V6 cdi imusarjan läpät?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Perrin50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 27.08.2015 21:12

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Perrin50 »

Millä ne akselin reijät tulppaa? BMW : nen saa ostaa niitä valmiina , Miten Mersuun ?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Perrin50 kirjoitti:Millä ne akselin reijät tulppaa? BMW : nen saa ostaa niitä valmiina , Miten Mersuun ?
sopiva pultti
Mökkillä
'
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

DBFI kirjoitti:
pikkuhärski kirjoitti:Itsellä ollut kahdessa OM 642 tuo 4,7k ohm vastus imusarjan moottorin tilalla ja hyvin toimii. ja on edelleenkin toisen auton jo myynyt.
Kuulostaapa uskomattomalta mutta todella hyvä tietää jos kokemuksen perusteella toimii myös V6:ssa (sillä nelipinnisellä anturilla jossa kolme johtoa käytössä).

EDIT: anturissa siis on oheisen kuvan mukainen potentiometri asennontunnistimena ja sisäinen elektroniikka vahtimassa toimintaa mutta olisko kuitenkin niin että CDI ohjainlaitteelle ei mene potentiometrin asentotieto vaan pelkkä binäärinen vikatieto siitä pystyykö moottori seuraamaan ohjaussignaalia? Tuosta voisi arvailla että vaikka anturi on älykäs, sitä ohjaava ohjainlaite ei ole, siis vikadiagnoosin kannalta vaan se imusarjan läppämoottori ilmoittaa yksinkertaisesti ohjauslinjan vastusarvolla vikatilan. :?: Kiinteä vastus saa pwm-ohjauksen vaikka ei sillä mitään tee. CDI ohjainlaite taas näkee ohjauslinjassa oikean vastusarvon ja luulee että moottori raportoi kaiken olevan kunnossa?

Kytkennän tuntien tyhmemmälle ei olisi tullut mieleenkään kokeilla vastusviritystä.
M72 position sensor.JPG
Mitkä noista pinneistä sillä vastuksella pitäisi yhdistää? Ilmeisesti mennyt kanssa toi moottori ja ennen kuin hommaa mitään uusia osia toi vastus olisi hyvä konsti testata. Tai vaikka jättääkin sinne.

Edit: Löytyikin netistä ohje että (pääosin)ruskeaa piuhaa ei kytketä vaan ne kaksi muuta, ja ton Pierburgin manuaalin mukaan (http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) ainakin 611 ja 613 moottoreissa pinnit on 1. maa 2. 12V 3. PWM signaali eli kakkosen ja kolmosen väliin vastus. Ja liitin kai jätetään moottorista irti. Saahan sen myös mittaamalla varmistettua mikä on maa.

Voiko joku korjata jos olen väärässä?
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja NRajis »

[/quote]

egr systeemin saa monesti vielä elvytettyä kun se jo antaa vika koodin(homaa voi ehkäistä putsaamalla sen ventiilin)
läppien säätömottori antaa sen saman tien jos siihen tulee joku vika(sieltä tulee kokoajan asento tietoa, mikä usein alkaa pätkimään)
muutaman kerran antaa tulla tehot putoaa ja sitten olikohan 5/6 kerran jälkeen syttyy oransi valo... säätö mootori vika paljastuu monesti kovemin polkiessa/ *:rila sen sähköinen testaus tehdessä[/quote]

Ahaa, itsellä otsikon alottajan oireet eli meno todella tahmeeta 0-100 aikaa menee varmaan 40 sekunttia, epäilin ekaksi läppiä, mutta tämä cdi203 kommentti sai toisiin aatoksiin. Tänään oli se 5 tai 6 kerta kun tehottomuus tuli ja sitten syttyi tuo moottorivikavalo, olisikohan sen sittenkin EGR? Tietysti täytys starin nokkaan päästä, mutta eipä ole Porissa ja toisella Rauman starin omistajalla on starissa jtn häikkää.

Edit: konehan tietysti om642 ja auto w251
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Kellään tietoa/kokemusta ketä Porissa poistaisi imusarjan läpät käytöstä kohtuu hintaan? Tai edes satakunnan alueella? Mielelläni veisin jollekkin joka näistä mersun koneista jtn tietää
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
SoFro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Pe 12.09.2003 17:14
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja SoFro »

Mitä kaikkea pitää irroittaa, että läppämoottorin saa vaihdettua?
MB E250CDI W212 4matic avantgarde 2013(facelift)
MB E280CDI S211 2matic avantgarde 2007(facelift)
Suzuki LS 650 supercharged 1995
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

-01 320cdi rivikone
onko läpät auki kun tanko liikkuu keulaa kohti ?
moottorin ja läppien välinen tanko kadonnut :evil:
320 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 22.07.2015 19:27

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja 320 CDI »

Löytyykö mistään ohjeita imusarjan irrottamiseen om642 koneesta?
W204
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Ehtoota !
Eli jos säätömoottori vielä toimii , niin vivut irti ja läpät auki ?
Tietysi säätömoottorin päästä turhat pois. Eikä tarvii STARii ?
OM 642 2007 ?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

No jos haluut eliminoida sen, niin töpseli vaan irti ja 4,7kohm vastus siihen töpseliin virran ja signaalin väliin.
jää silloin läpät auki oikeeseen asentoon eikä tartte muuta.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Eskov
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 12.03.2017 19:03

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Eskov »

Onko mahdollista päästä näkemään läppämoottoria ilman turbon ja imusarjojen irrottamista?
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Näkemään pääse kyllä..Pätevät kaverit vaihtavat moottorin irroittamatta turboa etc...
Yritin itsekkin, mutta en kuulu heihin ;)
Johto irti, jatkoin johdon ja uusi mooottori kuskin puoleisen lampun taakse.
Omassa se on siel haukotellut jo 1.5 vuotta.
Eskov
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 12.03.2017 19:03

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Eskov »

Kiitos jari tiedosta. Mitä pitää purkaa jotta pääsee näkemään? Minulle tuollainen "pätevä kaveri" on vaihtanut läppämoottorin vuosi sitten ja nyt oireilee. Silloin asennuksessa oli asentajan mukaan katkennut jokin muovi osa, jonka oli saanut "liimattua". Nyt epäilen tuon liimauksen pettäneen. Eli vinkkejä toivoisin, mitä pitää purkaa jotta pääsee näkemään läppämoottorin ja mahdollisesti jumittamaan tangot auki asentoon. Kiitos
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Ja täältä löytyy ihan uusi läppämoottori sopuhintaan. :idea:
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Turbolle menevä muoviputki"haara" ilmansuodatimilta sekä polttoaine suodatin. Sitten se on jo näkösällä v^ttumaisen ahtaassa paikassa. Jos ne läppiä säätävät varret/varsi on poikki, niin melkein menee purkamiseksi..tai siis pakoputken kautta männän vaihdoksi ! :evil:
janneja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.05.2009 18:17

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja janneja »

Nyt on läppämoottori irti.
Mihin suuntaan jumitetaan läppien pitkät yhdystangot?

Kuskinpuoli taakse?
Hantin puoli eteen?
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja TLP »

janneja kirjoitti:Nyt on läppämoottori irti.
Mihin suuntaan jumitetaan läppien pitkät yhdystangot?

Kuskinpuoli taakse?
Hantin puoli eteen?
Turha sitä lienee läppämoottoria fyysisesti irti ottaa (jollei vivut ole irti), jättää sinne niin pitää läpät auki.
Johto irti ja uusi vaan rintapeltiin jatkojohdolla "huitomaan tyhjiä", tai sitten laittaa siihen sen vastuksen... jossain siihenkin ohjeet kun kaivelet.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
janneja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.05.2009 18:17

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja janneja »

TLP kirjoitti:
janneja kirjoitti:Nyt on läppämoottori irti.
Mihin suuntaan jumitetaan läppien pitkät yhdystangot?

Kuskinpuoli taakse?
Hantin puoli eteen?
Turha sitä lienee läppämoottoria fyysisesti irti ottaa (jollei vivut ole irti), jättää sinne niin pitää läpät auki.
Johto irti ja uusi vaan rintapeltiin jatkojohdolla "huitomaan tyhjiä", tai sitten laittaa siihen sen vastuksen... jossain siihenkin ohjeet kun kaivelet.

Kiitos pikaisesta vastauksesta. :thumbup:
Kysymys kuitenkin oli läppien jumittamis-asennosta :D
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja TLP »

janneja kirjoitti:
TLP kirjoitti:
janneja kirjoitti:Nyt on läppämoottori irti.
Mihin suuntaan jumitetaan läppien pitkät yhdystangot?

