SLK:n renkaat ja vanteet

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markkuj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 11.07.2007 21:04

SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja markkuj »

SLK:ssani on vähän huononkuntoiset 16 tuuman vanteet ja ajattelin ostaa uudet mutta jos vaihtaisin 17 tuumaisiin ja ehkä vähän leveämpiin renkaisiin niin tiedustelisin muilta vinkkejä rengasmerkeistä mitkä ovat muiden mielestä hyviä ja toisaalta mihin ei pidä sortua sekä rengaskoon vaikutuksesta ajoon.Eteen ehkä 215-225 45 ja taakse 235-245 40 vai alkaako menemään liian leveäksi kertokaa joilla on kokemusta. Nykyiset renkaani ovat Dunlop sportit edessä 205 16 vähän kuluneet ja takana 225 16 kuin uudet.
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

Itselläni oli edessä 225/45-17 ja takana 245/40-17...myös 255 leveää on takapäässä ollut,vanteet tuumaa leveämmät takana ja myös et oli eri...en nyt muista lukuja...ajolleen ihan jees.Alla nyt 225/40-18 edessä ja takana 255/35-18...vanne edessä 8½" ja takana 9½"...et ympäriinsä 35,entistä parempi ajaa vaikkei uskoisi...
Löytyis muuten toi 17" satsi jonka et eri edessä kun takana...vanteet 2 osaiset ja vaativat vähän hommia jos haluaa siistit... :roll:
Kuva vanteesta vasemalla...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tervetuloa foorumille, markkuj!

Täällä omia kokemuksiani.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Itselläni kanssa lähes samat tuossa C:ssä kuin Ozzyllä, eli vanteet samoilla mitoilla ja ainoastaan takana on rengas 245 leveänä. Ajolleen erittäin hyvä, kylläkin pelkäsin pahinta, mutta kulkee kuin juna. Niin ja renkaina on Good Year F1.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

eerola kirjoitti:Tervetuloa foorumille, markkuj!

Täällä omia kokemuksiani.
Tietysti hakuammuntaa, mutta voisiko olla niin, että jos sulla olisi ollut sama ET kummassakin päässä, ei sulla olisi ollut noita ongelmia. Niin ihan vaan OT:nä
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SLK on ERITTÄIN herkkä auto rengastukselle monessakin mielessä, ylivoimaisesti herkin auto mitä minulla on ollut.
Haku-toiminnolla löydät paljon kokemuksia ja keskustelua siitä miten SLK toimii erilaisilla renkailla ym ym.

Lyhyesti tiivistettynä voisi sanoa vaikkapa niin että esim vanteiden ET-luvuissa ei kannata juurikaan poiketa siitä mitä valmistaja ilmoittaa..varsinkaan silloin jos tarkoitus on käyttää eriparirengastusta,eli eri leveyttä edessä/takana.
SLK todellakin on alustaltaltaan äärimmäisen herkkä erilaisille muutoksille mm rengastuksen,ohjauskulmien ym muutoksille.
Äkkipäätään melkein veikkaisin että iso osa R170 SLK:n omistajista ei edes tiedä miten hyvä auto SLK voi olla ajaa silloin kun kaikki pienetkin osatekijät alustassa ja renkaissa ym on kohdillaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
markkuj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 11.07.2007 21:04

SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Kiitos hirvittävästi vastauksistanne.Suunnitelmani rengastuksesta olivat aika hyvin kohdallaan ja vain vahvistuivat vastauksistanne tutkiskelin myös muualta kuten jva kehoitti.En mennyt ihan niin leveisiin kun joillain on eli ostin 17 tuuman vanteet ja 8 tuumaa leveät ja niille eteen 225-45 ja taakse 235-45 Continental ContiSportContact 3 renkaat nämä joku mainitsi jossain keskustelussa,saa sitten nähdä ainakin nopeusmittari pitäisi näyttää tarkemmin,235-45 kun on vähän korkeampi kun nykyinen.Setin saan tiistaina tai keskiviikkona.Palaan asiaan saatuani uutukaiset paikalleen.Niistä pyöränkulmista tuli mieleen että voisipa tehdä testin eli ajaa hetki uusilla gummeilla ja mennä sen jälkeen tarkistuttamaan kulmat,jos vaikka eivät olekaan kohdallaan.Onko pyöränkulmista jollain jotain vinkkejä vai säädetäänkö tehtaan arvoihin..Auto on vakio eli ei ole madallettu tms.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Kulmista sen verran että kannattaa säätää tehtaan arvoihin, varsinkin jos auto on vakioalustalla.
Muutenkin kulmat kannattaa aina silloin tällöin tarkistuttaa, oli auto mikä tahansa, koska ymmärtääkseni esim sivusuunnasta sopivasti tuleva rasitus saattaa hyvinkin helposti viedä kulmat pieleen. Tällaisia tilanteita voisi olla mm erilaiset jalkakäytävän reunaan osuneet kolhaisut ja vaikkapa ihan valtatielläkin esim asfalttityön yhteydessä esim rouhitun pinnan ja uuden asfaltin rajakohdassa usein oleva terävä "kynnys".
Eräs pitkään kulmia työkseen säätänyt kaveri jutteli joskus että jos tuollaiseen terävään kynnykseen ajaa ja pyörä sattuvat olemaan sillä hetkellä käännettynä vähän vinoon niin hyvinkin voi kulmat jo mennä pieleen..eli siis jos töyssyihin,reunakivien yli ym ym joutuu ajamaan niin pyörät suorana alusta kestää huomattavan paljonkin rasituksia, mutta vinosti sattuvat rasitukset ovat myrkkyä kulmille.
Ja kuten todettua: SLK on erityisen herkkä kaikille alustassa olevilla vioille ja virhesäädöille, joten sen kanssa kannattaa tarkistuttaa kulmia silloin tällöin ehdottomasti.

Joo..ja kuten varmaan jo tiedossa onkin niin SLK:ssa(kin) monesti tässä kohtaa ongelmaksi muodostuu se että taka-akselilla säätömahdollisuudet ovat suhteellisen rajalliset. Eli kolhaisu joka vie taka-akselin kulmat pieleen, voi aiheuttaa enemmänkin harmaita hiuksia kulmien säätäjälle ja kuskille koska säätömahdollisuudet takana ovat rajalliset.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
markkuj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 11.07.2007 21:04

SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Sain tänään rengas/vanne setin,Continentalit vaihdettiin viime tipassa Michelin primacy hp:eiksi vähän niinkuin varmuuden vuoksi koska misukat tunnen kuitenkin paremmin.Auto muuttui hiljaisemmaksi eikä ainakaan haeskele pahemmi pikemminkin päinvastioin.Pyöränkulmien tarkistukseen sain ajan vasta huomiseksi saas nähdä löytyykö säädettävää.Nyt olisi kaksi hyvää Dunlopin 225-16 rengasta vailla tarvitsijaa.
Avatar
markkuj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 11.07.2007 21:04

SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Kävin tänään pyöränkulma mittauksessa,takapyörien auraus oli kummasskin vähän samaan suuntaan ja ne korjattiin.Oikea camber oli vähän plussalla liikaa mutta sitähän ei saa säädettyä.Etupyörissä oli vähän liikaa aurausta(3,6mm)ja säädettiin oikeaksi myös toisessa vähän liikaa cambreia mutta kun ei voi säätää minkäs teet,onneksi vain juuri ja juuri raja arvon ulkopuolella kuten takanakin eli tuskin vaikuttaa ajoon.Tarttis olla mikahäkkinen että vois sanoa varmuudella vaikuttiko säätö ajoon voi olla että kulkee suoraan paremmin mutta ei varmasti huonontunut kun kumminkin oli tarvetta säätöön.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja jva »

markkuj kirjoitti:Tarttis olla mikahäkkinen että vois sanoa varmuudella vaikuttiko säätö ajoon voi olla että kulkee suoraan paremmin mutta ei varmasti huonontunut kun kumminkin oli tarvetta säätöön.
Eikös se jotenkin niin mennyt että kun Häkkiseltä kysyttiin "kummasta pidät enemmän? Siitä että auto on aliohjaava vai siitä että se on yliohjaava?" niin hän vastasi: "eniten pidän siitä että auto on minun ohjaama" :D :D
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tarttis kans hommata kesäksi kumeja alle. Nyt alla keskieuroopan kitkat alkuperäisillä vanteilla 205-55-16. Ihan miellyttävä ajaa.

Varastossa olisi 17" clk:n vanteet, 7.5 leveät et37 eli tehtaan suosituksen mukaiset. Mutta mahtaakohan tulla 225-45-17 renkailla liian kivireki? Mikä pointti tuossa on että pitäisi olla takana leveämmät renkaat? Ohjekirjakin suosittaa taakse leveämpää. Mielummin sitä laittais taaksekkin samaa kokoa, ei kai siitä ainakaan mitään haittaa ole ;)

Toisena vaihtoehtona hommata noille 16" vanteille renkaat ja nakata mäkeen nuo Kumhon kitkat...
230 C 1978
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Tuo Kivirekiys on todella suhteellinen käsite, mulla on kesänakkeina omassani samat kuin Ozzyllä tuolla parin vuoden takaisessa postissa. 225/40-18 edessä ja takana 255/35-18...vanne edessä 8" ja takana 9½"...et ympäriinsä 35. (vakioalusta)

Mun mielestä auto ei ole tuolla rengastuksella todellakaan huono ajettava. Se on itseasiassa hyvä ajettava. Olen SLKlla ajanut puoli kesää 205 leveillä 16" renkailla eikä se mitenkään paremmalta tuntunut. Kovaahan se kyyti toki noilla kesärenkailla on mutta mielummin kovaa kuin liian pehmeää minun mielestä. Paikat ovat toistaiseksi hampaissa pysyneet.

Monologin jälkeen vastaus kysymykseesi: Ei, ei tule liian kivireki 225-45-17 rengastuksella. go for it! :D
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tuli sitten hommattua 225/45-17 Bridgestonet, kesäkelejä odotellessa 8)
230 C 1978
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tänään tuli veivattua kesärenkaat alle. Ajomukavuus aika ok, rengasmeteli vaan aika kaamee kitkarenkaiden jälkeen :oops:
230 C 1978
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Marko M kirjoitti:Tänään tuli veivattua kesärenkaat alle. Ajomukavuus aika ok, rengasmeteli vaan aika kaamee kitkarenkaiden jälkeen :oops:
Meillä oli SLK:ta edeltäneessä Miatassa Bridgestonen nopean ajon renkaat. Ne olivat hienon tunnokkaat, mutta tiemeteli oli hurjaa.

Epäilisin, että rengasmeteliasiasi on rengasmerkkikysymys. SLK:ssamme oli 17":n ContiSportContact2:t ja myöhemmin Proxes T1:t. Kummatkaan eivät olleet missään tapauksessa meluisat renkaat.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

eerola kirjoitti: Epäilisin, että rengasmeteliasiasi on rengasmerkkikysymys. SLK:ssamme oli 17":n ContiSportContact2:t ja myöhemmin Proxes T1:t. Kummatkaan eivät olleet missään tapauksessa meluisat renkaat.
Täytyy seuraavaksi kokeilla jotain muuta merkkiä, testituloksia seuraavista renkaista odotettavissa näillä ajomäärillä ehkä 2012 keväällä ;)
230 C 1978
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mahtava on meteli juu 225/45R17 RE040 Potenzoilla, uraherkkyydestä puhumattakaan. Farmarissa kun muutenkin kuuluu takapään lätinä selvemmin; eka ajokerta noilla RSi-kitkojen jälkeen kuulosti kuin pyöränlaakerit vetelis viimeisiään... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
KonstaKoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 08.06.2009 11:41
Paikkakunta: Oulu

17-tuumaiset alle

Viesti Kirjoittaja KonstaKoo »

Viikonloppuna saatiin -99 SLK 230K. Auto on aivan uskomattoman hyvässä kunnossa ja vielä kaiken lisäksi ne 16-tuumaiset orkkisvanteetkin ovat kuin uudet.

Niistä saa oivalliset talvivanteet - taitaa vaan takavanteet olla puoli tuumaa leveämmät niin ei voi laittaa 205-55/16:ia kumpaankin päähän, vai kuinka?

Kunhan tässä keksitään että millaiset niin 17-tuumaiset kesätassut alle. Millaisia kokemuksia renkaista porukalla on? Meillä on Saabissa kesrenkaat Conti SC2:et ja talvessa Bridgestone Blizzak Nordicit, 17-tuumaiset kummatkin ja ne vaikuttaa kelpo kumeilta. Mersuun kannattaa vissiin laittaa nastarenkaat?
SLK 230K
9-3 TTiD
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 17-tuumaiset alle

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

KonstaKoo kirjoitti:Niistä saa oivalliset talvivanteet - taitaa vaan takavanteet olla puoli tuumaa leveämmät niin ei voi laittaa 205-55/16:ia kumpaankin päähän, vai kuinka?
Kyllä pitäis voida laittaa.
205/55R16 saa laitettua leveyksille 5½, 6, 6½, 7, 7½ ilmoittaa rengasliike.
Tosin itse en suosittele tota 5½:sta
Juha_H
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 26.03.2007 23:31

Viesti Kirjoittaja Juha_H »

Omassa R170:ssä oli alla 225/17 edessä ja 245/17 takana (kesärenkaat), mutta mielestäni auto oli turhan uraherkkä tällä setillä. Huollossa sitten vaihdettiin kuluneet raidetangon päät, mutta tällä meno vain vähän vakautui, uraherkkyyden pysyessä suunilleen samana.

Sitten vaihdoin vanteet ja renkaat kokoon 225/17 joka kulmalle ja olen reilun 5000km testilenkin jälkeen tyytyväinen. ET:t katsoin ohjekirjasta, en nyt muista suoraan mitkä ne olivat.
Avatar
KonstaKoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 08.06.2009 11:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KonstaKoo »

Juha_H kirjoitti:Omassa R170:ssä oli alla 225/17 edessä ja 245/17 takana (kesärenkaat), mutta mielestäni auto oli turhan uraherkkä tällä setillä. Huollossa sitten vaihdettiin kuluneet raidetangon päät, mutta tällä meno vain vähän vakautui, uraherkkyyden pysyessä suunilleen samana.

Sitten vaihdoin vanteet ja renkaat kokoon 225/17 joka kulmalle ja olen reilun 5000km testilenkin jälkeen tyytyväinen. ET:t katsoin ohjekirjasta, en nyt muista suoraan mitkä ne olivat.
Sain aika kelpo tarjouksen Bridgestone Potenza RE-050 renkaista. Onko kellään kokemusta tuollaisista kiekoista?
SLK 230K
9-3 TTiD
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

KonstaKoo kirjoitti: Sain aika kelpo tarjouksen Bridgestone Potenza RE-050 renkaista. Onko kellään kokemusta tuollaisista kiekoista?
Mulla oli ne RE-040 renkaat alla ja mitenkään mukava ei ollut auto noilla renkailla. Jämäkkä kyllä ja uraherkkä. Nyt on alla Michelin Energy Saverit 205/55-16 niin mukavuus on aivan toista luokkaa.

Riippuu mistä tykkää, itse ajelen mielummin mukavammin :)
230 C 1978
Zami124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.02.2009 19:34

Viesti Kirjoittaja Zami124 »

Laitoin tänään alle michelin x-ice northit kokoa 205/55-16. Vanteina alkuperäiset. Auto muuttu ihan täysin. Ennen alla oli edessä 215 ja takana 225. Profiili taisi molemmissa olla 50. Kesäpyörillä auto löysi kaikki urat ja kiersi myös ne, nyt menee kun juna eteenpäin.
Meersulla ajalen,
- 230TE
- SLK 230K
Avatar
KonstaKoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 08.06.2009 11:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KonstaKoo »

Zami124 kirjoitti:Laitoin tänään alle michelin x-ice northit kokoa 205/55-16. Vanteina alkuperäiset. Auto muuttu ihan täysin. Ennen alla oli edessä 215 ja takana 225. Profiili taisi molemmissa olla 50. Kesäpyörillä auto löysi kaikki urat ja kiersi myös ne, nyt menee kun juna eteenpäin.
Sama täällä. Meillä on orkkisvanteilla Noranza 2:et ja paljon parempi on auto ajella kuin korealaisilla kesätassuilla. Koot täsmälleen samat (ennen ja nyt) kuin Zamilla.
SLK 230K
9-3 TTiD
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mulla on nyt talvirenkaina 15" setit, 195/65-15 koossa :lol: Ajomukavuus paranee aina vaan ;)
230 C 1978
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Huomaako tuota eroa ulkonäöllisesti jos takana leveämmällä vanteella on tuo 205/55 R16 kumi? Olisi uusi rengassetti haussa vakiovanteille ja pääpaino olisi ajomukavuudessa ja kohtuullisessa hinnassa. Tällä hetkellä on takana ne vakiot 225/50 R16 ja vähän auto tuntuu urissa kiemurtelevan. Lisäksi tietenkin noi takakumit on leveämmässä koossa parhaimmillaan tuplahintaiset.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Kuvassa on takana 8" vanteella 205 55 16 rengas.

Ei juuri huomaa eroa etuvanteeseen eikä vetelyä esiinny.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230 C 1978
PLe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 27.06.2020 12:49
Paikkakunta: Kemi

Re: SLK:n renkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja PLe »

Saako spacereilla pilattua paljonkin ajo-omituisuuksia vai olisiko mahdollisesti vakavuutta ajoon...?
Volvo V70 D5 AWD 200kW
VW Passat 3C 2.0 TDI DSG6
MB SLK R171
Vastaa Viestiin