W212 huolto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, laitetaanko "Dust filter" ruksi vai ei jos autossa on vain yksi sisäilmaan liittyvä suodatin ja se vaihdetaan. Entäpä öljynvaihto, kuuluuko se aina A ja B huoltoon ja jos kuuluu miksi se merkitään.
oulaistenliikenne.fi
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

noroljan kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Raitisilmasuodatin on todennäköisesti vaihdettu jokaisessa huollossa, koska se kuuluu merkkihuolloissa A ja B huollon sisältöön ja hintaan
Mielenkiintoista. Erikseen kysyin tuolta joka tarjosi vain öljynvaihtoa, että kuuluuko hintaan ilman-, polttoaine- tai raitisilmasuodattimen vaihto, ja vastaus oli ettei mikään näistä kuulu A-huoltoon: "Pelkkä A-huolto on: Huollon tarkastukset sekä moottoriöljyt + suodatin vaihto"
Huoltokortin mukaan kuuluu "normaali pölyolosuhteisissa maissa" vain B-huoltoon ja sehän ei ole sama kuin 50tkm. Jonnekkin tänne vähän aika sitten sen huoltokortin laitoin, mutta en puhelimella edes yritä haulla löytää sitä.

E: huoltolipuke 212:
https://mega.nz/#!Kc0n0KyZ!5aL1SUXlRTIc ... QgLaCxjSvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, näihän se taitaa ollakin. Muistin väärin kun sanoin että raitisilmasuodatin kuuluisi myös A huoltoon. Omassa autossa se on vaihdettu myös A huoltojen kohdalla, niin jotenkin kuvittelin sen kuuluvan siihen A huollon sisältöön...
Avatar
HJ81
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 02.06.2017 08:51

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja HJ81 »

Mites tiheesti olette vaihtaneet laatikon öljyjä? Minkähän lainen liemi on tuo Comma MVATF+ 5l automaattiöljy. Mikäs oli muuten E200 CDI moottoriöljyn tilavuus?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja markoala »

Moottoriöljyä 6-6.5 L. Vaihteistonöljy 60-90tkm.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
HJ81
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 02.06.2017 08:51

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja HJ81 »

Mitäs öljyä markoala on käyttänyt moottorissa ja laatikossa?
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

Millainen operaatio tuo laatikon öljyjen vaihto on. Vaatiiko jotain semmoista ettei onnistu kotona.
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

No auton alle pitää päästä nosturilla tai montussa. Automaattiin kannattais vaihtaa huuhtelemalla öljyt niin saa suurimman osan vaihdettua, se ei vaikeaa ole mutta tarkasti ohjeiden mukaan pitää edetä. Kaveri pitää olla joka käyttää autoa aina hetken, ja öljytikku pitää ostaa tai lainata. Tämä oli 5 vaihteiseen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

HJ81 kirjoitti:Mites tiheesti olette vaihtaneet laatikon öljyjä? Minkähän lainen liemi on tuo Comma MVATF+ 5l automaattiöljy. Mikäs oli muuten E200 CDI moottoriöljyn tilavuus?
En tiedä miten tiheästi ovat itsekukin vaihtaneet, mutta 60000 kilometriä olisi sopiva vaihtoväli. Mainitusta Comma MVATF+ - öljystä kommenttia esim. tässä noroljanin viestissä.
Moottorin öljytilavuus on 6,5 litraa, vaikkapa kuudella litralla ensin ja tikusta tarkistus.
oulaistenliikenne.fi
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

[quote="S202"]No auton alle pitää päästä nosturilla tai montussa. nosturi löytyy autotallista. mistähän ne ohjeet saisi niin ei tarvisi arpoa?
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

ruskakuru kirjoitti:
S202 kirjoitti:No auton alle pitää päästä nosturilla tai montussa. nosturi löytyy autotallista. mistähän ne ohjeet saisi niin ei tarvisi arpoa?
Sun autossa on 7g joten sen öljynvaihdosta en uskalla sanoa mitään.
S124 300TE
S211 E500
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ruskakuru kirjoitti:nosturi löytyy autotallista. mistähän ne ohjeet saisi niin ei tarvisi arpoa?
Aika lailla samalla tavallahan auton alle mennään laatikon tyypistä riippumatta. :) Loput ohjeet löydät WIS:istä (klubin kautta pääsee lukemaan jos ei muuta keinoa keksi tai googlaamalla löydä: ap27.00-p-2702w).
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

Mitähän kuuluu, Assyst plus A3 huoltoon?
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
Krampus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 27.09.2016 19:35
Paikkakunta: Laukaa

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Krampus »

B7 huolto tehty itse. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu kesällä huollossa. Ei merkkiliike. Nyt kun yrittää nollata huolto ilmoitusta niin ehdottaa myös service 20:stä, mikä on vaihdelaatikon öljyn vaihto. Saako muut huoltokohteen valittua ilman tätä service 20:stä assyst plus valikosta ja sitten kuitata sen?
S204 C350 CDI Avantgarde -10

Ex: W202 C220D Elegance -94
Ex: S212 E250 CDI Avantgarde -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikset kuittaa vaan koko huollon ? Eihän tuolla väliä mitä tietoa autoon jää kun sähköinen huoltokirja taitaa jäädä täyttämättä :thumbdown:
oulaistenliikenne.fi
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Maude »

Onkos näihin sähköisenhuoltokirjan autoihin ollut saatavilla marmoritiskiltä ihan perinteistä "vihkomallista" huoltokirjaa johon saisi koottua kaikki huollot yksien kansien väliin tulostettavia huoltotositteita kätevämmin ??
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain mersun "omaa" huoltokirjaa varmasti saa, mutta eipä sillä merkitystä ole millainen vihkomallinen huoltokirja on kunhan vaan jostain hankkii ? Vai mitä tarkoitit...
oulaistenliikenne.fi
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja simosami »

Voi pyytää A4 kopiot huolloista. Monesti saa pyytämättä, kun käyttää huollossa. Välillä printaavat kaikki vanhatkin samalla. Kannattaa itse pyytää, ja laittaa talteen. Myydessä ovat "välttämättömiä"
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Maude »

Sitä tarkotin että ois semmonen yksissä kansissa oleva "perinteisen" mallinen huoltovihko autossa(tulosteet kotona kansiossa) johon merkattuna samat kuin niihin tulostepapereihin että auton hanska lokero ei ois täynnä irto lippu lappusia. Ja jos vielä huoltaa itse tai huollattaa paikassa missä ei ole sähköiseen järjestelmään merkkaus oikeuksia...

Toki ihan tavallinen vihkokin ajaa saman asian.... mutta oishan Mersun oma huoltokirja rouheempi.
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Ikuinen Mersumies kirjoitti: To 28.03.2013 21:04 Letku työnnetään öljypohjaan saakka, netistä löytyvien kuvien mukaan putken alapäässä on öljypohjan "alin kohta", joka mahdollistaa sen että kaikki kama saadaan talteen. Imuri Motonetistä 19,90€ ja käytössä ei ollut ongelmia.
Onko kellään tietoa miten iso imuvaihtajan putki menee mö-tikun reiästä, mahtuuko 8mm joka w211 malleissa sopi?
Suodatinavain varmaan sama kuin w211, 74mm?
Ja lieneekö facelift w212 eroa näissä, tuskin?
Avatar
Stickyfuel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 02.08.2018 07:33

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Stickyfuel »

Ikuinen Mersumies kirjoitti: Su 10.03.2013 15:29 Huonosti löytyy tietoa netistä W212 mallin huoltamisesta, joten ajattelin laittaa kokemuksiani.
Tein perushuollon, ilmansuodatin, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, öljyt sekä tietenkin huoltomittarin nollauksen. Samassa yhteydessä vaihdoin uuden akun koska webasto on aika kovassa käytössä sekä termostaatin koska lämmöt jäi alle 80 asteen ja pakkasella moottoritiellä laski 60 asteeseen. Tässä listaa huomioista ja kokemuksista
- Öljyn suhteen on nirsompi kuin aikaisemmat mallit. Nyt vaatii MB approval 229.51 kun aikaisempiin kelpasi 229.50. Approval numero löytyy ainakin Mobilin öljypöniköiden etiketistä. Mobilin ESP Formula 5W-30 on tuota 229.51 tavaraa ja sillä huoltoväli-ilmaisin antoi 25000km vaihtoväliksi (se kysyy nollatessa mitä öljyä laitoit).
- Mersu suosittaa imuvaihtoa. Ennen otin aina propun kautta, mutta tällä sivustolla moni on kehunut imuvaihtoa ja kun Mersukin sitä suosittaa, niin koetinpa minäkin. Imupumppu Motonetistä 19,90€, toimii hyvin, vaihto helppoa ja joka tippa tuli talteen.
- Öljynsuodatin sijaitsee helpossa paikassa, mutta sen kanssa täytyy olla huolellinen: Mersu on tehnyt suodattimen pidikkeen jalan kantaosan ohuesta muoviritilästä (paljon hauraampi kuin aikaisemmissa malleissa). termostaatin letku/sähköjohtonippu siinä suodatinkotelun vieressä aikaansaa sen, että suodatin tulee helposti työnnettyä pikkuisen vinoon reikäänsä, ja siitä kun pyöräyttää kerran niin "krunts" ja suodatinjalka on säpäleinä (opin kantapään kautta :D ) ja pikku muovisilppua suodatinkotelossa. Varaosana ei löytynyt mistään, ei kun vehoon uutta ostamaan. Ei ollut onneksi kuin 35€. Nyt siis letku/johtonippua nostaen uusi jalka paikoilleen ja nätisti meni. Rasituksen välttämiseksi öljytkää kaikki 3 tiivisterengasta todella hyvin.
- Ilmansuodatin löytyy moottoritilasta apukuskin puolelta. Kotelon kannen päällä on hyvää jäähdytystä varten auton "aivot", johon tulee aikamoinen määrä johtoja. Näitä ei onneksi tarvitse irroittaa (enkä virtapiikkien vuoksi missään tapauksessa suosittelekaan irroittamista), vaan koko mötiskö nousee kotelon kannen kanssa ylös kunhan katkoo ensin muutamat nippusiteet joilla johdot on kiinnitetty. Ilmansuodattimen vaihto vei noin 15 min.
- Raitisilmasuodatin ei ole enään moottoritilassa vaan apukuskin jalkatilassa. 3 ruuvia irti, jalkatilan suojus pois, lähellä lattianrajaa vasemmalla puolella oleva valkoinen liukukiinnike auki ja suodatin pois. Hyvin helppo homma, 15 min max.
Hinnat (tarvikkeena) ja vaihtovälit:
- Öljy 54,50/4l 25000km
- Öljynsuodatin 12,90€ 25000km
- raitisilmasuodatin 34,90€ 15000km
- ilmansuodatin n.40€ 75000km
- akun ja termostaatin vaihdosta kirjoitan erikseen.
Kiitos infosta perushuoltoon. Täytyy ite vaihtaa raikkari ja ilmansuodatin. Öljyt ja öljynsuodattimen kyllä itse vaihdan viim. 12tkm välein :oops: voitelu on käsittääkseni mersuissa avainasemassa, mitä tulee moottorin elinvoimaan ja ikään.
W212 250CDI 2010

Ex. W203 Sportcoupe 2001
Avatar
Stickyfuel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 02.08.2018 07:33

Re: W212 huolto

Viesti Kirjoittaja Stickyfuel »

Ikuinen Mersumies kirjoitti: Su 10.03.2013 15:29 Huonosti löytyy tietoa netistä W212 mallin huoltamisesta, joten ajattelin laittaa kokemuksiani.
Tein perushuollon, ilmansuodatin, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, öljyt sekä tietenkin huoltomittarin nollauksen. Samassa yhteydessä vaihdoin uuden akun koska webasto on aika kovassa käytössä sekä termostaatin koska lämmöt jäi alle 80 asteen ja pakkasella moottoritiellä laski 60 asteeseen. Tässä listaa huomioista ja kokemuksista
- Öljyn suhteen on nirsompi kuin aikaisemmat mallit. Nyt vaatii MB approval 229.51 kun aikaisempiin kelpasi 229.50. Approval numero löytyy ainakin Mobilin öljypöniköiden etiketistä. Mobilin ESP Formula 5W-30 on tuota 229.51 tavaraa ja sillä huoltoväli-ilmaisin antoi 25000km vaihtoväliksi (se kysyy nollatessa mitä öljyä laitoit).
- Mersu suosittaa imuvaihtoa. Ennen otin aina propun kautta, mutta tällä sivustolla moni on kehunut imuvaihtoa ja kun Mersukin sitä suosittaa, niin koetinpa minäkin. Imupumppu Motonetistä 19,90€, toimii hyvin, vaihto helppoa ja joka tippa tuli talteen.
- Öljynsuodatin sijaitsee helpossa paikassa, mutta sen kanssa täytyy olla huolellinen: Mersu on tehnyt suodattimen pidikkeen jalan kantaosan ohuesta muoviritilästä (paljon hauraampi kuin aikaisemmissa malleissa). termostaatin letku/sähköjohtonippu siinä suodatinkotelun vieressä aikaansaa sen, että suodatin tulee helposti työnnettyä pikkuisen vinoon reikäänsä, ja siitä kun pyöräyttää kerran niin "krunts" ja suodatinjalka on säpäleinä (opin kantapään kautta :D ) ja pikku muovisilppua suodatinkotelossa. Varaosana ei löytynyt mistään, ei kun vehoon uutta ostamaan. Ei ollut onneksi kuin 35€. Nyt siis letku/johtonippua nostaen uusi jalka paikoilleen ja nätisti meni. Rasituksen välttämiseksi öljytkää kaikki 3 tiivisterengasta todella hyvin.
- Ilmansuodatin löytyy moottoritilasta apukuskin puolelta. Kotelon kannen päällä on hyvää jäähdytystä varten auton "aivot", johon tulee aikamoinen määrä johtoja. Näitä ei onneksi tarvitse irroittaa (enkä virtapiikkien vuoksi missään tapauksessa suosittelekaan irroittamista), vaan koko mötiskö nousee kotelon kannen kanssa ylös kunhan katkoo ensin muutamat nippusiteet joilla johdot on kiinnitetty. Ilmansuodattimen vaihto vei noin 15 min.
- Raitisilmasuodatin ei ole enään moottoritilassa vaan apukuskin jalkatilassa. 3 ruuvia irti, jalkatilan suojus pois, lähellä lattianrajaa vasemmalla puolella oleva valkoinen liukukiinnike auki ja suodatin pois. Hyvin helppo homma, 15 min max.
Hinnat (tarvikkeena) ja vaihtovälit:
- Öljy 54,50/4l 25000km
- Öljynsuodatin 12,90€ 25000km
- raitisilmasuodatin 34,90€ 15000km
- ilmansuodatin n.40€ 75000km
- akun ja termostaatin vaihdosta kirjoitan erikseen.
Kiitos infosta perushuoltoon. Täytyy ite vaihtaa raikkari ja ilmansuodatin. Öljyt ja öljynsuodattimen kyllä itse vaihdan viim. 12tkm välein :oops: voitelu on käsittääkseni mersuissa avainasemassa, mitä tulee moottorin elinvoimaan ja ikään.
W212 250CDI 2010

Ex. W203 Sportcoupe 2001
Vastaa Viestiin