JeremyH kirjoitti:
etten ymmärrä ihmisiä jotka ajavat jollain alle sata heppasilla mopoilla vain ja ainoastaan sen takia että ne kuluttaa vähän.
Aikoinaan ajelin 200D:llä 400tkm, parhaimmillaan 90tkm vuodessa. Säästöä tuli isompi koneiseen äkkiä laskettuna tuolla matkalla ainakin 6000€. Tokihan moottorivalinnan syy oli pääasiassa se että 300D:t maksoi silloi tosi paljon enemmän. Mutta mukavasti tuli säästöä, itse ainakin ymmärrän jos joku Paljon ajava haluaa säästää ajamalla pienemmällä koneella.
Tällä hetkellä vuosittain tulee tuohon perheautoon n.30tkm. Nykyisellä autolla tulee vuosittain säästöä edelliseen bensamersuun verrattuna lähemmäs 2000€-dieselvero.
tämähän on se varmin konsti... mutta dieseliä taas ei viitsi seisottaa 6 päivää pihassa ajamattomana ja sitten yhtenä päivänä käydä kaupassa 5 km päässä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vm 2005 E220 CDI on kuluttanut nyt viimeisellä 17000 kilometrillä ajotietokoneen mukaan 5,5 litraa. Pienimmillään olen päässyt 63 km työmatkan kesäkelillä lukemaan 4,3 litraa.
tn62634 kirjoitti:Vm 2005 E220 CDI on kuluttanut nyt viimeisellä 17000 kilometrillä ajotietokoneen mukaan 5,5 litraa. Pienimmillään olen päässyt 63 km työmatkan kesäkelillä lukemaan 4,3 litraa.
Yllättävän paljon 2 pyttyä ja automaatti tuo sitten kulutusta lisää. Mulla 280CDI sedanilla em. lukemat 6,9 ja 6,3. Työmatka kuitenkin melkein sama ja etupäässä vielä rajoitustenkin mukaan ajelen...
mol kirjoitti:
Yllättävän paljon 2 pyttyä ja automaatti tuo sitten kulutusta lisää. Mulla 280CDI sedanilla em. lukemat 6,9 ja 6,3. Työmatka kuitenkin melkein sama ja etupäässä vielä rajoitustenkin mukaan ajelen...
No mulla on manuaali niin sekin varmaan auttaa. Viime vuonna tuli 47000 km ajoa Mersuun ja jotenkin pidin järjen käsissä autoa hankittaessa kun väkisinkin autoilukustannukset nousivat Volkkarista Mersuun siirryttäessä. Tosin saman verran ajettu 6-sylinterinen E-Mersu olisi ollut tuhansia kalliimpikin ja persaukisena ei ollut varaakaan ökymalliin. Lisäksi tämä Luopioinen-HML -väli on aika maantiepainotteinen.
Toiseen autoon tulee ehkä 20000 vuodessa niin se voisi jatkossa olla joku enemmän ajettu 280, 320 tai 400. Varmaan siinäkin järki tulee voittamaan ja ostan jonkun farmaripassatin, niitä kun saa selvästi edullisemmin.
mol kirjoitti:
Lisäksi tämä Luopioinen-HML -väli on aika maantiepainotteinen.
Off-topikiksi menee mutta kilometreistä päättelin että sinäkin käyt Treellä töissä. HML väli saattaa olla hiukan kulutusystävällisempi tai enpä tiedä...
mol kirjoitti:
Off-topikiksi menee mutta kilometreistä päättelin että sinäkin käyt Treellä töissä. HML väli saattaa olla hiukan kulutusystävällisempi tai enpä tiedä...
Joo Hämeenlinnassa on kumminkin vähän helpompaa liikennevalojen suhteen ja ohikin edelläajavista pääsee tarvittaessa ilman tuskia, koska 12-tiellä on paljon vähemmän ohituspaikkoja ja enemmän liikennettä kuin 57:lla. Mutta täytyy tunnustaa, että kyllä se 4,3:n litran kulutus pitää ajaa melko hellällä kaasujalalla. Siinä tosin on mukana se kylmäkäynnistys, joka aina nostaa kulutusta. Se on kyllä lämpimällä kelillä ihan toistettavissa oleva lukema.
aika tasan 8 litraa maantievoittoisessa ajossa, w210 300 tdt -98, on vähän käpälöity chippejä ja se tietysti yllyttää käyttämään hiukkaskiihdytintä toisinaan tai siis joka päivä.
