MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kun tuosta Eestä jo olikin offtopicia tässä ketjussa, niin jatketaan vähän. Eli auto alkaa nyt olla omaan silmään mieluisassa kunnossa. Etupuskuriin tuli vielä kromia, kun muuallakin sitä nyt jo oli. Eteen tuli H&R jouset jotka laski keulaa noin 30mm. W222 vanteet löysi tiensä auton alle ja kun kiinan paineanturit vaihtui aitoihin Schradereihin, niin alkoi painevalvontakin taas toimia.

Kuva

Tuossa ylemmässä kuvassa autohan näyttää varsin siistiltä, mutta totuus oli hieman toinen maalipinnan osalta ennen myllytystä:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli valojen kanssa kun tutkii, niin sitten selviää se totuus maalipinnan kunnosta. Se oli suoraan sanoen karmea. Myllytin alkuun TLD tahnalla Rotary koneella ja villa laikalla koko auton. Maksimi leikkaavuutta siis haettiin. Sen jälkeen pinta näytti jo asialliselta.

Kuva

Tämän jälkeen sitten vielä epäkeskolla 3-steppinä, niin saatiin rajun leikkaamisen jäljet pois ja hyvä kiilto.

Kuva

Kuva

Video:
Kuva

Pintaan sipaisin tälläkertaa vielä Fusson sealantin. Jahka sitä syksyllä vois kokeilla laittaa jonkun pinnoitteen talvea vasten.

Kuva

Kuva

Pitihän sitä vielä tuninkia harrastaa ja laittelin vähän lisälippaa puskuriin ja sivuhelmoihin. Vanteille vielä 15mm spacerit, niin tulivat mukavasti kaarelle. Kyllähän tuo nyt käyttöauton virkaa hoitaa kivasti.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pikku Mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Aivan mahtava kiilto! Paljon meni aikaa?
C 220 d 4matic aut. & SLK 230 Kompressor aut.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pikku Mersu kirjoitti: Su 06.06.2021 11:21 Aivan mahtava kiilto! Paljon meni aikaa?
12-tunnin projekti oli tuo.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No oli aika karussa kunnossa pinta, mutta johan sen arvasi että ei se priimaa huonompi kohta ole.
Olet kyllä aika seppä noiden pintojen kanssa!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti: Su 06.06.2021 22:42 No oli aika karussa kunnossa pinta, mutta johan sen arvasi että ei se priimaa huonompi kohta ole.
Olet kyllä aika seppä noiden pintojen kanssa!
Käytetystä ei enää uutta saa, sen verran paljon oli klaappia, mutta on se siisti. Paljon on vielä opittavaa kiillotushommista, mutta kehitystä tapahtuu :thumbup:
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tässähän ei ilmastointi ollut toiminnassa ostettaessa, enkä siihen sen kummemmin alannut viime syksynä paneutumaan. Edellinen omistaja kertoi täyttäneensä systeemin viime keväänä, mutta aineet oli kadonneet parissa kuukaudessa. Itse ajattelin, että mahtaneeko vain R134:t tulleet läpi. No kesä kun on ollut mitä mainioin, niin tuolle AC:llekin on käyttöä, vaikka toki dieseli on ollut hetken aikaa seisonnassa kun olen ajoni pystynyt hoitamaan 16v:llä. Siispä aikaa varaamaan taas Thermotekiltä, ja aineet sisälle. Ilmastointihan toimi hienosti kun RS24:t oli täytetty, mutta Timo halusi vielä tutkia onko vuotoja. Kaikki liitokset oli kunnossa, mutta sitten huomattiinkin, että itse letkut vuotaa läpi! Saippuavedellä näki kun pienen pientä kuplaa nousi letkusta useasta paikkaa. Näkyviä halkeamia ei ollut, mutta letku vaan oli niin pahasti krakeloitunut, että se päästi läpi.

Kuva

Eli eihän siinä sitten muutakuin aineet talteen, ja kotiin irrottamaan letkuja. Tällaisessa diesel 124:ssa ilmastoinnin huolto ja letkujen irrotus onkin sitten älyttömän hienosti suunniteltu, ja homma hoituu käden käänteessä. Letkunkin saa purettua yläkautta ilman kompuran irroitusta, kun taas tenavassa jouduin irrottamaan kompuran ja sen vuoksi myös vakaajan, ja silti on ahdasta kun perk*. Letkut toimitin Nastolaan ja Timo uusi kaikki kumiosat. Sitten pikku putsausta ja keltapassivointilookki maali päälle. Uusi kuivain paikalleen ja letkut kiinni uusien tiivisteiden kera.

Kuva

Tuossa välissä tuli tuo Cossun ilmastointi kans ehjättyä uuden kompuran ja X venttiilin avulla, mutta tänään päästiin täyttämään dieselinkin järjestelmä uudelleen. Nyt kaikki pelaa hienosti, eikä vuotoja enää ole. Taloudessa on nyt kolme autoa jossa on toimiva ilmastointi niin mikäs sen parempaa :thumbup:
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ei mitään ihmeempää tällä rintamalla. AC pelaa edelleen ja diesel käryää. Toistaiseksi auto ajossa kun on ollut toiselle autolle tarvis. Muutaman kuvan napsaisin tuossa ohimennessäni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Monelle ihan sama, mutta itse kiinnitän huomiota minkä merkkistä rengasta auton alle on laitettu.
Tässä tuokin asia "kunnossa".
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti: Ma 26.07.2021 20:58 Monelle ihan sama, mutta itse kiinnitän huomiota minkä merkkistä rengasta auton alle on laitettu.
Tässä tuokin asia "kunnossa".
No juu, onhan se spot-on jos saa laitettua Premiumia. Tää kyl on ainut auto mulla missä sellaset on :oops: Cossussa on Nankangia ja käyttiksessä Nexeniä. Talvirenkaat tosin kelpuutan vain paremmasta päästä. Mutta spesiaalkoossa on hankala löytää ns. Merkkirengasta enää nykyään. Voitin tuolla Cadillacilla Bridgestonen kesäautoskaban niin eipä heiltä löytynytkään palkintorenkaiksi 215/45&235/40R17 mitkä olisin laittanut BBS:lle. ”Jouduin” sitten ottamaan käyttikseen uudet nastat talveksi :wink:
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Sain vihdoin ärässien kannut pulverista ja pääsin niputtamaan vanteet 8)

Kuva

Kaikki roippeet kun oli valmiina niin ei tarvinnut kun vähän rapsuttaa ylimääräisiä maaleja pois ja pestä pinnat rasvanpoistolla. Liiman pursotin tuttuun tapaan keskiön kanttiin molemmin puolin ennen asennusta.

Kuva

Sitten osat paikalleen ja katsoa ettei kanita mistään. Neljä ruuvia kerrallaan ristiin kiristäen. Näin neljä kierrosta alkuun ja sitten loput ruuvit paikalleen ja kiristellä kaikki momenttiin.

Kuva

Kuva

Lopuksi lisää liimaa saumaan ja levitys tasaisesti. Itse käytän yleensä saman väristä liimaa kun kannu, niin se ei niin pomppaa silmille. Ja sauma täytyy olla siisti ja suora, teippi on hyvä apu tässäkin.

Kuva

Sitten vaan loppuilta ihailua :shock: :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Häiritsevän hienot, eihän noita kehtaa mihkään alle laittaa kun sottaantuu vielä. :wink:
Niin se vaan taas priimaa pukkaa, on se aika seppä!
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Juuri sopiva kultaisen sävy.

Melko harvoin tuo RS istuu Mersun alle niin hyvin kuin esim. BMW, VW tai Audin.
Sama homma Porschen kanssa.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti: Su 01.08.2021 21:36 Juuri sopiva kultaisen sävy.

Melko harvoin tuo RS istuu Mersun alle niin hyvin kuin esim. BMW, VW tai Audin.
Sama homma Porschen kanssa.
Juu muutamia eri sävyjä olen näissä kokeillut. RS:iä pelkästään on ollut toistakymmentä sarjaa vuosien saatossa. Eräät 16” olen aiemmin tosiaan tuolla värillä maalannut ja ne on olleet Eekin omistuksessa jo varmaan 10-vuotta. Mutta silloin totesin, että sävy oli nappi. Tuohan on enemmänkin shamppanja eikä kulta.
Tuohon sopivuusasiaan komppaan kyllä, ehkä parhaiten ne istuu juuri BMW ja VAG tuotteisiin. Mersuunkin kyllä, mutta oikeasti hyvin lähinnä SEC, C123 ja W108. Niissäkin pitää olla tarkka minkä kokoisena. 15” on mihin tahansa mersuun turhan pieni, 16” menee tenavassa mutta isokoriset kyllä vaatii tuon 17”.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti: Su 01.08.2021 20:13 Häiritsevän hienot, eihän noita kehtaa mihkään alle laittaa kun sottaantuu vielä. :wink:
Niin se vaan taas priimaa pukkaa, on se aika seppä!
Kiitokset, nämä on kyllä aina hienoja. Vaikka olen näitä väsännyt paljon, niin ei niihin silti kyllästy. Parhaimmillaanhan ne oliskin tossa seinällä koristeena :lol:
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tätäkin puunattu taas vaihteeksi. Konehuonetta siistin jonkin verran, korjasin repaleista eristehuopaa tulipellistä, putsailin paikkoja, vähän maalausta, uusin suutinten paluuletkut ym. Toinen venttiilikoppa on ollut reisussa kohta puoli vuotta, mutta eikähän se kohta sieltä kotiudu niin saa vaihtaa senkin siistimpään. Kerranhan jo tein yhden kopan, mutta se oli väärän mallinen tähän EGR versioon. Silloin toki ei ollut tätä autoa edes ostettu vielä.

Kuva

Kuva

Kuva

Sisältä maalasin ratin ja vaihdekepin uudelleen kun olivat jo hieman kiillottuneet. Samalla kiillotin konsolin puut uusiksi.

Kuva

Kuva

Ulkoa tein vähän perusteellisemman pesun, ja vahasin auton uusiksi. Miracle Team Oy kävi oikomassa oikeassa kyljessä olleet kolhut. Niitä olikin huikeat 8kpl, joista puolet takalonkassa. Kaikki saatiin hienosti pois. Itse säädin vielä kuskin puolelta ovet oikealle korolle ja säädin luukkujen raot. Edelliseltä omistajalta tai maalarilta oli jäänyt melkoiset sumut taka oviaukkoihin, joten vesihioin ja kiillotin ne karmien lonkat. Nyt ei näy sumuja ja kiiltää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viime viikonloppuna sitten tehtiinkin Museoajoneuvotarkastus ja Classic Data arviointi. Museorekisteröintihän toki onnistuu vasta tammikuussa, mutta halusin tarkastuksen hoidettua jo pois alta kun tuo vuoden vaihde on melko hässäkkää yleensä. Sitten vaan odotellaan CD arvosanaa vaikka vahva kutina siitä jo onkin.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

On kyllä nätti auto ja kuvatkin samaa tasoa auton kanssa.

Missä kunnossa tässä autossa on säilynyt tunkin reiät?
Joitakin autoja nyt käynyt katsomassa ja aika surullista nähtävää käytännössä kaikissa. Osassa ruoste tai puuttuva pelti piilotettu tiikerimassa tyylisen jankin alle.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti: Ke 25.08.2021 14:00 On kyllä nätti auto ja kuvatkin samaa tasoa auton kanssa.

Missä kunnossa tässä autossa on säilynyt tunkin reiät?
Joitakin autoja nyt käynyt katsomassa ja aika surullista nähtävää käytännössä kaikissa. Osassa ruoste tai puuttuva pelti piilotettu tiikerimassa tyylisen jankin alle.
Kiitoksia! Kyllähän näissä taitaa aina olla tekemistä, niinkuin tässäkin. Oikealta puolelta piti paikata molempia tunkinreikiä silloin ostettaessa, mutta vauriot oli melko pieniä. Vasemmalla puolella ne olivat ihan ehjät. Maalasin helmat silloin korjauksen jälkeen uudelleen korinväriin ja laitoin reiphaasti kotelosuojaa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno!

Mikä pinnoite pakosarjoissa on?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JPM kirjoitti: Ke 25.08.2021 15:08 Hieno!

Mikä pinnoite pakosarjoissa on?
Kiitokset, se on POR15 factory manifold grey pinnoitetta. Aikanaan ostin MVE onlinesta ja monen auton pakosarjat käsitellyt.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos, Hyvältä näyttää.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12548
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

EVO X kirjoitti: Ti 22.09.2020 23:23 Jalopuiden hinkuttaminen on tullut tutuksi nyt melko lailla, joten rosoinen kepinympärys piti ottaa työnalle. En jaksanut lähteä tekemään siitä virheetöntä, vaan tasoittaa halkeamat ja saada siisti pinta. Jostain sain pro-tipsin käyttää pikalimaa halkeamiin ennen hiontaa. Silloin ne muurautuu umpeen, eikä lakkauksen jälkeen jää ainakaan niin pahasti uria näkyviin.
Hioin koneella 240:llä pinnan suoraksi ja ruiskutin kolme kerrosta perus 2K kirkaslakkaa.


Seuraavana päivänä uunitin tuon vielä 60-asteessa 20min. Että sain alata kiillottelenaan. Hioin lakan vesissä 800-1000-1200 ja sitten lumputin panelin kolmella eri tahnalla. Muut panelit vaati vain kiillotuksen lämmönsäätimen kromirenkaan irrotuksen seurauksena teippiin jäi kivasti puoli kierrosta vanhaa lakkaa, mutta sain palat liimattua takaisin jonka jälkeen hioin alueen ennen kiillotusta. Eipä siitä mitään erota enää.

Hei onko kokemusta sävylakasta taikka sävyttämisestä ennen lakkausta? Ainakin G mallissa ja W107ssa lakka on tummaa. Jos irroitan halkeilleen lakan ja pistän pelkästään uutta lakkaa ne kunnostetut osat jää vaaleiksi. Hurrit oli aloittaneet 380SL:n kunnostuksen laittamalle alle mahonkipetsiä, mutta se teki puista punertavat. Tässä G mallissa siitä väristä tulee liian punainen, pitäisi keksiä joko ruskea lakka taikka ruskeampaa petsiä lakan alle. Koska kunnostan vaan yhden leveän vaakalistan joka menee kojetaulun yläosassa, konsolit on ehjiä.

Kuva20200524_171308 by karra, on Flickr
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tässä veljen panelissa testailin noita sävytyksiä:

http://garage59-mercedes.blogspot.com/2 ... n.html?m=1

Siinä käytin juurikin mahonkipetsiä ja se oli liian punaista. Taitoin sitä takaisin ruskeampaan sävyttämällä kirkaslakkaa ruskealla pigmentillä. Suosittelisin ostamaan vaikka muutaman eri sävyisen Liberonin Sprii petsin ja niistä sekoittelemalla etsiä sopiva sävy. Jos käyttää pelkästään sävytettyä lakkaa on siinä riskinsä että siitä tulee tukkoinen eli itse puu ei niin hyvin näy lakkakerroksen alta. Toki niin ne on tehty siellä tehtaalla, mutta täytyis tietää millä kaavalla ja montako käsittelykertaa. Toisaalta taas se tehtaan ”lakka” on polyesterihartsia, eli melko varmasti se pinta on valettu kerralla. Nyt kun ruiskulla lakkaa näitä niin sävytetyllä se muuttuu joka kerta. Mutta joo, jos nyt itelleni tekisin niin ostaisin liberonin pähkinää tuon mahongin seuraksi ja kokeilisin niillä esim. 50:50 30:70 jne tyyppisesti puuhun sävyä ja sitten lakkaisin sen koepalan kertaalleen että se oikea sävy selviäisi. Sitten vaan hyväksi havaitulla kaavalla paneli/lista petsaten ja lakkaa perään. Mielestäni PTracingin tapa pensselöidä ensimmäinen kerros on hyvä, sillä niin saa huokosiin paremmin lakkaa. Siten välihionta ja ruiskulla seuraavat kerrokset niin monesti kunnes lopputulos miellyttää.
Viimeksi muokannut EVO X, Ma 13.09.2021 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 547
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Liberon spriipetsiä voi sekoittaa kirkkaaseen 2-k akryylilakkaan. Tummuus säädetään kerrosten määrällä. Puhtaan puun petsaaminen tasaiseen sävyyn ja juuri oikeaan tummuusasteeseen on paljon vaikeampaa.

Voin huomenna etsiä jos löydän mallikuvia ennen/jälkeen. Aika huonosti tullut kuvattua.

Liberonin sävyt ovat mahonki ( vain muutama tippa!), pähkinä ja tumma tammi, joista sekoittamalla löytyy sopiva sävy.

Em. menetelmällä voi myös hyvällä menestyksellä palauttaa syvyys ja sävy auringon polttamiin zebranoihin ilman, että alkuperäistä polyesteripinnoitetta poistetaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Karel kirjoitti: Su 12.09.2021 22:47 Em. menetelmällä voi myös hyvällä menestyksellä palauttaa syvyys ja sävy auringon polttamiin zebranoihin ilman, että alkuperäistä polyesteripinnoitetta poistetaan.
Tuota täytyykin kokeilla. Veljen ässässä on sellaset tuhnun väriset ne puut, jenkki sanois ”dull”.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 547
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Karel »

Löysin vanhan koepalan, johon olen sävyjä kokeillut palasiin uutta seepra-puuta(zebrano) sekoitettuna kirkaslakkaan. Hyllyssä on purkit mahonki, pähkinä, harmaa tammi, tumma tammi. Joihinkin paneeleihin on tumma tammi sellaisenaan ollut paras, joihinkin 50/50 tumma tammi ja mahonki. Petsiseosta sekoitetaan lakkaan todella vähän ja sumutetaan useita kerroksia pikaohentimella parhaan lopputuloksen aikaan saamiseksi.

Liitän kuvan koesävyistä ja huonon tuhkiksen kahvan kuvan, johon on pensselillä sipaistu Liberonin spriipetsi-lakkaseosta kokeeksi suoraan haalistuneen polyesteripinnoitteen päälle. Tummuus ja sävy palautuu ilman "tukkoista" efektiä ihmeen hyvin. Kevyt pintahionta ensin parantaa lopputulosta.

Moni ei edes huomaa tai tajua miten pahasti ne vanhat puupaneelit ovat haalistuneet, ennen kuin näkee uutta pintaa verrokiksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Nyt olisi MR lausunto saatu ja samalla Classic data serti. Auto sai 2+ arvosanan, mutta jäi niin pienestä kiinni 1-:sta, että vaatimuksena oleva käsinojan tereiden kunnostus tehdään ehdottomasti pois miinuslistalta ja nostetaan arvosana sitten pykälää parempaan. Vielä pitäisi reilu 3kk jaksaa odotella, että pääsee finaaliin.

Kuva
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Pontus »

EVO X kirjoitti: Ke 15.09.2021 10:33 Kuva

Nyt olisi MR lausunto saatu ja samalla Classic data serti. Auto sai 2+ arvosanan, mutta jäi niin pienestä kiinni 1-:sta, että vaatimuksena oleva käsinojan tereiden kunnostus tehdään ehdottomasti pois miinuslistalta ja nostetaan arvosana sitten pykälää parempaan. Vielä pitäisi reilu 3kk jaksaa odotella, että pääsee finaaliin.

Kuva
Kuka oli tuon classic data tarkistuksen tekijä?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3019
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Markus Nieminen teki tämän tarkstuksen.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Vastaa Viestiin