S210
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
Noniin tulpat on nyt vaihdettu, tässä tulee vähän kuvia
otin ilmafiltterilaatikon ja putket pois että saa enemmän tilaa
vasemman puoleinen sylinterilohko... täällä on tosi ahasta..
otin sytytyspuolat pois, muuten oli liian ahasta...
sytytyspuolat
aiai... eihän tähän sovi edes spärriavain... jouduin ostamaan lyhyemmän jatkon sytytystulpan hylsyyn..
vanhat tulpat, hyvä palo ollut joka sylinterissä
Huomaa vasemmalla puolella alimmaiset 2 tulppaa, ne ovat vanhat elikkä ei ole vaihdettu viimeisessä huollossa (varmasti siks kun oli ahdast), huono homma mersun oma huoltamo joka fuskaa noin, hävetköön!
otin ilmafiltterilaatikon ja putket pois että saa enemmän tilaa
vasemman puoleinen sylinterilohko... täällä on tosi ahasta..
otin sytytyspuolat pois, muuten oli liian ahasta...
sytytyspuolat
aiai... eihän tähän sovi edes spärriavain... jouduin ostamaan lyhyemmän jatkon sytytystulpan hylsyyn..
vanhat tulpat, hyvä palo ollut joka sylinterissä
Huomaa vasemmalla puolella alimmaiset 2 tulppaa, ne ovat vanhat elikkä ei ole vaihdettu viimeisessä huollossa (varmasti siks kun oli ahdast), huono homma mersun oma huoltamo joka fuskaa noin, hävetköön!
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
Noniin eilen tilasin Kamasan momenttiavaimen että saan sitten vedettyä pultit oikeaan momenttiin Tänään ostan myös paineilmakäyttöisen meisselivasaran jolla poistan takapään apurungon kumityynyt. Ja sitten tummenan auton takalasit aurinkofilmillä Saa nähä mitä siitäkin tulee, on mulla muuten kaveri joka osaa ne hommat jos iteltä ei onnistu, mutta suomalainen kun sitä on niin pakko yrittää itse ensin
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
EIIIII!!pasi84 kirjoitti:Ja sitten tummenan auton takalasit aurinkofilmillä
Meillä nää mielipiteet näyttää menevän jonnin verran ristiin...
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
No en tummenna, päätin sen jo ennen kuin luin tämän
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
Noniin, nyt on auto tallissa ja perän laitto alkaa, otan koko perävaunun palkin (vakan? sanotaanko sitä niin?) pois autosta. Auto nostettu ylös:
Jarrusatulat irti Kummatkin jarrut on jumissa takana ja vasemmalla puolella oli niin jumissa ettei melkein pystynyt pyörittään jarrulevyä Kuitenkin kulutus oli 0,93lit/10km viikonloppuna kun oltiin tukholmassa käymässä (tuli noin 1100km ajettua).
Jarrusatulat irti Kummatkin jarrut on jumissa takana ja vasemmalla puolella oli niin jumissa ettei melkein pystynyt pyörittään jarrulevyä Kuitenkin kulutus oli 0,93lit/10km viikonloppuna kun oltiin tukholmassa käymässä (tuli noin 1100km ajettua).
Re: Mercedes S210 kaikenlaista laittoa
Noniin nyt on homma sujunut aika hyvin eteenpäin..
kardaaniakselin asento merkitty vetopyörästöä vasten että tulee asennusvaiheessa samanlailla..
pakoputki irti
kardaani irti vetopyörästöstä
alkanut irroitteleen tarvittavat osat ennen takapalkin laskemista alas
alkaa olla irti kaikki mitä pitääkin
taka-akselisto palkkeineen pois
ruostetta löytyi
ruostunut bensaputki (vaihdan uuteen)
halennut bensaputki (vaihdan uuteen)
sama bensaputki
uusi vastaan vanha kumi
alatukivarret ruostunut , ne maalaan kans sitten kun vaihdan niihin kumilaakerit
etummainen vasen kumi
siinä se sit on maalaan koko palkin ja vaihdan kaikki tukivarret, vetopyörästöön vaihdan myös öljyt.
kardaaniakselin asento merkitty vetopyörästöä vasten että tulee asennusvaiheessa samanlailla..
pakoputki irti
kardaani irti vetopyörästöstä
alkanut irroitteleen tarvittavat osat ennen takapalkin laskemista alas
alkaa olla irti kaikki mitä pitääkin
taka-akselisto palkkeineen pois
ruostetta löytyi
ruostunut bensaputki (vaihdan uuteen)
halennut bensaputki (vaihdan uuteen)
sama bensaputki
uusi vastaan vanha kumi
alatukivarret ruostunut , ne maalaan kans sitten kun vaihdan niihin kumilaakerit
etummainen vasen kumi
siinä se sit on maalaan koko palkin ja vaihdan kaikki tukivarret, vetopyörästöön vaihdan myös öljyt.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ajattelin että miten saisin peräpalkin tukevasti johonkin telineeseen, ja muistin että mulla on moottoriteline, joten sovittelin moottoritelineen kannakelevyn taka-akselistoon kiinni
kannakelevy paikallaan, voin kuitenkin vaihtaa vetopyörästön , ei ole siis edessä..
siinä se sit on moottoritelineessä Hyvä työskennellä tästä eteenpäin.
nämä ylimmäiset raudat tekee sen että akselisto ei kippaa eteenpäin.
kannakelevy paikallaan, voin kuitenkin vaihtaa vetopyörästön , ei ole siis edessä..
siinä se sit on moottoritelineessä Hyvä työskennellä tästä eteenpäin.
nämä ylimmäiset raudat tekee sen että akselisto ei kippaa eteenpäin.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
miten muuten tuon vetoakselin saa pois navan puolelta? vedetäänkö se ulospäin navasta vai työnnetään sisäänpäin keskusmutterin pois oton jälkeen?
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
ei taida olla järkeä mun tänne laittaa kuvia ja tekstiä kun ei taida ketään kiinnostaa kuitenkaan.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Höpsistä pussiin niinkö anoppi sanoisi!
Samaa miettii jokainen projektitopicin pitäjä. Laita Pasi ihmeessä kuvaa ja tekstiä, kun hyviä juttuja teet ja varmasti tarpeellisia jokaiselle väykyn laittajalle. Hyvää mallia sit jos/kun joutuu ite kukin tekemään!
Tsemppiä täältä väyrysosastolta ja leuka pystyyn!
Samaa miettii jokainen projektitopicin pitäjä. Laita Pasi ihmeessä kuvaa ja tekstiä, kun hyviä juttuja teet ja varmasti tarpeellisia jokaiselle väykyn laittajalle. Hyvää mallia sit jos/kun joutuu ite kukin tekemään!
Tsemppiä täältä väyrysosastolta ja leuka pystyyn!
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
No okej jatketaan sitten
vetoakselien poisottamista, mutterinväännin oli pakko koska joka jengassa oli lukitusainetta ja sitä paljon. Hylsy pulteille on E12.
vetoakseli poissa
siinä niitä tukivarisa sit vähän näkyy..kaikki vaihdan uusiin
vasemmalta puolelta otettu tukivarret irti. Palkin kumikannakkeet jotka sitten tukevat auton alustaa vastaan sain pois tavallisella ulosvetäjällä jossa oli 2 apukättä tai niitä varsia, varisen väli oli säädettävissä joten se sopi erittäin hyvin.
siinä se sit on, tänään irroitan oikean puoleiset osat ja alan sit hiomaan ja hiekkapuhaltamaan palkkia.
Rengasnavan kumikannake oli ihan loppus (se mihin alatukivarsi kiinnittyy), antaa periksi ja voi heilutella miten sattuu sitä, tämän takia justiin remontoin koko peräpään koska tiesin tämän kannakkeen olevan loppu jo syksyllä kun vaihdoin jouset eteen ja taakse..
vetoakselien poisottamista, mutterinväännin oli pakko koska joka jengassa oli lukitusainetta ja sitä paljon. Hylsy pulteille on E12.
vetoakseli poissa
siinä niitä tukivarisa sit vähän näkyy..kaikki vaihdan uusiin
vasemmalta puolelta otettu tukivarret irti. Palkin kumikannakkeet jotka sitten tukevat auton alustaa vastaan sain pois tavallisella ulosvetäjällä jossa oli 2 apukättä tai niitä varsia, varisen väli oli säädettävissä joten se sopi erittäin hyvin.
siinä se sit on, tänään irroitan oikean puoleiset osat ja alan sit hiomaan ja hiekkapuhaltamaan palkkia.
Rengasnavan kumikannake oli ihan loppus (se mihin alatukivarsi kiinnittyy), antaa periksi ja voi heilutella miten sattuu sitä, tämän takia justiin remontoin koko peräpään koska tiesin tämän kannakkeen olevan loppu jo syksyllä kun vaihdoin jouset eteen ja taakse..
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
muista käyttää kasatessa vaseliiniä jokaiseen ruuviin ja mutteriin sekä holkkien reikiin, myöhemmin heleppo vaihtaa osia jos tarttee
hieno rojekti, taka-akselisto aikalailla 124:sen näkönen
kartaanin olen merkannut maalikynällä, merkki löytyy sitten myöhemminki jos tarvetta
hieno rojekti, taka-akselisto aikalailla 124:sen näkönen
kartaanin olen merkannut maalikynällä, merkki löytyy sitten myöhemminki jos tarvetta
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Komee jakkara auton alla pukkina.
Mukavampi seurata kyllä projekteja kun on kuvia. Tuosta on hyvä jatkaa.
Mukavampi seurata kyllä projekteja kun on kuvia. Tuosta on hyvä jatkaa.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Jakkara on kardaaninakselin tukena
Mulla ois vähän kysymyksiä teille jotka tiedätte paljon ..
1. Miten saan kumilaakerit irti alatukivarresta ja rengasnavan tukivarresta (alimmaisen tukivarren kiinnitykseen)?? Kokeilin tavallisella ulosvetäjällä ja kaasulämpöä käyttäen mutta ei heilahdakkaan...
2. Miten saan jarrulevyjen suojapellin pois? Täytyykö se pyörän napa ottaa ensin pois vai miten?
ei muutakuin hiomaan ja maalamaan Ruostesuojamaaliksi tulee hagmans CA primeri joka on epoximaali ja 2 komponenttimaali.
jarrukenkien kitkapinnat on aivan hurjan näköiset...kuuluko ne siihen suojapeltiin vai mites tää homma oikein on?
Mulla ois vähän kysymyksiä teille jotka tiedätte paljon ..
1. Miten saan kumilaakerit irti alatukivarresta ja rengasnavan tukivarresta (alimmaisen tukivarren kiinnitykseen)?? Kokeilin tavallisella ulosvetäjällä ja kaasulämpöä käyttäen mutta ei heilahdakkaan...
2. Miten saan jarrulevyjen suojapellin pois? Täytyykö se pyörän napa ottaa ensin pois vai miten?
ei muutakuin hiomaan ja maalamaan Ruostesuojamaaliksi tulee hagmans CA primeri joka on epoximaali ja 2 komponenttimaali.
jarrukenkien kitkapinnat on aivan hurjan näköiset...kuuluko ne siihen suojapeltiin vai mites tää homma oikein on?
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Laita vaan kuvia kyl nää aina kuitenkin kiinnostaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
sama täällä pasi. kuvia vaan ja txt lisää. tämä takakelkka osio KIINNOSTAA !!!timo230e kirjoitti:Laita vaan kuvia kyl nää aina kuitenkin kiinnostaa.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ongelma on nyt vaan se että en tiiä miten saan ne vanhat kumilaakerit poistettua... täytyy käy hankkia kunnon hydraulinen pressi..
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
jos laittais uudet alatuki varret??? pääsiskö helpommalla????pasi84 kirjoitti:Ongelma on nyt vaan se että en tiiä miten saan ne vanhat kumilaakerit poistettua... täytyy käy hankkia kunnon hydraulinen pressi..
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
ei pääsis, eikä halvemmalla koska alatukivarren ulommaiset kumit ovat kiinni navan tukivarressa eikä ite alatukivarressa, silloin joutuisin ostamaan sekä alatukivarret että uudet navat ja sitä en tee. Eiköhän se tästä vielä ratkea
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Nuo mainitsemasi kumit taidetaan tuntea yleisemmin nimellä narinahela. Kokeileppa hakua, sillä löytyy paljon juttua narinahelasta ja sen irroituksesta.
S204
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Jup!
Tätä Pasin projektiosiota on kyllä tosi mielenkiintoinen seurata. Vähän kateellinenkin kyllä olen, kun jollain riittää aikaa ja tarmoa touhuta tämmöistä. Apuja en valitettavasti pysty kauheasti antamaan kuin korkeintaan ikkunoiden tummentamista koskevissa mielipideasioissa .
Tätä Pasin projektiosiota on kyllä tosi mielenkiintoinen seurata. Vähän kateellinenkin kyllä olen, kun jollain riittää aikaa ja tarmoa touhuta tämmöistä. Apuja en valitettavasti pysty kauheasti antamaan kuin korkeintaan ikkunoiden tummentamista koskevissa mielipideasioissa .
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Kiitoksia positiivisestä palautteesta ! Ostin tänään biltemalta ulosvetäjän niihin kumeihin, samalla vehkeellä saa ne uudet myös paikalleen.
Alatukivarren kumin poisottoa..
poissa
kaasulämmittäjällä ensin vähän lämpöä..
navan kumi ihan loppu.. pystyikin heiluttelemaan miten sattuu sormen päällä vaan
ihan loppu...
poissa
tuon näköinen oli oikealla puolella parkkijarrun osien alla...ihme että parkkijarru on edes toiminut..
Alatukivarren kumin poisottoa..
poissa
kaasulämmittäjällä ensin vähän lämpöä..
navan kumi ihan loppu.. pystyikin heiluttelemaan miten sattuu sormen päällä vaan
ihan loppu...
poissa
tuon näköinen oli oikealla puolella parkkijarrun osien alla...ihme että parkkijarru on edes toiminut..
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ei muutaku jatkat vaan projektikertomusta. Pitäs varmaan iteki tehä toi taka-akseliston nivelien vaihto.
Jarrut oli omassani vähän paremman näköiset vaikka eivät kunnolla toimineet. Tässä muuten vähän vinkkiä jarrurempan yhteydessä olevaan asiaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kiristin" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarrut oli omassani vähän paremman näköiset vaikka eivät kunnolla toimineet. Tässä muuten vähän vinkkiä jarrurempan yhteydessä olevaan asiaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kiristin" onclick="window.open(this.href);return false;
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin uudet jarrukilvet ostin tänään mersulta
Kahen pultin päät oli mennyt niin pyöreiksi ettei saanut auki vaikka kuinka lämmitti.. katkaisin päät pois ja hitsasin hyvät pultin pätkät jatkeeks ja sit homma alkoi luistamaan
Maalaan kilven alle jäävät paikat myös ja koko navan rungon. Maalina käytän "hammarlack" nimistä maalia (suoraan Suomeksi se on : vasaramaali) , se on sekä primeri ja päällysmaali samassa. Voi maalata heti ruosteen päälle. Laitan tätä maalia siks koska en saa millään kaikkia ruosteita pois ja sit ku on laakerit paikallaan niin en halu käyttää hiekkapuhallintakaan..
Kahen pultin päät oli mennyt niin pyöreiksi ettei saanut auki vaikka kuinka lämmitti.. katkaisin päät pois ja hitsasin hyvät pultin pätkät jatkeeks ja sit homma alkoi luistamaan
Maalaan kilven alle jäävät paikat myös ja koko navan rungon. Maalina käytän "hammarlack" nimistä maalia (suoraan Suomeksi se on : vasaramaali) , se on sekä primeri ja päällysmaali samassa. Voi maalata heti ruosteen päälle. Laitan tätä maalia siks koska en saa millään kaikkia ruosteita pois ja sit ku on laakerit paikallaan niin en halu käyttää hiekkapuhallintakaan..
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Kiitos, sen tiesinkin jo kun just viime viikolla löysytin kiristimenIso-Jaska kirjoitti:Ei muutaku jatkat vaan projektikertomusta. Pitäs varmaan iteki tehä toi taka-akseliston nivelien vaihto.
Jarrut oli omassani vähän paremman näköiset vaikka eivät kunnolla toimineet. Tässä muuten vähän vinkkiä jarrurempan yhteydessä olevaan asiaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=kiristin" onclick="window.open(this.href);return false;
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
pasi. pitääkö pyörän-napa irrottaa,että saa vaihdettuu jarrukilven???
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan?
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
ei välttämättä, sen voi vaihtaa ilman navan pois ottoa, mutta siinä tapauksessa saat tehä niinkuin mä, pätkästä uusi kilpi ohuemmasta kohasta halki ja sit hitsata takas pujotuksen jälkeen. Eli kilpeä ei voi vaihtaa napaa pois ottamatta ehjässä muodossaan.AP-race/lake kirjoitti:pasi. pitääkö pyörän-napa irrottaa,että saa vaihdettuu jarrukilven???
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan?
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Eli siis tuo navan kumi joka liikkui ihan sormilla, niin minkä kokoisella jutulla sen saa painettua ulos paikaltaan?pasi84 kirjoitti:puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan?