W140 CL600 Ehostusprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

W140 CL600 Ehostusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tervehdys!

Hommasin syksyllä tuommoisen w140 korisen coupen v12 moottorilla. Autolla rullattu 300tkm. Päällepäin auto oli ostohetkellä ihan kohtalaisessa kunnossa, pohja oli myöskin hyvä lukuun ottamatta etulokareiden sisäkaaria ja helmoja jotka joutuu tekemään hyvin pitkälti uusiksi. Mottori, vaihdelaatikko ja muu tekniikka toimii ilman valituksia.


Auton tiedot:

VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: 600 SEC V12 JAPAN; S 600 JAPAN
ENGINE: 120982 12 004247
TRANSMISSION: 722621 00 053393


Lisävarustelista:

214 ADAPTIVE DAMPING SYSTEM (ADS) WITH SKYHOOK

228 AUXILIARY HEATER

230 REMOTE CONTROL FOR AUXILIARY HEATER

245 ON-BOARD COMPUTER

282 SKI-BAG

302 FOLDING ARMREST IN THE REAR WITH STORAGE TRAY

303 FRONT FOLDING ARMREST WITH TRAY

313 TELEPHONE, D-NET PORTABLE CTEL

351 AUTOMOTIVE PILOT-SYSTEM (APS)

354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET

404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT

405 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT

414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION

500A LEATHER, EXCLUSIVE

540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW

551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM

682 FIRE EXTINGUISHER

807 AEJ 06/1/M/X

819 CD CHANGER

882 INTERIOR SAFEGUARD/TOWING PROTECTION

884 TRUNK LID ADDITIONAL LOCKING MECHANISM (HZS)

980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT


Lisävarusteiden toiminnassa on kuitenkin muutamia puutteita.

-Turvavöiden ojentajat
-Vänkkärin oven soft close
-Webaston kaukkaria ei ole
-Keskuslukko kaukkari/avainta ei ole
-Takaikkunan rullaverho ei toimi
-Alkuperäinen soitin ei toimi
-Alkuperäiset korkeussäätyvät iskarit on korvattu jollain pomppukepeillä




Aluksi täytyy alkaa purkamaan moottoritilasta kaikki lisä- sekä ohjainlaitteet, jotka ovat lokairen kaarien päällä. Myös lokareiden sisäpinnat täytyy tyhjentää jarrulinjoista sekä muista lisälaitteista, joita kyllä riittää.. Napsin kuvia kun saan projektin kunnolla käyntiin.


Kuva
Viimeksi muokannut Ilmaister, Su 22.02.2015 20:38. Yhteensä muokattu 20 kertaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Ensimmäinen kysymys herääkin etupäätä purkaessa. Lähteekö etupään kelkka (vai palkki, mikälie oikeelta nimeltään onkaan) irti ilman, että kone tulee alas? Koitin silmäillä ja katsella mutta ei tuonne tahdo oikein nähdä ja kun ei ole korjaauskäsikirjaa vielä käytössä niin rohkenen moista kysäistä? Näyttäisi olevan neljällä pultilla kiinni korissa.

Kuva

Mahtaakohan simpukka tipahtaa ton mukana alas ja jos tipahtaa niin miten ohjauspyörän akseli on simpukassa kiinni...

Kaikki vinkit tuon irrotukseen ovat tervetulleita!
Viimeksi muokannut Ilmaister, Su 22.02.2015 20:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja tango »

Ilmaister kirjoitti:

Auton tiedot:

VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: 600 SEC V12 JAPAN; S 600 JAPAN
Tarkoittaako tuo, että on tuotu Japanista? Onko oikeanpuoleisella ohjauksella?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

tango kirjoitti:
Ilmaister kirjoitti:

Auton tiedot:

VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: 600 SEC V12 JAPAN; S 600 JAPAN
Tarkoittaako tuo, että on tuotu Japanista? Onko oikeanpuoleisella ohjauksella?

Itse ihmettelin samaa, auto tuli minulle virosta ja autossa on ohjaus vasemmalla.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja tango »

Haeppas Nimimerkki Mika.T:llä. On ainakin konetta värkännyt tuollaiseen sedaniin, tietänee varmaan muutakin tuollaisesta.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

En muista oliko jossain tuninglehdessä vai missä, mutta muistaakseni joku toinenkin oli uittanu Japanista tuollaisen, ja oli myös ihan normaalilla vasemmanpuoleisella ohjauksella. Oikeassa etunurkassa oli vain "sihtaamista" helpoittava keppi jossa mersun tähti päässä.

E: Taisi kuitenkin olla ihan sedan-mallin S600
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja thenq »

Japanissa näyttää aika paljon olevan vasemmalta ohjattavana esim. mersuja, varsinkin isokoneiset ja Amg mallit.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottori on kiinni tuossa etuapurungossa. Eli pitää ensin tukea ylhäältäpäin että saa apurungon irti.

Rattiakseli on simpukassa kiinni pooreilla jotka on lukittu pultilla.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Porasin äsken pfg-lenkkiankurit tallin betonikattoon koneen yläpuolelle. Täytyy ennen tukemista kattoa jotkut tukevat pisteet moottorista joista uskaltaa kannatella.

On muuten kieroutunu tuo Saksalaisen insinöörin sähköjen vetotapa.. Monen eri osa-alueiden antureilta, moottoreilta jne laitteilta tulevat johdot yhdistyvät lopulta samaan johtosarjaan ja menevät samalle ohjainlaitteelle. Olisi mahdollisten huoltojen ja korjausten varalta huomattavasti helpompi jos yhdestä suunnasta tulevat olisivat yhtä sarjaa jne. Aloin äsken purkamaan tuota "sähköpääkeskusta" tuosta ratin takaa ja eihän sitä koteloa ole minkään näköistä mahdollisuutta saada pois ellei pura koko autosta johtosarjoja pois... Olisi mukavampi lyödä uutta peltiä kun lähteä hinkkaamaan noita sammalia pois... Ei uskalla hitsailla ja rälläköidä ennenkuin takapuolelta on kaikki palava raivattu pois.

Kamalan näköstä katsottavaa kun otin lokarit irti. Vasemman valoumpion takaa ei ollut juuri mitään jäljellä.

Kuva Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock:

Ompa päässy rupsahtamaan.
Vielä pahemmin kuin ex eteläruotsin tuonti S300TD

Kannattaa tutkia myös pohjasta ainakin ne tunkin nostotallojen ympärykset. Ne oli läpilahot tuossa ex 300:ssa

Moottorissa on nostolenkki siinä koneen etupäässä keskellä konetta kun ottaa sen ohjaustehostimen säiliön päällä olevan muovin irti.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitoksia neuvoista Mika.T!

Uskaltaako tuosta lenkistä kannatella moottoria? Näyttää jotenki hepposelta.
Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Löyty vielä yks paha yllätys kuskin helmamuovin sisältä.
Kuva



Enempää ylläreitä tuskin löytyy kun on auto revitty kauttaaltaan auki.

Pääsin aloittamaan hitsaustyöt ja vasen etukulma alkaa olemaan muodossaan. ¨
Jäi sprintteristä pari neliömetriä peltiä ku leikkelin ikkunat, niin käytän ne ekana pois kun on lujaa ja kohtalaisen paksua. Ovat valmiiksi oikean värisiäki! =)
Kuva
harrijorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja harrijorma »

Japanissa asuneena, siellä oli jopa Jaguaareja vasemman puoleisella ohjauksella, uutena ostettu Englannista... Selityksenä oli se että kalliit tuontiautot oli euroopasta ja se oli jotenkin hienompaa kun niissä oli ratti vasemmalla - itse Japaniin tuotuna vielä kalliimpia kuin maahantuojan kautta tuolleet, ratti oikealla. Asuinpaikkani naapurilla oli Kremer Porsche, kaaret sisällä ja auto oli kuin radalta karannut suorine pakoputkineen, mutta silti oli siellä rekisterissä?
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja be39 »

Jossakin vaiheessa ois kiva saada kuvia tuosta ajotietokoneesta, on muuten harvinainen varuste.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kävin laittamassa akun kiinni ja otin pari kuvaa tuosta ajotietokoneesta. Ei se mikään kummoinen ole mutta näyttää kyllä syyn miksi pitää käydä tankilla. :thumbup:

Kuva
Nappulat joista käytetään ajotietokonetta

Kuva
Luukun takana piilossa

Kuva
Näyttö
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja be39 »

Kiitos! On kyllä hieno!
Avatar
gothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 05.04.2008 12:02

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja gothammer »

Ilmaister kirjoitti:
tango kirjoitti:
Ilmaister kirjoitti:

Auton tiedot:

VEHICLE TYPE: Car
MODEL NAME: 600 SEC V12 JAPAN; S 600 JAPAN
Tarkoittaako tuo, että on tuotu Japanista? Onko oikeanpuoleisella ohjauksella?

Itse ihmettelin samaa, auto tuli minulle virosta ja autossa on ohjaus vasemmalla.
Dekoodasitko VIN-tiedot venäläiseltä palvelimelta? Se väittää nimittäin meikäläisen R129:ä myös Japanin versioksi, vaikka todistettavasti auto on uutena myyty aidolle Juergenille, Muencheniläisen dealerin toimistossa.
C126 500SEC, R129 500SL, R230 SL500, S211 E320 CDI, S123 230TE
C4 Corvette 5,7 TPI, 2 X Mitsubishi 3000GT VR4 TT, 2 X Oldsmobile Cutlass Supreme 2D ja liian vähän vapaa-aikaa...

Gone, but not forgotten:
* S210 E420
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Onpa päässy ruostumaan.. mutta eihän tuo nyt loppujen lopuks niin paha ole.. Katoppa mun S210:ntä niin siinä sitä ruostetta on ja sen on kuitenkin uudempi.. Ei muutakuin tsemppiä sulle, ja muista: Jos alkaa maistuun ruosteen laittohommat puulle niin pidä ihmeessä paussia! Olen kokenut saman itse :D
Laittele paljon kuvia, tätä seuraan mielenkiinnolla!
//Pasi
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitoksia!

Tarkoitus on laittaa reilusti kuvia ennen ja jälkeen työvaiheiden.

Kävin äsken paikalliselta rompparilta hakemassa tasonsäädöllä olevat takakepit. Päällisin puolin hyvässä kunnossa eikä ollut vuotoja, eikös kepit voi päätellä toimivaksi kun pisti hydralilinjan katki niin auton perä tippui alas.. Hintaa kepukoille tuli yhteensä 80€ itse irroitettuna. :clap:

Kuva Kuva

Tänään olisi tarkoitus tehdä tuo vänkkärin etukulma kuntoon. Tuon verran piti päästellä peltiä pois, että lahot lähti. On vaan aikamoinen kikkailu, että saa tehtyä samalaisen kulman. Illemmalla lisää kuvia kunhan vaimo päästää meikäläisen talliin ropailemaan. :silent:
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja aziz »

Nouseekos toi ajotietokoneen näytön suoja automaattisesti ylös?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

aziz kirjoitti:Nouseekos toi ajotietokoneen näytön suoja automaattisesti ylös?
Siinä ajotietokoneen kannen oikeaa alakulmaa vasten näkyy se nappula, siitä aukee tuo kansi.


Tämän näköinen tuli tuosta vänkkärin kulmasta, se on vasta pistehitsailtu kasaan ja täytyy vielä saumata se.
Aikamoinen naputtelu ja palasista kikkailu tuossakin.
Ennen / jälkeen
Kuva Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Halvalla sait iskarit. :D

Uudet on muistaakseni 550€/kpl
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hyvää jälkeä tulee :clap:
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitos Pasi! :)


Kummatkin etukulmat on nyt hitsattu kasaan ja vedelty epoksilla, seuraavaksi korikitillä/liimalla hitsisaumat kummaltakin puolelta jonka jälkeen vielä toinen kerros epoksia ja lopuksi akryylillä oikea väri pintaan. Laitan niistä kuvia kun saan johonkin järkevään työvaiheeseen ne. Mutta mutta, seuravaks olikin vuorossa toi surulliseen kuntoon päässyt kuskinpuolen lokarin alta löytynyt mätäpesäke.


Kuva
Ennen toimenpiteitä.


Kuva
Pintaruosteet hiekkapuhallettu ja pahimmat kohdat laikattu kokonaan pois.

Kuva
Simmonen siitä tuli, täytyy vielä askarella noi "ritilät" tuohon yhteen aukkoon.
Tähän on hyvä lopettaa pe illalta. :wave:
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja tango »

Ilmaister kirjoitti: Kävin äsken paikalliselta rompparilta hakemassa tasonsäädöllä olevat takakepit. Hintaa kepukoille tuli yhteensä 80€ itse irroitettuna. :clap:
Mika.T kirjoitti:Halvalla sait iskarit. :D
Tuota ajattelin minäkin. Missä tuollainen romppa on?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Autopurkaamo Oili Jaloselta ne kepit hain.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja tango »

Kanta-asiakas hinta ilmeisesti :D Mutta tuohan alkaa olemaan kohta kuosissa, tuo sinun projekti.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tango kirjoitti:
Ilmaister kirjoitti: Kävin äsken paikalliselta rompparilta hakemassa tasonsäädöllä olevat takakepit. Hintaa kepukoille tuli yhteensä 80€ itse irroitettuna. :clap:
Mika.T kirjoitti:Halvalla sait iskarit. :D
Tuota ajattelin minäkin. Missä tuollainen romppa on?
juu näinhän se on :thumbup:
ei 126:seenkaan saa tuolla hintaa tasonsäädön iskaria :eh:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:
tango kirjoitti:
Ilmaister kirjoitti: Kävin äsken paikalliselta rompparilta hakemassa tasonsäädöllä olevat takakepit. Hintaa kepukoille tuli yhteensä 80€ itse irroitettuna. :clap:
Mika.T kirjoitti:Halvalla sait iskarit. :D
Tuota ajattelin minäkin. Missä tuollainen romppa on?
juu näinhän se on :thumbup:
ei 126:seenkaan saa tuolla hintaa tasonsäädön iskaria :eh:
Anteeksi, kun menee taas vähän OT:ksi. W115:seen sai tuolla hinnalla yhden käytetyn hydeiskarin :(
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 (CL600) Korin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Hehe, sielä kävi vielä kaveri katsomassa, että onko iskarit tasonsäädöllä ennen kuin aloin purkamaan, itse kyllä tiesin, että ovat mutten siitä mitään virkkanut. Sovittiin hinta ja aloin päästelemään irti. :clap: Ja ei ole ollut ennen asiaa kyseiseen putiikkin, joten epäilen suuria alennuksia :D

Eipä tuo nyt kuitenkaan ihan vielä pääse valmistumaan. Äsken kaveri, kävi auttelemassa ja otettiin etujouset pois paikoilta ja samalla irttoitin vakaajan. Seuraava homma onkin tukea tuo kone ja päästää tuo etupään apurunko irti, että saan tehtyä tuon vasemman puolen korvakon uusiksi johon tulee toi apurunko kiinni. Sillä aikaa ku askartelen sitä kiinnityskorvaketta ni täytyy restoorata apurunko ja kaikki oheislaitteet.

Mitä mieltä ootte voinko puhaltaa soodalla tuon kallistuksen vakaajan, ilman vaurioita? Hiekalla ei ilmeisesti voi kun jousteräs menettää lujuutensa liikaa lämmetessä.

Tuossa etupäätä purkaessa tuli vastaan noita tasonsäädön antureita, miksi edessä on myös kyseinen anturi? Onko mahdollista, että edessä on myös ollut korkeussäädöllä olevat iskarit?
Vastaa Viestiin