tankin tyhjennys
tankin tyhjennys
Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: tankin tyhjennys
Laita pullollinen jäänestoa. Ajaa saman asian. Talvidiisseliin on juuri lisätty noita jäätymisenesto aineita. Helpompi on ajaa se tankki vajaaksi. Kahauta semmonen 500 kilsaa niin eiköhän vajeennu.kttopar kirjoitti:Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: tankin tyhjennys
Siellä lattiassa (kuskin penkin etupuolella) on semmonen hana, josta voi päästää liiat pois.kttopar kirjoitti:Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
Ammattikielellä jotkut puhuu myös kaasupolkimesta.
------------
(en voinut vastustaa, itellä sama ongelma).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: tankin tyhjennys
Eikös se ole dieselissä syöttöpoljin?jukka-tre kirjoitti:Siellä lattiassa (kuskin penkin etupuolella) on semmonen hana, josta voi päästää liiat pois.
Ammattikielellä jotkut puhuu myös kaasupolkimesta.
Re: tankin tyhjennys
En laittaisi mitään jäänestoja. Varma tapa pilata uudemman auton pumppu. Kaikki kondesiovesi ym tulee sitten tankista pumppuun ja suuttimiin.tempera kirjoitti:Laita pullollinen jäänestoa. Ajaa saman asian. Talvidiisseliin on juuri lisätty noita jäätymisenesto aineita. Helpompi on ajaa se tankki vajaaksi. Kahauta semmonen 500 kilsaa niin eiköhän vajeennu.kttopar kirjoitti:Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: tankin tyhjennys
Tällä logiikalla talvilaatudieselillä ajo pilaa siis myös pumput?osilpi kirjoitti:En laittaisi mitään jäänestoja. Varma tapa pilata uudemman auton pumppu. Kaikki kondesiovesi ym tulee sitten tankista pumppuun ja suuttimiin.tempera kirjoitti:Laita pullollinen jäänestoa. Ajaa saman asian. Talvidiisseliin on juuri lisätty noita jäätymisenesto aineita. Helpompi on ajaa se tankki vajaaksi. Kahauta semmonen 500 kilsaa niin eiköhän vajeennu.kttopar kirjoitti:Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
Itse aiheeseen:
En tiedä tuosta korimallista, onko siellä mitään ritilöitä yms ylimäärisiä asioita edessä, mutta ihan perus "letku tankkiin ja imaisu" tekniikalla voi tyhjentää kaikista autoista tankin. EDELLEEN ottaen huomioon ettei siellä ole mitään ylimääräistä välissä.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Kokeilin letkun ujuttamista tankkiin mutta ei onnistu, siellä on mutka edessä.
500 km:n ajaminen on myös epävarma tapa kun saattaa tulla tosiaan tulla hinurikeikka. Mistä kohti voi polttoaineletkun ottaa auki konetilasta ja siitä valuttaa tyhjemmäksi. Tankin päällä saattaa olla luukku ?
Auto on isällä ja suunniteltiin, että ajelisi lyhyitä 20 km:n kaupunkiajoja muutamia kertoja ja sitten lisätään tankkiin talvilaatua. Auto on lämpimässä tallissa ja polttoaine säilyy jonkin aikaa tankissa lämpimänä.
500 km:n ajaminen on myös epävarma tapa kun saattaa tulla tosiaan tulla hinurikeikka. Mistä kohti voi polttoaineletkun ottaa auki konetilasta ja siitä valuttaa tyhjemmäksi. Tankin päällä saattaa olla luukku ?
Auto on isällä ja suunniteltiin, että ajelisi lyhyitä 20 km:n kaupunkiajoja muutamia kertoja ja sitten lisätään tankkiin talvilaatua. Auto on lämpimässä tallissa ja polttoaine säilyy jonkin aikaa tankissa lämpimänä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: tankin tyhjennys
logiikassa on vain se virhe, että talvilaatuun ei ole lisätty mitään jäätymistä estäviä aineita jääneston käytössä on tosiaan se riski, että jos järjestelmässä on vettä, se pääsee jääneston kanssa suodattimesta ja vedeneroitimesta läpi pumpulle ja suuttimille ja se ei tee ikinä hyvää...Mulsu kirjoitti:Tällä logiikalla talvilaatudieselillä ajo pilaa siis myös pumput?osilpi kirjoitti:En laittaisi mitään jäänestoja. Varma tapa pilata uudemman auton pumppu. Kaikki kondesiovesi ym tulee sitten tankista pumppuun ja suuttimiin.tempera kirjoitti:Laita pullollinen jäänestoa. Ajaa saman asian. Talvidiisseliin on juuri lisätty noita jäätymisenesto aineita.kttopar kirjoitti:Miten onnistuu w211 tankin vajutus sen verran, että saa talvidieseliä sekaan ?
