Asennettu -> Kleemann LSD (vst Quaife ATB)

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

jukkis. kirjoitti:
skeletorR kirjoitti: Tilattu uudet rattaat, stefat yms. sekä lukko..
no mikset nyt tilannu sitä Quiafea?
Tohon autoon ei saa Quaifelta mitään..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

napa kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:
skeletorR kirjoitti: Tilattu uudet rattaat, stefat yms. sekä lukko..
no mikset nyt tilannu sitä Quiafea?
niin, et kai sä nyt uusiksi tuollaista palalukkoa tilannut :shock:
Noo totta vitussa tilasin.. miksi en olisi?? Eihän se niiden palikoiden vika ole jos ne asennettu päin peetä..

Se on aivan varma että noi lukkosysteemit pannaan toimimaan tavalla tai toisella..
Jos joku suostuu jotain muuta tekemään sinne (parempaa) niin ei muuta kun yhteyttä mulle!!
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

skeletorR kirjoitti:
Se on aivan varma että noi lukkosysteemit pannaan toimimaan tavalla tai toisella..
Jos joku suostuu jotain muuta tekemään sinne (parempaa) niin ei muuta kun yhteyttä mulle!!
mutta kun tuo palalukko ei tee kuin sitä rautasilppua, vaikka se olis kuinka "oikein asennettu", se nyt vain on sen ominaisuus...

en nyt tiedä tarkasti mikä SL55 se sun mersus on, mutta ainakin joihinkin SL55 malleihin tuollaisen kunnon lukon löysi helposti...

http://www.jdmhub.com/index.php?route=p ... _id=236731
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

skeletorR kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:
skeletorR kirjoitti: Tilattu uudet rattaat, stefat yms. sekä lukko..
no mikset nyt tilannu sitä Quiafea?
Tohon autoon ei saa Quaifelta mitään..
ai. Tuolta ensimmäisen sivun linkistä kyllä löytyi sl55 amg, eikö se sun auto semmonen ollu. Eikös nuo mersun perät ole melko pitkään ollut saman laisia että vaikkei siinä listassa juuri sitä omaa mallia löytyiskään niin kai sieltä silti sopiva lukko löytyy. Sf-pyörä hän tekee lukon mihintahansa perään.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Siinä tapauksessa tuo palalukko ei tee silppua, jos se väännetään niin tiukalle, että on 100% :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Pansu kirjoitti:Siinä tapauksessa tuo palalukko ei tee silppua, jos se väännetään niin tiukalle, että on 100% :lol:
niin, ja saman vaikutuksen saa hitsaamalla perän kiinteäksi möltiksi, eikä tarvitse "säätää" :D jos palalukko ei ole 100% se aiheuttaa aina metallipintojen välistä hankausta ja sen lopputuloksen pitäis kaikkien ymmärtää, mitä se taroittaa pitemmän päälle :roll:
Viimeksi muokannut napa, Ti 01.06.2010 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

napa kirjoitti:

en nyt tiedä tarkasti mikä SL55 se sun mersus on, mutta ainakin joihinkin SL55 malleihin tuollaisen kunnon lukon löysi helposti...

http://www.jdmhub.com/index.php?route=p ... _id=236731
Toi on 05 eteenpäin ja ei ymmärtääkseni passaa mun 02:seen. Ainakin varaosaohjelman mukaan erinlaiset palikat sisuksissa..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

skeletorR kirjoitti:
napa kirjoitti:

en nyt tiedä tarkasti mikä SL55 se sun mersus on, mutta ainakin joihinkin SL55 malleihin tuollaisen kunnon lukon löysi helposti...

http://www.jdmhub.com/index.php?route=p ... _id=236731
Toi on 05 eteenpäin ja ei ymmärtääkseni passaa mun 02:seen. Ainakin varaosaohjelman mukaan erinlaiset palikat sisuksissa..
ok, eli -02 mallin SL55 amg tarttis lukkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

napa kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Siinä tapauksessa tuo palalukko ei tee silppua, jos se väännetään niin tiukalle, että on 100% :lol:
niin, ja saman vaikutuksen saa hitsaamalla perän kiinteäksi möltiksi, eikä tarvitse "säätää" :D jos palalukko ei ole 100% se aiheuttaa aina metallipintojen välistä hankausta ja sen lopputuloksen pitäis kaikkien ymmärtää, mitä se taroittaa pitemmän päälle :roll:
Okei, mitään oikeata lukkoahan tuo systeemi ei ole nähnytkään mutta mennään nyt sillä toistaiseksi..
Huomenna pitäis taas olla nipussa uusilla osilla ja oikeilla mitoituksilla..

Tossa kiinnileikannu ja uusi:

Kuva
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei nuo jäljet johdu kiinnileikkaamisesta, vaan ne on palalukon "normaalia kulumista"... varsinkin jos se säädetään n. 60 % lukoksi, jälki on juuri tuota... heti kun lukko alkaa luistaa, se muuttuu sorviksi, se nyt vain on näin, palalukkojen kanssa :wink:

jos sen jättää niin löysäksi, että se ei heti sorvaa luistaessaan, niin ei se taas mitään lukitsekkaan, kitkaan tämä homma perustuu...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Miksei tohon väliin laiteta jotain kitkalevyjä tai jotai järkevää ettei oo metalli metallissa??
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jupehalm kirjoitti:Miksei tohon väliin laiteta jotain kitkalevyjä tai jotai järkevää ettei oo metalli metallissa??
ei nekään oikein kestä, kyllähän tuota perus palalukkoa on yritetty jalostaa moneen suuntaan, mutta samat oireet tahtoo aina olla mukana :?

mutta koska tätä lukko tyyppiä käytetään yleensä vain jokkis-> f-ryhmän ralliautot tason autoissa, ei asian ole katsottu haittaavan liikaa, jos perä kestää kisan, se on hommansa tehnyt... aina ei kestä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

napa kirjoitti:ei nuo jäljet johdu kiinnileikkaamisesta, vaan ne on palalukon "normaalia kulumista"... varsinkin jos se säädetään n. 60 % lukoksi, jälki on juuri tuota... heti kun lukko alkaa luistaa, se muuttuu sorviksi, se nyt vain on näin, palalukkojen kanssa :wink:

jos sen jättää niin löysäksi, että se ei heti sorvaa luistaessaan, niin ei se taas mitään lukitsekkaan, kitkaan tämä homma perustuu...
Siis reilu 50 kilsaa ja puol millii per pala about kulumista??
Kiinni se on leikannu niin kuin tasauspyörästökin..

Kyllä kuluttaahan se noin mutta viehän se nyt vähä enemmän aikaa.

Kleemannin palikassa on pieni uritus öljyn pääsemiselle rattaiden ja palikan väliin btw..

Sitä en tiiä vielä että onko noi palikat läpi- vai pinta karkaistut??
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kuinkas leveät ne sun takarenkaat olikaan ja taisit ajella vain asfaltilla sen 50 km :roll:

jos nuo palalukot ei ole hyvässä maineessa sorallakaan ja jollain 195 renkaalla ja n. 200 heppaisessa budjettiluokan ralliautossa, niin miten helvetissä ne vois olla hyviä asfaltilla, 500 heppaisessa autossa, jossa on "295" leveät takarenkaat :? ihme että meni edes tuon 50 km :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Näitkö sinä itse että perässä oli öljyt sisässä?

Ja miten ihmeessä se itse tasauspyörästö voi leikata kiinni, niin paljon metallia välissä vai mitä ihmettä? Tuliko nyt noiden palojen mukana ne isot rattaat Kleemannilta ja mitä ne vaaditut koneistukset oli?
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

[quote="napa"]

"295" leveät takarenkaat :? quote]

Noo enkai mää ny niin kaposilla aja :D
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Pansu kirjoitti:Näitkö sinä itse että perässä oli öljyt sisässä?

Ja miten ihmeessä se itse tasauspyörästö voi leikata kiinni, niin paljon metallia välissä vai mitä ihmettä? Tuliko nyt noiden palojen mukana ne isot rattaat Kleemannilta ja mitä ne vaaditut koneistukset oli?
Näin kyllä oli ölpät, rattaat ei tullu mukanan vaan piti koneistaa..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, en yritäkkään väittää tietäväni aiheesta mittään.
...Mutta luulisin kuitenkin ymmärtäväni, mitä napa yrittää nyt kärsivällisesti kertoa.

Eli noiden palalukkojen toimintaperiaate on se, että ne estää tasauspyörästön normaalin toiminnan.
Jos lukko laitetaan niin tiukaksi, ettei se luista ollenkaan, perä kestää . . . tai hajoaahan se tietty jossain vaiheessa, mutta paaaaljon renkaita ennen sitä.
Metallia ei mistään irtoa, kun kaikki osat on koko ajan liikkumattomia toisiinsa nähden.
Huono ajaa, niinkuin ihmiset.

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun tuollainen perä pitäisi saada vähän "joustamaan" mutkissa.
Kun se tasauspyörästön pienikin toiminta vaatii tässä tapauksessa, että metalli alkaisi luistamaan metallia vasten.
Jos öljy on niin hyvää, ettei kitkaa olisi, ei olisi lukkoakaan.
Eli kitkaa on, pakko olla.
Kitka väistämättä jossain vaiheessa aiheuttaa ketjureaktion, jossa lopputuloksena on metallinpurua, olipa palojen valmistaja kuka tahansa.

Kunnollinen kitkalukko tosiaankin sitten vaatii sen, että tämä luistaminen/luistamattomuus ja materiaalit, joiden välissä se luisto tapahtuu, ovat sellaista ainetta ja niin valmistettu, että ylimääräistä tavaraa ei irtaannu.
Vakioperässä ei ole tälläistä, se täytyy sinne lukon mukana lisätä.

Kalliin ja hyvämaineisen valmistajan paapominen ei tässä muuta sitä toimintaperiaatetta miksikään.
Täytyy myös vaihtaa osia, raudan lisääminen rautojen sekaan ei vaan nyt riitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Viesti Kirjoittaja Pansu »

skeletorR kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Näitkö sinä itse että perässä oli öljyt sisässä?

Ja miten ihmeessä se itse tasauspyörästö voi leikata kiinni, niin paljon metallia välissä vai mitä ihmettä? Tuliko nyt noiden palojen mukana ne isot rattaat Kleemannilta ja mitä ne vaaditut koneistukset oli?
Näin kyllä oli ölpät, rattaat ei tullu mukanan vaan piti koneistaa..
No eikö siinä tullu jotain ohjeita, mitkä voisit kopsata tänne? Kun ihmettelen mitä ihmettä niistä rattaista pitää koneistaa ja mikä siinä voi mennä väärin. Tietty niiden isojen rattaden pinnan siistimisen ymmärrän, pinta mikä tulee paloja vasten.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

tuikku kirjoitti:.
No, en yritäkkään väittää tietäväni aiheesta mittään.
...Mutta luulisin kuitenkin ymmärtäväni, mitä napa yrittää nyt kärsivällisesti kertoa.

Eli noiden palalukkojen toimintaperiaate on se, että ne estää tasauspyörästön normaalin toiminnan.
Jos lukko laitetaan niin tiukaksi, ettei se luista ollenkaan, perä kestää . . . tai hajoaahan se tietty jossain vaiheessa, mutta paaaaljon renkaita ennen sitä.
Metallia ei mistään irtoa, kun kaikki osat on koko ajan liikkumattomia toisiinsa nähden.
Huono ajaa, niinkuin ihmiset.

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun tuollainen perä pitäisi saada vähän "joustamaan" mutkissa.
Kun se tasauspyörästön pienikin toiminta vaatii tässä tapauksessa, että metalli alkaisi luistamaan metallia vasten.
Jos öljy on niin hyvää, ettei kitkaa olisi, ei olisi lukkoakaan.
Eli kitkaa on, pakko olla.
Kitka väistämättä jossain vaiheessa aiheuttaa ketjureaktion, jossa lopputuloksena on metallinpurua, olipa palojen valmistaja kuka tahansa.

Kunnollinen kitkalukko tosiaankin sitten vaatii sen, että tämä luistaminen/luistamattomuus ja materiaalit, joiden välissä se luisto tapahtuu, ovat sellaista ainetta ja niin valmistettu, että ylimääräistä tavaraa ei irtaannu.
Vakioperässä ei ole tälläistä, se täytyy sinne lukon mukana lisätä.

Kalliin ja hyvämaineisen valmistajan paapominen ei tässä muuta sitä toimintaperiaatetta miksikään.
Täytyy myös vaihtaa osia, raudan lisääminen rautojen sekaan ei vaan nyt riitä.
Minusta tuo kuulostaa uskottavalta, ainakin näin asiasta vain vähän tietävän korviin/silmiin.

Nyt mulla herääkin kysymys aiheeseen liittyen:
Mitä muita vaihtoehtoja on toteuttaa tämä lukkohomma kuin nyt esillä ollut "palalukko"?
Esim Porschen lisävarustelistalta siis löytyy "mekaaninen tasauspyörästön lukko". Nyt siis kiinnostaisikin tietää "lyhyt oppimäärä" siitä, mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa tässä lukkoasiassa?
"Metalli vastaan metalli - periaate" tuntuu siltä, että eihän sellainen voi mitenkään olla kovin pitkäikäinen?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Viesti Kirjoittaja Pansu »

jva kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
No, en yritäkkään väittää tietäväni aiheesta mittään.
...Mutta luulisin kuitenkin ymmärtäväni, mitä napa yrittää nyt kärsivällisesti kertoa.

Eli noiden palalukkojen toimintaperiaate on se, että ne estää tasauspyörästön normaalin toiminnan.
Jos lukko laitetaan niin tiukaksi, ettei se luista ollenkaan, perä kestää . . . tai hajoaahan se tietty jossain vaiheessa, mutta paaaaljon renkaita ennen sitä.
Metallia ei mistään irtoa, kun kaikki osat on koko ajan liikkumattomia toisiinsa nähden.
Huono ajaa, niinkuin ihmiset.

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun tuollainen perä pitäisi saada vähän "joustamaan" mutkissa.
Kun se tasauspyörästön pienikin toiminta vaatii tässä tapauksessa, että metalli alkaisi luistamaan metallia vasten.
Jos öljy on niin hyvää, ettei kitkaa olisi, ei olisi lukkoakaan.
Eli kitkaa on, pakko olla.
Kitka väistämättä jossain vaiheessa aiheuttaa ketjureaktion, jossa lopputuloksena on metallinpurua, olipa palojen valmistaja kuka tahansa.

Kunnollinen kitkalukko tosiaankin sitten vaatii sen, että tämä luistaminen/luistamattomuus ja materiaalit, joiden välissä se luisto tapahtuu, ovat sellaista ainetta ja niin valmistettu, että ylimääräistä tavaraa ei irtaannu.
Vakioperässä ei ole tälläistä, se täytyy sinne lukon mukana lisätä.

Kalliin ja hyvämaineisen valmistajan paapominen ei tässä muuta sitä toimintaperiaatetta miksikään.
Täytyy myös vaihtaa osia, raudan lisääminen rautojen sekaan ei vaan nyt riitä.
Minusta tuo kuulostaa uskottavalta, ainakin näin asiasta vain vähän tietävän korviin/silmiin.

Nyt mulla herääkin kysymys aiheeseen liittyen:
Mitä muita vaihtoehtoja on toteuttaa tämä lukkohomma kuin nyt esillä ollut "palalukko"?
Esim Porschen lisävarustelistalta siis löytyy "mekaaninen tasauspyörästön lukko". Nyt siis kiinnostaisikin tietää "lyhyt oppimäärä" siitä, mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa tässä lukkoasiassa?
"Metalli vastaan metalli - periaate" tuntuu siltä, että eihän sellainen voi mitenkään olla kovin pitkäikäinen?!
Ainakin Torsen ja erilaiset kitkalevylukot löytyy, mitkä on sitten vähän edistyksellisempia vs. palalukot. SF-pyörä taitaa tehdä ainakin noilla kitkalevyillä olevia, Torsenia löytyy sitten moneltakin valmistajalta. Edelliseen autoon ostin OBX:n Torsenin.
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

tuikku kirjoitti:.
No, en yritäkkään väittää tietäväni aiheesta mittään.
...Mutta luulisin kuitenkin ymmärtäväni, mitä napa yrittää nyt kärsivällisesti kertoa.

Eli noiden palalukkojen toimintaperiaate on se, että ne estää tasauspyörästön normaalin toiminnan.
Jos lukko laitetaan niin tiukaksi, ettei se luista ollenkaan, perä kestää . . . tai hajoaahan se tietty jossain vaiheessa, mutta paaaaljon renkaita ennen sitä.
Metallia ei mistään irtoa, kun kaikki osat on koko ajan liikkumattomia toisiinsa nähden.
Huono ajaa, niinkuin ihmiset.

Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun tuollainen perä pitäisi saada vähän "joustamaan" mutkissa.
Kun se tasauspyörästön pienikin toiminta vaatii tässä tapauksessa, että metalli alkaisi luistamaan metallia vasten.
Jos öljy on niin hyvää, ettei kitkaa olisi, ei olisi lukkoakaan.
Eli kitkaa on, pakko olla.
Kitka väistämättä jossain vaiheessa aiheuttaa ketjureaktion, jossa lopputuloksena on metallinpurua, olipa palojen valmistaja kuka tahansa.

Kunnollinen kitkalukko tosiaankin sitten vaatii sen, että tämä luistaminen/luistamattomuus ja materiaalit, joiden välissä se luisto tapahtuu, ovat sellaista ainetta ja niin valmistettu, että ylimääräistä tavaraa ei irtaannu.
Vakioperässä ei ole tälläistä, se täytyy sinne lukon mukana lisätä.

Kalliin ja hyvämaineisen valmistajan paapominen ei tässä muuta sitä toimintaperiaatetta miksikään.
Täytyy myös vaihtaa osia, raudan lisääminen rautojen sekaan ei vaan nyt riitä.
´

Joops ymmärrän kyllä navan kannan joka on niin oikea kuin vaan voi olla..

Noilla lukko palikoilla ei tee hevon v#@&ua ja mikään oikea lukko se ei ole..

Mutta, nyt kun ne on asennettu oikein paikolleen niin suhtkoht kivasti se perä toimii ja lukitsee kuitenkin. Mutta ei kuiteskaan niin hyvin kuin jokin kunnon oikea lukko.. edelleen en ole tyytyväinen vaan homma on silti hanskassa ja tämä kesä ajetaan tällä ja ensi talven aikana rakennetaan kunnon levylukko perään..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

napa kirjoitti:kuinkas leveät ne sun takarenkaat olikaan ja taisit ajella vain asfaltilla sen 50 km :roll:

jos nuo palalukot ei ole hyvässä maineessa sorallakaan ja jollain 195 renkaalla ja n. 200 heppaisessa budjettiluokan ralliautossa, niin miten helvetissä ne vois olla hyviä asfaltilla, 500 heppaisessa autossa, jossa on "295" leveät takarenkaat :? ihme että meni edes tuon 50 km :shock:
Niin paljon puhutaan kaveri sitä ja asiantuntija tuttu tätä meillä on tuo setti toiminut hvetin hyvin tuossa normaalissa käyttötarkoituksessa eli silloin tällöin vauhdikasta menoa hiton hyvin jo monta vuotta ja ainakin 20.000 km en sitten tiedä kai se on ihan pska ja sitä sun tätä hyvin nuo 285 takana jauhavat samaan aikaan tiedä sitten minkä takia varmaan sen takia että se on huonolaatuinen ja toimimaton :lol:

( asennutin tuon -08 ja sen jälkeen autolla on ajettu varmaan 10tkm vuosi vaikka tuolla aiemmin kirjoitin pienemmästä ajomäärästä )

Kuva
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jameri kirjoitti:
napa kirjoitti:kuinkas leveät ne sun takarenkaat olikaan ja taisit ajella vain asfaltilla sen 50 km :roll:

jos nuo palalukot ei ole hyvässä maineessa sorallakaan ja jollain 195 renkaalla ja n. 200 heppaisessa budjettiluokan ralliautossa, niin miten helvetissä ne vois olla hyviä asfaltilla, 500 heppaisessa autossa, jossa on "295" leveät takarenkaat :? ihme että meni edes tuon 50 km :shock:
Niin paljon puhutaan kaveri sitä ja asiantuntija tuttu tätä meillä on tuo setti toiminut hvetin hyvin tuossa normaalissa käyttötarkoituksessa eli silloin tällöin vauhdikasta menoa hiton hyvin jo monta vuotta ja ainakin 20.000 km en sitten tiedä kai se on ihan pska ja sitä sun tätä hyvin nuo 285 takana jauhavat samaan aikaan tiedä sitten minkä takia varmaan sen takia että se on huonolaatuinen ja toimimaton :lol:

( asennutin tuon -08 ja sen jälkeen autolla on ajettu varmaan 10tkm vuosi vaikka tuolla aiemmin kirjoitin pienemmästä ajomäärästä )

Kuva
millonkas me saadaan se raportti mitä sinne perän sisälle kuulu? Kuvia sitte kans.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Oon tätä jutustelua lukennu ja oon tullut siihen tulokseen että haluun tollaisen lukon! Mutta haluisin kovasti sen halvalla. Itsellä ei toi elbe.ee osoite toimi, onko firma viellä olemassa?
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kovasti mietityttää aina nämä perät. ASD on ihan ok systeemi, on oikeat kitkalevyt ja tuon "palalukkohässäkän" virkaa toimittaa hydraulipaine, öljyn toimiessa samalla painelaakerina, eli ei tule glitteriä öljyyn (paitsi kun kitkat on loppu ja vetarin ratas pohjaa klumppiin :D ). Siinä siis vedetään vetoakselin laipoilla levykasoja nippuun, eikä paineta keskeltä jousilla. Cossun kitkaperä on lie samoilla rojuilla, mutta siinä levyjä painaa vain tasauspyörästön kartiorattaiden pyrkimys levitä irti toisistaan, eikä lukko juurikaan pidä hieman kuluneena. Muutenkin tuo lukko tarvitsee välitettävää voimaa purrakseen, toinen pyörä jäällä aika turha kapine.

Tuollaisia topikin metallisorveja en omaan Cossuperään laittasi, mutta eipä oikeen keksi jotta miten muutenkaan nuita kasoja tiukkais. Laipan ja klumpin väliinkään ei saa sorvatuksi riittävästi tilaa painelaakerille ja lautasjousille. Joko poskilaakerin sisäkooli jää hilikulle tai stefa. Yksi konsti kai on ollu vääntää nuo lukon välilevyt "ropelille" tai laittaa lautasjousi levyparin tilalle, kuulostaa vaan ihan yhtä jokkistouhulta. Saiskohan ASD-perään rakennettua sylinterien sisälle jousia? Sekään ei tosin olis nyt ehkä ekana mielessä ku on vaan kaks 16v perää eikä yhtään ASD:tä saati vetareita sellaseen. Yks kaheli ajatus taas ois laittaa vetarin laipan läpi vajaa sentin reikä ja sitä kautta vetää erillisillä pitkillä tapeilla rattaita ja levyjä ulospäin, jousien jäädessä vetoakselin nivelen taa kuppiin, josta olisi heleppo tiukata/löysätä mutterilla. Yhtä kaikki, taas tarviisi painelaakerin laipan ja klumpin väliin, eikä ehkä akselikaan kestä porailla reikiä.
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Sami T kirjoitti:Oon tätä jutustelua lukennu ja oon tullut siihen tulokseen että haluun tollaisen lukon! Mutta haluisin kovasti sen halvalla. Itsellä ei toi elbe.ee osoite toimi, onko firma viellä olemassa?
Älä laita. 8000 km jälkeen menee taas perä uusiksi. Ja tällä kertaa ihan oikealla levylukolla. Kleemannin osat on täyttä paskaa ainakin omalla kokemuksella, pakosarjatkin saa heittää kaatikselle. Ja ikinä se lukko ei ole pitänyt sen enempää mitä ilmankaan.
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Nii. Kyllä se siellä kuitenkin jarruttaa. Mersu on aika kehno ton lukkoperän suhteen. Kun mitään järkevää ei ole tarjolla, muihin automerkkeihin on tonnin siotuksella jo varaa valita ja säädettää lukkoa, paras ratkaisu olisi varmasti laittaa jonkun bmw:n tai nissanin perä mutta ei jaksais tohon käyttöautoon ruveta istuttamaan.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sami T kirjoitti:Nii. Kyllä se siellä kuitenkin jarruttaa. Mersu on aika kehno ton lukkoperän suhteen. Kun mitään järkevää ei ole tarjolla, muihin automerkkeihin on tonnin siotuksella jo varaa valita ja säädettää lukkoa, paras ratkaisu olisi varmasti laittaa jonkun bmw:n tai nissanin perä mutta ei jaksais tohon käyttöautoon ruveta istuttamaan.
ohannoita ollu mersuunkin kitkalukkoja sekä toimivaa asd perääkin... :wink:
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

missäs niitä sitte olis?

tahtoisin kovasti mersuun jonku kunnon lukon.
esim http://www.carbonetic.net/
Cusco, Kaaz ja niin edelleen.

Lieneekö ainoa vaihtoehto olla se että vaihtaa väärän merkkisen auton perän?
Viimeksi muokannut Sami T, Ke 01.09.2010 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin