S210

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin tulpat on nyt vaihdettu, tässä tulee vähän kuvia :)
Kuva
otin ilmafiltterilaatikon ja putket pois että saa enemmän tilaa :)
Kuva
vasemman puoleinen sylinterilohko... täällä on tosi ahasta..
Kuva
otin sytytyspuolat pois, muuten oli liian ahasta...
Kuva
sytytyspuolat :D
Kuva
aiai... eihän tähän sovi edes spärriavain... jouduin ostamaan lyhyemmän jatkon sytytystulpan hylsyyn..
Kuva
vanhat tulpat, hyvä palo ollut joka sylinterissä :lol:
Kuva
Huomaa vasemmalla puolella alimmaiset 2 tulppaa, ne ovat vanhat elikkä ei ole vaihdettu viimeisessä huollossa (varmasti siks kun oli ahdast), huono homma mersun oma huoltamo joka fuskaa noin, hävetköön!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin eilen tilasin Kamasan momenttiavaimen että saan sitten vedettyä pultit oikeaan momenttiin :D Tänään ostan myös paineilmakäyttöisen meisselivasaran jolla poistan takapään apurungon kumityynyt. Ja sitten tummenan auton takalasit aurinkofilmillä :) Saa nähä mitä siitäkin tulee, on mulla muuten kaveri joka osaa ne hommat jos iteltä ei onnistu, mutta suomalainen kun sitä on niin pakko yrittää itse ensin :P
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja RH »

pasi84 kirjoitti:Ja sitten tummenan auton takalasit aurinkofilmillä :)
EIIIII!! :evil:
Meillä nää mielipiteet näyttää menevän jonnin verran ristiin... :wink:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No en tummenna, päätin sen jo ennen kuin luin tämän :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin, nyt on auto tallissa ja perän laitto alkaa, otan koko perävaunun palkin (vakan? sanotaanko sitä niin?) pois autosta. Auto nostettu ylös:
Kuva
Jarrusatulat irti :) Kummatkin jarrut on jumissa takana ja vasemmalla puolella oli niin jumissa ettei melkein pystynyt pyörittään jarrulevyä :o Kuitenkin kulutus oli 0,93lit/10km viikonloppuna kun oltiin tukholmassa käymässä (tuli noin 1100km ajettua).
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin nyt on homma sujunut aika hyvin eteenpäin..
kardaaniakselin asento merkitty vetopyörästöä vasten että tulee asennusvaiheessa samanlailla..
Kuva
pakoputki irti
Kuva
kardaani irti vetopyörästöstä
Kuva
alkanut irroitteleen tarvittavat osat ennen takapalkin laskemista alas
Kuva
alkaa olla irti kaikki mitä pitääkin :D
Kuva
taka-akselisto palkkeineen pois
Kuva
ruostetta löytyi
Kuva
ruostunut bensaputki (vaihdan uuteen)
Kuva
halennut bensaputki (vaihdan uuteen)
Kuva
sama bensaputki
Kuva
uusi vastaan vanha kumi :o
Kuva
alatukivarret ruostunut , ne maalaan kans sitten kun vaihdan niihin kumilaakerit
Kuva
etummainen vasen kumi
Kuva
siinä se sit on :) maalaan koko palkin ja vaihdan kaikki tukivarret, vetopyörästöön vaihdan myös öljyt.
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ajattelin että miten saisin peräpalkin tukevasti johonkin telineeseen, ja muistin että mulla on moottoriteline, joten sovittelin moottoritelineen kannakelevyn taka-akselistoon kiinni :)
Kuva
kannakelevy paikallaan, voin kuitenkin vaihtaa vetopyörästön , ei ole siis edessä..
Kuva
siinä se sit on moottoritelineessä :D Hyvä työskennellä tästä eteenpäin.
Kuva
nämä ylimmäiset raudat tekee sen että akselisto ei kippaa eteenpäin.
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

miten muuten tuon vetoakselin saa pois navan puolelta? vedetäänkö se ulospäin navasta vai työnnetään sisäänpäin keskusmutterin pois oton jälkeen?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

ei taida olla järkeä mun tänne laittaa kuvia ja tekstiä kun ei taida ketään kiinnostaa kuitenkaan.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja Tape »

Höpsistä pussiin niinkö anoppi sanoisi!

Samaa miettii jokainen projektitopicin pitäjä. Laita Pasi ihmeessä kuvaa ja tekstiä, kun hyviä juttuja teet ja varmasti tarpeellisia jokaiselle väykyn laittajalle. Hyvää mallia sit jos/kun joutuu ite kukin tekemään! :thumbup:

Tsemppiä täältä väyrysosastolta ja leuka pystyyn! :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No okej jatketaan sitten 8)
vetoakselien poisottamista, mutterinväännin oli pakko koska joka jengassa oli lukitusainetta ja sitä paljon. Hylsy pulteille on E12.
Kuva
vetoakseli poissa
Kuva
siinä niitä tukivarisa sit vähän näkyy..kaikki vaihdan uusiin
Kuva
vasemmalta puolelta otettu tukivarret irti. Palkin kumikannakkeet jotka sitten tukevat auton alustaa vastaan sain pois tavallisella ulosvetäjällä jossa oli 2 apukättä tai niitä varsia, varisen väli oli säädettävissä joten se sopi erittäin hyvin.
Kuva
siinä se sit on, tänään irroitan oikean puoleiset osat ja alan sit hiomaan ja hiekkapuhaltamaan palkkia.
Kuva
Rengasnavan kumikannake oli ihan loppus (se mihin alatukivarsi kiinnittyy), antaa periksi ja voi heilutella miten sattuu sitä, tämän takia justiin remontoin koko peräpään koska tiesin tämän kannakkeen olevan loppu jo syksyllä kun vaihdoin jouset eteen ja taakse..
Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

muista käyttää kasatessa vaseliiniä jokaiseen ruuviin ja mutteriin sekä holkkien reikiin, myöhemmin heleppo vaihtaa osia jos tarttee :thumbup:
hieno rojekti, taka-akselisto aikalailla 124:sen näkönen :idea:
kartaanin olen merkannut maalikynällä, merkki löytyy sitten myöhemminki jos tarvetta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Komee jakkara auton alla pukkina. :wink:

Mukavampi seurata kyllä projekteja kun on kuvia. Tuosta on hyvä jatkaa.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Jakkara on kardaaninakselin tukena :D
Mulla ois vähän kysymyksiä teille jotka tiedätte paljon ..

1. Miten saan kumilaakerit irti alatukivarresta ja rengasnavan tukivarresta (alimmaisen tukivarren kiinnitykseen)?? Kokeilin tavallisella ulosvetäjällä ja kaasulämpöä käyttäen mutta ei heilahdakkaan...

2. Miten saan jarrulevyjen suojapellin pois? Täytyykö se pyörän napa ottaa ensin pois vai miten?

ei muutakuin hiomaan ja maalamaan :D Ruostesuojamaaliksi tulee hagmans CA primeri joka on epoximaali ja 2 komponenttimaali.
Kuva
jarrukenkien kitkapinnat on aivan hurjan näköiset...kuuluko ne siihen suojapeltiin vai mites tää homma oikein on?
Kuva
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Laita vaan kuvia kyl nää aina kuitenkin kiinnostaa. :thumbup:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

timo230e kirjoitti:Laita vaan kuvia kyl nää aina kuitenkin kiinnostaa. :thumbup:
sama täällä pasi. kuvia vaan ja txt lisää. tämä takakelkka osio KIINNOSTAA !!! :thumbup: :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ongelma on nyt vaan se että en tiiä miten saan ne vanhat kumilaakerit poistettua... täytyy käy hankkia kunnon hydraulinen pressi..
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

pasi84 kirjoitti:Ongelma on nyt vaan se että en tiiä miten saan ne vanhat kumilaakerit poistettua... täytyy käy hankkia kunnon hydraulinen pressi..
jos laittais uudet alatuki varret??? pääsiskö helpommalla???? :?: :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

ei pääsis, eikä halvemmalla koska alatukivarren ulommaiset kumit ovat kiinni navan tukivarressa eikä ite alatukivarressa, silloin joutuisin ostamaan sekä alatukivarret että uudet navat ja sitä en tee. Eiköhän se tästä vielä ratkea :)
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Nuo mainitsemasi kumit taidetaan tuntea yleisemmin nimellä narinahela. Kokeileppa hakua, sillä löytyy paljon juttua narinahelasta ja sen irroituksesta.
S204
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja RH »

Jup!
Tätä Pasin projektiosiota on kyllä tosi mielenkiintoinen seurata. Vähän kateellinenkin kyllä olen, kun jollain riittää aikaa ja tarmoa touhuta tämmöistä. Apuja en valitettavasti pysty kauheasti antamaan kuin korkeintaan ikkunoiden tummentamista koskevissa mielipideasioissa :lol: :wink: .
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitoksia positiivisestä palautteesta ! Ostin tänään biltemalta ulosvetäjän niihin kumeihin, samalla vehkeellä saa ne uudet myös paikalleen.
Alatukivarren kumin poisottoa..
Kuva
poissa :D
Kuva
kaasulämmittäjällä ensin vähän lämpöä..
Kuva
navan kumi ihan loppu.. pystyikin heiluttelemaan miten sattuu sormen päällä vaan :o
Kuva
ihan loppu...
Kuva
poissa :lol:
Kuva
tuon näköinen oli oikealla puolella parkkijarrun osien alla...ihme että parkkijarru on edes toiminut..
Kuva
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Ei muutaku jatkat vaan projektikertomusta. Pitäs varmaan iteki tehä toi taka-akseliston nivelien vaihto.

Jarrut oli omassani vähän paremman näköiset vaikka eivät kunnolla toimineet. Tässä muuten vähän vinkkiä jarrurempan yhteydessä olevaan asiaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kiristin" onclick="window.open(this.href);return false;
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin uudet jarrukilvet ostin tänään mersulta :D
Kuva
Kahen pultin päät oli mennyt niin pyöreiksi ettei saanut auki vaikka kuinka lämmitti.. katkaisin päät pois ja hitsasin hyvät pultin pätkät jatkeeks ja sit homma alkoi luistamaan :o
Kuva

Maalaan kilven alle jäävät paikat myös ja koko navan rungon. Maalina käytän "hammarlack" nimistä maalia (suoraan Suomeksi se on : vasaramaali) , se on sekä primeri ja päällysmaali samassa. Voi maalata heti ruosteen päälle. Laitan tätä maalia siks koska en saa millään kaikkia ruosteita pois ja sit ku on laakerit paikallaan niin en halu käyttää hiekkapuhallintakaan..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Iso-Jaska kirjoitti:Ei muutaku jatkat vaan projektikertomusta. Pitäs varmaan iteki tehä toi taka-akseliston nivelien vaihto.

Jarrut oli omassani vähän paremman näköiset vaikka eivät kunnolla toimineet. Tässä muuten vähän vinkkiä jarrurempan yhteydessä olevaan asiaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kiristin" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos, sen tiesinkin jo kun just viime viikolla löysytin kiristimen :)
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

pasi. pitääkö pyörän-napa irrottaa,että saa vaihdettuu jarrukilven??? :?
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan? :oops:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

AP-race/lake kirjoitti:pasi. pitääkö pyörän-napa irrottaa,että saa vaihdettuu jarrukilven??? :?
ei välttämättä, sen voi vaihtaa ilman navan pois ottoa, mutta siinä tapauksessa saat tehä niinkuin mä, pätkästä uusi kilpi ohuemmasta kohasta halki ja sit hitsata takas pujotuksen jälkeen. Eli kilpeä ei voi vaihtaa napaa pois ottamatta ehjässä muodossaan.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan? :oops:
puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: S210 peräpään laitto alkanut!

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

pasi84 kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan? :oops:
puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..
Eli siis tuo navan kumi joka liikkui ihan sormilla, niin minkä kokoisella jutulla sen saa painettua ulos paikaltaan? :oops:
Vastaa Viestiin