W202 C200 käyttöauto
W202 C200 käyttöauto
Tässä kertomus käyttöautosta, mikä saattaa sisältää korjauksia ja ohjeita myöhemmässä vaiheessa. Ainakin aion esittää paljon kysymyksiä niille, jotka tällaista autoa peremmin tuntevat. Tämän tarinan tarkoitus on lähinnä kehua Mersun ratkaisuja eikä haukkua huonosti hoidettuja autoja.
Vaihdoin käyttöautoni huhtikuussa W202 C200 Classicin, joka on otettu käyttöön lokakuussa 1998 Saksassa. Moottori on tyypiltään 111.945 ja viisivaihteinen manuaalivaihteisto vastaavasti 717.417. Autolla oli Saksassa ja Suomessa ajettu alle 100000 ja sitä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja se on ruostesuojattu Suomessa. Ostohetkellä mittarissa oli 99099 km. Sisustuksen kunto on lähes uutta vastaava. Maksoin autosta 7500 euroa ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
Auto on perusmallia ja siinä ei ole vakionopeudensäädintä, lohkolämmitintä eikä penkinlämmittimiä. Täytyy nyt katsoa, miten talviaamut sujuvat tällä varustuksella vai pitääkö lämmittimiä ruveta hankkimaan (nuo penkit voisin siirtää W201:seeni, jossa on istuttu yli 400000 km). Siinä on manuaalinen ilmastointi ja irrotettava peräkoukku tehdasvarusteina. Siinä on myös varusteena SA-koodilla 471 "Mechanical Locking Differential", mikä viitannee ASR-perään. Osaako joku kertoa, miten tuollainen ASR-perä toimii?
Ajossa auto on hyvin samanoloinen kuin W201, mutta korkeahko nokka on tietyllä sivuvastaisilla tuulilla herkkä seilaamaan ja ohjaus hakee tällöin moottoritienopeuksilla. Täytyy tarkistaa etujousien kumien paksuudet. Muissa tuuliolosuhteissa auto kulkee tukevasti kuin Mersu tienpinnasta riippumatta. Ilmastointi ja lämmitys toimivat hyvin. Alusta ei elä eikä narise. Autossa on kunnolliset 195/65R15-renkaat ja sillä voi ajaa hidasteiden yli ilman paniikkijarrutusta, joka tuntuu olevan tapana nykyajan lintoilla.
Autolla on nyt 8.10.2013 ajettu 113604 km eli 14505 km meidän perheessämme. Kokonaiskustannukset ovat toistaiseksi noin 9993 euroa, joka tekee vähän alle 0,69 euroa/km. Pääomakulut ovat 0,52 euroa/km (loppuarvoksi laskettu 0 euroa). Polttoainekulut ovat olleet 14500 kilometrin kesäkelillä 0,14 euroa/km, mikä tarkoittaa keskimäärin 8,2 l/100 km pääasiassa maantieajoa. Muut kulut 0,03 euroa/km (verot, huollot, renkaat, vakuutukset, katsastukset ym. 3-4 vuoden tähtäimellä voisi tälläkin päästä noin 0,25 euron/km kokonaiskustannuksiin. Tuohon 0,25 euroa/km pääsin myös 1,6-litraisella Focuksella ja 2-litraisella Volvo V40:llä, jotka olivat osamaksuautoja. Tosin polttoaineen hinta on noussut ja autoilun verotus näyttää lisääntyvän jatkossakin eli kohtuuhintainen liikkuminen on aina vain vaikeampaa omalla autolla.
Auto on katsastettu tänään ilman huomautuksia ja päästöarvot olivat
Tyhjäkäynti: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,3, CO2%=15,1
>2000 rpm: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,2, CO2%=15,1, Lambda=1,01
Täytyy kai näyttää kaksi suurta vikaakin autossa: ruostevaurio ja puuttuva tähti. Ei kai näissä nuorissa Mersuissa juuri muuta vikaa pitäisi ollakaan ,-)
tomant
Vaihdoin käyttöautoni huhtikuussa W202 C200 Classicin, joka on otettu käyttöön lokakuussa 1998 Saksassa. Moottori on tyypiltään 111.945 ja viisivaihteinen manuaalivaihteisto vastaavasti 717.417. Autolla oli Saksassa ja Suomessa ajettu alle 100000 ja sitä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja se on ruostesuojattu Suomessa. Ostohetkellä mittarissa oli 99099 km. Sisustuksen kunto on lähes uutta vastaava. Maksoin autosta 7500 euroa ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
Auto on perusmallia ja siinä ei ole vakionopeudensäädintä, lohkolämmitintä eikä penkinlämmittimiä. Täytyy nyt katsoa, miten talviaamut sujuvat tällä varustuksella vai pitääkö lämmittimiä ruveta hankkimaan (nuo penkit voisin siirtää W201:seeni, jossa on istuttu yli 400000 km). Siinä on manuaalinen ilmastointi ja irrotettava peräkoukku tehdasvarusteina. Siinä on myös varusteena SA-koodilla 471 "Mechanical Locking Differential", mikä viitannee ASR-perään. Osaako joku kertoa, miten tuollainen ASR-perä toimii?
Ajossa auto on hyvin samanoloinen kuin W201, mutta korkeahko nokka on tietyllä sivuvastaisilla tuulilla herkkä seilaamaan ja ohjaus hakee tällöin moottoritienopeuksilla. Täytyy tarkistaa etujousien kumien paksuudet. Muissa tuuliolosuhteissa auto kulkee tukevasti kuin Mersu tienpinnasta riippumatta. Ilmastointi ja lämmitys toimivat hyvin. Alusta ei elä eikä narise. Autossa on kunnolliset 195/65R15-renkaat ja sillä voi ajaa hidasteiden yli ilman paniikkijarrutusta, joka tuntuu olevan tapana nykyajan lintoilla.
Autolla on nyt 8.10.2013 ajettu 113604 km eli 14505 km meidän perheessämme. Kokonaiskustannukset ovat toistaiseksi noin 9993 euroa, joka tekee vähän alle 0,69 euroa/km. Pääomakulut ovat 0,52 euroa/km (loppuarvoksi laskettu 0 euroa). Polttoainekulut ovat olleet 14500 kilometrin kesäkelillä 0,14 euroa/km, mikä tarkoittaa keskimäärin 8,2 l/100 km pääasiassa maantieajoa. Muut kulut 0,03 euroa/km (verot, huollot, renkaat, vakuutukset, katsastukset ym. 3-4 vuoden tähtäimellä voisi tälläkin päästä noin 0,25 euron/km kokonaiskustannuksiin. Tuohon 0,25 euroa/km pääsin myös 1,6-litraisella Focuksella ja 2-litraisella Volvo V40:llä, jotka olivat osamaksuautoja. Tosin polttoaineen hinta on noussut ja autoilun verotus näyttää lisääntyvän jatkossakin eli kohtuuhintainen liikkuminen on aina vain vaikeampaa omalla autolla.
Auto on katsastettu tänään ilman huomautuksia ja päästöarvot olivat
Tyhjäkäynti: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,3, CO2%=15,1
>2000 rpm: HC ppm=10, CO%=0, O2%=0,2, CO2%=15,1, Lambda=1,01
Täytyy kai näyttää kaksi suurta vikaakin autossa: ruostevaurio ja puuttuva tähti. Ei kai näissä nuorissa Mersuissa juuri muuta vikaa pitäisi ollakaan ,-)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
No niin, heti tuli ongelmia, kun kehui autoa liikaa. Auto käy nätisti tuonne 3000 kierrokseen asti tasakaasulla ja kiihdytyksessä, mutta sen jälkeen on kiihdytettäessä puhti vähän kateissa. Ilmansuodatin on juuri vaihdettu ja MAF puhdistettu brake cleanerillä. Voisiko ongelma olla katissa tai kaasuläpässä, joka on sähköisesti ohjattu?
Toinen asia mikä askarruttaa on se, että saako 202-koriin kunnollisia porkkananvärisiä etuvilkun laseja mistään, kun tuossa on tuollaiset kalpeat keltaisilla polttimoilla?
tomant
Toinen asia mikä askarruttaa on se, että saako 202-koriin kunnollisia porkkananvärisiä etuvilkun laseja mistään, kun tuossa on tuollaiset kalpeat keltaisilla polttimoilla?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
No merkkiliikkeestä? Tiedä siten minkälaatuisia nykyään esim. Motonetin vastaavat on kun hintaa vikku-umpiolla 9,90e/kpltomant kirjoitti: Toinen asia mikä askarruttaa on se, että saako 202-koriin kunnollisia porkkananvärisiä etuvilkun laseja mistään, kun tuossa on tuollaiset kalpeat keltaisilla polttimoilla?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: W202 C200 käyttöauto
Motonetista ostin aikoinaan porkkananväriset etuvilkut W201:seen ja ne sopivat hyvin. Mutta W202:sessa en ole koskaan sellaisia nähnyt, siksi kyselin.Juhis. kirjoitti:...No merkkiliikkeestä? Tiedä siten minkälaatuisia nykyään esim. Motonetin vastaavat on kun hintaa vikku-umpiolla 9,90e/kpl
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Just olin Motonetin nettisivuilta tsekkaavinani tuon hinnan nimenomaan oransseille.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: W202 C200 käyttöauto
OK, kiitos.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
ei ASR ole lukkoperä :O vaan ASR käsitääkseni jarruttelee vain jarrulevyil menohaluja.
Meil tuossa C220 HC nyt 53 ja on alkanut kohoamaan. Kun auton ostin useampi vuosi sitten niin ollu aina arvot tuolla samassa kuin sulla mutta nyt syksyllä tapahunut jotain.
Meil tuossa C220 HC nyt 53 ja on alkanut kohoamaan. Kun auton ostin useampi vuosi sitten niin ollu aina arvot tuolla samassa kuin sulla mutta nyt syksyllä tapahunut jotain.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W202 C200 käyttöauto
Juu, ASR ilmeisesti jarruttaa ensin ja sen jälkeen rajoittaa tehoja, ei siinä ole lukkoja.
Nuo päästöt oli tosiaan nappiin ja kone on vetänyt ihan hyvin ja kulutus on ollut kohtuullinen. Nyt taas kiihdyttäessä pistää hanttiin eikä kierrä puhtaasti. Tämä nimenomaan täyskaasulla, osakaasulla vetää aivan nätisti. Tuntuu siltä, että viitosella kiihtyy paremmin ohitustilanteissa satasen vauhdista kuin nelosella. Voisikohan tuo läppäsysteemi jumittaa jotenkin?
tomant
Nuo päästöt oli tosiaan nappiin ja kone on vetänyt ihan hyvin ja kulutus on ollut kohtuullinen. Nyt taas kiihdyttäessä pistää hanttiin eikä kierrä puhtaasti. Tämä nimenomaan täyskaasulla, osakaasulla vetää aivan nätisti. Tuntuu siltä, että viitosella kiihtyy paremmin ohitustilanteissa satasen vauhdista kuin nelosella. Voisikohan tuo läppäsysteemi jumittaa jotenkin?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Etuvilkut löytyivät ja sopivuuskin oli kohtuullinen. Ainoastaan sähköliittimessa olivat taiwanilaiset millimetrit hieman pienempiä kuin saksalaiset, mutta näyttää toistaiseksi pysyvän paikallaan. Vaihto oli todella helppoa. Kun painoi pyykkipojan näköisen pipistimen kiinni, lähti vilkku-umpio helposti pois. Uusi meni paikalleen napsahtaen.
