Auton maalaus ohjeita?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mites noi karkeudet meni, kuivahionta vs. vesihionta ? . Oliko niin että jos molemmat esim. p600 , niin vesihionnasta tulee "karkeampi" pinta . Muistaakseni nuo ei mene numeroiden mukaan käsikädessä.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

onko noin :shock: Kyllä mielestäni vedellä tulee sileempää :oops:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

:roll: Vettä käytetään vaan, ettei paperi tukkeudu niin helposti. "Vesihiomapaperit" on sekä vesihiontaan että kuivahiontaan tarkotettu ja karkeudella ei oo mittään eroa.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Turmelo kirjoitti:Mites noi karkeudet meni, kuivahionta vs. vesihionta ? . Oliko niin että jos molemmat esim. p600 , niin vesihionnasta tulee "karkeampi" pinta . Muistaakseni nuo ei mene numeroiden mukaan käsikädessä.
Tuo onkin hyvä kysymys.
Otetaanpa vaikka esimerkkinä P 400 epäkesohiomakonepaperi ja P 400 vesihomapaperi ja verrataan niitä keskenään, ovat yhtä karkeita. Hiotaan molemmilla käsin maalipintaa, hiontajälki on yhtä karkea. Vesi vain pidentää paperin ottavuutta.
Otetaan epäkeskohiomakone ja hiotaan P 400 paperilla, sopivilla kierroksilla, niin jälki on aivan eri luokkaa. Elikkä idea on tuossa epäkesko pyörimisliikkeessä. P 400 koneella hiottuna vastaa lähes tulkoon P 800 käsin hiottua, kuivana tai vesihiontana.
Kun taas konepaperi P 500 vastaa P 1000 käsin hiontaa
Silloin kun minä aloitin auton maalaus hommia niin hienoin konepaperi oli P 360 tai oli kai niitä tehty hinompiakin, mutta niistä ei tiedetty.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

eepi kirjoitti:.
mehtis kirjoitti:punasella villalla saatan pyyhkästä, eikä oo hionta naarmuja näkyny
Punanen tumppu näkyy varmasti jos on esim hopea.
no hopealle saatan hioa viimeseksi kultasella villalla. viimeksi tänään maalasin yhen hopean 124 mersun. hipasin viimeseksi 600 ja kultasella villalla. ja tuli hyvä, ei näkyny naarmut eikä pilveily :wink:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Paikallisessa maaliliikkeessä vanha maalimyyjä mulle kerran vaan neuvoi, että on eroa että hiooko veden kanssa vai ilman(en nyt saa vaan päähän, että miten nuo meni). Ja tämä ihan käsipaperia ostaessa ja se oli wet&dry paperia. Mietin vaan että voisiko johtua juurikin kuivana kun paperi tukkeentuu niin se olisi sitten sileempi.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

käsihiomapaperien karkeus menee niin että 1000:nen vesipaperi vastaa karkeudeltaan 500:sta kuivahiomapaprua...

epäkeskokoneen papereilla ei kannata käsin hioa koska tekevät karkeamman naarmun kun kierrokset puuttuu...

terveisin automaalari
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mersun peräosan maalailin ja lakkailin ja sattui tulemaan vähän lakkapintaan valumaa, kun harjoittelin häivytysohenteen käyttöä :D . Kuinka nopeasti tuon voi lakkauksen jälkeen vesihioa ja kiillottaa koneella. Olen kyllä valumia hionut/kiillottanut pois aiemmin, mutta kuivumisaika on silloin ollut kuukausia. Nyt olis tarkoitus tehdä pikimmiten pois, mutta kuitenkin niin että on turvallista, ettei lakka rullaudu. Kuinka monta vuorokautta annan kuivua ennen kuin alan hiomaan ja kiillottamaan ?

-tallin lämpötila , n. +20c
-lakkana deber HS420
-normaali nopeuksinen kovete tuohon
-lakkaa ruiskutettu reilusti pintaan
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se ole 2k lakkaa, eli ei kai siinä kauaa nokka tuhise. 2 päivää ?

Itsellä on sama harjoitus menosa eli kämmenen kokoinen paikkaus metallihohtovärille ja sitä häivytysspraytä tuli ostettua. Miten se oikein toimii ? tai siis tarkoititko häivytysohenteella just sitä pikkusta spraypulloa jolla häivytetään lakan rajat ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

häivytyksen kiilloittamisessa on kaikista tärkeintä että häivyutys on kuiva. ja jos ei ole autoa uunissa maalattu/uunitettu eikä infrapuna lämmitintä/kuivainta ole käytössä kuivatukseen.
niin suosittelen oottamaan jokusen päivän ehkä jopa viikonkin. sehän sinällään ei haittaa, koska liian kuiva se ei voi olla.
häivytys kuoriintuu sen takia että lakka on liian tuore, ja häivytyksen kohtaa ei ole ennen häivytyksen suorittamista kiilloitettu.
ja taas sen takia siihen häivytykseen tulee se kuoriintumisen raja, koska sieltä alta tulee vanha ja kulunut lakkapinta näkyviin.
taiteen laji on saada kuoriintuminen takaisin kiillottajan "haltuun".
niitä kun joka päivä 4-8 kiillottaa niin sit se alkaa luonnistumaan. =)
harjoittelu tekee mestarin, ja maltti on valttia.
itse suosittelen ehdottomasti 3M tuotteita.




Turmelo kirjoitti:Mersun peräosan maalailin ja lakkailin ja sattui tulemaan vähän lakkapintaan valumaa, kun harjoittelin häivytysohenteen käyttöä :D . Kuinka nopeasti tuon voi lakkauksen jälkeen vesihioa ja kiillottaa koneella. Olen kyllä valumia hionut/kiillottanut pois aiemmin, mutta kuivumisaika on silloin ollut kuukausia. Nyt olis tarkoitus tehdä pikimmiten pois, mutta kuitenkin niin että on turvallista, ettei lakka rullaudu. Kuinka monta vuorokautta annan kuivua ennen kuin alan hiomaan ja kiillottamaan ?

-tallin lämpötila , n. +20c
-lakkana deber HS420
-normaali nopeuksinen kovete tuohon
-lakkaa ruiskutettu reilusti pintaan
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Maalasin eilen illalla tuon, ja sunnuntaina ajattelin nuo hioa ja kiillottaa jos kestää. Tallin pidän 20C:n paikeellaa, välillä pidän joitain tunteja päällä puhallinta, jolloin 25C voi olla aika lähellä.

En tiiä teinkö sitten häivytyksen väärin, mutta häivytin lakan maalista reilusti kauemmaksi ja sitten alueen mihinkä lakan häivytin niin hioin 800 paperilla, että tarttuu. Tuohon alueelle sitten jäi sumuraja ja siihen häivytysohennetta niskaan lakkauksen yhteydessä. Nyt sitten tarkoituksena vesihioa nuo 2000 asti ja kiillotus.... Muuten meni ihan hyvin, mutta tuli nuo pari valumaa tuohon ja ne pitäs ottaa samalla pois.

3M kiillotusaineet ovat kyllä käytössä, ja olen autoja myllytellyt, se ei ole ongelma. Ongelma on vaan se, että kestääköhän tuo valunut kohta sunnuntaina hioa ja kiillottaa :?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No esimerkiksi tällänen:

Kuva

Meneekö se näin ?
- Myllytetään lila alue (tai vaikka koko takalokasuoja jo tässä vaiheessa). Siis hiontaaine/vaha tjms. ja myllytyskone.
- 800 vesihiomapaperilla keltainen alue siten, ettei lakka mene puhki
- Maalataan metallimassalla siten, ettei massa ylety keltaiseen alueeseen
- Ruiskutetaan häivytysspraytä lilalle alueelle, (odotetaanko ?)
- Ruiskutetaan lakka siten, että sen sumuraja osuu keskelle lilaa aluetta.
- Rukoillaan
- Juodaan pää täyteen
- Selvitään...aikaa on kulunut
- Myllytettään koko lokasuoja
- Paalataan volkkari
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Meni ohi sun suunnitelmat mutta näin tekisin itse. Olettaen että ollaan kuvan näyttämässä vaiheessa eli pohjamaalit vetämättå?

- Pohjatyöt eli pohjamaalit ym ymym bla bla varmaan tiedätkin jo. Pidetään kuitenkin itse pohjatyöalue pienenä
- Hiotaan hiomaväri niin, että alue pysyy mahdollisimman pienenä.
- Melkeen koko lokarin voi myllyttää/käsin buleerata paskoista pois.
- Tumpulla/karhunkielellä, harmaalla/hienolla mattaat pohjavärialueesta ainakin 5cm pois päin, tumputtaa voi ainakin 15cm erittäin kevyesti että jos lähteekin maalaus pikkasen liian yli niin ompahan karheeta edes vähän (kuitenkin lokari myllytetään niin ei väliä)
- Värimassa, riippuen väristä voi laajentua enemmän kuin kuvittelisi mutta tummanvihreä voisi pysyä about keltaisen ja liilan rajoilla tuossa kuvassa.
- Lakka värin yli, tässä vaiheessa ollaanki jo liilan rajoilla, ja etenkin jos vetää lakkaa pari kierrosta niin kandee ruiskuttaa 1-lakkakerroksen yli pikkasen
- Häivytys spray ja ennen lakkaa? meni myöskin tuo ohi mitä tarkoittaa, mutta blender ja itse "häippäri" on kaks eri asiaa. Blender on vesiväreille tarkoitettu erikseen ruiskutettava aine joka auttaa häivyttämisessä ja pilveilyssä. Häivytystinneri on lakan jälkeen ruiskutettava litku, mikä "polttaa" lakan rajan paremmin piiloon ja helpommin kiillotettavaksi.
- Ja valmis, odotellaan ainakin 2-3 päivää ennenkuin uskaltaa rajaan koskea, etenkin koneella jos myllyttää.

Vaikee selittää näin netin välityksellä ja etenkin alkukänneissä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuvan jälkeen on kyllä jo tehty jotain, eli kittiä ja 1k filleriä käytetty.

Tuo mun termi "häivytysspray" on tämä:
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... /300003818

Häivytysohenne 2k-kirkaslakkojen ja akryylimaalien häivytykseen. Tuotetta käytetään lakan häivytykseen, eli sillä "sulatetaan" vanha pinta jotta uusi tartuu siihen, eikä tarvitse maalata koko pintaa uudestaan.

Vähän hurmiossa napsuttelin tuolta sivulta noita tuotteita, ja nyt niitä on 4 laatikkoa mutta mitään ole tehnyt niillä :roll:

...mutta kun ei oikein mitään ohjetta tainnut olla, minne tai miten tuon tuuppasen
:lol:


"Tumpulla/karhunkielellä, harmaalla/hienolla mattaat pohjavärialueesta"

Tumpulla ? onko nämä nyt jotain mitä ostetaan autovärikaupasta vai vapaavalinnan karhunkieli...öööh, nolottaa :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja atlas »

On tullut taas vähitellen palattua maalarin hommiin mutta omiin autoihin ex-maalarin kokemuksella.
Esim .tuli vedettyä vesiväri,metalli ja lakkaus autotallissa ja hyvä tuli.Pitää vain viimeisen lakkauksen jälkeen avata ovet ettei maalisumu laskeudu märälle karhentamaan pintaa.
Otti päähän kun omassa projekti autossa huomasin että ei-automaalari oli tehnyt pohjat ja vetäny pinnat.
maalattavia alueita ei oltu 100% karhennettu=kesintää ja aukaistessa oli sitten ongelmia.Kaikki pelltien reunat jätetty maalaamatta ja karhentamattakin.Ja maalipinta epätasaista ja naarmut näkyy.Ja todennäköisesti on poppia kuunneltu autossa sisällä kun on ollut maalaus kerrosten välillä ollut aikaa.Eli kiireellä tehty.
Häivennystä voi kokeilla muös niin että joka lakkaus kerta edemmäs mentäen ja sitten lopussa lisäten ohennetta lakkaan mennään taas edemmäs ja uloimpaan raja reunaan laitetaan leveä teippi u-muotoon joka estää maalin pääsyn kiiltävälle alueelle.
Muuten halvallakin ruiskulla saa hyvää pintaa kun tietää mitä tekee.
Ruiskun pesen niin että paine ruiskuun ja paperi tulloa suuttimen eteen ja pois ,monta kertaa niin putsautuu myös ilmareikö ja ylituleva samaan tulloon jolla pyyhdit ruiskua ulkoapäin.
Poriseva tinneri säiliössä pesee hyvin ja kulkee edes takas ,lopuksi hajottaja kannuun,suutin ja neula voi jäädä paikalleen.Ja ennen ruiskun käyttöön ottoa pitää ruiku paineilmalla putsatsa säiliöstä pölyt ulos.
Onhan näitä Laleja paljonkin ja maalarit käyttävät erityylisiä tapoja mutta perus lait ovat samoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainiin ,mitä itse käytän hyvänä poittina aina jos vesihiona paljastaa pellin tai lakka puhkeaa ja metalliväri näkyy niin näihin paukku hioma/ruosteenesto/pohjamaalia suoraan purkista vähän ennen maalausta koska nämä kestävät yleisesti kaikkia värejä ja näin saadaan läpikuultavat ongelmat pois.Saman ajaa kyllä universal tai happopohja tai jopa pohjaväri märkää märälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Otsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 21.02.2012 11:30
Paikkakunta: Satakunta

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Otsa »

Nostetaas vanhaa aihetta.

Vm.97 Viton maalaus. Kannattaako itse, vai ammattilaiselle? Turkoosi pinta alkaa olemaan tiensä päässä, ja paikoittain jokunen ruostepiste (ovien helmoissa enemmän). Haluaisin auton mustaksi, jolloin auto olisi edustavampi kuin raiskattu turkoosi.

Paljonko suurinpiirtein maksaa maalit jos itse maalaa? Kokemusta ruiskumaalaamisesta- ja lakkauksesta on, mutta ei auton osalta.

Paljonko suurinpiirtein maksaa maalauttaminen ammattilaisella? Luulen ettei sisältä kannata alkaa maalaamaan, koska joutuisi purkamaan niin perkeleesti.
W 201 190, vm.91

Vito vm.97
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Otsa kirjoitti:Nostetaas vanhaa aihetta.

Vm.97 Viton maalaus. Kannattaako itse, vai ammattilaiselle? Turkoosi pinta alkaa olemaan tiensä päässä, ja paikoittain jokunen ruostepiste (ovien helmoissa enemmän). Haluaisin auton mustaksi, jolloin auto olisi edustavampi kuin raiskattu turkoosi.

Paljonko suurinpiirtein maksaa maalit jos itse maalaa? Kokemusta ruiskumaalaamisesta- ja lakkauksesta on, mutta ei auton osalta.

Paljonko suurinpiirtein maksaa maalauttaminen ammattilaisella? Luulen ettei sisältä kannata alkaa maalaamaan, koska joutuisi purkamaan niin perkeleesti.

Mikäli haluaa itse tehdä ja säästää rahaa, hyväksyy mahdolliset virheet, niin ilman muuta itse vaan tekemään.
En tiedä paljonko automaalaamo hommasta ottaa, mutta tuskin ihan halpaa lystiä?
Katso täältä miten meikäläisen maalaus prokkis etenee, huomenna olisi tarkoitus maalata loppu auto? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=115059" onclick="window.open(this.href);return false;
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Onkos tuhoontuomittu yritys tehdä näillä nollakeleillä hiekkapuhallushommia ulkona? :problem:
Tallia ei viitti sotkea hiekkaan, ulkona pitäis puhallella ja sitte viedä 20C talliin ja laittaa epoksipohjamaalit kuhan pinnat lämpenee. Mahdollisesti vielä ruosteenmuuntoaine epoksin alle? Mielipiteitä kenelläkään?
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 278
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Voi kyllä hiekkapuhaltaa mutta kun tuo sisälle niin kannattaa hetimmiten vaikka toholla lämmittää siitä kosteus pois...
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
hosee16
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.12.2012 16:07

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja hosee16 »

Mistähän mahtaa johtua kun maalasin ruiskulla metallihohtomaalia niin ruiskusta suoraan tuli suht hyvän näköistä jälkeä, mutta ruiski reunoille pisaroja?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Itellä teki ainakin sillon kun oli ruisku putsattu huonosti niin tuli tippoja/pisaroita maalipintaan
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Jam1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.07.2013 23:21
Paikkakunta: Lapua

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Jam1 »

Reilun kuukauden maalailin kaikellaasta, ja seuraavia havaintoja tuli tehtyä. Täysin amatööripohjalta, lähes joka asia kantapään kautta opittuna. Loppuvaiheessa jo alkoi maalaukset jollakin tapaa onnistumaankin. Erittäin hermoja vaativaa hommaa, ja voit olla varma että joka kerralla ei onnistu.

POHJATYÖT/POHJAMAALAUS:

- Isoon lommoon alle ensin lasikuitukitti, jonka jälkeen viimeistely normaalilla kitillä
- Pakkeli aina puhtaalle pellille, tee hyvät pohjatyöt. Jos pinnan epätasaisuuden tuntee kämmenpohjassa, se suurella todennäköisyydellä näkyy myös pintamaalin läpi.
- Pohjamaaliksi joku hyvä epoksimaali. Aika hyvä pohjamaali on esimerksi Teknoksen Inerta 5, jota taitaa saada aika monesta maaleja myyvästä rautakaupastakin.
- Vedä pohjamaalia mieluusti hieman liikaa kuin liian vähän. Kun pohjamaali on kuivanut, hio pinta vesihiomapaperilla karkeudella P400-600. Älä hio pintaa puhki.
- SYYSTÄ ETTÄ: Jos sen pohjamaalin hioo vahingossa rikki, niin on suuri vaara että keittää vituiksi siitä puhki hiotun kohdan reunoilta. Jos siihen pohjamaalin päälle pitää kuitenkin saada vielä jotain kitata, pohjamaalaa kyseinen alue kittauksen jälkeen, muuten paistaa pakkeli läikkänä pintamaalista läpi.
- Puhdista pinta ennen maalausta silikoninpoistoaineella. Tinneriä ei kannata käyttää, saattaa olla liian väkevää ja sulattaa pohjamaalia.
- Varmista maalaustilan siisteys ennen maalausta. Ripusta vaikka pressuja seinille, kastele lattia, tee kaikkesi.


PINTAVÄRI:
- Jos et omista kunnollista vedenerotinta, tyhjää joka ikinen kerta kompurasta vedet pois, jonka jälkeen puhalla vielä ilmapistoolilla letkusta kondenssivedet pois.
- Säädä ilmanpaine n. 3bar. Toimii kohtuullisen hyvin sekä pintavärillä että lakalla.
- Maalaa ensin harso pintaan. Odota viitisen minuuttia lämpöolosuhteista riippuen, jonka jälkeen voi maalata ensimmäisen peittävän kerroksen
- Maalatessa tarttee hyvät valot. Pyri valaisemaan koko maalattava pinta, jotta näet maalatessasi kuinka paljon maalia käytät. Maalittomat paikat on rumia, mutta valumat vielä rumempia.

Jaetaan ohjeistus tässä vaiheessa kahteen osaan:

- Metalliväri
- Metalliväri tarvitsee lakan päällensä. Metallivärimassa ruiskutetaan ensin alle, ja se ei tartte olla kuin harso+yksi peittävä kerros.
- Kun olet ruiskuttanut metallimassan, aloita heti lakan sekoitteleminen. Sinä aikana kun olet sekoittanut lakan kovetteineen sekaisin, on metallimassa jo yleensä kuivunut niin että pinnan voi lakata. Pinnan pitää siis olla matta ja kuivaneen näköinen ennen kuin sen voi lakata.
- Käytä maalien sekoittamisessa apuna muovisia mittamukeja, joita on saatavana automaalikaupoista. Näiden avulla saa lakan, lakan kovetteen ja ohenteen suhteen juuri oikeaksi.
- Lakkaa pinta. Jälleen ensin harso, jonka jälkeen odottelua 5-10min ja sitten ensimmäinen peittävä kerros. Muista valaistus.
- Omakohtainen kokemus kertoo että jos se ensimmäinen lakkakerros onnistuu hyvin ja valumatta, jätä leikki siihen, sammuta tallista valot ja toivo parasta. Lopputulos näkyy seuraavana aamuna.
- Jos rohkeutta riittää, lakkaa vielä toinen kierros. Tällöin pinnasta voi tulla tosi hyvä, ja mahdollista myllytysvaraa jää enemmän.

- Akryyliväri
- Suorakiiltoväri, ei tartte lakata välttämättä ollenkaan jos ei halua
- Ensin harso, jonka jälkeen peittävä kerros. Jälleen jos rohkeutta piisaa niin voi koittaa maalata hetken kuluttua vielä toisen kerroksen.

Ei muutakun yrittämisen iloa, epäonnistumisen tuskaa! :lol:
w123 280ce
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Kukin tyylillään. :)
Itseasias noi sopii nimeomaan autotallimaalaukseen tai jos ok pinta kelpaa mut esim kaikki noi ilmanpaineet on liian kovalla (tulee helpommin roskaa ja metalliväreissä liian kova paine "kuivattaa" pintaa samalla kun maalataan > väri voi vaalentua ym), metallivärillä kun maalataan ei voi olettaa että harso ja yks kerros peittää, ei todellakaan. Mustat, vihreet, punaiset ei peitä ehkä vasta 2-3 kierroksella.

Harso ja märkä lakkaus on vähän niin ja näin. Pinnan paksuus ei tuu tarpeeksi paksuksi mutta kai se riittävä on johonkin korean kippoon. :P

Akryylivärillä voi myös harrastaa tuota, sit voidaanki ihmetellä kun kuukauden päästä rupee maalatun pinta muuttumaan kun on niin vähän tavaraa pinnassa :D

Ja epoksi on ruosteenestomaalia, eikä sinäänsä mitään hiomaväriä. Kyllä seki siihen soveltuu mutta huono hioa ja etenkin epoksi kuivuu aika hitaasti.
Kittiä en vetäis paljaalle pellille jos halutaan priimaa, kitti päästää kosteutta läpi. Mieluummin nimeomaan se epoksi alle ja siihen pohjatyöt päälle.
Lasikuitukitti, ihan kelpo tavaraa jos ei peltityöt taitu ja halutaan kitti pintaa se 2-3cm maalipinnan alle :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos auto ylimaalataan, kunnolla, niin kannattaako ruveta ovia ottamaan pois? Etulokarit jos ottaa niin helpompi maalata konepelli, kai. Pitäis toi auto ylimaalauttaa täs talven mittaan ja haluaisin kunnon jälkeä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Mitä enemmän puretaan, sen parempi. Ovet kannattaa ottaa irti näin ei tuu ns peittorajoja ja pintaa saadaa reunoihin kunnolla.
Jam1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.07.2013 23:21
Paikkakunta: Lapua

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Jam1 »

Siis ihan täysin autotallihommaa, täysin harrastusmielessä :)

Mutta eeki mua kiinnostaa nyt että paljon sitten kompurassa pitää olla paineita värimassan kans ja paljo lakan kans? Eri autotallimaalareiden kans keskustelleena tuntuu ne paineet heittelevän kullakin välillä 1,5-4bar. Trotonin lakkapurkin kyljessä tais lukea ohjeena 3-4bar. Otin sitten kultaisen keskitien ja maalasin kaikki sillä kolmella kilolla. Ihan hyviä tuli diy-maalauksiksi :wink:

Mutta että kerta massaako ei muka riitä? Punaista ja mustaa maalasin, molemmat tyylillä harso + yksi peittävä. Ei aurinkoa vasten kattottaessa ainakaan mitään laikkua tai muuta näy, ihan täydellisesti peitti. Valkoista pohjaa vasten maalattu kumpikin, mahtaako se sitten vaikuttaa asiaan mitenkään...

Lakkaa sais kyllä olla joo paksummalti. Pari kertaa oon vetänyt vituiksi kun en oo malttanut odotella ilmeisesti tarpeeksi kauaa kerrosten välillä, niin valuuhan ne.

Mutta loppuun kyssäri, miten kitti voi päästää vettä läpi jos siihen maalataan ehjä maalipinta päälle? Siihen peltipintaan se ottaa taatusti kiinni, mutta jos ajatellaan tilanne että joku turkkilainen halpa maalari on joskus vetänyt jollain "laatumaalilla" yli asti koko auton, sitten tulee Matti Meikäläinen joka kittaa lommon maalin päälle, kitti sulattaa sen turkkilaisen laatumaalin alta ajan kanssa, koko klöntti irtoo ja omistajaa ottaa päähän?
w123 280ce
Avatar
hosee16
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 28.12.2012 16:07

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja hosee16 »

Minkä merkkisiä ja hintasia ruiskuja ootte käyttäny autotalli olosuhteissa ja millaista jälkeä on tullut?
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Jam1 kirjoitti:Siis ihan täysin autotallihommaa, täysin harrastusmielessä :)

Mutta eeki mua kiinnostaa nyt että paljon sitten kompurassa pitää olla paineita värimassan kans ja paljo lakan kans? Eri autotallimaalareiden kans keskustelleena tuntuu ne paineet heittelevän kullakin välillä 1,5-4bar. Trotonin lakkapurkin kyljessä tais lukea ohjeena 3-4bar. Otin sitten kultaisen keskitien ja maalasin kaikki sillä kolmella kilolla. Ihan hyviä tuli diy-maalauksiksi :wink:
Ite käytän 2-2,5 riippuen täysin onko massa ohennettu ja onko lakka kuinka litkua. Mutta vesimassaa kun vedetään liian kovalla paineella, sitä ei saa sopivan märäksi ja sävy jopa muuttua. Sopiva on tyyliin kahden baarin molemmin puolin. Riippuu vähän maalaustavastakin. Mutta liika on liikaa :)
Kuinka paljon tulee ohennusta tohon trotonin lakkaan? Jos ei paljoa niin se selittää paineet, koska ei tuu ruiskusta läpi muuten :D
Jam1 kirjoitti:Mutta että kerta massaako ei muka riitä? Punaista ja mustaa maalasin, molemmat tyylillä harso + yksi peittävä. Ei aurinkoa vasten kattottaessa ainakaan mitään laikkua tai muuta näy, ihan täydellisesti peitti. Valkoista pohjaa vasten maalattu kumpikin, mahtaako se sitten vaikuttaa asiaan mitenkään...
No sanotaan näin, 2 kierrosta perus mustaa vesimassana(!) ei riittänyt peittämään p600 hiomajälkiä. Aavistuksen näkyi läpi. Tosin kolmas kerros lakkaakin olis voinu poistaa pienen ongelman. Ongelma hävis kun laittoi häivytysainetta maalin joukkoon mutta peittävyys kärsi. Heckerin musta onkin paskaa vesilinjalla.
Mutta metallivärin peitto riippuu todella paljon väristä ja myös merkistäkin. Esim joku volkkarin metskumusta ei peitä yhtään kun taas jonkun bemarin samankaltainen peittää kerta laakista.
a maalimerkeilläkin on erilaisia peittävyys ongelmia. Joillakin peittää juurikin tumman vihreä ja jollain saa latoa monta kierrosta ennenkuin on peitossa.
Jam1 kirjoitti:Lakkaa sais kyllä olla joo paksummalti. Pari kertaa oon vetänyt vituiksi kun en oo malttanut odotella ilmeisesti tarpeeksi kauaa kerrosten välillä, niin valuuhan ne.
Yleinen "odotusaika" on se 10-15min, tämäkin riippuu niin paljon kovetteesta ja missä maalataan. Hyvä vinkki on kokeilla peitoksista/näkymättömästä kohdasta sormella että onko pinta ihan märkä vai tuleeko "jojot" sormen mukana. Eli kun pinta on kuin "liimaa" niin vielä hetki odottelua, sitten kun sormella koittaa ja sormeen ei perjaatteessa jää lakkaa niin on sopiva aika vetää lisää. Etenki tasopinnoissa kannattaa mieluummin odottaa kauemmin kuin hosua.
Jam1 kirjoitti:Mutta loppuun kyssäri, miten kitti voi päästää vettä läpi jos siihen maalataan ehjä maalipinta päälle? Siihen peltipintaan se ottaa taatusti kiinni, mutta jos ajatellaan tilanne että joku turkkilainen halpa maalari on joskus vetänyt jollain "laatumaalilla" yli asti koko auton, sitten tulee Matti Meikäläinen joka kittaa lommon maalin päälle, kitti sulattaa sen turkkilaisen laatumaalin alta ajan kanssa, koko klöntti irtoo ja omistajaa ottaa päähän?
Tarkoitan sitä että jos pellin päälle kitataan ja etenkin jos pohjatöitä tehdään "kyseenalaisissa ilmastossa" niin kitti päästää äkkiä kosteuden läpi. Ja näin se kosteus jääkin sinne pohjamaalin alle. Tosin tämä on jo vähä saivartelua :D Mutta jos sulla on klommo ja hiot tartunnan kittiä varten, siinä vaiheessa jo viimeiestään pitäis huomata että karvakäsi on vedelly halpisaineilla. :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Auton maalaus ohjeita?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyselin jo tuola hintavertailupuolella, mutta eihän sitä kukaan lue, niin että jos auton kunnon ylimaalaus maksaa avaimet käteen periaatteella vaikkapa 2500€, paljonko mahtaa hinta pudota jos vie valmiiksi puretun auton? Ei siis mitään pohjatöitä, mutta ohan puskureitten, helmojen ja kaikenmaailman listojen irrottelussa monen tunnin homma :roll: Ja sama toisinpäi, kasaa auton sitte ite rauhassa :?:
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin