S124 OM603->OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ke 06.01.2021 09:14 Tällaisenkin koneen jos kasaa kuivana eli vain sivelee öljyä laakereille, niin ei välttämättä öljynpaineet nouse sitten käynnistyksen jälkeen vaikka mitä tekisi.
Tuo dealerin kommentti tosiaan on totta.

Sellaista ohjetta olen tuohon mahdolliseen tapahtumaan saanu että jos paineet ei nouse startatessa sammutin päällä niin siinä kohtaa kun koneen käynnstää pitäis sit antaa hieman rinkiä mutta vain lyhyenaikaa. No tuo on epävirallinen ohje eikä tuota kasatessa tarttenu tuolleen komentaa mutta öljyä sit laskettiin suotimestakin ja mahtoiko mennä öljykanavistakin kun kansi oli pois. Se kanavahan menee suoraan ö-pumpulle.

Mutta:
Kun sammutin on päällä ja suuttimet pois (ei pärsy p-ainetta) niin mosa pyörii startilla kevyesti eikä kankien yläliuskoille eikä runkojen alaliuskoille tule rasitteita siinä määrin kun suuttimet paikoillaan startatessa. Noin jos joutuu tekemään et rinkiä antaa niin sen rasvan merkitys korostuu! Sitä ennen kannattaa pitää tuumaustauko ja kahvitauko päälle ja miettiä et tulihan kaikki kasatuksi varmasti oikein.

Uudet liuskat ei käsittääkseni kestä vaurioitta ö-paineetonta käyntiä käytännössä juuri lainkaan kun taas paljon ajettu mosa saattaa tosiaan kestää yllättävänkin kauan ilman vaurioita.

Niitä tapauksia on jossa moottorin epätavallisen kova käyntiääni alkaa tyyliin 10t km ajon jälkeen. Laakerit otti osumaa ja vaurio ilmenee sit hiukan myöhemmin. No tuo kävi silleen kun huohotin oli tukkeessa ja puhalsi öljyt pihalle. Sit vaan ajo jonkun kilsan työmaanpihaan kun ajatteli et ei se haittaa. Sanoinkin työkaverille et mitähän mahto käydä ni meinasi seuraavan apäivänä et ei mitään. Auto käy kuten pitää. No ei menny kahta kuukautta kun mosa alko ääntelemään rumasti.

Se laakeriliuska-aihe.
Eli onkos sitä sellaista "ilmaisuväritahnaa" olemassa? Eli sitä laitetaan ohut kerros kuiviin osiin ja sit pultteja käytetään kiinni jonka jälkeen avataan ja kattotaan puristusjälkeä siitä väritahnasta? Jos jostain kohtaa on puristunu kiinni niin se kohta sit näkyy? Sekin näkyy jos joku kaula on "väljä" tai ei ole linjassa? Ainakin rukolaakereita olen nähny tuolleen tarkistettavan.Tiedä miten toimisi kk-laakereitten kanssa? Ihan ensin kaula pitäis varmaan käyttää kiinni et on linjassa ja vasta sit tahnan kas kattoa? Ehkä tiukka kohta tuolleen kuitenkin selviäisi jos sellainen on?

Öljypumppu.
Oliskos siihen laitettu 603:sen pumppu? Meinaan sehän käypi 606:seen ja niin se mullakin on. Sellainen ero pumpuissa on että 606:n pumppu muistaakseni on kaksipesäinen ja 603:n on yksipesäinen. Ja tosiaan imuputki on sit aivan erilainen.

Toivottavasti sit on 300DT: tai 250DT:n tai M103:n pumppu laitettu. Tosiaan käsittääkseni M103:n ö-pumppu myös käypi ja on samalla tuotolla. Muitakin saattaapi olla käypäisiä? Esim. kävisköhän M104:n pumppu?

Alla OM603 Maticin pumppu laitettu 606:seen. Maticissa toi öljyputki jossa sihti on niin on paljon pidempi kuin takavetoisissa. Maticin öljypohja kun on "väärinpäin" verrattuna takavetoisiin.


Edit: Heeetkinen.... Kokonaan kulunu pois??? Sillä mosan kierrosmäärällä mitä se on pyöriny? Siis starttausmäärällä? Ja käyntiajalla jos se koskaan käynnissä on ollu? Ei helkatti :o

Jatkan vielä. Se päälipinnoite on juurikin sitä laakerimetallia ja loppu on tukimateriaalia. Ennen kun mosaa pistäisin nippuun niin tuolle silppuuntumiselle ettisin selityksen. Voin olla pahasti väärässäkin mutta mä en oikein sitä usko et jos kerta öljytty oli niin nuin lyhyillä "metreillä" tolleen olis käyny? Ei vaikka olis seissykin. Jokin ei nyt täsmää mut mähän olen sellainen jokapaikan epäilijä :problem:

Tarkista nyt ainakin se että kampuran öljyreiät VARMASTI ovat puhtaat ja auki niistä missä vaurio oli eikä ole tukkeentunut siitä silpusta!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4685
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja S202 »

Öljy ei valu liuskan välistä pois koska siihen vaikuttaa adheesio, aika sama kuin kapillaari-ilmiö. Mitä ohuempi rako niin sitä paremmin se sielä pysyy ja öljy ihan itsestäänkin tunkeutuu syvemmälle. Se että kiertokankien yläliuskat oli kuluneemmat, kielisi mun mielestä ennemminkin siitä että kone on remontin jälkeen laitettu heti käyntiin, sen jälkeen jopa kaasuteltu ennenkuin öljynpaine on noussut. Pelkällä startilla saa sahata ilman suuttimia(tai tulppia) varmasti kauan ennekuin sielä alkaa laakerit lämpenemään jos sielä nyt edes vähän on öljyä. Mutta onhan se totta että kun kone on purettu ja kaikki kanavat kuivana, niin ei se öljynpaine huonolla tuurilla startin kierrosnopeudella lähde nousemaan ollenkaan. Että jotain temppuja siinä kannattaa yrittää tehdä.