Alkuperäinen on tämän näköinen
Nyt näyttävät vilkut taas oikeilta vilkuilta, toivottavasti näkyvyyskin on hyvä. Nykyään näkee liian paljon etuvaloihin piilotettuja "vilkkuja", jotka eivät erotu päävaloista.
tomant
Alkuperäinen on tämän näköinen
Nyt näyttävät vilkut taas oikeilta vilkuilta, toivottavasti näkyvyyskin on hyvä. Nykyään näkee liian paljon etuvaloihin piilotettuja "vilkkuja", jotka eivät erotu päävaloista.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MAFfi puhdistettu
Km 114724
Nyt löytyi Boschin pieni bitsisetti, jossa oli reijällinen Torx-avain Th20. Tällä lähti MAFfin anturiosa irti ja nyt pääsi kunnolla ruiskimaan Air Sensor Cleaneriä (luultavasti samaa cleaneriä kuin muutkin) lankoihin. Sitten kävikin MAFfi taas toimimaan kunnolla ja kone vetää puhtaasti yli 6000 kierrokseen, joten operaatio voidaan katsoa onnistuneeksi. Huolto maksoi alle 30 euroa ajoineen.
Kustannukset tällä hetkellä: ajettu 15625 km, pääomakustannukset 0,48 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,65 €/km. Ensi kuussa on tulossa autoveroja ja vakuutuksia noin 200 euron edestä, joten osastoon muut tulee hieman lisäystä.
tomant
Nyt löytyi Boschin pieni bitsisetti, jossa oli reijällinen Torx-avain Th20. Tällä lähti MAFfin anturiosa irti ja nyt pääsi kunnolla ruiskimaan Air Sensor Cleaneriä (luultavasti samaa cleaneriä kuin muutkin) lankoihin. Sitten kävikin MAFfi taas toimimaan kunnolla ja kone vetää puhtaasti yli 6000 kierrokseen, joten operaatio voidaan katsoa onnistuneeksi. Huolto maksoi alle 30 euroa ajoineen.
Kustannukset tällä hetkellä: ajettu 15625 km, pääomakustannukset 0,48 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,65 €/km. Ensi kuussa on tulossa autoveroja ja vakuutuksia noin 200 euron edestä, joten osastoon muut tulee hieman lisäystä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Takalamppuihin piti vaihtaa kaikki polttimot, kun olivat hapertuneita. Onko tuossa C-mallissa takalampun lasin keskiosa alunperin valkoinen vai tummennettu? Jos se on jälkeenpäin tummennettu, miten sen saa takaisin kirkkaaksi?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Facelifti mallissa on takavalojen yläosa tehtaalta tummennettu.
Prefaceliftissa punainen ja keskeltä harmaa, Joitain alkupään malleja olen nähnyt missä on ollut oranssi vilkku osa.
Prefaceliftissa punainen ja keskeltä harmaa, Joitain alkupään malleja olen nähnyt missä on ollut oranssi vilkku osa.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: W202 C200 käyttöauto
OK, kiitos. -230k-. Harmaa lasi, keltainen vilkun polttimo ja peruutusvalo saman lasin ala on heikko yhdistelmä. Kai sihen pitää tyytyä, jos ei jostain löydä parempaa.
Edit: Näyttää löytyvän vaihtoehtoja tarvikkeena, täytyy selvitellä valaisimien rakennetta ja polttimoiden sijaintia.
tomant
Edit: Näyttää löytyvän vaihtoehtoja tarvikkeena, täytyy selvitellä valaisimien rakennetta ja polttimoiden sijaintia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Mittaristossa palaa käynnistyksen jälkeen hetken jonkinlainen huoltoilmaisin, joss kilometrit vähenevät. Saako tuota nollattua kotikonstein / jollakin halpislaitteella vai vaatiiko se jotakin staaria tms.?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Huoltovälin nollaus W202
Huoltovälin nollaus onnistui, kiitos petri.n:n ohjeiden. Pitäisiköhän oppia käyttämään noita hakutoimintoja ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Kustannukset 2013-11-16: km 117547, ajettu 18448 km, rahaa käytetty 10773 €. Pääoma 0,41 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,04 €/km, yhteensä 0,58 €/km. Pääomakustannukset ovat noin 70% kokonaiskustannuksista eli polttoaineen kulutuksella on vähäinen vaikutus kokonaiskustannuksiin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Jatkuvasti näitä joutuu huoltamaan ja korjaamaan, taas lisätty bensaa, pissapojan nestettä ja ilmaa renkaisiin.
Kustannukset 2013-12-13: km 120384, ajettu 21285 km, rahaa käytetty 11193 €. Pääoma 0,35 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,53 €/km.
tomant
Kustannukset 2013-12-13: km 120384, ajettu 21285 km, rahaa käytetty 11193 €. Pääoma 0,35 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,53 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Km 121135
Ongelmia jäähdytysveden varoitusvalon kanssa, joka syttyy hetken käynnistyksen jälkeen eikä sammu. Nestettä on riittävästi paisuntasäiliössä ja pissapojassa. Paisuntasäiliön ja pissapojan pinnankorkeuden anturit on kytketty sarjaan ja jokin aparaatti tulkitsee järjestelmän jännitettä ja sytyttelee sen mukaan jäähdytysveden tai pissapojan merkkivaloja. WISin mukaan syttyy jäähdytysveden merkkivalo, jos jännite on virheellinen (esim. johdot huonot) tai jos sähköflekti ei toimi.
Mittasin anturien resistanssit ja ne ovat OK, kun nestettä on riittävästi (jäähdytys 109 ohmia ja pissapoika 173 ohmia). Maajohto pissapojalta on maissa, samoin sähköflektin liittimen toinen napa. Sähköflekti toimii, kun laittaa 12 V suoraan flektille. Käytin autoa eilen hämärässä tyhjäkäynnillä eikä flektin ääntä ainakaan kuule, vaikka moottorin lämpömittari näytti yli 90 asteen lämpöä. Täytyy fikkarin valossa tarkistaa flektin toiminta uudelleen.
En ole vielä löytänyt WISistä enkä käsikirjoista sellaista sähkökaaviota, jossa näkyisi sähköflektiä. Alfamerin mukaan flektillä on "ohjausyksikkö" pyöränkotelossa sisälokasuojan alla. Onko tällainen laite temppuillut muilla, vai löytyisikö vika jostakin muualta?
tomant
Ongelmia jäähdytysveden varoitusvalon kanssa, joka syttyy hetken käynnistyksen jälkeen eikä sammu. Nestettä on riittävästi paisuntasäiliössä ja pissapojassa. Paisuntasäiliön ja pissapojan pinnankorkeuden anturit on kytketty sarjaan ja jokin aparaatti tulkitsee järjestelmän jännitettä ja sytyttelee sen mukaan jäähdytysveden tai pissapojan merkkivaloja. WISin mukaan syttyy jäähdytysveden merkkivalo, jos jännite on virheellinen (esim. johdot huonot) tai jos sähköflekti ei toimi.
Mittasin anturien resistanssit ja ne ovat OK, kun nestettä on riittävästi (jäähdytys 109 ohmia ja pissapoika 173 ohmia). Maajohto pissapojalta on maissa, samoin sähköflektin liittimen toinen napa. Sähköflekti toimii, kun laittaa 12 V suoraan flektille. Käytin autoa eilen hämärässä tyhjäkäynnillä eikä flektin ääntä ainakaan kuule, vaikka moottorin lämpömittari näytti yli 90 asteen lämpöä. Täytyy fikkarin valossa tarkistaa flektin toiminta uudelleen.
En ole vielä löytänyt WISistä enkä käsikirjoista sellaista sähkökaaviota, jossa näkyisi sähköflektiä. Alfamerin mukaan flektillä on "ohjausyksikkö" pyöränkotelossa sisälokasuojan alla. Onko tällainen laite temppuillut muilla, vai löytyisikö vika jostakin muualta?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Mulla -98 w202:ssa oli pissapojan säiliön liitin johdon päässä aivan hapettunut. Purin koko liittimen, putsasin ja juotin johdot uudelleen. Myöhemmin jouduin tosin vaihtamaan sen paisarin anturikin kun se vilkutteli satunnaisesti, ei ollut kallis. Vaihdoin molempiin säiliöihin samalla...
Re: W202 C200 käyttöauto
Kiitos neuvosta, jpeltoma. Johdot näyttivät olevan kunnossa, mutta täytyy tarkistaa asiaa vielä. Samalla voisi kokeilla toista anturia, jos se on jotenkin jumissa, vaikka resistanssi onkin kunnossa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Km 121460
Merkkivalo sammuu nyt, kun moottori käynnistyy. Katsotaan nyt, toistuuko ilmiö myöhemmin.
tomant
Merkkivalo sammuu nyt, kun moottori käynnistyy. Katsotaan nyt, toistuuko ilmiö myöhemmin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Kymmenen kuukautta ajossa. Juoksevia kuluja, vakuutusta jne., ei muuta mainittavaa.
Kustannukset 2013-02-20: km 125956, ajettu 26857 km, rahaa käytetty 12093 €. Pääoma 0,28 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,45 €/km.
tomant
Kustannukset 2013-02-20: km 125956, ajettu 26857 km, rahaa käytetty 12093 €. Pääoma 0,28 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,45 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Ensimmäinen vuosi täynnä. Auto on toiminut hyvin, nyt tosin ei meinaa käydä kylmänä. Jos ei tokene uusilla tulpilla ja huollolla, täytyy tutkia lämpötila-antureita.
Kustannukset 2014-04-17: km 132615, ajettu 33516 km, rahaa käytetty 12963 €. Pääoma 0,22 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,39 €/km.
Kustannukset 2014-04-17: km 132615, ajettu 33516 km, rahaa käytetty 12963 €. Pääoma 0,22 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,39 €/km.
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
MAFfin puhdistus auttoi kylmäkäyntiongelmiin, nyt käy taas nätisti.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
14 kk ajettu. Käyntihäiriöt jatkuvat, MAFin puhdistaminen auttaa tilapäisesti.
Kustannukset 2014-06-16: km 138880, ajettu 39781 km, rahaa käytetty 14101 €. Pääoma 0,19 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,35 €/km.
tomant
Kustannukset 2014-06-16: km 138880, ajettu 39781 km, rahaa käytetty 14101 €. Pääoma 0,19 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,03 €/km, yhteensä 0,35 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Tuo maffin puhdistaminen. Minulle on viisaammat sanoneet että jos mittaria puhdistamalla saa jotain oireita vähennettyä ,on se vaan diagnoosi sille että pitää ostaa uusi
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: W202 C200 käyttöauto
Olet varmaankin oikeassa. Olen yrittänyt pihistellä, kun Boschin MAFfi maksaa vissiin kolmesataa euroa. Saksan eBayssä näytti olevan halvempia kopioita, mutta toimitus näytti vaikealta.-230k- kirjoitti:Tuo maffin puhdistaminen. Minulle on viisaammat sanoneet että jos mittaria puhdistamalla saa jotain oireita vähennettyä ,on se vaan diagnoosi sille että pitää ostaa uusi
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 C200 käyttöauto
Kaveri osti muistaakseni kl varaosasta pelkän anturin ilman sitä putkiloa n70e ja hyvin on toiminut jo pari vuotta. kyseinen auto on suoralla maf sähköliittimellä.
Pyöreään liittimeen ei saa kuin koko pakettina. Nuo halvat kiinamallit eivät ole kauhean hyviä,kulemma osa ostanut sen jälkeen suosiolla sen kalliimman tyhjäkäyntiongelmien takia,ja toisilla toimii ok.
Jos on erillinen imuilman lämpömittari niin kannattaa sekin vaihtaa,maksaa 15e
Pyöreään liittimeen ei saa kuin koko pakettina. Nuo halvat kiinamallit eivät ole kauhean hyviä,kulemma osa ostanut sen jälkeen suosiolla sen kalliimman tyhjäkäyntiongelmien takia,ja toisilla toimii ok.
Jos on erillinen imuilman lämpömittari niin kannattaa sekin vaihtaa,maksaa 15e
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
MAF vaihdettu, käynti OK
Km 139359
MAF vaihdettu, alkuperäinen Bosch-osa eBaystä hieman alle 170 euroa. Nyt kone käy taas nätisti.
tomant
MAF vaihdettu, alkuperäinen Bosch-osa eBaystä hieman alle 170 euroa. Nyt kone käy taas nätisti.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020