Tenava endurance auto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mites olis muutama kuva...? :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Täytyy yrittää muistaa ottaa mukaan kamera kun seuraavaksi menen tallille. Kännykän kuvista saa mitään selvää. Facesta löytynee joku kuva sisustasta kaverin ottamana.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Moi. Koska teidän eka endurance-skaba tälle vuodelle? Katsoin tuolta kalenterista, että 16.5. olisi ensimmäinen Alastarossa. Oletteko mukana? Ajattelin ihan kiinnostuksesta mennä katsomaan.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Vielä ei tiedetä koska startataan kausi. Tällä hetkellä haittaa työt harrastuksia. Rahat on ollut koossa alustaan jo kauan, mutta ei ole yksinkertaisesti ehtinyt sitä tilaamaan. Muuten alkaa olla melko valmista. Pistä ihmeessä viestiä jos olet menossa niin voisin tulla mukaan katsomaan mikäli ei olla itse jostain syystä ajamassa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja malzi »

Itsekin joskus pyörinyt noissa Endurance hommissa mukana, mukava että jotain muita kuin bemareita välillä :thumbup: ! Ainakin jokunen vuosi taaksepäin oli melkein kaikki autot 325 bemareita.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt on vähän jäämässä e30 325 pois ja tilalle on tullut paljon e36 323 kamppeita. Civiccejä on kans paljon. Eihän mersulla noille oikeastaan mitenkään voi pärjätä, mutta onpa jotain muuta ja harrastamisen hauskuutta se ei minnekään vie.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomppa_190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 20.01.2013 22:30

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Tomppa_190e »

Sori OT, mutta kieltääkö säännöt kovempien mallien käytön vai miks nuo kaikki e36 on 323? Eikös sekin oo kuitenkin tolla 2.5 mosalla? :lol:
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Eipä tuo mitään offtpopicia ole. Endua kuitenkin ajetaan. Tehtaan ilmoittama teho koneelle saa olla korkeintaan 177hv ja tästä johtuen e36 325 menee yli tehoista. Ja miksi on näin hölmö tehoa rajoittava sääntö? No ihan budjetti juttuhan se on. Nykyään ei ehkä olisi enää niin kriittinen, mutta vanhoina hyvinä aikoina tuon yli meneminen olisi ollut melko kallista ja asettanut teamit eriarvoiseen asemaan. Onhan siinä osa turvallisuuttakin kun ihan normaaleilla katurenkailla ajetaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomppa_190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 20.01.2013 22:30

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Tomppa_190e »

Kiitos selventävästä vastauksesta!
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt vasta sain laitettua sisään tilauksen alustasta. "Hieman" on ollut kiire töissä. Tämä tarkoittaa sitä ettei kauden ensimmäiseen testipäivään 28. kuluvaa ole toivoakaan ehtiä. Siitä sitten seuraavaan mahdollisestikin. Toivotaan että alusta nyt tayttää sille asetetut odotukset. Jos ei niin täytyy lähettää se shimmattavaksi Bigemille.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt on alusta rantautunut tontille. 28.7 olisi kilpailu mihin voisi yrittää ehtiä.

Alusta
" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutakin puhaa vielä olisi, mutta ei todellakaan mitään ylitse pääsemätöntä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jottain on tehty kaiken muun keskellä.

Uudet takajarrut ja uusi alusta paikoillaan.
Kuva

Alusta edessä
Kuva

Uudet yläpäät
Kuva

Ja tuli uudet renkaatkin hakea
" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jezze rs, Ke 02.09.2015 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Eipä ole täällä ihmeitä tapahtunut. Mennyt taas ohi kaksi kilpailua, kun ei meinattu löytää jarruja millään. No eilen vihdoin saatiin homma luultavasti korjattua.

Ongelmahan oli ettei takaa meinannut löytyä jarruja ollenkaan. Ajateltiin jos satulat on liian isoilla männillä, vaikka järki sanoikin, että kyllä siellä jotain tapahtuisi. No tilattiin uudet Wilwoodit ja nakattiin paikalleen. Eipä niilläkään tapahtunut juuri mitään. Nestettä tuli kuitenkin läpi, joten jostain syystä paine ei pysynyt. Pääsylinteri oli ollut auki pari kertaa ja siellä piti olla tiivisteiden kunnossa. No aukaisin sen silti uudelleen. Ainoa asia, jota koko jarrujärjestelmässä ei ole vaihdettu tai huollettu, oli takapiirin takaisku pääsylinterin sisällä. No sehän siellä vuosi jo ihan puhaltamalla. Purin sen osiin ja poistin kuivuneen jarrunesteen aiheuttaman patin tiivistepinnalta. Nyt näyttäsi siltä, että toivoa paremmasta on olemassa. En kyllä aikaisemmin ollut edes tajunnut, että tuo on toteutettu mersussa noin. Yleensähän tiiviste menee ohi säiliön reiästä jolloin paine lähtee kasvamaan. Muuten olisi saattanut ratketa tämäkin vähän aikaisemmin.

Tässä on ajatus sama kuin mersun takalinjassa.
Kuva

Katsotaan jos ehtisi vielä ajamaan ennen Bahaman komennusta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jezze rs kirjoitti:...Bahaman komennusta.
Täh, täh.. :?: Koska menossa? 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kuun vaihteessa täytyy lähteä. Telakalle sinne menossa hommiin. Tulee vaan taas ainakin reilun kuukauden tauko kaikesta muusta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jaahas, On oltu vissiin 7 kuukautta töissä ulkomailla viimeisen päivityksen jälkeen. Lisäksi on tehty pitkää päivää ihan Suomessa ja kesälomakin typistetty melkoisen lyhyeksi. Ensi viikolla joutuu lähtemään Meksikoon/Jenkkeihin ja lopulta Espanjaan. Siinä meneekin loppu ajokausi eli 6-7vk... No sen takia menin väkisin ajamaan Tiistaina.

Tuolla tarkempi selvitys reissusta ja pari kuvaa
https://www.facebook.com/LemuRacingTeam/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei voi muuta sanoa kuin että on se hauskaa kun alustakin pelaa ja rajoillakin mentäessä auto tuntuu levolliselta eikä lainkaan arvaamattomalta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jatketaan monologia

Tuli hankittua polttoaine järjestelmään osia. Nyt täytyy saada se aidosti pelittämään. Kierreliittimet ostin, letkut, uuden kerääjän an-lähdöillä ja uuden tankin. Muutama lisäliitin kerääjään täytyy hitsata. Ostin samalla kierre päillä olevat suodattimet eli nyt saadaan kokonaan kierteillä tehty systeemi. Pääasia olisi kuitenkin saada toimimaan. Tämähän oli vähän pakko toteuttaa, koska vanha tankki on alkanut vuotamaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Hiljaista on ollut työreissujen takia. Nytkin viesti lähtee Caribialta keskeltä merta... Saatiin tuo polttoaine järjestelmä kokonaisuudessaan koottua paikalleen. Ihan ok, mutta kerääjä vuosi tietenkin yhdestä hitsauksestaan. Se täytyisi korjata. Muuten vaikutti ihan kohtuullisen asialliselta.

Muuten tosiaan on ollut todella hiljaista. Lähinnä saanut ostettua joitain tarvikkeita sen varalle jos vaikka vielä ehtisi asentamaan paikalleenkin.
Ostettu on:
- Aerocatch lukot konepeltiin. Vanhat on niin hirveän näköiset ja lähteneet hieman ruostumaankin. Pääsisi niistä eroon.
- Öljynsuodattimen siirtosarja. On niin rasittava tuo paikka ja asento. Kun avaa valuu öljyt moottorin kyljelle ja sitten ihan turhaan käy ilman öljyä hetken kun ei saa pistettyä täytettyä suodatinta paikalleen. Hiukan painoa tulee, mutta minkäs tekee...
- ÖljynJÄÄHDYTIN. Melko pienen ostin kun aikaisemminkaan ei kuitenkaan suurempia ongelmia ole ollut. Uusi pohjapanssari vain sulkee ilmavirran öljypohjalle, joten tuo on varmasti ihan paikallaan. Pieni on myös tietysti helpompi saada jonnekin mahtumaan.
- Uudet suuttimet ostin. Nuo kun väsyy vaika vielä ikuisuuden toimisivatkin.
- Tuuninki mallin "hieno" alumiininen huohotuspönttö on kanssa hommattuna.

Muuta mitä pitäisi saada aikaiseksi
- Uusi releboksi bensapumpuille. Nämä on toimineet ihan ok kun nyt on erillisellä releellä nuo kaksi pumppua. Ei enää ole poksunut tuo alkuperäinen bensarele. Aika paljon hörppää nuo pumput virtaa kun nyt oli tuo sulake boksi sulanut melkein kokonaan. Samalla myös sulake eli ilmeisesti normaali pieni lattasulake ei riitä oikein tuohon. Tämä täytyy korjata, koska tuosta johtuva keskeytys voi sitten tulla ihan koska vain.
- Lisäkaapelit siirtopumpuille. Näillä olisi hyvä saada pyöritettyä kerääjä täyteen polttoainetta tarvittaessa.
- Huohotus täytyy rakentaa niin, että saadaan myös kampikammio huohotusjärjestelmään.
- Varmaan jotain muutakin jota täytyy talvella jalostaa
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tuplat
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Minkälainen adapteri etujarruissa on? Eli kuinka ne ovat kiinni navassa? Itselläni on projektina ralli 190, jossa on vakiosatulat edessä ja takana, pedalboxissa 2* Willwoodin 0.700 sylinterit. Hyvin pienellä testikokemuksella jarru on tosi jäykkä polkea,kun ei ole tehostinta Ajattelin isontaa etujarrujen pääsylinterin 0.750 kokoon, jos se jotain auttaisi.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

7-sarjan alumiinista tehty adapteri. Mittailin ja piirsin 3d kuvan ja sitten tommis billet cnc jyrsis. Pultattu ensin napaan ja sitten satulaan. Kyllähän se työsylinterin suurennus auttaa tuohon jäykkyyteen. Päinvastoin tietysti jos pienentää pääsylkkää.

Sain tehtyä aerocatchit valmiiksi. Tuli ihan hyvät. Kaarien paikkamaalaus ei ollut niin hyvä, mutta menee niin kauan että joku ne niittaa lopullisesti vaihtoon. Muuten on lähinnä puunattu. Öljyjäähdytintä sovittelin, mutta en ehtinyt toteuttamaan ennen näyttelyä.

Menkääpäs vkl katsomaan Turun messukeskukseen caravan show & motorsport näyttelyä. Siellä on meidän mersu ja yksi toinenkin näytillä. Onhan siellä tietysti n.15kpl muitakin kilpa-autoja.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Exami »

JP74 kirjoitti:Minkälainen adapteri etujarruissa on? Eli kuinka ne ovat kiinni navassa? Itselläni on projektina ralli 190, jossa on vakiosatulat edessä ja takana, pedalboxissa 2* Willwoodin 0.700 sylinterit. Hyvin pienellä testikokemuksella jarru on tosi jäykkä polkea,kun ei ole tehostinta Ajattelin isontaa etujarrujen pääsylinterin 0.750 kokoon, jos se jotain auttaisi.
Isompi pääsylinteri verrattuna jarrumäntään vaan vaikeuttaa jarrun painamista, pienempi pääsylinteri pehmentää poljinta.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jaahas, Näytille autoa viedessä sammui tyhjäkäynniltä eikä oikein enää lähtenyt käyntiin. Lopulta meni täysin mykäksi... No nyt asiaa on selvitelty oikein huolella. Aluksi mittailin pumpuille tulevaa jännitettä ja sehän tippui todella paljon kun laittoi päälle. Varsinkin kun laittoi kaikki. Ajattelin ettei pumpun tuottama paine riitä saamaan painetta joka menisi yli määräjakajan. Aukaisin liittimen ennen paineensäädintä ja polttoainetta ei tosiaan tullut yhtään. Autokin lähti heti käyntiin kun antoi hiukan huikkaa imusarjaan. No rakentelin kolme iltaan uudet johtosarjat pa-pumpuille. Molemmat painepumput on nyt oman sulakkeen ja releen takana. Siirtopumpuille on yksi yhteinen sulake ja rele. Johdot taakse vaihdoin huomattavasti paksumpaan + niitä tuli 3kpl. Korjasin samalla aikanaan hieman väärin tehdyn ohjauksen noille pumpuille. Virrat ajettiin läpi kytkimistä ja siitä taakse. Nyt on tehty oikeaoppisemmin eli releen ohjaus kiertää kytkimiltä ja pumppujen virta menee suoraan konttiin ilman ylimääräisiä liitoksia. Muutoksien jälkeen löytyi matkalle hävinneitä voltteja 1,5. Pumpun äänikin muuttui huomattavasti iloisemmaksi. Tässä välissä jossain oli hajonnut TAAS mersun oma bensarele, joka on siis toiminut vain noiden releiden ohjaajana. Ohitin sen ja otin suoran virran releille, jota pystyi ohjaamaan katkaisijoilla. Tuota omaa relettä olen käyttänyt niin täyttyy sääntöpykällä pumppujen sammumisesta kun kone sammuu. No nappulaa painamaan ja yrittämään käyntiin. No mutta ei... Aivan kuollut edelleen. Nyt kun pumput selkeästi huusivat niinkuin piti avasin myös polttoaine letkun ennen määräjakajaa. Ei sitten tipan tippaa. Kun laitoin siirtopumput päälle alkoi polttoainetta tulla paluun kautta tankkiin takaisin kerääjästä. Eli painepumppujen ja letkun välissä jokin ahdisti. No siinähän ei ollut mitään muuta kuin paineen pitämiseen tarkoitetut takaiskut. Ilmeisesti uudesta tankista oli lähtenyt niin paljon paskaa liikkeelle että nuo olivat molemmat menneet tukkoon. Vaikka nuo suodattimetkin ovat välissä. Ovat tosin karkea suodattimet. Otin toisen takaiskun pois ja kokeilin nopeasti. Hyökkäsi samantien käyntiin, joten pystyi lähteä hyvillä mielin ostamaan saunaoluen kaupasta. Täytyy nyt vaihtaa takaiskut uusiin ja hankkia tuohon hienosuodattimet johonkin väliin. En tiedä kannattaisiko ottaa myös tuo foami pois tuolta tankista. Tosin bensatankkina ostettu joten luulisi kestävän. Toisaalta ei hyvittaisi purkaa konetta kun yksi mäntä on sulanut suuttimessa olevan paskan takia.

Erikoismainintana käytin noihin kolmeen ohueen johtoon mersun johtosarjasta purettuja johtoja. "Punoin" ne yhteen porakoneella niin ovat vähän siistimmät. Muuten vähän oikosin tällä kertaa sarjojen teon. En laittanut minkäänlaisen punoksen sisään, jonka normaalisti teen. Abikot senkään aina purin pois muovit ja kolvasin päästä niin kestävät tärinää ja vetoa paremmin. Lopuksi kaikkiin päälle kutistesukkaa, jossa reilusti liimaa hapettumisen ehkäisemiseksi.

" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja make280s »

Exami kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Minkälainen adapteri etujarruissa on? Eli kuinka ne ovat kiinni navassa? Itselläni on projektina ralli 190, jossa on vakiosatulat edessä ja takana, pedalboxissa 2* Willwoodin 0.700 sylinterit. Hyvin pienellä testikokemuksella jarru on tosi jäykkä polkea,kun ei ole tehostinta Ajattelin isontaa etujarrujen pääsylinterin 0.750 kokoon, jos se jotain auttaisi.
Isompi pääsylinteri verrattuna jarrumäntään vaan vaikeuttaa jarrun painamista, pienempi pääsylinteri pehmentää poljinta.
Nimenomaan näinpäin,pienemmällä halkaisijalla kevyempi poljinvoima ja tehokkaampi jarrutus !
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja T-D »

Heität vesilintua niillä tankin vaahdoilla, useilla samaa vikaa että ei kestä edes bensaa. Putsaa suuttimien sihdit myös.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

T-D kirjoitti:Heität vesilintua niillä tankin vaahdoilla, useilla samaa vikaa että ei kestä edes bensaa. Putsaa suuttimien sihdit myös.
Vaihdoin suuttimet juuri uusiin ja sen jälkeen en ole ajanut joten sihtejä ei varmaan tarvitse puhdistaa. Onko näissä jossain edes sihdit? Täytyy tosiaan kaivaa vaahto pois. En itseasiassa edes tiennyt että siellä vaahto oli, mutta nyt huomasin kun tankkasin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Sain vehkeet rokkaamaan. Mystistä oli kaiken kaikkiaan. Kumpikaan polttoainepumpun jälkeen olevista takaiskuista ei päästänyt tavaraa läpi. No kuten aiemmin sanoin ajattelin, että vaahdosta on lähtenyt paskaa noihin. Otin irti ja testasin paineilmalla. Ei mitään läpi eli ihan niinkuin pitikin. Purin molemmat takaiskut ja totesin ettei siellä ollut lainkaan likaa. En myöskään löytänyt mitään vikaa vaan kaikki osat olivat aivan uudenveroisia. No pistin kasaan ja testasin. Toimii ihan normaalisti molempiin suuntiin. Takaiskut kiinni ja koneet käyntiin... No katsotaan, luultavasti ekassa kilpailussa ongelma toistuu kun mitään syytä tuohon ei löytynyt.

Autokin lähti taas käyntiin. Täytyy sanoa, ettei kannata kenenkään aliarvioida tuota suutinten kulumista. Uusilla suuttimilla auto lähti nyt paremmin käyntiin, pysyi kylmänäkin käynnissä ja kävi tasaisemmin. Voimasta en osaa sanoa kun ajamaan tosissaan ei ole päästy. Tuskin kuitenkaan vaikutusta siihen suuntaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Paljon on vettä taas virrannut... Ja paljon on ollut säätöä tässä välillä.

Piti lähteä ajamaan talven jälkeen ensimmäistä kertaa ja olin jo ajamassa autoa kärryyn kun intoutusin hieman kaasuttelemaan paikallaan. Lopputulos enemmän kuin yllättävä. Ihmeellinen rötäävä käyntivika oli ilmestynyt jostain. No putkea oli muokattu, suuttimia vaihdettu jne jne joten ei tuntunut huonolta idealta nakata autoa säätäjälle ja ottaa uutta penkkipaperia ulos. Ongelmia oli muutama joista suurin oli pimentynyt sytkän ja ecun lämpötila-anturi. Ei ihme että tuntui hieman hassulta koneen käynti ja raskaalta. Kävi aivan järkyttävän rikkaalla koko ajan ja siitä johtuen antoi ulos n. 75hv... No korjauksien jälkeen päästiin taas ihmettelemään asiaa tarkemmin. Ongelma on nyt yksinkertaisesti se ettei tuosta 2.3 8v KE-jetistä saa riittävästi kakkua ulos. Kun lähtee säätämään ylärekisteriin riittävästi polttoainetta alkaa keskialue menemään liian rikkaalle ja se puolestaan aiheuttaa sen että siellä alkaa teho putoamaan. Nyt säädettiin niin, että keskialueella teho putosi 2kw jolloin saatiin hönkää ylhäällä hieman pidemmälle. Tästä johtuen ei edelleenkään kannata autoa juurikaan kierrättää, koska ylhäällä 5500-> alkaa seos menemään laihalle ja teho putoamaan. Kaikki ruuvit ja mahdollisuudet käytiin läpi osaavan säätäjän kanssa ja ei tuosta vain saa enempää tulemaan sillä kaikki on täysin auki täysikaasulla, mutta ei vain riitä. Kaikki kommerverkit on yritetty tehdä mm. nostettu järjestelmäpaine (josta muuten johtuu nuo ongelmat ettei ylärekisteri ja keskialue ole enää synkassa). Sinänsä harmillista sillä muuten tehon trendikäyrän mukaan jos arvailee niin päästäisiin 6500 kohdalla reiluun 190hv joka olisi ihan kohtuullinen ja kaikin puolin järjellinen teho. Teoreettista, mutta näillä virityksillä ja tällä nokalla tuon ei pitäisi olla reilu 2.3 koneella mikään mahdottomuus.

Nyt ollaan kuitenkin samassa pisteessä kuin viime penkkireissun jälkeen tehojen suhteen (n.160hp) ja siinä viisaampia, että polttoainetta kun saisi lisää niin saattaisi alkaa tehoakin löytymään. Nyt täytyy vain käydä ajelemassa tällä alitehoisella ja yrittää kestää kahtapuolta ohi tulevia kilpakavereita. Samaan aikaan täytyy koittaa punoa jokin juoni asian korjaamiseksi.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pitääkö ruiskun olla alkuperäinen vai saako sen vaihtaa ohjelmoitavaan sähköruiskuun?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin