Vaihdoin käyttöautoni huhtikuussa W202 C200 Classicin, joka on otettu käyttöön lokakuussa 1998 Saksassa. Moottori on tyypiltään 111.945 ja viisivaihteinen manuaalivaihteisto vastaavasti 717.417. Autolla oli Saksassa ja Suomessa ajettu alle 100000 ja sitä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja se on ruostesuojattu Suomessa. Ostohetkellä mittarissa oli 99099 km. Sisustuksen kunto on lähes uutta vastaava. Maksoin autosta 7500 euroa ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
Auto on perusmallia ja siinä ei ole vakionopeudensäädintä, lohkolämmitintä eikä penkinlämmittimiä. Täytyy nyt katsoa, miten talviaamut sujuvat tällä varustuksella vai pitääkö lämmittimiä ruveta hankkimaan (nuo penkit voisin siirtää W201:seeni, jossa on istuttu yli 400000 km). Siinä on manuaalinen ilmastointi ja irrotettava peräkoukku tehdasvarusteina. Siinä on myös varusteena SA-koodilla 471 "Mechanical Locking Differential", mikä viitannee ASR-perään. Osaako joku kertoa, miten tuollainen ASR-perä toimii?
Ajossa auto on hyvin samanoloinen kuin W201, mutta korkeahko nokka on tietyllä sivuvastaisilla tuulilla herkkä seilaamaan ja ohjaus hakee tällöin moottoritienopeuksilla. Täytyy tarkistaa etujousien kumien paksuudet. Muissa tuuliolosuhteissa auto kulkee tukevasti kuin Mersu tienpinnasta riippumatta. Ilmastointi ja lämmitys toimivat hyvin. Alusta ei elä eikä narise. Autossa on kunnolliset 195/65R15-renkaat ja sillä voi ajaa hidasteiden yli ilman paniikkijarrutusta, joka tuntuu olevan tapana nykyajan lintoilla.
Autolla on nyt 8.10.2013 ajettu 113604 km eli 14505 km meidän perheessämme. Kokonaiskustannukset ovat toistaiseksi noin 9993 euroa, joka tekee vähän alle 0,69 euroa/km. Pääomakulut ovat 0,52 euroa/km (loppuarvoksi laskettu 0 euroa). Polttoainekulut ovat olleet 14500 kilometrin kesäkelillä 0,14 euroa/km, mikä tarkoittaa keskimäärin 8,2 l/100 km pääasiassa maantieajoa. Muut kulut 0,03 euroa/km (verot, huollot, renkaat, vakuutukset, katsastukset ym. 3-4 vuoden tähtäimellä voisi tälläkin päästä noin 0,25 euron/km kokonaiskustannuksiin. Tuohon 0,25 euroa/km pääsin myös 1,6-litraisella Focuksella ja 2-litraisella Volvo V40:llä, jotka olivat osamaksuautoja. Tosin polttoaineen hinta on noussut ja autoilun verotus näyttää lisääntyvän jatkossakin eli kohtuuhintainen liikkuminen on aina vain vaikeampaa omalla autolla.
Auto on katsastettu tänään ilman huomautuksia ja päästöarvot olivat
Tyhjäkäynti: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,3, CO2%=15,1
>2000 rpm: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,2, CO2%=15,1, Lambda=1,01
Täytyy kai näyttää kaksi suurta vikaakin autossa: ruostevaurio ja puuttuva tähti. Ei kai näissä nuorissa Mersuissa juuri muuta vikaa pitäisi ollakaan ,-)


tomant