diesel ei siis hyydy veden takia, vaan polttoaineen ominaisuuksien takia (kesälaadun parafiini kiteytyy suodattimiin)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
loogisinta on ottaa se suodattimelle tuleva letku irti ja vaikka imeä sieltä jollakin sähköpumpulla kesälaatu kannuihin, jos ei valuttamalla tule..kttopar kirjoitti:Mistä kohti voi polttoaineletkun ottaa auki konetilasta ja siitä valuttaa tyhjemmäksi.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei sieltä mitään rikki pitäis mennä, kun se polttoaine ei laajene hyytyessään, kuten vesi tekee jäätyessään, eli halkaisee letkuja jne.tj86430 kirjoitti:Varmistakaapas tyhmälle, ei kai kesälaadun tankissa pitäminen haittaa kovilla pakkasilla, jos autolla ei ajeta? Ja jos yritetään ajaa, niin seuraako muita ikävyyksiä kuin auton sammuminen (eli toimiiko jälleen normaalisti kun säät lämpenee, vai tuleeko remonttia)?
meillä monesti traktorit seisoo talvet kesänaftat tankissa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kyllä se kesäksi taas sulaa, kun on reilu +30 lämmintä...teppo21 kirjoitti:Nykykesädiiseli jos pääsee jämähtämään, niin ei enää liukene takaisin normaaliksi lämmittyään, vaan siihen jää knöllejä. suodattimet tukossa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ihan kesään asti en ollut ajatellut odottaa. Parasta siis siirtää dieselmersu lämpöiseen talliin jos meinaa mennä kovin kylmäksi (kesädieselille ilmeisesti tuollainen -15?). Eikös muuten talvilaadulle käy sitten sama juttu jossain riittävän kylmässä lämpötilassa?
Toisaalta luulen että tuo diesel-Ducatokin on joinain talvina seissyt tuossa pihalla kesädieselit tankissa, enkä muista "paakkuuntumisongelmia" olleen. Ja Jacobsen ainakin, tosin siellä onkin löpöä tankissa, en tiedä onko sen kanssa jotenkin eri juttu (ainakin kerran yhdellä huoltoasemalla kun kyselin marraskuussa onko löpö kesä- vai talvilaatua väittivät että se on ympäri vuoden samaa - talvi - laatua)
Toisaalta luulen että tuo diesel-Ducatokin on joinain talvina seissyt tuossa pihalla kesädieselit tankissa, enkä muista "paakkuuntumisongelmia" olleen. Ja Jacobsen ainakin, tosin siellä onkin löpöä tankissa, en tiedä onko sen kanssa jotenkin eri juttu (ainakin kerran yhdellä huoltoasemalla kun kyselin marraskuussa onko löpö kesä- vai talvilaatua väittivät että se on ympäri vuoden samaa - talvi - laatua)
Niin siis tuossa esimerkkitapauksessa se oli ihan kesädieseliä, turhaan sotkin käyttämällä löpö-nimitystä
Ja tämä siis oli tapahtunut viime talvena ja aikaisemmin on kyllä liuenneet lämmitessään. Kaveri joka tapauksesta kertoi oli kysynyt tuttavaltaan, joka toimii alalla, ja tämä oli kertonut että kiteymät saa pois vain lämmittämällä aine 70 asteiseksi.
Kuulopuheita, mutta omasta mielestäni luotettavalta taholta.
Ja tämä siis oli tapahtunut viime talvena ja aikaisemmin on kyllä liuenneet lämmitessään. Kaveri joka tapauksesta kertoi oli kysynyt tuttavaltaan, joka toimii alalla, ja tämä oli kertonut että kiteymät saa pois vain lämmittämällä aine 70 asteiseksi.
Kuulopuheita, mutta omasta mielestäni luotettavalta taholta.
Tuolta voi käydä lukemassa dieseleiden säilytyslämmöistä:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... ,2707,3361
Keskikesälaatu: Alin säilytyslämpötila 0-astetta
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... ,2707,3361
Keskikesälaatu: Alin säilytyslämpötila 0-astetta
enskesänä ei sitten varmaan turvetta nosteta, kun on 10 000 ltr kynttilän talia farmareissa
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
samaa dieseliä se nykyään on tuo moottoripolttoaine, väriaine vain lisänä, kun ei traktoreihin enää voi mitään tupajumia laittaa, niistä leipoo pumput kiinni sillä (uusista traktoreista siis, vanhat nyt vois vielä käydä ihan jumillakin, mutta ei se hyvää tee niillekkään)teppo21 kirjoitti:Työ ette taida ihan neste city-dieselillä siellä suolla ajella
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ok, siis "kesädiesel" -5/-15 voidaan säilyttää vain -5:ssä mutta ajaa voi -15 asti. Tätä en ollut tiennytkään. Missähän vaiheessa ruvetaan menemään säilyttämisen puolelle (siis jos koko ajan on vaikka -10, niin kuinka pitkään autoa uskaltaa seisottaa)?teppo21 kirjoitti:Tuolta voi käydä lukemassa dieseleiden säilytyslämmöistä:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... ,2707,3361
Keskikesälaatu: Alin säilytyslämpötila 0-astetta
Joo, mutta ei sitä halvinta kuraa, mitä saa tuolta diesel-mittarista kesällä, ja jonka kanssa noita ongelmia syntyynapa kirjoitti: samaa dieseliä se nykyään on tuo moottoripolttoaine, väriaine vain lisänä, kun ei traktoreihin enää voi mitään tupajumia laittaa, niistä leipoo pumput kiinni sillä (uusista traktoreista siis, vanhat nyt vois vielä käydä ihan jumillakin, mutta ei se hyvää tee niillekkään)
tj86430 kirjoitti:kerran yhdellä huoltoasemalla kun kyselin marraskuussa onko löpö kesä- vai talvilaatua väittivät että se on ympäri vuoden samaa - talvi - laatua)
Re: tankin tyhjennys
Miten alkuperäinen kysyjä hoiti homman. Mulla hyyty -19 asteessa tiistaina auto tielle. Hinausautolla korjaamolle ja siellä sanoivat että kesälaatu jäätyny. Mulla oli puol tankkia jäljellä 2vkoa sitten nesteeltä ostettua laatua. Sanoivat että talvilaatua päälle vaan ja anna mennä että pois imeminen on vaikeeta ja kallista. Ajelin pari tuntia ympyrää -16 asteen pakkasessa ja kulutin sen kolmasosaan tankkiin ja laitoin talvilaatua täyteen. Nyt varmaan käy sillai että jäätyy kun tulee -20 ja sitä ketun talia putket ja suodatin täynnä. Onnex vakuutus korvaa hinaukset mutta pitäs saada joku tolkku tolle huoltamoille ettei myydä kesälaatua pakkasilla. Mistä normikuskit osaa ajaa tankin tyhjäx kesälaadusta ennen pakkasia ja tankata talvilaatua sitten tyhjään tankkiin? Shellillä äijä ainakin väitti kiven kovaan että ei sekotu kesä ja talvilaadut. Kesä laatu kiteytyy aina suodatin tukkeeseen menee aina oli tankissa litra tai 100 litraa. Katotaan kuinka käy, nyt onnex alle -15 koko ajan joten tarvii koittaa ajaa tyhjäx ennen kovempia pakkasia.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: tankin tyhjennys
Tuolta linkatulta Nesteen sivulta löytyy melko kattava opas dieselpolttoaineista: http://www.neste.fi/binary.aspx?path=25 ... &version=4
Sieltä poimittua:
Sieltä poimittua:
Samepiste (°C)
Samepiste on alin lämpötila, jota kylmemmässä polttoainetta ei pidä varastoida.
Dieselpolttoaine on satojen erilaisten parafiinisten, nafteenisten ja aromaattisten hiilivetyjen seos. Samepiste on lämpötila, jossa ensimmäiset parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä ja samalla polttoaineen ulkonäkö muuttuu kirkkaasta sameaksi. Parafiinit ovat hyödyllisiä setaaniluvun ja palamisominaisuuksien kannalta, joten niitä ei voi poistaa polttoaineesta liian tarkkaan. Sameus ei vaikeuta polttoaineen käyttöä hyvin huolletuissa ja talvioloja varten hyvin rakennetuissa ajoneuvoissa.
Samepiste mitataan jäähdyttämällä polttoainenäytettä vähitellen ja tarkastamalla sen ulkonäkö visuaalisesti. Kun polttoaine samenee, on samepisteen lämpötila saavutettu.
Suodatettavuus, CFPP (°C)
Suodatettavuuslämpötila on kokemusperäinen, tilastollisesti määritetty alin polttoaineen käyttölämpötila asianmukaisesti rakennetuissa ja hyvin huolletuissa ajoneuvoissa. Astelukuna suodatettavuus voi olla muutamasta asteesta jopa yli 15°C samepisteen alapuolella.
Suodatettavuus mitataan laitteella, jossa polttoainetta imetään alipaineella tiheän verkkosiivilän läpi. Lämpötilaa alennetaan, kunnes parafiinikiteet tukkivat suodattimen. Tämä lämpötila nimetään suodatettavuudeksi. Suodatettavuudesta käytetään usein lyhennettä CFPP, joka tulee englanninkielisistä sanoista Cold Filter Plugging Point.
Dieselpolttoaineella ei ole tarkkaa alinta käyttölämpötilaa, vaan toimivuus riippuu samepisteen ja suodatettavuuden lisäksi ajoneuvon rakenteesta ja polttoaineen puhtaudesta, sekä polttoaineen varastointilämpötilasta.
Polttoaineen samepiste kuvaa sen alinta säilytyslämpötilaa. Kaikki ajoneuvot toimivat moitteetta puhtaalla polttoaineella lämpötiloissa, jotka ovat samepisteen yläpuolella. Vesipisarat ja jääkiteet voivat johtaa ongelmiin pakkassäällä. Suuret määrät epäpuhtauksia saattavat aiheuttaa harmeja myös kesällä.
Dieselpolttoaineessa olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä lämpötilan laskiessa samepisteen alapuolelle, jolloin myös polttoaineen ulkonäkö muuttuu sameaksi. Parafiinikiteet ovat niin suuria, että ne tukkivat hienoja siivilöitä ja polttoainesuodattimen. Tukkeutuminen johtaa moottorin tehon laskuun tai pysähtymiseen jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä tai liikkeelle lähdöstä. Pahimmillaan kiteet tukkivat myös polttoaineputkissa olevia ahtaita mutkia ja liittimiä.
Kun ulkoilman lämpötila on polttoaineen samepisteen alapuolella, alkaa siivilöiden ja suodattimen tukkeutuminen vähitellen. Häiriötön toiminta riippuu siitä, miten järkevästi ajoneuvon polttoainejärjestelmä on rakennettu. Ongelmia ei tule, mikäli suodatin ja siivilät on sijoitettu niin, että niiden lämpötila nousee ajon aikana samepisteen yläpuolelle. Tällöin parafiinikiteet alkavat liueta takaisin nesteeksi ja ajo voi jatkua normaalisti.
Dieselpolttoaineen suodatettavuuslämpötila on kokemusperäinen, tilastoihin perustuva alin käyttölämpötila tavanomaisessa kalustossa. Kun ulkolämpötila on sama kuin suodatettavuus, on polttoaineen lämpötila suodattimella moottorin lämpenemisestä johtuen samepisteen yläpuolella, eikä tukkeutumista ilmene.
Viimeksi muokannut tj86430, Pe 03.12.2010 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: tankin tyhjennys
Jatketaan vielä sen verran, että kysyin myös Nesteen asiantuntijalta (ainakin sellaiseksi väitetyltä) paria juttua:
- kesä- ja talvidiesel sekoittuvat tankissa, jos on riittävän lämmintä. Käytännössä ilmeisesti ainakin kun on yli kesädieselin samepisteen. Kylmässä eivät sekoitu. Sitä en huomannut kysyä mitä tapahtuu, jos tankatessa on lämmintä ja sitten kylmenee.
- kesädiesel palautuu lämmittyään takaisin käyttökuntoiseksi, eli jos tankissa on kesänaftaa kun kovemmat pakkaset tulevat, pitäisi kelien taas lämmettyä päästä ajelemaan ihan normaalisti.
- kesä- ja talvidiesel sekoittuvat tankissa, jos on riittävän lämmintä. Käytännössä ilmeisesti ainakin kun on yli kesädieselin samepisteen. Kylmässä eivät sekoitu. Sitä en huomannut kysyä mitä tapahtuu, jos tankatessa on lämmintä ja sitten kylmenee.
- kesädiesel palautuu lämmittyään takaisin käyttökuntoiseksi, eli jos tankissa on kesänaftaa kun kovemmat pakkaset tulevat, pitäisi kelien taas lämmettyä päästä ajelemaan ihan normaalisti.
Re: tankin tyhjennys
Lirutetaan bensaa joukkoon niin ei mee toi kesälaatu hyhmään
W211 220cdi 07
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Re: tankin tyhjennys
mulla jääty viime talvena kesälaadut kuorma-auton tankkiin ja oli aivan maitoa kun pumppasin niitä sieltä tankista,pohjalle jäi jokunen litra ja arvelin ettei haittaa kun oli 70litraa talvilaatua menossa tankkiin--->10km pääsin uusilla suodattimilla kunnes hyytyi,suodattimet oli aivan kokkeli piimässä sisältä
Uusi viestiKirjoittaja teppo21 » To 25.11, 2010 14:06
Nykykesädiiseli jos pääsee jämähtämään, niin ei enää liukene takaisin normaaliksi lämmittyään, vaan siihen jää knöllejä. suodattimet tukossa.
katoin lampulla tankkiin ja sielä pohjalla killui sitä valkoista hyytynyttä naftaa,imin ne öljyimurilla sieltä pohjalta poikkeen ja uutta suodatinta,rupes vehkeet pelaamaan
se jäätynyt kesälaatu oli vielä kesälläkin maitona pöntössä,eli tuo teppo21 väite on tosi!
tankkasin kesällä cdi:iihin 25L ysiviitosta vaikka kuvittelin ettei mulle vois käydä koskaan niin laitoin ½ litraa 2t öljyä tankkiin ja tankin täyteen diiseliä eikä mersu ollut moksiskaan..
ML W164
Re: tankin tyhjennys
Se kesälaatu sekottuu kyllä siihen talvilaatuun, kunhan sen lämmittää.
Talvidieseliin ei ole lisätty mitään jäätymisenestoainetta, vaan se on vain "lirumpaa" (se sisältää myös vähemmän energiaa kuin kesälaatu eli kulutuksesi nousee.)
Talvidieselin valmistaminen on kalliimpaa kuin kesälaadun (vaatii enemmän energiaa).
Eli asemat myyvät kesälaatua mahdollisimman pitkään.
Samepiste tarkoittaa aikaliki sitä että siinä lämpötilassa sillä voi ajaa, mutta on heikko käynnistymään kylmänä.
Jähmepiste tarkoittaa että vaikka saisitkin auton lämpimässä tallissa käyntiin, niin siinä lämpötilassa ei edes ajeta kylmänä. (ajoviima+tankin putket auton alla)
Polttoaineen takaisinkierrätyhän lämmittää sitä tankin sisältöä hieman. Eli päästään ihanaan tilanteeseen: Jotta saisit sen hyytyneen autosi käyntiin, sinun täytyisi ensin saada se käyntiin.
Talvidieseliin ei ole lisätty mitään jäätymisenestoainetta, vaan se on vain "lirumpaa" (se sisältää myös vähemmän energiaa kuin kesälaatu eli kulutuksesi nousee.)
Talvidieselin valmistaminen on kalliimpaa kuin kesälaadun (vaatii enemmän energiaa).
Eli asemat myyvät kesälaatua mahdollisimman pitkään.
Samepiste tarkoittaa aikaliki sitä että siinä lämpötilassa sillä voi ajaa, mutta on heikko käynnistymään kylmänä.
Jähmepiste tarkoittaa että vaikka saisitkin auton lämpimässä tallissa käyntiin, niin siinä lämpötilassa ei edes ajeta kylmänä. (ajoviima+tankin putket auton alla)
Polttoaineen takaisinkierrätyhän lämmittää sitä tankin sisältöä hieman. Eli päästään ihanaan tilanteeseen: Jotta saisit sen hyytyneen autosi käyntiin, sinun täytyisi ensin saada se käyntiin.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: tankin tyhjennys
miten w204 cdi -13 tankin tyhjennys, onnistuukohan kotikonstein
C250 CDI TA -13
ex. C180CDI TA -13
ex. C180CDI TA -13