Jos moottori on rempan jälkeen ollut pitkään käyttämättä, niin vois kai sinne moottoriin kaataa sen verran paljon ylimääräistä öljyä, että kampiakseli on öljypinnan alla ja antaa vaikka päivän olla. Välillä käsin pyöräyttää että jokainen kiertokangen alapää käy öljypinnan alla, samalla öljypumppukin luulis täyttyvän öljyllä. Sitten laskee ylimääräiset pois juuri ennenkuin alkaa starttaamaan. Tietysti sitä moottorin paineistamista vois kokeilla kun varmistuu ettei sinne lykkää millään koneikolla 200 baria.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin laitetaas nyt tännekkin vähän päivitystä tilanteesta. Eli tosiaan vaihdoin ne laakerit niin kuin mainitsinkin. Onneksi en ostanut uusia laakereita turhaan, nimittäin mulla oli ollut se öljypohja valumassa kuivaksi öljystä astian päällä ja laakerivaihdon aikana. No siitä sitten otin öljypohjan valumasta niin totesin että ei jumalau.. täällähän on ihan rehellistä hiekkaa siellä etupäädyssä, joka ollut alaspäin kun ollut valumassa öljyä! :shock: Se oli mulle siinä kohtaa vika tikki tän moottorin osalta! Otin yhteyttä myyjään ja vaadin moottorin osalta kaupan purkua. Myyjä suostui purkuun ja suostuu lunastamaan moottorin ehdottamaani summaan, jotta saan toisen moottorin hommattua. Eli sen puolen asia meni hyvin että saatiin sovittua asia heti. Myyjä ei ollut uskoa että siellä oli hiekkaa, mutta tosiasia on että sitä siellä nyt kuitenkin oli syystä tai toisesta ja minulla sitä ei ole voinut sinne muruakaan päästä, sillä laitoin sen suoraan koneen alta valumaan tyhjäksi ja se on siinä ollut koko sen ajan. Ei ole hajuakaan mistä sitä on sinne mennyt, mutta jos mun tarttis jotain veikata niin konetta on säilytetty jossain kohtaa pihalla ilman öljypohjaa kun kerta kampikammion seinämilläkin oli pintaruostetta havaittavissa. Tämä on nyt vain oma veikkaus, mutta mystinen juttu ja sellaiseksi se varmaan tulee jäämäänkin. Pääasia että pääsen koneesta eroon ja ostan avaamattoman moottorin seuraavaksi jostain kunhan sattuu löytymään.

Eli jos joltakin sattuu ylimääräinen löytymään niin olen kiinnostunut ja saa tarjota :!:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4685
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, tiedä vaikka sitä hiekkaa olis jossakin kanavassa ja osa laakereista jäänyt ilman voitelua.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: To 07.01.2021 17:22 No siitä sitten otin öljypohjan valumasta niin totesin että ei jumalau.. täällähän on ihan rehellistä hiekkaa siellä etupäädyssä, joka ollut alaspäin kun ollut valumassa öljyä! :shock:
Sillälailla :o

Hiekka kyllä selittää hyvinkin niitten liuskojen "pilaantumisen".

Hyvä et hommeli on kokonaisuudessaan "paketissa" ni voipi sit toista alkaa suunnittelemaan. Tsemppiä !
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin tosiaan se hiekkahomma selvisi ja se olikin peräsin öljyastiasta, eikä suinkaan koneesta. Eli se olikin oma töppi sikäli että öljypohja oli pudonnu valuma-astiaan kun oli ollut pystyssä valumassa ja astian pohjalla oli hiekkaa. :oops: Koneen nostin ylös autosta ja ihmettelin kun en löytänyt koneen sisältä mistään hiekkaa, enkä myöskään siitä valuma-astiasta johon oli öljyt laskettu koneesta, joka oli puhdistettu ennen öljyn laskemista. Eli jos koneessa olisi ollut hiekkaa niin olisi sitä kuulunut olla myös öljyn joukossa, sekä koneen osissa tai koneen sisällä jossain. No näin ei ollut, joten ei ole muuta vaihtoehto kuin että se on peräsin valuma-astiasta, jossa oli ennestään jotain vanhaa öljyä johon päässy hiekkaa joskus aikasemmin.

Nyt tosiaan kone kävi ensimmäisen kerran minulla pe ja eilen käytin lämpimäksi. Kone kävi nätisti, mutta yläkerrasta kuuluu pieni naputus 2000-2100 rpm tienoilla. Käyttelen sitä tässä vielä lisää ja kuulustelen ja tarkkailen sitä muuttuuko miksikään.

Sitten selvisi sellainen asia vielä moottorista että se on alunperin ollut vapaasti hengittävän Väyrysen moottori numeron perusteella. Numero oli 606 912 12... ja jotenkin jatkui, mutta en muista loppua. Erikoista sikäli että siellä on kuitenkin turbon männät, mutta vaparin öljypumppu. Sitten kiinostaisi tietää että mikä on vaparikoneen imunokkien pituus? Tuossa ne ovat 13,5 mm. Eli ovatkohan nyt sitten vaparin vai turbon nokat tuossa?

Tuo öljypumpun tuotto nyt tosiaan kiinostaa että kuinka paljon mahtaa olla eroa turbon ja vaparin öljypumppujen paineen tuotossa? Kun mulla olisi siinä vanhassa moottorissa OM603 turbon pumppu, että olisko se parempi tuohon moottoriin ja uskaltaako tuolla vaparin pumpulla nyt ajella edes rauhallista koeajoa vai onko jopa niin että ei ole tarvetta välttämättä vaihtaa ollenkaan? Jos niissä on suuri ero niin kai se sitten olisi syytä vaihtaa ennen kun rupeaa kunnolla kuormittamaan vai mitä ollaan mieltä asiasta?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Su 17.01.2021 18:35 Sitten selvisi sellainen asia vielä moottorista että se on alunperin ollut vapaasti hengittävän Väyrysen moottori numeron perusteella. Numero oli 606 912 12... ja jotenkin jatkui, mutta en muista loppua. Erikoista sikäli että siellä on kuitenkin turbon männät, mutta vaparin öljypumppu.
No olikos siellä sitten öljysuihkut paikallaan?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Oli. Onko muuten niin että vapari leveekantisissa niitä ei kuuluis olla?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eihän niitä ainakaan kapeakantisissa Diesel -vapareissa pitäisi olla mutta niin niitä vain on ollu ihan perus 200D:ssäkin :o Joo'o Kaksi vaparin lohkoa olen nähny jossa ruutat ovat paikallaan. Ahtimia tms kilkkeitä mosassa ei kuitankaan ollut. Se tuossa eniten ihmetyttää kun eihän kait neloskoneita ole koskaan lanseerattu W124:seen ahdettuina ja silti ruuttaversion lohkoja on nähty. Tehdasastekoisina lohkoja kuitenkin pidettiin. Nyt ihan satavarmaksi muista mutta ettei vaan nuissa ollu öljypumppukin eri?

606:sta ei ole tietoa mutta sellainen käsitys on ettei vapareissa ruuttia yleensä olisi? Mähän en ole nuiden kanssa ollu silleen tekemisissä et tietäisin. Minullahan on yksi ahdetun 606:sen ö-pumppu osina ja siitä vois kattoa mitä numeroita valuosissa on. Niin ja on yksi jälkiahdettu vaparimosakin jonka olen tarkoituksella jättäny purkamatta.

