S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Vähän on kyllä erikoisen näkönen viritys. No niin se on autoki. :lol:

Nii onkii... Offix menee,mutta menköön vielä tän. Eli on siinä irtoputket...

http://www.leapingjaguar.com/#/engine-block/4528650317" onclick="window.open(this.href);return false;
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kopsasin nyt törkeästi vaan naapurifoorumille kirjotetun jutun...

No niin se vain lähti alakertakin irti kun pari iltaa teki töitä sen kans... :shock:
Stna mikä homma purkaa irti tuomonen isolohko. Ei yhtäkkiä uskois. :hang:

Keulalle vähän tilaa... Jäähdytin ja ilmastoinnin kenno huus helevettiin.

Kuva

Ohjaustehostajan pumppu pois.
Oli siinäki letkupoikineen ja tiukassaki mokomat...

Kuva

Startti ja laturi irti. jätin piuhat kiinni ja jätin ne tuonne konehuoneeseen... Samoin kuin ilmastoinnin kompuran.
Keulasta piti purkaa moottoriöljyn jäähdytin irti. En viitsinyt alkaa letkuja vääntää auki kun ei ne ehjänä lähde kuitenkaan. Nyt voi vaihtaa suodatin jalan kokonaisena toiseen lohkoon.

Kuva
Kuva

Laatikon pultit auki ja talja virityksellä vetoja...

Kuva

No ja niihän se nous.

Kuva

Kuva

Nyt vaan konehuoneelle liuotinpesu ja painepesuria perään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

turbiini olis kannattanut jättää laatikkoon kiinni, mutta toivotaan ettei saanut siipeensä, sekin mahdollisuus kun aina on...

muuten vois lohdutuksena kertoa, että ei se 2 litraisen nelosenkaan pois otto aina niin herkkua ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

napa kirjoitti:turbiini olis kannattanut jättää laatikkoon kiinni.
nojoo... Noin olen aina irrottanu eikä ole koskaan ollu ongelmia. Toisaalta... yritin irrottaa turbiinin pultteja koneen ollessa paikoillaan.. Ihan toivon homma. Ei mahdu minkäänlaista työkalua.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Laita nyt ainakin kootessa turbiini laatikkoon paikalleen. Sulla on ollu ilmiömäinen tuuri jos olet särkemättä saanu laitettua laatikon koneeseen turbiini vetolevyssä kiinni...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja pera8x »

on siinä kyllä pihaa ja letkua joka lähtöön. iteltä olis varmaan menny sormi suuhun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Siis mitenniin ei mahdu muka työkalut vetolevyn irrottamiseen turbiinista. Saisko todisteen?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä minäkin yleensä otan muuntimen koneen mukana, mulla on ikäviä muistoja kun koitin tehdä ohjeen mukaan, ja oli tuostunu muunnin kampeen kiinni eikä suostunu irtoamaan, enne kuin siinä vaiheessa kun oli jo laatikkoa jo vedetty taaksepäin niin sitten se oli poikittain välissä. kiini toki ensin laatikkoon. Moottoria irroittaessa jos on vähänkin ahtaampi yksilö niin nykyään otan laatikon mukana, paljon helpompaa irroitella ja kiinnitellä toisiinsa kun ei ole autoa ympärillä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:
napa kirjoitti:turbiini olis kannattanut jättää laatikkoon kiinni.
nojoo... Noin olen aina irrottanu eikä ole koskaan ollu ongelmia. Toisaalta... yritin irrottaa turbiinin pultteja koneen ollessa paikoillaan.. Ihan toivon homma. Ei mahdu minkäänlaista työkalua.
Amerikanautoissa on turbiinin alapuolella laatikossa hiekkapelti, jonka irroittamalla saa mutterit yksi kerrallaan (4 kpl) auki jonka jälkeen turbiini luonnollisesti voidaan työntää hieman taaksepäin irroituksen helpottamiseksi.

Mercedes Benzille kunniaksi täytyy sanoa, että Mersu on kaikkein huoltoystävällisin auto mitä olen ikinä korjaillu joten uskon tuon turbiini-asiankin olevan vähintään yhtä hyvin suunniteltu kuin jenkkiautoissa.

Voihan se olla, että Mersun osaaminen suunnittelussa on seurausta valtavan suuresta huoltotarpeesta...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mesedesi kirjoitti:Siis mitenniin ei mahdu muka työkalut vetolevyn irrottamiseen turbiinista. Saisko todisteen?
Ei saa. Kone on jo tallin lattialla ja turbiini irti.
Voin mie kasatessa ottaa kuvan paikasta jossa pultit on.

Mutta vitunko väliä. Kone on irti mikä on pääasia.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

E200kompressor kirjoitti: Amerikanautoissa on turbiinin alapuolella laatikossa hiekkapelti, jonka irroittamalla saa mutterit yksi kerrallaan (4 kpl) auki jonka jälkeen turbiini luonnollisesti voidaan työntää hieman taaksepäin irroituksen helpottamiseksi.
Jopa mersuissa on tuollainen. Ja sitä kautta ei tavallisilla työkaluilla päässyt turbiinin pultteihin käsiksi. :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Männät on nyt irti. Helmat kaikissa ehjät mutta 11kpl aivan naarmuilla. 1 mahollisesti käyttökeleponen.

Lohko on ihan valmis. Pahimmat naarmut paljastui vasta kun sai sylinterien alareunat näkyviin.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Männät on nyt irti. Helmat kaikissa ehjät mutta 11kpl aivan naarmuilla. 1 mahollisesti käyttökeleponen.

Lohko on ihan valmis. Pahimmat naarmut paljastui vasta kun sai sylinterien alareunat näkyviin.
Olix mitää viitteitä että kone olis ollu aikasemmin auki? Naarmuja kaikissa sylintereissä? Männät kuitenkin oikean kokoiset? Renkaita poikki? Lämpöhalvaus vaa...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:Männät on nyt irti. Helmat kaikissa ehjät mutta 11kpl aivan naarmuilla. 1 mahollisesti käyttökeleponen.

Lohko on ihan valmis. Pahimmat naarmut paljastui vasta kun sai sylinterien alareunat näkyviin.
Mites kampiakseli ja laakeriliuskat?

Olivatko tasaisen harmaat vai puuttuiko laakerimetalli joistakin kokonaan?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kk-laakereissa oli kulumista aikalailla.
Runkolaakerit hyvät.
Kampiakselissa ei jälkiä/naarmuja

Näyttää että joskus on vähän öljynvaihtoväli venähtänyt.

jsmaa kirjoitti: Olix mitää viitteitä että kone olis ollu aikasemmin auki? Naarmuja kaikissa sylintereissä? Renkaita poikki?
Eipä näkyny mitään viitteitä että ois ollu koskaan auki.
Yksi sylinteri on naarmuton. Kaikissa muissa on pientä tai vähän suurempaa naarmua...

Männänrenkaat oli kaikki ehjiä eivätkä olleet jumissa. Ja ihme kyllä renkaissa ei ole jälkiä sylinterin naarmuista johtuvasta kulumisesta. Toki onhan ne paljon kovempaa materiaaliakin.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="Mika.T"]kk-laakereissa oli kulumista aikalailla.
Runkolaakerit hyvät.
Kampiakselissa ei jälkiä/naarmuja

Näyttää että joskus on vähän öljynvaihtoväli venähtänyt.[/quote]

Ja varmaan sama seuraus on vaikuttanut sylinteriryhmän liukupintoihinkin. :(
Mersussakin pitäisi olla automaattisesti käynnistyksenesto, jos moottorin öljynhuoltoväli on ylittynyt.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottori tavaralavalle ja purkamaan.
Öljypohja pois ekana.

Kuva

Sitten männät.
Eppäilys oli että parissa männässä voi olla helma rikki mutta ehjiä oli.
Noh. Lohko on sitten kyllä aivan valmis. Pahimmat naarmut löyty kun purki männät irti lohkosta.

Kampuran laakeripinnat näyttää olevan kunnossa.

Kuva
Kuva

kk-laakereissa olikin sitten sanomista. Tässä pari pahimmassa kunnossa olevaa.

Kuva
Kuva

No ja sitten vesipumppu ja kampuran hihnapyörä irti. Sen jälkeen öljysuodattimen jalka ja hihnan kiristin pois. Pääsee käsiksi itte jakopäänkoppaan...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kampiakselin takapään laippa kans irti. Mie piän että ois pysyny vähemmälläkin pulttimäärällä :face:

Kuva
Kuva

No ja sitten kun lohko alkaa olla muilta osin purettu niin lohko ylösalasin ja kampura pois.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja siinähän ne on jonkulaisessa hallitussa epäjärjestyksessä.

