4matic ja rengasrikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
4matic
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 08.01.2010 22:44

4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja 4matic »

Tere
Mulle sattu outo juttu kun hajosi oikea eturengas.(vauhdista) (W211 320 2007) Oireet oli tosi kovat. JA....... Samalla sekosi kuullemma jakovaihteisto?=, no.... oireet oli kuin (etuveto) vanhassa corollssa missä kääntäessä raksuttaa oikeen kunnolla. Kyselin näistä oireista kaikista paikoista mitä hoksasin. Raision veho sanoi että jakovaihteirto paskana. (kävin kaksi kertaa) Sitten sain tuttavan kautta tietää että tämä tapaus sekoittaa kyseisen laatikon ja lääkkeenä on öljyn vaihto. NO.. Ajoin vehoon ja pyysin että tutkivat jutun ja kerroin että olen kuullut öljynvaihdon auttavan asiaa, tutkivat ja . Eivät vaihtaneet kun ei kuulemma vaikuta asiaan. Oireet jatkuivat, otin uudelleen yhteyttää vehoon ja sovin uuden huoltoajan. (2 pv) Silloin sovittiin että sitä saa mitä tilaa. Öljyt vaihdettiin ja murheet häipyi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja rumilus »

4matic kirjoitti:Tere
Mulle sattu outo juttu kun hajosi oikea eturengas.(vauhdista) (W211 320 2007) Oireet oli tosi kovat. JA....... Samalla sekosi kuullemma jakovaihteisto?=, no.... oireet oli kuin (etuveto) vanhassa corollssa missä kääntäessä raksuttaa oikeen kunnolla. Kyselin näistä oireista kaikista paikoista mitä hoksasin. Raision veho sanoi että jakovaihteirto paskana. (kävin kaksi kertaa) Sitten sain tuttavan kautta tietää että tämä tapaus sekoittaa kyseisen laatikon ja lääkkeenä on öljyn vaihto. NO.. Ajoin vehoon ja pyysin että tutkivat jutun ja kerroin että olen kuullut öljynvaihdon auttavan asiaa, tutkivat ja . Eivät vaihtaneet kun ei kuulemma vaikuta asiaan. Oireet jatkuivat, otin uudelleen yhteyttää vehoon ja sovin uuden huoltoajan. (2 pv) Silloin sovittiin että sitä saa mitä tilaa. Öljyt vaihdettiin ja murheet häipyi.

Tuntuu kyllä aivan uskomattomalta jutulta....meinaan tuo öljynvaihto.
Uskoisin että pelkkä öljynvaihto ei sitä jakolaatikon sekoamista korjaa, vaan laatikon tyhjennys öljystä sen muutoksen voi tehdä.
Ymmärtääkseni kyseisen jakolaatikon meneminen mahdollisesti vikatilaan (rengasrikon seurauksena ), joka on kuitattava vikatilasta testerillä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

ÖLJYNVAIHTO jakovaihteistoon. Jos on W211 4matic, erikokoisilla renkailla (niin kuin luultavasti varapyörä on) ajo vispaa jakovaihteiston öljyn "paskaksi" ja vaihteisto rupeaa ääntelemään.

Omassa autossa oli edessä 1,5 mm kuluneemmat renkaat kuin takana. Jakovaihteistosta rupesi kuulumaan ihan mahdoton narina käännettäessä ja suoraan ajaessa napsahtelu. Vehon kommentti, jakovaihteisto paskana.

Uudet renkaat ja jakovaihteistoon öljynvaihto - pelaa kuin uutena! Kannattaa kokeilla, uusi jakovaihteisto maksaa vähän yli 5000.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pjj53 kirjoitti:ÖLJYNVAIHTO jakovaihteistoon. Jos on W211 4matic, erikokoisilla renkailla (niin kuin luultavasti varapyörä on) ajo vispaa jakovaihteiston öljyn "paskaksi" ja vaihteisto rupeaa ääntelemään.

Omassa autossa oli edessä 1,5 mm kuluneemmat renkaat kuin takana. Jakovaihteistosta rupesi kuulumaan ihan mahdoton narina käännettäessä ja suoraan ajaessa napsahtelu. Vehon kommentti, jakovaihteisto paskana.

Uudet renkaat ja jakovaihteistoon öljynvaihto - pelaa kuin uutena! Kannattaa kokeilla, uusi jakovaihteisto maksaa vähän yli 5000.
Tapauksesi on aivan eri mitä aloitustopicin tapaus.
Ei mene kyllä minun järkeeni, että öljyt voi niin nopeasti " vispaantua " käyttökelvottomaksi rengasrikon seurauksena.
Kyllä tuollainen jakolaatikko täytyy kestää vähän epänormaaliakin käyttöä.
Tai sitten on suunnittelussa tullut täysi susi. :shock: Tai jakolaatikon öljyt menettää ominaisuutensa jostakin syystä. Luulisi kuitenkin vastaavissa muissa kohteissa käytetyt vastaavat öljyt kestää satojatuhansia ajokilometrejä.
Tai sitten Veho mielellään vaihtaa uuden jakolaatikon ja rahastaa siitä toimenpiteestä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pjj53 kirjoitti:ÖLJYNVAIHTO jakovaihteistoon. Jos on W211 4matic, erikokoisilla renkailla (niin kuin luultavasti varapyörä on) ajo vispaa jakovaihteiston öljyn "paskaksi" ja vaihteisto rupeaa ääntelemään.

Omassa autossa oli edessä 1,5 mm kuluneemmat renkaat kuin takana. Jakovaihteistosta rupesi kuulumaan ihan mahdoton narina käännettäessä ja suoraan ajaessa napsahtelu. Vehon kommentti, jakovaihteisto paskana.

Uudet renkaat ja jakovaihteistoon öljynvaihto - pelaa kuin uutena! Kannattaa kokeilla, uusi jakovaihteisto maksaa vähän yli 5000.
Mitäs öljyä 211:n jakolaatikkoon muuten kuuluu laittaa?

Itsellä kuuluu hiljaisessa vauhdissa pyörät linkussa kolahtelua/napsahtelua/jurinaa jostain jakolaatikon tienoilta, varsinkin kun ei ole veto päällä. Suoraan ajettaessa ei kuulu mitään. Jakolaatikko on yksi epäilyksenalainen. Takafillarit ovat selvästi kuluneemmat kuin etufillarit, edessä oli 5-6mm, takana 3-4mm.

e: ja paljonko s211 4matic jakolaatikkoon menee öljyä?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

211:n jakolaatikkoon WIS'in mukaan MB 236.13 ATF (MB numero A 001 989 23 03), 0,59 litraa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

rumilus kirjoitti:
pjj53 kirjoitti:ÖLJYNVAIHTO jakovaihteistoon. Jos on W211 4matic, erikokoisilla renkailla (niin kuin luultavasti varapyörä on) ajo vispaa jakovaihteiston öljyn "paskaksi" ja vaihteisto rupeaa ääntelemään.

Omassa autossa oli edessä 1,5 mm kuluneemmat renkaat kuin takana. Jakovaihteistosta rupesi kuulumaan ihan mahdoton narina käännettäessä ja suoraan ajaessa napsahtelu. Vehon kommentti, jakovaihteisto paskana.

Uudet renkaat ja jakovaihteistoon öljynvaihto - pelaa kuin uutena! Kannattaa kokeilla, uusi jakovaihteisto maksaa vähän yli 5000.
Tapauksesi on aivan eri mitä aloitustopicin tapaus.
Ei mene kyllä minun järkeeni, että öljyt voi niin nopeasti " vispaantua " käyttökelvottomaksi rengasrikon seurauksena.
Kyllä tuollainen jakolaatikko täytyy kestää vähän epänormaaliakin käyttöä.
Tai sitten on suunnittelussa tullut täysi susi. :shock: Tai jakolaatikon öljyt menettää ominaisuutensa jostakin syystä. Luulisi kuitenkin vastaavissa muissa kohteissa käytetyt vastaavat öljyt kestää satojatuhansia ajokilometrejä.
Tai sitten Veho mielellään vaihtaa uuden jakolaatikon ja rahastaa siitä toimenpiteestä.

Minäkin olen mielenkiinnosta välillä lueskellut näistä matikin jakolaatikon sekoamisjutuista....
1.pitääkö se öljy ne osat siellä kasassa jotenkin ?????
2.laittaako ne uudet öljyt ne osat oikeille paikoilleen???
3.jos niin kuinka tämä daavit kopperfield temppu tehdään ????


:?:
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tästä viasta on takaisinkutsu P-B-28.50/11:

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... 1288614474" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakovaihteiston planeettapyörästön kitkalevyjen kitkakerroin on muuttunut ja voi palautua öljynvaihdolla.

SUBJECT:
28
Model 203.081/084/087/092/281/284
Model 211.082/083/282
Model 211.087/287, Up to VIN X224020
Model 220.183/184

Vibrations from Power Train When Cornering and/or Shuddering When Making Sharp Turns at Low Speeds

If you receive customer reports in the above model vehicles of vibrations and shuddering when making
sharp turns at low speeds, the cause may be from changes in the friction coefficient of the clutch disks in
the planetary gear set of the transfer-case.

If this is the first repair attempt on the vehicle, perform the oil change as described in WIS document
AR28.10-P-2500p.

1. Run until the transfer case is at least warm to the touch and drain oil in installation position
immediately afterwards.
2. Pour in fresh oil (A001 989 23 03 10). To do this, pour approximately 0.25 - 0.5l of fresh oil through
the filler hole with the transmission / transfer case lowered and the drain hole sealed
3. Move transmission back to the installation position and drain the oil again.
4. Seal drain hole and fill transfer case to full level as per filling specification (refer to WIS document
AR28.10-P-2500p).
5. Run in the fresh oil: drive the vehicle for approximately 12-18 miles at a speed of 40-60 MPH to
coat the disk.
6. Shuddering in the turning circle should no longer be detectable. If it is, repeat step 5.
If this is the second repair attempt on the vehicle, replace the transfer case. Refer to WIS document
AR28.10-P-0100p (203), AR28.10-P-0100T (211) or AR28.10-P-0100i (220).

... lue koko viite.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Minulla on 211.289, joten takaisinkutsu ei jostain syystä koske tätä (eikös tässä kuitenkin ole ihan samanlainen jakolaatikko?). Oireet täsmäävät aika hyvin.

e: mitäs tuosta viasta seuraa pidemmän päälle, jos öljyä ei vaihda/öljynvaihto ei auta?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Jatketaas vielä: mikä on kohtuuhinta jakolaatikon öljynvaihdosta (öljyineen)?

(Olen loppuviikosta Hollannissa, ja paikallinen "Veho" ehtisi tehdä vaihdon silloin kun minulla on luppoaikaa, mutten tiedä onko hinta järkevä)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Mullakin on 211.284

Se ylimääräinen kitka syö koko ajan jakovaihteiston lamelleja (kytkinlevyjä) ja ennen pitkää jakovaihteisto menee vaihtokuntoon (siihen ei taida olla korjaussarjaa ainakaan Veholla). Tärinä rasittaa myös kaikkia voimalinjan niveliä (kardaanit, vetoakselit). Ja laatikkohan maksaa n. 5000 eur.

Minulle tuli normaalihuollon yhteydessä suoritettuna jakovaihteiston öljynvaihdolle lisähintaa öljyineen 96,68 eur merkkihuollossa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pjj53 kirjoitti:Mullakin on 211.284

Se ylimääräinen kitka syö koko ajan jakovaihteiston lamelleja (kytkinlevyjä) ja ennen pitkää jakovaihteisto menee vaihtokuntoon (siihen ei taida olla korjaussarjaa ainakaan Veholla). Tärinä rasittaa myös kaikkia voimalinjan niveliä (kardaanit, vetoakselit). Ja laatikkohan maksaa n. 5000 eur.

Minulle tuli normaalihuollon yhteydessä suoritettuna jakovaihteiston öljynvaihdolle lisähintaa öljyineen 96,68 eur merkkihuollossa.
tästähän ei voi tehdä kuin johtopäätöksen että 4matic ei ole hyvin tehty....tuossa suhteessa taitaa subarukin olla parempi :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pjj53 kirjoitti:Mullakin on 211.284

Se ylimääräinen kitka syö koko ajan jakovaihteiston lamelleja (kytkinlevyjä) ja ennen pitkää jakovaihteisto menee vaihtokuntoon (siihen ei taida olla korjaussarjaa ainakaan Veholla). Tärinä rasittaa myös kaikkia voimalinjan niveliä (kardaanit, vetoakselit). Ja laatikkohan maksaa n. 5000 eur.

Minulle tuli normaalihuollon yhteydessä suoritettuna jakovaihteiston öljynvaihdolle lisähintaa öljyineen 96,68 eur merkkihuollossa.
Täytyy vaihdattaa heti tuon Hollannin reissun jälkeen. Hollannin hinta vaihdolle n. 160,-
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Huolto-ohjelmassahan tuolle jakovaihteistolle (samoin automaatille) on määritetty öljynvaihto ainoastaan 60.000 km:n kohdalla. Vaikuttaisi siltä, että ainakin jakovaihteistoon öljyt olisi hyvä vaihtaa sen jälkeenkin (esim. 100.000 km:n välein)!

Ps. 212-mallin huolto-ohjelmassa on öljynvaihto 50.000 km/3v välein niin 5- kuin 7-v automaatille
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tj86430 kirjoitti:
pjj53 kirjoitti:Mullakin on 211.284

Se ylimääräinen kitka syö koko ajan jakovaihteiston lamelleja (kytkinlevyjä) ja ennen pitkää jakovaihteisto menee vaihtokuntoon (siihen ei taida olla korjaussarjaa ainakaan Veholla). Tärinä rasittaa myös kaikkia voimalinjan niveliä (kardaanit, vetoakselit). Ja laatikkohan maksaa n. 5000 eur.

Minulle tuli normaalihuollon yhteydessä suoritettuna jakovaihteiston öljynvaihdolle lisähintaa öljyineen 96,68 eur merkkihuollossa.
Täytyy vaihdattaa heti tuon Hollannin reissun jälkeen. Hollannin hinta vaihdolle n. 160,-
Öljyt vaihdettu, pauke näyttää hävinneen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja APL »

Täälläkin oli taannoin rutinoita jakovaihteiston suunnilta, jotka poistuivat öljynvaihdon jälkeen.

Kiinnostava tieto olisikin näiden "lamellien" kesto ja saatavuus vaihtotapauksissa. Arviohinta uudelle osalle ei juurikaan herätä hilpeyttä.
E320CDI
211.089
marair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 26.09.2013 01:42

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja marair »

Tervehdys.
Auto on MB 320T CDI 4matic 2005/08, 180.000 km
Kesäkuun puolivälissä kuorma-auto vaihtoi kaistaa Lasipalatsin edessä siten että jäin sen ja rotvallin väliin. Seurauksena oli että kuorma-auton etupyörän isot mutterit repivät vasemman takavanteen ja -renkaan, takalokasuojan sekä takaoven. Vauhtia oli n. 20 km/h joten vauriot päällepäin eivät näyttäneet massivisilta mutta vanteesta oli lohjennut paloja ja sen verran kurttuun meni myös takaovikin ettei enää auennut. Pyysin Vehon miehiä tarkistamaan että myös voimansiirto oli kunnossa eikä vaurioita akseleissa ollut koska auto oli "niittaantunut" kuorma-auton ja rotvallin väliin.

Vakuutusyhtiön laskuun vaihdettiin kaikki osat. Sain auton takaisin ajoon heinäkuun puolivälissä. Pian huomasin että pihaan kääntyessä kuului sellainen pieni ratina aivan kuin pyörä ottaisi sisälokasuojaan hieman kiinni. Kun rattia käänsi hieman takaisin ääriasennosta ääni katosi. Elokuulla kun autolla tuli ajettua hieman, ääni alkoi jyrkissä käännöksissä tuntua kovempana. Nyt syyskuun alussa alkoi olla jo semmoinen ääni ja tärinä että kun pihaan kääntää hiljaa ja jyrkästi niin jurinan tuntee jo muutenkin kuin äänen perusteella.