No nyt on joitain päiviä päästelty lainassa olevalla W169 A160 autotronicilla. Bensaa tuntuu palavan siinä ysin pintaan meikäläisen työmatkasuoritteella. Pienellä menee . Samat ajot kasiväykällä menee ehkä puolisentoista litraa isommalla... . Eikä se automaattiaakkonen kuljekaan mihinkään.
E 320 cdi vm. 2005 hörppii ajotietokoneen mukaan 6,7 litraa keskimäärin jos siististi ajaa ( n. 100 lasissa eikä juuri ohituksia) ja 7,5-8,5 litraa kun pikkuisen reippaammin menee (reilu 110 ja ohituksia)
JeremyH kirjoitti:
etten ymmärrä ihmisiä jotka ajavat jollain alle sata heppasilla mopoilla vain ja ainoastaan sen takia että ne kuluttaa vähän.
Aikoinaan ajelin 200D:llä 400tkm, parhaimmillaan 90tkm vuodessa. Säästöä tuli isompi koneiseen äkkiä laskettuna tuolla matkalla ainakin 6000€. Tokihan moottorivalinnan syy oli pääasiassa se että 300D:t maksoi silloi tosi paljon enemmän. Mutta mukavasti tuli säästöä, itse ainakin ymmärrän jos joku Paljon ajava haluaa säästää ajamalla pienemmällä koneella.
Tällä hetkellä vuosittain tulee tuohon perheautoon n.30tkm. Nykyisellä autolla tulee vuosittain säästöä edelliseen bensamersuun verrattuna lähemmäs 2000€-dieselvero.
Mulla ei ole enään koiria kuskattavana, joten ylimääräiseksi jäänyt Escort-Express 1,8d joka kuluttaa vain karvan päälle 4l/100km seisoo pihassa. Mutta mersuihin tulee yht. tonni viikossa. (fifty/sixty kumpaan tulee enemmän) Osta multa escortti niin säästät mahottoman paljon.
Mun selkä ja hermot ei kestä escorttia joten lähtee halvalla.
Ex s124 250tdt 20v tomaatti vei sen 8-9 ajeli miten päin tahansa, 7mm, gt37 yms.
Nykyinen s202 200cdi aut. vie sen meikäläisen ajotyylillä matkassa 6.
Ja en oo vielä oppinu sitä että säästän maksimissaan 15min.. Kaupungissa menee se 8-9. Self-made softa ja hiukan isompi vnt hyrrä.
itsellä ei ole koskaan ajotietokoneen mukaan ollut kulutus alle 5.7. sekin tuli pitkällä pätkällä maantieajoa tasaisella. ja keskikulutus on ajotietokoneen mukaan n.6.8 kun suurin osa ajosta maantieajoa. ja kun olen laskeskellut todellista kulutusta niin se on jotain 7l tuntumassa. sitä ihmettelen kun monet pääsee esim. alle 5.5l. itse en kesäkelilläkään ole päässyt moiseen kulutukseen ennen enkä jälkeen lastutuksen. lämmöt tuntuí ainakin nousevan kohdilleen. tosin nyt kylmemmällä kelillä en ole vielä ehtinyt ajaa pitempää matkaa, et ois ehtiny nähä minne asti lämmöt nousee. työmatkalla( n.16km) ei ehdi nousta. uudet renkaatkin tuli laitettua keväällä alle. nokian hakat 225/45/17. et oisko kellään ideoita mistä voisi johtua tuo kulutuksen "suuruus"? vai onko se monen asian summa kun tuntuisi kuitenkin tuo termari olevan ok. auto e220cdi -04.
123 200D vie sellaset 7-8l, tonne seiskan pintaan pääsee jos ajaa pitkää matkaa sopivia mutkateitä, että marssivauhti on se 80-90km/h. Kasin lähellä ollaan jos on lähinnä kaupunkia.
123 280E:stä ei oo vielä aivan käsitystä, mutta jonneki kymmenen ja viidentoista bensalitran välimaastoon taitaa seka-ajossa mennä. No, on se kyllä sitten sen edestä hauskaakin.
villeeino kirjoitti:itsellä ei ole koskaan ajotietokoneen mukaan ollut kulutus alle 5.7. sekin tuli pitkällä pätkällä maantieajoa tasaisella. ja keskikulutus on ajotietokoneen mukaan n.6.8 kun suurin osa ajosta maantieajoa. ja kun olen laskeskellut todellista kulutusta niin se on jotain 7l tuntumassa. sitä ihmettelen kun monet pääsee esim. alle 5.5l. itse en kesäkelilläkään ole päässyt moiseen kulutukseen ennen enkä jälkeen lastutuksen. lämmöt tuntuí ainakin nousevan kohdilleen. tosin nyt kylmemmällä kelillä en ole vielä ehtinyt ajaa pitempää matkaa, et ois ehtiny nähä minne asti lämmöt nousee. työmatkalla( n.16km) ei ehdi nousta. uudet renkaatkin tuli laitettua keväällä alle. nokian hakat 225/45/17. et oisko kellään ideoita mistä voisi johtua tuo kulutuksen "suuruus"? vai onko se monen asian summa kun tuntuisi kuitenkin tuo termari olevan ok. auto e220cdi -04.
Mulla on w211 -05 200cdi. Ennen ohjelmointia ei mittarin mukaan menny ikinä alle 6L missään. Seka ajossa todellinen kulutus oli jossain 7.5L paikkeilla. Termostaatti ja ohjelmoinnin jälkeen menee pitkällä suoralla 90 nopeudella 5.5L mutta ei se seka-ajon keskikulutus tankkaamalla mitattuna paljo alle 7 oo ikinä ollu. Mittarin mukaan oli 7.3 viimex ja tankattuna 6.8. Aika tukkosesti menee välillä. Ei savuta eikä mitään muutakaan ihmeellistä. Meinasin jo että ratkes toi nihkee kulku kun vaihdoin S moodin päälle mutta pari sataa kilsaa sillä niin oppi vissiin laatikko taas huonot tavat ja nihkeetä on taas. Lämpömittari nousee yhen palkin yli 80 viivan. Renkaina kuluneet bridgestone 225/55/17. Nopeusmittari ei huijaa yhtään eli kulutus on todellista. Matalemmilla renkailla saa kauniinpia lukemia :)
Vaimon w210 menee koko ajan 5L keskikulutukseen, tankkaamalla en oo mitannu mutta tuskin se 2L heittää se mittari. Eli hyvinkin alle 6L menee aina sekin. Tarvii varmaan vaihtaa väykkyyn niin kulkee herkästi ja pienellä kulutuksella. 4.8L näytti lukemat motariila tasan 100km/h vakkarilla kun tulin 100km matkan sillä. 195/65/15 renkaat alla.
Nyt on ollu C220 CDI -03 alla muutaman tuhat kilsaa ja keskikulutus on 5,9 l/100 Porvoo-Espoo työmatka-ajossa. Puolet motarilla ja puolet Kehä I ruuhkassa.
Edellinen auto (BMW 540i 4,4 V8 ) vei samassa ajossa bensaa 11,5 l/100.
patu67 kirjoitti:Nyt on ollu C220 CDI -03 alla muutaman tuhat kilsaa ja keskikulutus on 5,9 l/100 Porvoo-Espoo työmatka-ajossa. Puolet motarilla ja puolet Kehä I ruuhkassa.
Edellinen auto (BMW 540i 4,4 V8 ) vei samassa ajossa bensaa 11,5 l/100.
noissa autoissa ei onneksi ollut kun se ero että toi mb sentään kulkee kun polkee pedaalin pohjaan....