Kuva

Pari pahinta mäntää...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nii ja löyty sieltä muuten jopa yksi ainoa naarmuton mäntä. :lol:

Jatkethan taas josaki välisä.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tämä moottoori on saanut muutakin kuin huonoilla tai jopa vähäisillä öljyiä ajamista.
Lämpöä on saanut ja reilusti, josta kielii mäntien kunto.
Loppumetreillä tämä moottori on jo huohottanutkin aika lailla ja öljynkulutuskin litra/tuhannella.
Kalliiksi tulee tuonkin remontti. :(
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mika.T kirjoitti:Moottori tavaralavalle ja purkamaan.
Öljypohja pois ekana.

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2812.jpg ]

Sitten männät.
Eppäilys oli että parissa männässä voi olla helma rikki mutta ehjiä oli.
Noh. Lohko on sitten kyllä aivan valmis. Pahimmat naarmut löyty kun purki männät irti lohkosta.

Kampuran laakeripinnat näyttää olevan kunnossa.

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2815.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2813.jpg ]

kk-laakereissa olikin sitten sanomista. Tässä pari pahimmassa kunnossa olevaa.

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2818.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2819.jpg ]

No ja sitten vesipumppu ja kampuran hihnapyörä irti. Sen jälkeen öljysuodattimen jalka ja hihnan kiristin pois. Pääsee käsiksi itte jakopäänkoppaan...

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2820.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2824.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2832.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2835.jpg ]

Kampiakselin takapään laippa kans irti. Mie piän että ois pysyny vähemmälläkin pulttimäärällä :face:

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2830.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2831.jpg ]

No ja sitten kun lohko alkaa olla muilta osin purettu niin lohko ylösalasin ja kampura pois.

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2838.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2841.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2842.jpg ]

Ja siinähän ne on jonkulaisessa hallitussa epäjärjestyksessä.

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2840.jpg ]

Pari pahinta mäntää...

[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2843.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2845.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2847.jpg ]
[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_2848.jpg ]

Nii ja löyty sieltä muuten jopa yksi ainoa naarmuton mäntä. :lol:

Jatkethan taas josaki välisä.

mielenkiinnosta projektiasi kohtaan, onko naputuksen syytä löytynyt ?...sehän ei ole tullut noista männistä.....
silleen jännä juttu kun tuossa aikanaan kuunneltiin tuota naputusta koneelta "asiantuntijoiden" kanssa niin joku mainitsi kahisevan äänen koneesta....voisko se olla noista männistä?
itse en kyllä kahinaa erota.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Naputukselle ei ole bensamoottoreissa kuin pari vaihtoehtoa, joko männässä männäntapin /helmassa halkeama tai kiertokangen laakerivälys. Tokihan naputusta voi tulla muualtakin, mutta on paikallistettavissa helpommin kuin moottorin varsinaisista likkuvista massoista johtuvat äänet.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

rumilus kirjoitti:Naputukselle ei ole bensamoottoreissa kuin pari vaihtoehtoa, joko männässä männäntapin /helmassa halkeama tai kiertokangen laakerivälys. Tokihan naputusta voi tulla muualtakin, mutta on paikallistettavissa helpommin kuin moottorin varsinaisista likkuvista massoista johtuvat äänet.
ai?
itse voisin veikata olevan vähintään 10 syytä naputukselle....aloitetaan vaikka hydraulisita venttiileistä (niitähän on monesti jo 8kpl per kone :wink: )

jatkoa voisi olla kaikki pyörivät osat....vaikka pyörijäkin.... :roll:
Opel, "weird lieben autos"....
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

rumilus kirjoitti:Naputukselle ei ole bensamoottoreissa kuin pari vaihtoehtoa, joko männässä männäntapin /helmassa halkeama tai kiertokangen laakerivälys. Tokihan naputusta voi tulla muualtakin, mutta on paikallistettavissa helpommin kuin moottorin varsinaisista likkuvista massoista johtuvat äänet.
Näin se on, olen samaa mieltä tuollaisen "kovan" naputuksen tai oikeastaan kolinan suhteen.


"Re: S600 sitkeä naputus.

ViestiKirjoittaja E200kompressor » Su 23.01.2011 23:21

Kuulostaa kyllä pahaenteisesti kiertokangen laakeriääneltä joka vähenee öljynpaineen noustessa. Hirvittävää kolinaa joka tapauksessa ja syykin selviää varsin pian koska mikään kone ei kestä tuollaista hajoamatta."



" Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

ViestiKirjoittaja E200kompressor » Pe 28.01.2011 23:23


...2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.

Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.



Hyvä kun äänen lähde löytyi, nelosen mäntä. Eihän niillä muiden sylinterien naarmuilla ole mitään tekemistä asian kanssa? Ja ne naarmut ovat siis peräisin kiinnileikkautumisesta joka on aiheutunut...mistä?
Ei siis voitelunpuutteesta joka voisi olaa seurausta puuttuvasta öljynpaineesta joka edelleen voisi aiheutua erittäin kuluneista laakereista tai vaurioituneesta öljypumpusta joka taas voisi olla seurausta...niin...yksinkertaisesti öljyn vähäisestä määrästä koneessa. Siis ääni on tullut yhdestä männästä eikä siis kiertokangen laakerista..."




"
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

ViestiKirjoittaja E200kompressor » La 29.01.2011 01:47

napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...

olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...



Sitten kun voitelu syystä tai toisesta pettää, vaurion kohde riippuu moottorin voitelujärjestelmän rakenteesta. Mainitsemani V-8 koneen öljynkierrossa öljy kulki runko-, nokka-akselin-ja kiertokangenlaakereiden jälkeen hydraulinostimien kautta venttiilikoneistolle.
Vaurio ilmeni sitten lopulta sylinterissä no. 8 joka oli viimeinen laakeri ennen öljyn kiertoa yläkertaan.
Samalla tietysti se laakerikaula jossa paine oli laakereista alimmillaan. Ja jossa alhaisen paineen johdosta myös ko. sylinteriseinämien voitelu heikoin koska sylinterin voitelu perustuu kampiakselilta tulevaan roiskevoiteluun..."




Ei ole tarkoitus viisastella mutta tämä moottorivaurio menee lähes yksi yhteen aikanaan omassa V-8 koneessa olleen vaurion kanssa.
Ostin silloin nuoruuden innolla juuri määrätyn tyyppisen auton V-8 koneella eikä ostointoa laimentanut ollenkaan koneesta tasakaasulla kuuluva naputus/kolina. Itsellä tuota kolinaa kuului 5000km ennen kuin kone kilahti lopullisesti peruskorjauskuntoon ja aikaisempi omistajakin oli ajanut varmaan tuhansia kilometrejä.
Joten aika pitkän aikaa tuollainen laakerivaurio varoittaa ennen koneen kilahtamista.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla on yleensä kone lauennut minuuttinen sisällä siitä, kun voitelu pettää :D no, kierroksiakin on koneessa ollut tietysti jotain 7000 rpm paikkeilla yleensä siinä vaiheessa :P mäntää en ole ikinä saanut 4-t koneesta leikkaamaan kiinni, mutta alakerta on kilahtanut riittävän usein... ja kaikki mobil 1 5w-50 RF öljyllä :evil: sen jälkeen kun en ole tuota mobilin paska enää koneeseen laittanut, ei ole tullut konerikkojakaan... eikä kyllä muillakaan öljyillä :roll: 4 fiatin TC konetta sillä mobililla meni :cry:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

LopenUupunut kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Naputukselle ei ole bensamoottoreissa kuin pari vaihtoehtoa, joko männässä männäntapin /helmassa halkeama tai kiertokangen laakerivälys. Tokihan naputusta voi tulla muualtakin, mutta on paikallistettavissa helpommin kuin moottorin varsinaisista likkuvista massoista johtuvat äänet.
ai?
itse voisin veikata olevan vähintään 10 syytä naputukselle....aloitetaan vaikka hydraulisita venttiileistä (niitähän on monesti jo 8kpl per kone :wink: )

jatkoa voisi olla kaikki pyörivät osat....vaikka pyörijäkin.... :roll:

Jos olisit viitsinyt lukea kirjoitukseni ajatuksella ja huolella, niin asia olisi ratkennut.

Harmi vaan tähän tapaukseen, että moottori pääsee tuollaiseen kuntoon.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LopenUupunut kirjoitti: mielenkiinnosta projektiasi kohtaan, onko naputuksen syytä löytynyt ?...sehän ei ole tullut noista männistä......
No mistäs meinasit sitten äänen tulleen? :D

kk-laakerit ehjät. Tosin kuluneet.
Männäntapit tuntuu käsissä tiukoille... Mäntien helmat ehjät tosin muutama todella kulunut naarmujen takia...
Ei kai ne 4. ja 10. sylinterien männät muuten pääse keikkumaan niin että kopsahdus vaan kuuluu?
Nimittäin muut männät oli huomattavasti jämymmästi sylintereissä eivätkä äännelleet mitenkään kun niitä paineli eestaas imu/pako puolen reunoihin sylinterissä.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Miten on ajatus edetä korjauksessa ? Uudet osat ja sylinterienkoneistus/hionta/putkitus vai kokonaan uusi moottori jostakin ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[/quote]

No mistäs meinasit sitten äänen tulleen? :D

kk-laakerit ehjät. Tosin kuluneet.
Männäntapit tuntuu käsissä tiukoille... Mäntien helmat ehjät tosin muutama todella kulunut naarmujen takia...
Ei kai ne 4. ja 10. sylinterien männät muuten pääse keikkumaan niin että kopsahdus vaan kuuluu?
Nimittäin muut männät oli huomattavasti jämymmästi sylintereissä eivätkä äännelleet mitenkään kun niitä paineli eestaas imu/pako puolen reunoihin sylinterissä.[/quote]


Nyt kun vauriot ovat selvillä voidaan arvioida syy mistä ne ovat tulleet. Jos vauriot olisivat tulleet ylikuumenemisesta, olisi
moottorin osissa selkeitä öljyn ylikuumenemisesta jääneitä pikeytymiä ja mahdollisia männänrenkaiden jumiutumisia (joita ei ole).

Jos öljyn ominaisuudet olisivat loppuneet kesken, olisivat kaikki laakeriliuskat olleet loppu mutta sylinteriseinämät vielä kunnossa koska pintapaineet sylinterin alaosassa ovat pienemmät ja vaatimus voiteluaineelle vähäisempi kuin laakeriliuskoilla. Nythän vauriot olivat selkeät erityisesti sylintereissä.

Jos voitelu olisi pettänyt öljyn puutteen vuoksi, olisivat vauriot juuri kuvien kaltaiset koska puuttuva öljynpaine vaurioittaa laakeriliuskat sekä sylinterit koska sylinterien voitelu perustuu kiertokankien laakereilta tulevaa roiskevoiteluun.

Eli yhteenvetona, moottorista on todennäköisesti puuttunut tarvittava määrä moottoriöljyä. Ei siis öljyn laatu vaan määrä.

Kolkottava ääni on tullut joko vaurioituneista männistä tai kiertokankien laakereista joihin ei ole enää riittänyt tarvittavaa öljynpainetta pehmusteeksi. Veikkaan kiertokankia vaikkei tuolla nyt niin kovin suurta merkitystä olekaan.
Täysin kunnossa olevakin moottori kalkattaa esim. öljynvaihdon jälkeen hetken ennenkuin öljynpaine kuivassa koneessa taas nousee.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Niinkuin Mika.T on kertonut, että nelosen ja kymppisylinterin männät keikkuu kuin hullun mulkku ison ämmän perseessä...eli ei jää paljon mahdollisuuksia mistä on pettänyt.
Kyllä tuo moottori on saanut lämmöstä pahasti siipeensä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sportsman kirjoitti:Miten on ajatus edetä korjauksessa ? Uudet osat ja sylinterienkoneistus/hionta/putkitus vai kokonaan uusi moottori jostakin ?
Ehjä lohko tilattu. Samoin uudet männät+renkaat.
Laakerit ja tiivistesarja pitää vielä hommata.

Kannet ja kampiakseli pitäs keretä käyttää koneistamolla.
Kansista siivu pois ja kampiakselille laakerikaulojen kiillotus.

Tuo lohkon kunnostus tuntuu olevan suomen koneistamoille hepreaa ja samaten aivan uskomattoman kallista.
Ei järkeä kunnostaa vanhaa kun vanhan lohkon kunnostamisen hinnalla saa kokonaisia moottoreita ja jää vielä rahaa ylikin. :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:Niinkuin Mika.T on kertonut, että nelosen ja kymppisylinterin männät keikkuu kuin hullun mulkku ison ämmän perseessä...eli ei jää paljon mahdollisuuksia mistä on pettänyt.
Kyllä tuo moottori on saanut lämmöstä pahasti siipeensä.
kyllä minäkin tähän lämpöteoriaan alan kallistua... jos olis käynyt kuivana, niin kyllä alakerta kuitenkin olis paljon pahemmassa kunnossa :roll: mutta varsinkaan pinnoitetut sylinterit ei lämmöstä pidä... eli ihan normaali "lämpö leikkaaminen" kyseessä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin