Beckerin johdotuksista
Beckerin johdotuksista
Lainaampa tätä hieman. karra kun tuntuu näistä soittimista tietävän. Onko tietoa tuollaisen Beckerin kytkennästä?
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
todennäköisesti sininen jatkuva+, ruskea maa ja keltainen heräte+ virtalukolta.
joka tapauksessa maa ruskea ja kokeilemalla selviää nämä +:t
kajareille 2 liitintä oikeassa alanurkassa jotka haaroittuvat vaihdekepin takana olevassa säätimessä 4 tai useampaan kajariin riippuen autosta
sininen metallin alta tuleva karva saattaisi olla + heräte ulostulo esim ulkoisille laitteille kuten automaattinen antenni. kokeilemalla selviää
joka tapauksessa maa ruskea ja kokeilemalla selviää nämä +:t
kajareille 2 liitintä oikeassa alanurkassa jotka haaroittuvat vaihdekepin takana olevassa säätimessä 4 tai useampaan kajariin riippuen autosta
sininen metallin alta tuleva karva saattaisi olla + heräte ulostulo esim ulkoisille laitteille kuten automaattinen antenni. kokeilemalla selviää
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
Mites tuo toinen liitin, mihkäs ne? vasemmalta. Punavalkoinen, 2 harmaata, harmaamusta, ruskea.JohaT kirjoitti:todennäköisesti sininen jatkuva+, ruskea maa ja keltainen heräte+ virtalukolta.
joka tapauksessa maa ruskea ja kokeilemalla selviää nämä +:t
kajareille 2 liitintä oikeassa alanurkassa jotka haaroittuvat vaihdekepin takana olevassa säätimessä 4 tai useampaan kajariin riippuen autosta
sininen metallin alta tuleva karva saattaisi olla + heräte ulostulo esim ulkoisille laitteille kuten automaattinen antenni. kokeilemalla selviää
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
Oikealta vasemmalle:
L-mallinen liitin: maa, kytkettävä virta, valaistus, jatkuva virta. Sen vieressä sähköantennin laattaliitin.
Näiden alapuolella kaiutinliittimet kuten JohaT sanoi.
GAL-laatikko on nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus, jos autossa on sellainen mahdollisuus.
Vasemmalla taitaa olla lisävahvistimelle lähtevät virtajohdot.
L-mallinen liitin: maa, kytkettävä virta, valaistus, jatkuva virta. Sen vieressä sähköantennin laattaliitin.
Näiden alapuolella kaiutinliittimet kuten JohaT sanoi.
GAL-laatikko on nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus, jos autossa on sellainen mahdollisuus.
Vasemmalla taitaa olla lisävahvistimelle lähtevät virtajohdot.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
Mikä näissä beckereissä viehättää,erikoisuus vai?
Onko se hyvä ja tehdäänkö enää vai taitaa olla jo museo kamaa.
Onko se hyvä ja tehdäänkö enää vai taitaa olla jo museo kamaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
On hyvä, ei tehdä enää kuin navigaatiolaitteina. Ehkä se tärkein on kuitenkin saumaton yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa vuodesta 1949 vuoteen 1995. Beckerit olivat Mercedes-Benzien ensiasennusradioita tehtaalla tuohon saakka, ei Blaukkarit eikä Grundigit vaikka niitäkin joskus originaaleiksi mainitaan. Tuosta saumattomasta yhteistyöstä on osoituksena myös radioiden design; ne ovat kuin tehty kunkin aikakauden Mersuun. Nadelstreifen-malli 60-luvulta istuu hienosti Pagodan kojelautaan, kiikari-Mexicon hantaakit ovat kuin W123:n lämppärin säätimet, 1. mikroprosessori-digitaaliradio v:lta 1979 on kuin tehty W126:een jne.
Suomessa näitä ei juuri aikoinaan nähty lisävarusteiden autoverotuksen takia. Oli halvempi ostaa se Blaukkari tai Japanin ihme tarvikkeena.
Mutta irroitan tämän omaksi ketjukseen, ei kuulu karran ilmoon tällainen keskustelu.
Suomessa näitä ei juuri aikoinaan nähty lisävarusteiden autoverotuksen takia. Oli halvempi ostaa se Blaukkari tai Japanin ihme tarvikkeena.
Mutta irroitan tämän omaksi ketjukseen, ei kuulu karran ilmoon tällainen keskustelu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: VARATTU: Becker Grand Prix 2000 RDS 1302 autosoitin h 1
Ja jos siulla ei oo tolle säädölle autossa mahdollisuutta, ni uskosin et nimimerkki Juha_M117 ois kiinnostunu ostaa tuon mötikän, ellei oo vielä sellasta mistää onnistunu löytämään.Timo L. kirjoitti:GAL-laatikko on nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus, jos autossa on sellainen mahdollisuus.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Beckerin johdotuksista
Sen GAL-tiedon eli nopeuspulssin saa autosta kuin autosta VDO:n varaosalla joka tulee mittarivaijerin väliin. Ja jos ei sekään käy, niin löytyy myös magneetteja esim vetoakseleille tai kardaaniin.
Se toimii aika hienosti, kannattaa kytkeä.
Kuvassa yleismallin mittarivaijeriin liitettävä pulssigeneraattori, mutta idea selviää kyllä. Eli siinä on virta/maa ja jäljelle jäävä johto on se pulssi joka liitetään siihen GAL-napaan radion takana.
Aika monessa mersun VDO-mittaristossa on myös integroitu paikka tuolle anturille ja sen saa suoraan mittaristoon kiinni.
Beckereistä ja miksi sellainen vielä sen verran, että täällä Tampereellakin on paikkoja joissa radio kuuluu ainoastaan Beckerillä.
Jos käyttää radiota radiona, eli radion kuunteluun - niin Becker on ainoa oikea valinta.
Se toimii aika hienosti, kannattaa kytkeä.
Kuvassa yleismallin mittarivaijeriin liitettävä pulssigeneraattori, mutta idea selviää kyllä. Eli siinä on virta/maa ja jäljelle jäävä johto on se pulssi joka liitetään siihen GAL-napaan radion takana.
Aika monessa mersun VDO-mittaristossa on myös integroitu paikka tuolle anturille ja sen saa suoraan mittaristoon kiinni.
Beckereistä ja miksi sellainen vielä sen verran, että täällä Tampereellakin on paikkoja joissa radio kuuluu ainoastaan Beckerillä.
Jos käyttää radiota radiona, eli radion kuunteluun - niin Becker on ainoa oikea valinta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Beckerin johdotuksista
Hyvä niin, olisihan tuo pitänyt tajuta itsekkin. Onkohan kyseinen soitin miltä aikakaudelta? Onko kaikissa Beckereissä johdotukset samanväriset ja pitäisikö autosta löytyä vastaavat värit, mikäli siinä on Becker ollut alkujaan?Timo L. kirjoitti:
Mutta irroitan tämän omaksi ketjukseen, ei kuulu karran ilmoon tällainen keskustelu.
Re: Beckerin johdotuksista
Tuo on ilmeisesti malli 830? Sen näkee todennäköisimmin etupaneelin yläpuolelta, BExxxx. Sitä tehtiin 1987-1990. Tuon ajan Beckerissä navat ovat samat kaikissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Beckerin johdotuksista
Jep. Typ model 0830. Ei ole sit ollut tuollainen Mexico tuossa -83 ässässä alkuperäisenä. Tietoa jollakin tuon aikakauden Beckkereistä?
Re: Beckerin johdotuksista
Mikäpä olisi parempi Ässään kuin huippumalli Mexico. 1983 SA-koodilla 510 sai Mexico electronic Vollstereo Kurierin tyyppiä 611. Kuvassa malli 610:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Beckerin johdotuksista
Lainaampa tätä topikkia vaikka kysymys (ongelma) ei liity suoraan edelläolevaan keskusteluun.
Elikkäs auotallin hyllyllä ollut vuosia Becker Grand Prix 2000 BE1302.
Otin sen pöydälle ja testasin, mutta äänenvoimakkuuden säädin ei enää toiminutkaan joten vehje palasiksi ja microkytkimiin contact cleaneria.
Kone alkoi toimimaan mutta purkuvaiheessa panelista tipahti virtakytkimen jousi, sellainen mutkalanka ja muutama kappale sellaisia muovisia kuultavia "pötkylöitä" lienevät joitakin valaistuksen jakajia.
Nyt en vielä ole tajunnut jousenpaikkaa enkä noitten "pötkylöitten" paikkojakaan.
Onko joku purkanut ko. vempeleen ja osaisi neuvoa vaikkapa kuvien kanssa.
Beckeri tulisi takaisin W124 230 farkun kojelautaan missä se on alunperin ollutkin.
Elikkäs auotallin hyllyllä ollut vuosia Becker Grand Prix 2000 BE1302.
Otin sen pöydälle ja testasin, mutta äänenvoimakkuuden säädin ei enää toiminutkaan joten vehje palasiksi ja microkytkimiin contact cleaneria.
Kone alkoi toimimaan mutta purkuvaiheessa panelista tipahti virtakytkimen jousi, sellainen mutkalanka ja muutama kappale sellaisia muovisia kuultavia "pötkylöitä" lienevät joitakin valaistuksen jakajia.
Nyt en vielä ole tajunnut jousenpaikkaa enkä noitten "pötkylöitten" paikkojakaan.
Onko joku purkanut ko. vempeleen ja osaisi neuvoa vaikkapa kuvien kanssa.
Beckeri tulisi takaisin W124 230 farkun kojelautaan missä se on alunperin ollutkin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Beckerin johdotuksista
Jousenpaikka ratkennut ja nuo "pötkylät" ei liity valaistukseen koska valot pelaa. Voivat olla joitakin painetunpiirin tukikumia.
Kasettipuoli ei vielä toimi vaan kelailee miten sattuu mutta ääni kumminkin tulee. Jatkan sen tutkimista.
Kasettipuoli ei vielä toimi vaan kelailee miten sattuu mutta ääni kumminkin tulee. Jatkan sen tutkimista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Beckerin johdotuksista
Vetohihnathan noissa kasettisoittimissa meni ainakin kotilaitteissa. Mielenkiintoisia ongelmia niistä seurasi sitten. Aika vähän viime aikoina niitä on tullut vaihdettua, viime vuonna pari kpl. Pitäisiköhän ottaa kiinasta kasa erikokoisia hihnoja vai jääköhän ne käyttämättä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi