S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikö tämä ollut foorumillakin kaupan, peräti osiksi? Harmillista motin suhteen. Havainnollinen ketju kuitenkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jsmaa kirjoitti:Oliks se niin että ostit sen kolisevana,ettei se oo sulla menny?
Juu naputus tuli kaupantekijäisinä. :lol:
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Olis Mikankin kannattanu pysyä luotettavassa S350 TD:ssä.... :D
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

W111 kirjoitti:Olis Mikankin kannattanu pysyä luotettavassa S350 TD:ssä.... :D
Pekka! Fredi lauleli jo 1969, että "Se motti vielä kerran kosahtaa. Se päivä jolloin dieselitkin laukee..." :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Mesedesi kirjoitti:
W111 kirjoitti:Olis Mikankin kannattanu pysyä luotettavassa S350 TD:ssä.... :D
Pekka! Fredi lauleli jo 1969, että "Se motti vielä kerran kosahtaa. Se päivä jolloin dieselitkin laukee..." :D
Menee jo offtopicin puolelle...Perttu! missäs biisissä tuollaset sanat on?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Palataan alkuperäiseen aiheeseen. Vastaus tuli naamakirjan kautta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mesedesi kirjoitti:Palataan alkuperäiseen aiheeseen. Vastaus tuli naamakirjan kautta.
Mua ei vähempää vois kiinnostaa jonkun fredin laulut,mutta olisin mäkin ton vastauksen mielelläni nähnyt foorumilla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Antaa Siitosen nyt olla.
Katselin saksasta noita M120:n osia ja aika räväköitä hintojahan tuolla näkyi. nokka-akselit näkyi olevan 230e:n ja 430e:n hintaisia, riippuen mihinkohtaan moottoria nokka on menossa.

Kannen uudet pultit noin 80e
Täydellinen tiivistesarja 340e

Öljypumppua, männänrenkaita, tai mäntiä itsessään en pikaisesti löytänyt.

Niin ja noihin hintoihin sitten vielä ALV:it päälle.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

EPC:n mukaan tähän saisi kahta ylikoko mäntää. Tarkoittaakohan se nyt sitä että lohko voi olla kunnostettavissa...

Saattaa vaan olla hinta aika kohallaan. :lol:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllähän lohkon voi porata. Ei muuta kun koneistamolle.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites tuolle sylinterien pinnotukselle käy?
Noissa on "kuulemma" nicasil pinnoite.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Mites tuolle sylinterien pinnotukselle käy?
Noissa on "kuulemma" nicasil pinnoite.
näissä kun puhutan ylikoko männistä, niin ollaan jossakin satkun (1/100 mm) kokoeroissa... ei siis ole lohko porattavissa, kuten normaali valurautalohko...

mutta putkittamalla se joksikin 4.5-5 litraiseksi pitäis kyllä onnistua, tosin vaati hieman tutkimusta, mistä sopiva putkiaihio + mäntä...

vaikka voihan sen kyllä porata normaalisti ja lähettää jonnekin keskieurooppaan, että tekevät siihen uuden nicasil pinnoitteen, sillä rahalla taitaa vain saada monta ehjää moottoria :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ne ylikokomännät oli kokoa 89.35mm ja 89.70mm Kun stantardi koko on 89.00mm
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Ne ylikokomännät oli kokoa 89.35mm ja 89.70mm Kun stantardi koko on 89.00mm

tuossa on sitten joku moka, tai samoja mäntiä käytetään jossakin valurauta lohkoisessakin ja tullut sitäkautta se virhe... pinnoitettu sylinteri kun ei ole poraamalla korjattavissa, se pinnoite on niin ohut...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onhan laitos koko moottori.Alumiinia voisi kyllä käyttäälohkossa mutta putket pitäisi olla jo rautaa/valurautaa?
naurettavaa vaan tehtaalta että pitää tehdä iso kone ja alumiinista ettei paino tule vastaan.nytkään siihen ei varsin saa mitään erilaista konetta vaan on etsittävä samanlainen alumiiniköhötys.
Roverin kone oli alumiinia,v8,ihan jees mutta siinä oli tietyt osat rautaa,vai oliko siinäkin pinnoite sylintereissä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

atlas kirjoitti:Onhan laitos koko moottori.Alumiinia voisi kyllä käyttäälohkossa mutta putket pitäisi olla jo rautaa/valurautaa?
naurettavaa vaan tehtaalta että pitää tehdä iso kone ja alumiinista ettei paino tule vastaan.
Kyllähän mersulla on noita koko alumiinisia moottoreita useita. Taitaapa olla kaikki moniventtiili V-koneet alumiini lohkoisia.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mika.T kirjoitti:
atlas kirjoitti:Onhan laitos koko moottori.Alumiinia voisi kyllä käyttäälohkossa mutta putket pitäisi olla jo rautaa/valurautaa?
naurettavaa vaan tehtaalta että pitää tehdä iso kone ja alumiinista ettei paino tule vastaan.
Kyllähän mersulla on noita koko alumiinisia moottoreita useita. Taitaapa olla kaikki moniventtiili V-koneet alumiini lohkoisia.

oletko katsonut (kuvasta kun ei näe) onko nuo naarmuja vai männästä jäänyttä tavaraa...???
lueskelin että yleensä kuulemma nicasilin pintaan jää männästä alumiinit ja lähtevät pois jollain poppakonsteilla.... :roll:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:

oletko katsonut (kuvasta kun ei näe) onko nuo naarmuja vai männästä jäänyttä tavaraa...???
lueskelin että yleensä kuulemma nicasilin pintaan jää männästä alumiinit ja lähtevät pois jollain poppakonsteilla.... :roll:
hitto, tuo muuten unohtui multa täysin... nicasil ja muut pinnoitteet yleensä lähtee isoina paloina, jos lähtee... kevyesti hoonaamalla tuosta vois saada vielä elvytettyä koneen :roll: siis jos ne on männästä jäänyttä alumiinia, eikä naarmuja pinnoitteessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suolahapollahan nuo alumiini jäämät saa pois.

4. ja 10. sylintereissä näyttää että naarmut olisi melkoisen syviä. ja ehkä läpi pinnoitteesta.
Varmaksi en osaa sanoa ennenkuin saan lohkon pois reiästä ja männät irti.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:

oletko katsonut (kuvasta kun ei näe) onko nuo naarmuja vai männästä jäänyttä tavaraa...???
lueskelin että yleensä kuulemma nicasilin pintaan jää männästä alumiinit ja lähtevät pois jollain poppakonsteilla.... :roll:
hitto, tuo muuten unohtui multa täysin... nicasil ja muut pinnoitteet yleensä lähtee isoina paloina, jos lähtee... kevyesti hoonaamalla tuosta vois saada vielä elvytettyä koneen :roll: siis jos ne on männästä jäänyttä alumiinia, eikä naarmuja pinnoitteessa...

yksi poppakonsti "offroad pro" sivustolla oli kodin putkimies.......aika erikoinen juttu jos tolla alumiini parhaiten irtoo nicasilistä... :shock:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pistäppä putkimiestä vaikka folio palan päälle niin näet mitä se tekee alumiinille. :mrgreen:
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

M104.944:sta 89.9mm männät niin saat näppärästi 6105cm3 koneen.. Onko muuten noissa monivena kutosissa mitää samoja osía M120:n kanssa?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Jos röörit on alumiinia, ne on joko pinnotettu nicasililla tai koko lohko on tehty alusil matskusta. MB kaiketi turvautunu tuohon alusil prosessiin (?).

Nicasil lohkon voi porata, mutta joutuu uudelleen pinnottamaan joka maksaa jo enemmän kuin pelkkä poraus. Suomessa ei tuota edes harrasteta kaiketi. Alusil kaiketi onnistuu porata ja hoonata, mutta vaatii jotain erikoislubea sylinteriseinämiin ennen kuin voi hoonailla.

Mulla on rivi4 kyykkymopossa nicasil lohko, ja meinasin viime talvena tehdä stroukkikoneen 4mm lisäiskulla ja 3mm ylikokomännillä. Lohko vaan ois pitäny jenkkilään tai ruottiin lähettää pinnotettavaks, niin jäi vähän jäihin projekti.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:Pistäppä putkimiestä vaikka folio palan päälle niin näet mitä se tekee alumiinille. :mrgreen:
Nyt kuitenkin kannattaa katsoa se kampiakseli ennen Kodin Putkimiehen ostoa kun se vika ei ole
vielä selvinnyt.

Eli miksi voitelu sylintereille ei ole toiminut?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

W111 kirjoitti:Onko muuten noissa monivena kutosissa mitää samoja osía M120:n kanssa?
Eipä noissa montaa yhteistä osaa ole.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mika.T kirjoitti:Pistäppä putkimiestä vaikka folio palan päälle niin näet mitä se tekee alumiinille. :mrgreen:
niin no minä vaan lainasin tuolta yhdeltä palstalta....

"Monia Nikasil-pyttyjä on suotta romutettu, kun kiinnileikannut mäntä on jättänyt jäljet sylinteriin ja erheellisesti on kuviteltu Nikasilin revenneen irti. Useassa tapauksessa on vaikea sanoa, onko pintaan tarttunut jotain (koholla) vai onko pinnassa koloja. Hapolla voi liuottaa männän jämät irti ja elvyttää Nikasilin taas ajokelpoiseksi, jos pinta on jäänyt ehjäksi. Näinhän ei aina käy." "Kodinputkimies toimii..."

sen enempiä tietämättä mitä tekee tai ei tee.....mutta varmaan siis kannattaa katsoa onko ne naarmuja vai ei....tosin luulen että olet jo katsonut.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LopenUupunut kirjoitti:mutta varmaan siis kannattaa katsoa onko ne naarmuja vai ei....tosin luulen että olet jo katsonut.
Kyllähän tuo tosiaan pitää kokeilla hapolla putsata sitten kun saan alakerran purettua.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Mika.T kirjoitti:Ne ylikokomännät oli kokoa 89.35mm ja 89.70mm Kun stantardi koko on 89.00mm
Kyllä Star service manualissa on annettu nuo mitat M120:n ylikoko männille.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Onko muuten noissa monivena kutosissa mitää samoja osía M120:n kanssa?
Mersun service-manuaali väittää mm., että M120.980:n oikea sylinterikansi on sama kuin M104.990:ssa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

W111 kirjoitti:M104.944:sta 89.9mm männät niin saat näppärästi 6105cm3 koneen.. Onko muuten noissa monivena kutosissa mitää samoja osía M120:n kanssa?
Joku jenkki oli jo yrittänyt tuota, mutta ei ollut onnistunut. M120:lle on omat mäntänsä, joita ei pienemmistä löydy.

Oiskohan tuossa mäntäsarja. Jotain M120:stä tuossa kai puhutaan, mutta tuo saksankieli ei niin satavarmalla väänny...

http://cgi.ebay.de/12-Kolben-Mercedes-B ... 1978wt_905" onclick="window.open(this.href);return false;
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin