W124 300TE 4Matic Viimeisiä osia maalailtu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic möljypohjan ja etuperän välisten tiivisteitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitoin eilen tiivisteet ja muut osat paikoilleen tiskasin kellariosastoa ja pistin uuden m-pohjan tiivisteen tähdellisenlaatikosta molemminpuolin ohuella liimamäärällä paikalleen. Perän pohjantiiviste jäi täysin ehjänä paikalleen ni pesin sen ja samoin siihen ohut kerros liimaa. Käytin Ligui Mollyä ja siitä ohut sauma jonka sit sormella tasoittelin ja otin kaiken sen pois mikä sormella lähti ni ei jää pusreita jotka vois ö-kiertoon lähtä mukaan. Sit tasaiseen kireyteen pultit kiinni.

Tuo 79x2.5 mm tiivisteen löytyminen ei ole ihan itsestäänselvyys eli jos tähän hommaan alkaa ni kannattaa hommata tiivisteet valmiksi. Niinhän ne mullakin oli mut just tuo oli pyynnostä huolimatta väärää kokoa. Ne kaksi pienempää tais olla kympän paksumpia mutta asennuksessa ei ilmenny mitään ongelmia.

Mietin sitäkin että kun vetopyörästössä on huohotin ja jos tuon väliseinän tiivisteet falskaisi reippaasti ni voiko se jopa sekoittaa mosan tyhjäkäyntiä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic möljypohjan ja etuperän välisten tiivisteitten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään sitte apparinpuolen jousikuppi työlle. Niin siinä sitte vain kävi että leikkelin taaemman tukipellin pois kokonaan vaikka ei se paha olu. Sit tasottelin tehtaan hitsaussaumat ja sovittelin uutta ja lämäsin sen sitte paikoilleen. Samoin tein uuden tukipellinkin.

Sit se pystysauma. Irroittelin ne säiliöt ja poistin mekaanisesti liimamassat ja puhalsin senkin samalla kun jousikupinalueet ja iskaritornin.Ompahan sitte tuo osasto reerassa kun vielä laitan uuden yläpäänkumin. Hapot ja epoksit puhalsin paineilmalla juorureiästä jousikupin pelteihin mitkä jää runkopalkin viereen. Vielä kun kotelomassat samalla tyylillä ni voipi hyvällä omalla tunnolla alkuperäisen siiven istuttaa paikoilleen. Huomenna vielä raptorit niskaan.

Vähiin alkaa käydä hommelit meinaan tilasin helmapellit ja tarkistan ja tarvittaessa korjaan tunkinreiät. Sitpä se alkais olla siinä hantisa et pääsee oikeasti ajelemaan / testailenmaan ajokuntoa.

Niinmuuten,,,, Käytin imuria ja noin 70cm tuuman muoviputkea jolla imin mahdolliset puhallushiekat pois palkin sisältä samaan tyyliin kuin kuskinpuoleltakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Apparinpuolen jousikuppi ja pystysauma työllä tänään

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt sitte vuoro kattoa hillitsimiä mitä löytyy. Edessä tuntui männät liikkuvan kuten kuuluu ja kumit olivat ehjät joten puhdistin satulat eikä liukutapitkaan olleet lainkaan ruostuneet. Kunnollinen puhdistus niillekin ja sit amasol kuumankestävä vaseliini niile ja zimmereittenpaloilla nippuun. Ilmausruuvit pitäis uskaltaa aukaista ja vaihtaa. Sen jos katkoo ni siitä se savotta helpolla kehkeytyy. Täytyy nyt hiukan tuumia mitä nuittenkans loppupeleissä teen.

Takana sit oli hommaa enemmänkin. Kuskinpuolen toisen männänsuojakumissa oli reikä ja olisko palojen vaihtotyössä käyny haveri? Palat ja kengät oli käytännössä uudet. No hetken mietittyäni hain sitte uudet satulat taakse ja kun apparinpuolen seisontajarrulevitin oli piloilla ni kävin site hakemassa uudet vaijerit sekä levittäjät tappeineen. Linkun otin tosta varaosa-autosta kun se vaikutti olevan vielä käyttökunnossa. Jovain liikkuu seisontajarrunpoljin kuten kuuluu ja kiljuminen autoa siitterräessä loppu mutta päivä siinä sit tuhraantui.

Takajarruja ehostaessani kattoin kelkan kynkkiä ja kuskinpuolta vähä kaivelinkin. Kovalta vaikuttaisi mutta pintaruostetta massanalta löytyi. Laajalle ei o levinny meinaan alkuperäisenväristä maalattua pelti löyty het vierestä. Hyvä! No puhallan kummankin ja täytyy nyt sit kattoa mitä lopupeleissä innostuu tekemään ja tohottelemaan :lol:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Jarrutouhuja

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti:...täytyy nyt sit kattoa mitä lopupeleissä innostuu tekemään ja tohottelemaan :lol:
Aika perusteellisesti kun olet kerran tähän hommaan lähtenyt, niin veikataan: Takakelkka alas, että kelkan kynkistä saa rosot kaikki pois. Samoin jarruputkien kiinnikkeiden alta, kun niistäkin sitä pintaruostetta kuitenkin löytyy. Siinä samalla sitten.... :wink:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Jarrutouhuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eipä tuossa kulkineessa enää juurikaan paikkaa ole mitä en olis tarkistellu tai peukaloinu :)

Lämppärinmootori oli käytännössä uusi kun sen tarkistin ja kattelin läpi. Sehän piti ääntä ja syy siihen oli se että se oli asennettu niin että siivikko hankasi koteloon. No nyt pyörii kuten kuluu. Samalla huollin tulilasinpyyhkijämekanismin. Voitelin moottorin päätylaakerit ja samalla poistin vanhat kovettuneet vaseliinit ja laitoin uudet tilalle. Liipottimet vaikutti hyväkuntoisille. Se osasto näytti siis toimivalle.

Purin myös mun mekanismin sekä pesin huolellisesti ja voitelin. Tein nuo hommelit jo aiemmin ja eilen pistelin nippuun. Tuulilasin alatiivisteet kans kävin läpitte eli poistin siitä tiivisteurasta "siltin" pois et tiiviste asemoituu niihin "siipiin" tarkoituksenmukaisesti paikoilleen. Samalla laitoin poppareilla niitä kiinnikeitä uudelleen paikoilleen. No se osasto lie on reerassa.

Helmat saapui eilen ja hainkin jo ne. Seuraavaksi kuitenkin katton kuskinikkunan mekanismia. Tarkoituksena olisi saada se vielä tänään nipuunkin. Sitpä sitä täytyy alkaa pohtia sitä että pudotanko takasillan pois. Sekään ei periaattessa ole mitenkään paha homma mutta touhua siinä kuitenkin riittää. Putkihan siitä ihan enste täytyy pois ottaa. Olen joskus tuon takasiltahommelin tehnykin. Sitpä siitä kannattaa puhaltaa ruoste pois hapottaa ja maalata sekä uusata ihan kaikki tukitangot ja niveletkin ja toki jarruletkut sekä putket myös. Takakelkka äkkikattomalla vaikuttaa siltä ettei sille tosiaan tarttis muuta kuin puhaltaa ja maalata tai sit maalauttaa pulverilla. No kattotaan ryhdynkö.

Laskin mitä tähän mennessä rahaa on palanu ja kyllä sitä vaan yllättävästi on menny vaikka osa varaosista on löytyny itteltä hyllystä. Tandempumpusta ja Bekkeristä lähtien kaikkea pienempääkin. Toki pääosin ihan uutta on tullu ostettua. Jokohan käy niin että jää ittelle :)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Jarrutouhuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ikkunahissi korjattu. Oli 6kpl hampaita poistunu. Päätin koittaa saisiko siihen tehtyä uudet hampaat ja kyll se vain onnistui. Samalla pesin liu'ut ja moottorin vetorattaan ja laitoin uudet vaseliinit siihen. Takas nippuun ja sehän läx pelaamaan. Samalla sit käytin kuljettajan peiliä pois paikaltaan ja huollin myös sen. Toimii jouhevasti nyt.

Sit kuskin tunkinreikä takaa työlle. Edessä onkin kunnossa ja siihen ei tartte koskea. Takaa leikkasin reilun aukon niin että kaikki mätä lähtee pois. Uusi pelti oikeaan kokoon ja paikalleen. Pistin hapot pintaan ja sisäpuolellekin. Kun ne oli kuivineet ni epoksit samalleen pintaan ja sisälle. Ohensin sisäpuolelle laitettavaa maalia ja imaisin sitä ruuttaan ja roiskin sen sisälle. Sit paineilmalla levittelin sen samalleen kuin hapotkin. Kuskinpuoli alkais olla siis pintaan laitettavaa raptoria vaille valmis. Ennen maalauksia imurilla ja painelimalla kotelonsisältä hiontapölyt mahdollisimman tarkkaan pois.

Toki aikaa meni touhssa kun suunnitteli miten minkäkin tekee. Pellin leikkaaminen oikeaan täsmälliseen muotoon niin ettei mene päälekkäin ei ollu ihan helppo juttu. Raon kun tarttis olla aikalailla justiin et hitsaamisesta tulee kerralla valmista. No eihän siitä jokapaikassa tullu mutta sain kuosiin joka oli ihan ok.

Kuvia alla ikkunahissistä ja tunkinreiänkorjauksesta. Helmansisäpuolenkuvat on otettu pyöränkotelosta siitä isommasta reiästä.

Seuraavaksi apparinpuoli :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic kuskinpuolen ikkunahissi ja tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään ohjelmassa apparinpuolen tunkinreikien tarkistus. Samalleen etumainen kunnossa takimmainen ei. Leikkelin hyvinkin samalla lailla kuin toisenkin puolen sillä erotuksella että tähän tein uuden nostokorvakon sille kumille. Ei se nyt ihan loppu ollu mutta kuppaa oli ni ajattelin että kun leikkelee pois ni silleen siitä pääsee eroon.

Tein uuden ja pistelin sen sitte paikoilleen. Maalasin sen hapoilla ennen kun pistin helmakorjauspalaa paikoilleen. Sit sovittelin uuden palan huolellisesti "puskusaumaan" ja nyt hitsaaminen onnisti jo melkohyvin. Jos viittii vaivaa nähdä ja tekee tämän työvaiheen huolella ni säästää sit hitsaushommissa ja saumasta tulee siistiä.

No kun oli hitsattu ja hiottu ylimäärä pois ni hapot pintaan ja sisuksiin samalla menetelmällä kuin kuskinpuolellekin. Huomenna sitte epoksit ja sit konepellin äänieriste ja sit raptorit ja sen jälkeen helmamuovit paikoilleen ja massaa paikkoihin missä mekaanista kutusta. Lähinnä likasuojien alaosasto varmaankin.

Sitpä alan suunnitella takakelkan poisottamista :lol:

Kuvassa tuo uusi tuki on metkanvärinen. Aurinko jotenkin polarisoi kameranlinssin meinaan tuo kappale ei todellakaan ole tuonvärinen. No idea kuitenkin selkenee mitä tuli tehtyä.

Toisessa kuvassa alettu "liimata" korjauspeltiä. Pellissä on jokin pinnoite joka palaa hitsatessa ja joka saa kuvassa näyttämään sille että pelti ikäänkuin "pullottaisi" paikassaan. Se kuitenkin on samassa tasossa auton alkuperäisen helman kanssa. Ihan hitsaussauman alalaidassa näkyy pellin asemointi kun sitä ei vielä ole hitsattu kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti:Sitpä alan suunnitella takakelkan poisottamista :lol:
Eipä ois arvannu.... :lol:

Hyvännäköistä jälkeä noiden tunkinreikien kanssa. Ja toki muutenkin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tunkinreiät tuli valmiiksi ja konepellin äänieriste löysi loppusijoituspaikkansa. Pellinpuhdistuksen jälkeen pistin tuon pellin äänieristeen enste kepillä kiinni siten että pysyy paikallaan kun toista puolikasta liimaa. Kun se oli liimattu ni keppi pois ja toinen puolikas liimaukselle.

Miettiny nyt sitte valmistelevia työvaiheita kelkan poisottamiselle. Nosturia kun ei käytössä ole ni täytyy tarkemmin miettiä peliliikkeet ennen kun alkaa hommaan ettei käy vahinkoja. Senverta takalistoa alhaaltakäsin kattelin että pohja ainakin silmämäärin kattottuna näyttää olevan oikeinkin hyvässä kunnossa. Tasonsäädönputkissa on ruostetta sekä tosiaan itte kelkassa. Tukitangothan vaihtuu uusiin sekä jouset kans ruosteen takia. En taida alkaa niitä puhdistelemaan ja maalailemaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kahdesta lankusta olen kelkan pudottanut, eikä mullakaan nosturia ole ollut käytössä. Ensin kaikki valmistelu: kardaani irti, pakoputken takaosa pois,asd putki irti, abs anturi takapenkin selkänojan takaa pois. Bensassa polttoainelinja kulkee kelkan läpi eli se irti. Itse puristin imupuolen letkun lyttyyn, jotta sai sen bensapunpusta irti.
Jouset olen purkanut ensin pois ja iskarit jättänyt koriin kiinni. En tiedä tasonsäädöllisestä, miten kannattaa tehdä.
Itse kelkka on vain 4 pultilla kiinni. Olen laittanut tunkin perän alle ja sitten avannut kelkan irti korista. Molemmilla kerroilla taaimmaiset puslat ovat olleet tiukassa ja niihin on pitänyt käyttää ulosvetäjää.

Jos meinaat purkaa koko kelkan ja akselistot palasiksi, kannattaa vetoakselien ulkopään mutterit löysätä kelkan paikallaan ollessa. Onnistuu jälkeenpäinkin, jos käytössä on tanakka pulttipyssy.

Edit. Käsijarruvaijeri meinasi unohtua, sen olen purkanut pohjassa olevasta linkusta. Puoliskojen vaijerit tulevat sitten kelkan mukana.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

ABS:n anturi tosiaan voi olla murikassa siihen malliin kiinni että penkinalta kannattaa ottaa irti.

Miettiny tankinpudottamistakin (farkku). Saisi ne tukirakenteet myös puhtaaksi mitkä farkuissa takapöntön yläpuolelta oleva tuki tahtoo olla ruosteessa ja niin tässäkin.

Mä peruuttelin auton takapään ramppienpäälle ja nostin takapääniskarit max pituteen ni takapää on valmiiksi aika ylhäällä. Nyt kun lähden autoa vielä tunkkaamaan pölkkyjenvaraan ni sehän on vain seisontajarrujen varassa siinä rampilla. Eli ei passaa nostella ennen kun on varmistanu sen ettei varmana liu'u alas. Sit kun on tukevien päällä ni tasonsäädöstä venttiili toiseen asentoon ja kun sinne jää painetta ni se loppuöljy sit paljuun. Senjälkeen rampit saa varmaan nykäistyä alta pois.

Pulttipyssy löytyy joten vetarienmutterit varmaankin aukeaa.

Kattelinkin jo tukitankoja ja Saksassa ovat noin puoleenhintaan Vaicot vs täällä jotkin harakirit. Sit paremmat on täällä jo selvästi paljon kalliimmat. Tilaus lähtee siis sakuihin. Vaico ymmärtääkseni on ihan laatumerkki eikä Lemförderitkään ole yhtään kalliimmat. Niitä vaan ei näyttäny olevan settinä. Vaicot oli.

Takavakaajan metallipannat kumit ja pulttisarjan taitaa joutua ostamaan esim Merteililtä niitä en löytäny saksasta?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti --> Kuvia

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Jari Ke kirjoitti: Su 05.07.2020 19:45 Joutessani ajattelin loraurraa m-öljyt pois. No sepä ei ollukaan ihan niinvain tehty. Joku oli pistäny propun oikein kiinni asti :) Vähä jo kattelin pultinpäätä alkaessani ja mietin että kuinkahan lujaa on kiinni. Niin siinä sit kävi että 13mm hylsy muljahti yli. No sit vaan dremelillä kantteja uusiksi ja taoin 12mm hylsyn paikalleen. Taoin silleen kevyellä kädellä ja aikaa siinä menikin ennen kun oli kunnolla paikoillaan.

Sit T -vääntimellä sopivilla jatkokapuloilla koittamaan. Meinasin että hiukan koitan ennen kun hitsaan se hylsyn siihen pulttiin kiinni. Ilmeisesti se kevyt takominen auttoi meinaan nyt propu aukesi kohtuullisen helposti jopa normaalinoloisella voimalla. Sit suodinta irti. Kiinni oli sekin ja siihenkin piti konstia käyttää kun ei viittiny kyljestä isoa ruuvaria läpi iskeä. Kuormaliina sopivasti kiedottuna ja vääntövarsi ni se lähti sit. Suotimenavaustyökalua ei ole kun sellaiselle ei tarvetta vielä ole ollu :)

Tilatut osat ovat lähdössä matkaan joten tulevalla viikolla ne saapunee perille. Samoin kansi valmistunee myös joten tulevalle v-lopulle askareet on valmiina.

Mitäs m-öljyä näissä bensakulkineissa kuuluisi käyttää?
Biltemalla on öljysuodattimeen sopiva työkalu, se on audi/vw autoihin tarkoitettu mutta käy näihin myös :)
öljysuodattimen työkalu
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti:Kattelinkin jo tukitankoja ja Saksassa ovat noin puoleenhintaan Vaicot vs täällä jotkin harakirit. Sit paremmat on täällä jo selvästi paljon kalliimmat. Tilaus lähtee siis sakuihin. Vaico ymmärtääkseni on ihan laatumerkki eikä Lemförderitkään ole yhtään kalliimmat. Niitä vaan ei näyttäny olevan settinä. Vaicot oli.
Kyllä sitä Lemförderiä saa settinä: LEMFÖRDER 33500 01 setin numero.
Takavakaajan metallipannat kumit ja pulttisarjan taitaa joutua ostamaan esim Merteililtä niitä en löytäny saksasta?
Kumit: A1243260581
Pannat: A1233260926
Huonosti tosiaan löytyy noilla numeroilla.
Koiranluu: A1243200489

Mitäs kaikkea ajattelit uusia? Siinä samalla :) kätevästi vaihtuu perän taka -ja etupuslat, narinahelat, alatukivarren sisäpuslat, kelkan/korin väliset etu-ja takapuslat... Takalaakerit onko missä kunnossa? Napa kädessä, niin "näppärästi" prässillä vaihtuu... :) Takajarruputket?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitokset valmiista "kattauksesta" :thumbup:

Laakereita en ajatellu uusata kun tuntuisivat olevan moitteettomat. Nuo jos vaihtaisi ni sit kilvet myös. Kilvet oli siinä kunnossa että mietin niitten vaihtoa. Ei ne loppu ole ja ne "joulukuusijouset" pysyy hyvin paikoillaan. Vähä siinä ja tässä vaihdanko. Voi olla et jää tuolleen. Narinat on helppo vaihtaa ja ovat halpojakin. Täytyy nyt kattoa mitä kaikkea vaihdan. Vähänkin jos on sennäköistäkään et on riki menossa ni vaihtuu.

Laskin bensat pois ja loput sitte omalla pumpullaan. Pistin siihen sähköjä C-Tecillä ni silleen loput tuli nopsaan pois. Ajatuksena on et ottaisin bensatankin pois mutta kattotaan otanko.

Kokeilin ja availinkin putkien jne kiinityksiä jo etukäteen ennen kelkanirroitusta

Tasonsäädöstä on myös ilmausruuvinkautta laskettu paineet pois. Koitin tasonsäätöventtiilistä niitä mitkä menee palloille mut oli niin lujaa kiinni et jätin vielä silleen ja jos putket on OK ni en koske niihin. Alumiinista kun lähtee kierteet taipaleelle jo isosti komentaa. Pakoputki on myös pois edestä. Käytin aikaa tuohon touhuun enkä isosti vasaroinu. Katti ja pakosarjakaan ei välttämättä tykkää isosta lekomisesta. Putki lähti aikahelpolla ja vaikuttaa äkkisältään käyttökelpoiselta. Pantojen jne pultit onneksi katkesivat ni oli helppo ja nopea homma irroitella ne. Uusiksihan ne jokatapauksessa aina menee kun tuota osastoa leipoo. Katti näytti sisuksiltaan oikeinkin hyvälle. Ulkopuolen lämpökilpi sensijan on saanu osumaa joskus ja siitä se on sit alkanu ajansaatossa protestoimaan. Täytyy kattoa teenkö mitä sille. Uusi etuputki kun maksaa aivan tolkuttomasti ni ei viittis sitä uusata kun katti on ehjä.

Bensaletku joka menee takakelkan läpi aukeaa myös liitokset molemmista päistä kun niitä koittelin.

Huomenna alan sit irroittaa kardaania, seisontajarrunvaijerit jne.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300TE 4Matic Apparin tunkinreiänkorjaus

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Jari Ke kirjoitti: Su 18.04.2021 07:12 ABS:n anturi tosiaan voi olla murikassa siihen malliin kiinni että penkinalta kannattaa ottaa irti.

Miettiny tankinpudottamistakin (farkku). Saisi ne tukirakenteet myös puhtaaksi mitkä farkuissa takapöntön yläpuolelta oleva tuki tahtoo olla ruosteessa ja niin tässäkin.

Mä peruuttelin auton takapään ramppienpäälle ja nostin takapääniskarit max pituteen ni takapää on valmiiksi aika ylhäällä. Nyt kun lähden autoa vielä tunkkaamaan pölkkyjenvaraan ni sehän on vain seisontajarrujen varassa siinä rampilla. Eli ei passaa nostella ennen kun on varmistanu sen ettei varmana liu'u alas. Sit kun on tukevien päällä ni tasonsäädöstä venttiili toiseen asentoon ja kun sinne jää painetta ni se loppuöljy sit paljuun. Senjälkeen rampit saa varmaan nykäistyä alta pois.

Pulttipyssy löytyy joten vetarienmutterit varmaankin aukeaa.

Kattelinkin jo tukitankoja ja Saksassa ovat noin puoleenhintaan Vaicot vs täällä jotkin harakirit. Sit paremmat on täällä jo selvästi paljon kalliimmat. Tilaus lähtee siis sakuihin. Vaico ymmärtääkseni on ihan laatumerkki eikä Lemförderitkään ole yhtään kalliimmat. Niitä vaan ei näyttäny olevan settinä. Vaicot oli.

Takavakaajan metallipannat kumit ja pulttisarjan taitaa joutua ostamaan esim Merteililtä niitä en löytäny saksasta?
Noista kahdesta vaihtoehdosta ihan ehdottomasti Lemföder, mutta muista katsoa sitten kun jos valitset lemföderin että ne on valmistettu saksassa tai itävallassa. Niin sitten on laatustandartit kohdallaan.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pudotin kelkan alas eilen ja irroittelin kaikki tukivarret sekä koria vasten tulevat 4 kunityynyä. Mullon tanakka liukuvasara jolla pystyy lyömään molempiin suuntiin. Osoittautu hyväksi työkaluksi varsinkin kun siihen sarjaan kuuluvat ulosvetimenleuat saa lukittua ettei kynnet kirpoa lyödessä. Etumaisia hieman lämmitin enste. Nekun tuntuvat olevan niin joustavia ettei lyöntiin saanu oikein tehoa.

Alkuhuomiot osoittautu oikeaksi. Oikeastaan vain kelkan hitsaussaumoissa pintaruostetta ja toki murikassa. Auton kori on oikeinkin hyvä. Kaivelin kummatkin etukynkät silleen että löytyi puhtaanpellin ja pintaruosteen raja. Vain itte hitsattu kynkkä tarvitsi kaivella ja het korinpuolella oli tervettä. Apparinpuoli päälipuolin näytti oikeinhyvälle mutta kun kaivelin sen "kumimassan" pois ni pintaruoste sieltä paljastui. Kynkkien sisäpuoli vaikutti täysin terveille ja ne tehdasreikiä suojaavat kumitulpat oli mustia kuten kuuluu. Hyvä. Hiekkapuhallusta nuille ja niille muutamille muille kohdille ja ne normaalit perään.

Taidan koittaa otaa tankin pois ja kattella senkin tarkemmin. Ensivaikutelman perusteella se on hyvinkin käyttökelpoinen. Pintaruostetta on oiekastaan vain täyttöputken alaosassa joka on alttiina suolalle jne. Niin ja se kannatin. Jokohan teen ihan uuden kannattimen ni tulee se kerralla kuntoon. Koitin pultteja eilen ja ne aukeaisivat. En lähteny niitä isosti kiertämään ja laitoin yönajaksi WD:tä

Tilasin osia ja ihan kaikkea en löytäny eli: Ne takavakaajan helat, kumit ja pultit. Kaikki 4 kumityynyä jäi uupumaan (en varmaan osannu ettiä näitä?) . Niin ja alatukivarren sisemmät kumihelat löyty mut ei ollu varastossa. Nuo tukivarrenosat toki ei paljoa maksa täälläkään joten ne voi ostaa Merteililtä tms.

Sit jos löytyisi kummatkin pensaletkut eli se pitkä joka menee kelkanläpi ja se lyhyempi joka on sen toisen moottorin ja suodinko se on ni se letku. Sit ne paksummat metalliset tasonsäädönputket jotka menee iskareille kumminkin puolin. Ei nuo pahoja ole muta olis kiva laitaa uudet kun tuo osasto tulee muutenkin hyvään kuntoon. Täällä varsinkin nuo metalliputket on hinnoiteltu sanoisinko : "kunnianhimoisesti" :(

Kummankin bensapumpun sähköliitokset käyn läpi vaikka ne pelaakin. Laitan uudet liittimet ja vaihdan muutterit ja putsaan kontaktipinnat ni nekin voi odottaa pelaavan jatkossa.

Jouset ei tainnu olla alkuperäiset meinaan vapaa pituus kieli joistain vahvistetuista jousista. Olisko laitettu siksi kun tandemi oli rikki ni vetelää perää on sit kompensoitu? No nyt tulee nekin uutta. Pallot oli ehjät kun ne tarkistin.

Pyrin nuo puhallushommat ja maalaukset tekemään nyt kun ilmankosteus on todella alhaalla. Kattotaan kerkeäisinkö jo tänään pääosin.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noniin eli tilasin kelkankumit eteen ja taakse. Etumaisiin oli "korjaussarja" joka sisälsi pultit ja aluslevyn. Taakse ei löytyny pultteja eikä aluslevyäkään kumit tilasin. Korjaussarja olisi ollut mutta sen kumisarja oli niinpaljon erinäköinen etten tilannu. Samoin sen aluslevy oli erilainen.

Nyt vielä pitäis löytää ne pa-letkut eli se lyhyt suotimelta ja pidempi joka menee kelkanläpi ja tasonsäädön paksummat putket molemmin puolin. Niin ja vakaajan helat kumit ja pultit.

Nuinko joutuu nöyrtymään ja tilaamaan painonsaarvossa kultaa :roll:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti: Ti 20.04.2021 08:27 Noniin eli tilasin kelkankumit eteen ja taakse. Etumaisiin oli "korjaussarja" joka sisälsi pultit ja aluslevyn. Taakse ei löytyny pultteja eikä aluslevyäkään kumit tilasin. Korjaussarja olisi ollut mutta sen kumisarja oli niinpaljon erinäköinen etten tilannu. Samoin sen aluslevy oli erilainen.

Nyt vielä pitäis löytää ne pa-letkut eli se lyhyt suotimelta ja pidempi joka menee kelkanläpi ja tasonsäädön paksummat putket molemmin puolin. Niin ja vakaajan helat kumit ja pultit.

Nuinko joutuu nöyrtymään ja tilaamaan painonsaarvossa kultaa :roll:
Itsekään en ole noita takatyynyjen pultteja ja aluslevyjä vaihtanut. Pultti on keltapassivoitu ja liimattu, joten se ei ole ollut ruosteessa kuin kannastaan. Aluslevyn olen putsannut ja maalannut. Löytyy nillekin osanumerot, jos haluat tutkia:
Pultit: A2019900304
Aluslevyt: A2013521246
Koko setti (pultit ja aluslevyt): A1243506708
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JanneW124 kirjoitti: Ti 20.04.2021 20:25
Jari Ke kirjoitti: Ti 20.04.2021 08:27 Noniin eli tilasin kelkankumit eteen ja taakse. Etumaisiin oli "korjaussarja" joka sisälsi pultit ja aluslevyn. Taakse ei löytyny pultteja eikä aluslevyäkään kumit tilasin. Korjaussarja olisi ollut mutta sen kumisarja oli niinpaljon erinäköinen etten tilannu. Samoin sen aluslevy oli erilainen.

Nyt vielä pitäis löytää ne pa-letkut eli se lyhyt suotimelta ja pidempi joka menee kelkanläpi ja tasonsäädön paksummat putket molemmin puolin. Niin ja vakaajan helat kumit ja pultit.

Nuinko joutuu nöyrtymään ja tilaamaan painonsaarvossa kultaa :roll:
Itsekään en ole noita takatyynyjen pultteja ja aluslevyjä vaihtanut. Pultti on keltapassivoitu ja liimattu, joten se ei ole ollut ruosteessa kuin kannastaan. Aluslevyn olen putsannut ja maalannut. Löytyy nillekin osanumerot, jos haluat tutkia:
Pultit: A2019900304
Aluslevyt: A2013521246
Koko setti (pultit ja aluslevyt): A1243506708
Kiitokset numerokaivelusta. Edit: Kyssäriin löytyi jo vastaus Mistä sä nuo löydät jos ittekin alkaisi :)

Tuo kauppa ei löydä tuota pulttia eikä aluslevyäkään. Setti löytyy mutta on just se sama missä kumi on ihan erinäköinen samoin kuin aluslevykin ja jota siis sentakia en tilannu.

Totta on se että pultit tosiaan on hyvässä pinassa ja passivointi on tallessa joten on vaan ulkonäköseikka. Puhallan hapotan ja maalaan ne kohdat mitä sen vaatii samoin kuin tasonsäätöputketkin. Koitin eilen putkia ja ne vaikuttaisi ihan käyttökelpoisille.

Puhalsin siis kelkasta kaikki saumat sekä murikan ja autorungosta kynkät jarruletkujen kannattimet, taaemman bensapumpunkannattimen sekä yksittäisiä piskuja ja pieniä läikkiä. Samalla puhalsin seisontajarruvaijerien tuet sekä pieneltä alalta sitä "maastoa" silleen et tervettä löyty. Oli hyvässä kunnossa mutta pintaruoste on nyt poissa sieltäkin. Hapotin kelkan ja "takaliston" ja sit vedin vaalean epoksin. Laitan vielä mustan Raptorin ja ehkä massaa kynkkien avonaisiin kohtiin.

Ihan takaa vetolenkinkiinnikettä myös puhalsin ja annoin hoidot ja tankin täyttöputken "maastoa" Siinä kun ei juuri muuta alkuperin ole kuin maali. Onneksi oli vain pintaruoste siinä. Jos tankki lähtee kohtuudella pois ni käytän sitä pois pailaktaan ja katton löytyykö mitä sen takaa.

Jarruputkia on uusattu. kattotaan mitä teen niille ja jarruletkuille. Voi olla et uusaan nuo vaikka ei välttämätöntä olisikaan.

Tankin takatuen koitan tehdä uuden vaikka tuosta kyllä saisi ihan toimivan.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3188
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jari Ke kirjoitti: Ke 21.04.2021 06:46Jos tankki lähtee kohtuudella pois ni käytän sitä pois pailaktaan ja katton löytyykö mitä sen takaa.
Eikös se tankin täyttöputki lie hapan siitä tyveltä, ku takapyörä heittää kuraa siihe, eli senkin takia kannattaa tankki käyttää irti. Joskus on ollu vielä iha polttoaineen pitävä, mutta sit ku tankki on hiekkapuhallettu, onkin paljastunu läpi asti pistesyöpymiä. Tuossa em. tapauksessa käytin sen tankin jäähytinkorjaamolla tinattavana.
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo saattaa olla jopa ihan kunnossa tai ainakin siltä se vaikuttaisi. Paksua mätää kun ei näyttäny olevan mutta otan neuvosta vaarin ja pistän leuan varuiksi valmiiksi rintaan :)

Mä mietin tuota hiekkapuhallusta ni en taija uskaltaa puhaltaa ennen kun täytän tankin vedellä :roll: Meinaan sinkoava hiekka saa aikaan voimakkaita sähkövarauksia ja vaikka hiekasta kipinöitä ei muodostuisikaan ni sähkökipinöitä voi? Ja kylläkait sinkoavasta hiekastakin sellainen voi muodostua?
Siis jos sattuu et huokosia löytyy. Toki lävähtääkseen vaatii sopivan ilma bensahöyryseoksen mutta ilmeisesti ei olisi ensimmäinen joka "äkkipikaisesti lähtee taipaleelle" mossahduksen takia? Toki tuossa vaiheessa korjaus muuttuu helpoksi kun pistää pöytään noin 600€ :lol:

Tuossa kulkineessa oli minusta jälkikäsin laitettu sellainen "muovilärpäke" likasuojan jatkeeksi juurikin tuon tankinmutkan kohdalle. En muista tuollaista ennen nähneeni? Ruuvitkin oli vähä oudonmallisia. Vai kuuluisiko tuollainen kaikissa farkuissa olla?

No sateita luvassa ni voipi nyt sit alkaa laitella pesunestesäiliötä ja ajovalolyhtyjä jne. Meinaan vältän hiekallapuhaltelua kosteilla ilmoilla. Ehkä hätävarjelua mutta kun muutakin kerta on ja nekin pakko on tehdä ni mikäettei sehän passaa.

Kelkka ja takalisto olisi puhdistetut kohdat mustissa väreissä ja siis niiltä osin odottaa uusia palikoita saapuvaksi.

Edit:
Niin sitähän minun piti eli tinasivatko vaiko juottivatko messingillä ja muistatko mitä kustansi se touhu?
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tankki on tallinlattialla ja auton pellit on tuolta osastolta virheettömässä kunnossa. Hyvä!

Selvittelin niitä tasonsäädönputkia ja onkin hankaleempi juttu. Putkea joka sietää jyrkkiä mutkia ei tunnu olevan saatavilla eikä varsinkaan banjoa eikä sitä toista päätä. Kattelin hintoja maailmalta ja kyl niillä vain hintaa tuntuu olevan sielläkin siihen malliin ettei ulkoa tilaamiselle ole perusteita.

Kävin jaakobinpainia itteni kanssa ja vaikka nuista varmaan saa ihan käyttökelpoiset ni tilasin kuitenkin ihan uudet samalla kun tilasin takavakaajan helat kumit ja pultitkin. Olis jotenkin roiinnäköistä jos kaikki muu on uutta ja sit yhdet putket on vanhat vaikka ruosteta ei niissä olisikaan. Kunnostan nuo putket jatkokäyttöä varten ja ajatustakin on miten koitan. Siitä joskus sitte tuonnempana.

Tankin alamutkan yläpuoli on vielä osin alkuperisessä maalissa joka on hyvä ennakkomerkki siitä ettei sen kanssa ehkä tartte mahdottomia ponnistella? Puhallan sen ja laitan siihen tinapinnan. Jos kaikesta huolimatta löytyy huokosia ni täytän ne ensin messingillä ja vasta sit tinaa päälle. Luulis kestävän? Pelkkä tina huokosten täyttöaineena ei taida bensaa sietää pidemmällä aikavälillä?

Kevyttä pintaruosteta on ylä ja alapuoliskon saumassa tankinkiinnityskohdissa. Ne varmaankin hoituu ihan puhdistamalla ja hapola/epoksilla/raptorilla. Bensaletkua tulee uutta samoin jarruputket ja letkut vaikka nuissa ei pykimää näy ja putketkin vaikuttaa ehjiltä. Vaihdan nyt kun kelkka on pois ja kun on tilaa työjellä. Ei sitte ihanjustiin tartte alkaa

Tankintuen ja ne maadoitusvaijerit uusaan ja tietysti mutterit ja alusaatat. Loput sit normaaliin tapaan. Tämän kun saapi tehtyä ni sit voi alkaa pistää läjäänpäin eikä tuota osastoa samoin kuin kelkanosia tai sillä osastolla muutakaan ehkä ihanjustiin tartte alkaa koukkimaan?

Tasonsäädöniskarit noin keskimäärin tuntuu olevan näissä kulkineissa lujaa sorttia. Iskareitten haitarit ovat täysin ehjät eikä niitten alapalloja saa käsin veivattua suuntaan eikä toiseen. Hyvä!

Kyllä se iisakinkirkkokin joskus valmistui :)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Takakelkan irroitusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään ohjelmassa hiekkapuhallusta taka alatukivarsille ja muillekin pienemmille osilla. Tankki sit viimeisenä ja kyl siinä niin vain kävi että siitä mutkasta alko pissimään :roll:

No maalasin hapoilla muut osat ja aloin sitte suunnitella huokosten kovajuottamista. Tankki aivan täyteen vettä ja sit annoin lorottaa vetä varmaan 10min et mahdollinen bensa tulisi ulos. Bensahan nousee veden pinalle. No ekan kerran kun liekkiä tarjosin ni melki samontein pieni pullaus ja oksensi vettä ulos desin verran. No miettimään et mites etenisi.

Laskin vettä et tulee yli ja kallistelin tankkia ees sun taas et bensa tulisi ulos. Uudelleen koittamaan ja taas oksennus. No sit tein niin että jätin veden hiljalleen valumaan ja aloin kolmannen kerran touhuun. Tällä kertaa kesti jo mennä jonkin aikaa ja sit ihan pieni nikotus. Sit kesti mennä. Kun huomasin et juoksute -messingillä hommeli onnistuu helposti ni vetelin kaikki pienimmätkin pintahuokoset messingillä peittoon. En siis käyttäny tinaa korjaukseen lainkaan. Luulis tuonkin osaston pysyvän nipussa vuotamati.

Semmonen vinkki että tankinkorkki tosiaan pitää ehdottomasti jättää laittamatta paikalleen et jos pullauttaa ni on reitti minne pullauttaa. Kun tankki on täynnä vettä ni mahdollinen kaasutasku on pieni eikä isompia mossahduksia satu.

Tyhjää bensatankkia ei sitte missään tapauksessa edes hiomaan tai hiekkapuhaltamaan eikä tinaamaan saati kovajuottamaan. Kovajuottamisessa mossahtaa satavarmasti ja koneella hiominen on kans todella vaarallista touhua.

Selainenkin kävi mielessä et jos tankkiin laskee hitsauksen suojakaasua ni se saattaisi estää mossahdukset ja siten mahdollistaisi hankalassa paikassa olevan reiän kovajuottamisen?

Tina käsittääkseni ei pidä isompaa reikää tukossa kovinkaan kauaa vaan vaatii esim messingin?


Ylemmässä kuvassa vesiletku silleen ettei paina ilmaa vedenmukana ja siten muodostaisi isoa ilma/kaasutaskua. Tuo letku menee tankin pohjalle saakka. Alimmassa tankintyhjennys vedestä menossa. Juoksutteen "tummat juonteet" saa työjäljen näyttämään todella rumalle. Ei sillä että tuo mitenkään siisti olisi mutta kevyt hiominen perään ni siistiytyy paljon. Messinkiä on senverta reilusti et kestää tuon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko turvallista keinoa puhdistaa ruostetta kemiallisesti tankin pinnasta esim Annitrolilla? Siis jos on bensat sisällä tankissa?

Miten kemialliset metallit paikkauksessa?
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vanhemmat kulkineet eivät taida olla niin herkkiä kiukustumaan pienistä määristä tankkiin kuulumattomista kemikaaleista? Meinaan jos on huokoinen tai reikä? Happo tai emäs ei käsittääkseni bensan kanssa reagoidessaan ole itsestään syttyvä saati mossahtava yhdistelmä? Muodostaako jotain "kuraa" ni sitäpä en tiedä. Koittaa pieneen määrään bensaa ja puhdistuskemikaalia ni näkee mitä käy jos käy.

Niin tosiaan käyttöturvatiedotteissa mahdollisesti on mainintoja epäsopivista yhdistelmistä ja joskus myös siitä mitä kemikaalia sietää ja mitä ei. KTT hyvin usein löytyy ihan googlettamallakin.

Kemikaalilla ruosteenpoiston jälkeen jälkitöissä ennen varsinaista paikkaamista ni kipinöitä se ei siedä yhtään jos puhdistuksen seurauksena tulee huokonen tai reikä. Ja ymmärtääkseni mitä tyhjempi tankki ni sen isompi mossahdus jos mossahtaa paisti jos repeää reikä täydempänäolevaan ni se on sit erijuttu.

Jos tina ei pysy bensan kanssa tekemisissäollessaan kovinkaan kauaa ni miten mahtaa "liimatkaan" pysyä? Sen tiedän että lasikuidulla ja hartsilla on jotku korjanneet Fordin bensatankkia kun puhdistuksen seurauksena tankinkatosta tuli "suihkulähde" :) Sitä en sitte tiedä kuinka pitkäikäinen tuo korjaus on ollut.

Tankin poisottaminen ei ainakaan 124:ssa ole mikään mahdoton juttu. Ja tyhjääminen omalla pumpullaan hoituu kylä. Samalla sit voi vaihtaa / huoltaa "tarvittavat osat" kuten pakoputki ja sen kiinnikkeet ja kannattimet sekä takapöntön lämpökilven kiinnitykset. Ei sit ihanjustiin uudelleen niittentakia tartte alkaa.

Itte meinaan kuivata tankin niin ettei vettä jää yhtään. Tankkiahan ei kallistelemalla ihan tyhjäksi saa. Mähän laitoin alkuperäiset uudet suuttimet ja siitä syystä nyt ehkä "ylireagoin" ton veden kanssa? Tankin pohjaproppua en kuitenkaan meinaa aukaista ettei jää otolllista vuotokohtaa. Bensahan meinaan tulee ulos pienimmästäkin mahdollisesta huokosesta tms.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti: To 06.05.2021 06:21 Itte meinaan kuivata tankin niin ettei vettä jää yhtään. Tankkiahan ei kallistelemalla ihan tyhjäksi saa. Mähän laitoin alkuperäiset uudet suuttimet ja siitä syystä nyt ehkä "ylireagoin" ton veden kanssa? Tankin pohjaproppua en kuitenkaan meinaa aukaista ettei jää otolllista vuotokohtaa. Bensahan meinaan tulee ulos pienimmästäkin mahdollisesta huokosesta tms.
Tyhjätty vedestä

viewtopic.php?f=13&t=210792
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tankki ja sen puhallettuja kiinnikkeitä maalailtu hapoilla ja epoksillakin. Pistän vielä mustan värin pintaan. Tankin poikittaiskannatin taisi tulla tehdyksi happosesta :) Laitan kuitenkin siihenkin värin mutta on eriasia pysyykö väri. Etumaiset tankin kiinnikkeet tein kokonaan uudet.

Alla kuvassa vanha ja uusi poikittaistuki sekä kiinnikkeet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rautalanka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 24.02.2021 09:42

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja rautalanka »

Austeniittinen teräs ja ferriittinen teräs ovat sähköparissa ja epäjalompi Fe syöpyy.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4834
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rautalanka kirjoitti: Su 09.05.2021 18:26 Austeniittinen teräs ja ferriittinen teräs ovat sähköparissa ja epäjalompi Fe syöpyy.
Niin tuota,, Rosterin ja happosen ero taitaa olla siinä että happosessa on molybdeeniä pistesyöpymisen estämiseksi? Kun rosterissa molyä ei ole ni se ruostuu suolan vaikutuksesta?

Mä mietin tuota sähköparihommelia ja siihen taitaa vaikutta todella moni tekijä? Pinta-alat esim? Oleellisin lienee se että tapahtuuko galvaaninen kontakti vaiko eikö? Kun osat maalataan niin käsittääkseni galvaanista kontaktia ei synny ja siten korroosiotakaan ei synny? Sekin ilmeisesti vaikuttaa mikä on anodin ja katodin välinen pinta-alasuhde jos galvaaninen kontakti syntyy?

Käsittääkseni nykyautoissa on paljonkin rosterisia osia? Mielestäni jopa tuossa S124:ssa on muutamissa paikoissa ruuveja ja muitakin osia jotka eivät ruostu?

Totta varmaan on tuo sähköparihommeli mutta ehkä kuitenkin hätävarjelunliioittelua tässä tankintuen tapauksessa varsinkin kun osat maalataan kauttaaltaan? Kun jo pelkkä huolellinen kotesuoja + massa blokkaa vettä hyvin vaikka osat olisi maalaamattomia.

Edit:
Tiedustelin aihetta automaalarilta kun sattu sopiva tilaisuus. Hän meinasi käsissä osaa pyöriteltyään niin että osa kannattaa hiekkapuhaltaa ennen maalaamista ni sitten maali pysyy. Jopa kromiosia on maalattu menestyksekkäästi samalla alkukäsittelyllä.

No mähän en vielä tuohon aihetta jättäny vaan heitin kysymyksen kahdelle eri metalliasiantuntijalle joista toinen on metallurgi. Samantyyppinen vastaus molemmilta. Jopa veneissä käytetään rosteri/hiiliretäs -liitoksia eikä ongelmia ilmene ellei liitokset makaa suolavedessä. Pulttiliitoksista sanottiin venetouhuissa että siinä "joissain tapauksissa saattaa syöpymistä tapahtua. Varsinaista sähköparia nuo kaksi metallia eivät kuitenkaan muodostaisi". Se mitä tuo tarkalleenottaen tarkoittaa ni en lähde sitä penkomaan.

Tuota sähköpari -aihetta on käsitelty useissa julkaisuissa ja kahta kun kattoin niin siellä kerrottiin samaan tapaan ettei taulukosta jossa eri metallien säkökemiallista varausominaisuutta kuvataan voi suoraan käytäntöön soveltaa. Tilanteet ja käyttöolosuhteet vaikuttavat eniten syöpymisiin. Esim. vesijohtoveden jakelulaitteissa käytetään "happosta" muiden metallien kanssa ilman ongelmia. Suolasumutestauket toki saavat aikaan korroosiota varsinkin nuissa pulttiliitoksissa riippuen tilanteesta. Suolasumutestaus kuitenkin on aivan eri tilanne kuin jonkin kulkineen takalisto.

No, nämä tiedot riittää kyllä minut vakuuttamaan siitä ettei syöpymisenvaaraa tässä tapauksessa ole.
rautalanka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 24.02.2021 09:42

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja rautalanka »

Linkki galvaanisen korroosion austeniittisten terästen ja muiden melallien sähköparista;https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_FI.pdf

Viidessä vuodessa polttoainetankissa on reikä syöpymisen seurauksena.
Vastaa Viestiin