190 sammuilee???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

Elikkäs ostin viikko sitten mun ekan mesen. -88 190 bensa.
muuten hyvä peli mut kylmänä sammuilee joka liikennevalois jne.. lämpösenä sammuu harvemmin.
joten olisko kellään mitään neuvoja?
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Veikkaisin sytytyspuolen ongelmia: sytytystulppien johdot, tulpat....

(http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=68903)
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja wolf »

Tervetuloa joukkoon! Saattaa olla tyhjäkäyntisäätimen takkuilua. Se löytyy kun otat ilmanpuhdistuskotelon pois, siellä se napottaa 3-ja 4-sylinterien imusarjojen välissä kiilattuna sinne kumipitimessään. Siihen tulee kaksi letkua, toinen ylhäältä ja toinen alhaalta. Ei pidä säikähtää, ei sen alemman irroitus ja kiinnitys ole mitenkään hankala homma. käsi mahtuu hyvin imusarjan alta. Letkun toinen pää menee määränjakajan alle siellä olevaan kumikaukaloon. Mainittakoon tässä että tällä röörillä on joskus taipumus irrota, siinä kun ei tietääkseni ole käytetty klemmaria. Sikälis hämäävä vika kun ei näy, ei vain lähde käyntiin. Siitä tyhjäkäyntisäätimestä: se on luistiventtiili jota ohjataan pulssitekniikalla. Voi sitä kokeilla suoraan 12V:lla, mutta se ei kerro koko totuutta. Luistissa on ylen pienet välykset, Öljytöhkä voi jumiuttaa sitä sen verran ettei se pysty seuraamaan tarkasti ohjausta. Älä missään tapauksessa ronki luistia metallisella rassilla, muovi-tai puutikku käy. Pienikin naarmu on pahasta. Ensi alkuun vois puhdistusta kokeilla huljutttelemalla luistipäätä vaikkapa Carborettor Cleanerilla (CRC-tuote) tms:lla. Ultraäänipesustakin on tiettävästi saatu apua.
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

onko kummassakin kaasari mallissa samanlainen säädin?
mikä se mötikkä on siinä kaasarin edessä vasemmalla?
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja wolf »

Jaa että se onkin kaasarivehje. Sittenpä en paljoa osaa neuvoa, en tiedä edes onko siinä samanlaista tyhjäkäyntisäädintä. Voin vain sanoa että jos on Stromberg niin tarkasta vaimenninöljyn määrä. Siitähän on just näissä topikeissa ollut puhetta ihan äsken.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja ari y »

jos tuossa mallissa on jo ylijänniterele/bensapumpunrele niin tarkista niiden tinaukset tai vaihda ne uusiin/käytetteyin.Löytyy siitä akun takaa.
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

nonniii... kesti vähän aikaa päästä korjaamaa... nyt on vaihettu tulpat ja se bensarele on tinattu ...
mutta valitettavasti onkelmat jatkuu :(
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

tuntuu että tukehtuu kylmänä.. ja voi olla että kuvittelen mutta tuntuis paremmin toimivan kun on tankki täynnä :O
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuo mainittu kaasarin vaimenninöljyn määrä, onko ok?
alipainemännän kalvo, onko kunnossa?
bensan suodatin tukossa?
Virranjakajassa kosteutta? tai jakajan kannessa halkeama?

Veikkaamiseksi menee, mutta kannattaa tarkistaa ko. kohteet. (mulla ei ole ikinä ollu kaasari mersua)
Eli kaasarin "hattu" pois (kolme/neljä ruuvia reunoilla. Katso mihin suuntaan hatun reunassa oleva nystyrä näyttää, niin menee takaisin oikein päin) ja tarkistamaan kalvon kunto. Sen pitää olla joustava, siinä ei saa olla halkeamia ja sen pitää olla kunnolla paikoillaan.
Sen hatun kun on ottanut pois, niin siinä alipainemännän (ja samalla sen kalvon) keskellä on sellainen n.10mm halkaisijalta oleva putki, jossa liikkuu se hatun mukana nouseva vaimenninmäntä. siellä putkessa kuuluu olla öljyä muutama milli putken yläreunasta. (en nyt löytänyt mistään kuinka monta milliä 190:ssä. Mutta 9mm saabissa, joissa sama kaasari)
Eli kai kaasarisi on Pierburg tai Strömberg? (sama asia, eri nimi) onko malli 150 vai 175? lukee siinä "hatussa"
Onko käsi ryyppy?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

pitää kattoa toi kaasari homma kun tässä kerkee ja pystyy.... (ulkosalla kun pitää tehä)
mutta automaatti ryyppy on.
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

elikkäs otin ilmanputsari kotelon pois ja näkymä oli tämä: Kuva
onko se "hattu" nyt tuo mikä kuvassa näkyy?

otin vielä 4 ristipää ruuvia irti ja
3: 10mm pulttia. sitten huomasin että koko kaasari lähti irti näiden pulttien irroituksen jälkeen.
muuta en saanut irti :shock:
eli nyt on sormi suussa ja toinen perseessä :D

ainoa tieto mikä löysin oli että kaasari on pierburg mutta mallista ei ole hajua...

mikähän se putki on mihin pitää sitä öljyä laittaa?
mikä öljy sinne käy?

anteeksi epäselvä selostus :oops:
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jufo89 kirjoitti:elikkäs otin ilmanputsari kotelon pois ja näkymä oli tämä
Juu, tuo on aivan erilainen kaasari kuin mitä minä kuvittelin siellä olevan. :shock:
(no eipä noin tuoreessa mersussa selittämääni mallia taida ollakkaan, vaikka sitä muilta merkeiltä löytyy uudemmistakin.) :oops:
Ei tuo ole ainakaan 150 tai edes 175

Minulla ei ole noin uusista kokemusta. Toivottavasti joku muu osaa auttaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

vika tuntuisi olevan bensan saannissa kun toimii paremmin täydellä tankilla :|
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
RenLagun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 31.01.2011 16:49
Paikkakunta: Espoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja RenLagun »

JeremyH kirjoitti:
Jufo89 kirjoitti:elikkäs otin ilmanputsari kotelon pois ja näkymä oli tämä
Juu, tuo on aivan erilainen kaasari kuin mitä minä kuvittelin siellä olevan. :shock:
(no eipä noin tuoreessa mersussa selittämääni mallia taida ollakkaan, vaikka sitä muilta merkeiltä löytyy uudemmistakin.) :oops:
Ei tuo ole ainakaan 150 tai edes 175

Minulla ei ole noin uusista kokemusta. Toivottavasti joku muu osaa auttaa.
Hei,
osaatko tuosta kaasarista http://www.ruddies.business.t-online.de/se175cdt.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , http://viewitem.eim.ebay.fi/VERGASER-ME ... 75794/item" onclick="window.open(this.href);return false; sitten sanoa. Itselläni on W124 200 -88 vuosimallinen ja siinä on tuollainen. Mitenkähän sähköohjaus menee tuohon ekan linkin BILD 9 mukaiseen 4- juttuun (Elektisches Thermovrerzögerungsventil) ? Eli ohjataanko sitä vaihtelevalla 12V jännitteellä vai onko siinä koko ajan 12V päällä. Mistä saisi imuroitua sähkökaavioita tuohon ? Johdot irronneet liittimestä ja pitäis osata laittaa ne kiinni takaisin (kävisköhän paremmin?). Muutenkin kiinnostaisi tietää mitä se sähkö siinä purkissa tekee.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

RenLagun kirjoitti:Hei,
osaatko tuosta kaasarista http://www.ruddies.business.t-online.de/se175cdt.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , http://viewitem.eim.ebay.fi/VERGASER-ME ... 75794/item" onclick="window.open(this.href);return false; sitten sanoa. Itselläni on W124 200 -88 vuosimallinen ja siinä on tuollainen. Mitenkähän sähköohjaus menee tuohon ekan linkin BILD 9 mukaiseen 4- juttuun (Elektisches Thermovrerzögerungsventil) ? Eli ohjataanko sitä vaihtelevalla 12V jännitteellä vai onko siinä koko ajan 12V päällä. Mistä saisi imuroitua sähkökaavioita tuohon ? Johdot irronneet liittimestä ja pitäis osata laittaa ne kiinni takaisin (kävisköhän paremmin?). Muutenkin kiinnostaisi tietää mitä se sähkö siinä purkissa tekee.
Osaamiseni on mitä on, mutta minusta tuo näyttää automaatti ryypyn pois lämmitys vastukselle.
Eli ainakin muissa merkeissä tuohon tulee virta laturilta. (ryöstö akun merkkivalolle menevästä piuhasta)
Eli kun kone käy niin laturi antaa virtaa vastukselle joka lämmetessään kääntää ryypyn pois päältä.

Eli onko sulla nyt koko ajan ryyppy päällä? Paljonko kuluttaa satasella? Lähteekö lämpimänä hyvin käyntiin?

En ole mikään asiantuntija vaikka viestimääräni onkin valtava. :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

apuja kaivattaisiin vieläkin
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
RenLagun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 31.01.2011 16:49
Paikkakunta: Espoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja RenLagun »

JeremyH kirjoitti:
RenLagun kirjoitti:Hei,
osaatko tuosta kaasarista http://www.ruddies.business.t-online.de/se175cdt.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , http://viewitem.eim.ebay.fi/VERGASER-ME ... 75794/item" onclick="window.open(this.href);return false; sitten sanoa. Itselläni on W124 200 -88 vuosimallinen ja siinä on tuollainen. Mitenkähän sähköohjaus menee tuohon ekan linkin BILD 9 mukaiseen 4- juttuun (Elektisches Thermovrerzögerungsventil) ? Eli ohjataanko sitä vaihtelevalla 12V jännitteellä vai onko siinä koko ajan 12V päällä. Mistä saisi imuroitua sähkökaavioita tuohon ? Johdot irronneet liittimestä ja pitäis osata laittaa ne kiinni takaisin (kävisköhän paremmin?). Muutenkin kiinnostaisi tietää mitä se sähkö siinä purkissa tekee.
Osaamiseni on mitä on, mutta minusta tuo näyttää automaatti ryypyn pois lämmitys vastukselle.
Eli ainakin muissa merkeissä tuohon tulee virta laturilta. (ryöstö akun merkkivalolle menevästä piuhasta)
Eli kun kone käy niin laturi antaa virtaa vastukselle joka lämmetessään kääntää ryypyn pois päältä.

Eli onko sulla nyt koko ajan ryyppy päällä? Paljonko kuluttaa satasella? Lähteekö lämpimänä hyvin käyntiin?

En ole mikään asiantuntija vaikka viestimääräni onkin valtava. :wink:
Kiitti vastauksesta, piti mun tunkea tänne aktiiviseen viestiketjuun kun kukaan ei näköjään korvaansa lotkauta mun omiin Pierburg murheviesteihin :)
Olen tehny tutkimustyötä tässä sillävälin. Elikkäs tuo kyseinen palikka on venttiili joka jotenkin vähentää alipaineen kertymistä tuohon "pulldown" :in yläpuoliseen kalvoon silloin kun se on auki. Siinähän on toinen reikä kytkemättä mihinkään, eli siihen pulldown vai mikä sen nimi lienee, kalvoon tulee ikäänkuin reikä kun venttiili on auki. Ymmärtääkseni se venttiili joko lämpenee siihen syötetyllä jännitteellä tai sitten se jännite vain on syöttöjännite sille niin että kun venttiili on lämmennyt 60 asteeseen se osaa aueta. Virrallisena se venttiili siis on kiinni kunnes saavutetaan 60 asteen lämpötila. Tällä hetkellä se ei ainakaan saa lämpöä mistään muualta kuin itsestään...siinähän on metallinen kiinnnike, tiedä sitten pitäisikö kiinnittää johonkin kuumaan metalliseen. Ryyppyosaan (jossa on kaksoismetalli (bimetalli) ) menee vesiputket jotka lämmittää sitä mutta myös sähköjohdot jotka on kytketty lämpövastukseen joka lämmittää sen osan nopeammin kuin vesi niin että ryyppy menee pois päältä aiemmin. Tuon veden tarkoitus taas on estää ryyppyä kylmenemästä moottorin sammutuksen yhteydessä liian nopeasti niin ettei ryyppy ole päällä taas heti kun autoa yrittää käynnistää hetken päästä.
Tuosta kaasaripiiristä oli muiuten palanut sulake (nro 11) eli ei mitkään sähkölämmitykset toimineet.

Auto käynnistyy huonosti kylmänä. Taitaa tyhjentää uimurin seistyään jonkin aikaa. Siinä kaasarin alla on solenoidi? jonka on tarkoitus ehkäistä jälkikäyntiä. En ole varma onko sulakkeen laittamisen jälkeen lakannut käymästä jälkikäynnillä. Pitäiskö moottorin sammua jos nykäisee johdon siitä irti? Näin ei ainakaan tapahdu. Mikäs sen kaasarin yläpuolella olevan samannäköisen solenoidin tehtävä on? En ole huomannut olevan mitään merkitystä onko siinä johto kiinni vai ei.
Avatar
RenLagun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 31.01.2011 16:49
Paikkakunta: Espoo

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja RenLagun »

Jufo89 kirjoitti:apuja kaivattaisiin vieläkin
Oliskohan bensasuodatin tukossa kun toimii paremmin täydellä tankilla...saattais löytyä bensapumpun yhteydestä. Kosteutta bensan seassa?
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Itsellä on hyllyssä tuo pierburg 2e-e korjaamokäsikirja, missä on aika hyvin selitetty kyseessä olevan laitoksen toiminta ja myös jotain vinkkejä vianhakuun. Skannasin opuksen joskus ja jakelin sitä forumilaisille. Oma sähköinen versio tuosta korjaamokäsikirjasta katosi bittiavaruuteen tietokoneen formatoinnin myötä, mutta jos joku tuon sähköisen version laittaisi jakoon, mikäli sellainen koneelta löytyy. Ei jedivoimat riitä enää koko roskan skannaukseen.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: 190 sammuilee???

Viesti Kirjoittaja RSU »

Sanoisin että kannattaa ostaa Veholta Pierburgin 2e-e kaasuttajan korjaamokäsikirja. Maksanee muutamia kymppejä. Ilman tuota opusta on täysin turhaa lähteä edes yrittämään korjata kaasaria. On senverran monimutkainen laitettava. On elektronisella ohjauksella toimiva kaasuttaja. Kirjasta löytynee sähköisten komponenttien arvot ja muut säätöihin vaikuttavat tekijät. Voihan se tietysti onnistua kokeile ja erehdy periaatteella mutta todennnäköisesti ei, menee vaan lopullisesti sekaisin.
Tarkista pensapumppu. Pojalla pensapumppu aiheutti myös ongelmia. Pumppasi ilmaa mukaan ja ei tahtonut pysyä käynnissä. Uusi pumppu motonetista poisti ongelmat. Vehollakaan eivät huomanneet pensapumpun vikaa vaikka ilmakuplat vilistivät suodattimessa (oma jälkiasennus) :cry:
Yli 25 vuotta mersuilua
Vastaa Viestiin