Kuskinpuoli taakse?
Hantin puoli eteen?
Turha sitä lienee läppämoottoria fyysisesti irti ottaa (jollei vivut ole irti), jättää sinne niin pitää läpät auki.
Johto irti ja uusi vaan rintapeltiin jatkojohdolla "huitomaan tyhjiä", tai sitten laittaa siihen sen vastuksen... jossain siihenkin ohjeet kun kaivelet.

Kiitos pikaisesta vastauksesta. :thumbup:
Kysymys kuitenkin oli läppien jumittamis-asennosta :D
No ratkaisu kuitenkin ois ollut tuossa, et ois purkanut vanhaa moottoria pois vaan pelkästään piuha irti ja uusi moottori sinne rintapeltiin huitoon tyhjää.
Läpät on automaattisesti auki, kun moottori on paikallaan :thumbup:

Ps. en tiedä miten päin ne pitää jumia, jos olet systeemit sieltä jo purkanut.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siihen suuntaan missä ne lepotilassa on moottori paikallaan.
oulaistenliikenne.fi
Jaakko L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 02.06.2005 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Jaakko L »

Vito w639 3.0 cdi meni vikatilaan ja star antaa selitykseksi "2513-001 rakenneosa m72 (säätömoottori imukanavan katkaisu) ei toimi moitteettomasti. Säädin ilmoittaa viasta." Ei auta nollaaminen. Onko ratkaisu tuo 4,7 kOhm vastuskikka? Vai pitääkö hankkia uusi säätömoottori?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Jaakko L kirjoitti:Vito w639 3.0 cdi meni vikatilaan ja star antaa selitykseksi "2513-001 rakenneosa m72 (säätömoottori imukanavan katkaisu) ei toimi moitteettomasti. Säädin ilmoittaa viasta." Ei auta nollaaminen. Onko ratkaisu tuo 4,7 kOhm vastuskikka? Vai pitääkö hankkia uusi säätömoottori?
On tuota käsitelty aiemmin. Siis vastuksella moottorin ohittaminen. Itseltä vielä kokeilematta. Esim tässä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2#p1201332" onclick="window.open(this.href);return false;

Ehkä voi tyrkätä vastuksen jalat suoraan liittimeen. Ei tarvitsisi katkoa mitään johtoja? Jos kokeilet, kerro ilmeessä, miten toimi, ja miten teit virityksen
Jaakko L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 02.06.2005 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Jaakko L »

Kiitos. Pitää käydä vastusostoksilla. Katsotaan mitä tästä tulee.
Jaakko L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 02.06.2005 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Jaakko L »

Kaverilta löytyi oikea vastus. Kuulemma niin edullinen ettei ollut siitä korvausta vailla :)

Liitin oli niin hankalassa kolossa etten saanut sitä irti, katkaisin johdot liittimen juuresta, jolloin johdon pään sai aika hyvin esille työstettäväksi. Juotin vihreän ja siniruskean johdon väliin sen vastuksen. Teippiä ympärille. Ruskea maajohto jäi sitten sinne teipin väliin. Vikatila hävisi, vikakoodit nollattu, auto toimii normaalisti :thumbup:

Kai ne läpät jäi nyt oikeaan asentoon?
Jaakko L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 02.06.2005 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Jaakko L »

simosami kirjoitti:
Ehkä voi tyrkätä vastuksen jalat suoraan liittimeen. Ei tarvitsisi katkoa mitään johtoja? Jos kokeilet, kerro ilmeessä, miten toimi, ja miten teit virityksen
Kokeilin tuota ja toimi ensiapuna heti. Mutta vastusta ei olisi saanut peiteltyä/suojattua sille paikalle.
Rentturanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Rentturanki »

Aki_Laurila kirjoitti:Minäpäs vaihdoin uuden moottorin ja vein jatkojohdoilla rintapelliin. Nyt staari sanoo "oikosulku toimilaitteen kytkennässä" tjsp. Jos vika ei olisi mun johdotuksissa, mikä muu voisi aiheuttaa? Onko mahdollista ostaa väärä versio laitteesta. Itse tilasin latviasta ku oli vaan 130€. Ihan pielpurgin paketissa tuli.
Saitko moottorin vika valon myös syttymään? Itselläni oli läpöt olleet jumissa, ja akselin reiät aivan soikiolla, ja lauhdutin rempan yhteydessä nyppäsin sitten läpät pois ja siirsin läppämoottorin toisaalle. Nyt ei kuitenkaan läppämoottori enää surisekaan ja moottorin vikavalo palaa. Ahdin ei tunnu nostavan painetta lainkaan, eli auto kulkee todella laiskasti.
Menee viikko ennen kuin pääsee piuhan päähän, joten kokemusperäiset arvailut ja muut vastaavat ovat kullan arvoisia.
Oudolta tuntuu että läppämoottori olisi hajonnut yhtäkkiä.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No tuolla vastuksella sen testaa nopeasti, varsinkin kun se moottori on nyt mukavammassa paikassa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Rentturanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Rentturanki »

MiHe kirjoitti:No tuolla vastuksella sen testaa nopeasti, varsinkin kun se moottori on nyt mukavammassa paikassa.
Sattu sen verran tuuria mukaan, että huomenna saan toimivan säätömoottorin testiin. Sitten saa suljettua taas yhden paikan pois. Oli helppo tehdä läppien poisto operaatio, täällä foorumilla oli paljon erinomaista kuvamateriaalia projektin tueksi. Itsekin napsin muutaman kuvan, mm turbon säätömoottorin sisuksista.
Lisäilen ketjuun jahka osaan uppia kuvat johonkin nettiin näkyville ensin.

Edit.
Säätömoottori(mikä mahtaa olla virallinen termi) :

Kuva

Ahdinta:
Kuva
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

onko kellään käynyt niin, että imusarjojen läppien poiston jälkeen dpf poltto on tiheämpi. Itsellä näin kävi, eli öljynjäähdyttimen silmalasitiivisteet vaihdettiin ja imusarjojen läpät auki. Sen jälkeen tehoa yms tuntuu olevan jopa enemmän, mitään koodeja tai hälyjä ei ole, mutta poltto on huomattavan tiheä. joku 120-170km. ennen ehkä tuplat? Yhtä ajattelin, että aiemmin kun egr putket yms oli varmasti melko tukossa, niin onko puhtaammat putket nyt antaa enemmän pakokaasua ja ilman läppiä ei ole pyörrettä tyhjäkäynnillä joten ehkä se myös nokeaa enemmän?

ainoa pieni oire on se, että jos auto käy sitä matalampaa tyhjäkäyntiä noin 600rpm ja laittaa pään niskatukeen, niin se vähän tärisee päähän, tuolla tavalla sen siis huomaa, jos painaa kaasua vähänkin niin tasaantuu. Nyt tankkasin mydiesel puhdasta dieseliä ja sillä tuntui että tuota tyhjäkäynnin ohutta tärinää ei olisi. Ehkä se palaa helpommin/puhtaammin?

moottorin päällä on yksi töpseli irti jolle ei tunnu olevan paikkaa. se on kolminapainen puna/musta, violetti, ruskea johdoilla.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: V6 cdi imusarjan läpät?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nurmituomas kirjoitti:onko kellään käynyt niin, että imusarjojen läppien poiston jälkeen dpf poltto on tiheämpi. Itsellä näin kävi, eli öljynjäähdyttimen silmalasitiivisteet vaihdettiin ja imusarjojen läpät auki. Sen jälkeen tehoa yms tuntuu olevan jopa enemmän, mitään koodeja tai hälyjä ei ole, mutta poltto on huomattavan tiheä. joku 120-170km. ennen ehkä tuplat? Yhtä ajattelin, että aiemmin kun egr putket yms oli varmasti melko tukossa, niin onko puhtaammat putket nyt antaa enemmän pakokaasua ja ilman läppiä ei ole pyörrettä tyhjäkäynnillä joten ehkä se myös nokeaa enemmän?

ainoa pieni oire on se, että jos auto käy sitä matalampaa tyhjäkäyntiä noin 600rpm ja laittaa pään niskatukeen, niin se vähän tärisee päähän, tuolla tavalla sen siis huomaa, jos painaa kaasua vähänkin niin tasaantuu. Nyt tankkasin mydiesel puhdasta dieseliä ja sillä tuntui että tuota tyhjäkäynnin ohutta tärinää ei olisi. Ehkä se palaa helpommin/puhtaammin?

moottorin päällä on yksi töpseli irti jolle ei tunnu olevan paikkaa. se on kolminapainen puna/musta, violetti, ruskea johdoilla.
Siis polttoja teki ennen ja nyt alle 200km välein jos niin molemat kuulostta että jotain on pielessä
ylensä normali seka ajossa lähempän 1000km kuin alle 500km












, ,
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin