Auton maalaus ohjeita?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitäs sillä väliä mitä muut täällä ajattelee toisen auton maalipinnasta. Pääasia että omistaja on tyytyväinen ja näkee kättensä jäljen :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

mamipi kirjoitti:Paukku pullo vai 100 euron ruisku?!

Eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä, että kummallako maalataan. 100 euron ruisku käy hyvin suorien peltien maalaukseen esim. helmoihin. Ja laadusta ei tartte tinkiä. Satajetin 500 euron ruiskulla toki tulee parempi jälki tietysti. Ruiskun laatu korostuu lähinnä metallihohto maaleissa. Joten jos vanhoja autoja maalattaessa, jossa on käytetty akrylli maaleja eli ei tarvita lakkaa ollenkaan nii halppis ruisku soveltuu vallan mainiosti siihen. Jotku automaali kaupat jopa sekoittaa maaliin ohenteet ja kovetteet ettei niitten kans tartte alkaa pelleileen. Miten joku edes kehtaa väittää, että paukku purkilla tulee parempi jälki. Suosittelen ehdottomasti ruiskun käyttöä!!! Jopa maalauksesta haaveileville aloittelijoille. Itekki olen aloittanut halppis ruiskulla (satajetin kopiolla).

En ymmärrä napan skeidan jauhantaa ollenkaa, joka ei ole testannut koskaan ite ruiskua! Itekki ihan yllätyin, miten hyvään loppu tulokseen pääsin 100 euron ruiskulla...

"Jotku automaali kaupat jopa sekoittaa maaliin ohenteet ja kovetteet ettei niitten kans tartte alkaa pelleileen"

joo jos maalikaupassa jo kovettavat maalin, niin saattaa äkkipojalla tulla kiire kotio maalaamaan. saattaa keretä tulla maalista erittäin tikrostrooppista.... no kovettuneesta maalin lopusta on hyvä vuolla superpalloja!
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

No metallimassat saa ainaki ruiskuvalmiina. 2k lakan joutuukin sitten sekoittelemaan.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Minkä verran kannattaa odotella maalikerrosten välillä? Kuinka monta kerrosta yleensä vedetään? Entä lakka, pitääkö sen kanssa odotella vai vedetäänkö heti päälle? Kuinka kauan kestää maalattu osa kuivua täydellisesti?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

jjk300td kirjoitti:Minkä verran kannattaa odotella maalikerrosten välillä? Kuinka monta kerrosta yleensä vedetään? Entä lakka, pitääkö sen kanssa odotella vai vedetäänkö heti päälle? Kuinka kauan kestää maalattu osa kuivua täydellisesti?
Riippuu vähän mitä maalia, vesi vai 2k? Kuinka paljon ohennettu, mikä kovete, nopea vai hidas tms?
Mutta semmonen about 8-10 min (riippuen just noista mitä mainitsin) ainakin kannattaa odottaa, jos vedetään heti lisää tavaraa, voi tulla haihdutusrakkuloita tai pinta menettää kiiltoa. Ja niin, niitä valumia. :) Näin siis "liukkari"maaleilla.

Vesiväri vedetään (tämäkin riippuu taas väristä ja merkistä) märäksi ja "sauhutetaan" jottei värissä näy ns pilveilyä eli väri ei ole tasainen. Jotkut maalimerkit vedetään harso ja märäksi.
Vesimassa tarvii lakan jotta saadaan kiilto ja suoja.

Lakka kun vedetään, taas pitäisi tietää minkälaista lakkaa, suorakiiltomaaleille ei tarvii välttämättä lakkaa. Vesimassa tarvii sen lakan ja lakan voi vetää silloin kun itse väri on kuivunut mattaksi, jos vedetään märälle värimassalle, lähtee maalit kesimään ja tipahtaa pois.

Riippuen taas onko maalattu kappale uunitettu, esim jos illalla maalattu eikä ole lämpöä saanut, aamulla on siinä kunnossa että uskaltaa esim konepellin paikalle laittaa.
Pari päivää vanha maalipinta on erittäin arka kosketukseen, eli jos on pakko pestä niin ainakin sopivilla aineilla ja sienellä. Harjapesu ja liuotinpesut saa unohtaa heti.
2 viikkoa on yleensä se aika jolloin ohenteet on jo haihtuneet maalista ja esim vahata voi.

Toivottavasti auttoi, näissä hommissa ei yleensä ole aina sitä yhtä ja oikeaa tietä, niin monta eri tekijää mikä vaikuttaa lopputulokseen...
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

No niin eilen tuli suoritettua elämäni ensimmäinen ruisku maalaus :P Ensimmäiseksi maalauksen kohteeksi joutui w124 konepelti. Lopputulos oli kohtalainen, aika pahasti jäi appelssiinikuviota ja sitte roskia häiritsevästi.
Nyt sitten aattelin että jos tuon hios ja vetäis uusiks lakat ja ehkä 1 maalikerros, voiko näin tehdä, ja koskahan tuota voi taas käsitellä? Ja mistä johtuu tuo appelssiinikuvio?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Niinsanottu appelsiinipinta yleensä johtuu liian vähäisestä ohentamisesta tai liian pieni ruiskutuspaine. Myös ihan lakan merkistäkin voi johtua huono pinta ja tietty ruiskuttajastakin se pinta riippuu. ;)

Voi sen hioa, väri ja lakka taas uudestaan.
Myös sekin vaihtoehto että hiot vesihionnalla sen pinnan sileäksi, 1000-1200 ja lopuksi karkeimmat hiontajäljet 1500. Sitten myllytys koko pellille.
Tässä on taas iso homma ja tässäkin voi mokata pahasti...

Pari päivää odottaisin ainakin ennen kun koskisin peltiin, ainakin jos "autotalli olosuhteissa" olet vetänyt eikä ole saanut mitään kunnollista uunitusta/lämpöä.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

voiko appelsiinipinta johtua liiallisesta lakan tai maalin määrästä tai liian vähäisestä lakan määrästä? Kun hyvä pinta tuli niille konepellissä olevien kaltevien nousukohtien kohdalle...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

jos vetää liian vähän lakkaa niin pinta jää "kuivaksi" eli näyttää vähän appelssiini pinnalta, nokkapelliin saa vetää sitä lakkaa aika paljon, se ei valu kovinkaan helposti. seuraat koko ajan sitä pintaa kun vedät lakkaa jos näyttää että jostain jäi vähän kuivaksi niin suhautat siihen vähän lisää.
W124 E250D
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Joona124 kirjoitti:jos näyttää että jostain jäi vähän kuivaksi niin suhautat siihen vähän lisää.
Tämä täytyy tehdä sitten heti, eikä minuuttien päästä. Jos näin menee tekemään, "suhautus"kohdan ympärille voi tulla himmeä pinta. Jos esim huomataan vasta parin minuutin päästä että jääny huonoja kohtia, niin ennemmin vähän yliohentaa lakkaa ja vetää koko kappaleen yli.
jjk300td kirjoitti:voiko appelsiinipinta johtua liiallisesta lakan tai maalin määrästä tai liian vähäisestä lakan määrästä?
Kyllä voi.
Jos on jo liikaa lakkaa, se jää semoiseksi "lilluvaksi" ja eikä tasoitu. Ei välttämättä nyt ihan hirveetä pintaa, mutta semmoista kohtalaisen huonoa pintaa.
Myös pohjat vaikuttaa siihen pintaan, jos on vedetty väri jo huonosti niin ei se lakka sitä niin hyvin tasoita. Siis jos puhutaan liukkarimaaleista.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Kun tuota nyt alkaa hiomaan niin pitääkö saada maalikerrokseen asti vai riittääkö ihan vain se että saa pinnan mataksi?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

jjk300td kirjoitti:Kun tuota nyt alkaa hiomaan niin pitääkö saada maalikerrokseen asti vai riittääkö ihan vain se että saa pinnan mataksi?
Mataksi.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

eepi kirjoitti:
jjk300td kirjoitti:Kun tuota nyt alkaa hiomaan niin pitääkö saada maalikerrokseen asti vai riittääkö ihan vain se että saa pinnan mataksi?
Mataksi.
Jos edellisen maalauksen pohjat tehty asianmukaisesti.

Varsinkin tarvikelokareiden maalaukset on mitä sattuu. yksi konsti on tehdä tinneritesti. Pidä tinnerissä kasteltua rättiä hetken aikaa maalipintaa vasten ja jos maali lähtee, tarvii poistaa maali alta, jotta siihen saadaan kunnollinen maali päälle. (tee testi sisäpuolelle tms).
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Tarvikepelleissä yleensä voi olla myös ns varastorasva päällä, vaikka oliskin hyvä se maali, niin voi aiheuttaa palamista jälkeenpäin maalatuissa kappaleissa.

Mitä itte noita tehnyt, putsaus rasvanpoistolla ja happo yli.
Jos on palanut, niin on ollut hyvin pieniä kohtia ja nekin on yleensä ollut jotain GM:n tuotteita, Opel mukaanlukien.
Muissa ei oo ikinä ollut ongelmia.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Kilikali

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Harrastuksen vuoksi paikkamaalailen useasti eri värisiä kärryjä. Tarvikkeet ovat hiomapapereita eri karkeuksia, maalarinteippiä, sanomalehtiä, ohennetta (pyyhkimiseen), pohjamaalia, pintaväriä. Paikkana ahdas autotalli.
Koneita en käytä oikeastaan koskaan, vaikka joskus tulee hiottua esim.koko etusiipi. Käsin hiomisessa on paras tuntuma. Maalit haen liikkeestä jossa katsotaan mitttarilla maalipinnasta oikea sävy. Jos ostaa värikoodin mukaan maalin, on todella hyvää tuuria että sattuu edes lähelle. Metallivärit, esim.harmaat sävyt on pahoja.
Häivyttäminen ilman mitään rajaa/kantteja on vaikeaa. Mutta jos sävy on lähes samaa alkuperäisen kanssa, häivytän rajan yksinkertaisesti vesihiomalla 600-800-1200 paperilla ja myllyttämällä. En teippaa maalattavaa kohtaa, vaan suojaan auton pahemmilta roiskeilta. Sumurajat on helppo poistaa vesihiomalla ja myllyttämällä. Jos sävy sattuu kohdalleen, ei paikkausta edes huomaa. Pitkän (vuosia) harjoittelun tuloksena on yleensä hyvä lopputulos. Malttia ja taitoa tarvitaan hiomisessa, pohjatyö on tärkein. Pikkuhiljaa oppii kun vaan tekee. Työ tekijäänsä neuvoo on sanonta.
Olen maalannut kilikali pullolla joskus esim.etusiiven tai ovien alareunat. Jäljestä saa ammattimaisen näköisen myös ns.paukkupullolla kunhan pohjat on kunnolliset, ja taito hyppysissä. Ei muuta kun paikallisesta maalikaupasta kysymään tarvikkeita, ja harjoittelemaan !
Ei päivää ilman ongelmia :)
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Metalliväreillä kun maalaa niin pitääkö pyrkiä saamaan kiiltoa jo maalin aikana vai haetaanko se vain ja ainoastaan lakalla?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

jjk300td kirjoitti:Metalliväreillä kun maalaa niin pitääkö pyrkiä saamaan kiiltoa jo maalin aikana vai haetaanko se vain ja ainoastaan lakalla?
Lakalla.
Mitä sitä turhaan mitään peilipintaa yrittää kun se kuitenkin mataksi menee. :)
Ja sitäpaitsi, jos vetää oikeen märäksi, voi tulla ihan erivärinenkin ja itse väri voi valua ja näin kustaan homma oikeen huolella.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

eepi kirjoitti:
jjk300td kirjoitti:Metalliväreillä kun maalaa niin pitääkö pyrkiä saamaan kiiltoa jo maalin aikana vai haetaanko se vain ja ainoastaan lakalla?
Lakalla.
Mitä sitä turhaan mitään peilipintaa yrittää kun se kuitenkin mataksi menee. :)
Ja sitäpaitsi, jos vetää oikeen märäksi, voi tulla ihan erivärinenkin ja itse väri voi valua ja näin kustaan homma oikeen huolella.
Kun vedät maalikerrokset niin vedätkö ohuelti sitä maalia vai paksulti? Eli olisko parempi vetää monta ohutta kerrosta vai vähän ja paksumpia?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Vesiväri vedetään tyyliin vain värin takia.
Riippuen merkistä ja suosituksista, märäksi ja harso. Tai jotkut on taas just toistepäin, harso ja märäksi.

Mutta ihan yleisesti, jos väri on huonosti peittävää niin ehkä harso alle ja märäksi. Sen jälkeen "pöllyttämistä" eli harsottamista, näin saadaan se väri tasaiseksi. Etenkin siis metalliväreissä, hopeissa/erikoisväreissä loppusilaus on tärkeä.

Väri myös muuttuu miten sen ruiskuttaa.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Tuossa linkissä kuvia maalauksen eri vaiheista. Autosta maalattu myös luukkujen alapuolet, ovien sisäpinnat karmeineen.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ecdg+t ... illac.html
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Oheisen linkin takana eräs maalauohje: http://www.coravari.fi/pages/automaalausohje.php.

Tietysti mainostaa oman firmansa tuotteita, mutta hyvä, selkeä esitys. Jos oma maalausprojekti on pieni paikkaus, niin vaihtaa konehiemisen käsinhiomiseen ja maaliruiskun spraypurkkiin tai "kynsilakkapensseliin".
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Osaisiko joku ammattilainen neuvoa, että mikä mättää? :

Tein kaverille korjausmaalauksen takakaareen, kaaressa oli semmoisia kuplia muutama , joissa vettä? sisällä . Hioin niistäkohdin raasti pellille ja ei ollut kuin vähän pintaruostetta. Tämän jälkeen happoväri niihin kohtiin ja kittaus. Sitten loppukaari jossa ehjää pintaa mataksi hiomalla ja koko kaareen sikkenssin spray filleri. Lopuksi pintaan deberin pintamaali ja sitten HS lakka. Nyt ei ole kauaa kestänyt ja taas kuplii. Näyttää ihan siltä että kova paine olisi kuplien sisällä kun ne on niin pyöreitä ja ulkonevia. kooltaan nuppineulanpään kokoisesta n. 6mm halkaisijaltaan oleviin kupliin. Vissiinkään nuo vanhat kohdat ei ole lähtenyt, kun ei kitit ole noussut pohjissa ylös? ja näyttäisi ehkä olevan vähän eri kohdissa.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Pelti on ruostunt siäpuolelta, pelissä neulan mentäviä reikiä. Kosteus pääsee pellin ja maalin väliin, tekee juuri noita kuplia, varsinkin jos käy pakkasen puolella.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

jep, tuota vähän epäilinkin syyksi...
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Surullisen kuuluisat Väyrysen etulokarit on tuolla ärjänteellä kestotestissä.
Olivat pntaruosteessa kaarista ja kiin.kohdista.
Irtonaisina helppo työstää kaaren sisäpuolen ruosteet kirkkaalle pellille kuten myös ulkoa.Esim. pienellä jyrsinterällä pääsee aika hyvin kaaren pokkaukseen ilman irroitusta
Valoa vasten näkyi pikku reikiä.Noverox merkkistä mönjää laitoin molemmin puolin ja paukkumaalia pintaan.
1 1/2 vuotta on lumi ja vesisadetta saaneet eikä kupli vielä.Suolakylpyä en ole vielä kokeillut
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

en jaksanut lukea koko topikkia läpi mutta noista paukkupulloista. niillä saa kyllä hyvän jäljen jos käyttää kunnon maalia eikä mitään tokmannin kilikaleja. nykyään saa paukkupulloonkin ihan oikeita 2k aineita ja jos osaa maalata niin ettei lopputulos pilveile on jälki ehkä parempikin mitä halvalla ruiskulla, ainakin autotallissa maalatessa. sillä kun ei tule ilmanpainetta kuten ruiskulla, ja näin ollen ei niin paljon roskia maalipintaan.

ja ite teen vesiväreillä aina ensin harson ja sitten märäksi. hs maaleilla eli näillä liuotin pohjaisilla joissa on lakka itessään ei tarvitse laittaa harsoa jos ei halua.

ja pohjia tehessä älkää hyppikö hiomapapereiden karheuksien kanssa. jos nyt ajatellaan että hiotte vaikka kittiä ensin p120. seuraavaksi kannattaa hioa p180, p240, p320, p500, p600. muistaakseni ihan kirjan mukaan mentäessä saisi siirtyä aina satasen hienompaan, mutta pienet loikkimiset sallitaan. mutta jos siirrytään p120 suoraan vaikka p320 on varma että naarmut jää näkyviin..

ja hyvä keino jos ei ole varma onko kittaus hyvä on laittaa vaikka talouspaperin pala käden ja kittikohdan väliin ja kokeilla sitten. jostain syystä kaikki montut ja patit tuntuu paljon paremmin kuin pelkällä kädellä koittaessa.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Ei tarvita välttämättä noin monenlaista hiomapaperikarkeutta, itse teen seuraavasti: Esimmäisen kitin oikaisun hion 60- 80 kark. yleensä käsin, pitkää lossia apuna käyttäen.
Lisään kittiä jos tarpeen, hion vielä samalla karkeudella. Hiontapöly pois ja uusi kittaus. Vedän tiukan kitin teräslastalla, siten että peittää koko hiotun alueen, ei jää naarmuja, eikä huokosia. Seuraavaksi hion 180- 240 karkeudella. Käytän yleensä aina 2k hiomaväriä, hion sen koneella 320- 500 kark.
Viimeiseksi vesihiontana koko maalattava alue kark. 800- 1000, valmis pintamaalattavaksi.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

niin yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole olemassakaan. tapoja on lähes niin monta kuin on tekijöitäkin. ite en hio 600 jälkeen hienommalla paperilla. harmaalla tai punasella villalla saatan pyyhkästä, eikä oo hionta naarmuja näkyny
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Aivan. Seuraavassa listaa, mitä virheitä tulee kokemattomalle maalarille, joskus kokeneemmallekin.

- kittaukset puutteelliset
- kittikohtien rajat nousseet
- pohjatöiden hiontajäljet näkyvät pintamaalin läpi
- pohjaväri kuultaa läpi
- maalaus ns. pilvinen (metalliväri)
- värisävy ei ole kohdallaan
- kappaletta ei ole maalattu kokonaan (esim. etupuskurissa hankalat kohdat jäänet maalaamatta)
- liikaa maalia tai liian vähän, on joko valumia tai kuivia kohtia
- maalia laseissa, listoissa, renkaissa ( puutteellinen suojaus)
- maalipinnassa pölyä, roskia ym. kraatereita
- maalaus ei kiillä
- maalipinta halkeilee tai nahottuu
- maali hilseilee, täysin kuivuttuaan
- pinta ei ole sileä (appelsiinipinta)
- ruostuu muutaman viikon kuluttua

Nämä kaikki kun saa kitkettyä pois, niin johan näyttää hyvältä.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Hehe, ja lisää yli 600p hiovia tekijöitä.

Ei vaan, yks tuttu maalari vaan inttää ja inttää että 400p on ihan tarpeeksi hyvä että tulee "priimaa". :lol:
Kaverin autoakin se maalaskeli tuossa ja eikä suostunu kuin vasta hirveen neuvottelun jälkeen että hiotaan 600... Ja kas kas, pinta helvetisti parempi kuin mitä aiemmat maalaukset. Tiedä sitten näkeekö itse maalari sitä, sitten on joko silmissä tai "laadun tajuamisessa" vikaa.

Ite hion aina vähitään 600 ja jos vähänkin vaaleampi väri niin vesihionta 1000.
mehtis kirjoitti:punasella villalla saatan pyyhkästä, eikä oo hionta naarmuja näkyny
Punanen tumppu näkyy varmasti jos on esim hopea.
Vastaa Viestiin