W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Iltoja. Olis projektina viritellä museokatsastettuun W123 200D 1982 sedaniin radio ja kaiuttimet. Autossa ei ole koskaan ollut radioa(eikä tietty kaiuttimiakaan), joten kaikki täytyy väsätä alusta alkaen itse. Ei ole tullut aikasemmin touhuttua äänentoisto asioiden kanssa, joten muutama kysymys on herännyt. Tänään purin autosta hattuhyllyn pois ja kojelaudasta otin myös kaiutin paikkojen ritilät pois. Autosta ei ole mitään jumpjump mallia tarkotus tehdä, vaan riittää ihan "perus hyvä" äänentoisto. Uusilla osilla kun tehdään, niin ei ihan halvintakaan ole kuitenkaan tarkotus laittaa. Soitin tulee olemaan ainakin alkuun R129 1995 mallin vakiosoitin, jossa myös kasettipaikka, koska tälläinen löytyy omasta takaa.

Kysymyksiä
Kaiutin suosituksia eteen ja taakse? Erillissarja, koaksiaali, 2-tie, 3-tie, keskiääni, laajakaista ja mitä termejä vielä, eivät sano minulle mitään :shock: Maksimi teho/impedanssi?
Radion virran ja maadoituksen + herätteen kytkennät, miten tehty tehtaalla alunperin vuonna 1982? Sulakekaaviossa monessa kohtaa mainitaan radio :roll:
Antennin paikka autossa. Kuuluukohan ne "lasiantennit" tai mitä nimeltään ovatkaan esim. kojelaudan alla piilossa? Vai vaatiiko näkyvän asennuspaikan, esim. hattuhyllyn.

Eteen näytti mahtuvan 3,5" kaiutin. Hattuhyllyn verhoilussa taas oli katkoviiva 4"kaiuttimen kokoiselle paikalle. Olen lueskellut foorumeilta, että kuitenkin 5,25" mahtuu ja siltä kyllä minun mittailluillakin näytti. Onkohan tehtaalla sitten asennettu alkujaan 4" vaiko 5,25" hattuhyllylle? Onkohan hattuhyllyn kaiuttimien ritilät alunperin minkänäköiset? Kaiuttimet tarkoitus tilata autodocista. Pari kuvaa...

Kuva
Kuva
Kuva
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Nyt tällä hetkellä minulla ei ole mahdollisuuksia selvittää onko siellä kojetaulun sisällä valmiina johdotuksia tai liitintä radio asennukselle vaikka radiota ei ole koskaan ollut. Ehkä joku viksumpi osaa siihen vastata. Radion kuuluu saada kuitenkin virtansa sieltä sulakeboksin takaa sille merkitystä virranantopisteistä, se on varmaa. Toinen sulake/virran anto on jatkuva ja toinen on ns.heräte sulake/virran anto joka on päällä vain kun virrat on kytketty virtalukosta. Eli radio sammuu kun virrat on sammutettu eikä akku tyhjene jos radio jää päälle.

Koska kyseessä on museoauto niin olisi hienoa jos asennukset nyt toteutetaan alkuperäistä tehdas asennustyyliä kunnioittaen tai ajan hengen mukaisesti.

Tehdas jos olisi asentanut radion niin se olisi ollut Blaupunkt tai Becker merkkinen jossa on vain etukaiuttimille on lähdöt ja jos asiakas on halunut takakaiuttimet niin keskikonsolissa on ollut balanssisäädin (fader) takakaiuttimille. Takakaiuttimien ritilät ovat olleet sellaiset aika yksinkertaisen näköiset pyöreät ritilät mustat johonki vuosimalliin asti ja sen jälkeen sisustuksen väriset (en muista koska vaihtui). Takakaiuttumet ovat olleet tällöin kokoa diameter 13 cm, depth 4.2 cm, 4 ohms. Ritilät ja kaiuttimet ovat olleet hattuhyllyn levyssä kiinni suht lyhyillä ruuveilla.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Laitappa googleen hakusanaksi A00082016129051 niin saat kuvan sellaisesta mustasta hattuhyllyn kaiutin ritilästä. Niitä, sekä värillisiä ritilöitä ja alkuperäisen kaltaisia kaiuttimia on hyvin saatavilla maailmalta.

Toki ajanhengen mukainen asennus voi olla muunlainenkin kuin tehtaan tekemän näköinen. Suomessa varsinkaan ei ollut tapana ottaa tehtaan asentamia radioita ja kaiuttimia vaan ne värkättiin vasta maahantuonnin jälkeen. Joten jotkut muutkin aikakauteen sopivat uppo- tai pinta-asenteiset kaiuttimet olisivat ihan yhtä passelin näköisiä. Pinta-asenteisten kanssa ei tarvitsisi puhkoa hattuhyllyä vaikka se onkin helpoksi tehty.

Valitettavasti sinun radio ja kaavailemasi antenniratkaisu on hieman liian moderni. Auton valmistus aikakautena ei ollut tietoakaan ISO liittimistä radion takana, RDS radiosta jossa näkyy aseman nimi radion naamataulussa tai CD vaihtajasta takaluukussa. Lasianteeneiden kanssa on ollut myös sama tilanne, jos sellaisia on ollut niin ei niitä ainakaan Suomesta ole saanut. Anteenina on ollu yleensä kiinteä piiska etu- tai takalokarin nurkassa. Anteeni on voinnut olla myös manuaalinen teleskooppi tai sähkökäyttöinen teleskoppi. Tehdasasenteisen sähkökäyttöisen teleskoopin yhteydessä on ollut kojetaulussa anteenin käyttökatkaisin.
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Kiitos vastauksesta. Taidankin hommata taakse nuo ritilät, jotka löytyy tuolla varaosanumerolla. Jostain muistan lukeneeni, että viimisessä faceliftissä olisi verhoilun väriset ritilät aiemmin mustat.

Juu, on tiedossa, että tuo radio on vähän moderni tuohon autoon. Laitan tuon kuitenkin alkuun paikalleen ja jos joskus tulee vastaan alkuperäinen radio ja fader säätörulla, niin saahan tuon vaihdettua. Alkuperäinen piiska-antennihan olis komia, mutta reiän puhkominen koriin ei houkuta. Siksi lasiantenni mahdollisesti piiloon jonnekkin, vaikkei ajan hengen mukainen olekkaan.

Kenties radion kuuluu saada heräte sulakkeesta 4 ja jatkuva virta sitten sulakkeelta 1 tai 2.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla on kolme radiota korjattavana Pulttikanavassa, kaksi on hellannuppeja. Ne on olleet siellä varmaan vuoden enkä enää
edes muista mitä malleja ne oli mutta pari autoosi sopivaa hellannuppia muistaakseni. En osaa sanoa milloin valmistuvat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mitä näiden kanssa itse varsin vähän touhunnut, niin mulla on edessä Rainbow IL-X4 -kaiuttimet. 4-tuumaiset, sopii paikalleen, mutta kiinnitystä varten piti tehdä pari uutta ruuvinreikää kojelautaan. Ne toki jäivät sinne ritilän alle piiloon. Alkuperäinen taitaa tosiaan olla 3,75-tuumainen.

Takakaiuttimetkin vaihdoin uudempiin, mutta en nyt äkkiä löytänyt, että mitä mallia ne olivat. Melko varmasti Rainbow DL-X -mallia, mutta halkaisijasta en ole varma. 5,25 -tuumainen se melko varmasti on, tai ainakin se sopisi tuohon Mitä Kipsu edellä kirjoitti. Joka tapauksessa tuon kaiutinmallin kanssa on se ongelma, että sen keskellä oleva diskanttielementti on sen verran korkea, ettei alkuperäinen ritilä mahdu paikalleen ilman, että laittaa ritilän ja kaiuttimen väliin muutaman millin korokerenkaan.

Kytkentäkaavion mukaan sähköä tulee tupakansytkälle sulakkeelta 4 ja siitä se on jaettu radiolle. Kyseessä jännite 15R, eli heräte silloin, kun virtalukko on ensimmäisessä asennossaan. Jatkuva virta tulee sulakkeen 2 kautta. Näissä mun kaavioissa se näyttää kiertävän automaattiantennin kautta radiolle.
321sakke123 kirjoitti: La 13.11.2021 00:09 ... Jostain muistan lukeneeni, että viimisessä faceliftissä olisi verhoilun väriset ritilät aiemmin mustat.
...
Juu näin on, syyskuusta 1982 alkaen.
Kipsu kirjoitti: Pe 12.11.2021 21:01 ...
Anteenina on ollu yleensä kiinteä piiska etu- tai takalokarin nurkassa. Anteeni on voinnut olla myös manuaalinen teleskooppi tai sähkökäyttöinen teleskoppi. Tehdasasenteisen sähkökäyttöisen teleskoopin yhteydessä on ollut kojetaulussa anteenin käyttökatkaisin.
Joo, jenkkimalleissa oli se kojelautakatkaisija, eurooppalaisissa ei ole. Niissä sähköantenni nousee, kun vaan laittaa radion päälle. Kyllä joku kojelaudan sisään laitettava antennikin voi toimia. Ei tosiaan alkuperäisen tyylinen, mutta jos ei se mihinkään näy, niin ei kai se ihan niin paha tyylivirhe ole. Joku autohifiliike varmaan osaisi neuvoa, että millainen antenni toimii parhaiten, jos sille tielle lähtee, että sen laittaa auton sisätiloihin piiloon.

Tehtaalta muuten ei ole saanut kuin Beckerin soittimia näihin uutena. Karran mainitsemia hellannuppi-Beckereitä näihin oli useaa eri mallia tarjolla. Ja äveriäämpiä Beckereitä myös. Blaupunktia varmasti sitten esim. Suomen maahantuojan kautta tuli paljonkin ja oli Mersuissa varsin tyypillinen soitinmerkki.

EDIT: Kun kaiutintyyppisuosituksia kysyit, niin koaksiaalit, toisin sanoen sellaiset, joissa matalampien äänien iso elementti ja korkeiden äänien pieni elementti ovat samassa molemmat. Erillissarjoista ei näihin saa rakennettua alkuperäisen tai oikein edes ajan henkeen sopivan tyylistä sitten niin mitenkään, kun pitää ruveta sovittelemaan erillisiä diskanttielementtejä johonkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Otetaan sen verran takasin että ehkä niitä ikkuna-anteeneja on ollut ennen muinoin. Jos siis se lokareitten reiittäminen ei tunnu mielekkäältä.

Ps. Itse olen lopettannu harrastukset ja jotain aiheeseen liityyvää on ylimääräsenä. Ja myös kaupan. Esim. Fader säädin liittimineen löytyy.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ikkuna-antennit oli myöhäiskasaria (ainakin Suomessa). Muistan hyvin rumat T-malliset, ne ei olleet todellakaan huomaamattomia. Sitten oli pyöreää murkulaa, josta lähti kaksi pitkää lankaa, laitettiin yleensä L-muotoon lasille, murkula kulmaan. Ei ne kauaa olleet hitti, koska olivat kovin suuntaherkkiä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: W123 Radion kytkennät ja kaiuttimien valinta

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Noniin, eli heräte 4sulakkeelta ja virta 2 sulakkeelta. 4 sulake täytyykin muistaa vaihtaa kasista kuustoistaseen sulekekaavion mukaisesti, kun radion joskus saa tulille.
Taidan ostaa kuitenkin kaiuttimet jostain suomalaisesta liikkeestä, kun autodocin hinnat näyttää olevan jopa kalliimmat suomeen verrattuna. Samalla voi kysellä lasiantennien kuuluvuudesta ja kaiutin suosituksia, jotka mahtuu varmasti paikalleen ilman korokerenkaita tai muita modifointeja. Autodoc on kyllä muuten ollut hyvä kauppa varaosien hankintaan. Osat pääsääntöisesti todella edullisia suomeen verrattuna ja asiakaspalvelu on ollut erinomaista.

Pistän "korvan taakse" Kipsun ja karran kommentit faderiin ja radioon liittyen. Touhuilen nyt ensin kaiuttimet ja johdotukset yms. valmiiksi tuon minun radion kanssa. Radio on kuiten suht helppo vaihtaa vielä jälkikäteenkin. Isoin työ on nyt saada johdotukset valmiiksi ja kaikki verhoilut takasin paikalleen. Omaa pajaa kun ei pihassa ole, niin työpaikalla joutuu iltasin touhuileen.
Vastaa Viestiin