S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Lohkon osalta tässä tapauksessa tulee suurimmat murheet eteen, jos kraapaleet sylinteriputkissa ovat liian syvät.
En epäile etteikö tämä moottori herätetä uudelleen henkiin.
Tämä ko. naarmuinen lohko on hylätty jo ajat sitten.
Alakertaan jää kampiakseli vanhasta koneesta.

No sittenhän siinä on " siistimisen jälkeen " vain kasaus ja parin viikon kuluttua viimeistään auto on taas ajossa. :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Kyllä MIka tuon koneen hoitaa nippuun. Ei tuossa nyt loppupeleissä pitäs mitään ihmeellistä olla.
Ja jos tarttet momentti arvoja yms, muuta tietoo tuohon myllyyn laita yv:tä..
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tulihan se alakertakin viimein perille saakka..

Purettiin ja pesastiin mokoma.

Kuva
Kuva
Kuva

Männät pitäs innostua vaihteleen kiertokankiin...

Kuva
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Oliko tuon varaosalohkon sylinterit merkattu miten A,X tai B vai vanhemmalla tyylillä 0,1 tai 2 ?
Paketin perusteella uusissa männissä merkintä B tai 2. =männän halkaisija isoin vakio mitta 88,998-89,008 eli vois olla oiva valinta jo ajettuun lohkoon.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:No tulihan se alakertakin viimein perille saakka..

Purettiin ja pesastiin mokoma.
Kuvia kattellessa... Onko niin että RHD autossa on startin paikka toisella puolen vai mix on paikka molemmilla puolen? Kyllä on bloki kaunis kuin sika pienenä! Eihän tollasta raaski autoon enää laittaa likastumaan... Nojoo,painaako se nyt sitten sen 35kg?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kappas perhana. Ei käynyt mielessäkään että noissa männissä on on tuollaiset erot kun ilmoituksessa luki normi 89mm. nojoo... Lohkossa on sylinterit merkitty 1. ja männät 2. Aika tiukka sovitus tuntui olevan. Paljos tuo männän ja sylinterin välys sais olla?
Männänrenkaiden rakovälykset pitää kans mittoa. Paljos se ois hyvä olla ettei vaan tarraa kiinni?

Startin paikka on molemmin puolin moottoria. Ohjaussimpukka ja startti ei tosiaan mahdu samalle puolen.
Pakoputketkin on kohtalaisen tiukasti tuolla :D
Lohko ei tosiaan tyhjänä paina juuri mitään... 30kg luokkaa.

Tässä "uudessa" alakerrassa tuli myös hyvä kampura. Paremmat kaulat kuin vanhassa. Eli otetaan se käyttöön.
Myös laakerit oli ihan hyvät joka viittais koneen ilmoitetun 135tkm ajomäärän pitävän ehkä paikkansakin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Uskaltaiskohan sanoa että renkaan välys 0,45 mm kun jostakin oikeasta tietolähteestä varmaan tulee jokin ihan muu mitta.

Mites tuota, kai sää tuon lohkon tasopinnan käyt siistimässä koneistamolla ?

Mahtaa se olla tylsää niputella 12 sylinteriä kun jo 4 sylinterin kanssa ehtii tulla aika humalaan, jos vain on oikeat aineet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mie ajattelin koneistella ihan itte nuo tiivistepinnat siistiksi. Itte asiassa ne ei ole nyt pesun jäljiltä noin pahat kuin kuvissa näyttää.
Kannet meinasin käyttää jossaki välissä oikasussa.

Männänrenkaiden katkosväli on 0.5mm noin vakioltaan noissa uusissa renkaissa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:Mie ajattelin koneistella ihan itte nuo tiivistepinnat siistiksi. Itte asiassa ne ei ole nyt pesun jäljiltä noin pahat kuin kuvissa näyttää.
Kannet meinasin käyttää jossaki välissä oikasussa.

Männänrenkaiden katkosväli on 0.5mm noin vakioltaan noissa uusissa renkaissa.
Nyt kun noita mäntiä on erilaisia pienellä hienosäädöllä, on perusteltua tarkastaa jokaisen männän välys helmasta ko. sylinteriin. Moottorista riippuen välys voi olla hyvinkin pieni, jopa alle 0,015mm mutta tarkastus on ehdottomasti paikallaan.
Koska eihän uutta öljypumppua eikä uusia laakereita kannata riskeerata virheellisten välysten ja mahdollisen uuden kiinnileikkautumisen uhalla.

Olihan männissä merkit kätisyydestä? Eli merkintä pako-/imupuolesta?
Kuten myös männänrenkaiden katkosrakojen sijainnista (ylin/alin puristusrengas ja öljyrenkaiden päät?

Muutenhan mäntien asennus on kohtalaisen helppo koska niissä on snap-ring eli uivat männäntapit.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu on männissä merkintä suunnasta mutta ei niissä mitään renkaiden asentoja ole merkitty. Minusta noille renkaille on nelitahti koneessa ihan sama miten ne ovat kuhan ei katkokset ole samoilla kohdilla...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Juu on männissä merkintä suunnasta mutta ei niissä mitään renkaiden asentoja ole merkitty. Minusta noille renkaille on nelitahti koneessa ihan sama miten ne ovat kuhan ei katkokset ole samoilla kohdilla...
m-renkaat liikkuu/pyörii siellä kuinka sattuu, eli se normaali asennustapa, "120 astetta" (öljyrengashan on yleensä 2 osainen, joten ylempi osa siitä 120 astetta keskimäiseen puristusrenkaaseen ja alempi sitten jonnekin muualle...) katkoksien välille on ihan pätevä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sdlturbo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja sdlturbo »

Mika.T kirjoitti:Juu on männissä merkintä suunnasta mutta ei niissä mitään renkaiden asentoja ole merkitty. Minusta noille renkaille on nelitahti koneessa ihan sama miten ne ovat kuhan ei katkokset ole samoilla kohdilla...
Ihan mielenkiinnosta paljonko mäntien painoero on ?
Vaikka tuo vaurion selvitys ei ihan top ten listalle nousekaan mutta usassa kaveri oli vaihtanut s600 motin koska vanha oli ylikuumentunut. Väitti että vaihdetun vaihtomoottorin kanssa flekti lähti päälle vasta kun ilmastointi oli kunnossa, sama flekti käynnistyy ilmeisesti sekä moottorin että ilmastoinnin tunnistimista. Jos ilmastointi pois pelistä voiko estää myös flektin käynnistymisen moottorin lämpötilan noususta?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sdlturbo kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta paljonko mäntien painoero on ?
Vaikka tuo vaurion selvitys ei ihan top ten listalle nousekaan mutta usassa kaveri oli vaihtanut s600 motin koska vanha oli ylikuumentunut. Väitti että vaihdetun vaihtomoottorin kanssa flekti lähti päälle vasta kun ilmastointi oli kunnossa, sama flekti käynnistyy ilmeisesti sekä moottorin että ilmastoinnin tunnistimista. Jos ilmastointi pois pelistä voiko estää myös flektin käynnistymisen moottorin lämpötilan noususta?

Eipä ole vehkeitä millä punnita noita.
Ilmastoinnin puhaltimet tosiaan käynnistyy kun kone kuumenee reilusti. Toki siellä on normaali viskotuuletin ja sähköpuhaltimet tulee kaveriksi vasta jos viskotuuletin ei jaksa konetta jäähdyttää.

Männänrenkaat pyörittelin juur 120asteen välein ja tökin männät sylintereihin.
Öljyrenkaat on yksosaiset.+ vieteriviritys siellä öljyrenkaan sisässä.

Kuva
Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oletteko ruukannu laittaa millaista liukastetta stefojen, laakeriliukojen, sykintereitten jne. liukupinnoille kun mottia kasataan nippuun? Olen nähny et jotkut Jenkkiauton omistajat käyttää X1R ainetta mottia kasatessa. Ei siis m-öljyä?

Tyhmä kysymys varmaan mutta nyt en oikeasti tiedä tätä. Miksi sylinterin täytyy olla soikea uutenakin? Eihan mätäkään kait ole? Vai oikeaako tuo sylinterin soikeus kun motti lämpiää vai mikä juttu tuossa on takana?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kokoonpanoon taitaa olla jotain ihmeainettakin, semmoista amerikkalaiset autojen harrastajien (hömppää). Itse olen kasannut nuo pari konetta automaattilaatikon öljyllä, eiköhän jostain nestistä löydy perustelu miksi se olisi hyvää.

Uudelle nokalle saattaa olla kanssa jotain erikoistökööttiä, mutta no joo antaa olla.

Pyöreätä reikää ei universumissa olekkaan, on vain huonoja mittareita.

Männänrenkaat laitan 120 asteen välein ihan männän valmistajan ohjeiden mukaan (wiseco):
http://www.wiseco.com/InstallationManuals.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ja minulla kun on vain tuollaisia: Street-Moderate Turbo / Nitrous moottoreita :mrgreen: niin kakkosrenkaan välys on ihnan suurempi, teoria ja selitys löytyy edellä olevasta dokkarista.
eka rengas välys: .0050”
toka rengas välys: .0055”

Tosin mersun dieselmoottorissa nuo välykset on kohdillaan sillä tarkkuudella kuin sillä on merkitystä, vaikka lohkolla oli ajettu jo 700 tkm ja std renkaat tuli paikalleen :shock:

Alumiini voi olla ihan oma maailmansa lämpölaajenemisien suhteen, joku nero(patti) varmaan osaa kertoa lisää aiheesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

SAE 30 moottoriöljyä ainakin kehoitetaan käyttämään M120 moottorin kokoonpanossa ja se männän välys on 0.001-0.020 uudessa koneessa. Eli tosi tiukka sovitus näköjään.
Ei varmaan tartte hirveitä ylikuumentumisia,kun rupee leipomaan kiinni..
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

veskola kirjoitti:Kokoonpanoon taitaa olla jotain ihmeainettakin, semmoista amerikkalaiset autojen harrastajien (hömppää). Itse olen kasannut nuo pari konetta automaattilaatikon öljyllä, eiköhän jostain nestistä löydy perustelu miksi se olisi hyvää.

Uudelle nokalle saattaa olla kanssa jotain erikoistökööttiä, mutta no joo antaa olla.

Pyöreätä reikää ei universumissa olekkaan, on vain huonoja mittareita.

Männänrenkaat laitan 120 asteen välein ihan männän valmistajan ohjeiden mukaan (wiseco):
http://www.wiseco.com/InstallationManuals.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ja minulla kun on vain tuollaisia: Street-Moderate Turbo / Nitrous moottoreita :mrgreen: niin kakkosrenkaan välys on ihnan suurempi, teoria ja selitys löytyy edellä olevasta dokkarista.
eka rengas välys: .0050”
toka rengas välys: .0055”

Alumiini voi olla ihan oma maailmansa lämpölaajenemisien suhteen, joku nero(patti) varmaan osaa kertoa lisää aiheesta.

Itse olen käyttänyt voiteluun hyvälaatuista moottoriöljyä ja sisäänajoon nimenomaan mineraaliöljyä. Jotkut amerikkalaiset expertit ovat käyttäneet esim. STP-lisäaineen ja öljyn sekoitusta jotta öljyn sitko-ominaisuudet olisivat mahdollisimman pysyvät moottorin kasauksen aikana. Todennäköisempi ominaisuus on aineiden ostajan rahojen tarrautuminen myyjän pussiin :)

Alapuolisille nokka-akseleille suositellaan edelleen erikoista nokka-akselirasvaa (molybdeenirasvaa) jolla on erityisen hyvä pintapaineen kesto sisäänajoa varten (20-30min/2000-2500rpm heti koneen käynnistyttyä) ja välittömästi öljynvaihto/uusi öljynsuodatin.
Ideana on pyörivien nostajien sisäänajo jottei suuri pintapaine leikkaa niitä kiinni heti ensikieroksilla.
Kuten myös elintärkeä männänrenkaiden sisäänajo ensimmäisten minuuttien aikana.

Yläpuolisilla nokka-akseleilla tuollaista pyörimistä ei ole ja jousipaineet moniventtiilimoottoreissa muutenkin paljon pienemmät joten käsitykseni mukaan tuollainen sisäänajo sopii enää vanhemmille moottoreille.

Automaattivaihteistoöljy sopii hyvin, automaattivaihteistoon :)

Kun noita kisakoneita kasailet niin kannattaa tosiaan lukea ne käyttöohjeet. Linkkisi mukaan Wiseco suosittelee männänrenkaiden katkosrakoja 180° toisistaan, poikkeuksena öljyrenkaiden rail:it eli kolmiosaisen öljyrenkaan puristusrenkaat jotka suositellaan asennettavaksi min. 90° toisistaan ja 45° männäntapin linjasta.
Olet siis asentanut renkaat vastoin Wisecon ohjeita :?
Hyvin erikoista on, että Wiseco suosittaa puristusrenkaiden katkosrakoja männäntapin suuntaisesti :?

