Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos pitää pilkkua ruveta nus..
Niin hivenen paksummasta materiaalista olisin ite tehny ton turbon laipan tossa pakosarjassa.
Kuitenkin aika lämmin paikka ja painoo päällä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jep, paksummasta ois saanu olla kyllä, mutta tuli kotona tehtyä tuo laippa niin piti vähä työkalujen mukaan valita paksuuskin.

Tässä vähän kuvia taas mitä on tullu tehtyä:

Venttilien säätöö ja turbon mallailua
Kuva
Kuva

Venttilikoppa maalattu
Kuva

Sitten alottelin tuota verhoilua takapenkkien kohdalta
Kuva
Kuva

Sitten tuli tilattua ahtoja.comista silikooonia ja v-panta lemmaria!
Kuva

Eipä tällä erää muuta! :wave:
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Hyvä että kuvia ja päivittelyjä on ,. jatkahan hommia :thumbup:
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
mackaiveri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:26
Paikkakunta: seinäjoki

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mackaiveri »

kovin on ollu mersu parka ruosteessa. mutta hatun nosto sille joka näitä jaksaa paikata :) hienon näköstä jälkeä. itse olen yhen e30 bemarin kursinu kokoon 3 vuoden pellolla seisomisen jälkeen :D
W201 2.5D
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jeps, kiva että jotkut jaksaa seurailla! Ja hatun nosto kaikille niille jotka näitä vanhempia autoja pelastaa, tympii kyllä kahtoo liikenteessä sitä uusien autojen massaa :roll:

Tässä muutama kuva mitä saatu taas aikaseks, enimmäkseen tänää siivottiin kaverin kans pajaa taas välillä :D

Kuva
Kuva

Musiikki välineet kuuluu olla! :thumbup:
Kuva

Yks ovi sinne on jo lennähtäny paikoilleen ja takapenkit
Kuva

Konehuoneki on maalattu mattamustaks kokonaan, ei oo ehkä oikein tapa maalata kone paikallaan konehuonetta mutta omasta mielestä ihan siistin jäljen sai nuinkin. Jaksaa vaan irrotella enimmät osat ja suojata loput
Kuva

Sitten vaa joku tuommonen kuva
Kuva

Nannaa 8)
Kuva


:wave:
Avatar
^ArZka^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 22.11.2012 21:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja ^ArZka^ »

Päivää :) oot vissiiki raimon poika? Oon ramin työkaveri, on se varmaan puhunu ku mullaki turbomese. Mitä ne sanovat siellä konttorilla siitä turbottamisesta?
On olemassa kahdenlaisia autoja, vanhoja mersuja ja uusia mersuja!

W201 3.0TURBO Projekti


^ArZka^
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Terve! :D Juu niinhän minä oon, on se puhunu sinusta :D Ja en oo konttorilla käyny kysymässä mutta soitin sinne nii sanovat että ei oo mahollista turbottaa.. Aattelin että vielä soittas jonnekki toiselle paikkakunnalle ja varmistas, missäs sinä katastit sen mersun? Ja paljonko tuli muutosprosentteja otteseen?
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mulle konttorilla sanoivat, että osia saa lisätä mutta ei vaihtaa jos kyseessä on korinvaihtoauto. Joskus muinoin kyselin tuota turbotusasiaa tuohon allekirjoituksen S123:seen. Tuo oma autoni on myöskin korinvaihto (alunperin 280TE).
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
^ArZka^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 22.11.2012 21:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja ^ArZka^ »

methonen kirjoitti:Terve! :D Juu niinhän minä oon, on se puhunu sinusta :D Ja en oo konttorilla käyny kysymässä mutta soitin sinne nii sanovat että ei oo mahollista turbottaa.. Aattelin että vielä soittas jonnekki toiselle paikkakunnalle ja varmistas, missäs sinä katastit sen mersun? Ja paljonko tuli muutosprosentteja otteseen?
Jep jep. Ite käytin juankoskella eikä ollu valittamista. Ahtimesta , välijäähystä ja katalysaattorista yhteensä 1%. Sano että pakko on jotain laittaa ni kai minä sen yhen niistä kirjoitan ku ei vähempääkään voi.
On olemassa kahdenlaisia autoja, vanhoja mersuja ja uusia mersuja!

W201 3.0TURBO Projekti


^ArZka^
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jeps, soitin tuonne Juankosken asemalle niin ei kuulemma onnistu kun korinvaihto auto on kyseessä.
Noo eipä tuolla niin väliä!
Nytten on kokkeiltu konetta pyörimään, ihan hyvin tuntus tuo turbo pyörivän vaikkei oo vielä ahtoputketkaan kiinni ja maltillisella kaasulla kokeiltu :D

Vielä pitäis tehä painekotelo tuohon imusarjaan.

Kuva

Ja kävi muuten hassusti kun rupesin vielä myöhemmin pyörittämään tuota konetta, ja jäi paperitupot nuihin imusarjan putkiin. Kahteen pyttyyn vetäs paperia :roll: Purin sitten nuo turbot ja pakosarjat yms pois että sain ne paperit ulos kaiveltua venttiilien välistä.
Avatar
jussaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ma 31.12.2007 21:21
Paikkakunta: ylivieska

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja jussaP »

paljon oot nähny vaivaa tän eteen :) mielenkiinnolla seuraan projektia loppuun saakka.. ilmeisesti pintapellitkin tulossa mattamustaksi kuten konehuone?
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Pintapelteihin aattelin mattamustaa, mutta nyt onki mahollisuus maalata tämä tutulla joka osti vanhan autokorjaamon, missä on maalinsekotus koneet ja hyllyt täynnä uusia maaleja. Joten en kehtaa mattamustaks vetästä kun kerran mahollisuuet maalata melkeimpä millä värillä ja sävyllä tahansa :D

Edistyny pikkusen taas, vielä pitäs heittää vänkärin puolen etupenkki ja ovi kiinni niin ois sisusta valmis!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pahottelen kuvien huonoo laatua, kännykällä räpsin nuo!
Azceli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 18.11.2012 21:49

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Azceli »

Hyvä projekti! Iteltä löytyy kans 240d farmari projekti :D Väriks vaan mettän vihree! :mrgreen:
W124 300D, W123 240D
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

methonen kirjoitti:Pintapelteihin aattelin mattamustaa, mutta nyt onki mahollisuus maalata tämä tutulla joka osti vanhan autokorjaamon, missä on maalinsekotus koneet ja hyllyt täynnä uusia maaleja. Joten en kehtaa mattamustaks vetästä kun kerran mahollisuuet maalata melkeimpä millä värillä ja sävyllä tahansa :D
Oikein :thumbup: mattamusta ja mattavihreä on jo niin tympeitä kun vähän väliä näkee noita sen värisiä amisautoja :roll:
Azceli kirjoitti:Hyvä projekti! Iteltä löytyy kans 240d farmari projekti :D Väriks vaan mettän vihree! :mrgreen:
No, projektitopiikki sitten pystyyn ja vähän äkkiä :)
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Ei oo pariin päiväään kummosia tapahtunu, muutaku vaihoin mittariston polttimot ledeihin, näyttää paremmalta valkeena se valo. Viisarit maalasin kans punaseks. Samaten kattovaloon tuli ledi poltin.

Mutta alkais olemaa loppusuoralla pahimmat hommat tästä autosta, helpotus ainaki kun ei tarvii nuita pohjan mätähommia tehhä enää:) Ulkopelleistä löytyy mätää jonkin verran, pieniä täpliä siellä täällä. Mutta ne hommat on sitten kesällä kun on maalauksen aika!

Enää ois semmonnen ruljanssi jäljellä että iskarit, jouset, pakoputki paikoilleen -> leimalle! Tai vikalistaa hakemaan, miten nyt käykään:D
Pitäs vaan motonetistä tilata ne vahvistetut sedanin jouset.
Kuukauden päästä sais ajokortinkii, oishan se mukava kun joutus siihen tämä auto.

Sitte vielä tekasin tuommosen kuvasarjan nuista ruostekorjauksista, näkee että tälle on jottain tehtykkii:D Tuossa ei oo tietenkään kaikki mätäkohat, ei kehannu sataa kuvaa rueta laittamaan tähän:D Enkä väitä että ois kaikki tehty viimesenpäälle, mutta kai tämä sentää parempaan suuntaan on menny?!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

:wave:
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Nonnii nyt on päästy vihdoin ajamaan tällä.

Kuva
Kuva
Kuva

Hirvee rottaluukki nytten, kesällä onneks maalaukseen sitten :!:
Nyt vaan äkkiä pitäis leima saaha!
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mikä on auton värikoodi ja milläs tekniikalla tämon ollu alunperin?
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Pittää tarkistaa se värikoodi, en muista äkkiseltään sitä. Ja kone on kai ollu alkujaan tuo 300D. Korinvaihto auto on tämä, ei oo tekniikanvaihto
Azceli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 18.11.2012 21:49

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Azceli »

Mitäpä vielä leimalle? Joko jouset oot laittanu? :)
W124 300D, W123 240D
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

W123 & W124 Projektit

Viesti Kirjoittaja methonen »

Eipäs oo pitkään aikaan tullu kirjoteltua tänne mutta nyt aattelin taas jotakin jutuntynkää väsätä.
Tuo 123:nen on jääny pikkusen taka alalle, kun tuli pihaan tuommonen 124 minkä otin ajoautoks. Tarkotus ois kuitenkin tuo 123 laittaa iskuun ja myydä sitten pois.
Tuota 124:sta on tullu tässä laiteltua ja piristeltyä, siitä vähä kuvia:


Ostokunnossa (paitsi takavanteet):
Kuva

Tämmöstä jälkee tulee kun vakio 200d:llä yrittää polttaa kumia:
Kuva
Kuva

Sittempä rupes kiinnostamaan turbon laitto tuohon vehkeeseen.
Tuli tehtyä pakosarja:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja imusarja kans:
Kuva


Ja sitten tuli ostettua pumppu 7mm tapeilla.
Aluks sitä kokeiltiin tuommosella järettömän kokosella ahtimella tuolle koneelle, eihän se jaksanu kun 0.5 bar työntää kaasu pohjassa:D

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten tuli hommattua tuommonen 50e Garretin T3. Rupes ahtoja olemaan n 1.7 bar (vai liekkö enemmän, kun mittarin asteikkko loppuu 1.5).
Kuva

Sitä iloa riitti yhen päivän, kun laakeri otti ja hajos. Oli kai valmiiks niin väljä ettei kestäny.

Sittempä lainasin kaverilta samanlaista T3:sta, Heitin samana päivänä paikoilleen mutta ei sekään riemu kestäny kauaa kun kävi näin:
Kuva

No nyt on sitten taas ostettu uus 50e turbo tori.fi:stä, sen pitäis tällä viikolla tulla. Katotaan miten kauan se kestää! :D

Etuvanteetkin tullu levitettyä tuohon, kun nyt on vaan pelkästään takana ollu.
Kuva
Kuva

Harmi vaan kun nuo molemmat renkaat oli puhki. Pitäs nyt sitten vaihtaa toiset nuille vanteille.

Tuossa vielä kuva tämänhetkisestä tilanteesta:
Kuva

Vielä hommaa riittäs tuossa autossa kun pitäis pakoputki vetää perälle asti, nyt on vaan downpipen verran sitä. Sitten sisusta vaihtaa mustaan, madallusta ymsymsyms. Jospa tässä kesän aikana kerkeis :thumbup:

Ps. jos joku tietää että mitenkä nuo aijaa.comin kuvat saa vähän isompina näkymään, nii kertokoon!
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 & W124 Turbo Projektit -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Nyt on kesä menny, ei oo autoo kerinny paljoo laitella. Jotakin on tapahtunu kuitenkii:

Vannetta ja kaarta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pakoputkea:
Kuva
Kuva
Kuva

Konehuonetta siistitty ja maalailtu:
Kuva
Kuva

Keulaaa
Kuva

Sitten tuli hommattua tuommoset brockin b2:set, pitäs vähän tonttiin tiputtaa tuota autoa
Kuva

Semmosta kaikkee, tämän kesän ajut jäi lyhyeen kun kone pamahti.
Talvella sitten laitellaan ja kerätään rahaa 603 turbo koneeseen, tai mahdollisesti 606:seen.
Saa ilmotella jos on semmonen tonnin pintaan myynnissä!
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 & W124 Turbo Projektit -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Nyt tuli myytyä nuo om601 koneen hilppeet, ja tuli ostettua oikeeta tavaraa tilalle.
Elikkä tuommosen hain eilen, lähipäivinä puran koko auton.

Kuva
Kuva
Kuva

Itselle jää vaan perus moottori käyttöön apulaitteineen. Kaikki muu on myynnissä, myös turbo, pakosarja ja syöttyöpumppu. saa kysellä vapaasti!
Viimeksi muokannut methonen, Ma 25.08.2014 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bensapumppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja bensapumppu »

Eikös se oo nii että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (joka hajoaa) kun näyttäisi sulla noita turboja mennee jo muutamat. Toki jos rahaa löytyy burnaa niitä nii antaa palaa vaa :D
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tässä taas kuvia mitenkä rojekti on edenny:

Vanha mylly irti:
Kuva

Konehuoneessa ja palkissa mätä vikaa :evil:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten tuossa on kuvaa imusarjasta, minkä tein koulussa

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä ois pakosarjan teko edessä, laipat löytyis jo. Mutta ennen sitä pitäis hommata turbo, ja konetta sovitella paikoilleen, että saa pakosarjasta oikeenlaisen.
taateli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 27.01.2014 22:10

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja taateli »

Komeeta :thumbup: :clap:
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tännään tuli taas jatkettua

Tuommoset pukit tuli askarreltua koulussa, voin väittää että on vahvemmat kun jotkut bilteman pukit, mitkä on alamäkeen hitsattu :D
Kuva

Ja konehuonetta tuli putsattua ja rälläköityä

Välijäähylle tilaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Reikiä jokapuolella:
Kuva
Kuva
Kuva

Joku aika rumasti paikkailu nuita joskus:
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Sitten semmonen kysymys, että vaikuttaako tuo jotenkin tuohon moottorinvaihtoon, kun tässä autossa ei oo abs jarruja?
james96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 03.09.2013 19:49

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja james96 »

Katsastukseen ainakin tarttee olla absit.
joonasb89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 03.06.2010 01:40
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja joonasb89 »

Eihän siihen abseja tarvi, jos vertaa 230 bensaan?
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja 94zip »

joonasb89 kirjoitti:Eihän siihen abseja tarvi, jos vertaa 230 bensaan?
Ei taida pystyä vertamaan 606tbo:ssa vakionakin 177kaakkia.

mutta jos 3.0 12v bensakoneisia on tehty ilman abs:sää niin ei luulisi olevan ongelma.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jep, 300 bensaan voi verrata, kun niitä on tehty ilman abseja.
Nyt on autoo purettu ja parsittu konehuonetta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä pittää pikkusen pakkeloija ja massata tuo pyöränkaari.

Sitten ois tukivarsien puhistus ja maalaus, ja jarrujen kunnostus ja maalaus niin vois kasata taas tuon.
Vastaa Viestiin