W212 huolto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

Huonosti löytyy tietoa netistä W212 mallin huoltamisesta, joten ajattelin laittaa kokemuksiani.
Tein perushuollon, ilmansuodatin, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, öljyt sekä tietenkin huoltomittarin nollauksen. Samassa yhteydessä vaihdoin uuden akun koska webasto on aika kovassa käytössä sekä termostaatin koska lämmöt jäi alle 80 asteen ja pakkasella moottoritiellä laski 60 asteeseen. Tässä listaa huomioista ja kokemuksista
- Öljyn suhteen on nirsompi kuin aikaisemmat mallit. Nyt vaatii MB approval 229.51 kun aikaisempiin kelpasi 229.50. Approval numero löytyy ainakin Mobilin öljypöniköiden etiketistä. Mobilin ESP Formula 5W-30 on tuota 229.51 tavaraa ja sillä huoltoväli-ilmaisin antoi 25000km vaihtoväliksi (se kysyy nollatessa mitä öljyä laitoit).
- Mersu suosittaa imuvaihtoa. Ennen otin aina propun kautta, mutta tällä sivustolla moni on kehunut imuvaihtoa ja kun Mersukin sitä suosittaa, niin koetinpa minäkin. Imupumppu Motonetistä 19,90€, toimii hyvin, vaihto helppoa ja joka tippa tuli talteen.
- Öljynsuodatin sijaitsee helpossa paikassa, mutta sen kanssa täytyy olla huolellinen: Mersu on tehnyt suodattimen pidikkeen jalan kantaosan ohuesta muoviritilästä (paljon hauraampi kuin aikaisemmissa malleissa). termostaatin letku/sähköjohtonippu siinä suodatinkotelun vieressä aikaansaa sen, että suodatin tulee helposti työnnettyä pikkuisen vinoon reikäänsä, ja siitä kun pyöräyttää kerran niin "krunts" ja suodatinjalka on säpäleinä (opin kantapään kautta :D ) ja pikku muovisilppua suodatinkotelossa. Varaosana ei löytynyt mistään, ei kun vehoon uutta ostamaan. Ei ollut onneksi kuin 35€. Nyt siis letku/johtonippua nostaen uusi jalka paikoilleen ja nätisti meni. Rasituksen välttämiseksi öljytkää kaikki 3 tiivisterengasta todella hyvin.
- Ilmansuodatin löytyy moottoritilasta apukuskin puolelta. Kotelon kannen päällä on hyvää jäähdytystä varten auton "aivot", johon tulee aikamoinen määrä johtoja. Näitä ei onneksi tarvitse irroittaa (enkä virtapiikkien vuoksi missään tapauksessa suosittelekaan irroittamista), vaan koko mötiskö nousee kotelon kannen kanssa ylös kunhan katkoo ensin muutamat nippusiteet joilla johdot on kiinnitetty. Ilmansuodattimen vaihto vei noin 15 min.
- Raitisilmasuodatin ei ole enään moottoritilassa vaan apukuskin jalkatilassa. 3 ruuvia irti, jalkatilan suojus pois, lähellä lattianrajaa vasemmalla puolella oleva valkoinen liukukiinnike auki ja suodatin pois. Hyvin helppo homma, 15 min max.
Hinnat (tarvikkeena) ja vaihtovälit:
- Öljy 54,50/4l 25000km
- Öljynsuodatin 12,90€ 25000km
- raitisilmasuodatin 34,90€ 15000km
- ilmansuodatin n.40€ 75000km
- akun ja termostaatin vaihdosta kirjoitan erikseen.
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Kiitos neuvoista. Mistä sait tiedon, että raitisilmasuodatin vaihdetaan 15 tkm välien vai oliko kirjoitusvirhe?
- raitisilmasuodatin 34,90€ 15000km
Huoltovälihän on 25 tkm, joten tuo 15 tkm ihmetytti.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

Vaihtovälit kysyin Veholta, suodattimen pakkauksessa oli sama ilmoitus. Huoltoväli riippuu siitä mitä öljyä laitat.
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Mersu suosittaa imuvaihtoa.
212:ssa ei enää ole mittatikun putkea joka olisi suunniteltu öljyn imemiseen.
oulaistenliikenne.fi
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

??? Kyllä minun W212:ssa on ihan normaali mittatikun putki johon sopi ongelmitta imuvaihtajan letku. Mitattuna ulostullut öljymäärä oli täysi satsi.
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Työnsitkö letkun mittatikun putken pohjaan saakka ? Miksei se niin onnistukin, mutta putkea ei enää ole tehty imuvaihtoa varten eli niin että laitetaan imuputki sen suulle ja vedetään öljyt siitä pois.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Ikuinen Mersumies kirjoitti:Vaihtovälit kysyin Veholta, suodattimen pakkauksessa oli sama ilmoitus. Huoltoväli riippuu siitä mitä öljyä laitat.
Terve,

Niin puhuin siis raitisilmasuodattimesta (combination filter), en öljyistä. Sen vaihtoväli ei ole 15 tkm, laittoipa mitä öljyä tahansa.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

Letku työnnetään öljypohjaan saakka, netistä löytyvien kuvien mukaan putken alapäässä on öljypohjan "alin kohta", joka mahdollistaa sen että kaikki kama saadaan talteen. Imuri Motonetistä 19,90€ ja käytössä ei ollut ongelmia.
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu. Olen olettanut että tikun putken rakenteen muuttamisen myötä ei enää suositella öljyn imemistä sen kautta, mutta näköjään se onnistuu tuolla tavalla.
Joka tapauksessa typerä muutos.
oulaistenliikenne.fi
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

vastanlid kirjoitti:
Ikuinen Mersumies kirjoitti:Vaihtovälit kysyin Veholta, suodattimen pakkauksessa oli sama ilmoitus. Huoltoväli riippuu siitä mitä öljyä laitat.
Terve,

Niin puhuin siis raitisilmasuodattimesta (combination filter), en öljyistä. Sen vaihtoväli ei ole 15 tkm, laittoipa mitä öljyä tahansa.
Ilmaisin itseäni ehkä huonosti. Tarkoitin siis sitä, että tuntuisi pöhköltä viedä autoa erikseen pelkkään raitisilmasuodatinvaihtoon jos öljynvaihtoon on vielä 10000 matkaa. Siitä tuo 25000 huoltoväli. Suodattimen valmistajan ohjeen mukaan vaihtoväli on 15000, mutta varmaan tuohon on saatavilla pidemmälläkin huoltovälillä varustettuja suodattimia. Itse vaihdan mielummin useammin kuin että venytän mahdollisimman pitkään, kyseessä on kuitenkin halpa kulutustavara.
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Ok, riippuu varmaan sitten suodattimesta. Aktiivihiilisuodatin on se merkkiliikkeen suodatin (212 830 00 18) ja maksaa 79,- eur. Ainoa mitä löysin intervalliksi sille olisi joka toinen vuosi, mutta saksastahan tuon saa huomattavasti halvemmalla (29,- eur / MANN), joten vaihtanen joka vuosi.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja markoala »

Raitisilmasuodattimen vaihtoväli on 50tkm. Ja orkkissuodatin näyttää sen hyvin kestävän asfalttitie ajeluilla.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Ikuinen Mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.02.2013 18:12
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Ikuinen Mersumies »

Asiasta toiseen, suurkiitos sinulle vastanlid vinkistäsi tuohon jakoketjun tehtaan takaisinkutsuun. Vastasin tähän jo kyseisessä topicissa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=132110" onclick="window.open(this.href);return false; , kun osasin kysyä Veholta asiaa täsmällisesti, niin kuuluihan minulle tuollainen. olisi ollut kallis pieti ilman vinkkiäsi. Kiitokset!!
E200CDI BE 2010 (W212)
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

markoala kirjoitti:Raitisilmasuodattimen vaihtoväli on 50tkm. Ja orkkissuodatin näyttää sen hyvin kestävän asfalttitie ajeluilla.
Kiitos. Nyt tiedetään tämäkin.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Pastori_JR
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 31.08.2013 23:11

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Pastori_JR »

Moi,

Kuinka tuon w212 huoltomittari nollataan?
Kiitokset muuten hyvistä vinkeistä :D
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Moi,

Näin onnistuu nollaus:
http://www.benzworld.org/forums/w212-e- ... cator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

tupla viesti, sorry...
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Tuli oma huoltokin tehtyä kesän aikana, joten voinen hieman kommentoida kokemuksieni pohjalta:
- Mersu suosittaa imuvaihtoa. Ennen otin aina propun kautta, mutta tällä sivustolla moni on kehunut imuvaihtoa ja kun Mersukin sitä suosittaa, niin koetinpa minäkin. Imupumppu Motonetistä 19,90€, toimii hyvin, vaihto helppoa ja joka tippa tuli talteen.
Kyllä. Imuvaihto on suositeltu WIS:ssa ja toimii hienosti. Letku mittatikunputken kautta öljypohjan pohjaan saakka. Suodatin tulee olla avattu ennen imua, jotta kaikki öljy on valunut öljypohjaan.

--------------------------------
- Öljynsuodatin sijaitsee helpossa paikassa, mutta sen kanssa täytyy olla huolellinen: Mersu on tehnyt suodattimen pidikkeen jalan kantaosan ohuesta muoviritilästä (paljon hauraampi kuin aikaisemmissa malleissa). termostaatin letku/sähköjohtonippu siinä suodatinkotelun vieressä aikaansaa sen, että suodatin tulee helposti työnnettyä pikkuisen vinoon reikäänsä, ja siitä kun pyöräyttää kerran niin "krunts" ja suodatinjalka on säpäleinä (opin kantapään kautta ) ja pikku muovisilppua suodatinkotelossa. Varaosana ei löytynyt mistään, ei kun vehoon uutta ostamaan. Ei ollut onneksi kuin 35€. Nyt siis letku/johtonippua nostaen uusi jalka paikoilleen ja nätisti meni. Rasituksen välttämiseksi öljytkää kaikki 3 tiivisterengasta todella hyvin.
Tässä en nähnyt mitään mahdollisuutta rikkoa suodatinjalkaa, koska suodatinhan on asennettu tietysti jalkaan jo ennen pesään ruuvausta:
kuva4.jpg

Tilaa on vähän mutta, silti riittävästi:
kuva2.jpg
.

--------------------------------
- Ilmansuodatin löytyy moottoritilasta apukuskin puolelta. Kotelon kannen päällä on hyvää jäähdytystä varten auton "aivot", johon tulee aikamoinen määrä johtoja. Näitä ei onneksi tarvitse irroittaa (enkä virtapiikkien vuoksi missään tapauksessa suosittelekaan irroittamista), vaan koko mötiskö nousee kotelon kannen kanssa ylös kunhan katkoo ensin muutamat nippusiteet joilla johdot on kiinnitetty.
Nippusiteitä ei tarvitse katkoa, vaan kiinnittimet saa irti siten, että nippusiteet ja johdot ovat yhdessä:
kuva3.jpg
.

--------------------------------
- Raitisilmasuodatin ei ole enään moottoritilassa vaan apukuskin jalkatilassa. 3 ruuvia irti, jalkatilan suojus pois, lähellä lattianrajaa vasemmalla puolella oleva valkoinen liukukiinnike auki ja suodatin pois. Hyvin helppo homma, 15 min max.
Juuri näin. Vaihtoväli WIS:n mukaan 50000tkm tai 2 vuotta, mutta sehän jo tuli jo aiemmin selväksi.

--------------------------------

Naftasuodattimen vaihto meni kuten aiemmissakin malleissa, eli helposti ja uutta suodatinta ei tarvitse täyttää.

--------------------------------

Jarrunesteet myös vaihdoin ja käytin DOT 5.1 nestettä. Vaihtoon meni yhteensä noin 1.5 litraa, joka on reilusti enemmän kuin WIS suosittaa. Menin järjestyksessä oikea taka => vasen taka => oikea etu => vasen etu. Käytin Motonetin paineilmajarrunesteen vaihtajaa ja hyvin meni yksinkin.


Eipä muuta tällä erää...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

Ikuinen Mersumies kirjoitti: - Öljy 54,50/4l 25000km
.
Löytyyköhän jostain infoa, montako litraa öljyä pitäisi mennä E200 W212 (ben 2.0l T)? Löysin yhden taulukon ja tämän mukaan 5.5l + suodatin. Veho on aiemmin laittanut 6.3l, joten mielestäni liikaa..

Ja toinen kysymys (tosin ehkä kuulunee toiseen ketjuun): löytyyköhän Pk seudulta softaus apuja kulkupuoleen?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mese_amg kirjoitti:
Ikuinen Mersumies kirjoitti: - Öljy 54,50/4l 25000km
.
Löytyyköhän jostain infoa, montako litraa öljyä pitäisi mennä E200 W212 (ben 2.0l T)? Löysin yhden taulukon ja tämän mukaan 5.5l + suodatin. Veho on aiemmin laittanut 6.3l, joten mielestäni liikaa..

Ja toinen kysymys (tosin ehkä kuulunee toiseen ketjuun): löytyyköhän Pk seudulta softaus apuja kulkupuoleen?
Nimimerkki CDI203 noita on värkäillyt
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

Nimimerkki CDI203 noita on värkäillyt
Kiitos. Laitanpa viestiä.
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

Mese_amg kirjoitti:
Nimimerkki CDI203 noita on värkäillyt
Kiitos. Laitanpa viestiä.
Tuota..tuota, tunnus varmaan toiminnassa, mutta YV näyttävät olevan meikäläisen "lähtevät" laatikossa, joten oletan ettei YVt lähde(?). Yritin etsiä apuja sivustolta ts. olisiko joku "täppä päällä" tms kiusaamassa, mutta enpä löytänyt. Tuo puh.nro ei taida olla enää toiminnassa..
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mese_amg kirjoitti:
Mese_amg kirjoitti:
Nimimerkki CDI203 noita on värkäillyt
Kiitos. Laitanpa viestiä.
Tuota..tuota, tunnus varmaan toiminnassa, mutta YV näyttävät olevan meikäläisen "lähtevät" laatikossa, joten oletan ettei YVt lähde(?). Yritin etsiä apuja sivustolta ts. olisiko joku "täppä päällä" tms kiusaamassa, mutta enpä löytänyt. Tuo puh.nro ei taida olla enää toiminnassa..
Ei se lähde sieltä ennen kuin CDI203 lukee sen.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

arska10 kirjoitti:
Mese_amg kirjoitti:
Mese_amg kirjoitti:
Nimimerkki CDI203 noita on värkäillyt
Kiitos. Laitanpa viestiä.
Tuota..tuota, tunnus varmaan toiminnassa, mutta YV näyttävät olevan meikäläisen "lähtevät" laatikossa, joten oletan ettei YVt lähde(?). Yritin etsiä apuja sivustolta ts. olisiko joku "täppä päällä" tms kiusaamassa, mutta enpä löytänyt. Tuo puh.nro ei taida olla enää toiminnassa..
Ei se lähde sieltä ennen kuin CDI203 lukee sen.
aah..ok. Sorry :oops:
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

Mese_amg kirjoitti:
Ikuinen Mersumies kirjoitti: - Öljy 54,50/4l 25000km
.
Löytyyköhän jostain infoa, montako litraa öljyä pitäisi mennä E200 W212 (ben 2.0l T)? Löysin yhden taulukon ja tämän mukaan 5.5l + suodatin. Veho on aiemmin laittanut 6.3l, joten mielestäni liikaa..
Itselleni vastaten, öljymäärä (6,3l )oikea suodattimen kanssa :thumbup:
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Lainataas tätä threadiä; Kyselin E 350 CDI:n A-huoltoa parista paikasta, molemmat virallisia mersuliikkeitä joilla pääsy sähköiseen huoltokirjaan. Toinen tarjosi pelkän öljyn ja -suodattimen vaihdon, toinen lisäksi ilman-, polttoaineen- ja raitisilmasuodattimen vaihdot. Kyselin pelkän öljynvaihdon tarjonneelta, että eikö noita muitakin suodattimia pitäisi vaihtaa välillä, niin ei kuulemma pidä, jos ei ole mitään numeroa A-kirjaimen perässä.

Auton huoltohistoria on papereiden mukaan seuraava (nyt mittarissa n. 163tkm):
23717km öljyt + suodatin
48062km öljyt + suodatin, jarrupalat
73446km öljyt + suodatin, jarruneste
96349km öljyt + suodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin
115557km öljyt + suodatin, vaihteistoöljy (itse pyydetty), jarruneste, raitisilmasuodatin
139579km öljyt + suodatin

Kaikki huollot merkkiliikkeessä, vaihtaako ne noita ihan fiilispohjalta vai miten? Vai jääkö niitä merkitsemättä tuonne sähköiseen huoltokirjaan?

Noista kahdesta ym. tarjouksesta valitsin sen, joka sisälsi myös ilman-, polttoneste- ja raitisilmasuodattimien vaihdot.

e: mitkä muuten ovat polttoainesuodattimen ja jarrunesteen vaihtovälit?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

vastanlid kirjoitti:
markoala kirjoitti:Raitisilmasuodattimen vaihtoväli on 50tkm. Ja orkkissuodatin näyttää sen hyvin kestävän asfalttitie ajeluilla.
Kiitos. Nyt tiedetään tämäkin.
Ellei halua katsella huurtuvia laseja kylmemmillä / kosteammilla keleillä on syytä vaihtaa raitisilmasuodatin kerran vuodessa. Tuntuu 212 olevan herkkä sen suhteen.
tj86430 kirjoitti:Kaikki huollot merkkiliikkeessä, vaihtaako ne noita ihan fiilispohjalta vai miten?
Yllättävän paljon on autoja joilla ajettu yli 150000 ja sinä aikana vaihdettu esim. ilmansuodatin ja polttoainesuodatin vain kerran. Tiedä sitten onko se OK kun vaihtovälien mukaan voi olla mahdollista, kun kuitenkin ilmansuodatin/suodattimet on 100000 ajettuna monestikin umpitukossa. Huolenpitosopimus on yksi sana joka sylettää...

Tulee myös tilanteita joissa lasketaan pyydettäessä asiakkaalle tarjous huollosta, palautteena tulee maininta siitä että merkkihuollon tarjous on niin ja niin paljon halvempi.
Sitten kun selvitellään mitä mikin tarjous sisältää on vaikea saada asiakas ymmärtämään että hyvä olisi ne 140000 ajetut automaattivaihteistoöljytkin vaihtaa, ja 5 vuotta / 80000 km ajettu moottorin ilmansuodatin.
oulaistenliikenne.fi
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

tj86430 kirjoitti:Lainataas tätä threadiä; Kyselin E 350 CDI:n A-huoltoa parista paikasta, molemmat virallisia mersuliikkeitä joilla pääsy sähköiseen huoltokirjaan. Toinen tarjosi pelkän öljyn ja -suodattimen vaihdon, toinen lisäksi ilman-, polttoaineen- ja raitisilmasuodattimen vaihdot. Kyselin pelkän öljynvaihdon tarjonneelta, että eikö noita muitakin suodattimia pitäisi vaihtaa välillä, niin ei kuulemma pidä, jos ei ole mitään numeroa A-kirjaimen perässä.

Auton huoltohistoria on papereiden mukaan seuraava (nyt mittarissa n. 163tkm):
23717km öljyt + suodatin
48062km öljyt + suodatin, jarrupalat
73446km öljyt + suodatin, jarruneste
96349km öljyt + suodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin
115557km öljyt + suodatin, vaihteistoöljy (itse pyydetty), jarruneste, raitisilmasuodatin
139579km öljyt + suodatin

Kaikki huollot merkkiliikkeessä, vaihtaako ne noita ihan fiilispohjalta vai miten? Vai jääkö niitä merkitsemättä tuonne sähköiseen huoltokirjaan?

Noista kahdesta ym. tarjouksesta valitsin sen, joka sisälsi myös ilman-, polttoneste- ja raitisilmasuodattimien vaihdot.

e: mitkä muuten ovat polttoainesuodattimen ja jarrunesteen vaihtovälit?
Raitisilmasuodatin on todennäköisesti vaihdettu jokaisessa huollossa, koska se kuuluu merkkihuolloissa A ja B huollon sisältöön ja hintaan, siitä ei varmaan erillistä merkintää laiteta sähköiseen huoltokirjaan. Ja moottorin ilmansuodatin ja polttoainesuodatin vaihtoväli on 75tkm/4vuotta ja tässä tullaan tähän mistä olen aiemminkin täällä foorumilla puhunut, että auto ei välttämättä sano kaikkea mitä sille kannattaa tehdä, kuten tässä tapauksessa auto pyytää vain pelkän A huollon ilman että siihen vaihdettaisiin myös moottorin ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, vaikka edellisestä vaihdosta on lähes se 75tkm, eli aina kannattaa olla itse perillä vaihtosuosituksista ja siitä mitä edellisissä huolloissa on tehty ja kirjattu sähköiseen huoltokirjaan jos haluaa huollattaa autoaan vähintäänkin huoltosuositusten mukaan. Samoin kun tuo milloin nuo suodattimet on eka kerran vaihdettu, niin valveutunut huoltoliike ja/tai asiakas olisi ne vaihtanut jo edellisessä huollossa joka oli vähää vaille 75tkm, meni tuossakin sen reilu 21tkm pitkäksi noiden vaihto suosituksesta. Ja nyt kun olet kysynyt kahdesta paikasta huoltoa niin toinen liike on ollut valveutunut ja mielestäni asiansa osaava koska on tajunnut ehdottaa nuo suodattimet vaihdettavaksi nyt vaikka 75tkm ei ihan vielä olekkaan tullut edellisestä vaihdosta kuluneeksi, mutta jos jätät ne seuraavaan huoltoon niinkuin toisen liikkeen kanssa olisi käynyt olisi mennyt niiden vaihto mennyt aika reippasti pitkäksi suosituksesta... Jarrunesteiden vaihtoväli taisi olla 50tkm/2vuotta. Peräöljytkin kannattas varmaan vaihtaa? Mulla ainakin omassa mersussa on käyttöohjekirjan lisäksi myös huolto-ohje vihko jossa on kerrottu eri huoltojuttujen suositus väleistä..
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

nikopetterii kirjoitti:
Raitisilmasuodatin on todennäköisesti vaihdettu jokaisessa huollossa, koska se kuuluu merkkihuolloissa A ja B huollon sisältöön ja hintaan
Mielenkiintoista. Erikseen kysyin tuolta joka tarjosi vain öljynvaihtoa, että kuuluuko hintaan ilman-, polttoaine- tai raitisilmasuodattimen vaihto, ja vastaus oli ettei mikään näistä kuulu A-huoltoon: "Pelkkä A-huolto on: Huollon tarkastukset sekä moottoriöljyt + suodatin vaihto"
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2465
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja noroljan »

tj86430 kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Raitisilmasuodatin on todennäköisesti vaihdettu jokaisessa huollossa, koska se kuuluu merkkihuolloissa A ja B huollon sisältöön ja hintaan
Mielenkiintoista. Erikseen kysyin tuolta joka tarjosi vain öljynvaihtoa, että kuuluuko hintaan ilman-, polttoaine- tai raitisilmasuodattimen vaihto, ja vastaus oli ettei mikään näistä kuulu A-huoltoon: "Pelkkä A-huolto on: Huollon tarkastukset sekä moottoriöljyt + suodatin vaihto"
Huoltokortin mukaan kuuluu "normaali pölyolosuhteisissa maissa" vain B-huoltoon ja sehän ei ole sama kuin 50tkm. Jonnekkin tänne vähän aika sitten sen huoltokortin laitoin, mutta en puhelimella edes yritä haulla löytää sitä.

E: huoltolipuke 212:
https://mega.nz/#!Kc0n0KyZ!5aL1SUXlRTIc ... QgLaCxjSvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut noroljan, To 25.05.2017 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Vastaa Viestiin