Mutta koska Wiseco on tunnettu valmistaja mutta vain pieni paja niin sen ohjeita ei kannata kovin tosissaan ottaa. Suositan sinullekin maailman suurimman autonvalmistajan käyttämää ohjeistusta perustaksi. Eli Toyotan.
Viimeksi muokannut E200kompressor, To 17.02.2011 11:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jari Ke kirjoitti:Oletteko ruukannu laittaa millaista liukastetta stefojen, laakeriliukojen, sykintereitten jne. liukupinnoille kun mottia kasataan nippuun? Olen nähny et jotkut Jenkkiauton omistajat käyttää X1R ainetta mottia kasatessa. Ei siis m-öljyä?

Tyhmä kysymys varmaan mutta nyt en oikeasti tiedä tätä. Miksi sylinterin täytyy olla soikea uutenakin? Eihan mätäkään kait ole? Vai oikeaako tuo sylinterin soikeus kun motti lämpiää vai mikä juttu tuossa on takana?
Erikoisia lisäaineita on käytetty lisäämään öljyn pintapaineen kestoa ja sitkoa jotta se varmasti pysyisi
liukupinnoilla ja laakereilla kasauksen ajan. Konettahan täytyy väistämättä jonkin verran pyöritellä kasattaessa.

Tavoitteena on käyntilämpöisenä pyöreä sylinteri joten koneistettaessa stressilevyillä tavoitellaan sylinterin pyöreyttä moottorin ollessa kasattuna ja sylinterikansi kiinnitettynä.
Ja ikävä kyllä, mäntäkään ei ole pyöreä vaan se tehdään jo tehtaalta lähtien ja tarkoituksella soikeaksi jotta se lämmettyään käyttölämpötilaan olisi mahdollisimman pyöreä.
Eikä siinä vielä kaikki koska mäntä on vieläpä lievästi kartion muotoinen eli männänlaki pienempi halkaisijaltaan kuin männänhelma. Koska mäntä kuumenee ja siten myös laajenee voimakkaimmin palotilan puolelta.
Siksi männän välys sylinteriin mitataan aina männän helmasta.
Eli uusi mäntä on soikea ja kartion muotoinen.

Tavallinen moottoriöljy on hyvä voiteluaine kasattaessa moottoria. Tärkeintä on ehdottomasti, että joka paikassa on sitä öljyä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jari Ke kirjoitti:Oletteko ruukannu laittaa millaista liukastetta stefojen, laakeriliukojen, sykintereitten jne. liukupinnoille kun mottia kasataan nippuun? Olen nähny et jotkut Jenkkiauton omistajat käyttää X1R ainetta mottia kasatessa. Ei siis m-öljyä?
Itte kasailen 10/30 moottoriöljyllä...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

E200kompressor kirjoitti: Mutta koska Wiseco on tunnettu valmistaja mutta vain pieni paja niin sen ohjeita ei kannata kovin tosissaan ottaa. Suositan sinullekin maailman suurimman autonvalmistajan käyttämää ohjeistusta perustaksi. Eli Toyotan.
Toyotan koneet nyt on niin kaukana kehityksen kärjestä ettei niitä kannata kovin tosissaan ottaa.
(minulla on toyota)
Tuosta männän soikeudesta tuli mieleen, että YaMZin koneessa oli todella soikeat männät. halkaisija 130-135 riippuen mistä kohtaa mittasi. No olivathan kaikki 8 mäntää reilusti eri kokoisiakin, niitä ei pystynyt asentamaan eri paikkoihin. No se neuvosto-tekniikasta.

Pierburg joka valmistaa männänrenkaita muunmuassa M 120 koneeseen, sanoo että tarkista että männänrenkaat pääsevät liikkumaan urassaan vapaasti, ja aseta katkosrajat 120 asteen päähän toisistaan.

Tuosta voi selata reilu 500 sivua männänrenkaita eri malleihin.
http://download.fwheel.com/KATALOG/PIER ... t_2006.pdf
M120 kone löytyy sivulta 278

Lontoon kielen taitoni ei ole paras mahdollinen, mutta ken epäilee, voi tarkistaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja tango »

Kansa odottaa... :D Onko homma edistynyt?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Odottelee joskus hamassa tulevaisuudessa hommattavaa yläpään tiivistesarjaa.
Jos sellainen jostain löytyy Järkevään hintaan.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja JariN »

Esim. tuolla?

http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... yl_pg1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
JariN
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No sinne lähti kyselyä että toimittavatko suomeen.
Ei tosiaan ole tuolla pahan hintaisia tiivisteitä. Jollain on kovat katteet kun suomessa tiivistesarjat maksaa satoja euroja...
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja JariN »

Kyllä jenkit yleensä lähettää Suomeen, kun muistaa mainita, että Suomi sijaitsee euroopassa....ne voi muuten luulla, että ollaan joku afrikan banaanivaltio.

Amerikassa kun maantieto tahtoo olla oman osavaltion ulkopuolelta melko...kehnohkoa.

On myös olemassa palveluja, joiden kautta jenkeiltä saa tavaraa tänne, jos eivät suostu lähettämään muuta kuin Yhdysvaltain osoitteeseen. Ei oo edes mahdottoman kalliita.

Tuolla Pelicanpartsin sivuilla kyllä ymmärtääkseni mainitaan, että lähettävät kansainvälisesti, mä olen saattanut sieltä joskus jotain tilatakin.
JariN
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuulin tänään että jenkeistä tilaaminen helpottuu jo huhtikuussa kun tullausta ei tarvitse enää suorittaa tullin toimipisteissä vaan se voidaan tehdä netissä. Onhan tuo hieman hankalaa ajaa 70 km esimerkiksi Turkuun, ottaa jonotuslippu, sitten mennä avaamaan virkailijan kanssa paketti, tonkia se läpi, sulloa tavarat takaisin pakettiin, arpoa kansiosta tullausprosentti ja vihdoin maksaa se. Aikaa kuluu helposti 10-15 minuuttia per paketti. Toinen vaihtoehto on antaa itellan rahastaa tuosta tohusta, mutta ei paljon kannata tiivisteitä tilata jos toimituksiin ja tullauksiin kuluu aina ~50€.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:mutta ei paljon kannata tiivisteitä tilata jos toimituksiin ja tullauksiin kuluu aina ~50€.
Eikö edes silloin kun rahtien ja tullien jälkeen säästä silti satoja euroja? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

No tietysti jos osat maksaa satasia, mutta tosiaan paljon menee silti rahaa ns. hukkaan kun vertaa siihen miten jenkkiharrastaja saa sen kaupasta hakien, lähes ilmatteeksi. Tänään juuri maksoin 136€ tullia ja veroa...ennen kaikkea tietysti veroa. Kyllä sillä verolla perkele taas elätetään muutama pitkäaikaistyötön, työtävieroksuva ja muuten vaan rajoitteinen, suomen alv 23% on törkeä. Vertaa vaikka mitä UK tai saksa maksaa alvia, palkkaa voisi vaikka tiputtaa 10-20% niin silti käteen jää ostosten jälkeen enemmän.

Kaikki varmaan on samaa mieltä että on ihmiskunnalta täysin isioottimaista lennättää osia pitkin palloa ja kikkailla mistä halvimmalla saa...pitäisi saada tukusta suomesta siten, että kuljetetaan iso köntti kerrallaan eikä pakata yksittäisiä osia pakettiin ja laiteta lentorahtina tulemaan. Saksastahan ne mersunkin osat periaattessa pitäisi tänne tulla eikä jenkeistä kiertämällä.

Kaikki muistavat sadun hölmöläisistä, ei tämä nykytouhu siitä juuri eroa. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja sompio »

Senverran eroaa siitä hölmöläisten peitonjatkamisesta ettei siinä välille hävinnyt mitään. :mrgreen: 8)
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja BTriker »

veskola kirjoitti:Kuulin tänään että jenkeistä tilaaminen helpottuu jo huhtikuussa kun tullausta ei tarvitse enää suorittaa tullin toimipisteissä vaan se voidaan tehdä netissä. Onhan tuo hieman hankalaa ajaa 70 km esimerkiksi Turkuun, ottaa jonotuslippu, sitten mennä avaamaan virkailijan kanssa paketti, tonkia se läpi, sulloa tavarat takaisin pakettiin, arpoa kansiosta tullausprosentti ja vihdoin maksaa se. Aikaa kuluu helposti 10-15 minuuttia per paketti. Toinen vaihtoehto on antaa itellan rahastaa tuosta tohusta, mutta ei paljon kannata tiivisteitä tilata jos toimituksiin ja tullauksiin kuluu aina ~50€.
Onko tästä huhusta vahvistusta? Selasin Tullin sivuja, mutta ei siellä mainintaa asiasta ollut. Liippaa meinaan meikäläistäkin, kun lähin tullipiste alkaa piiputtaa lopun edellä ja varmaankin kohta lakkaa olemasta ja seuraava tullipiste on 180 kilometrin päässä. :?
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Vastaa Viestiin