200E tyhjäkäynti kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Terve ja anteeksi, taas kysellään KE:n tyhjäkäynnistä...

Eli mites se oli, kun tyhjäkäynti toimii muutoin mallikaasti, mutta kylmänä ei jaksa pysyä aina käynnissä (ulkoilma alle 0). Tuntuisi tuo tyhjäkäyntisysteemi jotenkuten pelaavan, kun pitää kierroksia siellä hieman yli 1000rpm jonkin aikaa käynnistämisestä. Ongelma onkin siinä, että kierrokset tippuu liian äkkiä (n.10 s) normaalitasolle, jolloin ei jaksa vielä pysyä käynnissä. Eli mistäs etsittäis vikaa? Haku antoi lähinnä tietoa tyhjäkäynnin seilaamisesta ja läpöisenä takkuilusta.

ps. ei ole sitten yj-rele vika...
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja wolf »

Taitaa tämä ke-jetti olla enämpi sellainen suurpiirteinen toimessaan yleensäkin. Lämpöanturi kenties, vaikka tiedähäntä kerkeääkö mikään NTC-anturi kymmenessä sekunnissa reagoida mitenkään. Uskoisin että tyhjäkäyntisäädin takkuaakin juuri kylmänä eniten koska sinne vääjäämättä huohotusjärjestelmästä peräisin olevat öljymöhnät ovat jäykimmillään. Toisaalta näyttää olevan niinkin että kylmänä kierrokset jäävät makaamaan päälle toisissa tapauksissa. Joka tapauksessa venttiilin luistin ja rungon välys on ylen pieni. Kerran korjasin säätimen jossa ainoana vikana oli ruuvimeisselillä tms. luistin pintaan aiheutettu naarmu.
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Onko aloittajan 200E:n vikaan löytynyt ratkaisu? Mulla on kans W124 200E -91 ja juuri samanlainen ongelma. Yj-rele, lämpöanturi, virranjakajan kansi, tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu, kuten myös bensapumppu ja suodatin. Mulla tyhjäkäynti tasoittuu yleensä aika nopeasti, kun pitää vain kaasulla hetken aikaa käynnissä tai ajaa vaikka vaan kilometrin verran.

Ulkolämpötilalla ei ole mainittavaa merkitystä, kovalla pakkasella toimii joskus jopa paremmin.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mitään en tiedä, mutta veikkaan että vanha lambda vaatii lämmityksen ennen kuin alkaa toimia. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Lambda? Mutta eikös ke-jetissä tyhjäkäynti toimi lambdaohjatusti vasta joskus lämpimänä, tyyliin 50 asteen jälkeen? Olen ehkä sitten ymmärtänyt jotain väärin, tuo lambdan lämpeneminen kyllä kuulostaisi selityksenä ihan järkevältä.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Niin, ja unohtui mainita, että kokeilin tyhjäkäyntimoottorin toimintaa antamalla sille 12 volttia. Hyvin liikkui, ei luisti ainakaan jumissa ollut. Lepoasennossaan luisti näytti jäävän noin kaksi milliä auki, onko normaalia?
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja ari y »

Mun m103 koneessa teki Motonetista hommattu lämpöanturi jus tota.Kylmänä kävi sammumisen rajoilla,eikä käynyt korotettua tyhjäkäyntiä,niin kuin pitäisi.Hain Veholta alkuperäisen anturin ja asensin sen paikoilleen.
Tämän jälkeen kone kävi kylmänä moitteettomasti.Heitin Motonetin anturin niin pitkälle kuin jaksoin "pöpelikköön".
Yhtään anturia enkä relettä siitä puljusta enää osta.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onko joku syy ostaa siitä puljusta mitään?

Mikä anturi tarkkaan ottaen oli kyseessä?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Ajattelin kans ensin, että anturi ei pelaa. Laitoin sinne tehtaan alkuperäisen anturin, merkkiliikkeestä, mutta ei auttanut.

Vaihdoin siis sen nelinapaisen anturin, joka on anturien ryhmässä takimmaisena moottoria edestäpäin katsottuna. Mersu on saksantuonti ja kattivalmiudella.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja ari y »

Se oli ruiskun lämpöanturi,nelinapaisella liittimellä.Kone oli m103 vm.90
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja wolf »

kareliaani kirjoitti:Niin, ja unohtui mainita, että kokeilin tyhjäkäyntimoottorin toimintaa antamalla sille 12 volttia. Hyvin liikkui, ei luisti ainakaan jumissa ollut. Lepoasennossaan luisti näytti jäävän noin kaksi milliä auki, onko normaalia?
On normaalia. Mutta 12V:n tarjoaminen ei kerro tilannetta aivan tarkasti. Kun tökkää suoran jännitteen on luistin liike nopea ja voimakas. Tositilanteessa sitä ohjataan pulssimoduloidulla jännitteellä ja liike voi olla hyvinkin hidas ja pieni. Tällöin on takerteluvaara jo suurempi. Olen puljannut tämän säätimen kanssa aika paljon (ja kirjoitellutkin) mutta aivan pientä huojuntaa en ole saanut kuriin, mutta koska se ei haittaa eikä pysäyttele enää ole hyväksynyt asian ja oletan sen kuuluvan ominaisuuksiin.
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

On normaalia. Mutta 12V:n tarjoaminen ei kerro tilannetta aivan tarkasti. Kun tökkää suoran jännitteen on luistin liike nopea ja voimakas. Tositilanteessa sitä ohjataan pulssimoduloidulla jännitteellä ja liike voi olla hyvinkin hidas ja pieni. Tällöin on takerteluvaara jo suurempi.
Okei, kiitos, jotain tästä olen haulla löytänytkin. Yritin puhdistaakin tuota motukkaa mittailun ohessa, ei vaikutusta.

Meinaatko siis, että mun auton tapauksessa kannattaisi käydä hakemassa uusi tyhjäkäyntimoottori? Tyhjäkäynti siis ajoittain romahtaa kylmäkäynnistyssuuttimen lopetettua ja alkaa heilua tuolla 500-1300 välillä, kun ecu ilmeisesti korjaa bensan määrää. Tyhjäkäynnin heiluminen kestää ehkä minuutin kunnes tasoittuu.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja wolf »

kareliaani kirjoitti:
On normaalia. Mutta 12V:n tarjoaminen ei kerro tilannetta aivan tarkasti. Kun tökkää suoran jännitteen on luistin liike nopea ja voimakas. Tositilanteessa sitä ohjataan pulssimoduloidulla jännitteellä ja liike voi olla hyvinkin hidas ja pieni. Tällöin on takerteluvaara jo suurempi.
Okei, kiitos, jotain tästä olen haulla löytänytkin. Yritin puhdistaakin tuota motukkaa mittailun ohessa, ei vaikutusta.

Meinaatko siis, että mun auton tapauksessa kannattaisi käydä hakemassa uusi tyhjäkäyntimoottori? Tyhjäkäynti siis ajoittain romahtaa kylmäkäynnistyssuuttimen lopetettua ja alkaa heilua tuolla 500-1300 välillä, kun ecu ilmeisesti korjaa bensan määrää. Tyhjäkäynnin heiluminen kestää ehkä minuutin kunnes tasoittuu.
Ei, en menisi uutta ostelemaan, on melkoisen tyyris kapine ja vikahan voi olla muuallakin. Korkeintaan neuvoisin metsästämään (kuten meikäläinen) käytetyn halvalla ja purkuoperaation avulla kunnostamaan se. Asiasta löytyy hiljattain kirjoittamani juttu (tenavatähden tyhjäkäyntiongelmat, aloittaja Esacort La. 01/01-11). En uskaltanut kokeilla ainoalla ja autokin jatkuvassa ajossa. Muuten, näin taitaa helposti käydä kun vanhaa mekaniikkaa ruvetaan päivittelemään elektroniikalla. Niinhän se kävi aikoinaan vanhassa kunnon Ladassakin: kaikki pelasi hienosti (oma kokemus) paitsi hirmuinen kulutus tehoon nähden. Sitten kun lainsäädännön myötä piti maahantuojan ruveta virittelemään kaasarin yhteyteen ties mitä vimpaimia vaikeudet alkoivat.
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 200E tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Syynä tuon mun 200E:n tyhjäkäynnin heiluntaan oli lopulta bensapumpun rele. Vanhan releen tinaaminen ei auttanut, piti vaihtaa.

Ilmeisesti vanha rele ohjasi kylmäkäynnistyssuutinta oikein vain silloin kun sitä huvitti, mikä sitten vei tyhjäkäynnin.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Vastaa Viestiin