Vein auton Veholle tarkistukseen ja kuinka ollakaan, jakovaihteistohan se siellä oli kuulemma mennyt. Kysyin että voisiko johtua tuosta kolarista niin työnjohtaja mielestä ei kuulemma ollut mahdollista koska mitään iskun jälkiä ei akselistoissa näkynyt. Homma korjaantuisi ko. osan vaihdolla - osa 5.500 € ja työ 1.350 €. Sanoin tutkitaan nyt hieman löytyykö kunnostettuja osia koska autollakin on jo ajettu 180 tkm joten ei ihan viitsisi kolmannesta auton arvosta laittaa yhteen - vaikkakin tärkeään - osaan.

Ajoin saman tien tutulle autokorjaamolle ja kysyin mitä mieltä hän on että uskaltaako tuolla lähteä n. 2.000 km reissua joka pitäisi ensi viikolla tehdä. Ajettiin lenkki ja kaveri sanoi että hän suosittelisi ensin vaihtamaan öljyt koska joissakin tapauksissa asia on korjaantunut sillä ja äänet ovat kadonneet. Sovittiin siis aika huomisaamuksi - katsotaan kuinka käy.

Eilen kun lueskelin tätä foorumia, osui silmiin tuo "4matic ja jakovaihteisto" artikkeli. Heräsi myös sellainen ajatus että josko tuo vika olisi kuitenkin saanut alkunsa tuossa kolarissa koska kuorma-auton pyörän mutterit repiessään kylkeä ja takavannetta on varmaan aiheuttanut melkoisia voimia jakopyörästöönkin koska aluvanteesta on palasiakin irronnut. Lisäksi autolla jouduttiin ajamaan vasen takakumi tyhjänä n. 20 metriä.

Onko kellään tuntemusta 4maticista että kuinka herkkä se on tuolle yksi rengas tyhjänä ajolle ja onko edes mahdollista että tuo rutina olisi voinut saada alkunsa tuosta tapahtumasta?

Tämä on kiinnostava asia lähinnä siksi että jos rutina ei lähde tuolla huomisella öljynvaihdolla niin sitten alkaa hieman kallimmat operaatiot ja jos on mahdollista tai todennäköistä että rutina olisi saanut alkunsa kolarista, niin alkaa keskustelu Vehon ja vakuutusyhtiön kanssa siitä kuka maksaa tuon remontin.
marair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 26.09.2013 01:42

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja marair »

Tervehdys.
Auto on MB 320T CDI 4matic 2005/08, 180.000 km
Kesäkuun puolivälissä kuorma-auto vaihtoi kaistaa Lasipalatsin edessä siten että jäin sen ja rotvallin väliin. Seurauksena oli että kuorma-auton etupyörän isot mutterit repivät vasemman takavanteen ja -renkaan, takalokasuojan sekä takaoven. Vauhtia oli n. 20 km/h joten vauriot päällepäin eivät näyttäneet massivisilta mutta vanteesta oli lohjennut paloja ja sen verran kurttuun meni myös takaovikin ettei enää auennut. Pyysin Vehon miehiä tarkistamaan että myös voimansiirto oli kunnossa eikä vaurioita akseleissa ollut koska auto oli "niittaantunut" kuorma-auton ja rotvallin väliin.

Vakuutusyhtiön laskuun vaihdettiin kaikki osat. Sain auton takaisin ajoon heinäkuun puolivälissä. Pian huomasin että pihaan kääntyessä kuului sellainen pieni ratina aivan kuin pyörä ottaisi sisälokasuojaan hieman kiinni. Kun rattia käänsi hieman takaisin ääriasennosta ääni katosi. Elokuulla kun autolla tuli ajettua hieman, ääni alkoi jyrkissä käännöksissä tuntua kovempana. Nyt syyskuun alussa alkoi olla jo semmoinen ääni ja tärinä että kun pihaan kääntää hiljaa ja jyrkästi niin jurinan tuntee jo muutenkin kuin äänen perusteella.

Vein auton Veholle tarkistukseen ja kuinka ollakaan, jakovaihteistohan se siellä oli kuulemma mennyt. Kysyin että voisiko johtua tuosta kolarista niin työnjohtaja mielestä ei kuulemma ollut mahdollista koska mitään iskun jälkiä ei akselistoissa näkynyt. Homma korjaantuisi ko. osan vaihdolla - osa 5.500 € ja työ 1.350 €. Sanoin tutkitaan nyt hieman löytyykö kunnostettuja osia koska autollakin on jo ajettu 180 tkm joten ei ihan viitsisi kolmannesta auton arvosta laittaa yhteen - vaikkakin tärkeään - osaan.

Ajoin saman tien tutulle autokorjaamolle ja kysyin mitä mieltä hän on että uskaltaako tuolla lähteä n. 2.000 km reissua joka pitäisi ensi viikolla tehdä. Ajettiin lenkki ja kaveri sanoi että hän suosittelisi ensin vaihtamaan öljyt koska joissakin tapauksissa asia on korjaantunut sillä ja äänet ovat kadonneet. Sovittiin siis aika huomisaamuksi - katsotaan kuinka käy.

Eilen kun lueskelin tätä foorumia, osui silmiin tuo "4matic ja jakovaihteisto" artikkeli. Heräsi myös sellainen ajatus että josko tuo vika olisi kuitenkin saanut alkunsa tuossa kolarissa koska kuorma-auton pyörän mutterit repiessään kylkeä ja takavannetta on varmaan aiheuttanut melkoisia voimia jakopyörästöönkin koska aluvanteesta on palasiakin irronnut. Lisäksi autolla jouduttiin ajamaan vasen takakumi tyhjänä n. 20 metriä.

Onko kellään tuntemusta 4maticista että kuinka herkkä se on tuolle yksi rengas tyhjänä ajolle ja onko edes mahdollista että tuo rutina olisi voinut saada alkunsa tuon tyyppisestä tapahtumasta?

Tämä on kiinnostava asia lähinnä siksi että jos rutina ei lähde tuolla huomisella öljynvaihdolla niin sitten alkaa hieman kallimmat operaatiot ja jos on mahdollista tai todennäköistä että rutina olisi saanut alkunsa kolarista, niin alkaa keskustelu Vehon ja vakuutusyhtiön kanssa siitä kuka maksaa tuon remontin.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Se jakovaihteisto on kyllä herkkä erikokoisille fillareille, tosin 20m tuntuu niin lyhyeltä matkalta, että sillä en itse usko olevan vaikutusta. Sen sijaan, mersussahan fillarit tyypillisesti kuluvat eri tahtiin, ja jos pyörissä on epätasaisen kulumisen takia halkaisijaeroa, niin se kyllä aika herkästi aiheuttaa aikaa myöten tuon jakovaihteistorutinan. Vaihdettiinko hajonnut rengas uuteen, vai paikattiinko se? Jos se vaihdettiin uuteen ja muita ei, niin ovatko muut renkaat paljon kuluneemmat?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
marair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 26.09.2013 01:42

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja marair »

tj86430 kirjoitti:Se jakovaihteisto on kyllä herkkä erikokoisille fillareille, tosin 20m tuntuu niin lyhyeltä matkalta, että sillä en itse usko olevan vaikutusta. Sen sijaan, mersussahan fillarit tyypillisesti kuluvat eri tahtiin, ja jos pyörissä on epätasaisen kulumisen takia halkaisijaeroa, niin se kyllä aika herkästi aiheuttaa aikaa myöten tuon jakovaihteistorutinan. Vaihdettiinko hajonnut rengas uuteen, vai paikattiinko se? Jos se vaihdettiin uuteen ja muita ei, niin ovatko muut renkaat paljon kuluneemmat?
Kaikki renkaat vaihdettiin uusiin. Takarenkaat meni vakuutuksen piikkiin ja eturenkaat omasta pussista.
Katsotaan iltapäivällä miten rutinan kävi. Nyt vien auton jakovaihteiston öljyn vaihtoon.
marair
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 26.09.2013 01:42

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja marair »

marair kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Se jakovaihteisto on kyllä herkkä erikokoisille fillareille, tosin 20m tuntuu niin lyhyeltä matkalta, että sillä en itse usko olevan vaikutusta. Sen sijaan, mersussahan fillarit tyypillisesti kuluvat eri tahtiin, ja jos pyörissä on epätasaisen kulumisen takia halkaisijaeroa, niin se kyllä aika herkästi aiheuttaa aikaa myöten tuon jakovaihteistorutinan. Vaihdettiinko hajonnut rengas uuteen, vai paikattiinko se? Jos se vaihdettiin uuteen ja muita ei, niin ovatko muut renkaat paljon kuluneemmat?
Kaikki renkaat vaihdettiin uusiin. Takarenkaat meni vakuutuksen piikkiin ja eturenkaat omasta pussista.
Katsotaan iltapäivällä miten rutinan kävi. Nyt vien auton jakovaihteiston öljyn vaihtoon.
No nyt on öljyt vaihdettu. Jurinat lakkasivat samantien.

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että V -alkuisessa merkkiliikkeessä aina huolletun jakovaihteiston päädyssä oli 3 kpl torx ruuveja niin löysällä että ne lähti pelkästään sormilla pyörittämällä irti. Kätevää - ei siis tarvita mitään erikoiskärkiä. Eikä siinä vielä kaikki - öljyproppu oli huollossa kierretty väärälle jenkalle siten, että kierteet jakolaatikosta oli vaurioituneet. Asia oli kätevästi korjattu siten että kierteeseen oli laitettu tiivisteteippiä japroppuun yhden prikan sijasta kolme prikkaa ettei propun ja laatikon väliin jäisi niin paljon välystä.

Huh huh.

Näiden kahden asian seurauksena laatikko oli vuotanut pakoputkiston päälle. Ihmettelinkin usein öljyn käryä, mutta kun mitään lätäköitä ei näkynyt niin en alkanut toimenpiteisiin. 150 tkm huollossa taisin kyllä mainita asiasta mutta sieltä mitään sitten löytynyt. Enivei, nyt on jurinat poissa ja jos laatikko kuitenkin hajoaa lähitulevaisuudessa, tiedän minne maksulappu lähetetään.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä se w211 jakolaatikko pitää sisällään, että sieltä alkaa joku rutina kuulua mikä korjaantuu öljynvaihdolla? Kuulostaa todella uskomattomalta, mutta pakko kai se on uskoa kun sitä tästä aiheesta ensimmäisenä lukenut. Ja se, että samankokoisten renkaiden kulumisero saa tuon vaihteen ääntämään. Kyllähän autolla kääntyillään ja kaarretaan koko ajan, jolloin tuo keskitasauspyörästö sielä pyörii.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

S202 kirjoitti: Ja se, että samankokoisten renkaiden kulumisero saa tuon vaihteen ääntämään. Kyllähän autolla kääntyillään ja kaarretaan koko ajan, jolloin tuo keskitasauspyörästö sielä pyörii.
Tämähän johtuu fysiikan laeista: Liukukitka on pienempi kuin lepokitka. Renkaiden kulumiserosta johtuva nopeusero on niin pieni, että jakovaihteistossa nopeusero välillä menee nollaan välyksistä johtuen. Aina, kun jakovaihteisto lähtee luistamaan, on tuo lepokitka voitettava. Siinä vaiheessa tulee myös se ääni.

Kun taas kaarretaan, on jakovaihteisto koko ajan liukukitkan alueella, eikä sitä napsamista tapahdu.

Siitä öljynmäärästä henkilömallin jakovaihteistossa. Sitä on juhlavat 0,8 litraa, joten ei sieltä isoa lammikkoa tule, vaikka se menisi tyhjäksi. Toisaalta, ei sieltä ole vara paljon vuotaakaan.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pjj53 kirjoitti:
Siitä öljynmäärästä henkilömallin jakovaihteistossa. Sitä on juhlavat 0,8 litraa, joten ei sieltä isoa lammikkoa tule, vaikka se menisi tyhjäksi. Toisaalta, ei sieltä ole vara paljon vuotaakaan.
Eikös sitä ole juhlavat 0,6 litraa, näin ainakin omassani. Jossain mallissa voi toki olla 0,8:kin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

tj86430 kirjoitti:
pjj53 kirjoitti:
Siitä öljynmäärästä henkilömallin jakovaihteistossa. Sitä on juhlavat 0,8 litraa, joten ei sieltä isoa lammikkoa tule, vaikka se menisi tyhjäksi. Toisaalta, ei sieltä ole vara paljon vuotaakaan.
Eikös sitä ole juhlavat 0,6 litraa, näin ainakin omassani. Jossain mallissa voi toki olla 0,8:kin.
Voi ollakin. Se on vielä vähemmän :cry: ML:ssä on muistaakseni 1,5 l .
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

moi vaan ajatelin lainata tätä topiikkia vaikka itellä ei ole edes rengasrikkoa ollut, mutta ongelma liittyy oletetavasti jakolaatikkoon.
Ostin muutama kuukausi sitten w211 280cdi vm o7 4maticin.
Joku aika sitten aloin ihmetellä kovaa rengasmelua tai rengas meluksi sitä luulin , noh auto käyttö autoon yks rikkinäinen pyöränlaakero uuten ja auto hiljeni huomattavasti kuitenki hiljasessa vauhdissa (n maks 35 tai 40 km asti) kun auto rullaa jalka pois kaasulta kuuluu outoa rahina ihan ku loppuun kulunut jarrupala laahais mutta siittä ei ole kyse jarrut kunnossa. Ja myös outoa jyrinää pitää hiljasissa vauhdeissa.
Tähtihuollossa sanottiin et äänet kuuluu jakolaatikosta. Vaihdatin vaihde laatikkoon ja myös jakolaattikkoon uudet öljyt ääni ei muuttunu ja kokeilin laittaa kesärenkaat alle ääni ei muuttunu.
olisiko ideoita mitä kannattais kokeilla ensin ennenku alkaa jakolaatikon vaihtoon, kuitenki sen verran kallis ostaa tai jopa korjatakkin :? ?
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Missä kunnossa on kardaanin kannatinlaakeri? --- Omassa 202:ssa olen etsinyt tuota samantapaista krahinan aiheuttajaa jo tovin. Uusi kannatinlaakerikin on hankittu, - mutta kun sen vaihtaakseen pitää purkaa pakoputkisto, lämpösuojapellit, alustan muovit... mitä muuta? Pyörien laakereita olen tutkinut lukemattomat kerrat, mutta vapaasti (tunkattuna) pyöriessä ne eivät anna mitään ääntä. Pitänee mennä dynamometrin rullille stetoskoopin kanssa :wtf: - tai sitten purkaa kaikki tarvittava ja vaihtaa se kardaanin laakeri :evil:
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Ei oikein oo tietoa kannatinlaakerin kunnosta kun ei oo nosturia tai paikkaa missä tutkia se aika lailla rajottaa
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Noniin vähän tilanne päivitystä. Sain auton sittenkin nosturille, ja päästiin kuuntelemaan ääniä.
Vaikutti siltä et kaikki renkaat ilmassa rahinaa ei kuulunutkaan :problem: .
Kaveri oli auton alla kuuntelemassa ja oli sitä mieltä ettei jakolaatikosta kuulunut mitään rahinoita.
Se mistä tää rahina/kahina kuuluu ei saatu selvyyttä, vänkärin puolella etuvetonivelessä oli hieman enemmän väljyyttä, mutta ei voi tietää aiheuttaako se ääntä. Myös kannatinlaakerista pientä kahinaa kuului mutta muuten ei ääni viittaa kannatinlaakeriin ainakaan kaverin mielestä..
Joten seurataan tilannetta ja paheneeko ääni :problem:
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: 4matic ja rengasrikko

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Jos "pukilla ollessa" kannatinlaakerista kuuluu kahinaa, olisin valmis vaihtamaan sen - ja tukikumin myös. Kun jakolaatikko alkaa oireilla, alkaa siitä kuulua "hiljaisia napsahduksia" kun renkaiden välillä on pieniä pyörimisnopeuseroja (loiva kaarre, eri verran kuluneet renkaat..). Minun E4maticissa siitä selvittiin öljynvaihdolla, vaikka merkkihuolto ehdotti jakolaatikon vaihtoa!?

Vika voi kuitenkin olla jossain toisessa pyöränlaakerissa!
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Vastaa Viestiin