



Eli se säiliökonehuoneessa niin sekö "ohjailee lukkoa"....?

Onko siis perässä omat öljyt kuitenkin ettei mene tuon säiliön kautta...?


Tässä nyt etsiskellyt ja mennyt jo sekaisinkin... :oops:



Itsellä kun tuo perä tykkänee vähän kiihdytys vaiheessa ujeltaa ja pieni klappi löytyy kans(kardaani tarkistettu ettei johdu siitä)..... :?


Öljyjä olisi tarkoitus vaihdella laatikkoon, perään /asd:lle (mutta tuo jälkimmäinen tosiaan vähän semmoinen :?: että kuinkas vaihtaa)
- http://www.v-tuning.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

se konehuoneessa olevä öljypönttö on vain hydrauliikkaöljyä, joka käskyttää lukkoa...

eikä sitä hydrauliikkaöljyä ole normaalisti tapana vaihtaa. lisäilee vain tarvittaessa...

oikeasti se vois kyllä olla hyvä vaihtaa 5-7 vuoden välein, mutta ei mikään pakollinen toimenpide... kyllähän sekin öljy ajankanssa vettä ja moskaa itseensä kerää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

napa kirjoitti:se konehuoneessa olevä öljypönttö on vain hydrauliikkaöljyä, joka käskyttää lukkoa...

eikä sitä hydrauliikkaöljyä ole normaalisti tapana vaihtaa. lisäilee vain tarvittaessa...

oikeasti se vois kyllä olla hyvä vaihtaa 5-7 vuoden välein, mutta ei mikään pakollinen toimenpide... kyllähän sekin öljy ajankanssa vettä ja moskaa itseensä kerää...

ok, kiitos eli sitten vain perään jotain hyvää sörsseliä..... 8)
Paljonkos ASD perään menee öljyä.... :?:
- http://www.v-tuning.fi
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Sinne ASD-perään pitää sitten laittaa lukkoperille tarkoitettua öljyä missä on tarvittava lisäaineistus :idea:

Määriä en tähän hätään muista
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

jaagou kirjoitti:
Paljonkos ASD perään menee öljyä.... :?:
Litran purkki ei riitä. En muista tarkkaa määrää mutta olisko ollu 1.3L.
Näin ainakin 124:sen asd perässä
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Periä on eri kokoisia, suurin on 1,3 litrainen, toiseksi suurin on
1,1 litrainen. Sitten on se alle litrainen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...laatikko oljystä :arrow: kun vaihtoväli 60tkm niin marmoritiskille mars mars :twisted: ...turha mietiskellä kun tehtaan inssit on sen jo tehnyt ja varmasti paremmin :wink:
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re:

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

JarkkoN kirjoitti:Vaihda vaan perään öljyt tai ainakin tarkista taso. Mersun luokitus
lukkoperään on 235.7 ja sama öljy käy tavalliseenkin perään.

Mersun hyväksymiä luokkaöljyjä ei ole monta:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta paremmatkin lukkoperäöljyt käyvät, esim. Castrol SAF-XJ 75W-140.
Tätä käyttää mm. BMW ja kitkalevylliset AMG:t. On notkeaa talvella ja
jäykkää kuumanakin. Hinta on sama kuin Mersun ikivanhalla 85W-90:lla.
Tässä on sitten listaa NORMIperään sopivista - speksi 235.0:

http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... chbegriff=" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja karra »

Miksi tuosta listasta ei löydy kitkalukkoperäluokitusta 235.3 ?

http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

^ En tiedä! Eikä myöskään lue että Neste Hypoidi SAE90 on normiperän omaavan 235.0 speksin haltija. Sitä ei siis ole tuossa listassa vaikka esim. Teboil Hypoid on vaikkei Teboilin sivuilla lue mitään MB-speksinumeroa.
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Kertoili myyjä eräässä vantaalaisessa varaosaputkassa että Mobil ATF 220 ei saa enää, ei löydy kuulemma. Motonetissä taasen oli vielä hyllyt tuota ainetta vääränään, mutta liekö kuinka kauan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja karra »

Juhana N kirjoitti:Kertoili myyjä eräässä vantaalaisessa varaosaputkassa että Mobil ATF 220 ei saa enää, ei löydy kuulemma. Motonetissä taasen oli vielä hyllyt tuota ainetta vääränään, mutta liekö kuinka kauan?
Täällä on Osaset liikkeessä, RobinHoodissa, Motonetissä sekä Rajamarketissa. Ostin 16 litraa äskettäin ja 8 vielä pitäs hakea varalle :) . Minulla oli myös se käsitys että on häviämässä mutta kuka tietää varmuudella?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja RSU »

Saman jutun Mobilin ATF 220:n poistumisesta kuulin ja Vantaalla jo muutamia vuosia sitten. Kävin Mobilin sivuilla ja edelleen se on siellä tuotelistalla. Oliskohan vain myyjän tietämättömyyttä. Motonetissähän tuota on hyllyt vääränä.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Kumma jos loppuu sitä kun tuntuu olevan joka paikassa myynnissä
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: 124 automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Messerschmitt kirjoitti:Kumma jos loppuu sitä kun tuntuu olevan joka paikassa myynnissä
Itsellä Transmaxx Z Castrolia automlaatikossa ja hieman paremmin toimii kuin mobil 220 mutta aika suolasen hintaista.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Vastaa Viestiin