Voisiko olla mahdollista että siihen lohkoon on porattu ne ruutanpaikat jälkikäsin? Sellaisenkin tempun on ainakin yksi foorumilanen tehnyt muistaakseni Viton koneeseen ja sitä taisi olla juttuakin tällä foorumilla?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Toisessa topicissa ainakin väitetään että kaikissa leveekantisissa vapareissa olisi öljysuihkut. Tai ainaki 606 ja 605:ssa. 604:sta sitten tiedä kun sitähän ei taida olla ahdettuna tehtykkään. Ja kaveri ainaki väitti kans näin ketä näihin on perehtynyt aika hyvin että vapari leveekantisissakin olis öljysuihkut alunperin.

Mut ne nokkien pituudet kiinostas tietää jos joku tietää kuinka pitkät on jommassa kummassa moottorissa? Mulla ne on tosiaan 13,5 mm. Eli puoltaako ennemmin vapari vai turbon nokka-akseleita?

EDIT: Ja siis pituus on mitattu siten että nokan kärjestä akseliin suoraan. Eli ei puhuta nostomitasta.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin laiteaanpa vähän tilannepäivitystä tännekkin ja kyssäreitä samalla. Eli nyt olis automaattilootaan asennettu Ofgearin ohjaus ja pääsin tänään ensimmäistä kertaa koeajolle tekniikan vaihdon jälkeen ja pääpiirteittäin vaikuttaisi normaalille. :thumbup: Kone vain tuntuisi resonoivan enemmän auton koriin kuin edellisellä koneella. Moottorityynyt olivat hyvässä kunnossa ja oletettavasti vaihdettu 110 tkm sitten edellisen omistajan toimesta. Imusarja tosin ottaa tulipeltiin hiukan kiinni, niin voi olla että johtunee siitäkin.

Yhtenä ongelmana on että vesilämpömittari ei pelaa. Edellisellä koneella se pelasi moitteetta. Mittariyksikkö on ehkä noin viisi, kuusi vuotta vanha, eli ei varmaankaan siinä vikaa. Uusi lämpöanturin liitin on tilauksessa. Se johto nimittäin siinä liittimen juuressa on enää kiinni pyhällä hengellä. Lueskelin täältä foorumilta että jollakin oli ollut niin että oli vaihtanu lämpöantureiden paikkaa päittäin niin oli ruvennut mittari pelaamaan ja flekti lakannut pyörimästä. Mulla nimittäin tekee juurikin sitä samaa että flekti lähtee myös pyörimään ja ei sammu ennen kuin sammuttaa koneen. Eli täytyy koittaa vaihtaa niiden antureiden paikkaa itekkin, niin jospa rupeis mittari pelaamaan ja flekti rauhottumaan. Kuumana se kone ei selvästi käy kun ei kerää painetta ja ylävesiletku ei oo mitenkää tulikuuman tuntunen.

Sitten olisi kysymys tandempumppuun liittyen. Kun se pumppuhan pyörittää ASD-lukkoperää ja tasonsäätöä ZHM hydrauliöljyn välityksellä ja niille on oma muovinen säiliö kuskin puolen etunurkassa. Mutta entäpäs se ohjaustehostin, kuuluuko siihen laittaa samaa ZHM öljyä, kuin sinne muovisäiliöönkin vai kuuluuko sinne laittaa ATF-öljyä? Eli siis ovatko ne samassa piirissä vai erikseen? Oletin että ovat samassa ja laitoin sinne ZHM-öljyä ja nyt ohjaus tuntuu mielestäni raskaammalta kuin ennen. Ja siis se öljy mitä siellä ennen oli näytti enneminkin ruskealta kuin punaiselta. Siksi myös päättelin että sinne kuuluu ZHM:ää.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kaikesta päätellen paikallaan on omavalmiste imusarja jos tulipeltiin kiinni ottaa? Se varmaankin kannattaa ensitilassa muokata silleen ettei ota kiinni ja tule murheita siltä osastolta.

Minkäsverta painavampi 606:n on eri ahtimen kanssa vs 603:nen? Sillä vaan että kumityynyjen viallisuutta ei välttämättä kannata sulkea pois ja jos uusaa ni ne ehkä kannattaa valikoida alkuperäistä jämäkämmät? Mulla on se käsitys että niitä on "sen seitsemään" eri painoluokkaan tehtynä ja kuskinpuoli ei välttämättä ole sama kuin apparin? Ts vaikka ne ristiin käypikin paikalleen niin ennen asennusta kannattaa selvittää kumpi on kummalle puolelle tarkoitettu?

Onko paisuntasäiliö alkuperäinen ja omalla paikallaan ja se paisarille tuleva pikkuletkun lähtö laitettu ylävesiletkun lähelle kanteen? 603:n letkunippahan muistaakseni ei suorilta käy 606:seen?

Ohjaustehostimeen ehdottomasti ATF. Ja kun teet vaihtoa siihen niin vaihda huuhtelemalla. Atlaksella oli mielestäni pätevä ohje siihen jossain topiikissa. Eli kun on imaissut kipon tyhjäksi ni täyttää sen oikealla öljyllä ja sit avaa paluuliitoksen pistää auton käymään ja kaataa kippoon uutta kun vanha tulee paluulinjasta pois. Kun väri vaihtuu puhtaaseen ni huuhtelu on valmis.

Se ZHM ei voiteluominaisuuksiltaan ole hyvä ja jos tuolla ajelet ni kulumavikoja alkaa tulla nopsaan. Kummallekin sekä ohjaukselle että lukkoperälle on oma pumppu samoissa pumpunkuorissa ja siitä se nimi tandemkin ilmeisesti tulee? Ja onhan siinä neljä öljynippaakin.

Minulla taisi olla jotain LiguiMolly:n purkissa olevaa öljyä tehostimeen. Tarkaa tyyppiä en muista mutta on kellertävää ja olovinaan oikein koitettu valikoida justiin sellainen öljy mitä siinä alkuperinkin on ollut. ATF käsittääkseni ei olisi ihan se alkuperäinen mutta sitä on yleisesti käytetty näissä ja muissakin merkeissä ja siinä mielessä varmaan on käypäistä. ZHM ei ole!
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu omavalmiste imusarja paikallaan ja resonointi ei johtunut siitä. Otin imusarjan löysälle niin että varmasti on irti pellistä niin ei vaikutusta. Täytyy tutkia sitä paremmin vielä myöhemmin mistä resonoi. Pakoputken kannaketta hiukan hiottiin kans kun otti vaihdelaatikkoon kiinni metalli metallia vasten, mutta ei silläkään ollut vaikutusta.

En osaa sanoa minkä verran on eroa painossa vanhaan koneeseen verrattuna, mutta sen tiedän että ne kumityynyt eivät ole ainakaan päittäin vaihtanut paikkoja.

ZHM -öljyt olis nyt vaihdettu ATF-öljyihin ohjaustehostajaan. Myös vesilämpömittari saatu pelaamaan lailles. Ne oli ne anturit ristissä kuten epäilinkin.

Nyt päästäänkin juuri oleelliseen aiheeseen tuosta paisuntasäiliön pikkuletkusta. Mulla on tossa Griffinin syyläri ja se letku menee siihen syylärin korkin kaulukseen, mutta siinä on painekorkki. Eli se on ollut tarkoituksena vaihtaa sellaiseen tavalliseen korkkiin, jossa ei ole sitä painejousta, jolloin pääsisi ilmaantumaan sitä kautta. Osaako joku sanoa saako näitä ihan perus varaosaliikkeistä? Paikalliseen soitin tänään, niin heillä ei ainakaan ollut ainuttakaan sellaista hyllyssä.

No nyt kun sain mittarin pelaamaan niin uskalsin lähteä hakemaan päästölappua kun voi seurailla lämpöjä. No päästiin sitte korjaamolle asti hyvin ja lämmittelin pihalla vielä konetta ennen ryntäytystä. Kaikki vaikutti ihan normaalille, kunnes ruvettiin ryntäyttämään. Piti ottaa parikin ryntäytystä kun ei saatu tulosta ekalla, eikä myöskään tokallakaan kerralla. Tokalla kerralla huomattiin että veden lämmöt alko nousta ja painetta alko kertyä kun se pikkuletku oli kerran tukossa. Tokassa ryntäytyksessä myös alko jonkun verran huohottimesta tulla savua. Mulla ei ole nyt mitään letkua huohottimen ulostulossa paikallaan. Öljyä sieltä ei kuitenkaan tullut. Sitten kun kierrokset laski tyhjäkäynnille niin moottorin käynti myös pätkäs kummallisesti kerran. Oireet oli sitten jo siinä aistittavissa sen suuntaiset että parempi keskeyttää päästöjen mittaus ja ajella varovasti takas tallille päin. No siinä rupes olemaan sitten puolessa välissä matkaa veden lämmöt reilua sataa ja öljyn lämmöt noin sataa astetta, joten otin heti parkkiin kun pääsi sopivaan paikkaan ja annoin jäähtyä rauhassa. Huomattiin että syyläri oli kuskin puolelta ihan kuuma ja pelkääjän puolelta kylmä. Eli eikös nyt vois päätellä että järjestelmässä on ilmalukko kun siellä ei ole nyt yhteyttä paisariin? Otettiin nimittäin auki se korkki syylärin päältä niin sieltä alkoi tulla ilmakuplia ja pinta alkoi nousta.

Siitä sitten ajelin rauhassa tallille kun lämmöt oli laskenu riittävästi ja seurailin vielä öljynpaineita. Ne nimittäin laski siinä vaiheessa kun pysähdyin parkkiin niin reiluun kiloon tyhjäkäynnillä. No sitten kun olin tallilla niin oli vajaa 1,5 baria ja annoin käydä pienen hetken tarkkaillakseni nouseeko lämmöt. Lämmöt nousi tyhjäkäynnillä edelleen ja öljynpaineet alkoi taas laskea reiluun kiloon. Öljy oli silloin noin 90 asteista. Kuulostaako normaalille että kuuluu laskea noin alas, vaikka vasta tuon verran lämpöä öljyssä? :think:

No niin tai näin niin täytyy se nyt joka tapauksessa saada se ilmaus pelaamaan lailles ja seurailla sitten niitä öljynpaineita vielä tarkemmin lisää jatkossa ja kokeilla ite ryntäytellä sitä ja kattella mitä tapahtuu. Yks vaihtoehto on myös että voihan tossa olla termostaattikin jumissa miksi ne veden lämmöt nousee. Eihän se kova homma olis sitä ottaa irti ja laittaa kiehuvaan veteen ja kattoa pelaako lailles. Epäilen kuitenki ite ennemmin sitä ilmaprobleemia.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos siinä griffissä se ns ylivuotoletkun paikka ja ei ollenkaan ilmausta varten? Oletettavasti se paikka on kuitenkin selvästi alempana kuin kannen vesikanavan yläosat ja siitä seuraa sit varmana murheita. Kun se pikkuletkun funtio ymmärtääkseni on juurikin se että siitä pääsee "ilmataskut" purkautumaan niin silloin sen letkuliitoksen on oltava ylimmässä kohdassa kantta?

Entäs paisari? Se pitäis sit olla kaikkein ylimpänä että sen ylivuodosta pääsee kaasut tarvittaessa purkautumaan ulkoilmaan. Niitähän varmana tulee varsinkin siinä kohtaa kun hanikkaa annetaan meinaan kanteen tulee kuumia kohtia jossa neste voi kiehahtaa ja siitä sit sitä kaasuakin tulee?

Mites oliko sulla ahtimessa nestejäähdytystä? Jos on niin siellä varsinkin nesteet kiehahtaa kun happea antaa. Omasta mittailinkin jossain vaiheessa K-tyypin anturilla online -tyyliin ja vaunuvedossa ylämäkiin niin poistopuolen nestenipasta mitattuna menee lämpö helposti toiselle sataa.

Eikös siinä sun mosassa sitä pikkuletkua voi jostain syystä laittaa samaan paikkaan missä se OM603:ssa on?

Tyyliin näin:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:02 Onkos siinä griffissä se ns ylivuotoletkun paikka ja ei ollenkaan ilmausta varten? Oletettavasti se paikka on kuitenkin selvästi alempana kuin kannen vesikanavan yläosat ja siitä seuraa sit varmana murheita. Kun se pikkuletkun funtio ymmärtääkseni on juurikin se että siitä pääsee "ilmataskut" purkautumaan niin silloin sen letkuliitoksen on oltava ylimmässä kohdassa kantta?
Juu Griffinissä on ylivuotoletkun lähtö ja siinä oli painekorkki tulppana ensin. Eli ei päässy ilmat siitä menemään paisariin ensin. Nyt ongelma korjattu äsken siten että rälläkällä vedin raakasti sen painelaipan ja jousen poikki siitä sillai että ilmat pääsee paisariin. Itseasiassa tarkastin tämän ja se syylärin lähtö pikkuletkulle on jopa ylempänä kuin kannesta tuleva ylävesiletku.

Eli korkin tuunaamisen jälkeen annoin auton käydä normilämpöiseksi ja ajoin tallista ulos ja meinasin käydä heittämässä pienen testilenkin että pysyykö lämmöt aisoissa vai ei, niin ennne kuin pääsin pihasta pois, niin havaitsin jo siinä kohtaa että veden lämmöt alkaa kivuta yli 90 asteen ja öljykin nousi 95 asteeseen pelkällä tyhjäkäynnillä. :shock: Öljynpaine myös laskin lämpöjen noustessa taas sinne kilon tuntumaan. Onneks en kerinny lähtemään mihinkään koeajolle, vaan ajoin takas talliin ja annoin jäähtyä.

Eli kyllä siellä veden kierrossa on edelleen joku ongelma selvästi. Voisiko se olla sitten se termari? Ajattelin sen nyt huomenna kattoa joka tapauksessa että pelaako, kun se on seuraava mikä itsellä tulee mieleen.
Jari Ke kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:02 Entäs paisari? Se pitäis sit olla kaikkein ylimpänä että sen ylivuodosta pääsee kaasut tarvittaessa purkautumaan ulkoilmaan. Niitähän varmana tulee varsinkin siinä kohtaa kun hanikkaa annetaan meinaan kanteen tulee kuumia kohtia jossa neste voi kiehahtaa ja siitä sit sitä kaasuakin tulee?
Paisari on vakio paikallaan, eli on ylimmässä kohtaa.
Jari Ke kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:02 Mites oliko sulla ahtimessa nestejäähdytystä?
Ei ole.
Jari Ke kirjoitti: Pe 29.01.2021 20:02 Eikös siinä sun mosassa sitä pikkuletkua voi jostain syystä laittaa samaan paikkaan missä se OM603:ssa on?
Kyllähän sen vois siihen askarella, mutta sitten tarttis reikä porata siihen ja tehä kierteet letkun lähdölle, ja eipä se taida tosiaan auttaa asiaan kun kerran olis jopa alempana kuin se Griffinissä oleva lähtö.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kaasujenpoiston siis pitäisi olla kunnossa. Varmaan olet ylävesiletkua puristellu käsin? Ilmanhan huomaa silleenkin jos sitä siellä kaikestahuolimatta olisi.

Edit: Näkyykö siitä paisarista sen pikkuletkunkohdalta nesnekiertoa joutuisalla tyhjäkäynnillä? Siinä pitäisi selvästi näkyä nesteen tuleminen paisariin kun mosassa on jotain 1500r/min. Niin ja siinä ei pitäisi näkyä selvästihavaittavaa kuplimista.

Sit tulee mieleen se että jos sen termarin ilmausventtiilinreiässä on jotain joka tukkii sen? Siinä tapauksessa termari saattaa toimia epäjohdonmukaisesti. Kait siellä sentään on 82°C termari eikä vaparin?

Tohonhan mä vaihdoin vesipumpun ja se oli valupyörällä. Niitä vissiin on sellaisiakin jotka on muovisia ja niitä on ollu halki silleen et se vedenheittopyörä ei pyöri akselin mukana. Eli jos termari on oikeanlainen ja venttiili ei ole tukossa ni toi osasto melki seuraavaksi tutkintaan?

Olen joskus ihmetelly sitä että mistä syystä tuo termarin ilmausventtiili on klo9 suunnassa eikä klo12? Termariahan ei saa asennetuksi kuin vain yhteen asentoon ja ilmareikä tosiaan jää klo9.

Omassa kun en alkuun tienny et mittari itte näyttää väärin niin purin sitte tuotakin osastoa. Jäljistä näki selvästi nestepinnan missä se oli ollut ja termarikotelo ei ollut ollut täynnä. No tein sitte pienellä poranterällä reiän ylimpään kohtaan termaria. Varmaan oli aivan turha toimenpide kun tuo puoli kait pelaa näissä laitteissa todella luotetavasti mutta kun en tienny vielä siinä kohtaa miksi mosalämpö seilasi mittarin mukaan.

Tuosta toimenpiteestä kait ei ole muuta haittaa kuin se että siinä orginaalissa ilmausreiässä tosiaan on venttiili joka aukeaa jos nestepinta on alle sen ja menee kiinni jos nestepinta on sen yläpuolella. Siitä taas seuraa se ettei termari falskaa ja siten pakkasilla mosa lämpeää joutuisammin. No haitta on ainakin tuossa niin minimaalinen etten ole lähteny termaria vaihtelemaan. Pohjoisen kylmissä saattaisi tilanne olla toinenkin.

Itte taisin porata sen reiän pienimmällä terällä mitä porakoneenistukkaan kiinni sain.

Se termarinventtiili on vain hauli ja toiminta käsittääkseni menee niin että kun mosa käynnistetään ja jos nestepinta on venttiilin yläpuolella niin kun nestettä lähtee menemään siitä reiästä vesipumpun kierrättämänä niin neste ottaa mukansa sen haulin joka sit tukkii sen reiän ja estää ohifalskauksen.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: La 30.01.2021 09:37 Varmaan olet ylävesiletkua puristellu käsin?
Juu on sitä tullu puristettua ja pinta paisarissa liikkuu sen mukaan.
Jari Ke kirjoitti: La 30.01.2021 09:37 Näkyykö siitä paisarista sen pikkuletkunkohdalta nesnekiertoa joutuisalla tyhjäkäynnillä?
Mielestäni sieltä tuli jo kiertoa ihan pelkällä tyhjäkäynnilläkin.
Jari Ke kirjoitti: La 30.01.2021 09:37 Sit tulee mieleen se että jos sen termarin ilmausventtiilinreiässä on jotain joka tukkii sen? Siinä tapauksessa termari saattaa toimia epäjohdonmukaisesti. Kait siellä sentään on 82°C termari eikä vaparin?
Täytyy tarkastaa tänään ku saan auki sen. Jos siitä ei löydy mitään niin vesipumppu sitte seuraavaks tutkintaan

Sitten on yksi kans mikä on kummitellut mielessä, että ovatko moottorin kasaajat nyt onnistuneet jotenkin kasaamaan sen sylinterinkannen persiilleen että tiiviste vuotaa. Kaikki kannenpultit kävin itse vielä läpi siten että vanhasta koneesta otin vertailupohjaksi kannen pulttien tiukkuuden. Kävin kaikki pultit läpi 98 newtonilla, siis siten etten avannut niitä, vaan kokeilin vain että momenttiavain napsahtaa että ovat varmasti piukassa. Ne pisimmät pultit oli osa sellaisia että tuolla momentilla olisi mennyt piukempaan, mutta en uskaltanut kiristää, koska tuntui vain että pultit venyy entisestään. Ne pisimmät varmasti ovatkin herkimpiä venymiselle, koska vain ne pisimmät lähti pyörimään sillä 98 newtonilla. Otin ne kyseiset pultit sitten auki ja mittasin että pituudet ovat edelleen ohjearvoissa että voi uudelleen käyttää ja voitelin asennusrasvalla ja vedin ne ensin 35 newtoniin ja sitten kiristin 180 astetta. Eli koitin jäljitellä oikeaa kiristysohjetta. Kattelen vielä tänään ennen ku avaan termaria että tuleeko sinne paisariin kuplia ni pystys päättelemään falskaako siellä kuitenkin kansipahvi.

Kun erikoista tässä on nyt se että sillon kun ajelin pienet koeajot ekan kerran kun vesilämpömittari ei toiminut vielä, niin öljynlämmöt pysytteli normaalisti jossain 80-85 asteen kieppeillä muistaakseni ja paineet oli 1,5 baria loppuun saakka tyhjäkäynnillä. Nyt eilisen jäljiltä öljyn lämmöt ei enää pysy kurissa. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14914
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti:Ohjaustehostimeen ehdottomasti ATF.
Onko tälle ehdottomuudelle jokin perustelu, kun kuitenkaan 124 ohjaustehostimeen auton valmistajan mukaan EI kuulu ATF öljy ?
mbosa.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: La 30.01.2021 15:06
Jari Ke kirjoitti:Ohjaustehostimeen ehdottomasti ATF.
Onko tälle ehdottomuudelle jokin perustelu, kun kuitenkaan 124 ohjaustehostimeen auton valmistajan mukaan EI kuulu ATF öljy ?
Virallinen luokitus ohjaustehostimen öljylle on 236.3. Omissa olen käyttänyt tätä. On väriltään keltaista ja vanhetessaan tummuu jonkin verran. Bevon listaus hyväksytyistä öljyistä: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_en.html
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: La 30.01.2021 15:06
Jari Ke kirjoitti:Ohjaustehostimeen ehdottomasti ATF.
Onko tälle ehdottomuudelle jokin perustelu, kun kuitenkaan 124 ohjaustehostimeen auton valmistajan mukaan EI kuulu ATF öljy ?
Tuossa taisi olla niin että Threidin aloittajalla oli vaihtoehtoina ZHM tai ATF ni siitä tuo sit jäi. Myöhempänä samassa postauksessani mainitsinkin Ligui Molly öljystä joka on keltaista ja jota itte olen käyttäny ja jonka pitäisi olla sitä mitä kuuluu.

Vaikka ATF ei tosiaan ole se akuperin suositeltu niin sitä kuitenkin paljon näkee käytettävän näissäkin. Osittain varmaan johtuu siitä että monilla merkeillä ATF taitaa olla suosituksena ja sillä "optiolla" sitä sit näihinkin laitetaan? ATF:ät taisi tuossa 300DT:ssäkin olla ja Matikissa oli kans senoloiset. 250DT:ssä varmaankin oli alkuperäiset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14914
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Okei, aika monessa on näkynyt ATF:ää eikä ilmeisesti ole laitteet siitä kärsineet. Ajattelin että onko jotain syytä laittaa mieluummin sitä kuin suositeltua öljyä.
mbosa.fi
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis saatu vesilämpöongelma kuriin. Oli nimittäin käynyt niin että myyjä oli kasannut termostaatin väärin päin paikalleen. :clap: Onkohan vielä monta osaa jäljellä mitä voi vielä tulla vastaan, jotka väärin kasattu. :lol:

No nyt olis seuraavana ongelmana öljylämpöjen karkailu. Eli ne pyörii siellä 95 asteessa, vaikka ulkona pakkasta 12 astetta. Kokeilin öljyjäähyä ni eihän ne siellä kierrä laisinkaan kun kerran jäähy oli ihan jääkylmä. No selvitin siihen jo syyn ja tällä kertaa ei voida syyttää myyjää, vaan se on ollut ihan oma töppi. :D Olen nimittäin irrottanut suodattimenjalasta sen termostaatin siinä toivossa kun kesähelteellä ajaa että sais öljy kiertää koko ajan siellä jäähdyttimessä, kun tämä kerran pääasiassa on ajossa vain kesäkautena, eikä talviajoa. No selvitin että järjestelmä toimii juuri päinvastoin, jos siellä ei ole sitä termostaattia. Eli sillon se ei kierrä lainkaan siellä jäähdyttimessä. Eli nyt täytyy se jalka saada taas auki että saa sen termarin sinne takas asennettua. Tuntuu olevan vain todella vammanen irrottaa se jalka sieltä näin kun kone on keulilla. :roll: Ajattelin ottaa starttimoottorin ensin irti niin jos pääsis paremmin niihin alapultteihin käsiksi. Taaempaan yläpulttiinkin varmaan pääsee auton alta vissiin paremmin käsiksi? Ajattelin että öljyputkia ei tarttis irrottaa, vaan irrottais niiden putkien korvan siitä lohkon kyljestä niin putket tulis sit sen verran jalan mukana mitä sit letkut antaa myöden?

EDIT: Tietääkö joku onko noita termostaatteja saatavilla alemmalla avautumislämpötilalla? Kun jos tuo termostaatti aukeaa 90 asteessa ja jos oikein olen ymmärtänyt niin 110 asteessa olisi täysin auki. Tai näin ainakin tulkitsisin kun kerran vanhalla koneella alko jäähdytin lämpeemään 90 asteessa ja termarissa on luku 110, joka vois viitata siihen että siinä kohtaa on täysin auki. Korjatkaa jos olen väärässä :?:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Su 31.01.2021 22:36 Noniin nyt olis saatu vesilämpöongelma kuriin. Oli nimittäin käynyt niin että myyjä oli kasannut termostaatin väärin päin paikalleen. :clap: Onkohan vielä monta osaa jäljellä mitä voi vielä tulla vastaan, jotka väärin kasattu. :lol:
Voi olla :(

Mutta tuohon m-öljyn kumenemiseen niin olikos sinulla silloin ekalla testilenkillä niin että pohjalevy ei ollu paikoillaan jos silloin ö-lämmöt pysyi alempana vai mistä syystä niin kävi?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Pohjalevy ei ollut paikallaan, eikä se ollut nytkään. En osaa tarkkaan siihen sitten sano että miksi ei silloin lämmöt noussu. Ehkä ne olis noussu jos olis antanu ensi käydä pitempään tyhjäkäyntiä. Tosin tätä asiaa itsekki pohdiskelin että voiko johtua jostain muusta, mutta viime kerralla muistaakseni ei käynyt niin pitkää aikaa ennen testilenkkiä. Nyt lämmöt oli päälle 90 asteen jo koeajolle lähtiessä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuossa kohtaa kun kuormitusta ei ole ollut lainkaan niin yli 90°C öljynlämpötilaksi tosiaan kuulostaa jopa epäuskottavan korkealta? Oletko varmistanu että läpömittari näyttää oikein? Tai mittapää liikahtanu eripaikkaan jos sellainen edes mahdollista on? En tosin ole omista koskaan oikein mittarilla mitannu silleen et voisi mitään sanoa mutta käsituntumalla varsinkaan tyhjäkäynnillä ei öljyjenlämpötila taida paljoa yli 60°C nousta ainakaan tuossa 250DT:ssä näin talvisin vaikka mosa normilämmössään olisikin? Sitähän mä käytin tyhjäkäyntiä pari talvea takaperin enemmänkin kun tutkin syitä kylmään lämmityslaitteen puhallusilmaan. Se toki selvisi sitten mutta muistan et koittelin ja taisin itseasiassa mittaillakin ö-suotimen kannnesta lämpötiloja? Siitä tosin ei saa luotettavaa lukemaa infrapunamittarilla. Pitäis maalata mattamustaksi ni sitten kyllä. Sellainen kuva kuitenkin jäi ettei suotimen kansi likelläkään sataa olisi ollut meinaan kait käpälä kirpoaisi alta aikayksikön jos noin kuumana kävisi?

Eihän m-öljyt ole "lisääntyneet"?

Edit: Niin rauhoittuikos moottorilämpö siihen 80 nurkille kun laitoit termarin oikein päin? Olihan se 82:nen ?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu en kyllä kans ihan ymmärrä et miten ne voi noin korkeelle nousta. Edellisestä koneesta muistan sen verran että nätissä ajossa kesällä ne huiteli yleensä jossain 80 asteen kieppeillä ja jos ajeli kaupungissa nätisti ilmastointi päällä kesähelteellä niin saatto nousta yli 90 asteen, mutta nyt on vähän eri lämpötilat ulkona ja ei ilmastointiakaan edes pysty käyttämään nyt. En tiedä sitten onko se jotenki konekohtanen juttu vai mikä sen sitten voisi aiheuttaa että ne tolla tavalla nyt nousee kun ei oo kiertäny jäähyn kautta? :think: Voiko esimerkiks kampiakselin kaulojen pienet naarmut aiheuttaa sellasta tai liian pienet laakerivälykset?
EDIT: Kone kuitenkin käy ihan nätisti että sen puolen ei luulis olevan mitään ongelmia, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mäntien öljysuihkut katoin että ovat oikein suunnattu. Kakkosen suihkua piti hiukan kääntää paremmin kun oli persiilleen sekin laitettu.

No sain nyt kuitenkin sen termarin tänään sinne asenneltua takas ja nippuun ja huomenna koeajolle. Oli muuten pojat homma saada sen jalka sieltä irti! Taas sai muutaman tunnin viettää auton alla. :roll: Ja sitten ku se yks kuusiokolopultin kanta rupes olemaan pyöreä siinä ö-jalan juuressa niin sille piti antaa vähän lämpöä ja sovitella kaikkia mahdollisia avaimia että varmasti saa sen auki ilman että kanta pyörähtää lopullisesti.

Joo siellä oli myyjä laittanut uuden tarviketermarin, mutta se oli 85 asteessa aukeeva, eli vaparin termari. Otin vanhasta koneesta alkuperäslaatusen 80 asteen termarin ja laitoin sen tilalle. Nyt pysyi sillä veden lämmöt siinä 80 kieppeillä. :wink:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä! Syyt vedenlämpöön siis on selätetty.

En oikein usko siihen että yksi tai kaksikaan kampuran liukupintaa nostaisi tuolleen ö-lämpöjä ja jos nostaisi niin se mosa ei kauaa pyöri?

Toisaalta se kannattaa muistaa että vaikka jokin liuska olisi kokonaan loppu niin silti ö-paineet saattaa näyttää normaalilukemia. Siinä on sellainen tapahtumaketju mahdollinen jopa todennäköinen että kun laakeri alkaa kulua nopeasti niin sitä laakerisilppua joutuu öljykanavaan siihen laakerinlikelle ja tukkii sen kanavan. Mutta joo, Sulla ei tuollaisesta kyse ole ja tuo vaan noin niiku taustatiedoksi jos ei jo ennestääkin tiedossa ollu.

Varmista se ö-lämpömittarin näyttämä et näyttää oikein. Niin tai joko kokeilit oikeinasennetulla ja oikealla termarilla missä ö-lämmöt seilaa?

Ja jos epäilet vähääkään että öljyt pääsi jossain vaiheessa käymään liian kuumina ni vaihda ne!

Toi väärinsuunnattu öljyruutta olisi lähes satavarmasti aiheuttanut vakavaa harmia joten erittäin hyvä että suuntasit sen tarkoituksenmukaiseksi!


Edit: Mietiskelin vielä tuota tapahtumaketjua m-öljyn kumenemiselle. Jos nyt ei ota huomioon sitä ensimmäistä koeajolenkkiä jossa lämmöt pysyi kurissa niin voisiko selitys nykyisille lämpötiloille olla looginenkin? Meinaan kun jos öljy ei päässy kiertämään lauhduttimessa lainkaan niin voisiko olla ihan luonnollista se että ahdetussa m-öljyjen lämpötila tosiaan nousee korkeaksi ihan tyhjäkäynnilläkin? Meinaan jos ja kun öljysuihkut ruuttaa öljyä mäntiin niin öljy kyllä lämpiää siinä kohtaa aivan toisella tavalla kuin vaparissa jossa öljysuihkuja ei ole.

Niissä suihkuissa on paineventtiili jotka uskoakseni ovat siksikin että kuumilla öljyillä paine riittää voitelemaan n-akselin ja kampuran jne? Muutoinhan paine saattaisi romahtaa tyhjäkäynnillä liian alas? On siten moottorin ja ö-pumpun kuntokysymys se kuinka kuumina öljyjen pitää olla että suihkujen paineventtiilit alkaa rajoittamaan sille osastolle menevää öljynmäärää?

No tuo edelläoleva ei ole tietoa vaan vain mun omia päätelmiä aiheesta. Liekkö sitten päätelmäni kuinka oikein tai väärin niin sen taatusti joku muu kuin minä tietää paremmin.

Nuista omista niin mistä tietää että paljonko m-öljyä kiertää lauhduttimesa kun sitä kädellä koittelin ja kun ja jos kiersi niin eihän m-öljyt todella kuumukaan? Käsittääkseni siis aika turhaa tehdä näistä lähtökohdista pitkälle meneviä vertailuja.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis taas hiukan selvitetty koneeseen liittyviä ongelmia ja kyllä se vaikuttaa siltä että siellä on jotain vakavampaa vialla, jonka tähden varmasti on öljyn lämmötkin korkeella ja paineet matalalla.

Eli tosiaan eilen sain sen termostaatin asennettua suodattimen jalkaan ja tänään kävin sitten koeajolla ja totesin että termarin asennuksella ei ollut vaikutusta öljyn lämpöihin. Eli lämmöt nousee sinne sadan asteen ylikin jopa ja paineet laskee alle kiloon kun kävi koeajolla ja anto käydä tyhjäkäyntiä. No otin sitten seuraavaks öljyjäähystä paluuletkun auki, tarkastin ettei se ole tukkeessa. Sieltä tuli öljyä kuten kuuluu. Laitoin sen kiinni ja tein saman tuloletkulle ja löin koneen tulille nähdäkseni tuleeko sieltä öljyä, ja tulihan sieltä. No kävin sitten vielä ostamassa infrapunalämpömittarin ja mittailin öljylämpömittarin anturin yläpuolelta lämpötilaa, joka näytti noin 20-25 astetta vähemmän kuin auton mittari. Eli voisi olettaa että auton oma mittari näyttää silloin ihan oikein... vai ollaanko eri mieltä? No ajelin siinä sitten vielä uudelleen normaalia koeajoa ja seurailin lämpöjä niin ne pyöri koko ajan oikeastaan siinä 95-100 asteen välillä ja paine oli tyhjäkäynnillä reilua kiloa. Sitten kun kokeilin vielä kierrättää hiukan korkeemmalle vapaalla niin alko totuus valkenemaan :!: Kun jenkaa on yli 3000 rpm niin alkaa kalisemaan selvästi ja huohottamaan niin että savua tulee kabiiniin asti. :shock:

Sitten siinä on kummallisena oireena ollut myös moottorin käynnistä johtuva täristys, josta taisi ollakkin aikaisemmin juttua. Kun tuli vaan mieleen että voiskohan olla mahdollista että kampura olis sen verta kiero että se aiheuttaa tätä vai onko liian kaukaa haettua? Jos kampura olisi kiero, niin sehän selittäis niiden kk-laakereidenkin vauriotkin. Sellanen erikoinen havainto oli myös siellä päästötesteissä että kierroslukumittari lakkasi näyttämästä yli 4000 rpm jälkeen. Tuli vaan mieleen että voisko se johtua juuri siitä että itse kone täristää normaalia enemmän epätasapainon tähden?

Sitten tuumattiin myös että kiertokankien ylälaakeritkin vois olla syyllisiä tähän kalinaan. Tämä kun on kasattu uusilla H-profiiliveiveillä ja vanhoilla männäntapeilla. Taikka sitten ne kampuran kaulat olis syönyt ne alakerran laakerit?

Vaihtoehtoja on monia, mutta jotain siellä on varmasti persiillään, mikä nyt ei sikäli itseä yllätä kun tässä on ollut niin moni muukin asia persiillään tän koneen kanssa. :thumbdown:

No niin tai näin niin kyllä se joka tapauksessa on nyt vaan todettava että motti pois keulilta ja auki se on pakko ottaa, ei auta muu. Jos nyt jollakin tulee tästä jotain mieleen niin toki saa kertoa oman näkemyksensä mihin oireet vois viitata. Voi olla et otan auton kanssa nyt pienen aikalisän ja vien sen säilöön halliin ja rupeen sitte haalaamaan ku kelit vähän lämpee keväämmällä. Pikkuveljellä OM603 turbo keulilla ja meinas siihen nuo mun vanhat lisukkeet mitä jäänyt vanhasta koneesta ja vaihtaa uudet tiivisteet samalla, joten täytyy päästää hänetkin välillä talliin touhuumaan omaa projektiansa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Justiinsa :cry:

Siitä infrapunamitarilla mitatusta lukemasta ni jos on kirkas metallipinta ni lukema on mitä sattuu. Sitä voi ihan testatakin eli laittaa kirkkaaseen kattilaan vettä ja kun kiehuu ni kun mittaa kyljestä on lukema monesti tyyliin 40°C . Mitä kiiltävämpi pinta sitä enempi väärä lukema. Valkea ja yleensäkin kiiltävä pinta antaa vääriä lukemia. Mattamustasta pinnasta antaa kokolailla oikean lukeman ja mukin väri kun vaan on matta pinta.

Mutta joo,,, On siinä mosassa niinpaljon kaikkea "vakaviin oireisiin viittaavaa" että eittämättä oikea päätös purkaa se ja kattoa tarkemmin.

Tuo öljyjen liiallinen kuumuminen kuulostaa kyllä lähtökohtaisesti siltä ettei hommasta välttämättä helpolla tule selviämään :roll: Senverta sitä mosaa on nyt ehkä käytetty että voisi olettaa että kun purat sitä ni paikat jotka kuumana kellarinpuolella käy niin näkyy heti kun ö-pohjan irti ottaa? Meinaan kun savua on alkanu muodostua huohotusilman mukaan siinä määrin että kabiinissa sen huomaa? Tuo eritoten kuulostaa karulta vaikka höyryt moottoritilaan tuleekin. Nuista lähtökohdista voisi ehkä aavistella jopa niinkin että kellarissa näkyy pintoja mihin öljy on palanut kiinni :o

Ehkä sellainenkin vaihtoehto kannataa pitää mukana et kattelee rauhassa uuden aihion mistä lähtee liikkeelle? Koekäyttää sen ennen kun tekee ostopäätöstä? Saattaa loppupeleissä olla se halvempi vaihtoehto?

Tsemppiä touhuun !
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Olikos kenelläkään tietoa noista öljypumppujen tuotoista? Kun kattelin tänään OM603 turbon pumpun ja OM606 vaparin pumpun niin ne näyttää keskenään identtisiltä. 603:n varaosanumero alkoi 104 -numeroilla ja 606:n 606 -numeroilla. 606 turbon pumppu on nyt tosiaan kaksipesäinen, mutta onko tuotossa eroa ja vaaditaanko sellainen superturbokäytössä että voitelu on varmasti riittävä vai voiko käyttää huoletta tuota nykyistä vaparin pumppua? Onko kokemuksia?

Moottori on nyt lähdössä tällä viikolla koneistamolle alakerran remontin hinta-arvioon ja siltä pohjalta lähdetään miettimään mitä kaikkea sille tehdään, jotta siitä saadaan toimiva kalu aikaseksi. Jos jotain hyvää niin pytyissä näkyi hoonausjäljet vielä, eikä ollu naarmuja, joten sen osalta välttyy kannen irrottamiselta ja uudelleen hoonaukselta.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin