rumilus kirjoitti:Naputukselle ei ole bensamoottoreissa kuin pari vaihtoehtoa, joko männässä männäntapin /helmassa halkeama tai kiertokangen laakerivälys. Tokihan naputusta voi tulla muualtakin, mutta on paikallistettavissa helpommin kuin moottorin varsinaisista likkuvista massoista johtuvat äänet.
Näin se on, olen samaa mieltä tuollaisen "kovan" naputuksen tai oikeastaan kolinan suhteen.
"Re: S600 sitkeä naputus.
ViestiKirjoittaja E200kompressor » Su 23.01.2011 23:21
Kuulostaa kyllä pahaenteisesti kiertokangen laakeriääneltä joka vähenee öljynpaineen noustessa. Hirvittävää kolinaa joka tapauksessa ja syykin selviää varsin pian koska mikään kone ei kestä tuollaista hajoamatta."
" Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
ViestiKirjoittaja E200kompressor » Pe 28.01.2011 23:23
...2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.
Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
Hyvä kun äänen lähde löytyi, nelosen mäntä. Eihän niillä muiden sylinterien naarmuilla ole mitään tekemistä asian kanssa? Ja ne naarmut ovat siis peräisin kiinnileikkautumisesta joka on aiheutunut...mistä?
Ei siis voitelunpuutteesta joka voisi olaa seurausta puuttuvasta öljynpaineesta joka edelleen voisi aiheutua erittäin kuluneista laakereista tai vaurioituneesta öljypumpusta joka taas voisi olla seurausta...niin...yksinkertaisesti öljyn vähäisestä määrästä koneessa. Siis ääni on tullut yhdestä männästä eikä siis kiertokangen laakerista..."
"
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
ViestiKirjoittaja E200kompressor » La 29.01.2011 01:47
napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Sitten kun voitelu syystä tai toisesta pettää, vaurion kohde riippuu moottorin voitelujärjestelmän rakenteesta. Mainitsemani V-8 koneen öljynkierrossa öljy kulki runko-, nokka-akselin-ja kiertokangenlaakereiden jälkeen hydraulinostimien kautta venttiilikoneistolle.
Vaurio ilmeni sitten lopulta sylinterissä no. 8 joka oli viimeinen laakeri ennen öljyn kiertoa yläkertaan.
Samalla tietysti se laakerikaula jossa paine oli laakereista alimmillaan. Ja jossa alhaisen paineen johdosta myös ko. sylinteriseinämien voitelu heikoin koska sylinterin voitelu perustuu kampiakselilta tulevaan roiskevoiteluun..."
Ei ole tarkoitus viisastella mutta tämä moottorivaurio menee lähes yksi yhteen aikanaan omassa V-8 koneessa olleen vaurion kanssa.
Ostin silloin nuoruuden innolla juuri määrätyn tyyppisen auton V-8 koneella eikä ostointoa laimentanut ollenkaan koneesta tasakaasulla kuuluva naputus/kolina. Itsellä tuota kolinaa kuului 5000km ennen kuin kone kilahti lopullisesti peruskorjauskuntoon ja aikaisempi omistajakin oli ajanut varmaan tuhansia kilometrejä.
Joten aika pitkän aikaa tuollainen laakerivaurio varoittaa ennen koneen kilahtamista.